Jag bygger en liten enkel bio (bilder finns)
Postad 25 April 2006 - 09:23
Postad 27 April 2006 - 10:53
Fjärren drivs med ett 9-voltsbatteri som medföljer.

EDIT: Självklart är det jordade enheter, felaktig bild...
Redigerat av Unregistered77246013, 27 April 2006 - 10:54.
Postad 27 April 2006 - 12:47
Paketet kostar 159 kr och det är radio, 433,92 MHz, räckvidd 40 meter.
Postad 28 April 2006 - 10:19
Jag gillade inte det öppna utrymmet som blev mellan skivan och docentskåpen. Därför tog jag överblivna delar från akustiktaket och monterade i utrymmet. Framför centern blev det högtalartyg från Biltema, så även för subwoofern vilket illustreras närmare nedan.
Idén föll ut riktigt bra och ger flera fördelar. De främsta att jag inte behöver gömma kablarna för t ex spottarna men även att det blir riktigt riktigt mörkt vid filmtittande. Potentiella dammfällor (ovanpå skåpen) har också trollats bort.
Här har jag konstruerat en ram (för högtalartyget) som ska in i sub-hålet.

Klädd med tyget:

Resultatet...

Från sittplats. Nu blir det olika nyanser och ljust med blixt och lampor. Kolsvart när det släcks ned för film. Riktigt nöjd!
Redigerat av Unregistered77246013, 28 April 2006 - 10:20.
Postad 28 April 2006 - 13:18
case
Postad 28 April 2006 - 16:53
Frontarna hamnar alldeles för lågt så det i kombination med att jag redan dragit kablar till överdelen och utrymmet bredvid duken så får de stå på skivan...
Postad 29 April 2006 - 20:48
Klarar den av att dimma spottar då?
case
Jag köpte paketet efter jfintling rekommendation och jag har den kopplad till mina två ikea spottar uppe på bokhyllan. Fungerar finemang att dimmra. Vet inte hur det är med andra spottar.
jfintling: Om du inte ska använda dimmern. Vill du sälja den till mig då (Eller byta mot en på/av)?
Redigerat av Spiken, 29 April 2006 - 21:06.
Postad 30 April 2006 - 01:10
Postad 30 April 2006 - 09:59
Kan säga att jag upplevde en enorm skillnad när taket kom på plats. Väldigt dämpat.
Fått upp min 23" LCD som i första hand ska kontrollera htpc:n. Lyckades efter mycket bök dra kablaget bakom befintlig panel. Använde sedan ett av Vogel's mindre fästen för väggmontage.

