* Officiell tråd - Panasonic's PT-AE2000U *
480 svar till detta ämne
Postad 22 November 2007 - 01:05
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Du verkar inte riktigt förstå så jag ska försöka förklara tydligare. HD DVD är flaggade som 29,97 Hz men det är lagrat på skivan som 23,976 Hz precis som Blu-ray. Den enda skillnaden är alltså flaggningen. Vad jag vet så är alla filmer på både Blu-ray och HD DVD lagrade som 23,976 Hz men det är möjligt att det finns nån film som är lagrad i exakt 24 Hz på Blu-ray. Skillnaden mellan 24,000 och 23,976 är INTE ett problem som man skulle kunna tro efter att ha läst vad du skrivit.
Som kuriosa kan nämnas att filmer på DVD i europa är uppsnabbade 4% till 25 Hz och jag har inte sett några inlägg som kallar det för "djävulens påfund".
Mvh David
Jag har inga bevis för någonting mer än att det har snackats om denna skillnaden länge på flera ställen och att just den texten finns på Wikipedia som även den stöder mina teorier. Har dock inga Blu-ray prylar att testa fakta med. Det måste vara fler än jag som trodde att "djävulens påfund" skulle försvinna när HD-formaten skulle slå igenom och det finns otaliga trådar som beskriver dessa NTSC-problem med judder bl.a. Hade varit ett gyllene tillfälla att döda PAL/NTSC/SECAM för gott efter en tid, men de såg till att hålla eländet vid liv istället... Att det inte gör något i mitt fall med Panna AE2000 är ju en annan sak. Den och en del andra bildvisare klarar ju av båda frekvenserna. Och att snabba upp 24 bilder till 25 ger inga märkbara försämringar mer än att filmerna blir kortare och ljudet lite ljusare (troligtvis omöjligt att höra skillnad). Vet inte om det är kuriosa precis... det var dödligt allvar redan i början av 80-talet när jag lärde mig TV-branschen på gymnasiet och enda fördelen idag är att de flesta TV/projjar idag klarar båda eller alla systemen. det var för övrigt inte så längesedan som projjarna hade problem att spela upp PAL-material utan judder.
Postad 22 November 2007 - 08:42
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
OT: Faktum är att det som står på wikipedia stödjer dave19s teorier, inte dina Gabbe. Grejjen är att wikipedia beskriver exakt det dave säger fast med avrundade siffror.
Hajjar inte heller det där om "djävulens påfund", 23.976 Hz ger inte mer judder än 24 hz så jag ser inte vad problemet är.
Postad 22 November 2007 - 08:47
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Det problemet som jag har stött på är att Samsung BD-P1400 har problem med stödet för 24Hz tekniken. Och ifall det hade varit så att det hade varit 24 och 23.976 så hade det inte varit några problem. Det som händer är att spelaren visar det som 24 men när mellanskillnaden mellan 23.976 och 24 kommer ifatt varandra så blir det ett litet hack i filmen för att komma till rätt bildruta igen.
Postad 22 November 2007 - 08:56
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
24Hz finns egentligen inte som uppdatering, utan är en avrundning av 24/1.001 = 23.976
Det som du ser som problem är troligen ett genlockproblem, där bilden har processats i flera steg och inte kan låsa klockorna för refreshrate mellan input och output - detta fenomen är mycket vanligt, vilket resulterar i att man tappar en frame ca: var 20 minut. Detta problem är också en orska till att man får problem med lipsynch.
mvh
/Pär
Postad 22 November 2007 - 10:27
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Ser att jag fick kommentarer på mina förra poster och visst är det så att det förekommer fel på nästa all produkter. Dock finns idag risken att man får ta den största smällen om man är early adapter. Därför tror jag det är bra för oss som är intresserade av denna projektor, att läsa vad som skrivs på AVS-forum och följa utvecklingen. http://www.avsforum....ighlight=ae2000mvh
Postad 22 November 2007 - 12:09
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
OT: Faktum är att det som står på wikipedia stödjer dave19s teorier, inte dina Gabbe. Grejjen är att wikipedia beskriver exakt det dave säger fast med avrundade siffror.
