* Officiell Tråd -Advance Acoustic MCD203/204 *
335 svar till detta ämne
Postad 23 mars 2006 - 11:01
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Ett mycket intressant forum (sidan är på franska så man får använda BabelFish) där de diskuterar olika rör för MCD 203. Det verkar som om byte av rör kan göra under med denna spelare. Här jämförs ju ljudet från MCD 203 med en Marantz SA15. Inte illa det 
Homecinema.fr
<{POST_SNAPBACK}>
Översättning med Babelfish: I then equipped my reader with a pair of JJ Tesla ECC803S which one finds a little everywhere with 10 euros coin... The difference was ENORMOUS! I can say that the qualitative profit is spectacular, it to you is like so before, my enclosures were covered. It is an undeniable asset of platinums with tubes because the upgrade is easy and the tubes of origin are often bad. I think that it is a data to consider when one hesitates between a model tubes and a model transistor in the same range of price... I will try other tubes in the weeks to come (Mullard CV4024)... for the fun... I would hold you informed results obtained. But I am already very satisfied with my MCD-203 version JJ Tesla ECC803S.
Postad 23 mars 2006 - 11:31
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Ett mycket intressant forum (sidan är på franska så man får använda BabelFish) där de diskuterar olika rör för MCD 203. Det verkar som om byte av rör kan göra under med denna spelare. Här jämförs ju ljudet från MCD 203 med en Marantz SA15. Inte illa det 
Homecinema.fr
<{POST_SNAPBACK}>
Översättning med Babelfish:
I then equipped my reader with a pair of JJ Tesla ECC803S which one finds a little everywhere with 10 euros coin... The difference was ENORMOUS! I can say that the qualitative profit is spectacular, it to you is like so before, my enclosures were covered. It is an undeniable asset of platinums with tubes because the upgrade is easy and the tubes of origin are often bad. I think that it is a data to consider when one hesitates between a model tubes and a model transistor in the same range of price... I will try other tubes in the weeks to come (Mullard CV4024)... for the fun... I would hold you informed results obtained. But I am already very satisfied with my MCD-203 version JJ Tesla ECC803S.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror att TubeStore säljer detta rör.
Postad 23 mars 2006 - 12:17
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1 707 inlägg
Jag har börjat vackla ang. Shanling nu. Dels spelar den inte MP3, dels har den inte balanserade utgångar och framför allt; jag har inte kunnat lyssna på den live före köp (den finns 25 mil från mig)! Jag tar nog en 203:a trots allt som det känns just nu... 
<{POST_SNAPBACK}>
Här är en vacker Shanling:
Postad 23 mars 2006 - 12:26
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1 189 inlägg
Jag har börjat vackla ang. Shanling nu. Dels spelar den inte MP3, dels har den inte balanserade utgångar och framför allt; jag har inte kunnat lyssna på den live före köp (den finns 25 mil från mig)! Jag tar nog en 203:a trots allt som det känns just nu... 
<{POST_SNAPBACK}>
Var tänker du beställa 203an ifrån?
Postad 23 mars 2006 - 13:09
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jag köpte den på Lefflers HIFI i Linköping. Den står här och blänker just nu. Fick ta deras silver/svarta demo-spelare i väntan på att min i helsilver dyker upp någon gång i april... Snällt av dem, eller hur? De har Sveriges bästa HIFI-försäljare (enligt mig).
Postad 23 mars 2006 - 14:24
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1 298 inlägg
mycket intresserad av din intryck av spelaren .....
Postad 23 mars 2006 - 14:40
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Kolla tidigare i tråden samt under omdömen för spelaren, där har jag redan skrivit en hel del (hade den hemma på prov i helgen som gick). Jag älskar det mustiga och "analoga" ljud den levererar!
