Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony HDR-HC3 High Definition Video Handycam

198 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Handycam HDR-HC3 (Videokameror) 1 9 (4) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 augusti 2006 - 12:57

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Nu har jag syndat, har fört över HD material via komposit in i min Sony HX-910 recorder i HQ läge, och det blev inte en så stor förlust av bild kvaliteten som jag hade räknat med, jag kunde helt enkelt inte hålla mig.
Har sett att kameran behöver lite assistans vid olika inspelningar.
T.ex när solen ligger lite lågt och man filmar från sidan färgas de gröna löven på bär buskarna till grå blåa, vilket var lite märkligt, det såg inte ut att vara detta i sökaren.
I det fallet skulle man använt "solnedgång läge" men det är saker man lär sig med tiden.

Alternativa redigerings program: Final Cut Pro 5 (som antagligen är redigerarens Mustang och kostar 10000kr), Pinnacle Studio Plus 10,  Sony Vegas 6 samt Sony DVgate Plus 2.1. 

Det här med data mängden som är 25Mb/s är ok. Men, 50Hz (25 bilder/s x2)  ---> 1440 x 1080 x 25 x 2 ---> 77Mb/s? Man blir konfunderad för mindre. Rå materialet för HDV lär vara 467Mb/s som packas in 19:1 till 25Mb/s. Är det ett skriv fel i tidningen jag läst?
Ljudet i 16bitar 48kHz packas in i 4:1 förhållande vilket motsvarar 384kb/s. Får det inte att gå ihop matematiskt.

Jag har cyklat vilse i den här digitala djungeln, kan någon beskriva hur jag hanterar kartan och läser av kompassen? Behöver gå om grundkursen i data hantering mm.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte Pinnacle Studio Plus 10, men tyvärr är kvaliten på programmet uselt. Det krashar hela tiden och genererar ibland felaktigt resultat. Och jag har ändå bara använt de allra enklaste funktionerna. Detta gäller version 10.5.2. Jag skulle avråda från att använda detta program tills 10.6 patchen blir klar. För övrigt är det ett mycket trevligt program... Klarar bland annat av att editera HDV i realtid genom att utnyttja grafikkortets processor. Grafikkortet behöver dock mycket minne för att klara av 1080i video, 256 MB.

För tillfället testar jag Sony Vegas 6. Det är mycket stabilt och lovande. Klara dock inte av att direkt editera orginal HDV video (med en Pentium D 3.0 GHz processor). Man behöver konvertera till ett annat format först, men sen fungerar det alldeles utmärkt. Sony Vegas 7 ska släppas i september och ska tydligen vara ännu mer optimerad för HD video. Sony Vegas är kanske lite dyr, men det finns en billigare variant, Sony Movie Studio + DVD Platinum Edition, som ligger i samma prisklass som Pinnacle Studio Plus.

Angående datamängen så blir det 1440 x 1080 x 25 pixel/s (Alltså inte 1080 rader 50 gånger per sekund. Det är egentligen 540 rader 50 gånger per sekund.). Hur pixlar mappas på bitar kommer jag inte ihåg i detalj, men man använder fler bitar för ljusintensitet än för färginformation. Om vi antar att din uppgift om 467Mb/s är rätt så innebär det 467000000 / (1440 x 1080 x 25) = 12 bitar/pixel. Vilket är mindre än t.ex. att använda 8 bitar för röd, grön och blå = 24 bitar/pixel.

För övrigt måste jag nämna att jag köpte en japansk version av HDR-HC3 i Japan i maj för 7000 SEK :) . Ibland har det sina fördelar att kunna lite japanska.

Postad 10 augusti 2006 - 13:03

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Läste någonstans att pixlarna är rektangulära (rektanglar som "ligger ner"), därav ej 1920-upplösningen i bredd. 1440 blir lika bred som 1920, typ. På höjden blir det rätt med 1080-upplösningen. Därför blir det 16:9 i slutändan.

<{POST_SNAPBACK}>

Läste någonstans att anledningen till att man valde rektangulära pixlar var att ögats känslighet är olika i vertikal och horisontal riktning. Med 1440 x 1080 pixlar i 16:9 format blir den upplevda upplösningen lika i båda riktningarna.

Postad 10 augusti 2006 - 16:02

popcornlover
  • popcornlover
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan!