Hajjar inte heller det där om "djävulens påfund", 23.976 Hz ger inte mer judder än 24 hz så jag ser inte vad problemet är.
Jag tolkar "native timing" som den timing man har på biografen då det härstammar därifrån och det kanske är fel av mig. Eftersom det är mer eller mindre omöjligt att veta vad som skrivs eller menas när det ena läget står 59,94Hz i en manual och i andra läget 24Hz om de egentligen menar 23,976 så är det svårt att bena ut sanningen. Om man läser Blu-ray's "2.B Audio Visual Application Format Specifications for BD-ROM" så skriver de: 1920x1080x59.94-i, 50-i (16:9) 1920x1080x24-p, 23.976-p (16:9) 1440x1080x59.94-i, 50-i (16:9) MPEG-4 AVC / SMPTE VC-1 only 1440x1080x24-p, 23.976-p (16:9) MPEG-4 AVC / SMPTE VC-1 only 1280x720x59.94-p, 50-p (16:9) 1280x720x24-p, 23.976-p (16:9) Det verkar ju som att standarden finns för både 24Hz och 23.976. Jaja, är jag snett ute så ger jag mig.
Postad 22 November 2007 - 13:15
petterost
-
petterost
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
24Hz finns egentligen inte som uppdatering, utan är en avrundning av 24/1.001 = 23.976
Det som du ser som problem är troligen ett genlockproblem, där bilden har processats i flera steg och inte kan låsa klockorna för refreshrate mellan input och output - detta fenomen är mycket vanligt, vilket resulterar i att man tappar en frame ca: var 20 minut. Detta problem är också en orska till att man får problem med lipsynch.
mvh
/Pär
"Äkta" 24fps finns , med eftersom den (i USA) "telecineras"  ned till 23,976 för att föja NTSC-standarden så lär vi inte få se några rena 24fps-filmer. Men rent tekniskt ska formatet supportas. Det är som vanligt, urmodiga gamla standards som sätter krokben på de nya formaten. Tanken med 24p när det lanserades, som jag förstod det, var väl att komma bort från NTSC/PAL/Film-konverteringsstrulet .. jo, tjena. Genlock, det är väl något man enbart använder i videoredigeringssammanhang, där man behöver kunna synka flera videokällor. Slutformatet är ju endast en standardström, PAL/HD t ex. Googlade, men hittade inget som säger att vanliga spelare har en inbyggd genlock. Eller missförstår jag dig kanske? För övrigt tycker jag att frågorna här och på många andra ställen, om "äkta" HD och bildfrekvenser och annat, visar hur luddiga standarder det finns inom film & tv-industrin. Jag har jobbat litegrann med kopplingen mellan video-system och datorer, och insåg snabbt att bild o ljud är j*vligt komplext, i kedjan kamera-videosystem-dator-slutformat finns en förbenat massa variabler att ta hänsyn till. Tycker att standarderna i datorvärlden är ett under av klarhet i jämförelse. Men så dras ju tv-världen med ett tämligen tungt legacy-baggage .. asch, glömde några länkar: http://www.dvinfo.ne...ead.php?t=49261http://www.editorsgu..._23-24_proj.htmhttp://www.adobeforu.../webx/.3bbc4e84http://www.zerocut.com/tech/p24.htmlhttp://24p.com/reference.htm <-massor med länkar, iofs mest för professionella redigerare. Klart som korvspad, eller hur?
Redigerat av petterost, 22 November 2007 - 13:28.
Postad 23 November 2007 - 15:44
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Någon som hört något om leveransdatum
Postad 23 November 2007 - 15:50
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Postad 23 November 2007 - 15:52
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Första batchen gick från tyskland den 22:a och landar förmodligen här i början av nästa vecka.
