Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Arcam AVR350 *

132 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 January 2009 - 11:05

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Någon här som varit i kontakt med Arcam angående firmware upgradering så maskinen klarar av ljud via hdmi?

Jag inväntar just nu leverans på 1 st avr 350 i silver by the way :)

Postad 19 January 2009 - 13:15

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Var inhandlades stärkaren? :>

Postad 19 January 2009 - 14:29

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Ebay :)

Postad 19 January 2009 - 16:59

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Usch, då hamnar det över 8000kr :) Synd jag inte upptäckte detta tidigare, var så inställd på 606 så det blev en sådan. Visst, jag är nöjd med den ändå, fast bättre hade inte skadat :D

Postad 19 January 2009 - 17:16

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Någon här som varit i kontakt med Arcam angående firmware upgradering så maskinen klarar av ljud via hdmi?

Wishful thinking... :)

På ett sätt får man vara glad för att dom inte klarar ljud via HDMI, annars hade dom inte varit så "billiga" som dom är just nu. Jag köpte först en 280 för 5200:- inkl. frakt och sedan en begagnad 350 (som var nästan helt ny) för samma pengar och kan säga att recensionerna stämmer, ljudkvaliten är väldigt hög på alla punkter och uppfyller förväntningarna.

Ljudet är lite mörkt, väldigt tydligt och starkt engagerande med hög upplösning i alla register och total kontroll på hela ljudbilden. Om jag jämför med dom bästa tvåkanalsförstärkarna som jag har haft tidigare så kan jag notera vissa begränsningar, t ex i diskantupplösningen men det är inget som stör när det är så pass hög kvalitet som det ändå är i dessa receivrar. Prioriterar man ljudkvalitet så är det nog svårt att hitta en receiver som låter bättre än Arcams idag.

280 och 350 är väldigt lika varandra ljudmässigt. Det tar lite tid att koppla om kablarna så jag kan inte göra några snabba A-B jämfördelser men på "normala" volymer har jag svårt att höra märkbara skillnader mellan dom än så länge. Jag har Audiovector M3 Super som högtalare och dom matchar Arcam bra. Med andra förstärkare har jag haft lite "boom" i basen runt 100 Hz utan separata slutsteg inkopplade men det är borta nu med Arcam.

Jag är mycket nöjd på alla sätt!

Postad 19 January 2009 - 17:26

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Förstår att du är nöjd över sådana fynd! :)

Postad 19 January 2009 - 19:17

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Jag gav 610£ för en ny så det tycker jag är ett bra pris :)

Postad 19 January 2009 - 19:38

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Det är ett fint pris det, ska du vara nöjd med! :)

Postad 21 January 2009 - 17:53

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
VGilka av er har testat att biampa och kan säga om det blev någon förbättring?

Sedan kanske kan komma med tips på prisvärda kablar att biampa med.

Just nu kör jag viablue högtalar kablar i biwire utförande men har planer på att biampa och då måste ja tyvärr sälja dessa.

Mvh David

Postad 21 January 2009 - 18:37

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

VGilka av er har testat att biampa och kan säga om det blev någon förbättring?

Sedan kanske kan komma med tips på prisvärda kablar att biampa med.

Just nu kör jag viablue högtalar kablar i biwire utförande men har planer på att biampa och då måste ja tyvärr sälja dessa.

Mvh David

Jag köpte ett par Canare 4S11 från Blue jeans cable , priserna på sidan är med frakt.

http://www.bluejeans...eaker/index.htm

Jag tog 2 längder oterminerade och satte på bananer i den änden som ska in i förstärkaren. Det blev hur bra som helst. Den ljudmässiga skillnaden som jag kan höra är väl att basen blev mer ren, lite snärtigare liksom, och att mellanregistret låter bättre. Det blev ingen otrolig skillnad, men tillräckligt för att jag ska kunna rekommendera det. :)

Postad 22 January 2009 - 09:19

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
själv funderar jag på dessa.

http://cgi.ebay.de/w...DME:B:BODO:DE:1

Postad 22 January 2009 - 13:19

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

själv funderar jag på dessa.

http://cgi.ebay.de/w...DME:B:BODO:DE:1

Ja det såg ju bra ut, bara att slå till :)

Postad 26 January 2009 - 23:46

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej.

Kör en Arcam AVR280 som jag är mycket nöjd med speciellt när man kör den bi-ampad (blev förvånad över hur mycket bättre det lät första gången jag testade då jag inte hade räknat med så stor skillnad).
Håller på att släppa hifi intresset med ständiga uppgraderingar och bytte ner mig från en Zell-ZD200 50kg high end förstärkare som jag drev ett par Compact xz-1 högtalare.
Arcamen tyckte jag nästan matchade Zellen när jag körde bi-amping tappade lite stereo perspektiv och djup men trogligtvis mest pga mindre effekten (xz-1 väldigt tungdrivna med scanspeak element och kraftigt filter). Nu är högtalarna utbytta sedan några månader och kör ett 3-1 system bestående av Linn komponent 110 -106 center och 120 subwoofter (skippat bak högtalarna har redan ett 5.1 system i huset), högtalarsystemet var en besvikelse och en ordentlig nedgradering from xz-1 men har börjat vänja mig med dom nu så kanske behåller dom (ligger ute på hifimagasinet).

Även 110 kör jag Bi-ampade med arcamen och finner en stor skillnad mot om att bara kör single wire.

Skulle testa att biampa din 350 förs innan du köper något nytt och även jämföra om det är värt pengarna för att köpa en ny förstärkare istället för 350:n

Har ej hunnit skaffat någon biware kabel ännu utan kör ett par Xindak fs-1 samt naim högtalarkablar för tillfället som biwire...

/Michael

Postad 27 January 2009 - 23:57

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Kommer att testa först med mina viablue bi-wire kablar och sen testa biamp med några enklare kablar som ligger och skräpar först innan jag bestämmer mig, har funderingar på att köra 7.1 ljud så kanske håller mig borta från biampingen :)

Postad 29 January 2009 - 22:30

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Någon som vet om om det går att aktivera så att man kan styra tvix samt squeezebox via arcams fjärr?

Postad 29 January 2009 - 23:13

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Håller på att släppa hifi intresset med ständiga uppgraderingar och bytte ner mig från en Zell-ZD200 50kg high end förstärkare som jag drev ett par Compact xz-1 högtalare.
Arcamen tyckte jag nästan matchade Zellen när jag körde bi-amping tappade lite stereo perspektiv och djup men trogligtvis mest pga mindre effekten (xz-1 väldigt tungdrivna med scanspeak element och kraftigt filter).

Intressant, jag är också förvånad över hur bra 280 och 350 låter jämfört med mina tidigare stereoförstärkare men jag märker lite skillnad i perspektiv och djup även med mindre trögdrivna högtalare så detta är nog en begränsning i konstruktionen och något som man får leva med. Men det är verkligen inte mycket man behöver offra och det är ganska otroligt egentligen att man kan jämföra rakt av med high-end prylar.

Nu har jag använt mina förstärkare ett par veckor och det som är mest positivt är att ljudet är så pass tydligt, i alla frekvenser. Det är nästan som om det blir tystare i rummet och störande bakgrundsljud dämpas när man spelar musik. 3D känslan, timingen och definitionen är också slående. Så till musik är dessa receivrar i särklass och man kan definitivt använda dom som rena stereoförstärkare utan att ens fundera på surround om man vill. Jag får också bättre ljud med bi-amp och D/A:n är riktigt bra så detta är helt perfekt till min Squeezebox.

När det gäller film så är jag även här riktigt nöjd men saknar automatisk frekvenskorrigering eftersom jag har olika högtalare runtom. Ljudbilden känns ändå "verklig" på ett sätt som jag inte har upplevt med andra receivers och det är mycket detaljer från alla högtalare. Det är kul att se om filmer och höra mer av allt än man har gjort tidigare. Jag har nyligen sålt en yamaha RX-V1700 som jag var väldigt nöjd med till film och hade även hemma en RX-V1900 för provlyssning innan jag upptäckte Arcam fynden. Yamaha har lite lägre kvalitet på ljudet överlag, som delvis kompenseras av YPAO:n och fina ljudfältsprogram till film men Arcam låter mer äkta och fullare. En frekvenskorrigerad yamaha kan bli lite "spinkig" i ljudet upplevde jag. Yamaha har däremot ett tyngre anslag i botten som märktes ganska mycket i film. De gick inte djupare men var mer markerade i basen. Jag kan nog sakna dramatiken botten som yamahan kunde skapa i vissa lägen. Med Arcam är basen både djup, fast och tydlig men Yamaha hade mer "tryckvågsbas". Man kunde inte alltid höra vad den innehöll men upplevelsen blev starkare i vissa lägen i film pga detta. Jag vill absolut inte byta tillbaka på något sätt. Med Arcams receivers inser man hur viktig bra grundkvalitet på ljudet är och hur mycket roligare det blir att lyssna på allt. :)

Postad 02 February 2009 - 14:42

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Hur blir det om man väljer att stänga av centern i meny systemet tar då frontarna över som en phantom center?

