Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG:s PG6000 plasma

2138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 april 2008 - 07:46

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Nu kostar min scartkabel iofs 700:- spänn så det är ju inte no-name men helt klart intressant.

Postad 17 april 2008 - 07:58

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Nu kostar min scartkabel iofs 700:- spänn så det är ju inte no-name men helt klart intressant.

Nä, det känns ju inte som om det ska vara din scartkabel som är problemet. Hur är din signalkvalite?

Postad 17 april 2008 - 08:05

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Gjorde ett test igår angående halo-effekter. Jag kör med den inbyggda mottagaren och jag kollade mycket noga under hockeyn om jag såg något konstigt. Men bilden var mycket bra, inget konstigt runt spelarna.

Så för att se om det hänger på att man måste köra med den inbyggda boxen så kopplade jag in min externa boxermottagare, en gamal samsungbox. Bilden var "så gott som" lika bra som med den inbyggda boxen, inget konstigt runt spelarna.

Däremot så testade jag att byta till en vanlig enkel scartkabel och då upptädde hel plötsligt en auralikande effekt runt vissa spelare i snabba förflyttnignar. Men när jag körde med min kvalitetskabel så blev bilden bra igen.

SköNT !

Tack för testet!

Postad 17 april 2008 - 09:02

dexta
  • dexta
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hmm, jag blir tvekis, läst just en review

"We can forgive and forget some picture noise in backgrounds on HD, but the mosquito noise that surrounds moving objects from a digital broadcast do annoy."

http://www.techradar...tab=user-review

Iof vet jag inte vilken skala de har, men den fick iaf 5 stjärnor...

Postad 17 april 2008 - 09:25

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Jag har en sattelitbox kopplad till TVn via HDMI och det ger ingen Halo effekt iallafall.
Fungerar klockrent!

Redigerat av TomasL, 17 april 2008 - 09:25.

Postad 17 april 2008 - 09:45

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Som sagt så skickar du ju digitalt via HDMi så där är det lite skillnad.

Postad 17 april 2008 - 12:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Använder du den inbyggda boxen så skickas också signalen digitalt.
Ni som ser "Halo" effekter har ni era boxers anslutna analogt till TVn alltså?

Redigerat av TomasL, 17 april 2008 - 12:16.

Postad 17 april 2008 - 12:39

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Ja den är ansluten analogt. Har du HD-box däremot så har den ju digitala utgångar.

Postad 17 april 2008 - 12:53

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag kör via parabol med egen box kopplad till TV med scart.

Efter att ha läst om halofenomenet så noterade jag faktist detta på min tjock-tv när jag under championsleaugesändningen blåste upp bilden till fullscreen. Den har då nästan samma bildhöjd som en 42" widescreen.

Redigerat av Reckie, 17 april 2008 - 12:54.

Postad 17 april 2008 - 13:32

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Ja den är ansluten analogt. Har du HD-box däremot så har den ju digitala utgångar.

Jo det vet jag men frågan var om de som ser "halo" effekterna har boxen ansluten analogt eller inte.
Ser man dessa effekter även med den inbyggda boxen (som är "ansluten" digitalt) så har det ju inget att göra med om boxen man har är ansluten analogt eller digitalt.

Postad 17 april 2008 - 14:32

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Någon som kan ge ett utlåtande om hur tv:4 fotbollssändningar ser ut med lgn.
Allsvenskan och la liga.
Har en px70 nu och det ser inte vackert ut. Lutar åt att det blir att byta till en lg.
Kan ju möjligtvis vara så att det är sändningarna som har dålig kvalite också.
Skulle uppskatta om det är några som har nåt att tillägga om denna fundering.

Postad 17 april 2008 - 14:33

gusan65
  • gusan65
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Allsvenskan och la liga.
Har en px70 nu och det ser inte vackert ut. Lutar åt att det blir att byta till en lg.

Får vänta in helgen så kan jag delge både La liga från 4+ och premier L can+ HD sändningar (och standard)

Postad 17 april 2008 - 16:02

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Allsvenskan och la liga.

det lär ju inte bli bättre med en LG, om du är missnöjd nu, den saken e klar!

Postad 17 april 2008 - 16:20

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

det lär ju inte bli bättre med en LG, om du är missnöjd nu, den saken e klar!