Postad 23 November 2007 - 15:52
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Ja, nästa vecka skall de första levereras är den information jag har fått. Verkar ju dock som det redan finns en del i omlopp. MVH /Chuck
Postad 23 November 2007 - 16:25
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Har beställt en och hoppas att den dyker upp nästa vecka. Är det någon som kan rekomendera en ramspänd duk på 130 tum för upp till 10 000?
Postad 23 November 2007 - 16:45
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Är det någon som kan rekomendera en ramspänd duk på 130 tum för upp till 10 000?
Vad har du för möjligheter till mörkläggning? Har du ett ljuskontrollerat rum eller operationssalsvita väggar? Vill du kunna kolla på film/spela spel med en hel del ströljus? Har du en "bat cave" så kanske en ADEO på 135 tum kan göra susen. Fundera också över vilket "mode" du vill köra projektorn i. Du kan absolut inte räkna med några 1500 ANSI-lumen och du vill ha en korrekt bild som "Color1"-läget eftersträvar. Då hamnar du kanske någonstans runt hälften, högt räknat (av de mätningar jag sett på div siter). MVH /Chuck
Postad 23 November 2007 - 16:51
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Vad har du för möjligheter till mörkläggning? Har du ett ljuskontrollerat rum eller operationssalsvita väggar? Vill du kunna kolla på film/spela spel med en hel del ströljus?
Har du en "bat cave" så kanske en ADEO på 135 tum kan göra susen.
Fundera också över vilket "mode" du vill köra projektorn i. Du kan absolut inte räkna med några 1500 ANSI-lumen och du vill ha en korrekt bild som "Color1"-läget eftersträvar. Då hamnar du kanske någonstans runt hälften, högt räknat (av de mätningar jag sett på div siter).
MVH /Chuck
Har i dagsläget inte någon möjlighet att mörklägga helt men skall inom 3-4månader ha mitt "hembio krypin" klart och kommer då ha möjlighet till total mörkläggning. Så jag kan tänka mig att kompromissa fram tills det är dags för ett riktigt biorum som enbart kommer att användas för film. btw, tack för hjälpen!
Postad 23 November 2007 - 18:48
dave19
-
dave19
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har beställt en och hoppas att den dyker upp nästa vecka. Är det någon som kan rekomendera en ramspänd duk på 130 tum för upp till 10 000?
Du kommer få en väldigt ljussvag bild med så stor duk iaf om du ska ha projektorn i ett färgkorrekt läge. Enda sättet är att använda en duk med hög gain t.ex. Dalite Highpower men den verkar svår att få tag på i Sverige. Mvh David
Postad 23 November 2007 - 20:35
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Om man inte är i behov av en ljusstark projektor, finns det då vettiga alternativ?
Jag har ett dedicerat biorum och mörklägger alltid.
Postad 23 November 2007 - 20:42
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Grejen är ju den att AE2000E inte är speciellt ljusstark i sitt Color1-läge, som är det som man kan förvänta sig att de flesta vill använda vid filmvisning.
MVH
/Chuck
Postad 23 November 2007 - 21:07
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Jasså, det trodde jag var denna projektors styrka, att den var ljusstark.
Hmmm, då kanske det duger med en Mitsubishi 4900 i alla fall.
Postad 23 November 2007 - 21:19
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jasså, det trodde jag var denna projektors styrka, att den var ljusstark.
Jag skulle nog säga att dess styrka är att den är väldigt bra "out of the box", ligger ruskigt nära standard. Den är dessutom extremt lättplacerad, har en bra skärpa och svärta. Bilden är väldigt bra helt enkelt. Att den sen går att användas i upplysta rum när man krämar på i ett annat visningsläga är också en bonus. HC4900 har som jag ser det några nackdelar jämfört med Pannan. Den har sämre svärta, sämre implementerad autoiris, svårare att få bra färgmässigt och att den inte visar 24p. Om det är värt prisskillnaden är upp till var och en. MVH /Chuck
Postad 23 November 2007 - 21:28
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Grejen är ju den att AE2000E inte är speciellt ljusstark i sitt Color1-läge, som är det som man kan förvänta sig att de flesta vill använda vid filmvisning.
