Grupptalan mot Panasonic, utmattade LCD-paneler?
Postad 03 mars 2008 - 13:03
Postad 03 mars 2008 - 20:15

Är personligen lite kluven till problemet.
Å ena sidan så har man garanti/reklamationsrätt i 3 år vilket betyder att om man tittar ofta så kan man plocka ut en ny projektor när/om panelen ger sig.
Tittar man inte lika mycket eller om problemet yttrar sig efter 3-4 år så är det naturligtvis surt men samtidigt så är projektorn mer eller mindre värdelös vid det laget ändå.
Nypris: 11.000
Värde efter 3-4 år: Troligen mindre än vad en ny lampa kostar...
Det är minst sagt dåligt att man inte kan räkna med att projektorn håller för ett lampbyte. Men samtidigt är det ju inte svårare än att tänka efter en gång extra innan man köper ny lampa till den om den har några år på nacken och man är medveten om problemet.
Sen finns det ju inte direkt någon statistik på hur många som drabbas heller. Panasonic har väl varit rätt populära projektorer? Vilket i så fall kan innebära att panasonic-ägare kan vara överrespresenterade gällande problemet av den enkla anledningen att många har sådana.
Problemet är i vilket fall som helst inte enbart begränsat till panasonic då minst ett par sanyo-ägare drabbats av samma problem.
Postad 03 mars 2008 - 22:06
Vi kanske skulle skapa en tråd om hur man stressar fram panelpaj så att man kan reklamera (ett skämt förstås!)
Hursomhelst, jag kommer nog att köra på PT-200 eller någon annan LCD eftersom jag behöver lensshiften och zoomen. Antar att om man vill försäkra sig om att panelerna inte ska vara något problem är att man får titta jäkligt mycket på TV och se till att panelerna pajar inom en 3års period.
Postad 03 mars 2008 - 22:24
Den är ju en av de första riktigt avancerade LCD hemmabioprojjarna i konsumentklassen, men jag har inte kunnat se någon missfärgning eller flammighet i bilden.
Den tuffar på fortfarande då min nya Mitsubishi HC4900 började krångla direkt ur paketen...
-hoppas de fixar den snart då fläkten i sonyn är modell hårtork:-)
Postad 07 mars 2008 - 02:03
Han sa också att om panelen blir dålig inom 3 år efter köp så är det inbyggt fel vilket innebär att reklamationsrätten gäller.
Hur bevisar man efter 2,5 år att felet är ursprungligt? För det är väl det som reklamationsrätten avser?
Så ovanstående hade varit bra att ha svart på vitt ifrån Panasonic (dream on...).
Själv tar jag nog en trygghetsförsäkring och kanske "råkar" tappa projjen ifrån hög höjd innan den går ut....

Postad 07 mars 2008 - 05:22
Postad 07 mars 2008 - 07:03
Trygghetsförsäkringar fungerar dåligt eftersom de baseras på en viss procentsats av vad motsvarande projje är värd den dagen den går sönder plus att själva försäkringen brukar kosta rätt mkt.
Denna ska dock inte ha någon värdesänkning.
1300:- , självrisk 190:-
4 år
(NetOnNet)
Postad 07 mars 2008 - 08:25
Trygghetsförsäkringar fungerar dåligt eftersom de baseras på en viss procentsats av vad motsvarande projje är värd den dagen den går sönder plus att själva försäkringen brukar kosta rätt mkt.
Denna ska dock inte ha någon värdesänkning.
1300:- , självrisk 190:-
4 år
(NetOnNet)
Intressant, det var förmånliga villkor de hade såg jag. Dock undrar man hur de beräknar "likvärdig vara". När en projje är 4 år gammal så brukar det inte finnas likvärdiga varor till försäljning. Frågan är om man då får en lite bättre produkt i stället eller hur de gör...
Postad 07 mars 2008 - 11:13
Att gå och vara rädd för att LCD panelerna kan mattas ut tycker jag inte är befogat. De finns problem med DLP också. De blir bara mer påtagligt när någon skriver här hur deras projektor gått sönder och så hänger några andra på. De blir ju inte en rättvis bild när man läser, för då känns de ju som att alla har en trasig projektor. Man får ju aldrig höra om de som inte har något problem (Dock har ju några skrivit här).
Ska man köpa en projektor och väljer mellan LCD och DLP ska man inte gå efter vad just den tekniken kan ha för framtida problem utan vad man gillar för bild och vilken teknik som passar en själv (rgb, svärta osv).
Jag har både haft DLP och LCD, förtillfället LCD, och jag kan bara säga att båda teknikerna är riktigt bra.
Edit: Svenskan, skyller på tangentbordet