Postad 23 mars 2006 - 16:41
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Kan passa på att flagga för att AA äntligen lyckats få igång sin site, med lite nya produkter, bla högtalare, dock ännu ingen vinylspelare. http://www.advance-a...com/en-home.php
Postad 23 mars 2006 - 17:36
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1 298 inlägg
ok tevligt då kan man gå dit och kika nu då
Postad 23 mars 2006 - 18:10
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Kan passa på att flagga för att AA äntligen lyckats få igång sin site, med lite nya produkter, bla högtalare, dock ännu ingen vinylspelare.
http://www.advance-a...com/en-home.php
<{POST_SNAPBACK}>
Fin site
Postad 23 mars 2006 - 22:53
freeflyer
-
freeflyer
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Jag hade för en tid sedan en AA MCD-203 hemma för provlyssning i min jakt på den ideala CD-spelaren. Nedan delar jag med mig av mina intryck. Spelaren jag jämförde med var en Marantz DV-6500 som jag inte riktigt trivs med när det gäller CD uppspelning och dessutom har den krånglat. Vi börjar med det positiva: Kan väl kort sammanfatta att jag gillade ljudet från spelaren, bra driv och dynamik fast inte så varm som jag trodde att rör skulle låta. Kan ju vara positivt att den har en bra balans. Basen kändes också fin med en bra pondus. Lyssnade på flera typer av musik och upplevde speciellt att metal (In Flames) med mycket ellgitarrer gav ett behagligare ljud med MCD-203. Svårt att beskiva men det var skönare att lyssna på och rösten och instrumenten blev mer separerade från varandra. Tyckte den utklassade Marantzen när man använde den interna DAC:en, dock var inte skillnaden inte milsvid om jag använde DAC:arna (BB 1791) i recievern Denon 3806 och körde optiskt från Marantzen. Under lyssningen med Marantzen som transport kändes det som MCD-203 presterade bättre driv och dynamik samt bättre separation av röster och instrument. Trodde faktiskt skillnaden skulle vara större men för mig är det dock postivt eftersom 3806:an i mitt tycke gör ett godkänt jobb. MCD-203 känns grymt välbyggd och inger en kvalitetskänsla som man inte brukar få för dessa pengar. Och det negativa: Släden är lite sladdrig och det är svårt att ta upp CD:n från den, man måste använda ett finger för att ta upp en CD. CD:n ligger inte helt fritt på släden, endel av den är inne i maskinen vilket medför att CD:en inte kan lyftas rakt upp. Väntetiden vid uppstart. När man slår på spelaren måste måste vänta en minut innan spelaren kan användas. Eject knappen sitter under släden. Man måste vänta på att skivan är inläst innan det går att trycka på play. Brukar själv lägga skivan på släden och trycka på play så startar musiken av sig själv. Fjärren måste riktas noggrant mot spelaren för att det skall fungera. Skall man spela samma låt igen som för tillfället spelar måste man trycka låtnummret på fjärren. Trycker man "Prev" hamnar man inte i början på den låten man lyssnar på utan i början av låten innan. MP3 uppspelingen är inte smidig. För att navigera mellan låtarna kan man bara använda "prev" och "next" inga nummer fungerar vilket är smidigt om det är många låtar på skivan. Nu bryr jag mig inte så mycket om det, men iallafall... Sammanfattning: Handhavande bristerna och den klumpiga mp3 uppspelningen kan man kanske leva med för att få en väljudande och gedigen cd-spelare till ett skysst pris.
Postad 23 mars 2006 - 23:03
freeflyer
-
freeflyer
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Har du någon koll på hur mycket TY-10 kostar?
På ToneWinners hemsida står det 2580 kinesiska Yuan vilket motsvarar ungefär 2400 SEK.
Postad 23 mars 2006 - 23:11
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
På ToneWinners hemsida står det 2580 kinesiska Yuan vilket motsvarar ungefär 2400 SEK.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för dina intryck Jag märkte sedan att priset var 2580 yuan. Det är ett ganska högt pris för Kina måste jag säga.
Redigerat av szoze, 23 mars 2006 - 23:12.
Postad 24 mars 2006 - 08:38
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jag hade problem med en kopieringsskyddad skiva i helgen, den gick inte att spela alls då. Men idag funkar det perfekt! Konstigt, eller hur?
