Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 11 December 2009 - 16:31
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tjenare
Är nybliven pappa till ett par vita (löjligt snygga) XTZ 99.36 och en Onkyo TX-SR607. Allting fungerar helt perfekt och j är nöjd bortsett från en liten grej. Det är nämligen så att jag kopplat min lilla dator (som jag spelar musik/film/etc) från till förstärkaren via hdmi och sedan tv:n från förstärkaren. Problemet är då att bilden blir för stor. Detta har jag löst tidigare då jag har haft datorn direkt till tv:n mha. Nvidias kontrollpanel då jag bara har ställt in storleken manuellt. Min tv är alltså hd-ready men har typ upplösningen 688 punkter eller nåt. När jag nu ställer in samma sak, via förstärkaren, svarar liksom inte bilden och den är för stor. Alternativet är att köra på en mindre upplösning och då istället förlora bild i form av en svar ruta kring bilden.
Lite rörigt, lite klurigt. Hoppas ni har någon form av lösning på detta.
Tack på förhand.
Hej Jag kör lite som du och i min NVIDIA-kontrollpanel finns det något val att man kan justera storleken på bilden manuellt. Pröva det här: Öpnna NVIDIAs kontrollpanel. Välj Anpassad visning och kryssa för alla alternativ och välj i de fall du har alternativet alltid Avancerad inställningar. Du får nu en meny som heter Ange storlek på HDTV-skrivbordet där du kan välja Ändra storlek på skrivbordet. Du kan nu med skjutreglagen justera storleken på bilden.
Postad 11 December 2009 - 16:35
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag har ett problem jag inte kommer runt. Hoppas någon här kan hjälpa.
Jag kör filmer från PC till HDTV via 608:an och det funkar bra. Jag vill nu köra lite spotify från datorn ut via 607:an men det funkar bara när TVn är på. Så fort jag slår av TVn blir stärkaren tyst.
Vad gör jag för fel?
Edit
Efter lite ytterligare mekande får jag ljudet att fortsätta när jag stänger av TVn men jag får nu inte tillbaka bilden på PCn. Kanske kan vara en ledtråd för den som begriper vad jag håller på med
Redigerat av ChristerN, 11 December 2009 - 17:08.
Postad 11 December 2009 - 18:25
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Tack för svaren.
Jag har testat alla olika format som min tv kan "visa" oc jag har som jag skrev använt Nvidias program för att anpassa bilden. Grejen är att det inte fungerar när jag kopplar bilden via förstärkaren. Alltså i Nvidias program kan jag bara välja en "färdig upplösning" och kan inte ställa in min egen när bilden går via förstärkaren. Jag skulle kunna lösa problemet genom att ha bilden till tv:n direkt och sedan ljud till förstärkaren, men det går inte då datorn bara har ett hdmi uttag.
Känns som en onödigt problem faktiskt, liten miss vid tillverkningen av förstärkaren.
Har någon en lösning bara skrik till.
det är nog inte recivern som e felet här enda gången jag kan se att de skulle va recivern är då du ansluter datorn via komponent men vad jag förstår så är det hdmi till reciver och hdmi från reciver till tv om det är så att du har den ansluten på komponent så tryck video knappen på fjärren varje tryck på knappen tar upp nya inställningar. men som sakt om allt e anslutet med hdmi så är det inte recivern då den kör passthrue på hdmi
Postad 11 December 2009 - 18:29
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag har ett problem jag inte kommer runt. Hoppas någon här kan hjälpa. Jag kör filmer från PC till HDTV via 608:an och det funkar bra. Jag vill nu köra lite spotify från datorn ut via 607:an men det funkar bara när TVn är på. Så fort jag slår av TVn blir stärkaren tyst. Vad gör jag för fel?
Edit Efter lite ytterligare mekande får jag ljudet att fortsätta när jag stänger av TVn men jag får nu inte tillbaka bilden på PCn. Kanske kan vara en ledtråd för den som begriper vad jag håller på med 
det du pratar om kan bero på rihd inställningen jag pratade högre upp om kolla den
Postad 11 December 2009 - 20:27
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
det du pratar om kan bero på rihd inställningen jag pratade högre upp om kolla den
Det tror jag också men får inte det att funka. Grunden är alltså att jag inte får över varken ljud eller bild från PC till stärkare om jag inte sätter på TVn först och slår över stärkarens input till PC-ingången och sen sätter i HDMI-kabeln. Jag har provat med flera olika inställningar på PCn, både dubbla skärmar och en enda. Efter en del labbande blev det så här:
Onkyo.jpg 267.1K
0 Antal nerladdningarDet ser ju ganska vetenskapligt ut men jag var tvungen att strukturera det för att hålla koll på vilka alternativ jag hade valt tidigare. Alla tips mottages med tacksamhet.
Postad 11 December 2009 - 21:23
MistOfMalice
-
MistOfMalice
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Fråga nr1: Frågan ang error på audessy EQ finns igentligen 2 svar på det nr 1: Kollat att polerna på kabeln är rätt vill säga + mot + och - mot- är det fel så kan den inte får ut rätt mätning. nr 2: Högtalarna kan helt enkelt va för stora, ljudet blir för högt för mätningen i såna fall ställ det manuellt med ljud mätare. front high ska inte ha stora högtalare det kommer överrösta övriga!
Tack för svaren, de svarade på de flesta av mina frågor  Ber om ursäkt för att det var en så lång post, men jag hade så mycket frågor, som i sig faktiskt var korta, tydligt avskillda och enligt mig inte så otydliga, men ska komma ihåg det till nästa gång. an svar nr 1. Polerna på kabeln är rätt, + till + och - till -, jag var noga med det när jag kopplade in dom, dessutom funkar det ju om jag kopplar in dom som surround högtalare, då får jag inge error, vilket jag borde få om de var kopplade fel. Det är när jag kopplar dom som high front, så att surround högtals utgångarna är tomma, som jag får error från surround högtalarna (dvs där inget är ikopplat). ang svar nr 2. Högtalarna är inte så stora, när jag skrev att de var för stora för att ha bakom soffan menade jag för djupa då min soffa står mot väggen. I förhållande till mina frontar är de mycket mindre, de är också mindre än centern, så det känns inte som att det borde vara problemet. Ska testa vidare, för det känns fel att ha dom som surround högtalare när de står framme precis som frontarna. Och återigen, tack för svaren.
Postad 11 December 2009 - 22:39
Roq89
-
Roq89
-
Rookie
-
6 inlägg
@ Christer
Jag känner till de inställningarna faktiskt, men tack i alla fall. Det som jag försökt uttrycka tidigare är i alla fall att det fungerar att ställa in "custom" upplösning med Nvidias kontrollpanel då det är Dator <--> TV. Men då jag kopplar Dator <--> Reciever <--> TV fungerar det inte längre. Jag ställer in custom så att skärmen får plats, men den återställer sig automatiskt själv.
@Duckface
Det fungerar ju utan recievern så jag är lika fundersam till problemet som du. Men slutledningsförmågan säger ju att det måste vara recievern.
Får väl ringa och kolla med Onkyofolket annars och hoppas de kan lösa/förklara för mig.
Postad 11 December 2009 - 22:56
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Tack för svaren, de svarade på de flesta av mina frågor  Ber om ursäkt för att det var en så lång post, men jag hade så mycket frågor, som i sig faktiskt var korta, tydligt avskillda och enligt mig inte så otydliga, men ska komma ihåg det till nästa gång.
an svar nr 1. Polerna på kabeln är rätt, + till + och - till -, jag var noga med det när jag kopplade in dom, dessutom funkar det ju om jag kopplar in dom som surround högtalare, då får jag inge error, vilket jag borde få om de var kopplade fel. Det är när jag kopplar dom som high front, så att surround högtals utgångarna är tomma, som jag får error från surround högtalarna (dvs där inget är ikopplat).
ang svar nr 2. Högtalarna är inte så stora, när jag skrev att de var för stora för att ha bakom soffan menade jag för djupa då min soffa står mot väggen. I förhållande till mina frontar är de mycket mindre, de är också mindre än centern, så det känns inte som att det borde vara problemet.
Ska testa vidare, för det känns fel att ha dom som surround högtalare när de står framme precis som frontarna. Och återigen, tack för svaren.
för att utesluta andra fel så koppla frontarna som front high blir de error då?
Postad 11 December 2009 - 23:07
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
@ Christer Jag känner till de inställningarna faktiskt, men tack i alla fall. Det som jag försökt uttrycka tidigare är i alla fall att det fungerar att ställa in "custom" upplösning med Nvidias kontrollpanel då det är Dator <--> TV. Men då jag kopplar Dator <--> Reciever <--> TV fungerar det inte längre. Jag ställer in custom så att skärmen får plats, men den återställer sig automatiskt själv.
@Duckface Det fungerar ju utan recievern så jag är lika fundersam till problemet som du. Men slutledningsförmågan säger ju att det måste vara recievern.
Får väl ringa och kolla med Onkyofolket annars och hoppas de kan lösa/förklara för mig.
Tror inte du behöver ringa tror jag vet problemet ganska känt ändå. Felet låter mer nu som så kallat handeshake fel vill säga datorn och recivern har problem att kommunicera på grund av hdmi protokoll HDMI är igentligen en typ av nätverk det enda som kan lösa felet är firmware updates av reciver vilket inte finns några nya nu just andra du kan göra är att uppdatera grafik drivrutinen i datorn alternativt lergradera till en äldre driver. testa det och se om det ger nån skilnad Det tror jag också men får inte det att funka. Grunden är alltså att jag inte får över varken ljud eller bild från PC till stärkare om jag inte sätter på TVn först och slår över stärkarens input till PC-ingången och sen sätter i HDMI-kabeln. Jag har provat med flera olika inställningar på PCn, både dubbla skärmar och en enda. Efter en del labbande blev det så här:
Onkyo.jpg 267.1K
0 Antal nerladdningar
Det ser ju ganska vetenskapligt ut men jag var tvungen att strukturera det för att hålla koll på vilka alternativ jag hade valt tidigare.
Alla tips mottages med tacksamhet.
tänkte fråga har du en 1.3 hdmi tv? om du bara 1.2 så ska lipsync va som off då då bara 1.3 stödjer lipsync de flesta har väl 1.3 men det finns 1.2 ännu annars så låter detta med som handshake problem
Redigerat av Duckface21, 11 December 2009 - 23:10.
Postad 11 December 2009 - 23:46
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
tänkte fråga har du en 1.3 hdmi tv? om du bara 1.2 så ska lipsync va som off då då bara 1.3 stödjer lipsync de flesta har väl 1.3 men det finns 1.2 ännu
annars så låter detta med som handshake problem
Tack Duckface för ditt engagemang! Hur vet man om man har en 1.3 anslutning? TVn är ett år gammal så den borde vara 1.3 tycker jag. (Samsung 46LE557 tror jag det är) Kanske snarare är PCn som står för problemen? Har försökt installera senaste Nvidia drivisarna men då dör bara datorn när jag kopplar in den via HDMI men funkar OK med en backad drivis.
Postad 11 December 2009 - 23:47
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Någon nång i januari tänkte jag köpa mig denna stärkare. Men undrar om den är bra på att skicka ut subwoofer signalen.
Min nuvarande ger ruskigt dålig effekt till baslådan vid lägre frekvenser.
Postad 12 December 2009 - 12:22
Unregisteredbbb9d503
-
Unregisteredbbb9d503
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej Jag får inte kalibreringen att fungera det piper i front left högtalaren ngr gånger men sen står det att det inte kan hitta någon front left, vad kan vara för fel, är det microfonen som är kass?
Postad 12 December 2009 - 12:31
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Någon nång i januari tänkte jag köpa mig denna stärkare. Men undrar om den är bra på att skicka ut subwoofer signalen. Min nuvarande ger ruskigt dålig effekt till baslådan vid lägre frekvenser.
Vad är det för sub? Är den aktiv med eget slutsteg så ligger felet nog inte i förstärkaren iaf...
Postad 12 December 2009 - 12:41
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Vad är det för sub? Är den aktiv med eget slutsteg så ligger felet nog inte i förstärkaren iaf...
Det är det som är så konstigt, den är aktiv, xtz w8.16. Fadern min har samma baslåda, samma när jag testar hans. Dock blir det en hel del bättre med hans förstärkare.
Postad 12 December 2009 - 12:54
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Det är det som är så konstigt, den är aktiv, xtz w8.16. Fadern min har samma baslåda, samma när jag testar hans. Dock blir det en hel del bättre med hans förstärkare.
Ja, då verkar det ju trots allt vara nåt fel på förstärkaren, eller någon inställning. Vad är det för apparat du har?
Redigerat av Falcy, 12 December 2009 - 12:54.
Postad 12 December 2009 - 12:57
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Tack Duckface för ditt engagemang! Hur vet man om man har en 1.3 anslutning? TVn är ett år gammal så den borde vara 1.3 tycker jag. (Samsung 46LE557 tror jag det är) Kanske snarare är PCn som står för problemen? Har försökt installera senaste Nvidia drivisarna men då dör bara datorn när jag kopplar in den via HDMI men funkar OK med en backad drivis.
att se vad en tv har för hdmi är att googla upp det eller instruktionsboken under tekniska spec Någon nång i januari tänkte jag köpa mig denna stärkare. Men undrar om den är bra på att skicka ut subwoofer signalen. Min nuvarande ger ruskigt dålig effekt till baslådan vid lägre frekvenser.
bas effekten kommer du inte klaga över den kan du ställa bra Hej Jag får inte kalibreringen att fungera det piper i front left högtalaren ngr gånger men sen står det att det inte kan hitta någon front left, vad kan vara för fel, är det microfonen som är kass?
att de piper är ohm säkringen som gått kolla va dina högtalare har för ohm och ställ in ohm till den ohm dina högtalare har som lägst
Postad 12 December 2009 - 13:08
Unregisteredbbb9d503
-
Unregisteredbbb9d503
-
Rookie
-
4 inlägg
Piper gör dom inte fel ordval av mig
Högtalaren skickar ut signaler, ljud, impulser där ljudnivån höjs i tre steg sen kommer bilden fram att den inte hittar högtalaren
jag har ställt högtalarna på 4 ohm jag har audiopro
Postad 12 December 2009 - 14:24
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Piper gör dom inte fel ordval av mig Högtalaren skickar ut signaler, ljud, impulser där ljudnivån höjs i tre steg sen kommer bilden fram att den inte hittar högtalaren jag har ställt högtalarna på 4 ohm jag har audiopro
oki då kanske de inte är det som e felet om det kommer ljud ur högtalaren så funkar det uppenbart men det kan ju va en defekt slutsteg med garanti kanske... ohm säkringen yttrar sig i setupen med 2 snabba pip sen ska de stå error i dispan och den åter går till till standby... om du får ohm säkrings från slag i vanliga bildläget så sätter den sig i standby och visar error utan pip. alltså pip i kalibreringen och utan pip om du får ohm frånslag vid vanligt tittande
Redigerat av Duckface21, 12 December 2009 - 14:25.
Postad 12 December 2009 - 14:59
Unregisteredbbb9d503
-
Unregisteredbbb9d503
-
Rookie
-
4 inlägg
Du tror inte det kan vara mikrofonen som är kass, kan det vara något annat som jag missat eller gjort fel, alla högtalare fungerar när jag kör film.
Postad 12 December 2009 - 18:31
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Du tror inte det kan vara mikrofonen som är kass, kan det vara något annat som jag missat eller gjort fel, alla högtalare fungerar när jag kör film.
jo tex slutsteget då den inte får ut ljud och ger störningsljud vill säga andra ljud som inte ska va
Postad 12 December 2009 - 19:47
twezter
-
twezter
-
Rookie
-
7 inlägg
Nån som vet om det går att koppla in xbox via RGB kablarna och sen ut via hdmi till tvn? eller måste man ha RGB mellan förstärkarn och tvn också?
Går alldeles utmärkt kör mitt Wii så.
Postad 12 December 2009 - 20:54
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Går alldeles utmärkt kör mitt Wii så.
Mycket sant  en annan sak man kan ha både hdmi och komponent på game porten samtidigt  jag kör min ps3 på hdmi och wiin på komponent då wiin är avstängd så blir de automatiskt hdmi
Postad 13 December 2009 - 16:02
Yanky
-
Yanky
-
Rookie
-
6 inlägg
Får det inte att fungera med mitt xbox 360, har satt den på dvd/bd men får ingen bild eller nånting. Hur ska man ställa in för att det ska fungera?
Postad 13 December 2009 - 19:40
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Får det inte att fungera med mitt xbox 360, har satt den på dvd/bd men får ingen bild eller nånting. Hur ska man ställa in för att det ska fungera?
förklara hur du kopplat osv, så ska vi se vad felet kan vara.
Postad 13 December 2009 - 19:54
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
hur har du anslutit xboxen komponent eller hdmi? om du kör komponent så måste du gå in i setupen och assigna komponent porten till en ingångs knapp
Postad 13 December 2009 - 20:04
Yanky
-
Yanky
-
Rookie
-
6 inlägg
hur har du anslutit xboxen komponent eller hdmi? om du kör komponent så måste du gå in i setupen och assigna komponent porten till en ingångs knapp
Jag kör komponent, fick ljud nu men ingen bild, har kopplat in på dvd/bd på förstärkaren och ställt in "IN1" på "komponent input"
Postad 13 December 2009 - 20:06
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag kör komponent, fick ljud nu men ingen bild, har kopplat in på dvd/bd på förstärkaren och ställt in "IN1" på "komponent input"
kopplat färgerna rätt? om du får ljud hur ansluter du ljudet. optiskt eller rca kan de inte va så att du assignat bara optiska ljudet men inte komponent om du kör optiskt vill säga
Redigerat av Duckface21, 13 December 2009 - 20:08.
Postad 13 December 2009 - 20:23
Yanky
-
Yanky
-
Rookie
-
6 inlägg
kopplat färgerna rätt? om du får ljud hur ansluter du ljudet. optiskt eller rca
kan de inte va så att du assignat bara optiska ljudet men inte komponent om du kör optiskt vill säga
rca på ljudet
Postad 13 December 2009 - 20:28
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
rca på ljudet
konstigt men det du ska göra är att assigna komponent till game och ljudet kan du få bättre med optiskt kör optiskt och assigna optiska till game så ska de funka. ställ även 360 att skicka dolby digital så blir det finare ljud upplevelse i spelen
Redigerat av Duckface21, 13 December 2009 - 20:30.
Postad 13 December 2009 - 20:49
Yanky
-
Yanky
-
Rookie
-
6 inlägg
konstigt men det du ska göra är att assigna komponent till game och ljudet kan du få bättre med optiskt kör optiskt och assigna optiska till game så ska de funka.
ställ även 360 att skicka dolby digital så blir det finare ljud upplevelse i spelen
Har ingen optisk utgång på min 360. Har komponent en gul/blå/grön kabel som jag kopplat in på dvd/bd på förstärkaren och ljudet på rca röd/vit på dvd/bd bak på förstärkaren, den extra gula är väl video kabel och behövs väl inte kopplas in? ska jag ändra nåt på hdmi input? eller bara på komponent input? på komponent input har jag dvd/bd på IN1 vad är det jag har missat? får bara ljud men ingen bild:/
Postad 13 December 2009 - 21:09
pellepulare
-
pellepulare
-
Användare
-
-
144 inlägg
Jag har för närvarande en denon 1705 som jag driver ett canton cd1 med, nu har jag börjat bli sugen på att uppgradera och köpa mig en Onkyo 607 på grund av att jag vill kunna få ut hd-ljud från min ps3'a när jag tittar på film.
Är det en dålig ide, det vill säga kommer jag att höra stor skillnad? jag har aldrig lyssnat på någon som spelat upp något med hd-ljud från bd-skivor. jag har däremot spelat upp dvd audio och då tyckte jag det var ett väldigt bra tryck i dessa. någon med erfarenhet?
/Pelle
Postad 13 December 2009 - 21:17
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Jag har för närvarande en denon 1705 som jag driver ett canton cd1 med, nu har jag börjat bli sugen på att uppgradera och köpa mig en Onkyo 607 på grund av att jag vill kunna få ut hd-ljud från min ps3'a när jag tittar på film. Är det en dålig ide, det vill säga kommer jag att höra stor skillnad? jag har aldrig lyssnat på någon som spelat upp något med hd-ljud från bd-skivor. jag har däremot spelat upp dvd audio och då tyckte jag det var ett väldigt bra tryck i dessa. någon med erfarenhet?
/Pelle
låter som en bra investering. jag bytte själv upp mig för samma orsak. jag ångrar mig inte en sekund. Förstärkaren har ett otroligt tryck, och kan driva så gott som vilken/vilka högtalare som helst. HD-Ljud är underbart, renare ljud.
Postad 13 December 2009 - 22:13
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
hmm mätte mina högtalare med en Ohm-mätare precis, visade 1192 ohm det kan väl inte stämma, jag tog givetvis bort högtalarna ifrån förstärkaren...
högtalarna är Canton movie 150 ... bak på dom står det 4-8 Ohm ... vilket inställning ska jag köra med?
är det vanligt att förstärkaren blir uppemot 60grader varm? mätte med en värme sensor på chassiets ovansida och det visade 58grader varmt...
Postad 13 December 2009 - 22:20
Yanky
-
Yanky
-
Rookie
-
6 inlägg
Har äntligen fått det att fungera! Hade 1080p inställt som upplösning på 360n ändrade till 720p och då funka det direkt.
Postad 13 December 2009 - 22:22
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har äntligen fått det att fungera! Hade 1080p inställt som upplösning på 360n ändrade till 720p och då funka det direkt.
optiskt ska finnas kolla den svarta lilla plupen på komponent kontakten i 360 alltså på kontakten som som pluggar i 360 alla 360 orginal kablar har den
Postad 13 December 2009 - 22:29
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
hmm mätte mina högtalare med en Ohm-mätare precis, visade 1192 ohm det kan väl inte stämma, jag tog givetvis bort högtalarna ifrån förstärkaren...
högtalarna är Canton movie 150 ... bak på dom står det 4-8 Ohm ... vilket inställning ska jag köra med?
är det vanligt att förstärkaren blir uppemot 60grader varm? mätte med en värme sensor på chassiets ovansida och det visade 58grader varmt...
enligt den mätningen så måste du ha nått fel inställt mät tills du får ett värde mellan 4 till 16ohm vet inte om den rundar av olika på mätare om den rundar av så ska de va 00 i slutet blir den varm så se till att ha luftigt den kan bli varm med av att ha ohm fel inställt i setupen Har äntligen fått det att fungera! Hade 1080p inställt som upplösning på 360n ändrade till 720p och då funka det direkt.
du kan ställa in den på 1080i kommer funka bra
Redigerat av Duckface21, 13 December 2009 - 22:28.
Postad 13 December 2009 - 23:21
pellepulare
-
pellepulare
-
Användare
-
-
144 inlägg
[quote name='Rolle90' date='Dec 13 2009, 21:17 ' post='2700195'] låter som en bra investering. jag bytte själv upp mig för samma orsak. jag ångrar mig inte en sekund. Förstärkaren har ett otroligt tryck, och kan driva så gott som vilken/vilka högtalare som helst. HD-Ljud är underbart, renare ljud. [/quot Det börjar låta som att jag kommer att bli 5000 kr fattigare snart:)
Postad 14 December 2009 - 04:09
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
fel postat sorry
Redigerat av Duckface21, 14 December 2009 - 04:10.
Postad 14 December 2009 - 15:34
Bazzen
-
Bazzen
-
Rookie
-
3 inlägg
Har införskaffat mig en Onkyo TX-SR607 receiver och ett Infinity PHI-51 högtalarpaket. Men jag har lite problem med ljudet när jag tittar på tv-kanaler som inte sänder dolby digital ljud. Jag har antingen TV-logic, PLII Movie eller NEO6 Cinema valt som ljudåtergivning. Vad jag förstår så ska dom ljudåtergivningssätten "simulera" surround. Vid dialoger hör man tal komma från bakhögtalarna fast det bara ska komma framifrån. Verkar som om receivern försöker "strypa" dialogen till bakhögtalarna, men det låter istället skit. Får köra med bara frontarna vid vanligt tv tittande. Lite irriterande när man vill kolla på en film som sänds utan digitalljud och man vill ha "simulerat surroundljud".
Kan det möjligtvis bero på högtalarkabeln? Kör med kablarna jag fick med högtalarna. Tror det är 16mm kabel. Tänkte om dom kanske är lite för klena eftersom dom är ganska långa till bakhögtalarna, eller får man räkna med det här missljudet?
Postad 14 December 2009 - 15:41
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har införskaffat mig en Onkyo TX-SR607 receiver och ett Infinity PHI-51 högtalarpaket. Men jag har lite problem med ljudet när jag tittar på tv-kanaler som inte sänder dolby digital ljud. Jag har antingen TV-logic, PLII Movie eller NEO6 Cinema valt som ljudåtergivning. Vad jag förstår så ska dom ljudåtergivningssätten "simulera" surround. Vid dialoger hör man tal komma från bakhögtalarna fast det bara ska komma framifrån. Verkar som om receivern försöker "strypa" dialogen till bakhögtalarna, men det låter istället skit. Får köra med bara frontarna vid vanligt tv tittande. Lite irriterande när man vill kolla på en film som sänds utan digitalljud och man vill ha "simulerat surroundljud".
Kan det möjligtvis bero på högtalarkabeln? Kör med kablarna jag fick med högtalarna. Tror det är 16mm kabel. Tänkte om dom kanske är lite för klena eftersom dom är ganska långa till bakhögtalarna, eller får man räkna med det här missljudet?
vid tv läget så ska man välja PL lägena du kan sen ställa rymd i ljudet under setup ---> 3. audio adjust----> 2. dolby . lek lite med inställningarna där tills du får ett bra ljud bara fråga om du undrar nått för villa dig inte på att det heter Music i den menyn det gäller alla pl lägen vi har annars pratat om detta med simulerat surround ljud från stereo tidigare i tråden. nästan alla dagens program har en så kallad matris kod i ljudet som säger vart ljudet hörs från, vissa program saknar dock den koden vilket gör att recivern måste simulera ljudet vilket ofta kan bli fel tex dialog kommer ur fel högtalare
Redigerat av Duckface21, 14 December 2009 - 15:49.
Postad 14 December 2009 - 15:45
Bazzen
-
Bazzen
-
Rookie
-
3 inlägg
Ok, men det blir samma missljud när jag kör på PLII läget. Men det handlar om inställningar på det läget menar du då?
Så kablarna kan inte ha nått att göra med saken?
Postad 14 December 2009 - 16:01
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Ok, men det blir samma missljud när jag kör på PLII läget. Men det handlar om inställningar på det läget menar du då? Så kablarna kan inte ha nått att göra med saken?
om du kopplat rätt så ska de inte spela nån roll va för kablar du har. då du kalibrerat med audessy eq så är det viktigt att koppla polerna rätt på högtalarna vill säga plus mot plus. minus mot minus är det fel så blir mätningen fel då konerna på högtalarna slår åt fel håll. det kan också ge missljud men börja leka med pl inställningarna
Postad 14 December 2009 - 16:38
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
finns det någon firmware uppdatering till 607:an? ...
Postad 14 December 2009 - 22:06
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
finns det någon firmware uppdatering till 607:an? ...
nej inte i nuläget har hört via nått forum på nätet dock att de planerar ge ut en med förbättringar ang hdmi protokoll men bara spekulationer inget grundläggande . enligt mig behövs ingen updatering recivern sköter allt underbart som den är.
Postad 15 December 2009 - 00:45
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
nej inte i nuläget har hört via nått forum på nätet dock att de planerar ge ut en med förbättringar ang hdmi protokoll men bara spekulationer inget grundläggande . enligt mig behövs ingen updatering recivern sköter allt underbart som den är.
Uppdateringar är alltid roligt  bara att hålla tummarna :-) (i och försig behövs det inget uppdatering då den fungerar så pass bra som den gör) men som tidigare sagt, alltid roligt med uppdateringar
Postad 15 December 2009 - 01:44
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Uppdateringar är alltid roligt 
bara att hålla tummarna :-) (i och försig behövs det inget uppdatering då den fungerar så pass bra som den gör) men som tidigare sagt, alltid roligt med uppdateringar 
jo vist är det men uppdateringar i detta fall kommer inte ge nya funktioner det handlar bara om bug fixar och hdmi uppdateringar för stöd av nya hdmi produkter
Postad 15 December 2009 - 12:37
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
jo vist är det men uppdateringar i detta fall kommer inte ge nya funktioner det handlar bara om bug fixar och hdmi uppdateringar för stöd av nya hdmi produkter
Hur gör man en en uppdatering på denna?? den har ju varken usb eller eternet ingång //Peter
Postad 15 December 2009 - 13:16
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Har för mig att man skulle bränna uppdateringen på skiva och sen koppla cd/DVD spelaren via optiska ingången lr nått. Tror
att man gjorde så förr iaf.
Postad 15 December 2009 - 14:56
Bazzen
-
Bazzen
-
Rookie
-
3 inlägg
vid tv läget så ska man välja PL lägena du kan sen ställa rymd i ljudet under setup ---> 3. audio adjust----> 2. dolby . lek lite med inställningarna där tills du får ett bra ljud bara fråga om du undrar nått
för villa dig inte på att det heter Music i den menyn det gäller alla pl lägen
vi har annars pratat om detta med simulerat surround ljud från stereo tidigare i tråden. nästan alla dagens program har en så kallad matris kod i ljudet som säger vart ljudet hörs från, vissa program saknar dock den koden vilket gör att recivern måste simulera ljudet vilket ofta kan bli fel tex dialog kommer ur fel högtalare
När dialogen blir så där förvrängd så spelar de ingen roll hur jag ställer in PL lägena i setupen. Antar att man får leva med att dialogen låter skit i vissa program, eller bara köra med frontarna när det blir så. När det låter så där illa låter det nästan som om det skulle vara skadligt för högtalarna, men finns det nån risk att det är det?
Postad 15 December 2009 - 16:28
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
När dialogen blir så där förvrängd så spelar de ingen roll hur jag ställer in PL lägena i setupen. Antar att man får leva med att dialogen låter skit i vissa program, eller bara köra med frontarna när det blir så.
När det låter så där illa låter det nästan som om det skulle vara skadligt för högtalarna, men finns det nån risk att det är det?
låter konstigt får du ingen rätsida på det så får du prova en ny på garanti du sk inte behöva leva med det Hur gör man en en uppdatering på denna?? den har ju varken usb eller eternet ingång
//Peter
den updateras via nätverk eller på sätt o vis  den updateras alltså via hdmi och en dvd spelare
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|