Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allt om Fujifilm FinePix F30, F31, F40 & F50

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 december 2007 - 12:33

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
3,7 Mb ungefär om jag minns rätt nu i maxstorlek och bästa kvalité

Fick min igår och den verkar mkt fin. Känns gedigen och är snabb tycker jag i fokusering och när man trycker av.

De flesta "Programlägena" är nog rätt meningslösa då den verkar välja aldeles för höga ISo-tal så man gör bäst i att låsa ISO lägre och köra i "manuella" läget.

Postad 07 december 2007 - 12:44

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Hur lång var leveranstiden hos Dustinhome?

Postad 07 december 2007 - 13:43

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Sjukt snabba, jag fick den dagen efter jag beställde den med postförskott. Sms till telefonen när den fanns på mitt postställe. Beställde tidigt på morgonen dock så de har kanske någon brytgräns vid 12 slaget eller liknande.

Postad 07 december 2007 - 14:40

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Då beställer jag nog F40FD snart, tror jag. Då ingår alltså väska+1GB SD kort?
Men tror du den är lätt att använda för otekniska vuxna? Blir nog bara att trycka av i auto läge mest hela tiden, men det är ju nästan det som är poängen. Sen blir det suddiga bilder lätt, eftersom den inte har bild stabilisator?

Postad 07 december 2007 - 15:41

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Japp, en fin Fuji orginal skinnväska och minneskort.

Nej jag tycker den verkar lättanvänd. Det enda man behöver göra egentligen är ju att istället för att fota i läge "auto" så byter man till det "manuella" läget och sen ändrar man lite i det.

Detta läge är inget avancerat manuellt läge där man kan justera allting som slutartider m.m utan mer automatiskt fast man kan justera vissa grejer som ISO-tal m.m

Jag brukar låsa ISO till 100 i normala fall och sen kör man bara på och fotar "automatiskt" så att säga. Man får även justera bildkvalitén till "Fine" eftersom den står på "normal" när kameran levereras.

Sen om man fotar i mörker så kan man höja ISO-talet litegrann till säg t.e.x max 400 och då blir kameran lite ljuskänsligare och man kan fota vidare utan att bilderna blir för brusiga. Detta är risken om man kör i det helautomatiska läget och att kameran "fegar ur" och väljer ett för högt ISO-tal automatiskt.

Många av "motivlägena" kan man inte gå in och justera ( låsa ) ISO-talet på och då är det samma risk med dessa. Jag brukar föredra att ha lite mer kontroll över detta och kör därför manuellt.

Jag har haft många kameror utan bildstabilisering innan och klarat mig bra men man kan ju samtidigt inte säga att det är en dålig grej det där. Den största fördelen är om man fotar utan blixt i mörka miljöer eller om man har en kamera med väldigt mkt zoom, då förstärks ju rörelsena man ofriilligt råkar göra när man håller i kameran och trycker av avtryckaren m.m. Både F31:an och den här upplever jag som väldigt snabb i bildögonblicket, "poff" säger det så har man tagit bilden istället för på en del andra kameror man haft som mer känns som "poooooofffffffff" Dålig liknelse jag vet men jag kommer inte på något bättre sätt att beskriva det på :)

Ett trick som är väldigt bra att använda då bildstabilisering saknas är självutlösaren som finns i kameran. Man kan ju ställa den på antingen 2 eller 10 sekunder. Ställer man den på 2 sek och sen fokuserar och trycker av avtryckaren så dröjer det ju 2 sek innan själva bilden tas. Då slipper man den lilla rörelsen man gör när man trycker ner avtryckaren det ögonblicket man tar bilden och det är lättare att hålla kameran helt stilla. Enkelt men funktionellt ;)

Redigerat av Micke prylgalen, 07 december 2007 - 15:44.

Postad 10 december 2007 - 09:12

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Var ute och experimenterade med min nya F40D i helgen och får erkänna att jag inte är imponerad.

Har iofs inte provat dagsljus (det blev knappt dagsljus i Skåne i helgen) men den här kameran skulle ju vara bra på mörkerbilder.