Har ni kikat närmare på displayen? Det ÄR en dot-matrix, fast den skriver inga snygga tecken för det... Sedan finns det en DVD-symbol som alltid är släckt så displayen kommer från en DVD-spelare. Undrar vilken?
Förresten; det ska inte spela någon roll vilken av RCA-utgångarna man använder, eller hur?
Postad 24 mars 2006 - 09:14
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Förresten; det ska inte spela någon roll vilken av RCA-utgångarna man använder, eller hur?
<{POST_SNAPBACK}>
Kan inte tänka mig, men det kan vara värt att testa båda två. Jag får snart hem ett par balanserade och matchade Sovtek 12AX7LPS som jag tänker testa i spelaren. Enligt många sidor på Internet är detta det bästa nytillverkade röret idag. Spännande. Jag återkommer med lyssningsintryck.
Postad 24 mars 2006 - 11:02
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Och jag har beställt ett par 12AX7JJ Special ECC803S, det "värsta" röret på marknaden just nu enligt GMF. Helt ny konstruktion med outstanding egenskaper! Återkommer med intryck om någon vecka...
Postad 24 mars 2006 - 13:29
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Och jag har beställt ett par 12AX7JJ Special ECC803S, det "värsta" röret på marknaden just nu enligt GMF. Helt ny konstruktion med outstanding egenskaper! Återkommer med intryck om någon vecka...
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 24 mars 2006 - 14:27
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Fransmannen som bytte rör jämförde ljudet med denna Marantz-spelare. En referens för 6-dubbla pengen... inte illa alls!
Postad 24 mars 2006 - 15:22
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Fransmannen som bytte rör jämförde ljudet med denna Marantz-spelare. En referens för 6-dubbla pengen... inte illa alls! 
<{POST_SNAPBACK}>
Jämförde....men hur gick det då ? tror inte AA-203 har en chans där...men jag kan ju ha fel Kul tråd detta ialf Mvh
Postad 24 mars 2006 - 15:24
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Visst är det!
Jämförelsen slutade med att fransmannen köpte sig en AA MCD203, trots att han hade budget till en Marantz...
Postad 24 mars 2006 - 20:01
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1 189 inlägg
Ska åka in och lyssna på den imorgon hade jag tänkt.
Passar dessa rör ifall man skulle vilja byta rör i den?
ECC83/12AX7A
är 12AX7A och 12AX7 samma sak eller skiljer de sig?
Postad 24 mars 2006 - 21:10
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
ECC83/12AX7A
är 12AX7A och 12AX7 samma sak eller skiljer de sig?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är nog samma rör.
Postad 24 mars 2006 - 22:05
freeflyer
-
freeflyer
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Nu är den beställd, det blev en AA-203 iallafall. Fast får vänta 1-2 veckor på den eftersom den var slut. Tror den kan bli ett bra kompliment som ren CD musikmaskin i min anläggning med DVD och HTPC. Den har kanske inte de häftigaste finesserna men den har en mycket viktig egenskap, den kan återge musiken på CD skivor på ett mycket skönt sätt.Finesserna som mp3 och flerkanalsuppspelning får en DVD/Multformatsspelare stå för. Troligen blir det nån uppföljare till Denon 3910 senare. Ett ytterligare plus att ha en extra maskin är om en skulle krångla. då blir man ju inte utan spelare. Det känns som att CD mediet inte kommer ersättas så snabbt som kanske skulle hoppas så en ren CD spelare är nog en god investering. Måste säga att den här tråden har fått mig att bli intresserad av rör. Verkar ju hur grymt som helst att kunna förändra ljudet med ett förhållandevis litet ingrepp. Jag var tidigare mycket skeptisk till det här med rör men efter provlyssning av AA-203 och det jag nu läst om rör så kanske det inte är så dumt ändå. Vem vet kanske man sitter med en komplett rör anläggning en dag, vem vet.
Postad 24 mars 2006 - 22:45
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Välkommen till klubben
Postad 25 mars 2006 - 11:18
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Jag säger detsamma!