Tänkte jag skulle bidra lite med innehåll här..
Jag är för övrigt helt färsk på forumet... så om jag bryter mot ordningen på nåt vis, hojta till.
Är inte van vid ett så kraftfullt forumsystem, med inbygda sökfunktioner "on the fly" osv osv..

Jag köpte en HDR-DC3E idag (svensk bruks osv.) med följande extratillbehör:

Kameraväska:
Lowepro Edit 100 (passade perfekt, men nästan på gränsen till för liten väska)
Det som får plats är:
1 extra batteri, fjärr, laddare.
(strömkabeln / apparatsladd till laddaren får ej plats dock)

Kablage:
Firewire 4-6 pin för överföring till dator. (ingår ej)

Jag har en Panasonic PT-900AE HD-projektor samt en bärbar Sony VAIO VGN-SZ1HP/B 1Gb RAM.
För er som är intresserade att läsa om Sony HD möjligheter samt redigering,
(särskilt om ni har en VAIO) så kan ni läsa här:

http://vaio-online.s.../hdv/main1.html

Läs gärna de 3 avsnitten, kul läsning även om man inte kör med en VAIO.

Om kameran:
Mina första intryck är att kameran är väldigt liten, och man blir lite förundrad om detta är en leksak eller om det är en ulv i fårakläder... Jag har tidigare kännt o klämt på HDR-HC1 och den kändes större och klumpigare.. men laddad med finesser.

Efter att ha lekt ca. 10 minuter med kameran måste jag säga att den är mycket ergonomisk och att den har en väldigt bra lcd-skärm med touchscreen samt med extra zoom kontroll, rec start/stop på yttre kanten av skärmen (inte en del av touch screen utan helt separata knappar)

Vikten är låg, och det är ett bra grepp om kameran samt även med mina små fingrar har jag tillgång till det viktigaste med en hand.

Som tidigare sagts är det positivt att man kan ha kameran kvar i handgreppet och byta film osv. då detta sker ovanifrån på kameran, till skillnad från HC1.

Om ni är intresserade kan jag lägga upp lite film efter helgens event... (jag ska på en flyguppvisning nu under helgen..)

Jag är hittils mycket nöjd med kameran ur ergonomiskt perspektiv, ska bli intressant o se vad den klarar av rent bildmässigt.

Det enda negativa jag har att säga änsålänge är att sökaren (viewfinder) är ganska obekväm jämfört med andra handycam jag testat, men jag vet att jag sällan kommer använda annat än lcd-skärmen, så jag är inte speciellt oroad....

Tips:
Jag har kikat runt lite på andra forum, där de rekommenderar att sätta whitebalance till "indoor" när man filmar inomhus och inte ha den i auto.

Som sagt, om intresse finns lägger jag upp lite filml!

Redigerat av popcornlover, 10 augusti 2006 - 16:09.

Postad 10 augusti 2006 - 16:18

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet popcornlover.
Grattis till din nya leksak :) du kommer inte att ångra dig.

Postad 11 augusti 2006 - 12:12

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Om ni har tänkt köpa till extra batterier så ta gärna en titt på ebay. Jag gav 5$ för np-fp70 och 9$ för np-fp90 (+frakt). Dessa fungerar kanon och man behöver inte ens ha extra laddare utan de går att ladda upp direkt i kameran. Med np-fp90 kan man spela in i runt 250min och köra playback över 300min. Om ni skall kika efter firewirekort och minneskort så gör det även på ebay. Det går att hitta riktigt billigt. Bara ett litet tips B)

Postad 11 augusti 2006 - 12:15

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Tompa39: Det låter bra, har ingen lust att spendera runt 1000kr för ett bättre batteri.

Postad 14 augusti 2006 - 21:59

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jag köpte Pinnacle Studio Plus 10, men tyvärr är kvaliten på programmet uselt. Det krashar hela tiden och genererar ibland felaktigt resultat. Och jag har ändå bara använt de allra enklaste funktionerna. Detta gäller version 10.5.2. Jag skulle avråda från att använda detta program tills 10.6 patchen blir klar. För övrigt är det ett mycket trevligt program... Klarar bland annat av att editera HDV i realtid genom att utnyttja grafikkortets processor. Grafikkortet behöver dock mycket minne för att klara av 1080i video, 256 MB.

