* Officiell tråd - TVIX M-4000/5000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 22 september 2006 - 08:50
skulle någon kunna läga upp lite bilder på hur GUI ser ut?
Det finns en rätt ok video på youtube som går igenom mycket av GUIt. Franska textkommentarer, och franskt språk valt, men man ser iaf hur det ser ut.
http://youtube.com/w...related&search=
Postad 22 september 2006 - 13:29
Jag kanske bara är korkad men jag har funderat på att köpa denna men tittar mycket på anime från japan vilka brukar vara xvid med subtitles integrerade alltså inte .sub eller liknande.
Fungerar dessa att spela upp?
Någon som testat spela ett avsnitt från exempelvis Narutos nyaste avsnitt?
Sedan gällandes ljud, alltså om man kopplar in den i tvn via DVI, kan man sedan koppla in ljudkablar så att ljudet kommer direkt från tvn och alltså inte via en separat ljudkälla?
Hur är det med ljudet på den är det någonting som man stör sig på alltså hör man den surra när tv är avstängd?
Och till sist, jag är med all säkerhet blind men jag lyckas inte hitta hur man kopplar in hd:n alltås med IDE eller S-ATA.
Med vänliga hälsningar
Daniel
Postad 22 september 2006 - 14:17
Vart har du fått denna info från?5101 har väl dessutom inbyggd digital tuner?
Det är inte så att du blandar ihop det med den HDTV tuner som TViX kommer lansera för den amerikanska marknaden?
Så är det säkert. Därför skrev jag det i form av en fråga 8)
Däremot har den PVR funktionalitet av någon form så antar att man kan skicka dit signalen från sin HDTV-Box och spela in?
Postad 22 september 2006 - 15:29
Hej Hej!
Jag kanske bara är korkad men jag har funderat på att köpa denna men tittar mycket på anime från japan vilka brukar vara xvid med subtitles integrerade alltså inte .sub eller liknande.
Fungerar dessa att spela upp?
Någon som testat spela ett avsnitt från exempelvis Narutos nyaste avsnitt?
Sedan gällandes ljud, alltså om man kopplar in den i tvn via DVI, kan man sedan koppla in ljudkablar så att ljudet kommer direkt från tvn och alltså inte via en separat ljudkälla?
Hur är det med ljudet på den är det någonting som man stör sig på alltså hör man den surra när tv är avstängd?
Och till sist, jag är med all säkerhet blind men jag lyckas inte hitta hur man kopplar in hd:n alltås med IDE eller S-ATA.
Med vänliga hälsningar
Daniel
Vet inte riktigt vilken typ av subtitle du tänker på som är "integrerade" i en xvid? Hårdkodade/burned-in texter fungerar såklart eftersom de är en del av bilden. IDX/SUB, SRT fungerar fint vilka är de jag testat och som normalt finns till xvid/divx. (Enda jag kan klaga på här är att den inte tar hänsyn till kursiv stil vid SRT (ännu?), då ser man "<i>Textraden här</i>". Dock fungerar ÅÄÖ numera

DVI överför endast video, så du måste använda phono-kablar för att få ljudet ur TVn, men har du sådan ingång på TVn går det såklart bra. Kör man SCART får man över även audio direkt.
Fläkten har ett väldigt diskret ljud, och det går dessutom att ställa hastigheten på den. Hur mkt den låter med intern HDD vet jag inte då jag bara kör över LAN. Jag glömmer stänga av den ibland pga den låga ljudnivån (står i vardagsrummet, ej i skåp)
HDD-standarden som används är "gamla vanliga" IDE.
Hoppas det var till hjälp.

Redigerat av Thorwak, 22 september 2006 - 15:30.
Postad 22 september 2006 - 15:47
Testa att läsa manualenjag är med all säkerhet blind men jag lyckas inte hitta hur man kopplar in hd:n alltås med IDE eller S-ATA.

*EDIT* Kom på att den som föjer med inte är den bästa, så ladda ner den som finns här.
Redigerat av DevilGod, 22 september 2006 - 15:49.
