Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jag bygger en liten enkel bio (bilder finns)

127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 januari 2006 - 12:28

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Jag ska modifiera mitt nuvarande bioutrymme och bygga det mer som en dedikerad hemmabio.

Jag är inte särskilt kräsen så allt behöver inte vara enligt norm och perfektion. Vidare så är budgeten hårt begränsad och jag vill inte hosta i ett moln av damm som dessutom skitar ner hela källaren, vilken inte erbjuder någon vettig ventilation.

Således: inget gips, inget spackel... Jag har fyndat stora fanerade skivor med någon fejkad trästruktur som jag ska använda. Ljudisolering, visst, om det fyller ett syfte så kan så ske.

Fler bilder på nuvarande lösning och utrymme finns i mitt galleri. Jag lägger in de mest väsentliga bidlerna här.

Utrymmet mäter 278 x 400 cm (BxD) och takhöjden är på 215 cm.

Bakväggen är ett trägaller och höger sida är helt öppen ut mot resten av källaren.
Postad bild

Zoomar man ut lite så ser man balken som markplan vilar på. Den utgör en "naturlig" avgränsare i källaren. Här tänkte jag mig ett draperi som en mer tydlig avgränsare. Som synes så hamnar då 2-sitssoffan i nuvarande möblering utanför zonen.
Postad bild

Vad ska jag göra?

Glasblockfönstret släpper in ljus. Detta ska byggas bort med en ny främre vägg. Tänkte dra ett rör så att ventilationsluckan kan släppa in och ut lite luft. Denna vägg ska också gömma kablar och elementet, erbjuda plats för en projje-duk, snygga till, fixa plats åt högtalarna...

Gallerväggen ska byggas om till en vanlig vägg (detta är klart i postredigerandets stund).

Sedan planerar jag en upphöjning i den bakre delen, för en soffa (detta är klart i postredigerandets stund).

I taket ska jag ha ett akustiktak från Ecopon, "Sombra A". Detta är inte främst för akustiken (eftersom det är ett avlägset område för mig) utan dels för att nuvarande innertak av lättbetong smular av sig och vidare för att kunna jobba med belysning, få bort det vita taket, samt kabeldragning. Det skulle helt enkelt vara ett smidigt sätt att lösa en rad problem. Nackdelen är att det blir riktigt lågt i tak.

Under balken ska jag bygga ut enmetersväggar från vardera sida (framifrån, bakifrån). Ett draperi mellan väggarna...

Slutligen ska en heltäckningsmatta läggas in.

Väggen med tavlorna kommer att lämnas orörd. Den gömmer nu en rad kablar. Info om det finns i galleriet.

Vilka frågor finns?

- Tips på draperival och konstruktion och upphängning av det.

- Tips på belysning och eventuell styrning av det. Lutar väl främst åt spottar i akustiktaket.

Alla andra tips och idéer mottages med största tacksamhet!

Redigerat av Unregistered77246013, 07 februari 2006 - 10:28.


#2

Postad 25 januari 2006 - 16:42

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det ser ut att kunna bli trångt! Efter att bara ha sett bilderna skulle jag vrida allting 90gr. å ha en ev.duk mot väggen i bakkant på bild, då skulle det kunna bli riktigt bra!

#3

Postad 26 januari 2006 - 07:38

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Jag föredrar temen "mysigt" framför "trångt"... :D

Jo, man skulle kunna göra så, men det skulle innebära att jag måste ta en större del av källaren i besittning och det är inte aktuellt. Det skulle ockås bli avsevärt mycket mer byggande och tar jag "tavelväggen" som duk-vägg så hamnar racket illa till. Nej, mysigt får det bli.

#4

Postad 26 januari 2006 - 12:12

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Varför inte vända på det ytterligare 180º och ha en rullgardinsduk i den balken som avgränsar rummet och montera projektorn där du har tavlorna. På så sätt får du ju en naturlig avgränsning men du kan öppna upp rummet när du inte använder det som bio.

#5

Postad 26 januari 2006 - 13:44

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Hum, om jag förstår dig rätt så skulle jag få ett totaldjup på 277 cm från bakvägg till duk och det är ju helt otänkbart. Nej, jag tror inte vi ska snurra eller vrida något... :D

#6

Postad 26 januari 2006 - 16:50

Nicon
  • Nicon
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Tjena

LOL du är för rolig! Inget vi säger får dig att tänka till lite. Det jag menar är, tycker redan du är där din topic beskriver om du inte är villig att sväva ut lite.

