Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 17 juni 2013 - 08:07
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
OT: Ser du ingen större skillnad på t ex Person of interest (SD vs HD) med Canal Digital via parabol så har du faktiskt någonting som är fel hemma hos dig.
/Fredrik
Eller bra funktioner för att kompensera kvalitétsskillnaden
Postad 17 juni 2013 - 08:12
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Eller bra funktioner för att kompensera kvalitétsskillnaden 
Vore fantastiskt om det vore så. Vem behöver Bluray och HD kanaler när det finns tv apparater som gör så att SD kanaler och DVD ser ut som högupplöst?  /Fredrik
Postad 17 juni 2013 - 08:14
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
OT: Ser du ingen större skillnad på t ex Person of interest (SD vs HD) med Canal Digital via parabol så har du faktiskt någonting som är fel hemma hos dig.
/Fredrik
Ja, kanske, el. tvärtom. Som jag sa, kanon kvalitet på mycket SD-sändningar och ingen kvalitetsskillnad man kan reta sig på. Förövrigt kan jag tycka att om man bara kör BD-spelare, spelar det lite, el. ingen roll vilken bildvisare man har.
Postad 17 juni 2013 - 09:12
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
... jag vill gärna veta varför marknadens kanske bästa TV apparater inte klarar av att visa en slinga som de billigaste LCD:erna klarar av. Och så klart indirekt vad det kan ha för påverkan på "riktigt material" i sämre kvalité som man faktiskt vill titta på.
Vet inte om det är jag som är för dum för att förstå ovanstående förklaringar, men jag kan ändå inte få det till annat än att LCD:erna faktiskt är bättre på att kompensera dåliga insignaler i detta fall. Och då är det väl bara konstatera att så är fallet och gå vidare, om sen materialet är "manipulerat" eller inte förändrar väl inget i sak.
Ifall du anser att LCD:erna med interpolering är helgrymma på att kompensera för en konstruerad situation som normalt inte existerar i praktiken så har du alldeles rätt. Precis som dammsugaren på TV-shop förmodligen är helgrym på att suga upp grus ur i plastbalja. 
improwise2 har faktiskt en god och högst relevant poäng här som jag tycker det är både dumt och lite respektlöst att bara skoja bort så där. I praktiken och verkligheten är det nämligen så att allt film- och tv-material som distribueras inte i alla avseenden riktigt uppfyller de högt ställda kvalitetskrav man kan tycka vore självklara, och alldeles oavsett vad man har för personlig åsikt om t ex rörelseinterpolation kan man med fog hävda att en tillverkare som utrustar sina apparater med funktionen bör se till att den "fungerar anständigt", och då särskilt de tillverkare som kan anses vara marknadsledande. Stämmer det exempelvis att någon tillverkare kör en 60Hz-baserad interpolation oavsett källans bildfrekvens så kan man ju ganska lätt förstå att funktionen inte är optimerad för och kan ge tveksamma resultat med annat än multiplar av 30fps in, och då är det helt enkelt vettigast att funktionen spärras för avvikande källor.
Postad 17 juni 2013 - 09:33
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
I praktiken och verkligheten är det nämligen så att allt film- och tv-material som distribueras inte i alla avseenden riktigt uppfyller de högt ställda kvalitetskrav man kan tycka vore självklara, och alldeles oavsett vad man har för personlig åsikt om t ex rörelseinterpolation kan man med fog hävda att en tillverkare som utrustar sina apparater med funktionen bör se till att den "fungerar anständigt", och då särskilt de tillverkare som kan anses vara marknadsledande.
Precis, i en värld av biogrottor och BD filmer kan det jag vara värt att komma ihåg att för många, skulle nog tom påstå de flesta,så är är medparten av det material som visas av klart sämre kvalité. Till och med allt för ofta av rent usel kvalité (tänk typ dåligt fungerande streamingtjänster, sunkiga 80-tals favoriter osv). Den där verkligheten är en plåga ibland, men ändå svår att bortse från.
Postad 17 juni 2013 - 12:16
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
En bättre billiknelse skulle nog snarare vara, om du körde en gasbil, skulle du då inte vara glad ifall den även hade möjlighet att köra på bensin om det nu inte fanns gas att tanke? Så kan du köra på gas när det finns gas, men inte bli stående om det inte skulle finnas. Men det är kanske mer en diskussion för ett bilforum 
Noterar att du inte svarade på de frågor jag ställde, jajja, det kanske nådde fram ändå. Men jag kan svara på den du ställde iaf: Nej jag skulle inte bli glad eftersom bensindrivning av min gasbil får bilen att åka helt fel. Sure, jag kommer nånstans men till vilken nytta när jag ändå inte når önskad destination?  Står hellre still, faktiskt. Jajja, vi bör nog skippa liknelserna. Jag är nöjd om folk förstår att klippet ifråga är väldigt vanskligt, iprincip saknar praktiskt relevans samt utgör en stor risk för felaktiga och förhastade slutsatser. Prova gasbilar i första hand med gas i tanken, det är rådet.