Redigerat av Lothar, 07 mars 2008 - 14:31.
Postad 07 mars 2008 - 11:31
Jag tror som någon sa att just Panasonic kan vara överrepresentarade. Trådskaparen av denna tråd hade problem med utmattade paneler men fick också en ny projektor om ja inte miss minner mig.
Att gå och vara rädd för LCD för att panelerna kan mattas ut tycker jag inte man ska känna. De finns problem med DLP också. De blir bara mer påtagligt när någon skriver här hur deras projektor gått sönder eller liknande och så hänger några andra på. De blir ju inte en ärttvis bild när man läser för då känns de ju som att alla har en trasig projektor. Man får ju aldrig höra om de som inte har något problem (Dock har ju några skrivit här).
Ska man köpa en projektor och väljer mellan LCD och DLP ska man inte gå efter vad just den tekniken kan ha för framtida problem utan vad man gillar för bild och vilken teknik som passar en själv (rgb, svärta osv).
Jag har både haft DLP och LCD, förtillfället LCD, och jag kan bara säga att båda teknikerna är riktigt bra.
Word!
Jag själv skulle te.x aldrig gå in i en problemtråd om jag inte hade ett problem jag ville ha utrett. Finns liksom ingen anledning. Däremot inför ett stundande inköp. Men jag har märkt att det inte är så bra heller. Hade dock redan bestämt mig innan jag såg denna tråden, och det påverkade mitt val till den grad att jag tar en extra försäkring, vilket jag förmodligen inte hade gjort annars.
Men nu vet jag iaf att den kommer funka smärtfritt; alla vet väl att tar man en extraförsäkring får man inga problem...

Nej, det var bättre förr, innan internet. Då gick man in på en radioaffär och köpte det man tyckte såg bäst ut....inga krusiduller.

Anathema: Om du orkar vänta lite drygt 3,5 år så ska jag ge dig ett svar på den frågan...
Redigerat av Fangface, 07 mars 2008 - 11:33.
Postad 08 mars 2008 - 16:07
Word!
Vad har Microsoft Word med saken att göra

Orkar inte läsa vad jag skrev tidigare men jag kommer att köra på en Panasonic 200. om jag kommer ihåg ska jag skriva om ett år så får vi se vad jag tycker då!
Postad 07 april 2008 - 09:16
Jag har haft samma problem ett tag nu, mitt yttrar sig genom att bilden är blå i högra sidan, grymt störigt. Jag ser på mitt komplett konto (där jag köpte min pt-700) att den är inköpt 2005-09. Hur ska man gå tillväga för att reklamera projjen, jag utgår från att det är det man får göra. Ska jag maila/ringa till komplett eller ska man ta det direkt med Panasonic?
//Mathias
Postad 07 april 2008 - 16:00
Postad 07 april 2008 - 19:43
Du får ta de med Komplett. De är de som sålt projektorn till dej så de ska sköta allt. Nu kommer jag itne ihåg vilket år man ändrade om i konsumetlagstiftningen från 2 år till 3 års rätt att om projektorn går sönder av ett fabrikationsfel få den lagad eller utbytt.
Mitten på 05 vill jag minnas!
sweet, då finns det en mikroskopisk chans för oss som köpt i mitten/slutet av 05

Postad 11 april 2008 - 12:49
Frågan är bara hur man ska formulera sig i ett sånt här meddelande

kan man skriva nåt sånt här?
Hej,
Jag skulle vilja reklamera min projektor. Anledningen är att LCD panelerna har blivit utslitna, att detta kan hända är inget jag har fått någon information om från varken Panasonic eller Komplett.se. Därför anser jag att varan är defekt och ska reklameras.
//Mathias
Någon som har erfarenhet i såna här ärenden som kan hjälpa mig formulera den bästa texten?