Jag var och tittade på PG6000 och PX70. Jag håller med Hybe, du lär inte bli mycket mer nöjd med LG. Om du skall byta är det till Pioneer G8 panelen eller vänta 2 månader för G9:an (ca 31000kr ryktas det)

Postad 17 april 2008 - 16:27

hallon11
  • hallon11
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej
Jag har frågat förut om text-TV men inte fått svar...
Om man matar tv´n med analog signal (comhem), tittar på kanalen i ca: 2min (så att alla textvsidor hinner "passera")
Om man sedan tar upp text-TV och går till en sida med flera undersidor, kan man då bläddra mellan alla dessa på en gång?
Är det någon skillnad på Text-Tv´n mellan den inbyggda "Robert" eller analog signal?

Postad 17 april 2008 - 18:20

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Jag var och tittade på PG6000 och PX70. Jag håller med Hybe, du lär inte bli mycket mer nöjd med LG. Om du skall byta är det till Pioneer G8 panelen eller vänta 2 månader för G9:an (ca 31000kr ryktas det)

yes.
men jag menade mest att sändningarna han syftar på är i så dålig kvalité, att skillnaden förmodligen bara blir marginell vid tv-byte, oavsett tv.

Postad 17 april 2008 - 19:00

Pudd_ols
  • Pudd_ols
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

yes.
men jag menade mest att sändningarna han syftar på är i så dålig kvalité, att skillnaden förmodligen bara blir marginell vid tv-byte, oavsett tv.

Vi får väl hoppas att pg6000 håller högre standard, annars har ju man gått på en mina... :(

Postad 17 april 2008 - 20:56

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Får väl köra en omröstning på detta också. För detta är inte särskilt kul. Stör mig betydligt mer än ghosting.
Kan alla vara vänliga och kika runt spelarna på hockeyn ikväll ( gäller SD) och se om det är som ett ljust sken runt dem?

Ett test som jag även är intresserad av är hur scrollande text ser ut.
Naturligtvis ska den vara skarp, särskilt som TVn har 150Hz uppdatering, men hur är det i verkligeheten? Blir texten lite mjukt suddig istället för att vara skarp?
Uppstår det något lätt ghosting-upplyst band över skärmen just där texten scrollar?

Exempel på scrollande text finns ofta i Ekonomi-nyheterna.

Ett annat test på samma sak är hur skarp bilden är under stora panoreringar.
Tag t.ex. en fotbollsmatch där man ser mycket gräs runt spelaren. När spelaren (och kameran) är hyfsat still ser man detaljer i gräset, dvs det ser bra ut, men så fort kameran börjar panorera blir gräsmattan bara en mjuk grön suddig massa, som sen blir detaljerad igen när kameran stannar in.
På varenda platt-TV jag sett på väggarna på Media Markt, Elgiganten, etc ser jag detta suddiga beteende. Är det likadant på 50PG6000? Med sina 150 Hz hoppas man ju på skärpa hela tiden...

Det som irriterar i exemplet ovan är att det mänskliga ögat/hjärnan upptäcker och ger fokus på *förändringar*. Den förändrigen som sker när en suddig massa går över till att visa detaljer är just en sån sak. Man vill titta och njuta av fotbollen, men ögat och hjärnan håller undermedvetet på och stör hela tiden vid byten mellan suddigt och skarpt.
Jämför med hur det är att försöka läsa en lång text på en webbsida med en animerad Flash-reklam vid sidan. Det går såklart att läsa, men hjärnan störs hela tiden av att ögat upptäcker förändringar/rörelser i närheten och vill fokusera på dem. Minskar man fönsterstorleken så att endast texten visas utan nåt blinkande eller animerat störande innehåll så blir det en mycket mer behaglig läsning.

Blev mycket flumtext här, men jag hoppas att ni fattar vad jag menar. :-)

Redigerat av elofu17, 17 april 2008 - 22:13.

Postad 17 april 2008 - 21:02

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

yes.