Postad 17 juni 2013 - 13:08
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Noterar att du inte svarade på de frågor jag ställde, jajja, det kanske nådde fram ändå. Men jag kan svara på den du ställde iaf: Nej jag skulle inte bli glad eftersom bensindrivning av min gasbil får bilen att åka helt fel. Sure, jag kommer nånstans men till vilken nytta när jag ändå inte når önskad destination? Står hellre still, faktiskt.
Helt ärligt så förstod jag nog inte riktigt vad du snackade om, lite svårt att svara då  Men frågan är väl utredd nu och uppenbarligen verkar vissa föredra att inte alls ha funktionen framför att ha den med möjlighet att själv avgöra om den ska vara aktiverad och isf hur mkt. Jag respekterar det.
Redigerat av Unregistered1413, 17 juni 2013 - 13:08.
Postad 17 juni 2013 - 15:21
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Priset på ST60 gick ner kraftigt förra veckan men gick tyvärr upp igen idag, nån som hann beställa?
Postad 17 juni 2013 - 23:08
Unregistereda5463e9c
-
Unregistereda5463e9c
-
Användare
-
-
125 inlägg
Priset på ST60 gick ner kraftigt förra veckan men gick tyvärr upp igen idag, nån som hann beställa?
Knep en 55ST60 på Nationaldagen och är supernöjd. Bilden är smått otrolig och än så länge ingen IR eller buzzing (som jag var mest orolig för). Under 14 Papp hem till dörren var rena stölden för den här TV:n. Mina ljusa väggar och midnattssolen gör att det är läge Cinema med alla bildförbättringar i läge off som gäller en tid framöver. True Cinema kommer att funka riktigt bra när det inte är dagsljus dygnet runt.  Trevligt att det hängde med ett par 3D-brillor så att man kunde prova men man kan lugnt säga att jag inte är något stort fan av 3D-film. Ska testa KZ3 framöver för att se om jag gillar det bättre vid spel. Det enda som var bättre på min gamla PX70 är nog högtalarna, men någon jättestor skillnad är det inte. Kan inte annat än rekommendera den här apparaten. Mycket TV för pengarna.
Postad 17 juni 2013 - 23:52
Unregistered2f347f33
-
Unregistered2f347f33
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Beställde oxå en 55ST60 den 6:e och den landade några dagar senare, tyvärr rejält transportskadad...  Väntar på ett ersättnings ex. och hoppas på en lugnare transport denna gång! Knep en 55ST60 på Nationaldagen och är supernöjd. Bilden är smått otrolig och än så länge ingen IR eller buzzing (som jag var mest orolig för).
Låter mycket lovande!!
Redigerat av Unregistered2f347f33, 18 juni 2013 - 00:07.
Postad 18 juni 2013 - 11:51
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Knep en 55ST60 på Nationaldagen och är supernöjd. Bilden är smått otrolig och än så länge ingen IR eller buzzing (som jag var mest orolig för). Under 14 Papp hem till dörren var rena stölden för den här TV:n.
Jag ska köpa en 55ST60 till min nya lgh som jag flyttar in i 1:a augusti och blev väldigt glad när jag såg att priset nu låg på 13k och hoppades att priset skulle hålla sig några veckor till men icke sa nicke
Postad 18 juni 2013 - 14:10
Unregistereda5463e9c
-
Unregistereda5463e9c
-
Användare
-
-
125 inlägg
[/size]
Jag ska köpa en 55ST60 till min nya lgh som jag flyttar in i 1:a augusti och blev väldigt glad när jag såg att priset nu låg på 13k och hoppades att priset skulle hålla sig några veckor till men icke sa nicke 
Jag var starkt medveten om att erbjudandet förmodligen skulle vara kort eftersom det var inwarehouse som sänkte först. De brukar ju köra endagskampanjer. Sen följde komplett efter och de är ju samma bolag tror jag. I vart fall så följs deras lagersaldo åt. Du får sätta upp dej på prisbevakning och vara snabb på knappen nästa gång.  tommyö: Jag tror inte du blir besviken.
Postad 18 juni 2013 - 20:25
logh
-
logh
-
Användare
-
-
185 inlägg
Instämmer med ovan, knep också en på nationaldagen! Galet bra pris för en 55"!