Redigerat av zaloo78, 11 april 2008 - 13:04.
Postad 11 april 2008 - 13:22
Tycker heller inte att du skall skriva något om att panelerna blivit utslitna (då tyder det ju på att du "slitit" på panelerna, tittat mycket). Skriv mer att bilden har försämrats påtagligt, långt ifrån det som den var som ny.
Postad 11 april 2008 - 15:42
Jag har varit i kontakt med Komplett.se och de ger mig rådet att jag ska reklamera varan och åberopa min rätt genom reklamationsrätten.
Frågan är bara hur man ska formulera sig i ett sånt här meddelandedet är ju ganska viktigt att man håller tungan rätt i mun i ett sånt här läge. Meddelandet går till komplett.se inte till panasonic så att ni vet det. Det är en tjänst de har på sin sajt.
kan man skriva nåt sånt här?
//Mathias
Någon som har erfarenhet i såna här ärenden som kan hjälpa mig formulera den bästa texten?
Har aldrig handlat av komplett.se så förstår inte riktigt vad de är de vill att du ska göra? Vill de att du ska skriva ett brev som du skickar komplett som sedan skickar de vidare till Panasonic eller?

Postad 11 april 2008 - 16:34
Panelerna ska hålle de antal år som konsumetköplagen säger (3 år). Börjar de slitas innan och bli påtagligt sämre så är de antagligen fabrikationsfel och du har rätt att få den lagad eller utbytt. Dock så måste man ha skött projektorn på rätt sätt som står i manual osv annars kan utslitningen bero på ägaren istället för att de är något fel ifrån fabrik.
Har aldrig handlat av komplett.se så förstår inte riktigt vad de är de vill att du ska göra? Vill de att du ska skriva ett brev som du skickar komplett som sedan skickar de vidare till Panasonic eller?
Låter gott, jag har skött den enligt manuallen (rengjort fitler, stängt avordentligt osv.) Det kompett vill att jag ska göra är att gå in på en sida och fylla i ett formulär där jag beskriver felet och vad jag vill egentligen. Sen vet jag inte vad som händer, de tar väl kontakt med mig eller med panasonic.
Efter att jag läst vad du skriver så finns det ju gott hopp att jag ska få igenom en reklamation.

Postad 11 april 2008 - 16:53
Både jag och nej kan väl säga. Klart att är panelerna utmattade och du skött projektorn som man ska och har kvar på och inhandlat den för mindre än tre år sedan så ska du få den lagad eller en ny projektor. Men vanligtvis brukar man få tjafsa lite först och ibland gå hela vägen till ARN för att få den utbytt. Så en dans på gröna ängar är de kanske inte om inte komplett är så ansvarstagande och förstående, att hjälpa kunder efter köpet är lika viktigt, så kanske du slipepr allt de där:)
Postad 14 april 2008 - 11:16
Den 14/9 2005 köpte jag en projektor av er.
Varan har nu gått sönder. Projektorn visar blåa färgskiftningar i bilden trots att jag följt alla skötselråd som står angivet i manualen (rengjort filter var 80-100 timme, stängt av projektorn ordentligt).
Jag begär att ni snarast byter ut den trasiga varan mot en ny, felfri. Jag vill ha ert besked om hur ni ställer er senast den 30/4 2008.
mvh.
Mathias Stjernfelt
Postad 14 april 2008 - 11:24
Postad 14 april 2008 - 11:27
Ser bra ut förutom de där med att de ska byta ut den. De har rätt att få försöka reparera projektorn först innan de byter ut den.
Enligt Konsumentverket, så ska jag begära det jag vill sen är det ändå upp till komplett.se att ta ställning till vad de anser vara det smidigaste.
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.
enligt http://www.konsument...ngArticleId=133
Postad 14 april 2008 - 19:41
Hej!
Denna vara har 24 månaders garanti. Detta innebär att denna RMA-ansökan inte är inom garantitiden och kommer därför att nekas.
Vänliga hälsningar
Returavdelningen
Komplett.se
skrev då tillbaka
Hej,
Detta handlar inte om något garantiärende, jag anser att projektorn ska hålla i mer än 2,5 år av normalt användande. Jag har hört mig om lite angående felet och det är förmodligen LCD-panelerna som blivit utmattade. Jag har inte fått någon information från varken er eller Panasonic att detta kan hända eller kommer att hända efter en tid. Detta känns som en klar brist i projektor!
Jag vet att en projektorlampa har en kort hållbarhetstid, men att LCD-panelerna ska gå isönder så här pass snabbt är inget jag har räknat med eller fått information om.
Därför hade jag hoppats att ni ville hjälpa mig att få min projektor reparerad eller utbytt.
Postad 14 april 2008 - 22:22
De är bara att stå på dej och känns det som att de inte kommer funka får du hota med ARN.
Postad 14 april 2008 - 23:04
Postad 15 april 2008 - 05:31
Postad 15 april 2008 - 07:32
Du har inte, som Lothar skriver, 3 års garanti enligt konsumentköplagen, utan 3 års reklamationsrätt. Bara så det inte blir något missförstånd, observera att reklamationstid inte är detsamma som garantitid d.v.s bevisbördan ligger under reklamationstiden hos konsumenten.
kom ihåg, det var i början av 2006 den nya lagen om 3 år i konsumentköplagen började gälla,, allt köpt innan dess har bara 2 år
Jag är medveten om att detta inte gäller en garanti, det är därför jag påpekar att jag tycker det gäller en brist i projektorn och att jag inte fått någon information om att detta kommer/sakll ske så fort.
Läs här, reklmationsrätt på 3år trädde i kraft 1 april 2005, Konsumentverket
//Mathias
Deras garanti på 2 år har gått ut ja men enligt konsumetköplagen har du ju 3 år. Men detta är ju som vanligt, att de alltid ska tjafsa... man blir nästan förbannad. Kan de inte förstå att om man tar hand om kunderna även efter de har köpt en vara så kommer de tillbaka!!!
De är bara att stå på dej och känns det som att de inte kommer funka får du hota med ARN.
Jag håller med, man blir lite frustrerad. Men detta vara bara första mailet