På plats. Blev väl inte en optimal placering men kabellängder och byggtekniska detaljer och misstag ledde till denna placering som kommer att fungera tillräckligt bra...
Postad 02 May 2006 - 15:42
eller håller du dig fortfarande inom ramarna?
Postad 02 May 2006 - 21:03
Göra vad man tänkt utan att krångla till det på nått sätt, jag är riktigt impad! (har jag varit sedan trådstart)
Postad 02 May 2006 - 21:35
/Mohawk
Postad 03 May 2006 - 13:16
Törs man fråga hur mycket budgeten är spräckt... eller håller du dig fortfarande inom ramarna?
Jag vill nog säga att jag har hållit mig inom den tänka budgeten om man bortser från hemmabioelektronik och bara ser till bygget.
Syftet var att hålla kostnaderna nere och det tycker jag att jag har lyckats bra med även om det är relativt - ett biobygge kan väl kosta från några hundra till några hundra tusen...
Den enskilt största kostnaden blev akustiktaket som gick på 3500 kr. Därefter kommer bänkskivan och heltäckningsmattan som jag köpte samtidigt, drygt 2000 kr för det. I övrigt så har det varit något inköp runt 1000 när jag började och köpte spånskivor och reglar. Slutligen ett antal mindre inköp med fler reglar, skruv, beslag osv, osv...
Jag skulle gissa på att slutnotan hamnar på max 10.000 kr (men ganska nära det) med allt inräknat, varenda list och skruv, el, belysning, osv. Då får man notera att alla panelskivor samt reglarna för den bakre upphöjningen av golvet blev gratis från min käre fader.
gasch!! skitläckert! tycker hela ditt koncept från början till slut är helrätt. Göra vad man tänkt utan att krångla till det på nått sätt, jag är riktigt impad! (har jag varit sedan trådstart)
Tackar Holmertz! Det värmer verkligen! Du har bara fel på en punkt, oj vad jag har krånglat till saker...
Kuriosa:
Tänkte t ex inte på kabeldragningen till LCD-skärmen innan jag satte upp panelen runt rack-hyllan så ******** vad jag fick jobba för att ta mig igenom en tajt monterad 7 cm regel med DVI + elkabel till den... Två träborrar som vek sig, stämjärn och hålborrar och sågar, svett och tårar... Oh well.
Blev kanonbra med den lilla skärmen. Jag får nog skaffa mig något liknande nu när frugan tvunget skulle ha upp plasman till övervåningen igen. Det är ju lite besvärligt att behöva starta projjen bara för att se vad för musik man skall streama från datorn. Min budget höll sig bara i någon vecka. Hur går det med din
?
Tackar!
Budgeten ser bra ut som sagt, men jag vill inte göra några närmare kalkyler på det...
LCD:n är guld att ha. Brukar bli en del pokerspelade där medan barnen roar sig med nån spännande barnfilm för femtioelfte gången...
Postad 04 May 2006 - 07:41
De kommer precis att få plats på bänkskivan, mellan den och tak... Hur bra blir det?
Golvhögtalare på en bänkskiva och toppen vid taket... Fyra 8-tummare i min lilla bio. Hjälp.
Vad säger ni? Galet?
Postad 04 May 2006 - 10:25
case
Postad 04 May 2006 - 11:16
Postad 04 May 2006 - 19:40
Ungefär hur lång tid tog det för dig och montera upp taket?
Använde du rotationslaser eller vattenpasslaser eller ett enkelt vattenpass??
Ps! Snyggt jobbat
Det kostade exakt 3500 kr, då är det cirka 22 kvm tak och bärverk till det.
Bytte ut spånskivan och satte en bit nyatoh (över från bänkskivan) vid projjen istället. Blev riktigt trevligt. Ett avsågat "basrör" från Biltema gör en snygg port åt kablaget.
Postad 04 May 2006 - 20:16
Jag använde inget pass alls då jag tyckte att vägglisterna inte alls hamnade bra i våg (låter skumt va?) utan de kom för lågt ned på ett ställe om jag vågade in från 10 cm sänkning på ett annat ställe. Så jag tröttnade på att trilskas med det och satte istället ned kanstlisterna med 10 cm från taket överallt så att säga... Funkade kalas.
Eftersom jag också fick med distanser på 10 cm som skulle fästas mitt i för att bära upp så visste jag ju att det var 10 cm som gällde, exakt i våg eller inte...
Postad 07 May 2006 - 19:11
Måste läsa manualen till min receiver. Nu när jag bara har Alphahögtalare trodde jag den skulle slå om till 8 ohm men den står på 6... Trodde det berodde på mina gamla bakhögtalare som är 4 ohmare...
Postad 22 May 2006 - 10:26
Jag har dock äntligen fått mina gamla blåa tygsoffor utbytta!
Jag gjorde ett - i mitt tycke - stort fynd på Blocket. Skinnsoffor på en fullt juster- och anpassningsbar aluminiumstomme. 4+2 fick det bli (kunde valt 3+3). Sofforna har enligt uppgift 15 år på nacken men de är i utmärkt skick. Ursprungligen ämnade som företagsmöbel i en lobby/väntrum eller dylikt...
Här är aluminiumstommen:

Två bilder på sofforna färdigmonterade:

Det blev riktigt bra tycker jag och man sitter väldigt skönt i sofforna... Ska bara klura på lite avlastningsytor för dryck nu.
Postad 26 May 2006 - 20:13
Jag undrar vad kostnaden är hittills och vad du tror den slutar?
Det vore roligt med en sammanställning till slut på kostnaden, det är många som skulle vilja bygga men drar sig för att det ska bli för dyrt.
Lycka till
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning

9 bilder
66 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?