Mycket nöjd hittills, har dock inte matat den med speciellt mycket film eller 1080p-material. SVT HD via Boxer ser dock riktigt bra ut,
har varit en ren fröjd att se Confederations Cup! Tips är att testa inställningarna som finns i FlatpanelsHD-recensionen. Ingen jätteskillnad mot "True Cinema", men blev något bättre i mina ögon!
Min placering på TV:n gör att jag har fönster precis bakom vilket självklart inte är optimalt. Filtret dämpar helt ok,
och jag kommer köpa mörkläggningsgardiner för att kunna njuta även när det är ljust ute.
Köp köp köp är min enda rekommendation, ser inte att VT är värd de många extra tusenlapparna den kostar. Lägg i stället de slantarna på
en bra Blu-Ray spelare och bra ljud. För bra låter det inte, men det kan knappast vara någon överraskning.
Postad 19 juni 2013 - 03:00
Unregistered2f347f33
-
Unregistered2f347f33
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
tommyö: Jag tror inte du blir besviken. 
Hittills är jag nöjd med tv:n och bättre kommer det att bli när digitalboxen landar och hd-kanalerna kommer i bruk. Så småningom kommer även en bra bd-spelare inhandlas... Får nöja mig med uppskalad dvd tillsvidare! Min placering på TV:n gör att jag har fönster precis bakom vilket självklart inte är optimalt. Filtret dämpar helt ok, och jag kommer köpa mörkläggningsgardiner för att kunna njuta även när det är ljust ute.
Kan man mörklägga rummet bra kommer den verkligen till sin rätt det lilla jag har sett...
Redigerat av Unregistered2f347f33, 19 juni 2013 - 07:03.
Postad 19 juni 2013 - 19:52
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
En liten fråga om fläktarna på årets Panasonics (främst VT60 då, 65"), och det här med fläktarna. Är det främst volymen på fläktarna som stör eller är det det faktum att frekvensen verkar ändra upp och ner rätt ofta? Jag är ju van att köra med så väl projektor som HTPC, så lite fläktljud i sig är ingen som skrämmer, så länge det inte är "irriterande" i sin natur.
Postad 20 juni 2013 - 06:55
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
En liten fråga om fläktarna på årets Panasonics (främst VT60 då, 65"), och det här med fläktarna. Är det främst volymen på fläktarna som stör eller är det det faktum att frekvensen verkar ändra upp och ner rätt ofta? Jag är ju van att köra med så väl projektor som HTPC, så lite fläktljud i sig är ingen som skrämmer, så länge det inte är "irriterande" i sin natur.
Jag har inte hört högerfläkten på min vt60 65a ändra karaktär. Tänker på den mest när jag sätter på tvn i ett tyst rum då den börjar vina/surra. Sen så fort något åker på så glömmer jag bort den så jag skulle inte se den som irriterande överlag men vi är alla olika känsliga. Skulle tro med en projektor i rummet då de också låter lite och något slags ljud så borde du inte ens höra fläkten på ett normalt ex.
Redigerat av wesslan, 20 juni 2013 - 06:56.
Postad 20 juni 2013 - 08:49
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag har inte hört högerfläkten på min vt60 65a ändra karaktär. Tänker på den mest när jag sätter på tvn i ett tyst rum då den börjar vina/surra. Sen så fort något åker på så glömmer jag bort den så jag skulle inte se den som irriterande överlag men vi är alla olika känsliga. Skulle tro med en projektor i rummet då de också låter lite och något slags ljud så borde du inte ens höra fläkten på ett normalt ex.
Inte riktigt med, är det nåt speciellt med högerfläkten eller menar du att du hört det för vänsterfläkten? Just fläktljud i sig är nog inget problem, så länge det är tillräckligt stora fläktar och de surrar konstant, en typ små fläktar som varierar i hastighet kan vara mer störrande. Ytterberg tog ju upp det i sin recenssion nyligen i Hembiotidningen. På AVForums/AVSForum verkar många reta sig på det, och försöka hitta lösningar, sen är det ju svårt att veta hur representativa/känsliga dom är men det är onekligen inte bara nån enstaka person.
Postad 20 juni 2013 - 08:53
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Kollade i manualen och Panasonic säger att man ska ha minst 7 cm fritt från tv:ns baksida till väggen.
Antar då att om man skulle väggmontera tv:n så kommer fläktarna komma nära väggen, och förmodligen låta "mer" kontra om man skippar väggmontering.
Postad 20 juni 2013 - 09:23
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Kollade i manualen och Panasonic säger att man ska ha minst 7 cm fritt från tv:ns baksida till väggen.
Antar då att om man skulle väggmontera tv:n så kommer fläktarna komma nära väggen, och förmodligen låta "mer" kontra om man skippar väggmontering.