Postad 01 oktober 2006 - 00:28
Postad 01 oktober 2006 - 05:19
Postad 01 oktober 2006 - 15:25
tex inte riktigt greppat hur man delar ut foldrar i xp home heller. har inte samma inställningar för att dela ut som i manualen??? är inloggad som administratör men det enda som står är att man ska lägga ut mappen i "delade mappar".. samma sak när jag går in i kontrollpanelen och klickar på datorhantering. finns inte heller något där som i manualen. Är lite lost här....
Postad 04 oktober 2006 - 10:15
Har precis som du införskaffat mig en tvix (5000A).
Är hittils mycket nöjd med den! Först ett försök till svar till thompa.
Ladda hem netshare via länken nedan. Ställ in ip på tvixen.
ftp://ftp.dvico.com/products/tvix/Firmwar...tShare_1.06.exe
Döp en folder till tvixhd1, lägg in önskad media.
Känns lite för enkelt men det var exakt så jag gjort o vips....
följ guiden
ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/TViX%20NetShare_eng.pdf
Sedan har jag försökt att ftp:a... men där går jag bet. Jag använder smartftp och det connectar men jag får timeout och får inte upp någon dir på tvixen...
Någon som har något förslag hur man kan gå tillväga? Jag skall sitta o pula lite ikväll får vi se om man kan få ett lyckoskott (även en blind höna kan hitta något korn...)
Men en sjujädra apparat är det!! Hoppas på att man kan stoppa in en tuner framöver när den lanseras...
Jaja...
Postad 04 oktober 2006 - 15:59
Intressant liten leksak det här måste jag säga. schysst att kunna lägga in alla barnfilmerna på tvixens disk så att man slipper byta hela tiden. några skivor har redan gett upp pga alla repor..
Postad 04 oktober 2006 - 18:51
Den spelare ser verkligen sjysst ut, någon som vet om den klarar av att spela högupplösta divx filmer.
t:ex vanliga 1280x720 divxar/xvidar samt deras nya divxhd format?
/Fredrik
Postad 04 oktober 2006 - 19:27
Postad 05 oktober 2006 - 16:25
har bara en fråga till: Har installerat senaste FW på den. Får inte upp IP numret på tvixen när jag ställer in ip på DHCP. står bara MAC längst ned????
Vad är den bästa inställningen om jag ska ha statisk IP för att det ska fungera?
Har ingen koll....
Postad 07 oktober 2006 - 00:33
Funkar det för någon?
Jag får då inte till det!
MVH
Robban
Postad 07 oktober 2006 - 07:36
Goodbye is. It waited long. Harvest Moon Day [mac] about below it added EPG newly reel [li] [cu], it became. Regret but becomes this time Edo beta and it throws away ..... where The field it does enthusiastically and the place where it is it holds well but your bedspread…
To inside October in order to raise certainly with proper form, it will endeavor. To substitution this time plentifully there is a new function.
# yet USB body exteriors ODD or from other body exterior hard TP remaking related issues now solution hazard in the process of many endeavoring are. This part with the Maine chip manufacture company where is not our piece flag because of problem the relation is deep with the grade poison it amends from our pieces, is the problem which is difficult. This part it will understand and it will give and the bay compared to surplus [lop] to it will wait a little and if staring good result it will seem and it will give.
Is #, betas with the relationship which occasionally at reservation telerecording hour, the water service where does not become the telerecording it is understanding entrusting it gives.
The fact which is amended in this time with afterwords is same.
Firmware [ep] three which is stored in the RAID hour existing [thing] it erases all and it picks up all. To the fact outside which lower part is enumerated it was not amended.
[Firmware 1.9.0 knock-down road] relation # 1 of # DTV. EPG it supports finally.
1. It presses Guide and the cotton EPG comes out and when it presses Ok and the telerecording and reservation watching menu comes out. Already to the case which it will do the elimination button substitution is visible a reservation.
2. The telerecording schedule was exchanged Bookmark [ha_ki_lo]. About the rare book to under eastern one the elimination is possible.
3. The manual reservation telerecording criminal record together only file player mode is possible. 4. EPG is visible when above once it goes in corresponding Channel.
5. While seeing EPG, current time of different Channel the program which it does selection (become hour cotton Channel conversions of OK) lows. It presses OK from the screen which is not EPG becomes the cotton Channel conversion.