För tillfället testar jag Sony Vegas 6. Det är mycket stabilt och lovande. Klara dock inte av att direkt editera orginal HDV video (med en Pentium D 3.0 GHz processor). Man behöver konvertera till ett annat format först, men sen fungerar det alldeles utmärkt. Sony Vegas 7 ska släppas i september och ska tydligen vara ännu mer optimerad för HD video. Sony Vegas är kanske lite dyr, men det finns en billigare variant, Sony Movie Studio + DVD Platinum Edition, som ligger i samma prisklass som Pinnacle Studio Plus.

Angående datamängen så blir det 1440 x 1080 x 25 pixel/s (Alltså inte 1080 rader 50 gånger per sekund. Det är egentligen 540 rader 50 gånger per sekund.). Hur pixlar mappas på bitar kommer jag inte ihåg i detalj, men man använder fler bitar för ljusintensitet än för färginformation. Om vi antar att din uppgift om 467Mb/s är rätt så innebär det  467000000 / (1440 x 1080 x 25) = 12 bitar/pixel. Vilket är mindre än t.ex. att använda 8 bitar för röd, grön och blå = 24 bitar/pixel.

För övrigt måste jag nämna att jag köpte en japansk version av HDR-HC3 i Japan i maj för 7000 SEK  :) . Ibland har det sina fördelar att kunna lite japanska.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag funderar lite löst på att skaffa en Mac mini. Det följer med ett ganska hyfsat videoediteringsprogram som klarar HD material. Och numera så är priserna på Apples prylar konkurrenskraftiga. På de dyrare modellerna är de till och med billigare än Dell burkar med jämförbar prestanda.

Sedan tänker jag nog vänta till HDR-SR1 blir tillgänglig innan jag byter in min gamla Panasonic.

Postad 15 augusti 2006 - 01:07

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Det här final cut pro 5 programmet är inget som finns för vanlig pc eller? Är det enbart för apple/mac användare? Det verkar vara ett grymt program, "aningen" dyrt dock ..

Postad 17 augusti 2006 - 17:13

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Vinner man en pott ska jag spana på final cut pro 5, men tills dess får man vänta.

Våran kamera gick och vann EISA utmärkelse ifall ni har missat detta.

Postad 17 augusti 2006 - 19:27

BigDog
  • BigDog
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Det här final cut pro 5 programmet är inget som finns för vanlig pc eller? Är det enbart för apple/mac användare? Det verkar vara ett grymt program, "aningen" dyrt dock ..

<{POST_SNAPBACK}>

Ibland är det fint att vara macanvändare :D Final Cut nog ett av de absolut bästa redigeringsprogramen på marknaden just nu.

Tyvärr kommer det nog aldrig komma till PC då det är ett Appleprogram :)

För att köra det i HD krävs det dock att man har en av de senaste macarna med Intelprocessor, annars blir det segare än sirap!

Postad 20 augusti 2006 - 12:19

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej på Er alla!

La en best. idag på komplett.se på Sony HDR-HC3E-kameran. Måste ha den snabbt för att kunna lära mig den ordentligt. Åker till Karibien tre veckor i november. Så till dess vill man ju ha kunskap om kamerans alla finesser. Best. även en väska på Dustin. Sony LCS-VA5 den verkar matcha kameran väl.

Går nu i väntans tider.

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

Postad 21 augusti 2006 - 09:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Grattis peugeotnisse. Du får gott om tid att lära hantera funktionerna innan resan din. Glöm inte att ta med extra batteri och band. (fast det är ju lång tid kvar..)

Postad 21 augusti 2006 - 20:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Precis som Audio Code 3 påpekade tidigare så har denna videokamera fått EISA-award nyligen. Här kommer deras text för det priset:

EUROPEAN HDV CAMCORDER
Sony HDR-HC3E

citat
"The making of your own HD movie has never been so affordable to video enthusiasts as it is now with the Sony HDR-HC3E, the lightest and smallest High Definition video camcorder on the market today. A new ClearVid CMOS sensor and Enhanced Image Processor secures professional levels of sharpness with realistic colour quality. An Easy Handycam button will satisfy beginners, while a HDMI interface allows this 1080i-capable camcorder to easily share its creative content without deteriorating picture and sound." slut citat

------------------

Jag är mycket nöjd med min kamera. Tar ett tag att komma underfund hur man ska redigera det man spelat in bara. Börjar få grepp om det nu iaf. Äntligen! :rolleyes:

Postad 21 augusti 2006 - 22:32

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Har testat konvertera om videoklipp i hdv till dvd kvalité med är inte riktigt nöjd med detaljrikedom osv ;) . Jag vet att man inte kan förvänta sig att bilden skall vara i närheten av hd, men man borde ju ändå kunna få bättre än det jag lyckats med. Något som jag tycker är märkligt är att bilden blir mörkare då jag konverterar ner klippen. <_<