Det är som du säger. Dom kan vara lite mer tillmötesgående. De har ett standard svara som går ut på att titta på köpet och jämföra detta med 24 månader och då trillar ett autoreply in som säger att garantitiden gått ut...illa...
//Mathias
Postad 15 april 2008 - 07:48

Hej!
Dessvärre så har fabriksgarantitiden gått ut, så det finns dessvärre inte så mycket vi kan göra, tyvärr.
Med vänliga hälsningar
Kenneth, Komplett.se
Ok, som jag ser det så kan dom inte göra något utan jag får be dem reklamera min projektor mot Panasonic. Eller har ni några idéer på hur man ska gå vidare i ärendet? Mer tjat innan jag begär en reklamation eller ska jag begära en direkt?
Det känns som att ett ärende till ARN är det sista man vill göra.
//Mathias
Postad 15 april 2008 - 08:03
Möjligheten att reklamera varan gäller mot företaget du köpte den ifrån. Om sedan Panasonic och butiken har ett avtal där P byter ut reklamerade produkter, är deras "problem".
Tyvärr är den allmänna uppfattningen bland butiker att "Om inte vi får en ny från P, då behöver inte vi ge kunden någon ny heller" men så är inte fallet då lagen skyddar konsumenten, men företagen sinsemellan måste skriva särskilda service-avtal om allt de vill ha "garanti" el. likn. på.
Hoppas att jag inte svävat iväg allt för mycket. Självklart kan man begära att en bildvisare, oavsett typ, ska hålla mer än 2,5 år och då vi har reklamationsrätt 3 år ska inte detta vara något problem. Stå på dig, jag hoppas att det lönar sig.
Sen tycker jag inte att du ska dra dig för att gå vidare, men jag suklle rekommendera telefonkontakt och kanske med någon som har en faktisk möjlighet att säga något annat än vad som står i "manualen" först.
Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 15 april 2008 - 08:04.
Postad 15 april 2008 - 09:50
Hej,
Jag har förståelse för att er fabriksgaranti har gått ut, men det är trots allt ni som har sålt en projektor till mig och jag anser att den inte håller måttet för en "bildvisare". En projektor eller en apparat som jag ska kunna använda som visare i min hemmabio SKA hålla mer än 2,5 år!
Jag vill inte ha en ny projektor på min garanti då jag inte har någon. Utan jag vill reklamera min projektor!
Hur ni sen löser detta med era garantier eller era serviceavtal med Panasonic har inget med saken att göra. Ni säljer en projektor som ska användas för hemmabruk och till hemmabio. Jag har inte använt min projektor till TV eller annat, utan till film och tv-spel 2-4 timmar 3-4 ggr I veckan. Jag har följt alla råd om skötsel. Anser inte ni att en bildvisare ska hålla mer än 2,5 år innan den blir utsliten?
//Mathias
Redigerat av zaloo78, 15 april 2008 - 13:20.
Postad 15 april 2008 - 10:59
Du har inte, som Lothar skriver, 3 års garanti enligt konsumentköplagen, utan 3 års reklamationsrätt. Bara så det inte blir något missförstånd, observera att reklamationstid inte är detsamma som garantitid d.v.s bevisbördan ligger under reklamationstiden hos konsumenten.
Nja de skrev jag väl egentligen inte? Var kanske lite otydlig i mitt inlägg.
Postad 15 april 2008 - 14:32
och jag tror nog att enda sättet att få framgång i denna frågan är att stämma panasonic tyvärr.
sen kan man ju diskutera vad den förväntade livstiden på något bör vara, vi är ju väldigt bortskämda i sverige med garantier och sånt som inte finns i andra länder. ett företag kan ju inte ge livstidsgaranti och någonstans måste man ju dra gränsen.
Postad 15 april 2008 - 14:38
varför driver du inte detta mot panasonic direkt?
och jag tror nog att enda sättet att få framgång i denna frågan är att stämma panasonic tyvärr.
sen kan man ju diskutera vad den förväntade livstiden på något bör vara, vi är ju väldigt bortskämda i sverige med garantier och sånt som inte finns i andra länder. ett företag kan ju inte ge livstidsgaranti och någonstans måste man ju dra gränsen.
Att stämma panasonic är nog iallafall det absolut sista jag vill göra