Vet inte vad jag gör för fel, ISO ställde jag in till mellan 100 och 400 och fotade manuellt utomhus men jag fick väldigt mycket brus i bilderna och dålig skärpa på långt håll.

När jag fotar med blixt inomhus blir det oerhört stor exponering och allt blir vädligt ljust, vita väggar nästan bländande.

Nu ska ju förstås tilläggas att jag inte är någon mästerfotograf utan en komplett novis på området.

Tips mottages gärna. Får ut o prova dagsljuset när det kommer tillbaka till Skåne.

Postad 10 december 2007 - 13:04

Nau7
  • Nau7
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Var ute och experimenterade med min nya F40D i helgen och får erkänna att jag inte är imponerad.

Äsch. Jag sitter å letar efter någon kamera runt 2000 lappen, min bror har en Canon Digital IXUS 70 och tycker den är mycket bra jämfört med min urusla digitalkamera Samsung L700 som jag fick i sommras i födelsedagspresent.

Eftersom du säger att den inte var så bra som förväntat så kanske jag tar mig en Canon Digital IXUS 70 eller möjligtvis 75 om det nu är värt de extra pengar, vad tycker ni?

Postad 10 december 2007 - 14:13

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Har med fotat lite i helgen, dagsljus är finfint men det krävs lite av fotografen för nattbilder. Inomhus blir de kanon tycker jag men det finns ju olika lägen på blixten. Helauto, lång sync m.m Man får prova sig fram lite. Iso 200 inomhus med lite dunkel belysning tyckte jag funkade bäst.

Är ju svårt o fota utan stativ på natten men det är det ju för alla kameror, Ixus 70 lär ju inte vara bättre på detta området heller.

Jag tog lite testbilder utan stativ i helgen på lite olika isotal. kan lägga upp dem ikväll sen.

Postad 10 december 2007 - 18:24

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Gick ut o knäppte några nattbilder iaf. Finns något "fyrverkeriläge" med såg jag och då kunde man justera slutartiden iaf upp till 4 sek. Men det är ju bara användbart om man har stativ.

Här kommer några handhållna bilder i manuella läget iaf och utan blixt

http://www.cenara.co...549/mack100.jpg
ISO100

http://www.cenara.co...549/mack200.jpg
ISO200

http://www.cenara.co...549/mack400.jpg
ISO400

http://www.cenara.co...549/mack800.jpg
ISO800

Tycker dom är riktigt bra för att vara handhållna i mörker, utan stöd/stativ.

Redigerat av Micke prylgalen, 10 december 2007 - 18:27.

Postad 10 december 2007 - 18:54

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Äsch. Jag sitter å letar efter någon kamera runt 2000 lappen, min bror har en Canon Digital IXUS 70 och tycker den är mycket bra jämfört med min urusla digitalkamera Samsung L700 som jag fick i sommras i födelsedagspresent.

Eftersom du säger att den inte var så bra som förväntat så kanske jag tar mig en Canon Digital IXUS 70 eller möjligtvis 75 om det nu är värt de extra pengar, vad tycker ni?

Så illa var det inte, jag kan inte så mycket om fotografering. Som Micke Prylgalen skriver och visar med sina bilder så är det en kompetent kamera. Ska resa bort resten av veckan så jag hinner inte prova mer nu men återkommer till helgen.

Fina bilder du hade tagit förresten. Jag tyckte just att jag saknade att kunna justera slutartiden.

Hade nog för högt ISO på mina bilder - är det därför bilderna blir brusiga?

Postad 15 december 2007 - 21:16

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Ja kameran är lite "feg" i autoläget och väljer lite för höga ISO-tal ibland men det kommer man ju enkelt undan i manuella läget.

Idag har jag varit ute i solen och fotat lite mer och jag tycker verkligen F40fd beter sig underbart. Alla bilderna under min foto-session var med kanonskärpa och fin exponering. ( vad jag tycker då som glad amatör ) Den redde t.o.m ut bilder i motljus m.m utan problems. Som jag sagt tidigare, underbara färger och det känns inte som att bilderna från kameran ens behöver en runda i något fotoprogram.

*Edit, minskade ner de bifogade bilderna, blir lite för tungt om någon stackare sitter med trög lina misstänker jag. Orginalen är ju 3,5Mb stora

Bifogad fil(er)

Redigerat av Micke prylgalen, 15 december 2007 - 21:37.

Postad 15 december 2007 - 22:06

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Fina bilder :(

Har kameran liggandes hemma, beställde den på tisdagen och fick den på torsdagen från Dustin Home så det gick mycket smidigt för mig med. tog färgen grå metallic. Har bara kollat lite på den och den ser riktigt fin ut tycker jag. Inte jag som ska ha den så får testa den efter jul då. Men måste själv ha en ny kamera, kanske blir samma om den är bra.

Postad 17 december 2007 - 16:50

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Tack Erik, ja du får prova den lite sen då ju.

Märkte även att kameran i programläget "natt" inte väljer så höga ISO tal som i autoläget. Lite mysko men kan ju vara bra att känna till kanske för dom som har F40fd

Postad 18 december 2007 - 12:24

Lilablommig
  • Lilablommig
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej! Jätteintressant tråd! Har läst allt med största intresse!
Letar nu ny kamera efter att min Minolta Dimage x20 dog en smärtsam död genom att åka i golvet. Närmast sörjande: personen som råkade hälla ut min väska. Definitivt inte jag, ville bara bli av med eländet, sämre kamera är nog svår att hitta.
I alla fall. De intressantaste just nu är just F40 ni pratar om här och Canon IXUS 75. Av denna tråden att döma känns valet relativt enkelt, men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken på IXUS... Någon som har några åsikter? Jag får nog kalla mig glad amatör jag också. (Brorsan har en Nikon D40. Jag pajade en massa bröllopsfoton genom att inte fatta att kameran hade manuell fokus. Då fattar ni hur illa det är ställt här...)

Postad 18 december 2007 - 15:20

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Det är ju inget snack utan att Ixusen också är en fin kamera. Men Fujin är lite rappare och tar lite bättre bilder. Lite starkare blixt och bättre batteritid m.m

Att den dessutom är billigare gör ju inte saken sämre heller.

Postad 18 december 2007 - 15:51

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hmm,

Med risk att man blivit färgad av denna tråd så har även jag beställt en F40fd från Dustin med minneskort och väska. Får vi hoppas det går lika fort som för övriga med beställningen, man vll ju gärna ha den innan helgen så att säga :-)

Hur fungerar inställningarna? Kan man programmera egna program, exempelvis olika isotal vid natt kontra dagsljus men fortfarande med övriga autoinställningar? eller är det något man får ställa in allt eftersom man tar bilder?

Sen är det ju så att det är dina bilder Micke prylgalen som gjort att jag blev såld i den väldigt billiga (?) kameran som levererar så bra bilder, har du lust att ge lite rekommendationer på inställningar med kameran? Det vill säga, vilka inställningar bör man ha vid en:
1. Solig, utomhusdag
2. Grå/trist-(kanske även inomhus) dag?
3. Natt/kväll - belysning/fyrverkerier i fokus
4. Natt/kväll - vanliga bilder, men utan blixt för att inte förstöra känslan av att det helt plötsligt ser ut att vara dag :-)

Tacksam för svaren!

Vänliga hälsningar
Alexander

Postad 18 december 2007 - 16:45

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Ja den är väldigt prisvärd. Känns som att folk glömmer bort Fuji litegrann och kanske inte inser hur pass "goa" dom är. Nu jobbar jag ju inte på Fuji men iaf :lol:

Har knappt haft min en vecka och inte hunnit fota så mkt eller lärt mig så väldigt mkt om den men:

Jo man blir aldrig helt utlämnad till helt manuella inställningar med F40:n. Den har snarare lite olika slags "Autoprogram" kan man säga där man tillåts ändra vissa parametrar som exempelvis ISOtal och lite annat men för övrigt så är allting automatiskt. I de olika lägena kan man justera olika parametrar kan man enkelt säga.

1. Dagljus ute så kan man köra på helauto i "Auto" läget. Kameran boostar till det lite med blixten ibland i motljus m.m och det hjälper säkert till ibland. Annars så kör man ju i "manuella" läget och låser iso till 100 och kör utan blixt om man föredrar det.

2. Där kan man nog laborera lite tills man känner sig nöjd. Lås iso till max 400 kanske och prova sig fram lite i "manuella" läget eller auto.

3-4 här får man också prova sig fram lite. Jag körde i manuella läget på iso-testbilderna innan men jag tycker inte det verkar skilja så mkt mellan iso 400 och 800. Högre vill man inte gå för då blir bilderna brusiga. Blixt eller ej beror ju med på situationen. Fotar man inomhus så verkar blixtläget "lång synktid" lite mysigare än "auto" och blixten blir inte lika "hård" helt enkelt.

Inomhus tycker jag att manuellt läge och ISO200 med blixt på lång synktid verkar funka fint. Alternativt nattläget kanske.

Risken med att fota i helauto är som tidigare sagt att man kan råka ut för fenomenet att kameran väljer ett för högt isotal. Så manuella läget är ett smartare val känns det som.

I nattläget så verkar inte kameran välja så högt iso jämfört med i helauto. Detta läget kan man nog också prova sig fram med lite.

Fyrverkeriläget tillåter dig att justera slutartiden med litegrann så det kan man ju också leka lite med.

Redigerat av Micke prylgalen, 18 december 2007 - 16:49.

Postad 18 december 2007 - 17:23

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ah tackar tackar,

ja det blir onekligen spännande, vet knappt vad jag använt för tidigare kamera annat än att det står pentax på den och att det är 4 mpixlar :-)

Postad 25 december 2007 - 21:34

Unregistered0c99b88d
  • Unregistered0c99b88d
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Går det inte att få tag på F31FD längre?
Behöver en ny kamera med anti-shake och face-detection, lite peka klicka för enkla snygga bilder.
Har F40 tagit över? Och hur stora är kamerorna? Jämför med tex Casio Ixus 70, min gamla kamera Casio Ex-P700 är på tok för stor.

Postad 26 december 2007 - 11:58

fredl
  • fredl
  • Forumräv

• 762 inlägg
  • 0

Går det inte att få tag på F31FD längre?
Behöver en ny kamera med anti-shake och face-detection, lite peka klicka för enkla snygga bilder.
Har F40 tagit över? Och hur stora är kamerorna? Jämför med tex Casio Ixus 70, min gamla kamera Casio Ex-P700 är på tok för stor.

Tror att webhallen var de som sist hade den inne på sensommaren, sedan dess verkar den vara slut överallt. Det finns säkert några enstaka exemplar hos lokala handlare men de är inte lätta att hitta.

Postad 26 december 2007 - 13:10

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Har testat F40fd en del nu och är nöjd. Testat lite i mörker och vissa bilder blev väl lite gryniga, så får nog ändra lite inställningar där. Inte testat så mycket i dagsljus, men det jag testat ser bra ut. Har kört mest auto läget får testa lite med att dra ner ISO talet vid mörker.

Men ändå är det rätt svårt att få bra bild där det är mycket mörker/lampor/ljus, kör man med blixt så blir det ibland för vitt. Så det bästa kanske är att köra manuellt läge sen ISO ca 400 då? kör man på auto läget blir det kanske ibland ISO 1600.

Postad 28 december 2007 - 00:43

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Exponeringskompensationen är din vän. Den är en central funktion, även om man låter automatiken sköta resten (vilket oftast duger, men ibland vill man förstås särskilt välja blixt eller hög ISO).

Redigerat av guldfisk, 28 december 2007 - 00:44.

Postad 28 december 2007 - 19:18

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hm,

Nu har jag testat kameran i två dagar och får inte alls till det med bilderna. Har testat mig fram lite men bilderna blir väldigt grötiga hur jag än vrider och vänder på funktionerna och kameran. I mörker verkar den dock fånga upp ljus bra.

Jag vet inte riktigt hur du gör micke, för att få så knivskarpa bilder som på båten du visat upp här på slutet? Jag har testat låsa bilderna på Auto (400) samt idag har jag bara kört på iso100, är strålande sol här nere på Madiera men får som sagt inte alls till det. Har även testat ställa in kameran på "crom" men även där blir det dåligt - skarpa ljusa solbilder blir fina och med många färger, men väldigt väldigt grötigt. Något tips?

Postad 28 december 2007 - 21:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Ladda gärna upp en originalbild här så är det lättare att avgöra vad som kan vara fel.

Postad 29 december 2007 - 10:02

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Tja jag vet ju inte riktigt vad du kan ha för problem men mina sista båtbilder där är tagna i autoläget vad jag minns. Bara knäppte av dom :)

Har märkt att det är bra o köra i helauto oftast när det är bra ljus som jag sagt tidigare, blixten hoppar in ibland och "boostar" till även mitt på ljusa dagen vid motljus och lite sånt så man skall nog inte stänga av blixten heller.

Kanske nåt tokigt med just din kamera Alexander?

Postad 30 december 2007 - 11:53

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Nej,

Jag tror absolut inte att det är något fel på kameran. Kanske är jag för kräsen eller kanske kör på fel inställningar. Jag har haft på crom mestadels av tiden. Men det var just dina båtbilder Micke som fällde avgörandet för mig när jag köpte kameran, brukar ju bara köpa dyrt men kanske inte bra och tänkte att nu ska de satsas på kvalite istället för design på kameran :blush:

Är på resande fot hela tiden därför jag inkommer med sena svar, uppskattar verkligen hjälpen! Infogar en bild här nu som jag tycker har många fina färger men som är för brusig. Kan det bero på crominställningen?

Postad bild

Postad 30 december 2007 - 12:27

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Tror inte det beror på chromeinställningen men jag tycker man skall undvika den iaf för det enda den gör är att dra på kontrast m.m lite för hårt. Bättre att justera det i datorn i efterhand om man har möjligheten med ett enkelt fotoprogram som t.e.x ACD See eller liknande.

Lite brus finns alltid i F40fd:ns bilder men man skall inte bli så väldigt upprörd över det. Kikar man på bilderna "normalt" eller printar ut dom och inte superzoomar dom till 100% så ser dom fina ut. Nu tycker jag ju iofs att du har lite väl mkt brus i sitt exempel där men den är också tagen med ISO400 och det kan man ju inte jämföra med mina båtbilder som är ute i dagsljus och ISO100.

Tror din fruktbild där skulle ha tagits med ISO 100/200 och blixt med "lång synctid" så hade den blivit perfekt.

Bifogar en liten 100% crop av en liten del av en "båtbild" som jämförelse

Bifogad fil(er)

Postad 30 december 2007 - 12:27

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Kanske är för högt ISO? Eller kanske ändrat någon inställning? du kanske fotar med makro läget på :blush:.. Men jag har tagit en del bilder inomhus och ibland är det svårt att få bra bilder tycker jag.. men går nästan alltid att få bättre bild om man ändrar något manuellt, vilket är lite synd att det inte bara är att trycka av i auto läget, men det kanske mest är när det är lite mörkare. Sen kanske zoomen är för bra så man alltid ser brus om man zoomar in så långt det går på bilderna ;) på förra kameran kunde jag zooma in 4 ggr tror jag.

Postad 30 december 2007 - 12:34

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
2 meddelande samma minut det är bra jobbat. Ibland när man tar bilder så väljer kameran Auto 1600 men oftast ISO 800. 1600 är det alltid för högt ISO? Tog en bild i skogen när det var lite halvljust då valde den även då 1600..

Desto ljusare det är ju lägre ISO kan man välja, och om det är mörkt ska man välja lite högre ISO. Har jag uppfattat denna information korrekt rätt?

Postad 30 december 2007 - 13:57

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Köpte min f40fd i fredags och idag när jag skulle demonstrera kameran för pappa såg jag att ca 5-6 pixlar på lcd skärmen var gröna.
Har ni några lysande pixlar på era displayer, vad ska man göra åt det? Höra av sig till butiken man köpte kameran av eller ska man höra av sig till Fujifilm?
Vet att det inte påverkar bilden i sig men jag förväntar mig alltid fungerande prylar vid nyköp.

Postad 30 december 2007 - 14:08

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Vad jobbigt, hatar när saker man får inte är som dom ska! Var man ska lämna in kameran det vet jag inte, men det är säkert där du beställde/köpte den ifrån.

Vet inte hur det är på kameror men om det är gröna pixlar så är väl inte pixalrna helt döda tror jag, så har man tur kanske det går att fixa? Går ibland på Tv apparater. Testat att massera området runt de gröna pixlarna lite försiktigt? Eller så kanske man kan ladda ner någon filmfil med mycket ljus eller liknande för att tvinga tillbaks dom.

Postad 30 december 2007 - 15:40

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Var tvungen att testa lite till och nu såg jag inga dåliga pixlar men då dem syntes så höll jag kameran mot mina svarta byxor.

Vad har ni för väskor till era kameror?
Själv har jag beställt en svart skinnväska från ebay tyskland ska bara betala den, har inte handlat genom ebay tidigare så det lär väl ta lite tid.

Postad 30 december 2007 - 17:29

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Det här med skumma pixlar på skärmen är något jag har märkt på min F31FD också. Kolla om pixlarna är defekta hela tiden, eller bara vid förhandsvisning efter ett taget foto. Ser fotot likadant ut i visningsläge? Om inte så är det någon typ av bugg bara, och inte fel på LCD-skärmen.

Postad 30 december 2007 - 17:40

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Alexander-: Jag upplever heller inget konstigt över den där bilden. Visst är det brusigt vid 100% storlek, men så är det helt enkelt på digitala kompaktkameror idag, särskild när man kommit upp till ISO400 och över. På vissa modeller kan man räkna med sådant brus redan vid ISO80-100.

Redan vid 50% storlek kommer det mesta av det där bruset ha blivit osynligt och vid 25% ser bilden ren och fin ut. På datorskärmar blir brus väldigt tydligt, men på ett utskrivet foto ser det mycket bättre ut. Många blir besvika över bildkvaliteten men det är som sagt för att de tittar på bilden i 100% storlek på en datorskärm. Det vore som att använda lupp när vi ser på ett foto i A4-storlek, det gör man inte i verkligheten.

Postad 30 december 2007 - 18:17

Alexander-
  • Alexander-
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Joakim
Ja, jo visst bör det vara så. Ju mer och mer jag testar kameran så blir jag mer nöjd måste jag ändå säga. Autofunktionerna är inte så dumma om man bara använder dem i rätt situationer så att säga. Här nere är det ju väldigt mycket belysning som man vill fotografera på natten och då funkar inställningen "solnedgång" väldigt bra kombinerat med att man klickar på lite ljusare lcd. Och det blir som ni säger, cromen är nog rätt bra när det är lite svagare kontraster men kanske inte det bästa alternativ när det redan är ljust och starka kontraster.

Angående döda pixlar verkar jag oxå ha några, 5-7 st men det är inget man stör sig på. Bilderna ska ju trots allt bort från kameran när de väl ska visas upp sen ändå.

Ska se om dagens utflykter resulterat i någon spännande fin bild, hela dagen är körd på "auto" alt. "blomma"

Tack igen för hjälpen boys!

Vänliga hälsningar
Alexander

Postad 30 december 2007 - 20:54

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Här är några bilder om jag tagit 2 stycken Makro bilder sen en tomte som blev rätt så bra, inte så mycket brus på dom här, men det har blivit många sådana också men dom tar jag inte med här :)

https://www.minhembi...c_id=204110.jpg

https://www.minhembi...c_id=204115.jpg

https://www.minhembi...c_id=204116.jpg

Postad 06 januari 2008 - 23:54

nitsev
  • nitsev
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det här är ju hemskt om man ska vara ärlig.

Om vi ska jämföra de 3 kamerorna F31, F40 och F50 så verkar alla tester osv. som jag sett på nätet vara rörande överens om att F31 är den klart bästa. Om F40 säger man typ. Bra kamera men inte riktigt lika bra som sin föregångare F31. Då är det framförallt brus vid dåligt ljus som man jämför. I princip säger man samma sak om F50, dvs inte lika bra kvalitet som på F31. Fuji har alltså lyckats med konststycket att få efterföljande kameror SÄMRE än föregående generation. I sanning ett självmål. Finns det verkligen inget konsumenttryck på kameror med lägre antal megapixel. Mer än 6 är ju helt meningslöst på den här typen av kameror. Vill man kunna göra rejäla förstorginar etc. köper man väl en "riktig" kamera eller?
F31 tillverkas dessutom inte längre och kan man få tag på den så kostar den nästan dubbelt så mycket som en F40! Upprörande!

Hur är bildkvaliten på den ultrakompakta Z5 och Z100 jämfört med F-serien?
Finns det andra kameror som är bra på att ta bilder vid dåligt ljus? (alla digitalkamerors akilleshäl)

mvh Frede

Postad 21 januari 2008 - 00:36

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Nu har jag verkligen lagt ner för mycket tid och möda i arbetet att leta fram köpvärd kamera. Eftersom F31fd inte går att köpa någonstans, har varit desperat och letat på ebay.com t.o.m, så jag undrar nu vilken ni hade köpt istället för F31fd? Inte F50, den är sämre än f31fd.
Jag är ute alla fina egenskaper som f31fd besitter men svårt att hitta det på någon annan kamera, är det verkligen "mission impossible"?
Priset får hamna som högst på 3000kr och det spelar ingen roll viket märke.

Har velat köpa en kamera i tre månader nu...så jag orkar inte mer.

Redigerat av LeTheMan, 21 januari 2008 - 18:21.

Postad 27 januari 2008 - 20:48

martinsp
  • martinsp
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vilken är bäst av F40 och F50?

Postad 27 januari 2008 - 21:58

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Vilken är bäst av F40 och F50?

Jag hade valt F50. Kör man den kameran i 6MP-läget, så verkar den vara väldigt lik F31fd (hög ISO).

Redigerat av Walkir, 27 januari 2008 - 22:03.

Postad 28 januari 2008 - 09:40

fillan
  • fillan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Stämmer verkligen det, att bilderna från en F50 blir bättre (mindre brusiga) i 6MP-läget?
Jag står själv i valet mellan en F40 och en F50 och fördelen med F40 vad jag har förstått är att den genererar mindre brus p.g.a. färre pixlar på en lika stor sensor.
Fördelen med F50 som jag ser det är att den har bildstabilisator och fler möjligheter till inställningar.
Kan inte bestämma mig. Någon som har erfarenhet av dem och vet något som gör mitt val enklare? :blush:

Edit: Såg på deras hemsida att det finns en F100fd nu också. Ännu mer att välja på alltså. Suck...

Redigerat av fillan, 28 januari 2008 - 10:29.

Postad 28 januari 2008 - 12:06

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0
Jämförelse mellan F31 och F50:
http://www.dpreview....50fd/page10.asp

F50 @ ISO3200 6MP:
http://dc.watch.impr...6m_iso3200l.jpg
F50 @ ISO1600 6MP:
http://dc.watch.impr...6m_iso1600l.jpg

F31fd @ ISO3200 6MP:
http://dc.watch.impr...6m_iso3200l.jpg
F31fd @ ISO1600 6MP:
http://dc.watch.impr...6m_iso1600l.jpg

Det går inte att komma ifrån att F31fd är bättre, men F40 ser jag inte som ett alternativ.

Postad 28 januari 2008 - 15:32

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Nej,

Jag tror absolut inte att det är något fel på kameran. Kanske är jag för kräsen eller kanske kör på fel inställningar. Jag har haft på crom mestadels av tiden. Men det var just dina båtbilder Micke som fällde avgörandet för mig när jag köpte kameran, brukar ju bara köpa dyrt men kanske inte bra och tänkte att nu ska de satsas på kvalite istället för design på kameran :blush:

Är på resande fot hela tiden därför jag inkommer med sena svar, uppskattar verkligen hjälpen! Infogar en bild här nu som jag tycker har många fina färger men som är för brusig. Kan det bero på crominställningen?

Postad bild

det du ser där är resultat av brusreducering, det finns lite L brus kvar, vilket är bra, det gör itne så mycket om lite sådant är kvar, för hård brusreducering tarbort detaljer...

Det blir inte så mycket bättre med liten sensor helt enkelt.

Postad 06 februari 2008 - 15:18

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Vad ska man köra med för inställningar på en F31d när man är inomhus och tar kort?
Tycker bilderna blir suddiga vid minsta rörelse om man tar kort på personen och svårt att få fokus på rätt ställe. Några ideer på inställningar?
Utomhus är det inga problem då blir dom hur klara som helst.

Postad 10 februari 2008 - 17:24

Unregistered962b578c
  • Unregistered962b578c
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag är ute efter en extrakamera för runt 1500kr. Efter att ha läst runt om olika kameror på prisjakt och i detta forumet så verkar F40fd ge mest för pengarna i den prisklassen? Jag är jävligt nära att skicka in en beställning nu! Gör jag rätt?

Postad 10 februari 2008 - 17:31

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Jag är ute efter en extrakamera för runt 1500kr. Efter att ha läst runt om olika kameror på prisjakt och i detta forumet så verkar F40fd ge mest för pengarna i den prisklassen? Jag är jävligt nära att skicka in en beställning nu! Gör jag rätt?

Det gör du.
En mycket trevlig kamera. Levererar mycket fina bilder för en kamera i den prisklassen!

Postad 15 februari 2008 - 17:05

Unregistered962b578c
  • Unregistered962b578c
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Fått hem den idag. Batteriet står på laddning nu.
Men..... manualen bara på franska och går man in på svenska Fujifilms hemsida så tar dom 500kr för en manual ;)
Finns det ingen datamanual?? Nån som har en på svenska eller engelska? [email protected]

EDIT: Hittade manual på amerikanska hemsidan.

Redigerat av Unregistered962b578c, 15 februari 2008 - 19:36.

Postad 26 februari 2008 - 10:42

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Hejsan!
Har beställt en Fujifilm Finepix F40fd och är på jakt efter ett extrabatteri. Står i manualen att det "ska vara" ett NP-70 batteri, men hittar inga återförsäljare med det batteriet. Finns det andra batterier i NP-serien som är kompatibla med just F40? :)

Postad 26 februari 2008 - 10:51

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0
Alla större fotohandlare bör sälja NP-70 batteriet, som tex Cyberphoto, Fotovideo eller Scandinavian Photo mfl.

Postad 26 februari 2008 - 11:01

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

Alla större fotohandlare bör sälja NP-70 batteriet, som tex Cyberphoto, Fotovideo eller Scandinavian Photo mfl.

Ja jäklar, så var det ju såklart, där fick man för att man är lat... Sökte på prisjakt och "den där andra jämförelse-sajten" och fick noll träffar... Synd bara att Zebra Media inte verkar ha det inne för att 400 kr + frakt på Cyberphoto var lite i mastigaste laget tycker jag... Tack för tipset alla fall, nu vet jag att det går att få tag på.

Med andra ord är det NP-70 som gäller? Formfaktor etc på andra batterier i serien passar inte till F40?

Edit: Mejlade Zebra Media som visst hade ett batteri som dom benämner "Panasonic CGA-S005(E) & DMW-BCC12/Fujifilm NP-70/Leica BP-DC4/Ricoh DB-60" som dom nu lagt upp.

Redigerat av Unregisteredbd4cda37, 26 februari 2008 - 11:39.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.