Personligen tycker jag att skall man göra något halvhjärtat får det vara, menar inte att du skall göra en proffsbio men i alla fall betänka att röra om i oredan en aning.

Racket tycker jag sitter skitbra där du har det, då utvecklar vi utifrån det!

Du placerar soffan under tavlorna och har således racket precis till höger. Hänger en duk i balken till boningsplanet med en skilje duk bakom för att avgränsa vid bio sittning, således placerar du 2:an där tv bänken är nu och soffbordet på valfri plats.

Sen tar du gipskivor (Som inte dammar någonting!) och skruvar upp på spaljén till trappan för att skilja bort det, spacklar skarven på ett bra sätt, d.v.s så du slipper slipa det, och sedan målar du det svart efter att ha satt upp målningstapet.

Projektorn sätter du upp bakom 3:an med tillhörande surround och frontarna på önskvärd plats!

Klappat och klart!

/Nicon

#7

Postad 26 januari 2006 - 17:16

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Nicon: Jag tror ju att det är precis då han får 277cm till duken från bakväggen!?

#8

Postad 27 januari 2006 - 13:23

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Precis Holmertz, huvudet på spiken!

"LOL du är för rolig! Inget vi säger får dig att tänka till lite"

Jag uppskattar alla tips, men eftersom jag bor i huset och sitter i sofforna på bild ibland, så vet jag ungefär hur det ser ut och jag behöver då inte grubbla jättelänge för att avfärda en idé.

Din idé Nicon ger mig alltså ett djup från bakvägg till duk på 277 cm och det ger mig avsevärt mycket sämre förutsättningar än vad jag har i nuvarande riktning.

Förvisso skulle man kunna förvalta din idé men då flytta duken längre in i källaren, mot baren. Det är dock inte aktuellt att ta mer av källaren och det skulle innebära mycket mer oönskat bygge (inte bara av mig, utan resten av familjen).

Nuvarande utrymme är litet, men inte urbota dumt litet. Det ska gå att få till och däri ligger min utmaning.

Därmed inte sagt att jag ska göra allt halvhjärtat och uselt. Utifrån mina förutsättningar så ska jag försöka göra det bästa av saken.

Jag har kommit fram till att spaljén ska tas bort helt. Sedan sätter jag en spånskiva mot trappan, reglar och isolerar och sedan en spånskiva mot bion.

Jag funderar också på att bygga ut enmetersväggar (cirka) under balken, mot mitten, för att få en mer avgränsad känsla och sedan sätta ett draperi på cirka två metar i öppningen som blir kvar.

Tips väkomnas gällande materialval, hur man bäst bygger vägg (baktill, framtill, och under balken), kabeldragning, belysning, bygga en upphöjning baktill, val av heltäckningsmatta...

#9

Postad 27 januari 2006 - 13:31

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Usäkta att jag fortsätter mala i de andras fotspår.....

Om du nu skulle fästa en duk längre ut i rummet, vad gör det? Det är ju bara att dra upp den när du inte se på film så är det ju inte i vägen!

Visst blir det lite mek med kablar till fronthögtalrna och center, men det är väl inget omöjligt?

case

#10

Postad 28 januari 2006 - 20:39

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Case, från balken har jag 140 cm till bardisken tar vid. Det funkar inte utan att blåsa ut hela källaren...

Idag var jag hos min käre far och hämtade panelen jag hade i åtanke. Den såg mycket bra ut och jag blev än mer övertygad att använda den. Gratis dessutom. "Mifa-panelen" heter den och påstås vara i ädelträ.

Dessutom kom ett reklamblad från Silvan idag där det fanns lite heltäckningsmatta. Eftersom jag har en blå matta nu så föll jag fär "Manhattan", 100 kr/m2.

Nu till en fördel med litet utrymme: heltäckande matta kostar inte mycket. :lol:

Tänkte köpa den samt spånskivor och reglar i morgon söndag. Sedan ryker spaljén.

Redigerat av Unregistered77246013, 01 februari 2006 - 20:40.


#11

Postad 30 januari 2006 - 08:33

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Söndag: Åkte till Biltema och köpte en cirkelsåg (169 kr!), 500 spånskiveskruv, lite apparatdosor, VP-rör, hörselskydd, dosfräs...

Sedan till Silvan och köpte spånskivor och reglar till den bakre väggen samt till den högra väggen som ska byggas upp delvis.

Min son som undrar varför pappa sågar sönder huset...
Postad bild

Alla träribbor borta...
Postad bild

Det här är vad jag hann med igår.
Postad bild

Nu ska jag fundera ut vad som behöver dras i väggen för nuvarande och framtida lösningar. Sedan dit med apparatdosor, rör, isolering och sedan spånskiva igen. Sist panelen.

#12

Postad 30 januari 2006 - 09:44

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Men nu bygger du väl bort utrymmet som finns under trappen?

Vore det inte klokt att sätta nån form av lucka så att det är åtkomligt?
Som jag tror det kommer att bli kommer det ju inte att synas heller då du förmodligen kommer att ställa soffan där?

Bara en tanke.. :)

#13

Postad 30 januari 2006 - 10:56

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
det där blir nog bra! Är det ett datorbord under trappen? skönt att slippa ljudet från den i så fall :).

Tänk mycket på vad du vill dra i väggen, väldigt lätt att glömma nått och då ångrar man sig. Mycket bättre att ha två tomma rör med lämpligt placerade dosor över i väggen den dag man önskar nån belysning eller nått. Jag har gjort misstaget själv....

#14

Postad 30 januari 2006 - 11:26

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Tror det kan bli väldigt bra, tänker man bara mysigt så är nog saken biff. Ser fram emot att se fortsättningen av bygget.

Tror som sagt det kan bli rackarns bra.

En ide bara. Om du sågar ur bakre väggen något, skulle du kunna ställa en sub där. Som spelar in mot soffan. Du skulle då kunna bygga, en låda som du fäster bakom väggen för att få subben i ett eget utrymme. Och då skulle inte subben ta någon plats i rummet.

Lycka till

Mvh
Passerati

#15

Postad 30 januari 2006 - 11:31

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Mieron: Nejdå, utrymmet under trappan kommer man åt ändå, från andra sidan!

Holmertz; Tackar! Japp, PC:n bor under trappan. En av de negativa saknerna (kanske) med att gallret försvinner. Nu kan man inte uggla vid datorn och se på TV samtidigt. Jag tror dock att sambon ser det som positivt.

Själva burken står dock längst ned i racket så ljudet i bion påverkas inte av den byggda väggen. Det är ju rätt skönt att slippa ljudet även när man sitter vid datorn, vilket nu blir än tystare. På detta vis har jag även kunnat förvisa skrivare, adsl-modem, router, med mera till garderoben som racket står i. Mycket smidigt. Kablarna till datorn ska gå genom nu byggda vägg, nere vid golvet. Kommer dock att döljas helt av den nivå som ska byggas upp baktill i bion.

Annars, Holmertz, så är det precis de tankarna jag har, att få in allt man kan tänka sig i väggen. Jag kommer dock att kunna dra det mesta i taket (akustiktak ska in) så jag har svårt att se vad jag måste dra i väggen.

- Förstärkning för att kunna montera en projektor. Kabel till denna blir bäst från taket.
- Högtalarkablar får också gå i taket eftersom jag inte vet vilka bakhögtalare jag ska ha eller var de ska sitta.
- Belysning... Ska fundera på det.

Passerati: Tackar! Har ju en Ace Bass 2 som bånkar i tre riktningar och jag har ingen tanke på att byta ut den. Misstänker också att jag får ställa en soffa direkt mot väggen så en subba där skulle blir helt igentäppt. Jag tackar för tipset men subban får nog trängas i rummet trots allt.

Redigerat av Unregistered77246013, 30 januari 2006 - 11:35.


#16

Postad 30 januari 2006 - 13:19

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
När jag blir rik, vill ja ha två "INFINITY BETA ES250 SURROUND-HÖGTALARE, SVART" som bakkanaler, fast placerade på sidoväggarna. Därför behöver jag inte göra uttag för dessa på bakväggen. Skulle kunna tänka mig att ha en center baktill dock, ska planera väggen för det. Tanken är att byta ut nuvarande till stora Betan och flytta bak Alphan)

Skiss, ganska bra överens med verkligheten:
Postad bild

Frågan är hur jag ska placera centern på bakväggen. Måste nog bli högt upp.

Nuvarande bakhögtalare får stå på stativ tillsvidare. Vill ju inte göra hål i nya väggen för dem då jag önskar bort dem.

Redigerat av Unregistered77246013, 30 januari 2006 - 13:33.


#17

Postad 31 januari 2006 - 00:18

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Riktigt skoj och följa sån hät småprojekt! Blir som nån "compact living bio" :)

Målet är väl att få in så mycket mer eller mindre nödvändiga prylar som möjligt, så prisvärt och smidigt som möjligt. Förstår ditt aber med vad som ska in i väggen.... Synd att du missar möjligheten med dator vid tv sofffan, men en liten skärm skulle du väl kunna ha ändå, jag skulle inte hinna läsa så mycket på detta forum om det inte vore för 5:ans 5min reklam ;)

Center bak!? Det skulle jag tänka över lite till, speciellt då utrymmet är så litet. Jag har testat detta hemma och kan inte påstå att det blev bättre, inte hos mig i.a.f. Dessutom finns det knappt några filmer i dessa format vad jag hittat. Men det kanske blir bra hos dig, tror bara att pengar kan ha större betydelse för upplevelsen nån annanstans i anläggningen.

jobba på!

Edit: kom på att det är ju vid sådana här tillfällen man ångrar sig om man inte förberett i väggen, tänk om du inte skulle fördra rör i väggen och en bakre center skulle funka klockrent hos dig! Men det är inte lätt att komma fram till var man vill ha dosor o.s.v.

Redigerat av Unregistered96208dfb, 31 januari 2006 - 00:28.


#18

Postad 31 januari 2006 - 11:32

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Tack Holmertz, för dina kommentarer och för att du förstår andemeningen i mitt bygge! :)

Bakre väggen fram till racket blev i stort sett klar igår, förutom panelen. Jag nöjde mig med lite tvärreglar för att kunna fästa projektor och ev. bakre center samt rör för att kunna dra kablar till väggens mittpunkt. Det blev struligt runt racket, hoppas bli klar med det ikväll. Bilder kommer.

Har börjat mått-planera för duk och projektor inför bygge av den främre väggen. Ställde mina frågor i projektorforumet men lägger upp min kalkyl även här:

160x90 cm bildyta (73"), kan det bli mer 16:9 ;)

Postad bild

#19

Postad 01 februari 2006 - 07:31

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Den bakre väggen byggdes klar igår, bara panelen som saknas där nu.

Postad bild

Provade lite med panel och skissade lite med reglarna för sidoväggen som ska vara 1 meter.

Postad bild

#20

Postad 01 februari 2006 - 20:43

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Nu har jag kommit så långt att jag kunnat koppla in datorn under trappan igen så här kommer dagens dagsverke presenterat på rätt dag...

Panelen är limmad och skruvad på den bakre väggen (f.d. träspaljé) vilket gör den mer eller mindre färdig. Jag är riktigt nöjd med resultatet, min skräpkamera gör det inte rättvisa:

Postad bild

Uppe till höger syns ett flexrör för att kunna få upp kabel i taket (från maskinrummet/racket). Ett innertak ska in och sänker 10-20 cm vilket döljer skavankerna...

Redigerat av Unregistered77246013, 02 februari 2006 - 10:21.


#21

Postad 02 februari 2006 - 08:25

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Är det någon som har något tips på vad man kan göra i hörnen? Som det är nu är det bara skiva mot skiva, en eller annan springa också. Notera att racket står nära hörnet så inga stora utsvävningar...

#22

Postad 02 februari 2006 - 08:31

Unregistered6f078552
  • Unregistered6f078552
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Om du bara vill få ett snyggare hörn (dölja springan) så brukar en kvartslist bli rätt bra.

#23

Postad 02 februari 2006 - 08:32

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Är det någon som har något tips på vad man kan göra i hörnen? Som det är nu är det bara skiva mot skiva, en eller annan springa också. Notera att racket står nära hörnet så inga stora utsvävningar...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hade satt dit en kvartslist och limmat fast den. Kvartslist brukar finnas i olika träslag så du kan säkert hitta något passande. Pressad budget? Köp listen i furu i betsa!

case

#24

Postad 02 februari 2006 - 16:20

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Panelen är limmad och skruvad på den bakre väggen (f.d. träspaljé) vilket gör den mer eller mindre färdig. Jag är riktigt nöjd med resultatet, min skräpkamera gör det inte rättvisa:
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser rackarns snyggt ut med panelen på korten, vart köpte du panelen ?

Mvh
Passerati

#25

Postad 02 februari 2006 - 20:33

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Panelen var ju väldigt snygg!! Ser ut som ett notat skeppsgolv.

#26

Postad 02 februari 2006 - 22:18

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Tack vänner! Panelen "hittade" jag i ett förråd hos min far. Den hade legat där så länge att han inte visste hur den kommit dit eller var den kom ifrån... Sug på den. Han är bra på att samla på sig saker.

Den har dock varit monterad tidigare då det finns olika intressanta hål av olika slag och former, repor osv. Men inget som stör helhetintrycket och det värsta kan jag kapa bort eftersom jag inte behöver så långa/höga...

Idag, torsdag, gick mycket tid åt att fundera, mäta och såga när den ena enmetersväggen kom på god väg:

Postad bild

Fredagen är vigd åt poker, sedan får vi se vad som kan hända i helgen...

Redigerat av Unregistered77246013, 03 februari 2006 - 08:08.


#27

Postad 05 februari 2006 - 12:21

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Lördag och söndag - golvbygge. Upphöjd bakre rad, 120 cm djup, 20 cm hög.

Jag satte en 7x4,5 cm regel mot väggen för att få distans för att kunna dra kablar smidigt. Hela upphöjningen är genomtänkt för att kunna erbjuda kabeldragning kors och tvärs om så skulle behövas.
Postad bild

En dämpande duk i tyg ligger både under och över reglarna.
Postad bild

Kablar till dator och till vänster förberett för kablar (el/högtalare) i mitten av bakväggen.
Postad bild

Så gott som klart, lade i lite isolering som fanns till över.
Postad bild

Servicelucka för att kunna dra kablar, främst till datorn på andra sidan väggen.
Postad bild

Det här är egentligen innan jag byggde klart golvet. Lite gäster igår kväll med filmdags krävde lite provisorisk lösning...
Postad bild

Upphöjningen är nära klar (den ska få en front tids nog) och jag blev mycket nöjd med resultatet. Nu står väl den främre väggen på tur...

Redigerat av Unregistered77246013, 05 februari 2006 - 12:25.


#28

Postad 05 februari 2006 - 12:37

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Det där blir bara bättre och bättre. Jag ser fram emot slutresultatet.

#29

Postad 05 februari 2006 - 14:08

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det går undan!!

blir bara bättre och bättre det där!

#30

Postad 05 februari 2006 - 14:17

benghan
  • benghan
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Faller inte mig i smaken med panelen men det serut som att du gör ett jäka bra jobb.

Hoppas du blir nöjd och att det blir enligt förväntningarna.

Lycka till!

Redigerat av benghan, 05 februari 2006 - 14:18.


#31

Postad 05 februari 2006 - 15:43

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Hejsan.

Det börjar hända saker här ju. Såg att du tänkte ha två rader med soffor och har endast fyra meters djup på rummet. Det är ungefär vad jag har i mitt blivande rum, men jag upplever det som om att det inte riktigt får plats. Du har ju kommit eb bit längre än mig.. ;) så hur ser du på saken nu när podiet är på plats och du testat med sofforna?

Ditt mått på duken, är det ett mått du höftat fram eller är det beräknat på något vis?

case

#32

Postad 05 februari 2006 - 18:40

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
case: japp, två rader blir det, en soffa bak och fåtöljer framtill. Förstås inte optimalt med det snåla djupet men jag vill kunna ha gäster. Funktion före norm så att säga.

Nu har jag ingen projektor så jag har bara provat med min 32-tums rör-tv som då också bygger en meter in i rummet. Funkade mycket bra. Jag ser inte att det ska bli några som helst problem med den dukstorlek jag har tänkt mig.