Var på elgiganten på kungsgatan i Sthlm idag och kollade 50PG6000, bluray såg givetvis grymt ut men när jag bad dem visa SD material såg det ut som en dassig LCD anno 1995, vad berodde det på då? Jo, de delade den digitala signalen på alla tv-apparater de hade för visning, kan det ha varit 100 st? Pioneers 508XD var inte bättre än LGn vilket kanske inte säger så mycket i detta fall, skit in skit ut. Jag fattar inte vad de håller på med, vill de överhuvudtaget sälja tv apparter? Man börjar ju fundera.

På Kungsgatan hade de slut 50PG6000 och får inte in den förrän 12 maj!! så försäljaren skickade ut mig till Barkaby där de skulle ha tvn kvar. När jag kom dit efter bilkö och diverse aber så fanns tvn givetvis inte, han hade sett fel i deras datasystem, ingen elgigantenaffär kring Sthlm har några just nu, så he suuuuuuuug!

Hmm, internet here I come.

Postad 17 april 2008 - 23:11

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har också kommit fram till att 50PG6000 är väldigt intressant. Dock är nu frågan om man skall lägga ut nästan dubbelt så mycket för den nya 50 FullHD Pioneern som kommer om två månader...

Bättre att du väntar på PG6000 i fullHD (PG7000). Pris ca 25000:-..kommer i juni

Postad 17 april 2008 - 23:15

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Någon som vet om man riskerar att få osynkad ljud/bild om man hämtar ljudet från TV:ns digitala ljudutgång och kör den till receivern?

Postad 18 april 2008 - 06:38

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Någon som vet om man riskerar att få osynkad ljud/bild om man hämtar ljudet från TV:ns digitala ljudutgång och kör den till receivern?

Inget som jag har märkt något av, inte vid vanliga TV sändningar iaf.

Postad 18 april 2008 - 06:52

simon1337
  • simon1337
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Då var Tv:n beställd från ChargeIt.
Så nu är det "bara" en ca 2 veckor lång väntan kvar.

Postad 18 april 2008 - 07:27

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Bättre att du väntar på PG6000 i fullHD (PG7000). Pris ca 25000:-..kommer i juni

hmm konstigt at de sa på LGs kundsupport att det inte skulle komma några nya plasmor inom 6mån...

sen är det inte helt lät att skilja full-HD från HD-ready, även för experter... http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

så varför pröjsa ca 9000 extra för någonting i den extrema marginalen?

Postad 18 april 2008 - 07:45

Caramon
  • Caramon
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ett annat test på samma sak är hur skarp bilden är under stora panoreringar.
Tag t.ex. en fotbollsmatch där man ser mycket gräs runt spelaren. När spelaren (och kameran) är hyfsat still ser man detaljer i gräset, dvs det ser bra ut, men så fort kameran börjar panorera blir gräsmattan bara en mjuk grön suddig massa, som sen blir detaljerad igen när kameran stannar in.
På varenda platt-TV jag sett på väggarna på Media Markt, Elgiganten, etc ser jag detta suddiga beteende. Är det likadant på 50PG6000? Med sina 150 Hz hoppas man ju på skärpa hela tiden...

Det som irriterar i exemplet ovan är att det mänskliga ögat/hjärnan upptäcker och ger fokus på *förändringar*. Den förändrigen som sker när en suddig massa går över till att visa detaljer är just en sån sak. Man vill titta och njuta av fotbollen, men ögat och hjärnan håller undermedvetet på och stör hela tiden vid byten mellan suddigt och skarpt.
Jämför med hur det är att försöka läsa en lång text på en webbsida med en animerad Flash-reklam vid sidan. Det går såklart att läsa, men hjärnan störs hela tiden av att ögat upptäcker förändringar/rörelser i närheten och vill fokusera på dem. Minskar man fönsterstorleken så att endast texten visas utan nåt blinkande eller animerat störande innehåll så blir det en mycket mer behaglig läsning.

Blev mycket flumtext här, men jag hoppas att ni fattar vad jag menar. :-)

Jag förstår vad du menar och har själv upplevt det på samma sätt när de visade en fotbollsmatch i HD, tyvärr fanns problemet på alla skärmar :( Det skulle vara intressant och veta vad detta beror på..

Postad 18 april 2008 - 08:57

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag förstår vad du menar och har själv upplevt det på samma sätt när de visade en fotbollsmatch i HD, tyvärr fanns problemet på alla skärmar :( Det skulle vara intressant och veta vad detta beror på..

