Jag lägger in all artwork i taggarna på filerna, det funkar klockrent.
Läs den här tråden på slimdevices forum, där beskrivs hur du gör en debug för att se vad som verkligen händer.
http://forums.slimde...ead.php?t=20204
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 30 December 2008 - 22:55
Ja det där är ju knepigt alltså, vet inte varför det aldrig riktigt funkar som det ska...
Jag lägger in all artwork i taggarna på filerna, det funkar klockrent. Läs den här tråden på slimdevices forum, där beskrivs hur du gör en debug för att se vad som verkligen händer. http://forums.slimde...ead.php?t=20204 Postad 31 December 2008 - 00:56
Bliiir så trööööttt
Har kollat det som skrevs i länken. Ska dregla kudde nu. NN. Postad 31 December 2008 - 15:55
Ändrade "musik mappen" till en helt tom mapp, rescanade bytte sedan tillbaka, allt gjordes 2ggr. NU FINNS ALLA COVERS (utom 1).
Tack Martin. Gott Nytt År alla. Postad 31 December 2008 - 17:52
Kul du fick det att funka
En jäkelskap jag träffat på är att om man nu lägger något i biblioteket och sedan spelar det via "browse music folder" så vill omslaget inte komma upp sen. Så ett tips är att alltid scanna direkt när man lägger till något nytt. Och ibland göra som du gjorde, dvs sätta en ny music folder och göra en komplett omscanning. Förresten någon som vet vart databasen tog vägen där allt lagras? I tidigare versioner av slimserver så brukade jag således radera hela databasen sen köra en omscanning. Postad 23 February 2009 - 11:27
Tar ca 2timmar per skiva att rippa till flac, 6x är förinställt i installationen som du beskrev med EAC, men där stod det 48x, är det nått man kan ändra elller klarar min Dell bara av att rippa i 6x?
MVH Mikke Postad 08 April 2009 - 09:13
Bra guide, har en fråga dock. Vad är anledningen till att man inte skall normalisera musiken. Det kan ju skilja ganska mycket på inspleningsvolym på olika skivor. Eller försvinner någon info om man gör det?
Postad 21 June 2009 - 15:17
Tack för en bra guide!! Har gjort allt som det står men jag har problem med att när jag rippar i till mp3 så heter mp3 filerna 0tmp1!xxx och wav filerna (som ligger kvar och inte blir deletade) heter artist, låtnamn och nummer. Har gjort om guiden för att kolla att jag inte missat ngt men det verkar som jag gjort det ändå. FLAC komprimering funkar bra men inte mp3...
Martin, några idéer på vad jag missat? Tack igen!! Postad 09 August 2009 - 09:14
spännande läsning, har ingen squeezebox men funderar på att skaffa. Inte mindre nu efter att ha läst lite av och till i denna tråd och guiden. Jag skulle dock vilja ha lite feeling för hur ni utnyttjar allt detta i era hem. Jag såg här på slutet att det pratades om att nån borde använda nas och soundbridge istället för squeezebox, förstod inte riktigt vad andra använder sina squeezeboxar till som skiljer sig så mycket från det exemplet. Alltså; lagra all musik på en HD och sedan därifrån kunna spela mer eller mindre förlustfritt på stereon, köksutrustningen, anläggningen på alltanen, barnens rum etc etc. Kan någon upplysa mig en smula här.