2. The channel scanning speed improved plentifully.
3. It was recorded in broadcasting the internal clock and with timely information which comes the function which it fixes was added.
1. It presses Info height from and EPG screens the cotton 4 it is possible.
DTV three [ep] automatic time the addition which it fixes
* DTV three [ep] automatic time fixes the case which is coming to light and TVIX hour and DTV hour are born and 30 seconds above difference with automatic they are renewed in DTV hour. * DTV automatic time it fixes from the case Edo which are going out and EPG guide screens INFO information consecutively by manual operation the mote [pik] it will be able to renew a [su] time in DTV hour. After DTV ending again DTV remaking hour sounds it is coming to be small bug fix from Mute conditions.
5. Telerecording hour time limit (30/60 minute back) after telerecording is continued immediately bug fix.
6. The schedule confirmation of existing was changed “Bookmark " [ha_ki_lo].
7. In order to show, DTV language indications at only Audio selective hours it changed. #Player relation #
1. Repeat modes of photograph play operation were changed in 3 branch condition.
1. slide once (= defaults)
2. slide off (= repeat track)
3. slide loop (repeat All) * after last photograph indicating maintains a photograph Display condition from slide once modes and slide loop the repetitive loop 2 it becomes the stone crab. It sees the photograph and it stands but in order for the background music to come out recently, it was amended. (The folder of autoaudio/automp3 backs it searches for and also the audio are remade with Jpg remaking together with background music.)
3. Under playing man with underdeveloped genital organ percentage case, when currently the folder undergarment jacket photograph existed, in order for the jacket photograph to be indicated, the function was added music.
1. Currently the case jacket photograph where the jacket photograph of the folder will exist with one display it plays music.
2. Only, musical file about under selecting it presses OK and must start a performance.
3. When currently there are not background photographs by the folder and the default folder is used in afterwords. (autojpg/AUTOJPEG)
4. Currently from mode the jacket photograph it operates in SlideOnce repeat modes.
4. File list ICON mode support 1. It makes the empty file which is icon.tvix in the folder and it puts. 2. The reporter it makes the .jpg extension file of the name which is identical with the file which it does in ICON modes and it puts. (Example) makes case movie.jpg which is movie.avi and
3. The photograph files seem from this mode and support they are not.
5. Only time file information which is visible was added from as many as DVD.
6. It attached body exterior DVD and while using it changed it put and in message and the screen which are DVD-R only the character screen the problem which is visible it was improved the media and.
7. It attached or USB if systems was not the removal hour current disk, thin problem it was improved with unconditional local HDD.
8. When being connected in the network, when it converted between DTV <-> File Player, the [li] wool cone the problem which is recognized late was improved in program execution early stage. 8. FTP server stability boundary lines (Out of memory problem solvings)
9. NFS shared folder person fringe lands in order to be possible, it was improved. (It will be able to change corresponding folder person with the alphabet which is on number height lower part. Conversion Menu height)
* The audio and the photograph player some is a possibility of being insecure,…
Postad 07 oktober 2006 - 09:27
3. Under playing man with underdeveloped genital organ percentage case, when currently the folder undergarment jacket photograph existed, in order for the jacket photograph to be indicated, the function was added music.
Babelfish (antar jag du använt) får till det ganska roligt ibland.

Postad 07 oktober 2006 - 18:27
kjelleman
Postad 07 oktober 2006 - 22:04
Vad är skillnaden mellan 5000A och 5000U modellerna, går i tankar att köpa en .
kjelleman
Det som skall skilja dessa två är egentligen ingenting förutom att A modellen inte hoppar igång när man slår på huvudströmbrytaren, men det gör U modellen.
hittade denna info på mpcclub där någon tydlingen hade frågat tillverkaren av tvixen.
/Fredrik
Postad 07 oktober 2006 - 22:30
Postad 08 oktober 2006 - 06:48
/Fredrik
Postad 08 oktober 2006 - 09:19
Har köpt en TVIX 5000 nu samt en samsung hd på 250 gig

Allt fungerar som det ska men jag undrar om någon känner till ett program där man kan konvertera videofiler till olika typer (format)?