Jag ringde macaudio förresten; nästa leverans av 203:or kommer till Sverige runt den 24/4, så till valborg bör du få din. Trist väntan, eller hur?
Postad 29 mars 2006 - 09:14
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Nu har jag bytt ut rören i min 203:a till ECC803S (och spelat in dem i 12 timmar), och jag kan bara säga; Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...!!! Vilken skillnad!!! Jag var tveksam till att det skulle märkas någon skillnad men WOW!!! Allting presenteras mkt snyggare nu; basen är rappare, torrare och är lättare att följa. Rösterna är så verkliga så att ljudet för första gången släpper från frontarna och nu hänger fritt i mitten, som om ljudet kom från en osynlig centerkanal. Magiskt! Och diskanten är lite mer framträdande än med originalrören, men den är absolut inte vass. Den är istället ännu mer spröd och glittrig, det låter så vackert så vackert... Och hela ljudbilden är avgjort större med mkt mer luft mellan instrumenten. Det tog inte ens tre sekunder in i första låten Blacknuss "All your lovin´" innan jag smälte som smör och blev imponerad av det mäktiga ljudet... Detta var absolut de mest välinvesterade 400:- jag NÅGONSIN lagt på ett HIFI-tweak! Homecinema FR-tråden om MCD-203
Postad 29 mars 2006 - 10:05
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Det är så kul att det blev sådan skillnad.
Mina Sovtek 12AX7LPS kommer antagligen idag så jag får testa dem under morgondagen. Återkommer med mina intryck.
Postad 29 mars 2006 - 11:49
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1 707 inlägg
Nu har jag bytt ut rören i min 203:a till ECC803S (och spelat in dem i 12 timmar), och jag kan bara säga;
Detta var absolut de mest välinvesterade 400:- jag NÅGONSIN lagt på ett HIFI-tweak!
<{POST_SNAPBACK}>
Tweakar du lånemaskiner?
Postad 29 mars 2006 - 12:21
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Nu har jag bytt ut rören i min 203:a till ECC803S (och spelat in dem i 12 timmar), och jag kan bara säga;
Detta var absolut de mest välinvesterade 400:- jag NÅGONSIN lagt på ett HIFI-tweak!
<{POST_SNAPBACK}>
Tweakar du lånemaskiner?
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, med Lefflers goda vilja och tillåtelse!
Postad 29 mars 2006 - 23:33
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Det är så kul att det blev sådan skillnad. Mina Sovtek 12AX7LPS kommer antagligen idag så jag får testa dem under morgondagen. Återkommer med mina intryck.
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt folk på nätet så skiljer sig ljudet mellan ECC803S och LPS-rör en hel del. De förstnämnda låter ljusare än de sistnämnda. Det ska bli hyperintressant att höra din åsikt. Undrar om original-rören ligger mitt emellan dessa båda rör i klang... I så fall hade LPS blivit alldeles för mörka/varma för min smak, China-rören var på gränsen till för mörka/varma på vissa skivor (men så har jag H/K-förstärkare också)...
Postad 30 mars 2006 - 06:17
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Enligt folk på nätet så skiljer sig ljudet mellan ECC803S och LPS-rör en hel del. De förstnämnda låter ljusare än de sistnämnda. Det ska bli hyperintressant att höra din åsikt. Undrar om original-rören ligger mitt emellan dessa båda rör i klang... I så fall hade LPS blivit alldeles för mörka/varma för min smak, China-rören var på gränsen till för mörka/varma på vissa skivor (men så har jag H/K-förstärkare också)...
<{POST_SNAPBACK}>
OK, mina rör är inte riktigt inspelade ännu men jag tjuvlyssnade  igår kväll lite grann. Jag kan säga att LPS ger mer bas. Basen är mycket bättre definierad och tajtare. Ljudbilden är större och mer precis med bättre 3D känsla. Den mest klara skillnaden är att ljudet nu har mycket mer karaktär och känsla vilket märks speciellt i sång. Dynamiken är klart bättre. Men det verkar som om diskanten är lite mörkare. Det kan bero på den korta inspelningstiden. Enligt olika sidor på nätet ska LPS vara ett rör med ganska mycket diskant så jag tror att jag får vänta några timmar till. Återkommer ikväll med fler intryck.