Eftersom jag har en brorsa som är intresserad av videoredigering så har jag haft tillgång till både sony vegas 6 och adobe premiere pro 2 :P (med cineform aspect hd) och min bedömning av dessa program är att sony vegas lyckas mycket bättre med att rendera ett hdklipp till vanlig dvdstandard. Jag vill dock lyckas klämma ut det där lilla extra och undrar därför hur ni gör för att få ut maximal kvalité? Vilket prg kör ni med och hur gör ni egentligen? :rolleyes:

Postad 03 september 2006 - 15:34

Unregistered2646d338
  • Unregistered2646d338
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej där

Nu blev man riktigt sugen på att skicka efter en själv efter att ha läst tråden ...

Hur är det macanvändare, vad kör ni med för program? Final Cut har jag läst, men går det med tex iMovie? Har väl inte tänkt att göra mer än att klippa och klistra och lite enkla övergångar...

ps. var är bästa stället om man skall beställa en, är det någon av de tyska butikerna?

Postad 04 september 2006 - 16:13

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Hej där

Nu blev man riktigt sugen på att skicka efter en själv efter att ha läst tråden ...

Hur är det macanvändare, vad kör ni med för program?  Final Cut har jag läst, men går det med tex iMovie? Har väl inte tänkt att göra mer än att klippa och klistra och lite enkla övergångar...

ps. var är bästa stället om man skall beställa en, är det någon av de tyska butikerna?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skall gå att editera HD material med iMovie. Här är ett inlägg från en Mac ägare som du kanske missat;

https://www.minhembi...dpost&p=1047748

Redigerat av Unregisteredea6526e9, 04 september 2006 - 16:17.

Postad 04 september 2006 - 17:42

luvs
  • luvs
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!
Står i valet att köpa en dv kamera. De modeller jag tittat på är väl främst panasonic nv-gs300 och sony hdr-hc3.
Måste säga att man blir sjukt sugen på hc3an efter att ha läst denna tråd.
Men jag funderar på om den kanske är lite för mycket trots allt? Den ska bara användas till hobbyfilmande, familjen och en och annan skojfilm.
Materialet kommer att visas på en pioneer pdp-435hde plasma med upplösningen 1024*768.
Är det för låg upplösning för att kameran ska komma till sin rätt?

Behöver jag en monsterdator för att kunna redigera materialet på ett tillfredställande sätt? ;)
Om jag köper kameran kommer materialet redigeras på en macbook 1.8 ghz alternativt 2ghz intel core duo med 1 gig minnessticka. Det bör väl flyta på på ett tillfredställande sätt.

Egentligen har jag ju inte så höga krav, men självklart skulle det vara trevligt med en sjukt bra bild!
Vad tror ni, räcker en nv-gs300 eller bör man satsa på en hdv kamera när man ändå ska köpa?

Postad 04 september 2006 - 18:39

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Hej!
Står i valet att köpa en dv kamera. De modeller jag tittat på är väl främst panasonic nv-gs300 och sony hdr-hc3.
Men jag funderar på om den kanske är lite för mycket trots allt? Den ska bara användas till hobbyfilmande, familjen och en och annan skojfilm.
Materialet kommer att visas på en pioneer pdp-435hde plasma med upplösningen 1024*768.

Behöver jag en monsterdator för att kunna redigera materialet på ett tillfredställande sätt?  ;)
Om jag köper kameran kommer materialet redigeras på en macbook 1.8 ghz alternativt 2ghz intel core duo med 1 gig minnessticka. Det bör väl flyta på på ett tillfredställande sätt.

Egentligen har jag ju inte så höga krav, men självklart skulle det vara trevligt med en sjukt bra bild!
Vad tror ni, räcker en nv-gs300 eller bör man satsa på en hdv kamera när man ändå ska köpa?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också en plasma med upplösning 1024*768. Sony HDR-HC3 ger en enormt mycket bättre bild än min gamla DV kamera. Det är verkligen synd att man inte kan se hela 1080i signalen, men man får väl sikta på att skaffa en 1080p tv någon gång i framtiden.