Postad 15 april 2008 - 14:53
Att stämma panasonic är nog iallafall det absolut sista jag vill göra
och sen vad gäller livstiden på en projektor så kan man väl tycka att det ska vara mer än 2,5 år, eller?
nä det är nog varken kul eller något man självklart vinner och därmed riskerar man stora pengar.
och självklart tycker jag att allt man köper ska hålla mer än 2,5 år. samtidigt är det ju alltid en risk man tar med allting man köper, att företagen ger garantier är ju ett av sakerna dom gör just för att man ens ska våga köpa deras prylar. vem skulle våga köpa en ny bil utan garanti t.ex?
frågan här är ju vad ska företagen ha för ansvar då garantin dom gett gått ut?!
jag sitter själv med an strulande hemmabiosystem ( dvd/förstarkare ) från samsung som halvt sprängdes i mina händer i höstas, och det var precis i slutet av garantitiden så dom lagade den, dock var det redan innan den helt gick sönder saker som strulade med den och dom är fortfarande inte bra och nu funkar heller inte den optiska ingången. så vad ska man göra med den? jag tror garantin är slut på den nu. den kan inte vara mycket äldre än din projektor. vad ska man göra? acceptera det och gå vidare och lära sig av sin erfarenhet och aldrig mer köpa det märket? eller jaga dom och lägga en massa energi på att vinna mot dom?
valet är ditt självklart, och din projektor är en mycket dyrare produkt än min lilla stereo, men själv kommer jag nog inte göra någonting. möjligtvis höra av mig till dom igen för att se om det finns någon goddwill speciellt då den redan har varit trasig tidigare, men jag kommer inte förvänta mig något. Men kommer nästa system bli en samsung? förmodligen inte, och det är det som marknadsekonomi handlar om. men tyvärr kommer dom inte bry sig att dom förlorar mig som kund.
lycka till!
Mvh
Postad 15 april 2008 - 15:06
nä det är nog varken kul eller något man självklart vinner och därmed riskerar man stora pengar.
och självklart tycker jag att allt man köper ska hålla mer än 2,5 år. samtidigt är det ju alltid en risk man tar med allting man köper, att företagen ger garantier är ju ett av sakerna dom gör just för att man ens ska våga köpa deras prylar. vem skulle våga köpa en ny bil utan garanti t.ex?
frågan här är ju vad ska företagen ha för ansvar då garantin dom gett gått ut?!
jag sitter själv med an strulande hemmabiosystem ( dvd/förstarkare ) från samsung som halvt sprängdes i mina händer i höstas, och det var precis i slutet av garantitiden så dom lagade den, dock var det redan innan den helt gick sönder saker som strulade med den och dom är fortfarande inte bra och nu funkar heller inte den optiska ingången. så vad ska man göra med den? jag tror garantin är slut på den nu. den kan inte vara mycket äldre än din projektor. vad ska man göra? acceptera det och gå vidare och lära sig av sin erfarenhet och aldrig mer köpa det märket? eller jaga dom och lägga en massa energi på att vinna mot dom?
valet är ditt självklart, och din projektor är en mycket dyrare produkt än min lilla stereo, men själv kommer jag nog inte göra någonting. möjligtvis höra av mig till dom igen för att se om det finns någon goddwill speciellt då den redan har varit trasig tidigare, men jag kommer inte förvänta mig något. Men kommer nästa system bli en samsung? förmodligen inte, och det är det som marknadsekonomi handlar om. men tyvärr kommer dom inte bry sig att dom förlorar mig som kund.
lycka till!
Mvh
Jag tycker inte man ska acceptera såna här grejor och bara gå vidare i livet och köpa en ny projektor. Man har rätt att reklamera en vara inom 3 år, och om man dessutom anser sig ha rätt i sin sakt så varför inte prova?
Det handlar om att ta för sig trotts att man är liten i sammanhanget, gör fler som jag och går emot jättarna så kanske dom lär sig av sina misstag och informerar bättre i sin marknadsföring. Det är det som har hänt här, nu för tiden så informerar ju Panasonic om att panelerna kan gå sönder. hade jag fått reda på det innan jag köpte min hade saken varit en helt annan och jag hade kanske inte ens köpt den.
//Mahias
Postad 18 april 2008 - 17:21
2 st - Blåa fält runt omkring. Dessa var på ett hotell och hängde fritt i taket.
1 st - Blått runt hela förutom en cirkel i mitten med två bortklippta segment. Denna projj fick strömavbrott.
1 st - Blått som flyttar runt sig. Vet ej tidigare historik på denna.
Min första projje var en lcd som jag körde i nått på två tusen timmar utan att få utmattning. Jag hade även strömavbrott, tror det var ett eller två. Nu kör jag med DLP sen några år.
Nyfiken på ifall detta fenomen finns på 1080p lcd. Snart borde man ju få höra något