7 cm är ju rätt mkt, för en TV som väl redan från början inte tillhör marknadens tunnaste? Nu vet jag iof inte ifall baksidan är helt rak/plan eller om den är böjd ut mot kanterna, syftar det isf på minsta avståndet?
Postad 20 juni 2013 - 09:56
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Kolla själv här: http://www.panasonic...?trackInfo=trueSid 4 - Ventilation7 cm it is
Postad 20 juni 2013 - 10:26
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Inte riktigt med, är det nåt speciellt med högerfläkten eller menar du att du hört det för vänsterfläkten? Just fläktljud i sig är nog inget problem, så länge det är tillräckligt stora fläktar och de surrar konstant, en typ små fläktar som varierar i hastighet kan vara mer störrande. Ytterberg tog ju upp det i sin recenssion nyligen i Hembiotidningen. På AVForums/AVSForum verkar många reta sig på det, och försöka hitta lösningar, sen är det ju svårt att veta hur representativa/känsliga dom är men det är onekligen inte bara nån enstaka person.
Yes allmänt känt att högerfläkten verkar låta mer på mångas apparater inkl min, därav min formulering. Och är du känslig, ja då kommer du antagligen reta dig på det. jag bytte från buzz på gamla tvn till detta så är rätt van vid någon form av ljud. Är du van vid helt ljudlös setup så blir det säkert ett irritationsmoment.
Redigerat av wesslan, 20 juni 2013 - 10:27.
Postad 20 juni 2013 - 16:12
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Yes allmänt känt att högerfläkten verkar låta mer på mångas apparater inkl min, därav min formulering. Och är du känslig, ja då kommer du antagligen reta dig på det. jag bytte från buzz på gamla tvn till detta så är rätt van vid någon form av ljud. Är du van vid helt ljudlös setup så blir det säkert ett irritationsmoment.
Med tanke på att jag bor mitt i Stockholms City och att Citybanan byggs under vårt hus så är nog "ljudlös setup" rätt avlägset oavsett fläktar  Men jag kan tänka mig just om fläktarna går upp ohc ner i varvtal hela tiden att det kan märkas mer än om de typ gick på max hela tiden.
Postad 20 juni 2013 - 16:40
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nyfiken på vad ni tycker om ZT60 vs VT60, skulle ni vara beredda att betala mer för att för en mindre 60" ZT60 än en 65" VT60?
Postad 20 juni 2013 - 18:00
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Nyfiken på vad ni tycker om ZT60 vs VT60, skulle ni vara beredda att betala mer för att för en mindre 60" ZT60 än en 65" VT60?
Då jag aldrig tittar på serier/film i ett mycket ljust rum, nej. Valde också men ville hellre ha större för mindre pengar. Hade 65 ZT60 funnits här och kostat typ 5000 kr mer bara då hade det varit ett svårare val.
Redigerat av wesslan, 20 juni 2013 - 18:01.
Postad 20 juni 2013 - 19:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Då jag aldrig tittar på serier/film i ett mycket ljust rum, nej. Valde också men ville hellre ha större för mindre pengar.
Hade 65 ZT60 funnits här och kostat typ 5000 kr mer bara då hade det varit ett svårare val.
I ärlighetens namn hade väl en LCD varit mest lämpad isf, men jag förstår din poäng och håller med själv. Betala mer för 5" mindre TV känns väl inte helt rätt, men precis som du säger, hade den funnits i 65" så kanske.
Postad 20 juni 2013 - 23:58
Ory303
-
Ory303
-
Rookie
-
6 inlägg
en fråga om ST60
i brist på HTPC spelar jag videofiler genom TVns egna Media Server-funktion (alltså streamat från PC med Serviio). problemet är att när en videofil är slut, spelas nästa fil i mappen upp automatiskt. hur stänger jag av detta?
Postad 21 juni 2013 - 17:03
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
65ST60Y för 23990kr+500kr cashback på Siba.. http://www.siba.se/p...asma-tv-med-3d-
Redigerat av mcmike, 21 juni 2013 - 17:04.
Postad 22 juni 2013 - 15:24
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Är det helt bekräftat nu att i år så är Europamodellerna av Panasonic identiska med de i USA, främts då att de inte har fått ljusstyrkan begränsad för att uppfylla energikrav som förra året? Främsta skälet till frågan är att jag sett rapporter/tester som både säger att ljusstyrkan är högre i år än förra året, men också att den är lägre.
Redigerat av Unregistered1413, 22 juni 2013 - 15:27.
Postad 23 juni 2013 - 11:52
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Förra årets cappade ljusstyrka i de bra bildlägena är borta ja.
Att de cappade förra året hade knappast med energikrav att göra dock.
Postad 23 juni 2013 - 14:54
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Att de cappade förra året hade knappast med energikrav att göra dock.
Intressant, det trodde jag (och uppenbarligen fler än mig), vad berodde det på isf? Bra dock att det är samma, så recenssioner från typ CNet osv är relevanta även för oss
Postad 23 juni 2013 - 17:25
Klemetz
-
Klemetz
-
Rookie
-
4 inlägg
Ni som har vt60, kör ni med extern digitalbox eller använder ni interna digialboxen och ca modul? Är det ev skillnader i kvalitet?
Jag har en digitalbox från sappa.se (dilog 260 hd, eller liknande) som ger bra bild på min tv, men den är lite seg och " tråkig" vet inte om jag beställa ca modul till min vt60 innan den kommer på fredag.
Har spelat in massor på externa digitalboxen som jag kommer att köra på vt60 och jämföra mot min gammal tv.
Patrick
Redigerat av Klemetz, 23 juni 2013 - 17:37.
Postad 23 juni 2013 - 17:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Intressant, det trodde jag (och uppenbarligen fler än mig), vad berodde det på isf?
Dumhet gissar jag.  ev oxå att de ger nån % snyggare bildrendering om man är mer återhållsam med ljusflödet. Iår var de klokare och lät katten själv välja.  Anledningen till att de inte kan vara cappade pga miljö är att Standard inte var cappat, btw.
Postad 23 juni 2013 - 17:59
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Dumhet gissar jag. ev oxå att de ger nån % snyggare bildrendering om man är mer återhållsam med ljusflödet. Iår var de klokare och lät katten själv välja. 
Så Panasonic tänkte typ, "alla klagar ju alltid på att plasmorna är för ljusstarka, desstutom vill ju de profesionella kalibrerarna gärna att vi minskar mängden inställningar som de kan påverka"? Tur att dom tänkt om isf i år
Postad 23 juni 2013 - 21:43
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Är svärtan bättre på VT60 än på VT50 ? Undrar också om det är "märkbart" ?
Postad 23 juni 2013 - 22:51
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Var runt idag och kollade in Pansonics och Samsungs plasmor lite mer i detalj, liksom en del andra LCD:er som vi kanske inte behöver diskutera här. Intrycken från tidigare består, plasmorna är säkerligen att föredra i mörka rum där svärtan kommer till sin rätt, men i ljusare rum så blir tyvärr svärtan märkbart lidande. Personligen upplever jag att plasmorna lider mer av ljus än LCD:erna, men det är väl upp till var och en att avgöra det, liksom vilken typ av rörelsehantering, skärpa osv man föredrar.
Något som dock blev uppenbart (till stor del beroende på MediaMarks envishet med att ställa plasmorna så de nästan stod på golvet) att det är dags att avliva myten om att plasmor skulle ha "oändlig betraktningsvinkel", och då talar jag i första hand om vertikal sådan. På så väl VT60 som Samsungs F8505 var det tydligt (även om det ska sägas att Samsungen verkade påverkas klart mer). Nu kanske det iof inte behöver betyda så mkt i normalfallet, iom att betraktningsvinkeln i sidled rimligtvis är klart mer relevant, men t.ex. för den som funderar på att montera TV:n högt på väggen, och inte sitta tillräckligt långt ifrån, så är det en faktor (återigen så klarade sig VT60 klart bättre).
För egen del har jag svårt att komma ifrån att jag retar mig lite på "pixelbruset" även på VT60, i synnerhet i ljusare scener. T.ex. scenerna ur Oblivion när dom är "hemma" (tänk vit minimalistisk miljö) såg inte så bra ut som jag skulle vilja att dom gjorde. Men jag är ändå övertygad om att den som främst söker en TV som ska leverera i mörka rum absolut bör köpa en plasma, i mer ljusa rum kommer de inte riktigt till sin rätt enligt min personliga åsikt men jag kan absolut förstå de som anser att VT60/ZT60 är världens bästa TV apparater även med den begränsningen.
Redigerat av Unregistered1413, 23 juni 2013 - 23:05.
Postad 23 juni 2013 - 23:58
Unregistereda5463e9c
-
Unregistereda5463e9c
-
Användare
-
-
125 inlägg
Något som dock blev uppenbart (till stor del beroende på MediaMarks envishet med att ställa plasmorna så de nästan stod på golvet) att det är dags att avliva myten om att plasmor skulle ha "oändlig betraktningsvinkel", och då talar jag i första hand om vertikal sådan. På så väl VT60 som Samsungs F8505 var det tydligt (även om det ska sägas att Samsungen verkade påverkas klart mer). Nu kanske det iof inte behöver betyda så mkt i normalfallet, iom att betraktningsvinkeln i sidled rimligtvis är klart mer relevant, men t.ex. för den som funderar på att montera TV:n högt på väggen, och inte sitta tillräckligt långt ifrån, så är det en faktor (återigen så klarade sig VT60 klart bättre).
Inget fel eftersom filtret är konstruerat på det sättet för att filtrera bort det reflekterande ljuset från ett vitt tak, eller för all del ett ljust golv. Sen behövs det kanske poängteras IGEN att man inte kan bedöma en plasma i en el-lada. Eller jo förresten, om man bor i en.
Postad 24 juni 2013 - 00:11
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Inget fel eftersom filtret är konstruerat på det sättet för att filtrera bort det reflekterande ljuset från ett vitt tak, eller för all del ett ljust golv. Sen behövs det kanske poängteras IGEN att man inte kan bedöma en plasma i en el-lada.
Eller jo förresten, om man bor i en.
Vem har sagt att det är ett fel? Det är ju snarare tvärt om, men ändå ett faktum som kan vara värt att tänka på beroende på placering osv (sen vet jag iof inte om det finns någon annan TV som skulle vara bättre, kanske en IPS panel). Sen tror jag en del highend affärer som HiFi klubben osv där jag också varit och kollat på plasmorna skulle ogilla att bli kallade för ellador, men det får väl stå för dig. Själv tycker jag de gjort ett rätt bra jobb med att skapa trevliga butiker som känns mer som hemma än typ MediaMarkt och ElGiganten.
Redigerat av Unregistered1413, 24 juni 2013 - 00:15.
Postad 24 juni 2013 - 00:34
Unregistereda5463e9c
-
Unregistereda5463e9c
-
Användare
-
-
125 inlägg
Om man använder ett uttryck som "avliva myten" så låter man i vart fall påskina att det är ett problem. Du såg ju bara "felet", oj förlåt, "fenomenet" för att tv:n var felplacerad.
Var någonstans var den felplacerad? Var det INTE på MediaMarkt?
Kom inte och påstå att jag kallat high-end butiker för ellador.
Postad 24 juni 2013 - 07:32
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Så Panasonic tänkte typ, "alla klagar ju alltid på att plasmorna är för ljusstarka, desstutom vill ju de profesionella kalibrerarna gärna att vi minskar mängden inställningar som de kan påverka"? Tur att dom tänkt om isf i år 
Well det är samma företag som fått för sig att EU inte ska ha 60 tum (vilket man annars kan misstänka är en väldigt populär storlek för potentiella plasmaägare) och som i US låter vettig återgivning av 24Hz vara endast förbehållet VT och uppåt. Mao, "dumheter" gör tv-tillverkarna hela tiden - varje år. Är överraskad att de släppt nått på marknaden i huvudtaget...  Att filter (plasma-panelen i sig har perfekta betraktningsvinklar) begränsar betraktningsvinklar, i första hand då vertikalt(syftet är att blockera ljus, speciellt då lysrör i affärer), trodde jag var allmänt känt, snarare än att motsatsen skulle var en "myt". Det omnämns i var och varannan recension, nu senast i Hemmabiotidningen om jag inte missminner mig. Kan inte påminna mig om att jag varit hemma hos nån som placerat sin tv så galet att det har nån praktisk betydelse dock. Till skillnad från t.ex. VA-panelers begränsningar, där iprincip alla jag känner har en möblering där skillnader är märkbara.
Redigerat av pacman, 24 juni 2013 - 07:33.
Postad 24 juni 2013 - 08:12
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Om man använder ett uttryck som "avliva myten" så låter man i vart fall påskina att det är ett problem. Du såg ju bara "felet", oj förlåt, "fenomenet" för att tv:n var felplacerad. Var någonstans var den felplacerad? Var det INTE på MediaMarkt?
Kom inte och påstå att jag kallat high-end butiker för ellador.
Skulle nog säga att det kan vara både ett fördel och en nackdel, det beror helt på förutsättningarna. För den som vill placera TV:n högt i ett mörk rum är det en nackdel, för den som vill få så bra bild som möjligt i ett ljust rum så är det en nackdel. "Avliva myten" kanske var ett olyckligt ordval, var inte menat som annat än att påtala ett faktum. Det var på MediaMarkt som de stod nära golvet, vilket gjorde effekten tydlig, om det sen innebär att de var felplacerade får väl var och en avgör själv. Din kommenar lät påskina att jag bara hade sett plasmorna i ellador och att iaktagelsen därför inte var relevant, men bra att du inte ser HiFi klubben och liknande affärer som ellador, för då skulle jag nog bo i en sådan iom att jag har både fönster och spotligtbelysning hemma hos mig
Postad 24 juni 2013 - 08:19
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Har inte kollat men jag vill minnas att jag läst nånstans att kontrastfiltrena mestadels dämpar ljus "uppåt", inte nedåt. Så för alla de som tänkt placera tv:n upp mot taket så har det inte nödvändigtvis samma effekt.