Håller just nu på att utvärdera den inbyggda dacen mot en nos dac förresten, mycket intressant :)

Biamp ska testas vid tillfälle också, hade tidigare en marantz sr 7500 som jag testade biamp på men då tyckte jag att de blev sämre.

Förresten går det på något sätt att köra pure direkt via squeezeboxen när man kör med inbyggda D/A:n?

Läser man i bruksen så verkar de ju som att han stänger av allt utom den analoga delen.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 02 February 2009 - 16:45.

Postad 02 February 2009 - 17:33

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Förresten går det på något sätt att köra pure direkt via squeezeboxen när man kör med inbyggda D/A:n?

Nej, i nte på samma sätt som "direct analog" (som stänger av alla digitalkretsar) men det verkar som om den stänger ner videokretsarna och annat onödigt när man kör Stereo PCM. HDMI växeln är t ex inte aktiv när man väljer CD. På min tidigare Yamaha 1700 låg HDMI bilden kvar även när man valde stereo läget. Där var man tvungen att välja pure direct för att släcka bilden. Arcam verkar göra detta default.

Ljudkvaliten är väldigt hög i stereo PCM läget med min Squeezebox, långt bättre än pure direct läget nånsin var med min Yamaha, så jag har inte betraktat avsaknaden av "direct digital" knapp som ett problem.

Postad 02 February 2009 - 18:20

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Okej, jo jag upplevde också ljudkvaliteten som väldigt hög med den inbyggda d/a: n.

Exakt vad anser ni blir bättre när ni kör biampat läge?

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 02 February 2009 - 18:49.

Postad 03 February 2009 - 11:34

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Exakt vad anser ni blir bättre när ni kör biampat läge?

Lite mer av allt är det spontana intrycket, Basen blir lite kraftfullare och skarpare, diskanten blir lite luftigare, hela ljudbilden växer lite i stereo.

Postad 04 February 2009 - 00:10

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Sätter ut en annons på mina viablue kablar och får ja dem sålda så beställer jag kablar från futureshop :)

Vet inte än vilka det blir men troligast någon av dessa.

http://www.futuresho...ble-p-2044.html

http://www.futuresho...ble-p-1133.html

http://www.futuresho...ble-p-1127.html

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 04 February 2009 - 09:14.

Postad 03 March 2009 - 08:37

Unregistereda2f782ea
  • Unregistereda2f782ea
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Funderar på att skapa en hembioanläggning med följande delar:
- Acoustic Research 9LSI (frontar, har 1x11" bas, 1x10" bas, 1xmellanregister på 8" samt dubbeldiskant)
- Acoustic Research 6 (bak, har 1x10" bas samt en diskant)
- Lämplig center

och tittar nu på Arcam AVR350 samt Denon AVC (olika varianter) ev. också någon bra Marantz.

Jag eftersträvar en strömstark receiver som kan driva ovan gamla reliker. Tror ni att AVR350
skulle fixa detta?

Postad 28 April 2009 - 22:22

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Någon som vet hur du kommer åt EQ inställningarna via fjärr kontrollen, så man slipper ändra dem på fronten.

Postad 28 April 2009 - 22:58

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Någon som vet hur du kommer åt EQ inställningarna via fjärr kontrollen, så man slipper ändra dem på fronten.

Håll bara in menuknappen i några sekunder tills du kommer till "setup index", sen bläddrar du höger/vänster tills du kommer till "speaker eq". Sätt "tone bypass" till no om du inte redan har det så, sen är det bara att ställa in för de olika högtalarna!

/MVH

Postad 20 July 2009 - 14:54

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0
Så har man uppgraderat från 250 till 350 :ph34r:

Någon som sitter med en Canal Digital box och har fått den att kommunicera med fjärren? (cr100)
Inga koder verkar funka och jag kan inte ens få den att funka via "learn" funktionen...lite trist då jag fått in teven och dvdspelaren och saknar bara parabol mottagaren nu.

Någon?

Postad 15 December 2009 - 23:02

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Finns det fortfarande något ställe som säljer denna "billigt"?
Lyckas inte hitta något, men drar en chansning och frågar :)

Postad 23 December 2009 - 12:33

Kelimutu
  • Kelimutu
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
DYker upp ibland demoex eller "nya" från Lintone Audio och Sevenoaks Hifi i England, ibladn kommer dessa ut på engelska ebay ibland så säljs de direkt på deras hemsidor. Det bästa är nog att skicak ett mail till dem och säga att du är intresserad när de får in ett ex. De är vettiga att ha att gör amed båda 2 och skickar till Sverige utan problem.
Köpte en spritt ny AVR-300 i våras från Lintone, betalade 5400 kr för en helt ny nåt slags restlager som de fått tag på. 350 är ju ännu nyare så det bör dyka upp lite då och då.

Postad 13 February 2010 - 11:27

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Hallå!

Har varit väldigt sugen på att införskaffa en Arcam receiver efter att ha läst så ofantligt mycket goda omdömen och fördelaktiga recensioner om dessa. Det som gjorde att jag köpte en Yamaha istället var att Arcam ej stöder ljud via HDMI och inte heller kan avkoda HD-ljuden.

Har nu läst diverse inlägg där folk nämner analoga kopplingar som ett altenativ för HD ljud?!?!

Är detta verkligen en möjlighet? Någon som har tid, lust och möjlighet att förklara begreppen helt och hållet för en lekman?

Faprod

Postad 13 February 2010 - 11:40

David2
  • David2
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej,
Har själv denna fantastiska maskin och är som du förstår mycket nöjd med den.
Funderade själv på detta innan jag köpte min för ca 1,5 år sedan.
Det man kan göra är att för blue-ray måste man köpa en maskin med en decoder inbyggt och koppla den genom denna.
Detta gör så att man får ljudet genom den kopplingen och bilden genom hdmi.
Någon annan kan säkert förklara bättre med andra format och möjligheter.
Mvh, Lennart

Postad 13 February 2010 - 11:50

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Har även jag denna maskin och är kanonnöjd med ljudet.

Köper du en BD-spelare med analoga utgångar för varje kanal, så kan du koppla dessa till avr350in. MEN nackdelen är att det blir mkt kablar! Är detta inte ett problem (kanske står dolt;)) så går det o få ut alla format som BD-spelaren kan avkoda. Alltså spelaren gör om från digitalt till analogt. Då gäller det bara att BD-spelaren har bra DAC så kommer du kunna spela HD-ljud med gott resultat även på denna maskin!

/MVH

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 13 February 2010 - 11:50.

Postad 13 February 2010 - 16:06

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Så det ÄR möjligt alltså. Tackar så hemskt mycket för svaren.

Förlorar man mycket, eller något, på sådan koppling då? Kablaget är ju tråkigt, men syns ju inte ändå givetvis, så det kan det vara värt. Någon av er som kopplat på detta vis?

Postad 13 February 2010 - 17:44

David2
  • David2
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Om jag fattat det rätt så ska det inte vara någon större skillnad, om någon.
Är själv helt klart sugen på att köpa en blue-ray och köra så här, men inte förmått mig att köpa för att nuvarande DVD:n funkar bra.
Om någon annan prövat är även jag intresserad att höra resultatet av detta.
Ha det gott.
Mvh, Lennart

Postad 09 May 2010 - 10:02

massa
  • massa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
HJÄLP!

Min älskade förstärkare har börjat protestera genom att vägra skicka ut ljud till högtalarna, dock funkar det via hörlursutgången. Det började med att jag lyssnade med lurar och när jag drog ut lurarna så växlade den inte över till högtalare. Tidigare så har jag för mig att när man tar ut hörlurarna och när den växlar till högtalare så klickade( det till (eller liknande). Nu är "klicket" borta och får nu endast avnjuta ljudet via lurar. :)

Är det någon som hört något om detta eller haft egna erfarenheter. Tankar, ideer?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.