Måttet på duken är räknat fram från Sanyos verktyg och på Projectorcentral.com, med Z4 som utgångspunkt. Resultatet tar hänsyn till mitt djup (4 meter) och var den närmaste raden kan hamna samt den storlek som jag upplever blir bra på väggen. Jag får 60 cm kvar på var sida och det känns bra att ha som svängrum för högtalarna.

Inget är dock ristat i sten. Jag skaffar projjen först och testar sedan fram en storlek som känns bra.

Redigerat av Unregistered77246013, 07 februari 2006 - 10:30.


#33

Postad 07 februari 2006 - 10:43

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Måndag: Bygget av den främre väggen har börjat och är på god väg. Började med att slita ner bröstpanelen och sedan var det bara att börja tänka och regla upp. Det blev krångligare än jag hoppats på och jag körde fast lite.

Problemet uppstod främst eftersom det blir två djup, 4,5 cm reglar upptill där duken ska sitta (vill ha så tunnt som möjligt här för att inte ta av lins-duk-djupet) och sedan behöver jag bygga ut mer nertill för att bygga in/bort elementet. Detta skapade en del strul. Ett tag var det rätt frustrerande men nu lutar det år rätt håll. Lösningen blev att ta till det gamla trägallret från trappan, det hade en passande tjocklek!

Postad bild

Ytterligare problem är dock att jag inte riktigt vet var högtalarna och duken ska hamna så jag försöker planera och lösa allt samtidigt som jag bygger, vilket är lite bökigt (dumt).

Fick dessutom ta ned en av frontarna för att kunna fortsätta bygget (fästet var i vägen och kabeln skulle dras undan). Vilket nederlag. Hittills har allt nära nog varit intakt och "bion" i funktion, vilket är tanken att den ska vara även under ombygget.

Nu drar jag iaf för högtalarna så nu lär de hamna där jag tänkt...

Postad bild

Så här ser det ut efter att tisdagens (2006-02-07) arbete har avslutats. Sidorna på den övre delen är klara. Isolering och 10 mm spånskiva. Kabel till frontarna är på plats och den vänstra sidan döljer även inkommande tv-antennkabel. Det blev även en regel i mitten av dessa, i höjdled, för att förstärka.

Postad bild

Redigerat av Unregistered77246013, 08 februari 2006 - 08:03.


#34

Postad 10 februari 2006 - 15:10

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0
Ser väldigt trevligt ut.
Vet inte hur rummet är utformat men om du skall sätta så mkt dämpplattor och lägga in heltäckningsmatta så har jag ett par tips.

Se till att få mindre ljuddämpning baktill i salongen.
Detta för att surroundljudet inte skall dö ut när de träffar första väggen eller taket.
Du vill ha ett diffust ljud där bak och bör inte dämpa ut detta allt för mkt.
Så jag hade skippat heltäckningsmatta baktill, inte satt upp lika mkt absorbenter i taket heller där.

Framtill däremot skadar det sällan att mjuka ner ljudet lite, framförallt om man har lite vass anläggning (diskantvass).

Tror det blir kalasbra det där :)
Antar att du är snickare eller byggare för det går ju undan :)

Om du har problem med placering av duken finns där ett utmärkt program för riktlinjeplacering på www.component.se i forumet under projektorer.
www.thx.se har också lite på sin sida.

Men det bästa enligt mig är att införskaffa projektorn du skall ha, skjut upp bilden på väggen i den storlek som passar dig och prova olika höjder.
Personligen fördrar jag att ha bilden lite höre än normen (där underkanten nästan kommer i höjd med ögonen) men det kan ju bli svårt om man har lågt i tak och vill ha stor duk.

Allt är en kompromiss men med en lågupplöst (intee HD) projektor kan du räkna ca 2*bildbredden som sittavstånd och på en HD 1280*720 ca 1.5-1.7 ggr bildbredden lite beroende på duk (tex så kräver stewart firehawk minnst 1.7ggr bildbredd pga sin lite snävare viewing cone.

Lycka till
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 10 februari 2006 - 15:15.


#35

Postad 10 februari 2006 - 16:02

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
bigbadboogie: Tack för dina tips och kommentarer! Jag tar åt mig det du skriver om ljudet baktill men jag har inte så mycket alternativ, innertaket och heltäckningsmattan kommer att bli heltäckande, främst för att dölja det som finns nu. Dock så är ju väggarna inte dämpande som i "mjuka" utan det blir ju vanliga hårda innerväggar (isolerade förvisso) egentligen.

Framtill får jag se om jag dämpar upp mer, jag kommer att få många Sombra A-plattor till övers från taket...

"Byggare eller snickare", tack för den! Jag får nöja mig med "hobbyhändig", tjänsteman/kontorsnisse till yrket. Om ni kunde följa mig live och se allt som jag INTE tar kort på så skulle jag bjuda på mer garv... :)

Tackar för länkarna! Det är även min tanke att skaffa projjen först och se vad som blir bäst. Jag har dock räknat rätt hårt på det så jag får inte så stor valmöjlighet till övers sett till det spelutrymme som rummet lämnar.

#36

Postad 10 februari 2006 - 19:49

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Den här veckan har det gått segt som tusan. Ventilationen ställde till det men jag fann till slut en lösning som får funka. Säkert helt förkastligt rent byggnadstekniskt men, men...

Postad bild

Min kamera kommer verkligen inte överens med panelen, den ser mycket bättre ut...
Postad bild

Övre delen av den främre väggen är nu klar. Isolerad, ventilation på plats, kablar på plats, panelen på...

Tanken nu är att göra klart den nedre delen och sedan ska jag ha en hylla som bryter av på vilken frontarna ska stå. Jag hoppas att den tanken ska falla väl ut.

För övrigt så inbillar jag mig att panelen kan föreställa valnöt?

#37

Postad 12 februari 2006 - 00:13

Erick
  • Erick
  • Beroende

  • 1 233 inlägg
  • 0
Blir fint det här! :) Mysig känsla med valnötspanelen!! :)

Hur blir det med elementet där? Finns där en luftspalt ovanför detta? Kommer du bygga för det?

Mvh
Erick

#38

Postad 12 februari 2006 - 13:01

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Erick, tackar!

Elementet byggs in och bort helt och hållet. Det används inte och det har inte varit på sedan 2-3 år.

Den enda tabben jag noterade var att jag satte en regel så nära att det inte går att lufta det. Lite klantigt kanske men jag tror att det klarar sig bra i fortsättningen...

#39

Postad 16 februari 2006 - 06:57

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Jaha, nu har det hänt en del igen. Den nedre delen är nu klar vilket nästan färdigställer hela främre väggen. På nedre delen är det inte isolerat utan här har jag endast skruvat upp spånskiva och panelen. Längst ned är det lämnat öppet för kabeldragning, vilket kan täckas med en sockel.

Här har jag ställt iordning lite provisoriskt. Som synes är även den främre enmetersväggen konstruerad. Man kan också se att det bli för mycket träslag som blandas. Inte snyggt...
Postad bild

Vänster
Postad bild

Höger. Här ser man även den lilla väggen bättre.
Postad bild
Postad bild

Här är en liten bild på mitt såg- och kaprum och mina kvalitetsverktyg från Silvan, Biltema och Claes Ohlsson!
Postad bild

Mycket sågspån blir det.

Nu ska jag på semester så nu får bygget vila en stund.

Vad är kvar att göra?

Hyllplanen som högtalarna står på är provisoriska. Där ska det gå en bänkskiva i "nyatoh", från vägg till vägg. Portalen som blir till höger tänkte jag rama in med hyllplan i samma träslag, alltså som slutväggar på småväggarna samt på undersidan av balken. Några dekorativa lampor i öppningen...

Dukbygge. Blir troligtvis en mdf-skiva.

Akustiktaket ska upp.

Heltäckningsmatta ska in.

Belysning.

Sedan en hel del småpyssel...

På återseende.

Jag lovar att återkomma med bättre bilder, de är verkligen lika bedrövliga som fotografen själv.

#40

Postad 16 februari 2006 - 08:24

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Det börjar hända saker!! Har du panelkvar så du kan klä den gamla väggen med? Det hade ju varit snyggare med samma panel överallt! Sen den undre halvan av väggen ligger inte i fas med den övre, ska det vara så eller du är kanske inte riktigt färdig där?

case

#41

Postad 16 februari 2006 - 08:41

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Jo, det hade kanske varit det - snyggare med samma panel överallt - men tyvärr så är den slut. Jag tror dock att det hade blivit för mörkt och träigt med den panelen även på vänster vägg men visst är det synd att det blir olika träslag. Jag tror dock att helhetsintrycket ska bli riktigt bra när jag är klar med allt i alla fall.

I fas, jag antar att du menar skårorna i panelen över och under, japp, det diffar på 6 mm men det är nog bilderna som gör att du ser det (skillnaden i djupet á 70 mm spelar in) för på plats är det svårt att se. Diffen beror på att jag satte den övre halvan först, sedan panelen på sidoväggen (6 mm) och sedan byggde jag den nedre panelen utifrån sidoväggen så där uppstår förskjutningen. Det kommer inte att märkas till slut...

#42

Postad 16 februari 2006 - 09:42

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat!
Skaffade själv projektor trots protester från övriga i familjen men nu skall alla se på den "stora TV:n".

#43

Postad 22 februari 2006 - 20:55

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Verkligen snyggt har det blit, gillar panelen med, e lite usa feeling över det :D

#44

Postad 22 februari 2006 - 21:42

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Verkligen snyggt har det blit, gillar panelen med, e lite usa feeling över det :D

<{POST_SNAPBACK}>


Kontoret hos OCC?? B) ;)

case

#45

Postad 23 februari 2006 - 21:41

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Hej !

Kan ju alltid måla den gamla panelen i nån passande mörk-färg så slipper man blanda flera olika träslag... tro det skulle kunna bli fint.

/ Joakim

#46

Postad 24 februari 2006 - 08:14

Unregistered9df0f588
  • Unregistered9df0f588
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Mifa-panel finns på K-Rauta. I alla fall i Linköping.

#47

Postad 13 mars 2006 - 21:55

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Jaha ja, då har jag kommit hem från tre veckor i USA (nygift) och det är dags att fortsätta bygget!

En hel del filmer (totalt 40 st) har inhandlats så nu finns det en del att se i nya hemmabion (när den nu blir klar). Hittade bl a denna "exklusiva" utgåva på Walmart för $19.99:
Postad bild

Följande handlades på Fry's i Las Vegas:
Postad bild

Samlarboxarna från LOTR kostade $23 styck, tyvärr fanns inte TT. Audiokabeln från Monster kostade $15 (har ej kollat det svenska priset) och högtalarkabeln från Monster kostade $30 (kostar cirka 400 SEK). Lite grejer att pula in i hemmabion alltså. Jag har fått skarva kabeln till centern idag så det ska bli skönt att få byta ut den! Jag har Monster XP-kabel idag.

Jag hade en lista med många tidigare filmer som jag ville ha och en del nya som jag inte sett. Eftersom de nya låg så nära svenska priser ($20) så blev det mest gamla godingar som inhandlades. Säkert går även dem att hitta riktigt billigt men jag har en förkärlek till R1-utgåvor.

Nu börjar en ny vecka med jobb och förhoppningsvis en massa byggande. Först på listan står en tur till Silvan för att inhandla en tre meters bänskiva i nyatoh till fronten. Frågan är om man ska slå till på heltäckningsmatta också...

#48

Postad 14 mars 2006 - 11:04

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

  • 413 inlägg
  • 0
fint. fast vi vill ju se lite bygga också :)

:)

#49

Postad 14 mars 2006 - 12:02

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Berätta gärna lite om Vegas-trippen. Jag var också där förra året och gifte mig, bodde då på Luxor.

case

#50

Postad 14 mars 2006 - 15:41

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
[off topic]
Vi bodde först på Excalibur, bröllopsnatten på Bellagio och de sista två nätterna på Circus Circus. Vi gifte oss på ett kapell som heter Always and Forever och bröllopsmiddagen blev på "Top of the world" i Stratosphere Tower.

Utöver bröllopet så blev det en del sightseeing, shopping och slutligen så hann jag med lite poker.

Efter en vecka i Vegas flög vi till Orlando där vi bodde en vecka (Kennedy Space Center, Sea World, Disney World, Universal Studios) och därefter biliade vi ner till Ft Lauderdale och tog det lugnt sista veckan...
[/off topic]



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.