Postad 24 juni 2013 - 08:29
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
För de som missat det så gjorde HDTVTest en liten mätning som påvisar hur kontrastfilter får bilden att bibehålla svartnivån i ljusa rum. What we can do though, is provide a scientific comparison of the Panasonic ZT65′s “Ultimate Black” filter’s bright-room black level performance versus the “Infinite Black Pro” filter on the TX-P50ST50 we have here. In fact, we measured the latent light present in both televisions with the room lighting on with both panels turned off (both naturally beside each other), to measure only the performance of the filters. In both cases, we held the Klein K-10 colorimeter roughly half a metre from the screen surface. In this test, the ZT’s filter kept blacks as viewed in a bright room at just 0.05 cd/m2, whereas the ST50 – which manages an extremely deep 0.009 cd/m2 in a dark room – lit up to 0.35 cd/m2 in the presence of light. The bottom line is that the TX-P60ZT65B’s contrast performance is utterly spectacular, regardless of the viewing conditions. Would we recommend one for use in a very, very, very bright room? Not really, but that’s largely because a display of this quality would be put to waste in these conditions anyway. If you do decide to put a 60ZT65 in these conditions, it’ll give you a better image than many competitors.
Svartnivån hos ZT60 låg på på 0.05 cd/m2 (typiskt det de bästa, oavsett rum och i sweet-spot, VA LCD panelerna kirrar då backlighten är ljusterad mot 120 cd/m2) i det ljusa rummet medans ST60 med dess avsevärt enklare filter (men fortfarande klart bättre än de icke-filter budgetplasmor har) låg på 0.35 cd/m2. Sagt på ett annat sätt, om vi förutsätter att båda är rattade till en peak vitnivå på 120 cd/m2 så uppvisar ZT60 ett kontrastomfång/en dynamik på 2400:1 i det givna rummet. ST60 trillar ner på 343:1 i samma rum. En budgetplasma hade säkert trillat ner på < 100:1! Nån som inte begriper varför jag tjatar om filter?
Redigerat av pacman, 24 juni 2013 - 08:34.
Postad 24 juni 2013 - 08:29
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Well det är samma företag som fått för sig att EU inte ska ha 60 tum (vilket man annars kan misstänka är en väldigt populär storlek för potentiella plasmaägare) och som i US låter vettig återgivning av 24Hz vara endast förbehållet VT och uppåt. Mao, "dumheter" gör tv-tillverkarna hela tiden - varje år. Är överraskad att de släppt nått på marknaden i huvudtaget... 
Att filter (plasma-panelen i sig har perfekta betraktningsvinklar) begränsar betraktningsvinklar, i första hand då vertikalt(syftet är att blockera ljus, speciellt då lysrör i affärer), trodde jag var allmänt känt, snarare än att motsatsen skulle var en "myt". Det omnämns i var och varannan recension, nu senast i Hemmabiotidningen om jag inte missminner mig.
Kan inte påminna mig om att jag varit hemma hos nån som placerat sin tv så galet att det har nån praktisk betydelse dock. Till skillnad från t.ex. VA-panelers begränsningar, där iprincip alla jag känner har en möblering där skillnader är märkbara.
Din poäng om att 60" håller jag helt med om  Bland de lite mer insatta var nog inte filtrens inverkan nån större nyhet, även om jag förvånades över att de var så pass påtagligt som det ändå var även på VT60 (om än från rätt extrema vinklar) och tyckte det kunde vara värt att påtala för den som inte är så insatt och kanske också läser i detta forum. I de lägena kanske man skulle funderera på nån av de andra Panasonicerna som jag fått för mig har "sämre" fiter, på gott och ont. Har lite svårt att uttala mig om hur många och vilka du varit hemma hos  Men hos mina mer designmedvetna vänner så styrs nog TV:ns placering främst av estetik i övrigt. I Sverige är det kanske inte lika vanligt men t.ex. jänkarna har ju en förkärlek för att placera TV apparaterna över eldstäderna och då blir det ju en bit upp.
Postad 24 juni 2013 - 08:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
För de som missat det så gjorde HDTVTest en liten mätning som påvisar kontrastfilter får bilden att bibehålla svartnivån.
Svartnivån hos ZT60 låg på på 0.05 cd/m2 (typiskt det de bästa, oavsett rum och i sweet-spot, VA LCD panelerna kirrar då backlighten är ljusterad mot 120 cd/m2) i det ljusa rummet medans ST60 med dess avsevärt enklare filter (men fortfarande klart bättre än de icke-filter budgetplasmor har) låg på 0.35 cd/m2.
Sagt på ett annat sätt, om vi förutsätter att båda är rattade till en peak vitnivå på 120 cd/m2 så uppvisat ZT60 ett kontrastomfång/dynamik på 2400:1 i det givna rummet. ST60 trillar ner på 343:1 i samma rum. En budgetplasma hade säkert trillat ner på <100:1!
Nån som inte begriper varför jag tjatar om filter? 
Vet inte riktigt i vilken typ av ljusa rum David (förmodar jag) testade ZT60:n men iaf den jag kollade på (rakt framifrån på kanske 3-4 m avstånd) hade absolut en sämre svärta än vad jag iaf hoppas den har i ett mörkt rum. Notera att jag talar om upplevd svärta här, dvs vad jag själv såg som bästa svärtan, det påverkas så klart av många faktorer.
Postad 24 juni 2013 - 08:50
Åskviggen
-
Åskviggen
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Man kan vinkla TV-apparater, om man måsta ha dem högt eller lågt. /Tor
Postad 24 juni 2013 - 08:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Bland de lite mer insatta var nog inte filtrens inverkan nån större nyhet, även om jag förvånades över att de var så pass påtagligt som det ändå var även på VT60 (om än från rätt extrema vinklar) och tyckte det kunde vara värt att påtala för den som inte är så insatt och kanske också läser i detta forum.
Ja men man bör vara väldigt försiktig med HUR man påtalar en brist så folk förstår vikten (eller som i detta fall, avsaknad av vikt) av problemet. Som t.ex: I de lägena kanske man skulle funderera på nån av de andra Panasonicerna som jag fått för mig har "sämre" fiter, på gott och ont.
Knappast, väldigt långsökt att tro att det i praktiken skulle finnas nått fall där ett sämre filter är ett bättre val. Men hos mina mer designmedvetna vänner så styrs nog TV:ns placering främst av estetik i övrigt.
De kommer klara sig bra, placerar man en tv uppe vid taket kan man knappast kalla sig designmedveten iaf...  Och är de designmedvetna, lätt tramsigt ord det där, lär de inte välja en enklare, och därmed oxå enklare designad modell, i vilket fall som helst. Och tv ovanför eldstaden borde det vara skottpengar på, där kan man verkligen snacka om icke-designmedveten. Vet inte riktigt i vilken typ av ljusa rum David (förmodar jag) testade ZT60:n men iaf den jag kollade på (rakt framifrån på kanske 3-4 m avstånd) hade absolut en sämre svärta än vad jag iaf hoppas den har i ett mörkt rum.
Ja det var ju precis vad David kom fram till med. I ett mörkt rum når den ju ner till 0.003 cd/m2. Eller en dynamik på 40000:1 vid 120 cd/m2 output.
Redigerat av pacman, 24 juni 2013 - 09:06.
Postad 24 juni 2013 - 08:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Man kan vinkla TV-apparater, om man måsta ha dem högt eller lågt. /Tor
Man bör göra det, om det ska vara nån mening med att ha en tv i en sån tokig position.
Postad 24 juni 2013 - 09:48
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Knappast, väldigt långsökt att tro att det i praktiken skulle finnas nått fall där ett sämre filter är ett bättre val.
De kommer klara sig bra, placerar man en tv uppe vid taket kan man knappast kalla sig designmedveten iaf...  Och är de designmedvetna, lätt tramsigt ord det där, lär de inte välja en enklare, och därmed oxå enklare designad modell, i vilket fall som helst. Och tv ovanför eldstaden borde det vara skottpengar på, där kan man verkligen snacka om icke-designmedveten.
Nja, de köper snarare den tunnaste/snyggaste TV:n vilket gör att plasma brukar gå bort av det skälet, som sedan går i "Dynamic" defaultinställning ("kolla på trycket i bilden!!"). Designmedvetna jänkare brukar ju lysa med sin frånvaro oavsett val av TV,iaf sett till mina och många andra svenskars preferenser. Fördelen är väl att deras vardagsrum i många fall är snudd på biogrottor med tjocka gardiner och mkt mörka träpaneler
Redigerat av Unregistered1413, 24 juni 2013 - 09:49.
Postad 24 juni 2013 - 09:52
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Ingen ? Är svärtan bättre på VT60 än på VT50 ? Undrar också om det är "märkbart" ?
Postad 24 juni 2013 - 10:07
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Är svärtan bättre på VT60 än på VT50 ? Undrar också om det är "märkbart" ?
Absolut, iaf i rätt miljö, dvs främst mörkt rum då (min personliga åsikt, så behöver vi inte ta ett nytt varv om det  ). Hur märkbart det är beror nog på vem som tittar, dvs hur kräsen man är.
Redigerat av Unregistered1413, 24 juni 2013 - 10:07.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|