Att editera 1080i är mycket processor- och minneskrävande. Läs minimum requirements för den mjukvaran du fundera på att använda. Jag har själv 3.0 GHz Intel Duo med 2 GB minne. Det räcker... Vissa program utnyttjar även grafikkortets processor, och då finns det även krav på grafikkortets minne, typiskt 256 MB för 1080i.

Postad 04 september 2006 - 18:47

luvs
  • luvs
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej!

Behöver jag en monsterdator för att kunna redigera materialet på ett tillfredställande sätt?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också en plasma med upplösning 1024*768. Sony HDR-HC3 ger en enormt mycket bättre bild än min gamla DV kamera. Det är verkligen synd att man inte kan se hela 1080i signalen, men man får väl sikta på att skaffa en 1080p tv någon gång i framtiden.

Att editera 1080i är mycket processor- och minneskrävande. Läs minimum requirements för den mjukvaran du fundera på att använda. Jag har själv 3.0 GHz Intel Duo med 2 GB minne. Det räcker... Vissa program utnyttjar även grafikkortets processor, och då finns det även krav på grafikkortets minne, typiskt 256 MB för 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Okay. Grafikkortet på macbooken ligger endast på 64mb delat minne vilket nog blir lite snålt.
Får se hur jag gör om det blir hc3an eller nån enklare variant.
Lutar åt en enklare variant då hc3an känns lite too much i relativitet till min kringutrustning som tv & dator.

Postad 10 september 2006 - 21:38

pbod
  • pbod
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ingen som har några åsikter om Canon HV-10 och dess prestanda mot Sony HC-3?
Pbod

Postad 14 september 2006 - 14:16

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Jahapp... då var jag också en nybliven ägare till den här kameran ^^
Köpte den i Kina för 9000kr inkl. extra 4h batteri - vidvinkel & telezoom converter - väska - hdmi kablage - väska mm.

Har inte riktigt kommit igång med redigeringen. Skulle vilja bli tipsad på bra redigerings program?
Har inte heller en superkraftig dator med super grafikkort :) Har endast en bärbar just nu :
AMD Turion 64 Mobil ML-40 (1.60Ghz) med 2GB Ram

Postad 19 september 2006 - 19:24

czw
  • czw
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har provkört HC3E en stund nu för att ta reda på om det är ett bra köp.

Som det har sagts tidigare i den här tråden: bildkvalitén är otrolig. Under dom flesta förhållanden får man underbara bilder. Föremål som rör sig snabbt gör sig absolut bäst i det progressiva läget. Över huvud taget känns 1080i lite sämre, men det kanske bara är för mina ändamål som interlaced inte duger till.

Jag använder Final Cut Pro 5.1 för redigering och följer ett ganska vanligt tillvägagångssätt: läs in från banden i OfflineRT, klipp, ta bort, återkoppla, slutrendera. HD-materialet kunde till skillnad från mitt gamla SD-material bara lagras i full kvalitet. Ingen större fara, rensade diskarna extra noga och klippte.

Vid slutrenderingen upptäckte jag nåt märkligt: klippunkter kunde ha flyttats flera frames i någon riktning. Efter lite forskning verkar det som att HDV-inspelningar inte har dom exakta timecodes som vanliga DV-inspelningar har. Det innebär att om du har spelat in 20 band så kan du INTE redigera dom en efter en och låta FCP återansluta till materialet i en sista rendering - du måste läsa in allt på en gång.

Om det blir nån sån här för mig? Nja... Bildkvalitén är bra, men jag tror jag väntar tills timecodes blir mer pålitliga.

Postad 19 september 2006 - 21:07

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Det finns en fundamental skillnad mellan DV och HDV. För DV sparas varje filmruta för sig och det är enkelt att skriva ett program som läser in film från om med en viss time code till och med en annan time code. För HDV sparas en grupp av filmrutor tillsammans för att göra det möjligt att komprimera mera. Detta gör det svårare (men ändå fullt möjligt) att läsa in vissa specifika deler av ett band. Gissningsvis har man i Final Cut Pro 5.1 nöjt sig med att bara läsa in hela grupper av filmrutor, vilket har lett till några filmrutors skift från den önskvärda start time coden.

För övrigt kostar väl inte en hårddisk som får plats med 20 band så mycket...

Postad 20 september 2006 - 22:10

Planit_in
  • Planit_in
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjena, jag har en fråga om kameran, när jag lägger in video från kameran till datorn med HDV upplösning i Premiere Pro så hackar ljudet och bilden är seg, jag undrar vad jag ska uppgradera i datorn för att det ska flyta bra??

MVh petter

Postad 21 september 2006 - 11:04

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0

Föremål som rör sig snabbt gör sig absolut bäst i det progressiva läget. Över huvud taget känns 1080i lite sämre, men det kanske bara är för mina ändamål som interlaced inte duger till.

<{POST_SNAPBACK}>

Har kameran ett progressivt läge ?!!?! :)

Postad 21 september 2006 - 13:03

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Föremål som rör sig snabbt gör sig absolut bäst i det progressiva läget. Över huvud taget känns 1080i lite sämre, men det kanske bara är för mina ändamål som interlaced inte duger till.

<{POST_SNAPBACK}>

Har kameran ett progressivt läge ?!!?! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är ganska säker på att den inte kan spela in progressivt (men rätta mig gärna om jag har fel!).

Däremot klarar den av att spela upp DV band som har progressivt (720p) material inspelat. Och om jag minns rätt så går det inte att få ut detta genom firewire, utan bara via HDMI (och komponent?).

Redigerat av random111, 21 september 2006 - 13:03.

Postad 21 september 2006 - 14:45

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag har kört med min hc-3a två veckor nu och är helnöjd.
den startar fort, filmar skarpt och är mycket ljuskänslig. Smidigt att kunna ta stillbilder direkt till minneskortet utan att mickla med knappar.
Helt ok stillbilder i rena 4megapix läget och acceptabla i 2,3 megapix läget.
blixten funkar bra och laddas snabbt.
Har bara provat att föra över HD material till datorn med firewire genom pinnacle 10.6, men kunde inte redigera då programmet krävde bättre grafikkort? hm
spelar upp hd materialet bäst genom media player classic 6.4.9.0
fönsterkänsla när man kör upp filmen från HDMI till projektorn...läckert.
kameran ligger fint i handen och knapparna känns solida och hållbara.

kul

Postad 22 september 2006 - 08:39

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har kameran ett progressivt läge ?!!?! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är ganska säker på att den inte kan spela in progressivt (men rätta mig gärna om jag har fel!).

Däremot klarar den av att spela upp DV band som har progressivt (720p) material inspelat. Och om jag minns rätt så går det inte att få ut detta genom firewire, utan bara via HDMI (och komponent?).

<{POST_SNAPBACK}>

Det är det jag menar :lol: .. Jag har haft kameran ett par månader nu, och såvida dom inte har gömt inställningen "slå på progressivt läge" riktigt bra så är jag också säker på att det läget inte finns ..

Har egentligen inte filmat speciellt mycket sedan jag fick kameran .. Köpte den mest för att vi väntar tillökning (2 veckor kvar) och då kommer den nog verkligen till användning :lol: ..

Postad 22 september 2006 - 22:40

Planit_in
  • Planit_in
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
DEt är en underbar kamera, köpte till extern stereo mic, grymt ljud till den grymma bilden!!. men lite negativt, när jag lägger in video från kameran till datorn med HDV upplösning i Premiere Pro så hackar ljudet och bilden är seg, jag undrar vad jag ska uppgradera i datorn för att det ska flyta bra??

MVh petter

Postad 23 september 2006 - 06:30

Unregistered2646d338
  • Unregistered2646d338
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

DEt är en underbar kamera, köpte till extern stereo mic, grymt ljud till den grymma bilden!!. men lite negativt, när jag lägger in video från kameran till datorn med HDV upplösning i Premiere Pro så hackar ljudet och bilden är seg, jag undrar vad jag ska uppgradera i datorn för att det ska flyta bra??

MVh petter

<{POST_SNAPBACK}>

Vad köpte du till för mic till den?

Postad 24 september 2006 - 09:26

bakke3
  • bakke3
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjena,
Har suttit och kollat efter vidvinkellinser på ebay.com och det finns en uppsjö utav märken samt priser osv. Någon som har koll på vad man ska kolla efter ?
Ska man gå under 0.5x ?
Någon som har tips på vilket märke som är bäst eller bra paket man kan köpa ?

/P

Postad 24 september 2006 - 11:18

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Tjena,
Har suttit och kollat efter vidvinkellinser på ebay.com och det finns en uppsjö utav märken samt priser osv. Någon som har koll på vad man ska kolla efter ?
Ska man gå under 0.5x ?
Någon som har tips på vilket märke som är bäst eller bra paket man kan köpa ?

/P

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte svara på dina frågor, bara säga att jag är väldigt nöjd med Sonys 0.7x orginallins VCL-HG0730X. Mycket användbar när man filmar inomhus. Köpte den för omkring 850 SEK i Japan.

Postad 24 september 2006 - 21:29

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Vilka inställningar brukar ni använda när ni filmar med vanliga DV band?Vilket inspelningsformat ni använder?I handboken står så här:
REC FORMAT
Du kan välja ett inspelningsformat.
HDV1080i (HDV1080i)
Spelar in i specifikation HDV1080i.
DV (DV)
Spelar in i DV-formatet.
Vilket inspelningsformat vi ska använda?
Just nu har vi använt vanliga DV band och tänker använda de tills vi bestämmer oss att gå över till HD band.Tacksam för alla tips.
Tack på förhand!

Redigerat av Unregistereda5afe3f2, 24 september 2006 - 22:03.

Postad 25 september 2006 - 01:09

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Vilka inställningar brukar ni använda när ni filmar med vanliga DV band?Vilket inspelningsformat ni använder?I handboken står så här:
REC FORMAT
Du kan välja ett inspelningsformat.
HDV1080i (HDV1080i)
Spelar in i specifikation HDV1080i.
DV (DV)
Spelar in i DV-formatet.
Vilket inspelningsformat vi ska använda?
Just nu har vi använt vanliga DV band och tänker använda de tills vi bestämmer oss att gå över till HD band.Tacksam för alla tips.
Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

"HDV band" är DV band med bättre kvalité. Det går att spela in både med HDV-formatet och med DV-formatet på alla typer av DV band.

Så man ska välja HDV-formatet om man vill spela in med hög upplösning, och DV-formatet om man vill spela in med standard upplösning.

En anleding till att välja bättre DV band när man spelar in HDV är att konsekvensen av ett fel på bandet är större för HDV formatet än för DV formatet. För DV formatet tappar man bara en bildruta, men för HDV tappar man en hel grupp av bildrutor (12 stycket för PAL tror jag).

Postad 25 september 2006 - 10:58

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Vilka kablar ni fick när ni köpte er kamera?Vi fick bara AV-kabel VMC-15FS,USB kabel och ingen Komponentvideokabel VMC-30VC.

Postad 26 september 2006 - 11:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Vilka kablar ni fick när ni köpte er kamera?Vi fick bara AV-kabel VMC-15FS,USB kabel och ingen Komponentvideokabel VMC-30VC.

<{POST_SNAPBACK}>

Va? Ingen komponent kabel, den ska ingå, se efter i bruksanvisningen om vad ska ingå, hör efter hos återsförsäljaren eller sony.

Postad 26 september 2006 - 13:58

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hur ska vi hitta serienummret?Vibehöver det för att vi ska skicka brev till ett affär i Tyskland där vi beställde vår kamera?

Postad 26 september 2006 - 17:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Serienumret finner man på botten, förlåt-undersidan av kameran...samt på kartrongen som kameran var i när den levererades.

Postad 02 oktober 2006 - 08:19

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Ok,men en fråga bara ska vi välja HDV formatet även om man tappar en hel grupp av bildrutor som du säger?Blir inte det som vi filmar att ha dålig kvalite eller?Vi använder vanliga sony DV band.

Postad 02 oktober 2006 - 08:56

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Ok,men en fråga bara ska vi välja HDV formatet även om man tappar en hel grupp av bildrutor som du säger?Blir inte det som vi filmar att ha dålig kvalite eller?Vi använder vanliga sony DV band.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte om jag förstår din fråga...

Om du vill spela in high definition video (HDV 1440x1080 pixel) så väljer du HDV1080i.
Om du vill spela in standard definition video (DV-PAL 720x576 pixel) så väljer du DV.

Om du vill använda band av vanlig kvalité så väljer du vanliga DV band.
Om du vill använda band av högre kvalité så väljer du HDV band.

Dessa två val är i det närmaste oberoende av varandra.

Ett HDV band är "bara" ett DV band av lite högre kvalité.
Det går t.ex. både att spela in HDV video på DV band och DV video på HDV band.

Hur stor skillnaden är i kvalité mellan vanliga DV band och HDV band känner jag inte till.
Det är möjligt att vanliga DV band är tillräckligt bra för hemmaanvändare. Prova!

Postad 04 oktober 2006 - 07:32

Unregistered2646d338
  • Unregistered2646d338
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Då var man nybliven ägare här också :)

Funderar på att skaffa en teleconverterlins, någon som har erfarenheter av detta, tappar man mycket kvalitet och ljus ???

Den här finns på e-bay (VCL-HG2030) för ett hyfsat pris

Bifogad fil  60_2.JPG.jpg   6,65K   2 Antal nerladdningar

Postad 04 oktober 2006 - 12:44

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Man behöver nog ett stativ för att ha nytta av en telekonverterlins.
Tycker själv att det är en utmaning att hålla kameran tillräckligt stabilt
med kamerans max zoom. En hoppande bild är mycket irriterande att titta på.

Personligen kan jag varmt rekommendera en widekonverterlins.
Mycket användbar när man filmar inomhus. Då får helt plötsligt alla i rummet plats. :wub:

För övrigt borde väl en 2x telekonverterlins kräva fyra gånger (inte dubblet, eller hur?) så mycket ljus
för att ge samma kvalitet som utan extra lins.

Redigerat av random111, 04 oktober 2006 - 12:51.

Postad 04 oktober 2006 - 15:20

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Den här finns på e-bay (VCL-HG2030) för ett hyfsat pris

Annars har du ju en VCL-2030X som ligger runt tusenlappen. Inte lika vass slipning på den linsen kanske, men prisvärd.

Postad 05 oktober 2006 - 06:28

Unregistered2646d338
  • Unregistered2646d338
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Stativ är nog ett måste ja, men det finns redan :ph34r: Och inte var det så mycket utvärderingar gjorda på dom heller ... kunde bara hitta denna;

http://www.pricegrab...1455/id_type=M/

inte så mycket kanske. Vidvinkel kan nog vara bra också, men det har nog mycket att gör med vad och hur man fotar, så jag tror att jag börjar med telen. Vad är det för vidvinkel du har och tappar du mycket ljus med vidvinkeln på random111?

Kollade lite på priser och det blir som vanligt betydligt billigare genom ebay. VCL-2030X ligger på ca 500 kr inkl frakt och VCL-HG2030 på ca 1000 kr inkl frakt. Så det blir nog ett inköp av den senare.

Postad 05 oktober 2006 - 08:06

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Vidvinkel kan nog vara bra också, men det har nog mycket att gör med vad och hur man fotar, så jag tror att jag börjar med telen. Vad är det för vidvinkel du har och tappar du mycket ljus med vidvinkeln på random111?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har VCL-HG0730X som ger x0.7. Vidvinkel i sig borde ge mer ljus. Hur mycket man tappar pga de extra linserna har jag ingen aning om.

Postad 05 oktober 2006 - 08:33

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Nu har jag till slut beslutat mig för vilket videoediteringsprogram jag ska använda tillsammans med min HDR-HC3.

Jag köpte först Pinnacle Studio Titanum 10. Har haft lite problem och upptäckte nyligen att mitt grafikkort inte stödjs av programmet. :ph34r:
Det krävs ett grafikkort med 256MB minne för att editera 1080i, med undantagen att nVidia Quadro med 256 MB inte med säkerhet är ok och att grafikkort med shared memory inte stödjs alls (t.ex. nVidia TurboCache och Intel onboard-kort (i845, i860, i915, i940)).

Nu har mitt val till slut hamnat på Sony Vegas 7 som jag med stor framgång har testat ett tag. Lite dyrt, men jag hoppas att det kommer att vara värt det.

Redigerat av random111, 14 oktober 2006 - 08:24.

Postad 06 oktober 2006 - 16:11

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
En fråga: Är batteriet Sony NP-FP90 det med mest kapacitet för kameran Sony HDR-HC3?

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

Postad 06 oktober 2006 - 20:04

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

En fråga: Är batteriet Sony NP-FP90 det med mest kapacitet för kameran Sony HDR-HC3?

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, NP-FP90 är störst.

Postad 13 oktober 2006 - 23:57

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
hur ska jag flyta innehål från kamera till datorn ?jag har bara usb kabeln.

Postad 14 oktober 2006 - 08:23

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

hur ska jag flyta innehål från kamera till datorn ?jag har bara usb kabeln.

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan flytta stillbilder från minneskortet till datorn via usb kabeln.
För att flytta video behöver man en firewirekabel, en anslutning för firewire i datorn
och en program i datorn som kan flytta video över firewire.

De flesta HD videoediteringsprogram kan flytta video från HDR-HC3 till datorn över firewire.
Det finns också speciella program som enbart flyttar video, t.ex., HDVSplit.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.