Är inte detta en följd av informationen som skickas är för liten, jag menar, även i bluray blir det ju "sämre skärpa" vid snabba rörelser? Detta ser ju sämre ut vid HD-tv och ännu sämre ut vid SD-tv.

Postad 18 april 2008 - 10:03

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Är inte detta en följd av informationen som skickas är för liten, jag menar, även i bluray blir det ju "sämre skärpa" vid snabba rörelser? Detta ser ju sämre ut vid HD-tv och ännu sämre ut vid SD-tv.

Detta fenomen kan väl i allmännhet ses på en vanlig tjock-tv också men bildytan är där för liten för att man ska uppfatta det som störande. Enligt mina erfarenheter så uppfattar man mindre gröt i ex en fotbollsmatch på en 32" plattis än vad man gör på en 42".

Nu kan jag inte säga att jag tycker att det är något som är störande på LG:n, utan jag tycker att den levererar en bra och stabil bild när man kollar på ex fotboll vid vanlig DTV (beror ju mycket på vilken kanal det är iofs).

Postad 18 april 2008 - 10:53

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
snygg mössa....

Postad 18 april 2008 - 11:05

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

hmm konstigt at de sa på LGs kundsupport att det inte skulle komma några nya plasmor inom 6mån...

sen är det inte helt lät att skilja full-HD från HD-ready, även för experter... http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

så varför pröjsa ca 9000 extra för någonting i den extrema marginalen?

PG7000 ÄR FullHD. Du hittar produktbladet på sid 30 i denna tråd.

jag har varit i mailkontakt med Joakim Örnstig, nordic product manager på LG, och enligt honom släpps PG70000 i maj eller juni.

Postad 18 april 2008 - 11:10

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

PG7000 ÄR FullHD. Du hittar produktbladet på sid 30 i denna tråd.

jag har varit i mailkontakt med Joakim Örnstig, nordic product manager på LG, och enligt honom släpps PG70000 i maj eller juni.

Jag har aldrig ifrågasatt huruvida PG7000 är full HD eller inte, det enda jag ifrågasätter är värdet av de extra pixlarna om de nu inte går att skilja en bra HD-ready skärm från en bra full-HD av stolek 50 tum vid normalt tittavstånd.

Och jag håller med dig att Joakim den gamle räven på LG har nog bättre info än nollan på kundsupporten som blajade ut någonting som hon inte hade koll på.

Redigerat av Unregistered951ada42, 18 april 2008 - 11:10.

Postad 18 april 2008 - 11:19

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har aldrig ifrågasatt huruvida PG7000 är full HD eller inte, det enda jag ifrågasätter är värdet av de extra pixlarna om de nu inte går att skilja en bra HD-ready skärm från en bra full-HD av stolek 50 tum vid normalt tittavstånd.

Och jag håller med dig att Joakim den gamle räven på LG har nog bättre info än nollan på kundsupporten som blajade ut någonting som hon inte hade koll på.

Sorry att jag missuppfattade dig ang FullHD:

Håller med dig om att det säkert kan vara svårt att skilja "vanlig" HD från FullHD.
Men det är ju mycket psykologi i detta. Känns ju ändå bra att veta att man har det senaste.

Vad gäller prisskillnaden på 9000:- så lär den nog inte bli så stor....25000:- är ju rekomenderat pris i "vanlig" butik. Skulle inte förvåna mig om den kommer att gå att köpa för 20-22000:- strax efter att den släpps.
Ska dessutom bli intressant att se vad 60-tummaren får för pris.

Postad 18 april 2008 - 11:29

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

snygg mössa....

Självklart..:)

Postad 18 april 2008 - 12:37

Sir_T
  • Sir_T
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om LG har fixat så att utfyllnaden vid 4:3-bild på PG7000 är svart?
På PG6000 är utfyllnaden ljusgrå...vilket är jobbigt för ögonen och dessutom jäkligt fult.

Postad 18 april 2008 - 13:11

UrsaMajor
  • UrsaMajor
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det här beror helt och hållet på MPEG2 kodningen och den finaste Pioneer i världen kommer inte hjälpa dig, eller ok den kanske kan försköna lite men vi har inte kommit dit än att en TV kan lista ut att den grötiga massan borde vara en fin gräsmatta.

