LG 42PX4R, När, Var?
157 svar till detta ämne
Postad 18 November 2005 - 10:29
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hej,
Jag fick min LG 42PX4R för en vecka sedan. Den funkade ett par timmar sen blev det ett brett svart band över skärmen horisontellt (ca 5 cm). Skall skicka in den till LG och försäljaren skall skicka en ny till mig. Är det någon som har hört om detta fel tidigare(bara för att jag är lite nyfiken) ? Hur vanligt är det med defekter på plasma TV ? Döda & heta pixlar samt inbränningar känner jag till.
Min gamla Sony 100 Hz CRT har ju tuffat och gått i snart två olympiader nu utan problem. Hur är det med felfrekvensen på plasma tv generellt ?
Är det vits att skaffa extra försäkringar? På LG skärmen är det två års garanti.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag funderade över detta innan jag köpte men det verkar som alla som får fel får det precis i början, det låter ju dessutom rimligt eftersom en feltillverkad komponent kanske funkar en vecka eller två innan det pajar! Så länge man har hemförsäkring med ev. drulletillägg så behövs väl ingen extraförsäkring??
Postad 18 November 2005 - 10:36
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Visst borde det vara så att de flesta problemen är produktionsrelaterade och därför dyker upp tidigt, så extra försäkringstillägg, etc ska inte behövas. Dock ska man komma ihåg att det är först nu plasma börjar bli en bredd-produkt så frågan hur bra maskinerna är ska egentligen ställas om 3-5 år. Visst förstår jag problematiken kring det här, men det ligger ändå endel i det. För jag tror att de flesta som köper en TV för 20000+ tänker sig att de ska ha den i mer än 2 år.
/Stonemountain
Redigerat av Unregistered70fd4719, 18 November 2005 - 10:37.
Postad 18 November 2005 - 10:44
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Visst borde det vara så att de flesta problemen är produktionsrelaterade och därför dyker upp tidigt, så extra försäkringstillägg, etc ska inte behövas. Dock ska man komma ihåg att det är först nu plasma börjar bli en bredd-produkt så frågan hur bra maskinerna är ska egentligen ställas om 3-5 år. Visst förstår jag problematiken kring det här, men det ligger ändå endel i det. För jag tror att de flesta som köper en TV för 20000+ tänker sig att de ska ha den i mer än 2 år.
/Stonemountain
<{POST_SNAPBACK}>
Sant! Men med tanke på att LG säljer grymt mycket apparater nu så kommer vi vara många som får samma problem om 3-5 år vilket bör innebära att LG får ganska mycket tryck på sig att åtgärda felen! Det är ju lite intressant att veta hur länge folk tror att de kommer at ha kvar sin tv!? Jag tror att jag kör med min i 3 år ungefär, sen är det nog dags att byta till en större SED eller vad det nu blir! :-) Visst kanske man har kvar den lilla 42-tummaren som andra-TV eller så ;-)
Postad 18 November 2005 - 10:49
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Jag kommer skaffa mig plasma de närmaste dagarna och gissar att jag har den i 10 år eftersom det är så länge min gamla bildrörs-tv hängt med. Och oavsett om den kommer agera första- eller andra-TV efter 5 år så vill man väl fortfarande inte ha några problem, eller?
Postad 18 November 2005 - 10:59
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Klart att man inte vill ha problem... det var inte det jag menade med frågeställningen hur länge man har tänkt ha sin TV, bara kul att se hur länge folk tror att de kommer att ha samma TV.
Men det är ju problemet att vara hyfsat tidig med ny teknik, risken finns ju alltid att vi alla sitter med lila ryckig skitbild om två år
Postad 18 November 2005 - 15:44
bigbiff
-
bigbiff
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej.
Jag har en LG 42PX4R och jag får den bara inte att funka tillsammans med NVIDIA kort. Jag har provat två olika kort men den hänger datorn när jag kopplar in skärmkabeln alt att den hänger datorn under uppstarten om jag har kabeln i från början.
Jag har inte haft detta problem förut, Har haft andra plasmor hemma som funkat bra med dessa kort. Jag har som sagt provat två olika nvidia kort också men inget hjälper. Jag har även provat äldre drivrutiner utan någon förändring. Kör jag i safe mode VGA läge på datorn så funkar det men. Det funkar även via s-vhs och via hdmi ingången men inte via VGA. Skildnaden är att via VGA ingången så skickar "skärmen" information till datorn om vad den heter och vilka upplösningar den klarar och det är troligtvis då den hänger sig.
Jag har även provat med andra kort som jag lånat, bla ATI, det fukade klockrent.
Har något stött på detta problem? Och har en lösning?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, jag har tyvärr precis samma problem med min Dell M70 (med Nvidia-kort). Sura ägg. Så, hittar ni en lösning låt oss höra hur vi skall göra!
Är annars mycket nöjd med min splitter nya TV 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har oxå problem med detta, dvs HTPC med ATI radeon x370 med DVI port. Har testat att uppdatera drivrutiner till ATI kortet och diverse olika inställningar utan framgång. Läste i PX5 tråden att det kan vara problem med att signaljord håller en ostabil eller för låg nivå på vissa DVI out. http://nordic.lge.co...t=news_read.jspSvensk, vilket ATI kort var det du testade som fungerade?