vem ska ha duet med frjärrenheten och vem ska ha classic, äe skillnaden bara att man får en fjärr som kan styra uppspelningsprogrammet på datorn istället för att behöva gå till sin dator och välja låt? Skulle i så fall en multifjärr likt Harmony 1000 kunna göra samma jobb med en classic som man uppnår med squeezebox duet? Postad 09 August 2009 - 09:43
Hej. Nej inte en Harmony men en ProntoPRO klarar det galant(med modul). TSU-9600/TSU-9400 och ProntoSqueeze in action Finns även en annan modul(SlimPronto) som jag håller högre pga. gränssnittet, Tyvärr har jag bara en bild och denna visar modulens 'home menu' och inte den 2-delade panelen som underlättar sökandet, uppspelningen och inte minst spellistan som kan ändras 'on the fly'(utan att byta fönster). https://www.minhembi...c_id=276170.jpg Mvh. Mats Redigerat av Noobman, 09 August 2009 - 10:08. Postad 09 August 2009 - 21:14
tack för svaret. Jodu skulle man snubbla i genom dörren hemma med en fjärrkontroll för 8000-12000 så skulle inte frugan hoppa av glädje. Även om det inte blev skilsmässa skulle klimatet hemma hårdna något under en tid framöver och temperaturen skulle sjuka en smula.
Om jag kort beskrivermitt behov, som jag ser det idag, så får ni gärna tipsa om vad vilken produkt som kan vara bra för mig. Som jag skrev i mitt förra inlägg ville jag höra lite om hur ni i praktiken använder squeezbox och vad ni ser som de stora behållningarna. Att höra om era sätt att använda produkten skulle kunna bygga ut mina egna användningsområden. bristen på kunskap om detta hos mig begränsar säkert min syn på användningsområdet. Jag tänker mig att kunna lägga in alla mina cd-skivor på laptopens HD och sedan på ett smidigt sätt därifrån nå all min musik för uppspelning på min vardagsrumsanläggning (i första hand) H/K AVR 255, H/K DVD 29, Monitor audio RS6. Ser även lite framtida beov att spela upp musiken från datorn till andra enheter på andra håll i huset. Planer främst på alltanen och i garaget. Om jag inte kan få samma ljudkvaliet som genom att sätta i mina cd-skivor direkt i anläggningen och spela "den vanliga " vägen så är detta INTE ett alternativ för mig. Jag tycker mig ju ha läst mig till att det inte är några problem att köra helt förlustfria format, stämmer? Redigerat av HOTDOG2004, 09 August 2009 - 21:19. Postad 10 August 2009 - 20:21
ok verkar vara svårt att få någon respons på mitt svammel i förra inlägget. Jag försöker att ställa en lite rakare fråga (så bra det går när det gäller subjektiva upplevelser om ljud)
Jag har läst att vissa inte är helt nöjda med ljudet i från squeezbox till sin stereo. Om man kör typ FLAC så verkar dock squeezbox hålla ljudkvalitet i nivå med en ganska bra cd-spelare. Min fråga bir således; Är det att rekommendera att köpa både en squeezbox OCH en dac magic? Ger det vid uppspelning av FLAC material från dator via squeezbax till dac magic vidare till reciver H/K AVR 255 och vidare ut i Monitor audio RS6 bättre ljud än om jag exluderar dac magic ur denna kjedja? Postad 10 August 2009 - 21:19
Om du kör i FLAC formatet och har rippat din CD med tex. EAC, Så kommer det låta identiskt som vid uppspelning via CD spelaren(digitalt kopplat vill säga, din HK gör D/A omvandlingen). Mvh. Mats Postad 10 August 2009 - 21:28
ok hur så du menar att min dvd inte påverkar ljudet alls eftersom D/A i 255án tar hand om signalen från digitalt till analogt och ut i högtalarna? Är det verkligen så ovesentligt vad jag har för dvd-spelare.
Ditt svar tar inte ställning kring om jag bör köpa både squeezbock OCH dac magic eller om det är menlöst eller liten vits att köpa till dac? Squeezbox duet verkar ju nice men när jag läst att det verkar lite känsligt med avbrott och hängningar så är jag nog mer inne på att skaffa classic, vad säger ni? Varför står det "slim devices" på vissa squeezbox classic och logitech på andra, verkar ju vara exakt samma produkt? Postad 10 August 2009 - 22:47 HERE WE GO Det jag försöker säga är att TEORETISKT borde alla CD/DVD spelare kunna läsa av en CD skiva på samma sätt(När allt kommer omkring så är det ettor och nollor vi pratar om), Som ett exempel kan jag nämna att min A1XVA(digitalt) och min squeezebox(digitalt) låter likadant när min Pre/Pro agerar som DAC. Eftersom jag inte har en susning om vad denna DAC magic har för prestanda så kan jag ej ta ställning till din fråga, MEN har denna DAC bättre D/A omvandling än din HK så kan det vara lönt. Har ingen personlig erfarenhet av duetten, Men har hört liknande tongångar som dig. Om du klarar dig med att styra/kontrollera musiken från din laptop/dator(givetvis går det även att styra allt med den medföljande fjärren, Men detta sker då med gränssnittet på själva enheten) så rekomenderar jag en classic efter allt jag läst(Mer stabil tydligen).