Så det är helt och hållet sändningen det beror på och det lustiga där är att det varierar! Jag som följt Champions League har tydligt märkt hur sexan ibland faktiskt skickar riktigt bra signaler, men oftast är det ju skräp. Ibland så är det även dåligt nerskalad HD vilket gör att de målade linjerna blir taggiga, mycket störande men förekommer även i andra tv-program. Att kvalitén varierar är ju ett tydligt tecken på att begränsningarna ibland ligger innan den signal tv6 skickar ut. Det måste ju bara tyda på inkompetens nånstans på vägen. Jag tror att vi kommer få bättre bild framöver (eller snarare dålig bild färre gånger) bara genom att fler lär sig behandla signalerna rätt hela kedjan från kameran fram till din TV.

Postad 18 april 2008 - 16:34

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om LG har fixat så att utfyllnaden vid 4:3-bild på PG7000 är svart?
På PG6000 är utfyllnaden ljusgrå...vilket är jobbigt för ögonen och dessutom jäkligt fult.

Ljusgrå? Det låter ju inte så bra? Är det rädsla för inbränning månne? Ifall utfyllnaden är ljus så kommer man ju att uppfatta mörka detaljer sämre i bilden, sen att den är grå gör ju att man uppfattar alla färger i bilden lite fel, dvs lite som philips ambilightfunktion, som bara verkar göra tv-tittandet konstigt...

Postad 18 april 2008 - 20:46

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Det här beror helt och hållet på MPEG2 kodningen och den finaste Pioneer i världen kommer inte hjälpa dig, eller ok den kanske kan försköna lite men vi har inte kommit dit än att en TV kan lista ut att den grötiga massan borde vara en fin gräsmatta.

Så det är helt och hållet sändningen det beror på och det lustiga där är att det varierar! Jag som följt Champions League har tydligt märkt hur sexan ibland faktiskt skickar riktigt bra signaler, men oftast är det ju skräp. Ibland så är det även dåligt nerskalad HD vilket gör att de målade linjerna blir taggiga, mycket störande men förekommer även i andra tv-program. Att kvalitén varierar är ju ett tydligt tecken på att begränsningarna ibland ligger innan den signal tv6 skickar ut. Det måste ju bara tyda på inkompetens nånstans på vägen. Jag tror att vi kommer få bättre bild framöver (eller snarare dålig bild färre gånger) bara genom att fler lär sig behandla signalerna rätt hela kedjan från kameran fram till din TV.

Ah, såklart det är så.

Ni som har en PS3... Skulle ni kunna starta ett fotbollsspel och se om det är skärpa på gräset hela tiden även under stora panoreringar? Om jag tänker rätt borde spelet skicka ut en detaljerad signal hela tiden (till skillnad från MPEG2-strömmen ovan).
Om det är skarpt hela tiden betyder ju det att TVn klarar av panoreringar utan sudd (och förmodligen även utan hackande).

Postad 18 april 2008 - 20:49

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Sammanfattning: Har man Telia-digital tv SD eller annan box som ej stöds av den inbyggda så får man div artefekter i bilden?!
Ghosting finns men är inte direkt störande.

Även om jag skulle byta tv så skulle jag få auror runt fotbollsspelare och hockeyspelare?!

Bildbehandlingskretsarna sitter urdumt nog i boxen och inte i tv:n, totalt vansinne enl mig.

Ingen tv som fixar SD bättre förutom Pio 8?

Postad 18 april 2008 - 21:13

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Sammanfattning: Har man Telia-digital tv SD eller annan box som ej stöds av den inbyggda så får man div artefekter i bilden?!
Ghosting finns men är inte direkt störande.

Även om jag skulle byta tv så skulle jag få auror runt fotbollsspelare och hockeyspelare?!

Bildbehandlingskretsarna sitter urdumt nog i boxen och inte i tv:n, totalt vansinne enl mig.

Ingen tv som fixar SD bättre förutom Pio 8?

Hmm var det inte så att ifall man har en digitalbox kopplat till TVn med annat än HDMI så får man artefakter... inte annars väl?