Redigerat av cs_gve, 18 april 2008 - 17:22.
Postad 30 maj 2008 - 00:38
En kompis fick en trasig projje som verkar ha den blå panelen är helt kass.
Postad 30 maj 2008 - 13:15
Jag tycker inte man ska acceptera såna här grejor och bara gå vidare i livet och köpa en ny projektor. Man har rätt att reklamera en vara inom 3 år, och om man dessutom anser sig ha rätt i sin sakt så varför inte prova?
Det handlar om att ta för sig trotts att man är liten i sammanhanget, gör fler som jag och går emot jättarna så kanske dom lär sig av sina misstag och informerar bättre i sin marknadsföring. Det är det som har hänt här, nu för tiden så informerar ju Panasonic om att panelerna kan gå sönder. hade jag fått reda på det innan jag köpte min hade saken varit en helt annan och jag hade kanske inte ens köpt den.
//Mahias
Hur gick det egentligen, har du krigat nagot mer for din sak?
Postad 20 augusti 2008 - 09:46
Har själv en blå ae-700, men den är äldre än tre år...
Enligt konsumentköplagen ska du ha rätt att reklamera en vara innom tre år,
och eftersom det är ett vanligt problem så är det rätt uppenbart att felet ligger i konstruktionen
och därmed krävs det nog ingen ytterligare bevisning.
Vill inte komplett vara med och spela, ring konsumentombudsmannen och lägg en anmälan till ARN.
Kan inte se att du skulle förlora den matchen, och det skulle inte kosta dig något om ARN driver det och du skulle förlora.
Däremot som någon föreslog, dvs att stämma Pannasonic, skulle kosta dig vid förlorad rättegång.
Därför ska man sammla ihop ett gäng och göra en grupptalan mot Pannasonic som rubriken antyder,
och därmed vara många som delar på eventuella rättegångskostnader och många som får nytta av en
vunnen rättegång.
Postad 20 augusti 2008 - 12:26
Sorry men har varit på semester och sjukt busy på jobbet, men jag har krigat, eller rättare sagt jag la en retur på komplett.se som ni vet. Efter lite mailpingis så fick jag faktiskt rätt!
Fick som förslag att få en Benq W500 som kostar 7389, och fräck som man är så frågar man ju om man inte kan byta upp sig till en Panasonic AX200 och lägga mellanskillnaden kontant. Och svaret blev ja. Komplett har skickat den nya projjen idag och jag ska hämta den på ICA imorgon mot postförskott

Så stå på er, har ni en projektor med liknande symptom som jag så gör en returnanmälan och yrka på fabrikationsfel.
detta var min formulering som knäckte dem
Hej, Jag har förståelse för att er fabriksgaranti har gått ut, men det är trots allt ni som har sålt en projektor till mig och jag anser att den inte håller måttet för en "bildvisare". En projektor eller en apparat som jag ska kunna använda som visare i min hemmabio SKA hålla mer än 2,5 år! Jag vill inte ha en ny projektor på min garanti då jag inte har någon. Utan jag vill reklamera min projektor! Hur ni sen löser detta med era garantier eller era serviceavtal med Panasonic har inget med saken att göra. Ni säljer en projektor som ska användas för hemmabruk och till hemmabio. Jag har inte använt min projektor till TV eller annat, utan till film och tv-spel 2-4 timmar 3-4 ggr I veckan. Jag har följt alla råd om skötsel. Anser inte ni att en bildvisare ska hålla mer än 2,5 år innan den blir utsliten?
Postad 20 augusti 2008 - 12:57
Reklamationsrätten innebär att bevisbördan ligger på din sida. Det räcker alltså inte bara att ringa butiken man köpt produkten i och säga att man vill reklamera varan.
Postad 27 augusti 2008 - 13:26
Hej hej alla!
Sorry men har varit på semester och sjukt busy på jobbet, men jag har krigat, eller rättare sagt jag la en retur på komplett.se som ni vet. Efter lite mailpingis så fick jag faktiskt rätt!
Fick som förslag att få en Benq W500 som kostar 7389, och fräck som man är så frågar man ju om man inte kan byta upp sig till en Panasonic AX200 och lägga mellanskillnaden kontant. Och svaret blev ja. Komplett har skickat den nya projjen idag och jag ska hämta den på ICA imorgon mot postförskott
Så stå på er, har ni en projektor med liknande symptom som jag så gör en returnanmälan och yrka på fabrikationsfel.
detta var min formulering som knäckte demHej, Jag har förståelse för att er fabriksgaranti har gått ut, men det är trots allt ni som har sålt en projektor till mig och jag anser att den inte håller måttet för en "bildvisare". En projektor eller en apparat som jag ska kunna använda som visare i min hemmabio SKA hålla mer än 2,5 år! Jag vill inte ha en ny projektor på min garanti då jag inte har någon. Utan jag vill reklamera min projektor! Hur ni sen löser detta med era garantier eller era serviceavtal med Panasonic har inget med saken att göra. Ni säljer en projektor som ska användas för hemmabruk och till hemmabio. Jag har inte använt min projektor till TV eller annat, utan till film och tv-spel 2-4 timmar 3-4 ggr I veckan. Jag har följt alla råd om skötsel. Anser inte ni att en bildvisare ska hålla mer än 2,5 år innan den blir utsliten?
Sweet då finns det hopp för min 2år och 11 månader gamla 700, som i skrivande stund är på väg tillbaka till Inwarehouse av samma anledning - trilskas dom snor jag din formulering

Skall försöka posta uppdatering om utgången.
Postad 27 augusti 2008 - 17:47
Sweet då finns det hopp för min 2år och 11 månader gamla 700, som i skrivande stund är på väg tillbaka till Inwarehouse av samma anledning - trilskas dom snor jag din formulering
![]()
Lysande, lycka till

Postad 07 september 2008 - 16:11
Postad 14 september 2008 - 11:31
varför driver du inte detta mot panasonic direkt?
1: Han har inte köpt varan direkt från Panasonic, och har därför inte ingått i någon typ av avtal med P. Det är helt rätt att gå på butiken då det är där han har köpt varan. Vad butiken och P har för överenskommelse är helt ovidkommande.
2: Förväntad livstid: Om varan felar inom tre år kan kunden reklamera köptet då varan är felaktig. Det är fakta och inte något att subjektivt bedöma.
Nja de skrev jag väl egentligen inte? Var kanske lite otydlig i mitt inlägg.
Jepp, du skrev: "Deras garanti på 2 år har gått ut ja men enligt konsumetköplagen har du ju 3 år. " JMKbiker har helt rätt när han skriver: "Du har inte, som Lothar skriver, 3 års garanti enligt konsumentköplagen, utan 3 års reklamationsrätt."
/L
Redigerat av Unregistered5443661d, 14 september 2008 - 11:33.
Postad 14 september 2008 - 17:47
Jepp, du skrev: "Deras garanti på 2 år har gått ut ja men enligt konsumetköplagen har du ju 3 år. " JMKbiker har helt rätt när han skriver: "Du har inte, som Lothar skriver, 3 års garanti enligt konsumentköplagen, utan 3 års reklamationsrätt."
/L
Har inte skrivit 3 års garanti. det var de som var missförståndet. Tänkte inte på att skriva ut reklamationsrätt.
Postad 19 september 2008 - 09:52
![]()
Då var det klart - Inwarehouse skickade min defekta projektor till Infocare för felsökning, dom återkom till mig igår med beskeded:
"Bäste kund,
Tyvärr gick det ej att reparera er produkt och vi har ej kvar er produkt i vårt sotriment längre. Men vi erbjuder en likvärdig med art:347041.
Vänligen återkom om ni godkänner detta utbyte."
Då den projektor dom erbjöd som ersättning ej har tillräckligt zoom omfång, och ej heller någon lens shift (vilket gör den omöjlig i mitt biorum) så svarade jag enligt nedan:
"Då den produkt ni erbjuder som ersättning saknar lens-shift funktion, samt har ett otillräckligt Zoomomfång vilket gör den obrukbar i mitt biorum, kan jag omöjligt acceptera denna produkt som likvärdig.
Jag ser hellre at ni levererar en Panasonic PT-AX200 art # 341044, och fakturerar mig mellanskillnaden mot den erbjudna art#347041 minus de kostnader jag haft i sammband med denna reklamation. (251 SEK för returfrakten)
Hoppas att detta är en acceptabel lösning även från er sida.
Med vänlig hälsning,
//Hans"
Ett par timmar senare dök en orderbekräftels på en Pannasonic PT-AX200 upp i min inkorg, Och nu på morgonen efter så kom en bekräftelse att den var skickad mot postförskott på mellanskilnaden minus mina fraktkostnader.
Måste säga att Inwarehouse skött denna reklamation med bravur, låt vara att Infocare tog lite väl god tid på sig att felsöka, men det är ju utanför deras kontroll.
- Så på Måndag får man förhoppningsvis skruva upp den flång nya projektorn i taket - visst är det härligt med nya prylar.....
//Hans
Postad 19 september 2008 - 09:58
Då var det klart - Inwarehouse skickade min defekta projektor till Infocare för felsökning, dom återkom till mig igår med beskeded:
"Bäste kund,
Tyvärr gick det ej att reparera er produkt och vi har ej kvar er produkt i vårt sotriment längre. Men vi erbjuder en likvärdig med art:347041.
Vänligen återkom om ni godkänner detta utbyte."
Då den projektor dom erbjöd som ersättning ej har tillräckligt zoom omfång, och ej heller någon lens shift (vilket gör den omöjlig i mitt biorum) så svarade jag enligt nedan:
"Då den produkt ni erbjuder som ersättning saknar lens-shift funktion, samt har ett otillräckligt Zoomomfång vilket gör den obrukbar i mitt biorum, kan jag omöjligt acceptera denna produkt som likvärdig.
Jag ser hellre at ni levererar en Panasonic PT-AX200 art # 341044, och fakturerar mig mellanskillnaden mot den erbjudna art#347041 minus de kostnader jag haft i sammband med denna reklamation. (251 SEK för returfrakten)
Hoppas att detta är en acceptabel lösning även från er sida.
Med vänlig hälsning,
//Hans"
Ett par timmar senare dök en orderbekräftels på en Pannasonic PT-AX200 upp i min inkorg, Och nu på morgonen efter så kom en bekräftelse att den var skickad mot postförskott på mellanskilnaden minus mina fraktkostnader.
Måste säga att Inwarehouse skött denna reklamation med bravur, låt vara att Infocare tog lite väl god tid på sig att felsöka, men det är ju utanför deras kontroll.
- Så på Måndag får man förhoppningsvis skruva upp den flång nya projektorn i taket - visst är det härligt med nya prylar.....
//Hans
Riktigt skönt att höra att fler lyckas få sin rätt igenom! Jag hoppas detta går ut till folk och att fler ger en reklamation ett försök innan de ger upp och slänger sina defekta prylar på tippen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar