Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC-chassin från Omaura

386 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Omaura TF5 (Svart) (Chassi) 1 7.5 (1) Inga priser
Omaura TF8 (Svart) (Chassi) 0 (0) Inga priser
Omaura TF HDD (Externa lagringschassin) 1 (0) Inga priser
Omaura OLED Display (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Omaura TF11 (Svart) (Chassi) 1 (0) Inga priser
Omaura TT (Svart) (Chassi) 5 8.333332 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 09 February 2008 - 17:05

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Daniel, jag har sett den hemsidan det står bara vad den stöder för upplösningar.

Men inte vad skärmen har för upplösning.

Mvh
Joe

Jag har fått uppgift (från TVPC) att den har upplösningen 1920x1080.

mvh,
Daniel.

Bilder på TFHDD:n uppladdade i galleriet. Samma här, säg till om ni vill se/veta nåt särskilt. :)

Bygget fortsätter inom kort. Fick besked från Dustin att E8400:an är försenad till slutet på mars. Inte kul alls. :D

mvh,
Daniel.

Ser på din bild att det är ett raid kort i TFHDD'n. Hur konfigurerar man raid då - alltså väljer raid nivå?

Hej,

jag vet inte ännu. :D Som jag förstått det skall Windows se dessa som 100% interna hårddiskar, och RAID skall hanteras som vanligt. Men jag är inte säker. Jag planerar inte att använda RAID, men jag kan kolla hur det fungerar.

mvh,
daniel.

Postad 11 February 2008 - 17:09

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Så kom det äntligen.....
Jag kommer att lägga upp fler bilder tids nog. Jag har lite dåligt med tid just nu.... :)

Mitt Galleri

Postad 13 February 2008 - 11:34

Hugo78
  • Hugo78
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Börjar bli jobbigt att vänta nu. Inga nyheter om när TF11 kan tänkas komma till Sverige?

Postad 13 February 2008 - 18:30

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Har uppdaterat med lite bilder....fastnade på DVD-spelaren då jag inte hade skruvar till denna ;)
Men PSU är löst tack vare god support från Datapryl.se troligtvis skickar dom även skruvar till Slot-In DVD'n

Postad 14 February 2008 - 21:48

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Last week all hell broke loose in China because of the bad weather. Also the start of the Chinese New Year starts tomorrow. These factors combined have resulted in the airport clearing services shutting down before our shipment could leave. Therefore the shipment is held until everything re-opens in a weeks time or so. I understand that the normal holiday period for Chinese New Year is 2 weeks. I wish i could say 'yes, its on its way, will be here next week', but i can't. As soon as i know the shipment is in the air and on its way i will inform everyone who so far has been waiting patiently. In the meantime thank you all for your continued patience.

Nu förstår man varför det är svårt att få tag på vissa Omaura delar såsom ex. raisern. Tydligen är Omauras egen PSU på gång också.

Postad 16 February 2008 - 10:53

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Nå Dyfa, hur har det gått? :)

Postad 17 February 2008 - 10:28

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Är det bara jag eller är det fler som tycker att chassit ser billig och ordinär på insidan? Mycket stål utan tvekan.

Postad 17 February 2008 - 11:18

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Är det bara jag eller är det fler som tycker att chassit ser billig och ordinär på insidan? Mycket stål utan tvekan.

Det är bara du.

:P

Jag har bara klämt på ett par andra HTPC-chassin, men jag tycker Omauras känns riktigt gedigna. Att hårddiskburar och liknande är i stål ser jag inte som något större problem. Vilka chassin har ALLA detaljer i aluminium? Och vad kostar de?

mvh,
Daniel.

Nå Dyfa, hur har det gått? :D

Skitdåligt. Har inte hunnit plocka isär den gamla ännu. Men nu på förmiddagen hoppas jag få lite gjort.

Jag postar är när jag fått upp lite nya bilder.

mvh,
Daniel.

Postad 18 February 2008 - 07:33

Knug
  • Knug
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Håller med dig, Men det gör ju många chassin på insidan, tycker dock att även utsidan är enkel.. Kanske kalla det minimalistisk design, men tycker det påminner om ett standard desktop chassie som någon sprayat mattsvart.. :blink:. Är nog säkert helt annorlunda i verkligheten när man ser bl.a aluminium finishen..

Redigerat av Knug, 18 February 2008 - 07:34.

Postad 18 February 2008 - 09:02

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Lite nya bilder på bygget i galleriet.

mvh,
Daniel.

Postad 18 February 2008 - 10:49

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Jag har byggt många datorer innan och när det gäller HTPC så är detta mitt andra bygge. Den gamla, en Thermaltake Mozart går inte att jämföra i kvalitet. Allting är mer robust och känns gediget med Omauras chassi.

Kanske kalla det minimalistisk design

Men det är precis vad det är. Det ska se enkelt och stilrent ut och definitivt inte se ut som en dator.

Postad 18 February 2008 - 10:54

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har byggt många datorer innan och när det gäller HTPC så är detta mitt andra bygge. Den gamla, en Thermaltake Mozart går inte att jämföra i kvalitet. Allting är mer robust och känns gediget med Omauras chassi.

Kanske kalla det minimalistisk design

Men det är precis vad det är. Det ska se enkelt och stilrent ut och definitivt inte se ut som en dator.

Vi kanske är partiska. :blink:

mvh,
Daniel.

Postad 18 February 2008 - 11:34

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Berätta gärna senare hur ni tycker OLED-displayer ser ut och fungerar att sätta upp och köras ihop med MCE.
Har ett HTPC-chassi, men tänker nog inte byta i snar framtid. Men vill ha en bättre display en den LCD som jag har nu. Plus jag vill ha bättre integration med MCE än vad min display nu har.

Postad 18 February 2008 - 12:14

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hela vitsen med aluminium chassi, är värmeledande egenskaper (Konvektion) och här sätts alla komponenter mot stål. Här handlar det om MYCKET stål vill jag påsåt (kolla bara hur mycket chassit väger kontra rena Alu sådana). God värmeisolering med annat ord. Detta utöver det minimalistiska design som försämrar ventilationen och ställer hög krav på fläkt (buller). Grattis ni som är saliga om produkten.

Fördelen med sådant reportage att man ser produkten i real tid utan retuscherat produktbild. Chassit ser definitvt inte lika snyggt som den avspeglas på produktbilder, väl när man sätter det i ett vanligt vardagsrumsmiljö.

Peace out

PS: Mina blickar är på Silverstone CW02 som kommer att bli min andra chassi. Priset är inte farligt heller.

Postad 18 February 2008 - 12:15

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Vi kanske är partiska.

Kan jag aldrig tro....:blink:

Spiken: Återkommer med mer info om displayen när jag att klar med bygget. Vad jag vet nu är att man kan göra sina egna teman och funktioner med Omauras display.

Postad 18 February 2008 - 13:18

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hela vitsen med aluminium chassi, är värmeledande egenskaper (Konvektion) och här sätts alla komponenter mot stål. Här handlar det om MYCKET stål vill jag påsåt (kolla bara hur mycket chassit väger kontra rena Alu sådana). God värmeisolering med annat ord. Detta utöver det minimalistiska design som försämrar ventilationen och ställer hög krav på fläkt (buller). Grattis ni som är saliga om produkten.

Fördelen med sådant reportage att man ser produkten i real tid utan retuscherat produktbild. Chassit ser definitvt inte lika snyggt som den avspeglas på produktbilder, väl när man sätter det i ett vanligt vardagsrumsmiljö.

Peace out

PS: Mina blickar är på Silverstone CW02 som kommer att bli min andra chassi. Priset är inte farligt heller.

Du har naturligtvis helt rätt angående aluminiumets värmeledande egenskaper. Jag tror dock inte att värme blir något större problem i mitt bygge. Sedan undrar jag hur mycket stål du tror att det är? Bottenplattan och hårddiskburarna är i stål. Resten är aluminium.

Men jag återkommer naturligtvis i ämnet, jag kanske har fel.

mvh,
Daniel.

Redigerat av Dyfa, 18 February 2008 - 13:27.

Postad 18 February 2008 - 22:01

TVPC
  • TVPC
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Har nu ivarjefall påbörjat mitt bygge men inte kommit så mycket längre än såhär nu......
Lyckades för övrigt klämma in ett floppDTV under hårddisken, dock väldigt osäker på hur det kommer att gå med värme och sådant men det märks senare. Man måste juh testa ivarjefall....

Sorry för kvaliteten men hade bara mobilkamera att tillgå....och bry er inte om kabeldragningen, denna ska användas privat.

Bifogad fil  DSC00108.JPG   378.89K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00109.JPG   368.48K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00110.JPG   391.06K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00111.JPG   405.16K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00112.JPG   431.66K   1 Antal nerladdningar

Postad 18 February 2008 - 22:16

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har nu ivarjefall påbörjat mitt bygge men inte kommit så mycket längre än såhär nu......
Lyckades för övrigt klämma in ett floppDTV under hårddisken, dock väldigt osäker på hur det kommer att gå med värme och sådant men det märks senare. Man måste juh testa ivarjefall....

Sorry för kvaliteten men hade bara mobilkamera att tillgå....och bry er inte om kabeldragningen, denna ska användas privat.

Snyggt bygge.

Vad tycker du om kvaliteten på Omauras grejer? Du har ju sett en del och har lite att jämföra med... :)

mvh,
Daniel.

Postad 18 February 2008 - 22:36

TVPC
  • TVPC
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Snyggt bygge.

Vad tycker du om kvaliteten på Omauras grejer? Du har ju sett en del och har lite att jämföra med... :)

mvh,
Daniel.

Tycker den känns väldigt bra om man jämnför med många andra tillverkare. Men monteringsanvisningar hade underlättat en hel del kan jag tänka mig för kunderna. Samt lite mer info om vad som ingår och inte ingår till dom olika chassina.

Postad 18 February 2008 - 23:17

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Snyggt bygge.

mvh,
Daniel.

Tycker den känns väldigt bra om man jämnför med många andra tillverkare. Men monteringsanvisningar hade underlättat en hel del kan jag tänka mig för kunderna. Samt lite mer info om vad som ingår och inte ingår till dom olika chassina.

Kan bara hålla med. Riktigt dåligt, faktiskt. Jag har blivit lovad att de skall bli tillgängliga snart...

mvh,
daniel.

Postad 20 February 2008 - 00:56

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Någon som sett när TF11 och TF-TFT kommer börja säljas?

Postad 20 February 2008 - 12:28

mstrand
  • mstrand
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Om man vill bygga ett så tyst system som möjligt så ska man UNDVIKA aluminium. Jag ska försöka motivera varför:
1. Svårast att bli av med är vibrationsljud, framförallt från HDn. För att undvika detta ska man aldrig montera en HD direkt i chassit, utan använda någon form av dämpning. Detta medför att man ej får någon direkt nytta av aluminiumets bättre värmeledning.
2. Aluminium vibrerar lättare än stål.
3. Tystast möjliga bygge får man om genom att använda dämpning i lådan. Detta gör att man inte heller får någon nytta av sekundär värmeledning i form av luft i lådan -> lådan -> luften runt lådan.

Om man prioriterar ett tyst system så är luftströmning och val av ingående komponenter av största vikt.

Micke

Postad 20 February 2008 - 15:40

Unregisteredede112b8
  • Unregisteredede112b8
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Det finns flera strategier att komma åt vibrationen när man väljer en stor Alu-låda. HD vantrivs inte i 10-20 gradigt högre värme jämfört med övriga komponenter och mig vettligen utvecklar HD inget värme som kan jämföras med CPU, GPU eller PSU.

Postad 21 February 2008 - 20:57

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Om ni följt mitt bygge så ha överseende med den långa byggtiden.
Status för tillfället:
PSU'n bör anlända i morgon och det är med stor spänning om den passar. :)
Annars så fick jag mitt OP(Vista Home Premium) idag. :)
Det har kört ihop sig med DVD'n (Samsung SlotIn). Jag hade inte tänkt på att jag behövde en IDE adapter till den men den beställdes idag... :P

Sen är det bara raisern jag väntar på men jag installerar nog systemet utan TV-kortet i början för att kolla så att allt funkar....

Hur går det för dig Dyfa?

Redigerat av Unregistered91069091, 21 February 2008 - 20:59.