Postad 18 april 2008 - 21:26

gusan65
  • gusan65
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Ser just på 6e finalen i hockeyn, hur nöjd som hellst! Sitter och njuter verkligen ...faaan vilket bra köp!
Valde mellan px70 som iofs har väldigt bra prestanda, men 24 komp vann där till fördel för LG.
Assså ska vi jämföra med vad topp PIO presterar så klart vi hittar anmärkningar, men för 13 000:- i runda slängar så är detta ett kanonköp! Själv minns jag -spyfärdig- att jag köpte en Phillips för 25 lakan för ca 2.5 år sen som i jämförelse är ett dåligt skämt.
PG 6000 är en mycket bra tv mojäng, man får pilla sig fram med inställningarna -som är mycket mycket variabla- tills man får fram optimala enligt egen smak.
SKITNÖJD!
Tillägger att jag ännu inte kört HD material från burken...äger ingen ps3. Beställer kabel för burk-tv dvi till hdmi för att testa framöver...8800gtx oc2 ska klara biffen med rätta kablarna.

Postad 18 april 2008 - 23:26

Caramon
  • Caramon
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Detta problem syns även med HD signal som jag antar H.264 är.

Postad 19 april 2008 - 07:50

Manzzon
  • Manzzon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Kommer själv att byta TV i nyinköpta huset till 50" så känns som denna TV kommer mycket lägligt, är sen tidigare en nöjd ägare av en Panasonic PV70 42".

PG6500 med MPEG4 (Inbyggd HD TV mottagare), innebär detta att DVB-T vanliga SD kanaler funkar och HD kanaler?

Modellen med dubbla mottagare och HDD kommer inte stöda MPEG4?

Redigerat av Manzzon, 19 april 2008 - 08:37.

Postad 19 april 2008 - 07:54

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Hej alla tilltänkta LG ägare!
Vill bara dra en liten samanfattning över vad jag tycker om min 50PG6000.
Till att börja med beställde jag denna från Netsuperstore. Fick väl vänta lite mer än en månad på den. Men då fick jag den till det underbara priset 14895:- tycker jag var värt lite extra strul. När TV:n ändå dök upp till slut.

Första intrycket var WOOWWW vad stor den är! Tog en eller två timmar att vänja sig efter att ha kört på en tilfällig 21" CRT. Kopplade in allt och satte mig och tryckte på knapen. Tog lite lång tid att söka igenom alla kanaler. Men för varje kanal som las till ju mer förvånad blev jag över hur bra bilden var. Har efter var jag läst av andras intryck fått uppfattningen att jag inte skulle förvänta mig för mycket av bilde med analog-tv. Men bilden är helt underbar tycker jag, med tanke på vad jag har för källa. Till och med våran dåliga Lokalkanal TV-Sälen (om någon har varit i Sälen-Fjällen och sett kvalliten på den) ser ok ut, med tanke på hur den ser ut på en lite 21" CRT.

Sedan kom jag på att jag inte tragit av plasten som sitter som skydd. Ivrig som man är är det lätt att glöma vesäntliga saker. Drog bort den och POW vilka färger det blev. Blev lika förvånad igen. Jag har tidigare ägt en Philips PW32 i senaste serien med V real 2 och 100hz, så detta är min första pattis. Å den överträffar alla mina förväntningar.
Nu har ju inte jag som vissa andra, suttit 2 cm från skärmen och tok granskat pixlar. Det har inte jag köpt den för och har inte heller förväntat mig att bilden ska vara felfri på det avståndet. Inte på en tv under 30k i alla fall. Men sitter du som jag och tittat på ca 3-3,5m så finns det inget att anmärka på tycker jag och då har jag inte hunnit kolla tv-n med någon bätter källa. Väntar på min beställda HTPC, så jag kan koppla in något annat än min 5 år gamla Andersson R1 dvd. Bilden från denna blir bara knappt märkbart bätter, som den är ansluten nu med billig scart på 3m.

Angående det har Ghosting tjatet Som albin"nojjan" dragit igån kan jag bara svara.
Visst ser jag lätta spår av de svarta partierna runt film och även meny när man byte till svart källa. Dock kan man ju fråga sig om man håller på med detta när man sitter och kollar på sin favo film? Har då inte sett att det påvärkar mitt filtittande i alla fal då jag håller mit till samma källa med rörlig bild och undvikar att avvika från den förrän den är slut. Så i mitt tycke ska man nog ta dessa ghosting jagare med en nypa salt. Om inte kanske titta efter en pixlig ljusstark LCD från samsung.

Hoppas att detta har givit någon en anledning till att köpa denna tv, då jag tycker att den värkar vara ett mycket vettigt alternativ. Man ska ju ha i åtanke att man köper en tv i 15-20k klassen och inte 25-30k klassen.
Har man nojjor över att det ska pixla sig lite här och där och vara lite lätt ghosting, då kanske det är dax att avvakta några år i stället med tanka på att jag inte tror att det tillvärkats någon TV än med den perfekta bilden.

Men min slutgiltliga uppfattning efter 3 dagars ägande är inget annat än possitiv!!

/Anders

Gött att se nån som recenserar TVn på ett såpass objektivt sett..! =)

Postad 19 april 2008 - 10:10

mohram
  • mohram
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Fick hem min 50PG6000 i onsdags och har tyvärr inte hunnit pilla och testa så mycket än. Men något jag direkt störde mig på är när det i te.x. en mörk scen kommer fram en textremsa (som då vanligtvis är vit) och man ser hur hela bilden blir ännu mörkare och det liksom känns som om textremsan "suger åt sig" ljuset från resten av bilden. Så om textremsor kommer och går blir det nästan som om bilden blinkar (inte riktigt blinkar kanske, men ni förstår hur jag menar. kanske.). Hoppas ni förstår hur jag menar. Vet inte om fenomenet brukar kallas nåt särskilt och om det kanske i så fall diskuterats tidigare i tråden.
Så jag hoppas nu innerligt att detta antingen försvinner med tiden eller att det är kan justeras bort med hjälp av diverse inställningar. Så är det nån som har nåt råd?

Tacksam för hjälp,
Björn

Postad 19 april 2008 - 10:13

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
En rekomendation är ju att köra en s.k break-in-dvd i XX-antal timmar...!!

Postad 19 april 2008 - 11:33

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Jag kommer att lämna tillbaka min på öppet köp.
Har fortfarande inte fått svar om det är fel på min tv som skapar dessa auror runt människor, skyltar, hockeyspelare etc.

Antar att det är så illa så att man antingen måste köra digitalt eller med den inbyggda boxen för att få ut den bästa bilden från denna tv.

Eller så är det fel på den och man skulle kunna testa en ny....

Men som sagt, imorgon åker den tillbaks.

Postad 19 april 2008 - 12:25

Duvan 1
  • Duvan 1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag var inne på LGE.COM hemsida och där stod det att PG60 är full HD är det någon som har koll på varför då PG6000 är HD-ready om det nu ska vara samma tv.
Det kanske är så att PG60 är PG7000.
Ni som har köpt en 50PG6000 har ni jämfört bilden med en Pioneer?
Är det någon som har koll på när PG7000 kommer och vart den visas först?

Postad 19 april 2008 - 13:14

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag var inne på LGE.COM hemsida och där stod det att PG60 är full HD är det någon som har koll på varför då PG6000 är HD-ready om det nu ska vara samma tv.
Det kanske är så att PG60 är PG7000.
Ni som har köpt en 50PG6000 har ni jämfört bilden med en Pioneer?
Är det någon som har koll på när PG7000 kommer och vart den visas först?

Jag kollade 50PG6000 brevid pioneer 508XD på mediamarkt och jag måste säga att 50PG6000 stod sig väldigt bra. Det var Discovery HD och signalen var delad på ett stort antal tv apparater. Riktigt ärligt så kunde jag inte säga att den ena var bättre än den andra men under rätt förutsättningar borde Pioneeren stå sig bättre? Hursomhelst så kändes det bra att se dem brevid varandra och att LGn klarade sig så pass bra.

Enligt Sir T som mejlat med nån snubbe på LG kommer PG7000 i juni.

EDIT: Jag har funderat, det var lite svårt i butiken att jämföra hur bra svärtan var relativt sätt på Pio vs LG och förmodligen ligger LGn i lä ifall man jämför den i ett mörkt rum men det jag tycker var glädjande att bildintrycket överlag var likvärdigt, tom så att när jag gick nära panelerna så upplevde jag lite mer brus på pion...

Redigerat av Unregistered951ada42, 19 april 2008 - 13:56.

Postad 19 april 2008 - 14:05

toyzar
  • toyzar
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hur fan gör man så alla inställningar blir tillgängliga när man ska "kalibrera" tvn. Vissa är "grayed out" som nån skrev innan. Jag kör via HDMI 2 nu. I komponent är alla tillgängliga men inte via nån hdmi ingång. hoppas jag gjorde mig själv förstådd.

Postad 19 april 2008 - 14:40

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Var en snabb sväng på On-Off och kikade på Lg:n. Den ghostar något mer än Samsungen som jag jämförde med. Men...
Alla plasmor och lcd som stod visade auror runt gubbarna. Dock gjorde Samsung en dålig bild bättre än vad Lg:n gör.

LG:n verkar vara mer k'änslig än bla Samsungen på att visa SDTV. Personalen på On-Off sa att de hade blivit tillsagda av LG personal att de inte skulle dela signalen till LG för att sändningen då blev dålig.

Jag använder den mest till tv-tittande så jag kräver en okänslig signal för SD.

Kanske var fel av mig att tro att en 50" plasma, lcd år 2008 är så pass förlåtande åt SD, men däremot ger kanon blid via HD.

Eller så kanske man får slanta upp lite extra för en Pioneer.

Postad 19 april 2008 - 22:56

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Var en snabb sväng på On-Off och kikade på Lg:n. Den ghostar något mer än Samsungen som jag jämförde med. Men...
Alla plasmor och lcd som stod visade auror runt gubbarna. Dock gjorde Samsung en dålig bild bättre än vad Lg:n gör.

LG:n verkar vara mer k'änslig än bla Samsungen på att visa SDTV. Personalen på On-Off sa att de hade blivit tillsagda av LG personal att de inte skulle dela signalen till LG för att sändningen då blev dålig.

Jag använder den mest till tv-tittande så jag kräver en okänslig signal för SD.

Kanske var fel av mig att tro att en 50" plasma, lcd år 2008 är så pass förlåtande åt SD, men däremot ger kanon blid via HD.

Eller så kanske man får slanta upp lite extra för en Pioneer.

Auror runt spelarnas konturer lär helt bero på insignalen till TVn. (digital MPEG-artefakt, dvs för hårt komprimerat data)

Så kallade "myggor" runt spelarnas konturer lär helt bero på insignalen till TVn. (digital MPEG-artefakt, dvs för hårt komprimerat data)

Ingen nyansskillnad i vit färg kan bero på insignalen och/eller kontrast-inställningarna i TVn.
* Om man t.ex. använder RGB som insignal finns det tyvärr två signalstandarder i standarden, en med lägre voltantal och en med högre. Om man har en box som skickar ut den starkare signalen och om TVn förväntar sig den lägre kommer allt ljusgrått och ljusare visas som vitt på TVn, dvs man tappar en del av det fulla färgspektrat.
* Om man bortser från fallet ovan där det är mismatch mellan faktisk och förväntad signalstyrka kan ljusgrått och vitt visas som vitt på TVn om kontrasten är felinställd. Att ställa in rätt kontrast är något man gör mha exempelvis en DVD-skiva typ Digital Video Essentials (DVE) eller t.o.m. beställer en kalibrering av ett proffs. I korthet går det ut på att ställa in ljusstyrka, kontrast och färgmättnad. När man ändrat på en inställning måste man gå tillbaka och göra om testen för de andra tills dess att man fått ett jämnläge. Även ljuset i rummet spelar roll, så kalibreringen bör ske i det ljus man har vid normalt TV-tittande.

Var inne på Elgiganten i Uppsala och tittade på 50PG6000. De visade nån reklam-DVD från Philips med actionfilm, naturbilder och animerad film (Ice age). Mitt under Ice Age, när jag stod 30 cm från LGn och detaljgranskade pixeltätheten bytte nån säljare videosignalen för alla TV-apparaten i affären. Istället för att visa en skarp och fin bild visades nu TV4 sport där det såg fruktansvärt ut på varenda TV. Gubbarna hade "halos" och stora svärmar med "mygg" runtomkring sig. En stund senare bytte han tillbaka till den bra signalen, och allt såg bra ut.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.