Logitech köpte upp Slim devices, Så dom lite nyare classic's har logitech som logga. Mvh. Mats Postad 10 August 2009 - 22:47 Om din dvd inte är trasig eller felkonstruerad så ska det inte vara några skillnader. Vissa "audiofiler" hävdar motsatsen, så man får välja vem man ska tro på. Om du helt subjektivt tycker att dac-magic låter bättre än den inbyggda D/A-omvandlaren, köp en! Det är ju inga stora pengar. Funderar på en själv bara för att få ha en extra låda i hyllan, ser ju ballt ut Classic är i alla fall solid som sten. Har ju haft min första Squeeze över 3 år utan problem. Slim Devices är orginalfirman som sedan köptes av logitech.
Redigerat av Martin, 10 August 2009 - 22:49.
Postad 11 August 2009 - 06:17
tack för tydligt uppställda svar så att även jag förstår. 8) baserat på ditt svar mats skulle man iaf vid en snabbare anblick kunna tycka att du har en påkostad utrustning i båda ändar så att säga. Skulle det inte räcka med det grymma förstärkeriet och en enklare dvd? Eller fungerar inte resonemanget när det kommer till bildhantering? Hur som haver lutar det nog åt att under dagen beställa en classic. Kanske kommer på lite frågor att ställa under dagen innan dess. Sorry om man är jobbig och lite okunnig. 8=) Postad 15 August 2009 - 13:34
Tack för en grymt bra guide även om jag inte har nån squeezebox än så hade jag stor glädje av Del 1 och 2 i din guide.
Men har ett problem. Jag har tagit en massa låtar från olika skivor och satt ihop en julmix. När jag taggar om den manuellt så jag får artist: Various album: julmix title: orginalartist/låtnamn track#: XX så envisas windows ändå på vissa låtar att tagga om det till orginal, så nu har jag 15 olika julmixalbum där 14 st innehåller 1 låt och den 15:e 75 låtar, varför blir det så? Har det nått att göra med att Tag & Rename inte skriver över all info i taggen eller kan man på nått sätt helt radera all tagginfo på låten? Tilläggas kan att jag bytt namn på alla filer i mappen så de heter: track# - VA - Julmix - "Title".mp3 Hur löser jag mitt problem? Och slutligen ett tips till er som vill köra med Nas (kanske har nämnts innan) Men har en netgear NasDuo och den funkar utmärkt har inbyggd squeezecenter och kan enkelt uppdateras till senaste versionen, har kört det mot softsqueeze sen jag köpte min Nas. Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 August 2009 - 13:43. Postad 02 September 2009 - 14:35
håller för fullt på att lägga in cd-samlingen på datorn via EAC. Jag har dock märkt att en del av mina skivor inte går att detektera GAP´s på? programet stannar på nått av cd'ns spår och blir stående där. Har väntat i timtal för att se om det hjälper, men icke. Vad gör man då?
