Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arkenmässan 2008 - planera, diskutera, visa bilder

117 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 September 2008 - 11:21

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
har blivit en ljudmässa tyvärr..inte en bild mässa längre..
blir det inte ändring på det så har hag varit där för sista gången

har ju blivit en smal mässa där det spelas klassiskt och jazz..hmmm :)

Postad 21 September 2008 - 19:36

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Varsågod :) Inte för att jag har något vinstintresse i det men det är väldigt kul med nya prylar som är svenskutvecklade. Så det måste ju lyftas fram! :P

Tja inte för han behöver det precis, han har så han klarar sig. Jag är där i mellanåt då jag bor i samma stad nämligen Alingsås...

för övrigt:

Ja jag tycker det var för lite bild, men tyvärr är detta lite speglande hur den som anordnar bara tycker att ljud är viktigare, vilket i en viss mån speglar sig i butiken där man knappat hittar något av BIO alls, sedan att inte alla kan vara där är säkert en annan orsak, men, men...jag håller med , det är inte bra..Pioneer skulle har varit där, denna gång med , hade balanserat av lite.

//CG-47

Postad 23 September 2008 - 20:05

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

är det någon som vet vilken musikvideo dom körde i klipchrummet. lät som system of a down, lät faktiskt riktigt gott när dom manglade på med trummorna. tror tillåmed att det var dubbla trummset

man vill ju självklart testa hemma med:)

vafen jag får ju ta och göra en qoute på mig själv, nån måste ju veta detta :)

Postad 28 September 2008 - 20:13

overtone
  • overtone
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej. Jag var väldigt inställd på att få se lite mer demo av projje mm, men icke. Klart bästa demorummet var Klipsch. Ord & inga visor, bytte o växlade mycket, & framför allt volymen va kanon. Till skillnad från dyrgriparna som bara spelade jazz mm. Sämsta rummet upplevde jag var Hi-Fi klubbens. brrrrr.
Tänkte tipsa om hembioconsult i stenkullen. Hörde ryktesvägen att dom skulle ha en liten hembiomässa nu i höst? Har varit där 1 gång innan. Trevlig miljö och många rum. Tyvärr ligger dom inte i bästa prisklassen & har även hört att viss service flackar emellanåt. Men alltid najs o kolla runt lite.

Postad 29 September 2008 - 17:56

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

har blivit en ljudmässa tyvärr..inte en bild mässa längre..

Jag tror faktiskt att det var en ljudmässa som blev en bildmässa och nu återgått till att vara en ljudmässa. Lite beroende på vilket perspektiv man har. Det hela började som en HIFI-mässa som flyttade från centrala stan ut till Arken. Med viss reservation för ett byte av arrangör så då kanske man inte skall anse att det är samma mässa längre.

Men visst, är intresset primärt bild, då blev man nog besviken i år. Jag har själv tyckt vid andra tillfällen att det varit mera bild och ljudeffekter än välljud men det är en smaksak.

Titeln "Ljud och Bild" var dock missvisande, det håller jag med om.

Postad 03 October 2008 - 10:15

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Är det någon som såg Audiodesk Disc Cleaner på Arken mässan och kan berätta om vad ni tyckte? är det bara en hokus-pokus produkt eller kan man verkligen höra stor skillnad? :P 15.500:- för den där skapelsen är ju som hittat...

Postad 05 October 2008 - 15:14

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Tvätten var fin. Att den sen kostade mer på mässan än vanligt var för att den var "inkörd och konfigurerad" :)

Postad 05 October 2008 - 15:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag skulle inte lägga 15.500 kronor på en skivtvätt för optiska skivor. Då lägger jag mycket hellre de pengarna på någon annan del av anläggningen, t.ex att par Larsen 6 och spenderar de överskjutande 3000 kronor som delinsats i en BD-spelare eller något.

Visserligen bör skivorna hållas rena men renhet kan ordnas utan att lägga 15.500 kronor på en tvätt.

Postad 05 October 2008 - 15:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag skulle inte lägga 15.500 kronor på en skivtvätt för optiska skivor. Då lägger jag mycket hellre de pengarna på någon annan del av anläggningen, t.ex att par Larsen 6 och spenderar de överskjutande 3000 kronor som delinsats i en BD-spelare eller något.

Visserligen bör skivorna hållas rena men renhet kan ordnas utan att lägga 15.500 kronor på en tvätt.

Eller 100-200:- på en cd-läsare till datorn så kan man läsa in sin musik där och sen inte behöva bekymra sig mer :)

Postad 05 October 2008 - 15:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har alltid drömt om en plastig läsare för 200 kronor till datorn. Det rasslar så fint i släden och en del skivor ger riktigt intressanta ljudeffekter. Det måste vara den optimala investeringen av alla.:)

Förlåt, men jag anser inte att dessa 200-kronorsläsare är vägen till nirvana hur bitkorrekta dem än är.

Postad 05 October 2008 - 16:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Förlåt, men jag anser inte att dessa 200-kronorsläsare är vägen till nirvana hur bitkorrekta dem än är.

Okej, det var ju synd för det är fakta :)

Men självklart ska man köpa massa dyra saker om man känner för det.

Postad 05 October 2008 - 18:05

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Okej, det var ju synd för det är fakta :)

Men självklart ska man köpa massa dyra saker om man känner för det.

:) ..du är för härlig Martin.. :D

//CG-47

Postad 05 October 2008 - 18:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
:)

Ville bara peka på det att man KAN få ut en bitperfekt signal med ringa medel, man behöver inte ha dyra saker.
En dator och en Squeezebox eller ett ljudkort som stöder kernel streaming/ASIO .. sen är man hemma.

Postad 05 October 2008 - 19:11

Unregistered1582
  • Unregistered1582
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
ingen som sagt eller påstått att 15.500 var ett befogat pris för att rengöra sina skivor, jag undrade mest om någon hade fått möjligheten att se den live och fått höra skillnad....

Postad 05 October 2008 - 20:00

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
Precis Martin..vad jag vet om denna skiv rengörare är att det blir ingen skillnad på ljudet..varken för eller efter om man inte har haft skivan i lera då vil det säga..

det är precis samma signal på skivan före som efter...men den rengör skivor som är dåliga eller har smuts som är svår att ta bort utan att skada skivan..men det behöver man inte betala 15.000 för..

men jag håller med martin, vill man köpa dyrt så ska man...även om det inte gör någon skillnad i ljudet.. :) .. :P

dock är det skillnad på uppspelning från en cd i dator och en dedikerad cd spelare...inte utan anledning man bygger dom med den tekniken som tar lite plats och kräver en rejäll DAC oxå...den kvallitet som kommer från cd spelaren är betydligt bättre pga den fina tekniken.

//CG-47

Postad 05 October 2008 - 20:56

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Även om en sladdrig läsare för 200 kronor ger en bitperfekt signal föredrar jag ett mer gediget drivverk som har bättre och tåligare mekanisk uppbyggnad. I en av mina datorer har jag en billig plastig sak som visserligen gick bra att rippa med men lät för hemskt mekaniskt med vissa skivor. För att inte tala om släden som skramlade och hade sig.

Därför föredrar jag ett drivverk med robustare utformning med en släde som inte skramlar och har sig. Ett bra drivverk inkl släde är tyst och stabilt utfört, inte plastigt och sladdrigt. Därför spelar det ingen roll hur 200-kronorsläsaren rippar för mig, jag vill inte ha plasten ändå. För 200 kronor i butik har tillverkaren snålat in på allt som går att snåla in på.

I vilket fall som helst anser jag inte en dator vara den bästa lösningen i en hifi-anläggning utan istället en s.k HMC (home music centre) i stil med Naim HDX. Alltså en apparat som handhavandemässigt och ljudmässigt etc motsvarar en CD-spelare. Naim HDX är groteskt överprissatt och har en sladdrig mekanik men det är konceptet jag talar om.

Postad 05 October 2008 - 22:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag förstår precis vad du menar :)
Jag menar dock, rippa skivan, släng den i plaståtervinningen och använd inte cd-driven annat än till att rippa.
Rörliga delar är så 90-tal :P

Postad 06 October 2008 - 10:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det skulle bli ett digert arbete för mig att rippa hela CD-samlingen till en HMC och jag är inte ens övertygad om att jag skulle vilja det heller. Hårddiskutrymmet skulle också bli ansträngt. Bättre då att rippa favoriterna till HMCn och sedan när man vill spela resten kunna använda en stabil avläsare.

Jag ser inte att hårddisklagring nödvändigtvis löser alla problem. Skivor eller andra liknande metoder (minneskort t.ex) har sin plats.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.