Postad 21 February 2008 - 21:04

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hur går det för dig Dyfa?

Skitdåligt. :)

Sambon har drabbats av influensa och ligger dygnet runt, så jag har full passning på barn, jobb och markservice. Dessutom håller jag på att renovera svärmors kök. :)

Jag hoppas hinna bygga lite i kväll och/eller i morgon.

mvh,
Daniel.

Postad 21 February 2008 - 22:33

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Sambon har drabbats av influensa och ligger dygnet runt,

Jo dom är allt lite för gnälliga idag....:)

Postad 21 February 2008 - 22:53

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Sambon har drabbats av influensa och ligger dygnet runt,

Jo dom är allt lite för gnälliga idag....:)

Jodu, förut hade vi monopol på sånt beteende... :)

Postad 22 February 2008 - 15:25

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
PSU'n anlände idag....den var väldigt liten :)
Men genast dök nya problem upp(vissa dök upp redan igår faktiskt).
Kablarna från PSU'n räcker inte.....får köpa förlängingskablage.
Dessutom har jag upptäckt att jag måste ha en adapter på DVD för att koppla in den som IDE... :)

Sist av allt är att det blir väldigt, väldigt trångt att få dit strömkablarna till moderkortet....(se galleriet)

Man kan kanske skulle valt ett Antec Fusion i stället <_<

Postad 22 February 2008 - 22:20

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Dyfa & jperss10, följer era byggprojekt med stort intresse!

Funderar själv på att bygga en HTPC baserad på ett Omaura chassie (troligen TF 8) samt Asus P5E-VM och har lite frågor. Hur fungerar luckan för DVD driven samt öppna/stäng knappen? Ser att den sitter långt till höger till skillnad mot hur den sitter på de flesta enheterna.

Vilken CU kylare är lämpligast?

Dyfa, har du möjlighet att kolla innermåtten på TF8?

Någon som sett någon test på Omara TF-AMP ännu?

Postad 23 February 2008 - 11:32

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Hej LordX, kul att du följer våra byggen.

Funderar själv på att bygga en HTPC baserad på ett Omaura chassie (troligen TF 8) samt Asus P5E-VM och har lite frågor. Hur fungerar luckan för DVD driven samt öppna/stäng knappen? Ser att den sitter långt till höger till skillnad mot hur den sitter på de flesta enheterna.

Vet inte hur jag ska förklara men på mitt TF5 så när man trycket på knappen på chassit så rör sig en list som i sin tur påverkar kanppen på DVD'n. Vet inte om det skulle funka med spelare som har knappen till vänster, den bör nog vara till höger i alla fall. Men jag har en SlotIn och det har inte Dyfa(tror jag inte).

Redigerat av Unregistered91069091, 23 February 2008 - 11:32.

Postad 23 February 2008 - 22:20

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej LordX, kul att du följer våra byggen.

Vet inte hur jag ska förklara men på mitt TF5 så när man trycket på knappen på chassit så rör sig en list som i sin tur påverkar kanppen på DVD'n. Vet inte om det skulle funka med spelare som har knappen till vänster, den bör nog vara till höger i alla fall. Men jag har en SlotIn och det har inte Dyfa(tror jag inte).

Det är samma på TF8:n. Knappen måste vara till höger. Men är inte det standard?

Angående CPU-kylare så har jag en:

Den passar perfekt (jag har samma moderkort). Den är specad till 18 dB vilket inte är mycket. Dessutom kan detta moderkort styra fläkthastigheten mycket effektivt. Jag lägger upp bilder i morgon så får Du se.

Jag skulle slakta min gamla HTPC idag för att ta ut CPU, TV-kort och lite annat, men sonen protesterade vilt. "Du måste spela in Pokémon i morgon bitti!" :D Vad gör man inte... Men i morgon blir det slakt!

mvh,
Daniel.

Postad 24 February 2008 - 12:29

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Hej igen!

Jag bara undrade eftersom knappen på chassiet sitter längst till höger medan knappen på många drivar sitter till höger men inte längst till höger.

Vet du om det finns någon slot-in blue-ray som skulle passa i ett TF-5? Såg något om att Panasonic hade en men det var DYR.

Postad 24 February 2008 - 12:49

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Angående CPU-kylare så har jag en:

Den passar perfekt (jag har samma moderkort). Den är specad till 18 dB vilket inte är mycket. Dessutom kan detta moderkort styra fläkthastigheten mycket effektivt. Jag lägger upp bilder i morgon så får Du se.

Jag skulle slakta min gamla HTPC idag för att ta ut CPU, TV-kort och lite annat, men sonen protesterade vilt. "Du måste spela in Pokémon i morgon bitti!" :D Vad gör man inte... Men i morgon blir det slakt!

Hej igen!

Den där såg verkligen intressant ut. Läste lite tester och den verkar fungera riktigt bra.

Detta hade jag tänkt använda min HTPC till:
* 1080p h264 / mpeg-2
* Blue-ray uppspelning
* Dubbla DVB-C tuners (Comhem). Funderar på att köra GB-PVR. GB-PVR stödjer softcams så man behöver t ex inte köpa varken CAM eller CAM förlängare till FloppyDTV (monteras internt i 5.25" plats).
* Emulering av en massa gamla consoller, hemdatorer samt MAME. Alltså inte de krävande DirectX spelen (det får den vanliga PCn eller laptopen klara av).

Undrar om man kan köpa TF-8 med nya bakstycket som stödjer 1 (?) fullstort kort.

Postad 24 February 2008 - 18:25

Rizzt
  • Rizzt
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej alla! Efter jag läst igenom denna forum tråd vart jag minst sagt sugen på en Omaura HTPC. Har en fråga nu efter jag har läst igenom.

Har tänkt mig dessa delar. CPUn skulle jag nog tänka mig och byta ut om nån mån ev ta min q6600 från min vanliga burk till denna när den väl ska uppdraderas. Duger en Celeron sålänge? blir högst 720p nu ett tag. Och en BR spelare skulle jag väl oxå slänga i för eller senare.

INTEL CELERON D 356 3.33GHZ 512KB ... 515,00 kr
OMAURA TF8 HOME THEATRE PC ENCLOSU... 1 670,00 kr
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREM... 485,00 kr
ASUS P5E-VM HDMI G35 S-775 FW M-AT... 1 295,00 kr
SEAGATE BARRACUDA 7200.10 250GB 72... 595,00 kr
COOLER MASTER VORTEX 752 CPU-FLÄKT... 245,00 kr
OPTIARC DVD±R/RW/RAM LF 20X AD-720... 295,00 kr

Totalt 5100 Kr på Dustin.

Vad tror ni, ge mig några tips. Är osäker på CPU fläkten. Läste att den skulle vara för hög med fläkt? Den Dyfa visar på sin verkar inte riktigt vara samma som den som Dustin har.

Skulle vilja ha en Hiper 775 fläkt, men hittar den ingenstans.

MVH
Lasse

EDIT: Glömde att säga att jag har ett gammalt PSU slälänge. tills jag köper mig ett Corsair 450w agg.

Redigerat av Rizzt, 24 February 2008 - 18:28.

Postad 25 February 2008 - 11:12

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Vad tror ni, ge mig några tips. Är osäker på CPU fläkten. Läste att den skulle vara för hög med fläkt? Den Dyfa visar på sin verkar inte riktigt vara samma som den som Dustin har.

Min är köpt på Dustin, så det är nog samma. Den är på plats nu, och jag lägger upp bilder om en stund.

Jag skulle inte köpa en celeron. Om du inte kan vänta, köp den billigaste Core 2 Duo du kan hitta. MYCKET snabbare.

mvh,
daniel.

Postad 25 February 2008 - 12:28

mstrand
  • mstrand
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Om du ska köpa en Celeron, köp en E i stället för en D. Om jag inte minns fel så är D-modellen en nedbantad Pentium 4 och den nyare E är en Core 2 Duo med mindre cache. E är alltså både snabbare och drar mycket mindre ström = ger mindre värme = tystare.

Micke

Redigerat av mstrand, 25 February 2008 - 12:29.

Postad 25 February 2008 - 14:56

Rizzt
  • Rizzt
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ahha, jag ser. Bra info. Tack gubbar. Får nog ta en billigare variant av core 2 då. Ville ju inte ta nått dyrt då jag ev. bara ska ha den i ett tag tills jag får råd med värre.

Kollade lite. Men en Celeron E1200 är ju bara på 1.6ghz. Eller är det en Core 2? 1.6x2?
Det fanns även Celeron 440, 430, 420 mfl. Vad är dessa då? Har noll koll på Intel CPUs.

Hur som helst. Ska bli riktigt nice med ett omuara chassi. De är så förb.. läckra. hehe

Upptäkte en till sak och fråga. DVDn i ett TF8, Är det en standard DVD och inte en notebok dvd? slim variant alltså?

Redigerat av Rizzt, 25 February 2008 - 15:00.

Postad 25 February 2008 - 15:46

mstrand
  • mstrand
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Varför inte en Pentium E2160? Kostar 629:- hos Komplett. Det är en av de nya Pentium, som faktist är en Core 2 Duo men med 1mb cach istället för 2mb. (Försöker Intel göra allt de kan för att förvilla köpare?)
Enligt Nordichardware ska de dessutom överklocka bra.
Länk Nordichardware

Redigerat av mstrand, 25 February 2008 - 15:47.

Postad 25 February 2008 - 16:05

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Lite nya bilder på plats.

Jag har stött på patrull med mina dubbla FloppyDTV-kort. Antennkopplingen mellan korten får inte plats i hårddiskburen, så jag blir tvungen att skära sönder den.

mvh,
Daniel.

Postad 25 February 2008 - 16:22

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Jag har stött på patrull med mina dubbla FloppyDTV-kort. Antennkopplingen mellan korten får inte plats i hårddiskburen, så jag blir tvungen att skära sönder den.

Och det fungerar inte med vinklade antennkontakter från Kjell.com ? (se mitt galleri för exempel)

Postad 25 February 2008 - 16:37

Rizzt
  • Rizzt
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Dyfa, Vilka minnen exakt var det du köpte som inte fick plats? Vill ju inte göra samma mistag som dig. Är det dom med höga "silver" färgade flänsar?

Har du dragit igång burken ännu? Funkar det temperatur mässigt med den fläkten? och har du ingen bild med DVDn på plasts? skulle vilja se det innan jag beställer

Postad 25 February 2008 - 16:44

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Och det fungerar inte med vinklade antennkontakter från Kjell.com ? (se mitt galleri för exempel)

Intressant. Har du ett mått från FloppyDTV:n till ytterkant av antennkopplingen? Det vore kanon innan jag börjar karva. :blink:

Jag har ca 29mm tillgodo. Räcker det?

Tack för tipset.

mvh,
Daniel.

Postad 25 February 2008 - 16:50

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Dyfa, Vilka minnen exakt var det du köpte som inte fick plats? Vill ju inte göra samma mistag som dig. Är det dom med höga "silver" färgade flänsar?

Har du dragit igång burken ännu? Funkar det temperatur mässigt med den fläkten? och har du ingen bild med DVDn på plasts? skulle vilja se det innan jag beställer

Benämning och art.nr hos Dustin:
CORSAIR 2GB DIMM DDR2 800MHZ PC6400 CL5 (2X1GB)
5010109963

Det är de med de höga silver-kylflänsarna.

Jag har inte dragit igång den ännu. Skall nog montera DVD och hårddiskburarna i kväll. Jag är inte alls orolig för temperaturen. Kommer bara att ha en chassiflämt på utblås, och CPU-fläken igång. Räker inte det så finns det tre fläktar till i chassit som jag kan dra igång. Men jag kommer att använda en e8400 som inte alstrar så mycket värme.

Jag rapporterar hur det går i den här tråden. Vi får se. :blink:

mvh,
daniel.

Postad 25 February 2008 - 17:22

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Intressant. Har du ett mått från FloppyDTV:n till ytterkant av antennkopplingen? Det vore kanon innan jag börjar karva. ;)

jag vill inte gärna ge mig in och gräva i min HTPC, men jag har en vinkelkoppling över som jag mätte på.