Postad 18 November 2005 - 21:21
Svensk
-
Svensk
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag provade ett x800.
Per
Postad 20 November 2005 - 22:29
DanneH
-
DanneH
-
Användare
-
-
133 inlägg
Har nu tänkt koppla in datorn till min PX4. Vet dock inte riktigt hur. Har ett ATI Radeon 9800 PRO. VGA-utgången är ju nu kopplad till min vanliga dataskärm, alltså bara DVI kvar. Har typ 10 meter till plasman. Brukar det funka bra att köpa en sån där DVI-VGA kabel och sen dra 10 meter VGA?
Ganska okunnig på sånt här, så jag skulle gärna få lite tips.
Postad 21 November 2005 - 03:10
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Enligt manualen har den stöd för HDCP för 480p, 720p och 1080i (enligt sida 14 i manualen)
Mailade LG om de gråa sidorna vid 4:3 sändning och enligt dem går det inte att ändra till någon annan färg. Dåligt tycker jag, de flesta program är ju i 4:3 format och jag föredrar svart på sidorna. Borde ju gå att ställa in på något sätt. Kanske går det att ändra i servicemenyn?
<{POST_SNAPBACK}>
För den som använder Dreambox 7020 finns en inställning "Always 16:9" som får effekten att bilden trycks ihop horisontellt för att se bra ut på skärmar med rektangulära pixlar som är fallet med denna plasma. När man kör t ex TV3 i 16:9 så visas då de program som sänds i 4:3-format med svarta sidor och proportionerna blir då rätt. Se fotot från mitt "vardagsrum" i mitt Galleri ( https://www.minhembio.com/gunnar123 ) så ser ni ett exempel på hur det ser ut på LG:n. Dvs man slipper de gråa sidorna i det fallet. Men orsaken att LG använder grå sidor i 4:3-läget är för att motverka risk för inbränning. Den som alltid tittar på 4:3 och har svarta sidor löper efter ett tag risk att få en permanent ram runt bilden eftersom de yttersta sido-ytorna då aldrig används. Men det är nog ett extremfall. De flesta använder nog sin plasma till mer än 4:3-TV.
Postad 21 November 2005 - 12:14
stathagen
-
stathagen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har efter några veckors innehav av en 42PX4R märkt av ett ökat ljud/brus från elektroniken i tv:n. I början var det bara ett svagt pipande ljud i stand-by läge som man inte hörde om man satt i soffan. men nu har jag ett störande ljud varje gång jag byter kanal. Märker även att ljudet från elektroniken är högre när jag tittar på en digital kanal i jämförelese med en analog?!?
Vad kan det vara som låter så? Först trodde jag att det var fläkten som hade börjat låta, men jag stoppade fläkten en liten stund och upptäckte då att det kom från någon komponent i tv:n. Finns det något att göra åt detta, och i så fall vad? Kan ju inte va normalt att elektroniken ska börja låte mer efter några veckor?
Postad 21 November 2005 - 12:36
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har efter några veckors innehav av en 42PX4R märkt av ett ökat ljud/brus från elektroniken i tv:n. I början var det bara ett svagt pipande ljud i stand-by läge som man inte hörde om man satt i soffan. men nu har jag ett störande ljud varje gång jag byter kanal. Märker även att ljudet från elektroniken är högre när jag tittar på en digital kanal i jämförelese med en analog?!? Vad kan det vara som låter så? Först trodde jag att det var fläkten som hade börjat låta, men jag stoppade fläkten en liten stund och upptäckte då att det kom från någon komponent i tv:n. Finns det något att göra åt detta, och i så fall vad? Kan ju inte va normalt att elektroniken ska börja låte mer efter några veckor?
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm... det låter ju oroväckande! Jag har haft min i ganska precis en månad och det enda ljud jag har är ett högfrekvent pip i standby-läge. Jag har sett problemet beskrivas för andra plasmor och då handlade det om desto högre tjut ju mer vitt i bilden... kan det stämma för dig? Det är inte så att det har blivit värre efter att du har väggmonterat eller bytt placering på något sätt?
Postad 21 November 2005 - 12:45
stathagen
-
stathagen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har efter några veckors innehav av en 42PX4R märkt av ett ökat ljud/brus från elektroniken i tv:n. I början var det bara ett svagt pipande ljud i stand-by läge som man inte hörde om man satt i soffan. men nu har jag ett störande ljud varje gång jag byter kanal. Märker även att ljudet från elektroniken är högre när jag tittar på en digital kanal i jämförelese med en analog?!? Vad kan det vara som låter så? Först trodde jag att det var fläkten som hade börjat låta, men jag stoppade fläkten en liten stund och upptäckte då att det kom från någon komponent i tv:n. Finns det något att göra åt detta, och i så fall vad? Kan ju inte va normalt att elektroniken ska börja låte mer efter några veckor?
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm... det låter ju oroväckande! Jag har haft min i ganska precis en månad och det enda ljud jag har är ett högfrekvent pip i standby-läge.
Jag har sett problemet beskrivas för andra plasmor och då handlade det om desto högre tjut ju mer vitt i bilden... kan det stämma för dig?
Det är inte så att det har blivit värre efter att du har väggmonterat eller bytt placering på något sätt?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet ej om det är när jag har mer vitt i bilden, den enda kopplingen jag har kunnat konstatera är att det är högre på digitala kanaler. Men ska sätta på white wash hemma idag för att se om det händer något med ljudet. J Jag har haft tv:n placerad på samma ställe hela tiden, så jag har aldrig flyttat den.
Postad 21 November 2005 - 12:47
stathagen
-
stathagen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Någon som har en länktråd att posta som tar upp proplemet med tjutande elektornik förresten?
Postad 21 November 2005 - 14:09
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Detta står skrivet i tråden pm PX5R: QUOTE(siebert @ Nov 15 2005, 13:28 ) Min px5 låter lite för mycket för att det ska vara OK, och det är inte fläktarna som låter mest utan någon typ av spännings ljud.för att slippa höra ljudet måste jag ha minst 10 på volym-kontrollen när jag sitter 3m från tv'n. Tycker ni på denna tråden att det är acceptabelt att det är så??
Mvh/jonas sad.gif *
Låter tyvärr som att du har fått den första versionen. LG har åtgärdat detta på de nya skärmarna (en komponent som är utbytt). Kontakta stället där du köpt den och be dom byta ut den mot en ny.Länk till tråden: https://www.minhembi...690&searchtime=
Postad 21 November 2005 - 16:43
stathagen
-
stathagen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Detta står skrivet i tråden pm PX5R:
QUOTE(siebert @ Nov 15 2005, 13:28 ) Min px5 låter lite för mycket för att det ska vara OK, och det är inte fläktarna som låter mest utan någon typ av spännings ljud.för att slippa höra ljudet måste jag ha minst 10 på volym-kontrollen när jag sitter 3m från tv'n. Tycker ni på denna tråden att det är acceptabelt att det är så??
Mvh/jonas sad.gif *
Låter tyvärr som att du har fått den första versionen. LG har åtgärdat detta på de nya skärmarna (en komponent som är utbytt). Kontakta stället där du köpt den och be dom byta ut den mot en ny.
Länk till tråden: https://www.minhembi...690&searchtime=
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för hjälpen. Mailade Fyndbörsen och de tyckte att vi felanmäler Tv:n till LG. Måste säga att jag är jävligt nöjd med hur fyndbörsen hanterar sina kunder. Det har aldrig varit några problem och man får alltid snabba och bra svar när man mailar.
Postad 01 December 2005 - 14:31
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Denna eller LG RZ-42PX5R bör vara det självklara valet vid köp utav ny Plasma/LCD i 37-42" klassen. Vill man ha separat tonerbox så får man väl gå ner till Pioneer PDP-436, som också är mycket bra.
Jag har varit runt och jämfört olika Plasma/LCD i några månaders tid nu, och haft en del modeller hemma.
Har man analog TV-signal hemma, så är någon av dessa LG modeller det självklara valet. LG har lagt ner mycket tid på att få fram en Plasma som även ser bra ut med analog TV-signal.
Valet stod bland annat mellan LG RZ-42PX4R och:
LG RZ-42PX5R:
PX4R har silverhögtalare, vilket jag föredrar, därav valet utav PX4R.
Pioneer PDP-436:
Denna har mycket sämre hantering utav analog TV-signal. DVD och HD-material har dock nästan lika fin kvalité som PX4R. PX4R har vid vissa tillfällen något skarpare bild vid DVD material, medans 436 blir något grumligare. Men överlag så levererar även 436 en väldigt bra bild vid DVD.
Panasonic TH-42PV500
Ger genomgående något sämre bild än PX4R, både vid analog TV-signal, digital TV-signal och DVD. HD-material är nästan likvärdigt med PX4R. Jag skulle vilja placera denna på en tredjeplats efter tvåan 436. Denna TV levererar en lugn bild, vilket är trevligt, bilden har dock inte alltid samma skärpa som PX4R.
Samsung LE-40M51
Bra TV, men sämre rakt igenom.
Philips 42PF9967D
En helt OK TV, men genomgående sämre än PX4R, Pioneer 436, Panasonic V500. Pixel Plus 2 måste dock vara det största skämtet på marknaden. Visst, det blir en fin skärpa, men det går ju inte att se på TV/DVD med Pixel Plus 2 aktiverat. Det blir ett Extremt onaturligt flyt i bilden.
LG RZ-37LP1R / LG RZ-42LP1R
Förmodligen fortfarande den bästa LCDn på marknaden. LCD ligger dock överlag långt efter vid analog TV-signal. Även digital TV-signal blir klart sämre på denna än med PX4R. DVD kan bli riktigt fint, och i vissa få fall så tycker jag nästan den levererar en lite skarpare bild än PX4R vid just DVD. PX4R levererar dock en lugnare och behagligare bild även vid DVD, så överlag så ger PX4R en bättre bild vid DVD. HD-material är nästan likvärdigt med PX4R. Den ger en fin skärpa, men något brusigare i bilden.
Sony KLV-V40A10
En stor besvikelse. Hade höga förväntningar på denna, och visst är det en bra TV, men den är inget alternativ, då det finns bättre apparater på marknaden. Jämfört med PX4R, så är denna klart sämre med analog TV-signal och digital TV-signal. DVD är den något sämre än LP1 ovan, och därmed även klart sämre än PX4R. HD material ser OK ut, men den lämnar en del oönskat brus, som ej finns på PX4R.
JVC LT-37S60
Fin lyster i bilden, men har för många brister. Analog TV-signal och digital TV-signal är klart sämre än PX4R. DVD är jämförbart med V40A10, dock har JVC en finare lyster i bilden. HD-material hanterar den fint. Dock så tappar denna TV ca 2 cm av bilden på varje sida, dvs. uppe,nere,vänster och höger, när det gäller HD-material. Denna TV hanterar dock 4:3 signal i fullskärm bättre än någon annan LCD/Plasma TV.
LG RZ-37LZ55
Enklare variant än LP1, och lite problem med svärtan, så inget direkt alternativ. Den är ju dock klart billigare, så om man inte vill lägga mer pengar, så kan den vara ett alternativ.
Jag har kollat på Väldigt många fler, men de var väl egentligen aldrig ett alternativ, pga. div. brister.
Så efter mycket jämförande, både i butik (tog med eget material, dator etc) och hemma, så var valet enkelt. Jag har nu haft LG RZ-42PX4R hemma i drygt en vecka, och den är som sagt riktigt bra. Jag har aktiverat funktionen som gör att skärmen flyttas en pixelrad vid jämna mellanrum, och jag har inte haft någon som helst antydningar till ghosting/Inbränning.
1024x768 via VGA (ATI X800) ser riktigt bra ut. Det blir en väldigt fin skärpa även på texten och allt blir i rätt proportioner.
Postad 01 December 2005 - 15:21
jesusjussi
-
jesusjussi
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Denna eller LG RZ-42PX5R bör vara det självklara valet vid köp utav ny Plasma/LCD i 37-42" klassen. Vill man ha separat tonerbox så får man väl gå ner till Pioneer PDP-436, som också är mycket bra.
Jag har varit runt och jämfört olika Plasma/LCD i några månaders tid nu, och haft en del modeller hemma.
Har man analog TV-signal hemma, så är någon av dessa LG modeller det självklara valet. LG har lagt ner mycket tid på att få fram en Plasma som även ser bra ut med analog TV-signal.
LG RZ-42PX5R: PX4R har silverhögtalare, vilket jag föredrar, därav valet utav PX4R.
Pioneer PDP-436: Denna har mycket sämre hantering utav analog TV-signal. DVD och HD-material har dock nästan lika fin kvalité som PX4R. PX4R har vid vissa tillfällen något skarpare bild vid DVD material, medans 436 blir något grumligare. Men överlag så levererar även 436 en väldigt bra bild vid DVD.
Grattis. Skönt att höra någon som är nöjd med sin investering. Jag har också jämfört PX5R, 436XDE och 42PV500. När jag gjorde det hade PX5:an en "mjölkig hinna" över hela bilden. Upplevde du att PX5:an hade lika bra kontrast, dynamik och svärta som Pioneer & Panasonic? Mvh Magnus
Postad 01 December 2005 - 15:58
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
LG RZ-42PX5R: PX4R har silverhögtalare, vilket jag föredrar, därav valet utav PX4R.
Pioneer PDP-436: Denna har mycket sämre hantering utav analog TV-signal. DVD och HD-material har dock nästan lika fin kvalité som PX4R. PX4R har vid vissa tillfällen något skarpare bild vid DVD material, medans 436 blir något grumligare. Men överlag så levererar även 436 en väldigt bra bild vid DVD. Grattis. Skönt att höra någon som är nöjd med sin investering.
Jag har också jämfört PX5R, 436XDE och 42PV500. När jag gjorde det hade PX5:an en "mjölkig hinna" över hela bilden. Upplevde du att PX5:an hade lika bra kontrast, dynamik och svärta som Pioneer & Panasonic?
Mvh Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
Efter så många jämförelser/tester som jag gjort, så kan jag inte bli annat än nöjd, då jag själv fått se vilken TV som levererar bäst bild och sedan valt denna. De flesta litar ju blint vad som står i tidningar/forum, eller ännu värre, hur bilden ser ut i butik. Någon "hinna" har jag ej upplevt. Vad matades skärmen med när du såg denna "hinna"? Jag hoppas att du ej jämfört dessa tre skärmar rakt upp och ner i butik? De flesta butiker matar sina skärmar med rent utsagt skit. PX5R/PX4R ger överlag en bättre bild. 436 ger en grumligare bild så fort det blir lite mörkare partier på skärmen, och PV500 tappar skärpa när den ska visa lite mörkare material. Detta gäller oavsett källa. Jämför du sedan tex. analog TV-signal (som jag har hemma för tillfället), så är PX5R/PX4R Väldigt överlägsen. 436 och PV500 är som sagt två riktigt bra skärmar också, så även om man skulle välja en utav dom så kommer man att bli nöjd.
Postad 01 December 2005 - 17:43
bigbiff
-
bigbiff
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag provade ett x800.
Per
<{POST_SNAPBACK}>
Vad använde du för kablage när du testade? jag köpte ett DVID-HDMI från Kjell & Company visserligen inte top of the line grejer men jag har bara 1,5 meter mellan HTPC:n och skärmen så det borde inte vara något problem... Men "no signal" är allt jag får upp på skärmen... Någon som har tips på vad som kan vara fel? /Bigbiff
Postad 01 December 2005 - 17:46
bigbiff
-
bigbiff
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är påväg att skaffa en sån här trevlig 42PX4R, men jag undrar om det finns något prisvärt väggfäste till den? Hittar ingen info om det på LGs hemsida...
<{POST_SNAPBACK}>
Hallå, jag köpte ett SMS Artikelnummer PL020021, funkade klockrent! Det bygger inte ut speciellt mycket från väggen och det går att tilta. /Bigbiff
Postad 01 December 2005 - 18:48
jesusjussi
-
jesusjussi
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Efter så många jämförelser/tester som jag gjort, så kan jag inte bli annat än nöjd, då jag själv fått se vilken TV som levererar bäst bild och sedan valt denna. De flesta litar ju blint vad som står i tidningar/forum, eller ännu värre, hur bilden ser ut i butik.
Någon "hinna" har jag ej upplevt. Vad matades skärmen med när du såg denna "hinna"? Jag hoppas att du ej jämfört dessa tre skärmar rakt upp och ner i butik? De flesta butiker matar sina skärmar med rent utsagt skit.
PX5R/PX4R ger överlag en bättre bild. 436 ger en grumligare bild så fort det blir lite mörkare partier på skärmen, och PV500 tappar skärpa när den ska visa lite mörkare material. Detta gäller oavsett källa. Jämför du sedan tex. analog TV-signal (som jag har hemma för tillfället), så är PX5R/PX4R Väldigt överlägsen. 436 och PV500 är som sagt två riktigt bra skärmar också, så även om man skulle välja en utav dom så kommer man att bli nöjd.
<{POST_SNAPBACK}>
De matades via komponentingången. Kanalen som visades var HD1 från satellit, 720p tror jag. När jag säger "hinna" menar jag att hela bilden var liksom urtvättad på färg. Ingen skillnad mellan hög- och lågdagrar utan en totalt sett blaskigare bild färgmässigt. Jag påstår inte att din skärm ser ut så, ingen blir gladare än jag om LG har lika bra bild som de dyrare alternativen Pi&Pa. Dock hade jag aldrig gett mig på en PX5 baserat på det jag såg. Frågan är vilken parameter i bildinställningarna som kan ha varit fel? /Magnus
Postad 03 December 2005 - 21:24
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Jag har haft PX4R i 14 dagar nu och har inget at klaga på. 80% av driftsttiden torde det vara andra i familjen som använder den som en helt vanlig TV. Jag kollade en del på HDTV idag via satellit och ja det ser ju bra ut men 4R fixar bilden så bra på "vanliga" kanaler" att högupplöst inte är så dramatisk skillnad.
Postad 07 December 2005 - 16:27
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Efter så många jämförelser/tester som jag gjort, så kan jag inte bli annat än nöjd, då jag själv fått se vilken TV som levererar bäst bild och sedan valt denna. De flesta litar ju blint vad som står i tidningar/forum, eller ännu värre, hur bilden ser ut i butik.
Någon "hinna" har jag ej upplevt. Vad matades skärmen med när du såg denna "hinna"? Jag hoppas att du ej jämfört dessa tre skärmar rakt upp och ner i butik? De flesta butiker matar sina skärmar med rent utsagt skit.
PX5R/PX4R ger överlag en bättre bild. 436 ger en grumligare bild så fort det blir lite mörkare partier på skärmen, och PV500 tappar skärpa när den ska visa lite mörkare material. Detta gäller oavsett källa. Jämför du sedan tex. analog TV-signal (som jag har hemma för tillfället), så är PX5R/PX4R Väldigt överlägsen. 436 och PV500 är som sagt två riktigt bra skärmar också, så även om man skulle välja en utav dom så kommer man att bli nöjd.
<{POST_SNAPBACK}> De matades via komponentingången. Kanalen som visades var HD1 från satellit, 720p tror jag.
När jag säger "hinna" menar jag att hela bilden var liksom urtvättad på färg. Ingen skillnad mellan hög- och lågdagrar utan en totalt sett blaskigare bild färgmässigt. Jag påstår inte att din skärm ser ut så, ingen blir gladare än jag om LG har lika bra bild som de dyrare alternativen Pi&Pa. Dock hade jag aldrig gett mig på en PX5 baserat på det jag såg. Frågan är vilken parameter i bildinställningarna som kan ha varit fel?
/Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
Låter väldigt konstigt, kan kanske bero på kass kabel, för det är inget som jag upplevt verken här hemma eller när jag lekt med TVn i butiker. Någon som har information om hur man kommer åt servicemenyn på denna TV?
Postad 10 December 2005 - 13:45
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Jag drog precis i väg en beställning på en PX4R . Hoppas nu att den är så bra som alla säger!!
case
Postad 10 December 2005 - 16:32
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
case jag är nöjd än så länge ...blev väldigt positivt överraskad över ljudet ...men den är väldigt
seg när man ändrar ingångarna (men det är ju känt sen länge)
En annan negativ sak är att när man stänger av tex dvd ändras inte tv automatiskt
till bild utan det står ingen signal så får man själv ändra.
Kan nån hjälpa mig med ljudet från dvd när jag kör comp. Hur kopplar jag då??
Har pioneer 433
LG PX4R
Pioneer 5.1 förstärkare (med några år på nacken) Vad är bästa sett att koppla ljudet
mellan alla dessa delar
Postad 10 December 2005 - 19:00
Leon69
-
Leon69
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag drog precis i väg en beställning på en PX4R . Hoppas nu att den är så bra som alla säger!!
case
<{POST_SNAPBACK}>
Hur mycket får du betala ? *nyfiken*
Postad 11 December 2005 - 01:30
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Det är ju en liten specialare...så jag ska nog inte nämna exakta siffor men det ligger ju under 20K...
case
Postad 11 December 2005 - 01:32
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
case jag är nöjd än så länge ...blev väldigt positivt överraskad över ljudet ...men den är väldigt seg när man ändrar ingångarna (men det är ju känt sen länge) En annan negativ sak är att när man stänger av tex dvd ändras inte tv automatiskt till bild utan det står ingen signal så får man själv ändra. Kan nån hjälpa mig med ljudet från dvd när jag kör comp. Hur kopplar jag då?? Har pioneer 433 LG PX4R Pioneer 5.1 förstärkare (med några år på nacken) Vad är bästa sett att koppla ljudet mellan alla dessa delar 
<{POST_SNAPBACK}>
Du är ytterst ansvarig om jag blir missnöjd Skämt åtsido så tror jag att detta blir kanon!! case
Postad 11 December 2005 - 12:38
Leon69
-
Leon69
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Det är ju en liten specialare...så jag ska nog inte nämna exakta siffor men det ligger ju under 20K...
case
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som en bra deal !
Postad 11 December 2005 - 15:47
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Fick upp min tv på väggen idag o kan ju säga att det är maffigt
Efter jul skall jag till ikea o köpa faktum väggskåp o sen till bauhaus för att köpa träskivan
Sen blir det en snygg tv bänk
1. Tycker min fläkt hörs lite för högt men skall testa gunnar123 tips
2. En annan sak som retar mej lite är = tittar på tex tv3 stänger av tv-- slår på den igen efter en stund med knappen 1 på fjärren då tycker jag att tv1 ska komma upp men det blir då
tv3 som var på innan jag stängde av tv varför
3. Instruktionsboken (dessutom ej på svenska) är väldigt klen ,tycker dom kunde skriva lite till
4. Ingen hörlurar ingång (dåligt tycker jag) får använda ingången på förstäkaren i stället
MEN i det stora hela är jag nöjd med min tv hoppas ni andra också är det...
...........gunnar123 vilka inställningar kör du med din tv
Redigerat av andersgog, 11 December 2005 - 16:00.
Postad 11 December 2005 - 22:59
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Så otroligt jobbigt det ska vara och vänta på prylar som man beställer!!  Jag la ju beställning i går och den har inte kommit än.......Jag, otålig....Nääää!!
case
Redigerat av Unregistered40127, 11 December 2005 - 23:00.
Postad 12 December 2005 - 07:29
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Har läst någonstans att PX4R hade multi 1 (alltså även svenska som osd)
men min tv har multi 3 bara ca6-7 språk på osd
Hur har ni andra som köpt denna tv
Är det någon som kan svara
Redigerat av andersgog, 13 December 2005 - 13:03.
Postad 13 December 2005 - 18:23
JesseA
-
JesseA
-
Rookie
-
7 inlägg
Ville vara Tacka för ett matnyttigt forum.......och helst denna tråd som fick mig att bestämma mig för en LG 42PX4R  så nu sitter jag och väntar på min julklapp ifrån Fyndbörsen
Mvh En gröngöling inom ämnet, men som valde att kasta ut den gamla 28"
Postad 13 December 2005 - 19:25
Unregistered5a45b88e
-
Unregistered5a45b88e
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Härligt
Fick min idag efter en beställning från fyndbörsen,
skickades igår morse och fick den idag på eftermiddagen.
Stor eloge till fyndbörsen.
Redigerat av Unregistered5a45b88e, 13 December 2005 - 19:28.
Postad 13 December 2005 - 20:23
Leon69
-
Leon69
-
Amatör
-
-
80 inlägg
*nyfiken*
Ni som precis köpt den samt de övriga här.
Vilka garantier har ni fått ?
Vad blev priset för er som precis köpte den,l åt mig gissa 24k med fäste & frakt eller billigare ?
Postad 13 December 2005 - 22:34
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Jag fick också min idag!! Var tvungen att slänga upp ett par bilder.
case
Postad 13 December 2005 - 22:55
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
...........gunnar123 vilka inställningar kör du med din tv 
Ja hej, den står mest på Normal-läget, så osofistikerat kan saker och ting bli. "inte för ljust, inte för mörkt", vad kallar man det ? 4R fungerar helt enkelt så bra att man behöver inte göra något speciellt  Så nu kommer ni väl inte att vilja fråga mig om något mer  Det var som när någon tidning frågade olika kända musiker hur de tilltalade frugan, typ "Älskling", "gullegrynet", etc. Och Jerry Williams brukade säga "Hörru". Det behöver inte vara svårare än så. Cinema-läget gillar jag att ha på när jag ser på TV, jag kör digitalboxen via komponentingången och kör man inte Cinema så görs det någon filtrering så att "kornigheten" i bilden försvinner och då ser det ut för mkt som utslätad video. Annars är det i DVD-klass på en del kanaler. Jag skaffade en 1 meters Kjelle-komponentkabel (Clicktronic) i går för att jämföra S97:an HDMI och Komponent, men HDMI är ett faktiskt ett strå vassare. Däremot som en del säger så är komponent lite mjukare utan att det direkt saknas skärpa. Jag tror inte en 10 ggr dyrare komponentkabel gör så mkt skillnad. Men eftersom jag kör Dreambox på komponentingången så får det bli den permanenta tillämpningen för min del och DVD får gå via HDMI. En annan intressant modell är att streama kanaler från Dreambox till PC (eller på PC:n spela upp Transport Stream-filer (.ts) som Dreambox spelat in på PC:ns disk) och visa dess fullskärm på 4R i 1024x768. Det blir ungefär som man skulle kunna föreställa sig av en digitalbox med HDMI och 1080-uppskalning. Då gör man i praktiken bypass på allt vad mer eller mindre högkvalitativ videoöverföring heter (RGB, komponent, dyr eller billig kabel) och det blir MPEG2-spelarens MPEG2-dekoder i PC:n som avgör kvaliten. Det fungerar skapligt även för HDTV i de fall jag provat. Men den modellen är inte lika användarvänlig för familjemedlemmarna utan är idag något experimentellt jag provar när andan faller på. VGA-sladd tycker jag fungerar tillräckligt bra från PC, inget att anmärka, perfekt pixel-för-pixel-återgivning utan flimmer/brus med en 5m kabel från Kjell. Skall man få ordning på den modellen så behöver man kunna fjärrkontrollera kanalbyte osv, det är för mkt manuell handpåläggning i mitt fall.
Redigerat av Unregistered99322caa, 13 December 2005 - 23:43.
Postad 14 December 2005 - 10:16
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
[quote name='gunnar123' date='Dec 13 2005, 22:55 '] [quote name='andersgog' date='Dec 11 2005, 15:47 ']...........gunnar123 vilka inställningar kör du med din tv  [/quote] Ja hej, den står mest på Normal-läget, så osofistikerat kan saker och ting bli. "inte för ljust, inte för mörkt", vad kallar man det ? 4R fungerar helt enkelt så bra att man behöver inte göra något speciellt  Så nu kommer ni väl inte att vilja fråga mig om något mer  Har du inte ändrat något för inbränningsrisken Jag kör danhills värden nu i början. . Vill fortfarande veta vilka språk ni har i tv´en
Postad 15 December 2005 - 08:47
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Jag har nu testat lite, mest med kabelTV, och resultatet än så längre är splitrat. Bilden på PA50 är ganska bra överlag på alla kanaler, men på PX4R är den bättre(?) på de kanaler som är riktigt bra och betydligt sämre på de kanaler som inte är så bra. Förmodligen ett natuligt resulat av den högre upplösningen.
Jag jämförde igår på TV4+ (programmet där en tjej lagar mat). Bilden på PA50 var riktigt bra vilket även min fru kommenterade färgerna var normala och bilden var riktigt behaglig.
När jag kommer in i sovrummet möts jag av PX4R på nära avstånd, OJ!! Här märks den ökade upplösningen bilden är bra även ganska nära. Min första reaktion är väl textremsorna som direkt avslöjar en lågupplöst skärm med sina hackiga kanter. Jag upplever dock bilden som orolig eller vass på PX4R, förmodligen går detta att justera bort, men jag har inte haft tid än.
Än så länge har jag inte korat min vinnare, men har pannan egentligen någon chans i långa loppet?
case
Postad 16 December 2005 - 18:22
JesseA
-
JesseA
-
Rookie
-
7 inlägg
Idag anlände min LG också från Fyndbörsen..........känner mig väldigt nöjd med köpet
Trevlig Helg på er..........själv ska jag tillbringa den framför LG:n och se fotboll
Postad 29 December 2005 - 15:10
erik h
-
erik h
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Nån som har koll på var man kan kolla in ett ex live? gärna i Stockholm och gärna matad med nån vettig signal
Postad 29 December 2005 - 15:41
Almighty187
-
Almighty187
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Jag har nu testat lite, mest med kabelTV, och resultatet än så längre är splitrat. Bilden på PA50 är ganska bra överlag på alla kanaler, men på PX4R är den bättre(?) på de kanaler som är riktigt bra och betydligt sämre på de kanaler som inte är så bra. Förmodligen ett natuligt resulat av den högre upplösningen.
Jag jämförde igår på TV4+ (programmet där en tjej lagar mat). Bilden på PA50 var riktigt bra vilket även min fru kommenterade färgerna var normala och bilden var riktigt behaglig.
När jag kommer in i sovrummet möts jag av PX4R på nära avstånd, OJ!! Här märks den ökade upplösningen bilden är bra även ganska nära. Min första reaktion är väl textremsorna som direkt avslöjar en lågupplöst skärm med sina hackiga kanter. Jag upplever dock bilden som orolig eller vass på PX4R, förmodligen går detta att justera bort, men jag har inte haft tid än.
Än så länge har jag inte korat min vinnare, men har pannan egentligen någon chans i långa loppet?
case
<{POST_SNAPBACK}>
Du ser......man har ingen nytta av HD tv i dagsläget. Man ser knappt någon skillnad men när du matar den med HD material då kommer du se. För det får du vänta ett bra tag till.
Postad 30 December 2005 - 23:38
payman
-
payman
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har precis fått upp min LG och är väldigt nöjd förrutom fläktljudet. Nu står den precis bredvid öppna spisen men frågan är om den bara går vid behov eller alltid.
Finns det även vissa inställningar som gör att den går oftare?
Postad 02 January 2006 - 03:12
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Du ser......man har ingen nytta av HD tv i dagsläget. Man ser knappt någon skillnad men när du matar den med HD material då kommer du se. För det får du vänta ett bra tag till.
Är man riktigt envis så går det att titta på HD-kanaler redan idag. T ex från en Dreambox streamat till PC ->TV-skärm. Men även de TV-apparater som idag klarar kraven på HD-ready kan inte återge utsändningarna i deras rätta upplösning. Ett exempel är kanalen Astra HD där bilden på mottagen dataström är 1920 x 1088 pixels. Se bifogad snapshot från den kanalen streamad med Dreambox från satellit (5 grader öst). Plasmaskärmar med den upplösningen kan inte tillverkas idag till priser som resulterar i några säljvolymer. Så därför har industrin satt ganska snälla krav på at få bära HD Ready-loggan. Så även på en TV som räknas som HD Ready, t ex 1024x768 upplösning skalas bilden ner om man tittar på ovan nämnda kanal. Det finns andra HD-kanaler som inte trycker ut lika hög upplösning. Det finns en WikiPedia-artikel som kommer mer från kunskapshållet än från någon kommersiell aktör: http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV
Redigerat av Unregistered99322caa, 03 January 2006 - 18:41.
Postad 02 January 2006 - 12:34
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
case
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Finns ju några här som kanske vill ha högupplöst för att kunna nyttja de nya spelkonsolernas hd-läge. En tv används ju inte enbart för att se tv-program/filmer numera.
Postad 02 January 2006 - 21:13
payman
-
payman
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har precis fått upp min LG och är väldigt nöjd förrutom fläktljudet. Nu står den precis bredvid öppna spisen men frågan är om den bara går vid behov eller alltid. Finns det även vissa inställningar som gör att den går oftare?
<{POST_SNAPBACK}>
Efter närmare kontroll så är det inte fläkten utan nåt annat mer mot mitten av TV:n. Den enda fläkten jag kan se sitter synlig genom gallret uppifrån. Oljudet låter mer som om det vore powerpacket. Nån som vet nåt?
Postad 03 January 2006 - 22:03
jocke-s
-
jocke-s
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej Payman,
Jag har samma problem som du. Något slags relativt högfrekvent brum som inte verkar komma från fläkten. Köpte min skärm precis innan jul och har stört mig på ljudet sedan dess. Har någon här någon idé vad det kan vara för problem?
Postad 04 January 2006 - 20:50
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Hej Payman,
Jag har samma problem som du. Något slags relativt högfrekvent brum som inte verkar komma från fläkten. Köpte min skärm precis innan jul och har stört mig på ljudet sedan dess. Har någon här någon idé vad det kan vara för problem?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är högspänningskomponenterna som låter. Händer på en vanlig crt med. Låter förmodligen mer vid ljusa bilder.
Postad 06 January 2006 - 16:04
stathagen
-
stathagen
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej Payman,
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade samma problem på min, speciellt vid ljusa bilder och vid kanalbyten märkte jag ljudet. Men jag skickade in den på reparation och de bytte då ut aggregatet och sedan dess har den varit knäpptyst.
Postad 10 January 2006 - 22:50
stolle
-
stolle
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Nu har jag beställt en 4R....tack för denna tråd...tror jag....hoppas jag blir nöjd....borde ha den innan fredag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|