Postad 05 September 2009 - 21:40
Har nu kommit så långt att jag kan och vill ge råd till dom som funderar på att konvertera till pc/server baserad musikuppspelning (baserad på mina erfarenheter):
Börja med Martins perfekta tråd, EAC m.m. Ladda ner SqueezeCenter. Installera SqueezeCenter och för över musiken till SqueezeCenter. Lek med SoftSqueeze till du känner dig bekväm. Komplettera med den SqueezzeBox som passar. Lyssna och njut. Glöm ej backup. Länge sedan jag lyssnat på så mycket musik. Snabbt, enkelt och smidigt. Ett tack till alla som på detta forum bidragit med sina erfarenheter. Postad 05 September 2009 - 23:10
Instämmer även om jag frångått EAC till förmån för dbpoweramp ripnas som automatiserar processen under WHS Postad 10 September 2009 - 14:46
Jag rekommenderar Vortexbox.
Bara att rota fram en gammal burk och stoppa i en fet disk. Redigerat av Unregisteredc082866f, 10 September 2009 - 14:49. Postad 21 September 2009 - 21:10
Precis fått en sqeezebox och tackar ödmjukast för denna guide
En fråga dock: vet du något bra plugin för att streama musik från typ spotify till min sqeezebox? Postad 21 September 2009 - 22:58
Har inte prövat faktiskt, hittar nästan inga artister jag gillar på Spotify.... men det kommer väl kanske med tiden =)
Postad 22 September 2009 - 19:03
Hej
Har laddat ner Squeezecenter och installerat på min dator, men jag kan inte öppna programmet, vad som händer är att ikonen nere vid klockan säger: startar Squeezecenter klickar jag på ikonen på skrivbordet eller från pogram menyn häder inget. Versionen är SqueezeCenter 7.3.3 Jag har visserligen ingen box ännu men trodde jag skulle börja rippa och lära min hatera programmet. Vad gör jag för fel ? Redigerat av Blue Boy, 22 September 2009 - 19:05. Postad 22 September 2009 - 20:09
Frågan är kanske vad du tänkt dig skulle hända. Utan en spelare händer väl inte så mycket, men om du klickar på ikonen i statusfältet så skall du få upp en meny där du kan välja "Öppna SqueezeCenter". Klickar då på den så skall du komma till serverns webinterface.
Postad 22 September 2009 - 20:24
Det är ganska många som använder DSBridge http://forums.slimde...ead.php?t=64590 http://code.google.com/p/dsbridge/ Postad 22 September 2009 - 23:41
Okey Alfista,men om jag klickar på den kommer jag ingen stans.......i den här guiden förstod jag det som att jag kunde fixa mitt musikbibliotek och ha allt klart tills jag kan köpa en Touch som ännu inte släppts.....
Postad 23 September 2009 - 08:07 OK, gör så här. Låt det gå en minut eller så efter att du fått meddelandet att SqueezeCenter startar. Starta valfri webläsare och öppna adress http://127.0.0.1:9000 Där skall du hitta webgränssnittet. Får du inget svar så har antagligen inte programmet lyckats installera korrekt. Att rippa skivor och organisera ditt bibliotek gör du i och för sig inte från SqueezeCenter, på Wikin hittar en hel del om hur du kommer igång. Postad 23 September 2009 - 10:40
Tack Alfista, nix jag misstänker också att jag fått något problem med Squeeze center, har avinstallerat och laddat ner på nytt men problemet kvarstår. Har dock fått info om att Touck boxen tydligvis ska innehålla mjukvara i sig själv, så jag kan lämna "center frågan" för tillfället. Dock undrar jag hur man bygger en mappstruktur för att få så många sökvariabler som möjligt, Lägger man varje album i en mapp eller finns alla spår i en enda stor mapp och sedan söker man på artist album eller årtal osv. Hur har ni andra gjort. Ska kolla Wikin.
En sista fråga, det finns info om att Touchen (just nu, man jobbar kanske på fler alternativ) endast tar filer från diskar formaterade i FAT 32 och inte NTFS. Om jag redan nu har filer på en disk i NTFS kan jag isåfall överföra dom till en disk i andra formatet och vice verca? Ställer frågan eftersom Touchen kommer i December enligt vad som sägs och jag har massor av skivor att rippa och konvertera till FLAC. Tar med stor tacksamhet emot tips och råd...är helt grön på sådant här och inte så datorkunnig heller när det kommer till musik downloads MP3 osv. Blue Boy Redigerat av Blue Boy, 23 September 2009 - 10:50. Postad 23 September 2009 - 12:49 Eh? Tycker mig känna igen den frågan, se Touch-tråden Postad 23 September 2009 - 13:01
Min struktur ser ut så här. genre\artist\album\tracknr-title.flac Ex. Rock\Saga\Silent Knight\01-Don't Be Late.flac I Squeezeboxen kan du browsa\söka musikbiblioteket på alla möjliga sätt. Ja, du kan kopiera från en ntfs formaterad disk till en fat32 disk och tvärtom. Redigerat av Unregisteredc082866f, 23 September 2009 - 14:51. Postad 23 September 2009 - 14:25
Thank you man, har du allt i en ända mapp eller varje album i egen mapp?
Postad 23 September 2009 - 14:38
Jag tycker det blir mer överskådligt om man har varje album i en mapp. Brukar kalla mappen Artist - Album (utgivningsår) [komprimering] Ex. Alice Cooper - Brutal Planet (2000) [FLAC] Postad 23 September 2009 - 14:53
Oki, jag känner också att en separat mapp för varje album gör det översådligare, så fattar jag rätt kan Squezzebox själv gå igenom alla mappar för alla olika taggar, låt säga årtalet 1974 och vips så hittar den alla låtar från 1974 trots stort antal mappar?
Postad 23 September 2009 - 17:02
Ja bara årtal ligger med i infon på varje låt så får du upp allt som har samma årtal om du söker på år.
Allt man sparar i taggarna är sökbart förutsatt att uppspelaren har den sökmöjligheten. Postad 23 September 2009 - 18:41
Tusen tack för hjälpen, och jag tar gärna emot fler tips och tricks.......egentligen är där väl ingen som vet riktigt hur den nya Touchen kommer att funka i slutändan. Jag mailade lite frågor till Logitech och dom förklarade bland annat att mjukvarudelen inte var riktigt färdig ännu. Stort det här har ca 25 000 låtar på CD som ska rippas och överföras till HDD. Kan ju lika bra börja nu i väntan på att Touchen kommer ut på marknaden.
Postad 23 September 2009 - 20:18
Tycker det är rätt bra koll på touchen tack vare erlandi här på forum, men visst detaljer kan ju ändras frm till släpp.
Låter som att du skulle behöva en WHS och dbpoweramp ripnas. Man bara stoppar i skivan sen väntar tills datorn spottar ut den och stoppar i nästa Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 23 September 2009 - 20:19. Postad 23 September 2009 - 21:54
Jodå tack vare Erlandi fick jag upp ögonen för "Touchen" och han har besvarat några frågor jag hade, så jag
väntar gärna på "Touchen" även om det är låååång väntan. Men sedan vet man ju aldrig vad som händer innan slut versionen kommer, tex om den går att styra via Ipod osv. För någon vecka sedan hade jag noll koll på allt det här och nu är jag helsåld på att få komma igång och testa...och då är jag mer Hifi freak och har inte ens ägt en MP3 spelare eller laddat ner musik från nätet. Ska bli skitkul att se vad sådana här prylar går för... Redigerat av Blue Boy, 23 September 2009 - 21:54. Postad 24 September 2009 - 19:23
Hallå, om jag fattat det här rätt så har Squeezecenter installerats utan att du haft någon Box. Har gjort detsamma men programmet vägrar funka, vill helt enkelt inte öppna sig, blir knäpp vad är fel? Postad 25 September 2009 - 16:40 Japp utan Box, bara med SoftSqueeze. Du får titta på Forum1 där det borde gå att felsöka för dig. Postad 25 September 2009 - 17:03
Tack, ja kikade men hittar inget direkt om mjukvaran....får gå igenom allt en gång till. Frågan är om Vista djäklas.
men borde ju isåfall få medelande om att ett program håller på att öppnas och att det vill ha tillåtelse. Men inte ens så långt kommer jag. Postad 25 September 2009 - 19:07
1. Det krävs 2 datorer. 1 som fungerar som server, den 2:a som fungerar som Klämlåda ( SoftSqueeze).
2. Har du fixat 1:an kan du köra SoftSqueeze på den dator som inte är Server (SqueezeCenter) GLHF Redigerat av weezzle, 25 September 2009 - 19:12. Postad 25 September 2009 - 19:10
PS.
Fungerar det inte får du komma över. DS. Bor i Umeå Redigerat av weezzle, 26 September 2009 - 01:09. Postad 25 September 2009 - 22:18 Närå, det går utmärkt att köra SqueezeCenter och någon av de olika mjukvaruspelarna (Softsqueeze, Squeezeplay eller Squeezeslave) på samma dator. Postad 25 September 2009 - 23:40 OK, hjälp han då. Postad 25 September 2009 - 23:45
Men för kunna känna och uppleva hur det fungerar upplevde JAG, 2 datorer mer likt "en server och en SqueezeBox".
Postad 26 September 2009 - 05:56
Jaha, inte f-n blev jag klokare,
Postad 26 September 2009 - 08:18
Som sagt, det räcker med en dator och programmet skall starta även om det inte finns några spelare anslutna. Konceptet spelare/server fungerar exakt likadant även om de snurrar på samma maskin.
Alla spelare har naturligtvis någon mjukvara i sig, även om man brukar använda termen firmware. I det traditionella konceptet för SqueezeBox har man valt att låta mjukvaran i spelarna vara ytterst förenklad och att i princip all intelligens ligger i servern. Mjukvaran i spelarna har man i princip aldrig behövt tänka på, den har uppdaterat sig automatiskt när man uppdaterat servern. I Touch har man (lite förenklat) petat in en betydligt vassare processor, gjort spelarmjukvaran mer kompetent och dessutom installerat servermjukvaran. Varför du inte får igång SqueezeCenter på din dator har jag ingen aning om, möjligen är det någon säkerhetsmjukvara som hindrar den att fungera. Jag har i andra sammanhang haft ytterst dålig erfarenhet av de där "säkerhetspaketen" bredbansdsleverantörerna försöker pracka på folk. Våga vägra F-Secure. Om jag minns rätt så skrev du att du fick meddelandet att SqueezeCenter startar och du fick en ikon i statusfältet intill klockan och det är så mycket som normalt händer när programmet startar. Frågan är vad som gör att du inte kan kommunicera med programmet sedan. Postad 26 September 2009 - 11:18
Jag kör med Normans Security Suite och funderade på om det var Norman som skapade detta problem, men även om jag släcker ner Norman händer samma sak, dessutom har jag inga av Windows säkerhetsfuntioner igång mer än att Windows frågar om jag ger tillåtelse att ett program körs, (vet inte hur man tar bort den funktionen).
Ska prova att av installera Norman och göra en ny nedladdning på Squeezecenter. Har jag fattat Touch grejen på rätt sätt så går det att lira direkt från HDD men annan info går över trådlös komunikation. Det här är svaret jag fått på lite almänna frågor från Logitech fattar jag det rätt så måste jag ha en dator eller server igång för att få det att funka och även om det disken jag köpt nu inte skulle funka så kan jag ju använda denna som backup i framtiden, men jag är ju sugen på att se hur allt funkar: Hi , In your case I think I would recommend waiting for the Touch. The Touch will be able to play 24/96k files, which up until now could only be done using our $2000 Transporter. The Duet systems controller is WiFi so you would be using wireless at least for the controller.(you can hardwire the receiver). Additionally you can use the usb port to connect a hard drive and play music from it. This will eliminate the need to ever have your computer turned on. We should have more information about supported hard drives before the products release. Please let me know if you have an additional questions and I will be happy to respond. Redigerat av Blue Boy, 26 September 2009 - 11:20. Postad 26 September 2009 - 15:27
UPPDATE!!!!!!!!!
Jag avinstallerade Norman security och då kom jag in i programmet Misstänker att jag får återkomma massor av gånger till 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |