Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorafton avlsutad läs och kommentera

128 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 september 2005 - 09:06

Trhuster
  • Trhuster
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

"3. DLP har mer tryck i färgerna och visar ljusa saker som uppenbarar sig i mörka scener med större styrka. Ett exempel kan vara en fackla som tänds i en grotta eller en subtitle som dyker upp när någon talar. När det gäller texten som blir kritvit i en mörk scen på en DLP så föredrar jag LCD´n som inte trycker på så mycket ljus i mörka scener då jag tycker texten stör mig om den blir för ljusstark"

He he detta "problem löser du med en DVD spelare typ Panasonic s97 ! där kan jag både sänka texten och välja ljusstyrkan, kan gå väldigt långt ner i styrka, så långt att man tycker den blir konstig svag, tror jag kan välja på 7-8 steg, minns ej exakt just nu. Som du ser har jag själv en Sharp 201 som många i träffen verka gilla, på rätt avstånd spelar den "låga" ( vad är då MT200) upplösningen igen roll.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan skriva under på att den funktion är ovärderlig, hur står ni ut som inte kan flytta texten? :)

/Rikard

Postad 14 september 2005 - 09:12

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1 870 inlägg
  • 0

"3. DLP har mer tryck i färgerna och visar ljusa saker som uppenbarar sig i mörka scener med större styrka. Ett exempel kan vara en fackla som tänds i en grotta eller en subtitle som dyker upp när någon talar. När det gäller texten som blir kritvit i en mörk scen på en DLP så föredrar jag LCD´n som inte trycker på så mycket ljus i mörka scener då jag tycker texten stör mig om den blir för ljusstark"

He he detta "problem löser du med en DVD spelare typ Panasonic s97 ! där kan jag både sänka texten och välja ljusstyrkan, kan gå väldigt långt ner i styrka, så långt att man tycker den blir konstig svag, tror jag kan välja på 7-8 steg, minns ej exakt just nu. Som du ser har jag själv en Sharp 201 som många i träffen verka gilla, på rätt avstånd spelar den "låga" ( vad är då MT200) upplösningen igen roll.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan skriva under på att den funktion är ovärderlig, hur står ni ut som inte kan flytta texten? :)

/Rikard

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp så är det har man en gång haft denna funktion både ljusstyrka och flytt är det helt omöjligt att klara sig utan, texten hamnar ju för tusan på en del filmer mitt i bilden ( nästan) och lyser så man måste ha solglasögon.
Kör man proj borde denna funktion vara långt mycket viktigare än ev regnbågar och upplösningar.... tycker jag

Redigerat av Tomas_D700, 14 september 2005 - 11:20.

Postad 14 september 2005 - 09:25

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

4. Det är enligt mig (och min fru) ett mysterium att ni här i denna tråd sätter BenQ´n ett eller flera steg över Sony´n. Sony´n har ett mycket större lugn i bilden och en svärta som spöar BenQ´n med häst.... (ok, jag ska inte överdriva :) ) Den har bättre svärta än BenQ´n i alla fall. Både jag och min fru tyckte bäst om Sony´n och det kröp sedan fram att även killen på The Rock föredrog Sony´n framför BenQ´n.
Summa av kardemumma så fick jag en upplevelse av att BenQ´n står för ett stirrigt pastellkladd jämfört med Sony´n som står för en behagligare och lugnare verklighet.

Nä, skärpning grabbar! Ta med brillorna nästa gång ni har projekväll om ni ska betygsätta dem efteråt och håll er till läskeblask istället för öl så kanske ni kan minnas nästa gång vilken proje som var bäst!  :)  :)  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Huruvida det är ett mysterium att en viss projektor sätts före en annan i testet kan stötas och blötas och ältas i all oändlighet. Det är ju till sist ändå en högst individuell smaksak! Förutom då vissa uppenbara skillnader i bildegenegenskaper, men det är du väl själv medveten om.
Det lades inte ner så mycket tid på kalibrering av projektorerna innan testet och själva testet genomfördes mycket fort. Men det är ändå en relativt samstämmig uppfattning om resultatet bland alla "testpiloter" denna kväll. Och BenQen hade bättre svärta än Sonyn i "vårt" test. Tycker JAG alltså!

Du och din fru har fått dessa apparater demade på ett annat ställe med helt andra förutsättningar, så klart ni får en annan uppfattning då!
Tycker ni ska köpa er en Sony-maskin eftersom NI tycker om denna bäst, så blir alla nöjda och glada. Om jag hade valt mellan dessa två så hade jag valt Bänken eftersom JAG tyckte den var bäst i "vårt" test.
Ingen idé att försöka övertala någon om att de har fel när de uttalar sig om vilken bild de tycker är bäst för det är en personlig smaksak.

Många gillar Hip-Hop men ingen levande varelse på jorden skulle kunna övertala mig om att jag har fel när jag säger att Hip-Hop är skit! :)

Postad 14 september 2005 - 09:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Det beror på hur man definierar "skit". :)

Postad 14 september 2005 - 09:58

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Det beror på hur man definierar "skit". :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, visste väl att det skulle komma något sådant! :)

Det finns vissa personer som i vissa suspekta samanhang ser "skit" som något positivt, till och med njutbart. :)

Men jag tillhör inte den skaran så min definition av "skit" är i högsta grad väldigt negativt. :)

Men jag ser inte ner på folk som gillar Hip-Hop ändå, så länge de låter MIG slippa det! :)

Postad 14 september 2005 - 10:06

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Det är enligt mig (och min fru) ett mysterium att ni här i denna tråd sätter BenQ´n ett eller flera steg över Sony´n.

Sonyn imponerade för att vara en LCD. Men den hade fortfarande de typiska brister som definierar en LCD-bild: screendoor, vertical banding, en grå hinna som håller tillbaka bilden. Det upplevs nästan som att det är smuts på linsen. Allt detta var dock mycket lindrigare jämfört med Panasonic AE700 och Sanyo Z3 (såg dock ingen screendoor på Sanyon). Desstom är det fusksvärta på Sonyn som regleras av en automatisk iris. Denna iris var störande under testet då den reglerade sig stegvis. Svärtan på samtliga DLP:er var likvärdiga med Sonyn (skillnaden fram och tillbaka var i alla fall marginell). Den goda svärtan på samtliga DLP-maskiner fuskas inte fram med någon iris-funktion utan beror på speglarnas förmåga att ej reflektera ljus i off-läget.

Något som dock var markerat bättre på Sonyn jämfört med de andra LCD:erna (och likvärdigt med DLP-tekniken) var djupkänslan i bilden.

Jag har dock sett Sonyn tidigare i en shootout med en InFocus 5700 och även här anser jag att DLP:n är överlägsen i den filmlika upplevelsen, trots den lägre upplösningen. Bilden är alldeles för återhållsam och tråkig i jämförelse med vad DLP-kan prestera. Bilden på en DLP är klarare och i stort sett befriad från den "smutsiga" LCD-hinnan.

Det är sedan väldigt typiskt för Sony HS-50-älskare att de alltid skall ta till den där saken om att "projektorn inte var optimalt kalibrerad" så fort den blir kritiserad. Det är bara att inse ( :) ) att DLP-tekniken överglänser LCD och att den enda anledning att vilja föredra Sony HS-50 framför samtliga av de närvarande DLP:erna under den gångna helgen är att man lider av RGB-flimmer.

Sedan håller jag personligen med om att bilden på BenQ PE7700 är mycket orolig med en hel del brus som jag inte alls är säker på borde synas så tydligt som det var tänkt. Personligen skulle jag föredra en DLP med en lugnare och renare bild.

Redigerat av Videofilur, 14 september 2005 - 10:48.

Postad 14 september 2005 - 10:32

Unregistered38b8aa24
  • Unregistered38b8aa24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag störde mig inte på irisen på HS50. Kanske för att jag inte visste om den funktionen :)

Om man stör sig på RGB-flimmer så är sonyn ett utmärkt val, men om man inte gör det får man en ungefär lika bra bild för mycket mindre pengar i form av en Z201:a (skillnad i dag på prisjakt är 5300:-)

Alla tekniker har sina för och nackdelar, och det är väl bara att acceptera. Om inte DLP drogs med RGB problemet så hade väl alla projjar varit DLP:er, och hade inte CRT-projjarna varit så hemskt stora, klumpiga, dyra och svårinställda så hade vare sig LCD eller DLP funnits :)

Postad 14 september 2005 - 10:47

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Jag störde mig inte på irisen på HS50. Kanske för att jag inte visste om den funktionen :)

<{POST_SNAPBACK}>

Får väl tillägga då att även jag såg och "störde" mig på IRISen.
Jag tyckte det var väldigt tydligt när Frodo gick in i grottan.
(Visste faktiskt inte att projen hade denna IRIS och trodde först att någon flipprade ner ljusstyrkan, men nu vet jag vad det berodde på).

Andra HS50 ägare påstår dock att dett fenomen är väldigt ovanligt har jag läst.
De kan alltså också se det just i denna scenen, men väldigt sällan annars.

Postad 14 september 2005 - 11:02

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Får väl tillägga då att även jag såg och "störde" mig på IRISen.
Jag tyckte det var väldigt tydligt när Frodo gick in i grottan.
(Visste faktiskt inte att projen hade denna IRIS och trodde först att någon flipprade ner ljusstyrkan, men nu vet jag vad det berodde på).

Andra HS50 ägare påstår dock att dett fenomen är väldigt ovanligt har jag läst.
De kan alltså också se det just i denna scenen, men väldigt sällan annars.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta fenomen kan omöjligt vara begränsat till just denna scenen.
Det borde uppenbara sig varje gång filmbilden skiftar från ljus till mörk relativt snabbt men gradvis.
Utan att ha kollat igenom en massa filmer i jakt på detta så vågar jag påstå att det är en relativt vanlig effekt och det bör alltså vara väldigt vanligt på HS50.

Postad 14 september 2005 - 12:56

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Att detaljerna försvinner på CRT:n i mörka scener beror på att projen är felinställd. Om det blir helt mörkt i rummet när man visar en helt svart bild så är den felinställd enligt Andreas Blomberg.
Andreas sa att det var mycket vanligt att crt:er var inställda på det sättet men enligt han så var det alltså fel. Själv så kan jag inte annat än hålla med honom efter att han ändrat inställningarna lite på min proj.

Arioch om jag inte minns fel så bodde du nära Andreas Blomberg?! Vet du hur man får tag på honom nu för tiden?
Han jobbar tydligen inte kvar AV- ljudteknik (eller vad den nu hetta) längre, har han bytt jobb eller har han gått i pension?

Annars är det kul att höra att CRT håller ställningarna. :)

Postad 14 september 2005 - 14:54

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Upplyst!
Du har PM

Postad 14 september 2005 - 15:00

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Att detaljerna försvinner på CRT:n i mörka scener beror på att projen är felinställd. Om det blir helt mörkt i rummet när man visar en helt svart bild så är den felinställd enligt Andreas Blomberg.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl en smaksak? själv tycker jag det är grymt när det blir kolsvart :)

Postad 14 september 2005 - 15:06

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
MAX POWER: jag med jag vill ha epilepsikänslan som i PitcBlack i början =)
You know what Im talking about =) hehe dynamik AB (nja iallfall kolsvart till totalljust snabbt blinkande gör en del med hjärnan )

Fattar inte att det skall va så svårt att bli av med min jumbojet Sony 1292 Q 9 tummare med under 700 timmar på orginalrör samt alla tillbehör det är verkligen branding på Barco som alla skelar på :)

Fasen nu står den på toa och häckar :) sjysst holkhdtv :)

Redigerat av The Hulk, 14 september 2005 - 15:13.

Postad 14 september 2005 - 15:34

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Upplyst>> Fick du kontaktuppgifterna till Andreas av Papegoja? Annars kan jag säkert lösa det... :) Han bor några meter från mig ja. :)

Postad 14 september 2005 - 15:36

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Arioch < svar ja

Postad 14 september 2005 - 17:00

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Ang detaljer i svärtan så går jag in på samma spår som Upplyst. Bilden skall inte vara för mörk, givetvis skall svart vara svart men inte allt som bara har en antydan till mörker :D .
Till detta så är gamma en perfekt leksak att experimentera med. Att från htpc:n justera upp gamma lite för att plocka fram detaljer och sedan sänka brightnes lite, labbar man med detta en stund så kan man få till mycket detaljer i svärtan och ändå ha kvar den riktiga avgrundssvärtan(där det skall vara kolsvart alltså:lol:.

Postad 14 september 2005 - 19:56

Tonix
  • Tonix
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Vill också tacka för en trevlig afton.
Det mesta har väl sagts om projektorerna. Var mest intresserad BenQ 7700 innan och den såg bra ut. Minuset skulle väl vara dithering, men känns som jag kan leva med det. Såg överhuvudtaget inga regnbågar på någon dlp faktiskt.
Ett extra plus ger jag till popcornmaskien. De godaste popcornen jag ätit. :D

Postad 14 september 2005 - 20:26

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Tonix: Tack för komplimangen =) *rodnar* hehe de är vanebildande popcorn du har PM tillbaka och ja det stämmer jag säljer oljor,kärnor och salt samma som biograferna använder fast färskare poppade =)

Mvh

Postad 14 september 2005 - 21:17

bobby555
  • bobby555
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Stort tack till Hulken och Kingen som ställde upp med detta arrangemang!! Det var mycket uppskattat!

Tack också till de personer som tagit med utrustning till träffen, utan er hade det inte blivit så mycket av det..

Mina åsikter:

Sim2an gjorde bäst intryck på mig (förutom 808an då såklart), och Sharpen var också bra.

Jag blev återigen sugen på att fixa med min hemmabio och fixa mörkläggning mm. Denna kväll var inspirerande!

AM

Tack till thetias för skjutsen hem!

Jari: Hör av dig! Räknar med att du är hårt uppvaktad nu, men hoppas att jag fortfarande har chansen..

Postad 14 september 2005 - 21:36

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Stort tack till Hulken och Kingen som ställde upp med detta arrangemang!! Det var mycket uppskattat!

Tack också till de personer som tagit med utrustning till träffen, utan er hade det inte blivit så mycket av det..

Mina åsikter:

Sim2an gjorde bäst intryck på mig (förutom 808an då såklart), och Sharpen var också bra.

Jag blev återigen sugen på att fixa med min hemmabio och fixa mörkläggning mm. Denna kväll var inspirerande!

AM

Tack till thetias för skjutsen hem!

Jari: Hör av dig! Räknar med att du är hårt uppvaktad nu, men hoppas att jag fortfarande har chansen..

<{POST_SNAPBACK}>

Det var så lite så, Bobby!
Bara trevligt att tjöta lite på vägen hem.

Postad 14 september 2005 - 22:02

Unregistered38b8aa24
  • Unregistered38b8aa24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Ett extra plus ger jag till popcornmaskien. De godaste popcornen jag ätit.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Sheisse, jag missade popcornen...när kan man få popcorn nästa gång?

Postad 14 september 2005 - 22:22

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Popcorn kommer ingå i anmälningsavgiften till HD-kvällarna 24/9 och 1/10. =)

Postad 15 september 2005 - 08:53

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Hundan också! Även jag missade kornen!

The Hulk: Du säljer detta säger du, men var köper jag dom av dig? :D
Skulle du öppna butik nere i Kungsbacka eller var det någon annan?
Hörde något om någon butik i Kungsbacka någon gång när jag pendlade mellan salong 1 och 2 men vet inte vem som sa det.

Postad 15 september 2005 - 11:34

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
PJay: Stora öron har du =) hehe *det stämmer* jag + 1 =)

Ja jag säljer alla tillbehör osv som kan tänkas =) se länk:

Popcorn mums

Postad bild

Redigerat av The Hulk, 15 september 2005 - 11:36.

Postad 15 september 2005 - 12:57

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

PJay: Stora öron har du =) 

<{POST_SNAPBACK}>

Kan väl inte JAG hjälpa heller! :D

OK, ska bli kul att se vad som finns i butiken då.
Ser ju minst sagt mumma ut, om ni nu kommer att sälja även detta i butiken alltså.
Bor i Onsala så det blir "lagom" avstånd till affär´n. :lol:

Följer man trådarna här lär man inte missa var/när butiken kommer ligga/öppna antar jag?

Vad vill du ha för din CRT förresten?

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 15 september 2005 - 12:57.

Postad 15 september 2005 - 15:34

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
PJay: Jadå då kommer det en pressrelease snart i ditt område =)
Jodå det kommer finnas väldigt mycket kul med framför allt så är tanken att ha ett så komplett projje rum med de flesta från 12-30 k projjar så man kan testa sida vid sida under samma omständigheter.

Kan skvallra när allt är kalrt =)

Ang crtn så får jag svar idag eller imorgon från en norrman som ger 27k

Mvh

Postad 15 september 2005 - 17:49

Unregisteredb16e9332
  • Unregisteredb16e9332
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag och Krabban vill tacka för en trevlig kväll i lördags. Mycket kul att se CRT live som vi inte sett innan. Och vi fick svar på massa frågor som vi ställde till folket där . Tack Mr king och The Hulk för att ni anordna detta. Ser fram emot nån mer kväll framöver. Skit schyssta människor som var där oxå :P
Kul i 2 kanals rummet med zoomair och Ihifi . Fick reda på en massa om ljud som var intressant. ;)

Postad 15 september 2005 - 19:14

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Horvat, var det dig vi bombarderade med info om pre-out och kablar? Jag hade (puckat nog) druckit en energidryck och blev ovanligt speedad.

Postad 15 september 2005 - 19:50

Unregisteredb16e9332
  • Unregisteredb16e9332
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
He He Energidryck kan vara kul ;) Jag var den långe killen mörkt hår. Min kompis Krabban var den korte av oss två oxå mörk... Men kul var det :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.