Blir detta ett problem om man kan mörklägga helt eller är det endast vid ljusare miljöer det upplevs som ett problem?
Postad 23 November 2007 - 21:41
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Desto mörkare man har desto mindre ljus behöver man. Men minst 12fL är väl det som brukar nämnas som behagligt, har man riktigt mörkt och ljuskontrollerat kan man komma undan med lägre. Jag vill nog komma över 15 för att vara nöjd... Tyvärr sitter jag inte på förstahandsinformation, jag går bara på de mätvärden som presenteras på tex AVS av användare så jag kan nog inte säga så mycket om exakt hur mycket man får ut i Color1-läget. Jag tror (av det jag läst) att det snarare handlar om betydligt lägre siffror än de specade 1500. MVH /Chuck
Postad 23 November 2007 - 22:19
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Det finns två alternativ OM du skulle tycka att den blir för ljussvag:
1. Ha projektorn nära duken med maxzoom = ljuststarkaste läget
2. Byt visningsläge till t ex Normal, som är ljusstarkare
Postad 23 November 2007 - 22:23
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det finns två alternativ OM du skulle tycka att den blir för ljussvag: 1. Ha projektorn nära duken med maxzoom = ljuststarkaste läget 2. Byt visningsläge till t ex Normal, som är ljusstarkare
3. Köpa en duk som undertrycker ströljus och har hög gain, tex FireHawk eller Bjurabs ReAct. MVH /Chuck
Postad 23 November 2007 - 22:40
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Eftersom jag spammar den här tråden friskt så kan jag ändå fortsätta posta några bra länkar: Servicemanual: PT-AE2000U/PT-AE2000E många sätt att sätta garantin ur spel... Användartråd med några mätningar med olika förutsättningar: AE2000U Tweaker and Setting Thread MVH /Chuck
Postad 24 November 2007 - 09:43
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Eftersom jag spammar den här tråden friskt så kan jag ändå fortsätta posta några bra länkar:
Servicemanual: PT-AE2000U/PT-AE2000E många sätt att sätta garantin ur spel...
Användartråd med några mätningar med olika förutsättningar: AE2000U Tweaker and Setting Thread
MVH /Chuck
Intressant.. Däremot ser jag på mätningarna att de allihop mäter felaktigt på en projektor som har dynamisk iris. De mäter IRE skalan på full field istället för windows. Det gör att man får de felen som de får när de mäter. En dynamisk iris är däremot till för att påverka hela bilden baserat på information och det sker aldrig i en film att man har hela fält av samma färg, därför ska man alltid mäta upp och kalibrera en projektor med dynamisk iris med windows. Gör man det så mäter den mycket bättre än vad de lyckas med i den tråden och det är en korrektare representation hur den kommer att se ut med riktigt material också.
Postad 24 November 2007 - 10:14
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Bra att du uppmärksammar det Mattias, men vad jag kan se står det att iaf en av de mäter med iris off?
Verkar det stämma som de kommer fram till att "Eco" mode på lampan i vissa fall är ljusstarkare än "Full"? Det verkar knasigt på något sätt...
Än så länge finns det mig veterligen ingen "riktig" recension på AE2000E där man gjort en ordentlig genomgång på ljusstyrka osv i de olika visningslägena (Color1, Cinema1, 2 Normal osv).
Jag skulle tycka det var väldigt intressant att se om det överhuvudtaget går att använda tex "Normal" som spottar ur sig 900 ANSI-lumen med lite justeringar för filmvisning i ett skapligt färgkorrekt läge. Att Color1 är superbt vet vi redan, men kan man tänka sig att det finns mer att hämta i de ljusstarkere visningslägena...?
MVH
/Chuck
Postad 24 November 2007 - 10:19
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Ja, de mäter även med IRIS off och då är resultaten mycket mer konsekventa i gråskalan och gamma. Vilket är ett bevis i sig att de mäter på full field i båda lägena, för när man mäter upp den med windows så är resultaten väldigt likvärdiga för både off och on.
Jag får väl lägga till i min lista att göra att gå igenom den i microdetalj här framöver
Postad 24 November 2007 - 11:00
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jag får väl lägga till i min lista att göra att gå igenom den i microdetalj här framöver 
Exakt! MVH /Chuck
Postad 24 November 2007 - 15:58
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Om du har tid och möjlighet till det så skulle det vara mycket uppskattat  . Sitter med fingret på köpknappen men behöver lite mer fakta för att det ska kännas komfortabelt. Har tankar på en fattigmans 2.35:1-setup, dvs uppzoomning, på en 2.6m bred duk och då blir det ju än mer kritiskt med vad den klarar av. Skulle t ex vara intressant att veta vad den puttar ut vid min- och max-avstånd från duken. I en AVS-tråd så uppger man att den tappar ca 40% mellan ytterlägena. Ska montera min på 13ft (4.0 m). Hur mycket ska man räkna av minskning av lampstyrka pga åldring? Det är ju omöjligt att svara på specifikt för denna projektor antar jag, men det kanske finns generella siffror man kan använda? Har sett allt från 20-50 %. OT: Är lite nyfiken på Bjurab ReAct-duken som nämndes. Den ska visst ha ett gain på 1.2 och vara grå. Newbie-fråga: Är denna duk ett bra alternativ i ett ljuskontrollerat rum med denna projektor? Anledningen till att jag frågar är att i och med fattigmans-setupen så kanske inte dess ANSI Lumen räcker till och då får man hjälpa till med högre gain på duken. Har inte hittat någon vit duk med högre gain än 1.0 inom mitt prisområde och jag vet inte om en grå duk är optimalt i mitt fall.
Redigerat av Gargantua, 24 November 2007 - 15:59.
Postad 25 November 2007 - 09:47
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Intressanta frågeställningar Gargantua. Du kan få några tips genom att läsa den här tråden: How large of a screen can I get for my Panny AE2000 Finns lite småfel som jag ser det men i det stora hela ganska bra. MVH /Chuck
Postad 25 November 2007 - 13:34
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jo jag känner till den sedan tidigare och det är bra info, men tack ändå
Det jag saknar just nu är lite fakta bara. Vet inte om man kan gå på siffrorna som står i AVS så jag hoppas att någon av våra Gurus mäter upp den snart.
Justering: Gick in i Projector centrals kalkylator och såg att jag bara kan ha upp till 2.40 m (95") dukbredd för 13ft avstånd  .
Postad 25 November 2007 - 15:12
hasse2cool
-
hasse2cool
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jo jag känner till den sedan tidigare och det är bra info, men tack ändå
Det jag saknar just nu är lite fakta bara. Vet inte om man kan gå på siffrorna som står i AVS så jag hoppas att någon av våra Gurus mäter upp den snart.
Justering: Gick in i Projector centrals kalkylator och såg att jag bara kan ha upp till 2.40 m (95") dukbredd för 13ft avstånd .
Om jag inte kollar fel så kan du ha mellan 65-132 tum storlek på 13 ft. http://www.projector...p;tab=downloads
Postad 25 November 2007 - 16:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Justering: Gick in i Projector centrals kalkylator och såg att jag bara kan ha upp till 2.40 m (95") dukbredd för 13ft avstånd 
Om jag inte kollar fel så kan du ha mellan 65-132 tum storlek på 13 ft.
http://www.projector...p;tab=downloads
Inte blev man mindre yr av det... Jag får det till 58-116 tum om det var dukbredd som gäller? 295 cm bred duk? Skulle det inte räcka? Försöker du göra SF arbetslösa?
Postad 25 November 2007 - 18:35
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Hehe, här hade jag lite för bråttom helt klart. Visste väl att det inte var bra att slänga iväg något precis innan man sprang ut  . När jag skrev det så hade jag tänkt in att jag inte ville ha lägre än 11-12 ftL (räknat på 400 ANSI Lumen och gain 1.0). Nåväl, fick ju ett tips på en bra kalkylsida så det förde ju något gott med sig. Tack! Det skulle vara intressant att veta hur "off" Normal-läget på Pannan är. Man kanske kan köra på Color1 tills det blir för dåligt och sedan växla över till Normal-läget som verkar putta ut det dubbla i ANSI Lumen. Normalläget kanske också fungerar bra för spel? OT: Såg förresten att Projection central har kommit ut med en jämförelse mellan Pannan och Mitsu 6000 där de anger att Mitsun är lite ljusstarkare i filmläge, ca 30%, medans Pannan är mer färgkorrekt i alla lägen. Mitsun skulle kunna vara ett alternativ om det inte var för priset.
Postad 25 November 2007 - 20:42
kodanne
-
kodanne
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Såg denna på mässan i lidingö och blev imponerad.
Undrar hur epsons nya står sig mot denna börjar vankas projjeköp och panasonicen är grym till
pris och prestanda.
Postad 26 November 2007 - 10:21
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Enligt AVS-forum står detta i manualen: "If you use the projector consecutively 6 hours every day, the optical components may need to be replaced in less than 1 year."Kan ni som redan har denna projektor verifiera detta i eran egen manual? MVH
Postad 26 November 2007 - 11:21
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Enligt AVS-forum står detta i manualen:
"If you use the projector consecutively 6 hours every day, the optical components may need to be replaced in less than 1 year."
Kan ni som redan har denna projektor verifiera detta i eran egen manual?
MVH
Gjorde en sökning i den engelska manualen för AE-2000U efter detta och hittade följande: The lamp life is depends on individual lamp characteristics, usage condition and the installation environment. Especially the consecutive use of the projector for more than 10 hours, or the frequent switching on or off may greatly affect on the lamp life.If you use the projector consecutively 6 hours every day, the optical components may need to be replaced in less than 1 year.6 timmar gånger 300 dagar = 1800 timmar, lampans förväntade livslängd.. Men "the optical components" är alltså panelerna?
Redigerat av Dave R, 26 November 2007 - 11:33.
Postad 26 November 2007 - 13:34
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
to be replaced in less than 1 year.[/i]
6 timmar gånger 300 dagar = 1800 timmar, lampans förväntade livslängd.. Men "the optical components" är alltså panelerna?
Precis, svårt att veta och eftersom jag är intresserad av denna projektor vill man ju gärna veta lite kring detta innan man beställer. Att byta lampa är inga problem men att något annat skall ta stryk vid 6 timmar användning per dag låter i min öron något oroväckande. 26.250 kr är för mig mycket pengar och jag tror inte det skadar att vara lite lyhörd på dom som idag kör AE2000 och har stött på problem. (AVSforum)
Postad 26 November 2007 - 18:56
hasse2cool
-
hasse2cool
-
Amatör
-
-
84 inlägg
to be replaced in less than 1 year.[/i]
6 timmar gånger 300 dagar = 1800 timmar, lampans förväntade livslängd.. Men "the optical components" är alltså panelerna?
Precis, svårt att veta och eftersom jag är intresserad av denna projektor vill man ju gärna veta lite kring detta innan man beställer. Att byta lampa är inga problem men att något annat skall ta stryk vid 6 timmar användning per dag låter i min öron något oroväckande.
26.250 kr är för mig mycket pengar och jag tror inte det skadar att vara lite lyhörd på dom som idag kör AE2000 och har stött på problem. (AVSforum)
Kan vara så att panelerna inte klarar mer än ca 2000 timmar under ogynsamma omständigheter. Ett annat alternativ är att panasonic försöker friskriva sig för från ansvar utifall dem nu inte skulle hålla så länge som vi konsumenter förväntar oss. Finns väl en tråd om det här, där man då vill ha en grupptalan mot "dåliga" paneler. Jag har inget svar bara en tanke angående hur det tänker... Men i min öron innebär det som står här ovan inte nödvändigtvis att panelerna bara klarar ca 2000 timmar. Men visst frågeställningen har utan tvekan existensberättigande, ingen ju vill köpa grisen i säcken framförallt inte så här innan jul
Postad 26 November 2007 - 22:03
kodanne
-
kodanne
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Typiskt att det ska strula med denna nu när man äntligen hittat en grym produkt till hyfsat pris.
Blir nog till att avvakta tills efter jul och vem vet den kanske gått ner ett par kronor med tills dess?
Postad 27 November 2007 - 09:28
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Typiskt att det ska strula med denna nu när man äntligen hittat en grym produkt till hyfsat pris.
Vad är det som strular? MVH /Chuck
Postad 27 November 2007 - 09:42
toska
-
toska
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Ja vad strular? om man läser på AVS så verkar det bara ha varit damm som kommer in på några användares paneler.
sen om dom vill friskriva sig med ett värde som 2000 timmar så gissar jag att det är lite som med att vi garanterar att bilen ska vara rostfri i 10000 mil. Inte betyder det att bilen totalrostar direk på 10001:e milen (kan man ju hoppas iaf.  ).
Postad 27 November 2007 - 11:27
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Ja vad strular? om man läser på AVS så verkar det bara ha varit damm som kommer in på några användares paneler. sen om dom vill friskriva sig med ett värde som 2000 timmar så gissar jag att det är lite som med att vi garanterar att bilen ska vara rostfri i 10000 mil. Inte betyder det att bilen totalrostar direk på 10001:e milen (kan man ju hoppas iaf. ).
Som jag tolkar det är det inte ett visst antal timmar, utan ett visst användningssätt, som gör att "the optical components" kan behöva bytas inom ett år - nämligen kontinuerligt användande 6 timmar varje dag. Livslängden på "the optical components" ska - som jag tolkar det - vara längre om man inte använder projektorn lika intensivt. Jag ligger inte i närheten av denna användningsintensitet så mig spelar det ingen roll om det nu verkligen är som jag tolkar det. Om det däremot är så att "the optical components" kan behöva bytas efter 2000 timmar oavsett användningssätt och de försöker friskriva sig från detta så är det en annan femma och helt orimligt med tanke på vad det kommer kosta. Någon expert på "the optical components" uppbyggnad, varför och hur de slits etc. som kan upplysa oss? Kanske ska fråga Panasonic vad de menar.
Redigerat av Dave R, 27 November 2007 - 11:29.
Postad 27 November 2007 - 12:16
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Min skickas idag från Hembio Consult.
Postad 27 November 2007 - 12:32
kodanne
-
kodanne
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag tittar mycket på film och spelar även en del 360.
Så i vissa perioder blir det många timmar och man vill ju inte att projjen ska säcka ihop för det.
MVH KODANNE.
Postad 27 November 2007 - 12:36
kodanne
-
kodanne
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Grattis d-boy jag undrar vilken duk ska du köra till panasonicen funderar själv på en adeo.
MVH KODANNE.
Postad 28 November 2007 - 12:35
groove
-
groove
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har Panasonicen inbyggd scaler för cinemascopelins användning?
Postad 28 November 2007 - 12:37
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Fick min igår, urläcker bild och va skönt att slippa vertical banding  Min gamla PT-AE700 led ju oerhört av det.
Postad 28 November 2007 - 12:45
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Fick min igår, urläcker bild och va skönt att slippa vertical banding Min gamla PT-AE700 led ju oerhört av det.
På tal om bild, kommer det några nya den närmsta tiden?
Redigerat av Dave R, 28 November 2007 - 12:46.
Postad 28 November 2007 - 15:57
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Fick min igår, urläcker bild och va skönt att slippa vertical banding Min gamla PT-AE700 led ju oerhört av det.
Skicka upp lite screens och pics i ditt galleri. Väntar fortfarande på min men hoppas att den dyker upp de närmsta dagarna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|