Från kanten på antennkontakten går vinkel-adaptern ut 18mm när den är isatt - det borde alltså fungera för dig :blink:

Postad 25 February 2008 - 17:42

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Intressant. Har du ett mått från FloppyDTV:n till ytterkant av antennkopplingen? Det vore kanon innan jag börjar karva. ;)

jag vill inte gärna ge mig in och gräva i min HTPC, men jag har en vinkelkoppling över som jag mätte på.

Från kanten på antennkontakten går vinkel-adaptern ut 18mm när den är isatt - det borde alltså fungera för dig :blink:

Stort tack! Blir en tripp till Kjell i morrn.

mvh,
Daniel.

Postad 25 February 2008 - 18:26

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Vem blir först med att starta upp HTPC'n jag eller Dyfa.....! ;)

Idag anlände ide-adaptern för Slot-In DVD'n och hårddisken, förlängningskablar till moderkort kommer i morgon och då skulle jag i princip kunna dra igång datorn. Men då utan TV-kort vilket man lär få vänta på då inga raisers finns att uppbringa ännu. :blink:
Vi får se om jag hinner i morgon annars, är väldigt sugen på att se displayen m.m. igång........ ;)

Postad 25 February 2008 - 21:05

Rizzt
  • Rizzt
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Så, då var det beställt, fick bli lite andra grejor.. hehe, kanske man hinner före er grabbs :)

1 KABEL HDMI-HDMI 2.0M
1 INTEL CORE 2 DUO E4500 2.2GHZ 2MB 800MHZ S-775
1 OMAURA TF8 HOME THEATRE PC ENCLOSURE
1 CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK
1 ASUS P5E-VM HDMI G35 S-775 FW M-ATX
1 SEAGATE BARRACUDA 7200.10 250GB 7200RPM SATA/300 8MB
1 COOLER MASTER VORTEX 752 CPU-FLÄKT
1 OPTIARC DVD±R/RW/RAM LF 20X AD-7203S SATA BULK SVART
1 NOCTUA NF-S12-800 SILENT CASE FAN 120MM

Noctua fläkten ska jag ha i ett gammalt PSU jag har liggandes. bygger om det lite.

Detta blir spännande, blir att nästa månad köpa TV kort, remote och display till den.

Postad 25 February 2008 - 22:32

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Mer bilder uppe...

Har stött på lite problem igen. Inte nog med att CAM-förlängarna tar i PSUn, de tar i moderkortet när jag försöker montera dem i PCI-platsen bak. De tar i på alla fyra platserna, och jag behöver 2. ;)

Jag tänkte då skita i CAM-förlängningen och sätta SmartWi-korten direkt i FloppyDTVn och hoppas att jag inte behöver rycka dem så ofta, men si det gick inte. SmartWi-korten är 5mm längre än CAM-kortet, så det får helt enkelt inte plats. :)

Måste klura lite...

Förutom TV-korten är datorn POST-bar. Får se om jag orkar dra igång den i kväll. Blir nog i morgon förmiddag...

mvh,
daniel.

Redigerat av Dyfa, 25 February 2008 - 22:33.

Postad 26 February 2008 - 16:40

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
ok, då var man igång. Det blev mycket trångt mella DVD och strömkontakt till moderkort med det går....
Ett moderkort med strömkontakten på ett annat ställe hade kanske inte varit dumt men detta kort ska ju va bra.

Den enda fläkten som hörs är den till PSU'n vilken man kanske måste byta...men så var det ju en chansning också!
Ev. blir det ett externt längre fram.
Nu återstår det att vänta tills raisern kommer sedan är allt klart!

Nu ska jag installera Vista och testa fjärr och OLED, återkommer med mer info ;)

Postad 26 February 2008 - 17:36

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

ok, då var man igång. Det blev mycket trångt mella DVD och strömkontakt till moderkort med det går....
Ett moderkort med strömkontakten på ett annat ställe hade kanske inte varit dumt men detta kort ska ju va bra.

Den enda fläkten som hörs är den till PSU'n vilken man kanske måste byta...men så var det ju en chansning också!
Ev. blir det ett externt längre fram.
Nu återstår det att vänta tills raisern kommer sedan är allt klart!

Nu ska jag installera Vista och testa fjärr och OLED, återkommer med mer info ;)

Kul.

Jag håller på att installera Vista.

dumdidumdidum... :)

mvh,
Daniel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.