Postad 30 mars 2006 - 13:03
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Varifrån har ni beställt era rör, och hur vet man vilka rör som passar? Finns det någon kategorisering av ljudet för respektive rörtyp?
Förutom att AA förblir högintressant med dessa lätta tweaks, har jag rör i min Vincent-stärk. Det skulle vara kul att veta vilka alternativ som finns till originalrören i den. Är det skillnad på rör som sitter i förstärkare respektive cd?
Postad 30 mars 2006 - 14:10
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Varifrån har ni beställt era rör, och hur vet man vilka rör som passar? Finns det någon kategorisering av ljudet för respektive rörtyp?
Förutom att AA förblir högintressant med dessa lätta tweaks, har jag rör i min Vincent-stärk. Det skulle vara kul att veta vilka alternativ som finns till originalrören i den. Är det skillnad på rör som sitter i förstärkare respektive cd?
<{POST_SNAPBACK}>
Du måste ta reda på vad det är för typ av rör som sitter i din förstärkare. Det kan finnas rör i både för- och slutsteget. Rören som sitter i AA spelaren är förförstärkarrör (dock är det inte säkert att exakt samma typ sitter i din förstärkare). Slutstegsrör är helt en annan typ av rör.
Postad 30 mars 2006 - 14:27
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Ok, tror att rören sitter i förstegsdelen. Det är tre st rör av typen 12AX7 enligt specifikationen. Vet dock inte vilket fabrikat som sitter i original. Jag antar att jag måste "lyfta på locket" för att se ev tillverkare. Hittade även att ni skrivit om The Tubestore tidigare och där fanns ju faktiskt beskrivet vilka skillnader de olika fabrikaten har. Ser bra ut, måste läsa vidare...
Finns det några svenska återförsäljare?
Hälsningar borka
Postad 30 mars 2006 - 16:05
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
12AX7 är precis samma rör som sitter i MCD203:an. JJ/Tesla ECC803S och Sovtek 12AX7LPS sägs ha bra ljud. Även Ei Elite 12AX7-E och Electro-Harmonix 12AX7EH verkar vara bra. I Sverige finns det rör att köpa hos LH-musik och GMFhälsningar szoze
Postad 30 mars 2006 - 22:38
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Ok, tror att rören sitter i förstegsdelen. Det är tre st rör av typen 12AX7 enligt specifikationen. Vet dock inte vilket fabrikat som sitter i original. Jag antar att jag måste "lyfta på locket" för att se ev tillverkare. Hittade även att ni skrivit om The Tubestore tidigare och där fanns ju faktiskt beskrivet vilka skillnader de olika fabrikaten har. Ser bra ut, måste läsa vidare...
Finns det några svenska återförsäljare?
Hälsningar borka
<{POST_SNAPBACK}>
Du behöver bara två nya rör. Det tredje röret är det du kan se bakom glaset på din 236:a, och är ett fejk-rör. Det sitter bara där för syns skull och har således inget med ljudet att göra...
Postad 31 mars 2006 - 09:57
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
OK, nu har mina Sovtek 12AX7LPS blivit lite mer inspelade så jag tänker ge några fler synpunkter om ljudet.
Diskanten är mycket varmare, klarare och renare än med originalrören. Den är också mer precis och naturlig. Mellanregistren är mycket fina och behagliga hela vägen. Detta bidrar till att man upplever en närvarokänsla som inte fanns där med originalrören. Basen är klart mer definierad och mycket mer slagkraftig. Den är djuuuup. Ljudet är mycket bättre balanserat nu än med originalrören. Inga frekvenser är mer framträdande än andra.
Ljudbilden har blivit både bredare och djupare. Nu finns det rikligt med plats mellan instrumenten. Men samtidigt så hänger allting samman och är mycket homogent.
Och det viktigaste av allt är att allting låter så mycket mer musikaliskt och närvarande. Det är mycket mer känsla i musiken.  Jag kan inget annat än rekommendera rörbyte till Sovtek 12AX7LPS. Det är mycket välinvesterade 300 kronor.
Postad 31 mars 2006 - 14:20
Unregistered1098
-
Unregistered1098
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Eftersom jag inte fick tag på vettiga rör snabbt så beställde jag också ett par ECC803S lika Audiovector. Ligger och väntar hemma. Får återkomma med intryck imorgon när den har fått stå och gå över natten!
Postad 31 mars 2006 - 14:29
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1 707 inlägg
OK, nu har mina Sovtek 12AX7LPS blivit lite mer inspelade så jag tänker ge några fler synpunkter om ljudet.
Diskanten är mycket varmare, klarare och renare än med originalrören. Den är också mer precis och naturlig. Mellanregistren är mycket fina och behagliga hela vägen. Detta bidrar till att man upplever en närvarokänsla som inte fanns där med originalrören. Basen är klart mer definierad och mycket mer slagkraftig. Den är djuuuup. Ljudet är mycket bättre balanserat nu än med originalrören. Inga frekvenser är mer framträdande än andra.
Ljudbilden har blivit både bredare och djupare. Nu finns det rikligt med plats mellan instrumenten. Men samtidigt så hänger allting samman och är mycket homogent.
Och det viktigaste av allt är att allting låter så mycket mer musikaliskt och närvarande. Det är mycket mer känsla i musiken. Jag kan inget annat än rekommendera rörbyte till Sovtek 12AX7LPS. Det är mycket välinvesterade 300 kronor.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är nästan så man ställer sig frågande till hur du kunde fastna för spelaren från början efter den översvallande positiva förändringen.
Postad 31 mars 2006 - 14:49
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Det är nästan så man ställer sig frågande till hur du kunde fastna för spelaren från början efter den översvallande positiva förändringen. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ärligt talat så förstår jag inte vart du vill komma med din kommentar  . Jag kunde fastna för spelaren från början av en mycket enkel anledning. Spelaren låter otroligt bra redan med originalrören. Mina intryck gäller själva förändringen. Det fina är att man kan på ett kostnadseffektivt sätt förbättra ljudet i en mycket fin maskin. Om du tror att det finns maskiner som låter perfekt redan från början då har du fel. Allting kan förändras till det bättre.
Postad 31 mars 2006 - 16:41
Pippin
-
Pippin
-
Rookie
-
6 inlägg
Måste säga att jag blivit mycket nyfiken när jag läst erat snack om rör byte och nu när ni beskriver hur stor skillnad det blir kunda jag inte hålla mig längre. Precis lagt en order hos GMF på 2x Sovtek 12AX7LPS. Kan knappt vänta tills jag har dom hemma för test
Postad 31 mars 2006 - 17:01
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1 707 inlägg
Ärligt talat så förstår jag inte vart du vill komma med din kommentar . Jag kunde fastna för spelaren från början av en mycket enkel anledning. Spelaren låter otroligt bra redan med originalrören. Mina intryck gäller själva förändringen. Det fina är att man kan på ett kostnadseffektivt sätt förbättra ljudet i en mycket fin maskin. Om du tror att det finns maskiner som låter perfekt redan från början då har du fel. Allting kan förändras till det bättre. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ville inte komma någonstans med kommentaren. Vet att du har varit frälst i den från början och var mest förvånad över den stora förbättringen du åstadkommit. Och ja, inget låter perfekt oavsett hur mycket man än förbättrar.
Redigerat av Lust, 31 mars 2006 - 17:02.
Postad 31 mars 2006 - 17:20
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Och ja, inget låter perfekt oavsett hur mycket man än förbättrar.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis  Och nu är det slutmoddat med denna spelare för min del
Postad 31 mars 2006 - 17:23
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Eftersom jag inte fick tag på vettiga rör snabbt så beställde jag också ett par ECC803S lika Audiovector. Ligger och väntar hemma. Får återkomma med intryck imorgon när den har fått stå och gå över natten!
<{POST_SNAPBACK}>
Väntar med nyfikenhet på dina intryck.
Postad 31 mars 2006 - 17:24
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Måste säga att jag blivit mycket nyfiken när jag läst erat snack om rör byte och nu när ni beskriver hur stor skillnad det blir kunda jag inte hålla mig längre. Precis lagt en order hos GMF på 2x Sovtek 12AX7LPS. Kan knappt vänta tills jag har dom hemma för test 
<{POST_SNAPBACK}>
Och välkommen till klubben säger jag
Postad 31 mars 2006 - 20:31
Unregistered1098
-
Unregistered1098
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag kunde inte hålla mig. Har lyssnat lite nu efter att den har fått rulla i ca 4 timmar.
Kan ju inte ge en rättvis bedöming men mina första intryck är:
En mer distinkt disktant.
Ett mer öppet mellanregister samt fastare och betydligt torrare bas.
Den största förbättringen blev separationen av röster. Där den tidigare har varit lite luddigt i snabba passager satt nu rösterna stenhårt.
Stereobilden blev inte direkt bättre men mer fokuserad.
Överlag är ljudet ganska hårt nu men det ger väl med sig.
Jag kör ju balanserat vilket är ett stor lyft för stereobilden på denna CD.
Postad 31 mars 2006 - 21:12
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Bra beskrivning av ljudet i ECC803S-rören. De är bättre på allt än China-rören. Olyckligtvis gör inte inspelning ljudet mjukare, tvärtom... Diskanten är tydlig men inte så jobbigt skarp som den kan vara på billiga CD-spelare.
Postad 31 mars 2006 - 23:51
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag har fått information om att MCD203 har testats av den tyska tidningen Audio och har fått betyget "high end klasse - überragend" (95-100 poäng). Betyget tilldelas oberoende av spelarnas pris. De ända kriterierna är ljud- och byggkvalite.
För att nämna några spelare som har fått samma betyg: Naim CD5i, Helios CD3, Meridian 588, Sony SCD-XA 333 ES, Shanling CD-S 100 MK II, Atoll CD 80 MK 3, Harman-Kardon HD970, NAD C 542, Arcam CD 23 T osv. Gott sällskap.
Skönt att veta att man inte är ute och cyklar när man pratar om denna spelares kvaliteter här på forumet
Redigerat av szoze, 31 mars 2006 - 23:52.
Postad 01 april 2006 - 18:42
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Wow, det var ju kul!
Jag har bytt tillbaka till china-rören bara för att kolla hur stor skillnaden var, och jösses så mkt sämre spelaren blev! Basen känns odefinierad och diskanten är trist. Dynamiken är även den sämre... Det är supersvårt att gå ner i ljudkvalitet, man blir snabbt bortskämd! Nu ska ECC-rören tillbaka igen fortare än fort!
Jag passade även på att jämföra byggkvaliteten på rören, och man kan faktiskt se skillnaden med blotta ögat. Framförallt är det sämre material på metalldelarna, de ser orena och knottriga ut på china-rören.
Jag fick min svåger att byta ut de 4 china-rören i hans Vincent SV-226-förstärkare mot ECC 803S (även de var 12AX7), och han häpnade över skillnaden... "Ett helt annat ljud" sa han. Så sant, så sant...
Postad 01 april 2006 - 19:37
-=Kotten=-
-
-=Kotten=-
-
Användare
-
-
212 inlägg
En annan röraffär i Tyskland om man inte hittar i Svenska affärerna eller vill betala tull från USA:
www.tubetown.de
Kör själv med JJ/Tessla och duenda criatana tuberings i cdspelare och förstärkare. Grymt bra grejer. Kan förövrigt avråda folk från att köpa gammla NOS rör från Ebay om någon skulle få för sig det. Mest skräp med påhittade mätvärden...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|