Spelade en 1080i .ts film med en många filer i och får då små avbrott mellan varje fil, vad göra?
Är det lagringsbegränsningar som gör att filmerna "delas" upp i många mindre filer?
mvh/ C
Redigerat av Stormbunker, 08 oktober 2006 - 09:21.
Postad 08 oktober 2006 - 12:13
Postad 11 oktober 2006 - 03:11
Nej, den klarar tyvärr inte Quicktime.Väntar fortfarande på mitt ex av tvixen som semestrar på posten denna helg och undrar hur det är med quicktimefiler? Har letat på nätet men inte hittat någon info om att den kan spela sådana. Klarar den av det? och i så fall, hur hög upplösning kan det vara på dom då?
/Fredrik
Postad 11 oktober 2006 - 03:14
På vilket sätt får du inte till det? Fungerar subben alls? Har du uppdaterat firmwaren? Isf borde det bara vara att tuta och köraSom någon skrev.. åäö fungerar numera i .srt textning.
Funkar det för någon?
Jag får då inte till det!
MVH
Robban

Postad 11 oktober 2006 - 03:33
Frågan har kommit upp tidigare i annan tråd och när jag köpte min M-5000A så satt det en liten klisterlapp på maskinen som påpekade skillnaderna.förtydligande...5000a kan du starta och stänga av med från fjärren...(förutsatt att mainpower är påslagen)
Citerar ordagrant från lappen:
Så för att förtydliga ännu mer: 5000A går i standbyläge när man slår på huvudströmbrytaren.The difference between M-5000A from M-5000U
*M-5000U will power up after the main switch (at the back of the unit) is turned on.
*M-5000A will power up only after you press power switch on the top of the unit or using remote tranceiver.
*Other functional features are exactly the same and both use the same firmware.
Postad 11 oktober 2006 - 10:56
Postad 11 oktober 2006 - 14:11
Hej!
Har köpt en TVIX 5000 nu samt en samsung hd på 250 gig
Allt fungerar som det ska men jag undrar om någon känner till ett program där man kan konvertera videofiler till olika typer (format)?
Spelade en 1080i .ts film med en många filer i och får då små avbrott mellan varje fil, vad göra?
Är det lagringsbegränsningar som gör att filmerna "delas" upp i många mindre filer?
mvh/ C
Det är också något som jag undrar över. I princip alla .ts-filmer är ju uppdelade i små små ts-filer. Man vill ju kunna kika på dem utan att det hackar till efter några minuter hela tiden :S
Postad 11 oktober 2006 - 17:27
Har testa en hdmi-dvi kabel
tre olika dvikablar med en hdmi-adapter
men får precis samma resultat med alla.
Har firmware 1.8.5, någon som har något tips om vad som kan vara fel eller är dviutgången så dålig på M-5000?
/Fredrik
Postad 11 oktober 2006 - 20:11
Nej, om din hårddisk är NTFS-formatterad så ska det inte vara något problem.Det är också något som jag undrar över. I princip alla .ts-filmer är ju uppdelade i små små ts-filer. Man vill ju kunna kika på dem utan att det hackar till efter några minuter hela tiden :S
Prova att spela in dina filmer i en fil. Fast om du nu "hittat" dom så får du googla efter något program som klipper ihop dom.
0,14 sekunder på google ger exvis: http://www.brizsoft.com/mpegjoin/
/J
Postad 12 oktober 2006 - 08:34
Nu har jag en fråga till alla som har en M-5000. Försöker få ut bild till min pansonic pv60 men får en väldigt mörk bild. Har betydligt ljusare och även skarpare bild via component.
Har testa en hdmi-dvi kabel
tre olika dvikablar med en hdmi-adapter
men får precis samma resultat med alla.
Har firmware 1.8.5, någon som har något tips om vad som kan vara fel eller är dviutgången så dålig på M-5000?
/Fredrik
Jag har inte det problemmet, bilden via DVI är riktigt bra, utan att jag behövt ändra några inställningar. Dock har jag inte provat att köra via komponent, kanske blir ännu bättre =)
Postad 12 oktober 2006 - 09:05
Men det var TS-filer jag ville sätta samman och dessa fanns väl inte med där?
För övrigt är jag väldigt nöjd med min TVIX så här långt. Datorn har jobbat på högtryck för att få ner HD demo osv.
Tips på sökningar & nedladdningar som kan vara intressanta

Nej det är dom inte, håll dig till forumreglerna. Har du inte läst dom så gör det.
Redigerat av frollic, 17 oktober 2006 - 08:53.
Postad 12 oktober 2006 - 18:50
Jag har aldrig provat programmet men lite Googling kan nog hitta ett som tar .ts om nu mpegjoin inte gör det.
0.33 sekunder till på Google hittar exvis:
http://www.freedownl...Streamclip.html
Postad 12 oktober 2006 - 18:58
Tack till den som länkade till program som kan sätta ihop filer!
Men det var TS-filer jag ville sätta samman och dessa fanns väl inte med där?
För övrigt är jag väldigt nöjd med min TVIX så här långt. Datorn har jobbat på högtryck för att få ner HD demo osv.
Tips på sökningar & nedladdningar som kan vara intressantaMycke nöje.....
mvh/ Christer
Hello
Du kan använda Total Commander till att sätta ihop .TS filer till en stor fil!
Eller MergeTS.
Lycka till
Redigerat av frollic, 20 oktober 2006 - 20:30.
Postad 12 oktober 2006 - 19:06
Postad 12 oktober 2006 - 20:35
Jag har köpt en Tvix M-5000A och en SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB 7200RPM ATA/100.
När jag kopplar Tvixen med disken i via usb så hittar datorn först ny maskinvara och sen säger den att installationen misslyckades och kanske inte kommer fungera korrekt.
Jag har satt disken på master och jag har kollat att tvixen fungerar utan disk.
Man hör att hårddisken snurrar när man drar igång den men jag kan inte få datorn att hitta den.
Jag tänkte först att jag var tvungen att formatera disken men det är rätt svårt när datorn inte hittar den.
Så är det någon som har haft problem med att installera hårddisken på sin tvix eller någon som har någon ide så skulle jag uppskatta lite tips.
MVH Jocke.
Postad 12 oktober 2006 - 20:59
Hej!
Jag har köpt en Tvix M-5000A och en SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB 7200RPM ATA/100.
När jag kopplar Tvixen med disken i via usb så hittar datorn först ny maskinvara och sen säger den att installationen misslyckades och kanske inte kommer fungera korrekt.
Man hör att hårddisken snurrar när man drar igång den men jag kan inte få datorn att hitta den.
Jag tänkte först att jag var tvungen att formatera disken men det är rätt svårt när datorn inte hittar den.
Så är det någon som har haft problem med att installera hårddisken på sin tvix eller någon som har någon ide så skulle jag uppskatta lite tips.
MVH Jocke.
Du måste sätta in disken i en dator först och formattera den i NTFS, detta borde hjälpa.
Postad 12 oktober 2006 - 22:58
Hej!
MVH Jocke.
Du måste sätta in disken i en dator först och formattera den i NTFS, detta borde hjälpa.
Du behöver inte sätta in disken i din dator för att formatera den. Med disken i Tvix:en, koppla den till din dator med usb-kabeln och:
öppna kontrollpanelen
välj computer managment
välj storage/disk management
formatera som NTFS.
Funkade för mig.
/Hutch
Postad 13 oktober 2006 - 12:52
Har Laddat ner en några program för att sätta ihop .TS filer tex. Hitta NEMO är en 50 ts filer och skulle vilja göra dessa till en stor fil. Kan inte hitta ett program som fixar detta... Är där någon som kan länka till ett program?
Mvh
Redigerat av Stormbunker, 13 oktober 2006 - 12:52.
Postad 13 oktober 2006 - 15:25
När jag kör via usb säger han att han har hittat ny maskinvara (USB masslagringsenhet) och några sekunder senare så säger han att installationen misslyckades och att den ej kommer att fungera korrekt.
Sedan går disken ej att hitta på datorn utan bara i enhetshanteraren som en icke fungerande usb masslagringsenget.Ska man få med drivrutiner till tvixen eller när man köper en lös hårddisk? Jag har för mig att det bara ska va plug and play.
Jag ska åka och prova på en annan dator så att felet inte ligger där.
Annars kan det kanske vara disken som är rökt eller jag som är helt bränd.
Men som sagt tack för svar.
Jocke
Postad 13 oktober 2006 - 17:54
Har Laddat ner en några program för att sätta ihop .TS filer tex. Hitta NEMO är en 50 ts filer och skulle vilja göra dessa till en stor fil. Kan inte hitta ett program som fixar detta... Är där någon som kan länka till ett program?
Har du testat HDTVtoMPEG2 som länkats i inlägg 137?
https://www.minhembi...dpost&p=1158177
I programmet väljer du de filer du vill sätta ihop, channel och PIDS. Välj Transport Stream som output och se till att välja en Max Size som är större än alla filer tillsammans, då kommer programmet att ge dig filmen som en fil. Väljer du en mindre storlek kommer programmet dela upp filmen i så stora bitar som du valt.
Postad 13 oktober 2006 - 23:36
Har du testat HDTVtoMPEG2 som länkats i inlägg 137?
https://www.minhembi...dpost&p=1158177
I programmet väljer du de filer du vill sätta ihop, channel och PIDS. Välj Transport Stream som output och se till att välja en Max Size som är större än alla filer tillsammans, då kommer programmet att ge dig filmen som en fil. Väljer du en mindre storlek kommer programmet dela upp filmen i så stora bitar som du valt.
TACK för hjälpen!
Allt fungerar kanon nu - anledningen till att det inte fungerade 1 gången var min disk var full och programmet varnade inte utan lämnade bara besked på att det inte gick att spara.
mvh
Postad 14 oktober 2006 - 00:54
Hade samma "problem" när jag fick min tvix. Du måste koppla ihop den med usb kabeln. med hårddisken i tvixen så måste du formatera den genom din dator. det är ok att du fått upp en ny enhet längst ner i hörnet, men den fungerar inte på grund av att hårddisken inte är formaterad. Hur du sedan gör kan du läsa om i ett tidigare inlätt här på den här tråden. det är inget fel på din dator eller tvixen...
Postad 14 oktober 2006 - 15:30
Men jag ska klura vidare så får vi se hur det går.
Jocke
Postad 14 oktober 2006 - 19:49
när jag kopplar ihop tvixen med min bärbara via usb, så finns mapparna kvar som jag hade själva filerna i men jag kan inte öppna de och det står att de är tomma, via tvmenyn så syns de inte alls, någon som vet vad det kan bero på , eller har liknande problem?
Postad 15 oktober 2006 - 09:06
Nej, om din hårddisk är NTFS-formatterad så ska det inte vara något problem.Det är också något som jag undrar över. I princip alla .ts-filmer är ju uppdelade i små små ts-filer. Man vill ju kunna kika på dem utan att det hackar till efter några minuter hela tiden :S
Prova att spela in dina filmer i en fil. Fast om du nu "hittat" dom så får du googla efter något program som klipper ihop dom.
/J
Tack,

vet att jag inte kan ha FAT32 om jag vill ha större filer än 4gb. Hade faktiskt formatterat min disk till FAT32 av misstag. Tänkte konvertera tillbaka den nu, men Partition Magic verkar inte vilja det :S
Postad 15 oktober 2006 - 10:34
/J
Tack,
vet att jag inte kan ha FAT32 om jag vill ha större filer än 4gb. Hade faktiskt formatterat min disk till FAT32 av misstag. Tänkte konvertera tillbaka den nu, men Partition Magic verkar inte vilja det :S
Gamla kommandoprompten kan man alltid lita på
convert k: /fs:ntfs
svårare var det inte

Postad 15 oktober 2006 - 18:58
har du ställt in disken i master läge innan du satt in den i tvixen? Det kan vara det som gör att du inte kan formatera den från datorn...
Postad 15 oktober 2006 - 21:05
Å så en till, hur mycket låter fläkten? Alltså ska den stå i vardagsrummet får den bara INTE låta någonting. Visst ett hårddisksurr är en sak men en datorfläkt är totalt uteslutet. Någon som vet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar