Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Boxer - Nya kanaler i marknätet

462 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 May 2008 - 12:30

nighteye
  • nighteye
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Procenttalen berättar hur stor del av den permanent bosatta befolkningen som täcks av ett sändarnät. Det har alltså inget med area eller antal sändare att göra.

Olika sändare når ut till olika många människor eftersom mottagningsförhållandena och befolkningstätheten varierar. Som exempel kan nämnas att det i lilla Skåne bor fler människor än i hela Norrland. I Skåne räcker det med Hörbysändaren samt de medelstarka sändarna i Malmö och Helsingborg för att täcka nästan hela befolkningen, medan det i Norrland behövs 21 storsändare och hundratals slavsändare.

Om man skulle vilja bygga ett nät som täcker 50 procent av befolkningen räcker det med ett tiotal master, men ska man nå ut till 99,8 procent (som SVT gör) behövs nästan 600 stycken.

Jag tycker ändå att 70% låter optimistiskt. På listan utges att cirka 20/50 av de större sändarna har MUX5. Skulle det betyda att de gör att över 6 miljoner av Sveriges "permanenta" befolkning kan se den?

Hur kommer det sig att de mindre sändarna bara skickar ut MUX1? Måste ju betyda att det är många miljoner i det här landet som enbart kan se de fria kanalerna? Trodde att nästan alla sändare hade MUX1-4, men så är ju inte fallet.

http://teracom.se/?page=5882

Postad 10 May 2008 - 19:16

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Måste ju betyda att det är många miljoner i det här landet som enbart kan se de fria kanalerna? Trodde att nästan alla sändare hade MUX1-4, men så är ju inte fallet.

http://teracom.se/?page=5882

Många miljoner, nja, några få tiotusental kanske.

Får man bara in MUX 1 så betalar man inte för Boxer-abonnemang helt enkelt.

Postad 10 May 2008 - 21:15

nighteye
  • nighteye
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hade varit en god tanke att bygga ut alla de större sändarna så att de skickar ut MUX5 och 6, inte sant? Har pratat med Teracom om det och de säger att de bygger ut när Boxer vill det. Känns lite som moment 21.

Är väl inte bara meningen att folk som bor i stodstäderna ska få tillgång till dom? De flesta som bor i större städer bor ju i lägenheter ändå, där det oftast finns kabel-tv installerat.. får det inte att gå ihop.

Blir kanske till att sukta efter Parabol istället.

Postad 11 May 2008 - 10:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
dom sändare som bara har mux1 är slavsändare för SVT's kanaler... det betyder inte att man inte kan få nåt annat från dom vanliga sändarna... med en bra antenn och någorlunda normala förhållanden kan man lätt få in signaler från 5-10 mils håll... hos mig tar jag in med bra signal från 5 mils avstånd med vanlig bordsantenn...

Redigerat av Leatherface, 11 May 2008 - 10:27.

Postad 11 May 2008 - 13:57

calahan88
  • calahan88
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Någon som fått in kanalen än? Vill se inter lite panik :unsure: Det står att jag inte har rättigheterna att se den men det ska inte vara några problem, jag hittar ju kanalen?

Postad 11 May 2008 - 14:24

.oskar.
  • .oskar.
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag får in kanalen nu. Den första halvtimmen efter kanalsökningen var det bara svart i rutan innan bilden äntligen dök upp.

Postad 11 May 2008 - 15:16

calahan88
  • calahan88
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag får inte in den FAN

Postad 11 May 2008 - 18:06

Hennas
  • Hennas
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Någon som fått in kanalen än? Vill se inter lite panik :unsure: Det står att jag inte har rättigheterna att se den men det ska inte vara några problem, jag hittar ju kanalen?

Äntligen! Kom precis hem och fick in kanalen direkt!
Tack tv4! :blink:

Postad 11 May 2008 - 21:06

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Glada nyheter för dig som bor i Halland, Västerbotten, södra Dalarna eller runt Jönköping och Västervik. Du kommer kunna se TV4 Sport och alla andra kanaler i Mux 5 från den 7 juni 2008. Därefter byggs nätet ut etappvis fram till andra kvartalet 2009.

TV4 har lagt ut en infosida med detaljerad info om hur Mux 5 ska byggas ut:

http://www.tv4.se/1....itala_marknatet

Följande master/orter kommer att ha TV4 Sport tillgängligt från och med 11 maj klockan 14.30:
Borås Dalsjöfors
Bäckefors
Göteborg/Brudaremossen
Helsingborg Olympia
Hörby/Sallerup
Kisa
Malmö Jägersro
Motala Ervasteby
Norrköping/Krokek
Skövde
Stockholm Nacka
Sundsvall S Stadsberget
Trollhättan
Uddevalla Herrestad
Uppsala/Vedyxa
Visby Follingbo
Västerås Lillhärad
Älvsbyn
Örebro Lockhyttan
Östersund Brattåsen
Östhammar Valö
Fårösund/Bunge
Göteborg/Slättadamm
Linköping Vattentornet
Mölnbo/Västerberget
Norrtälje Södre Bergen
Stockholm/Marieberg
Strömstad
Södertälje Ragnhildsborg
Trelleborg/Gylle
Visby/Hamnen
Visby/Havdhem
Ystad/Metallgatan
Ängelholm Vegeholm

Följande orter kommer att TV4 Sport tillgängligt före den 7 juni 2008:
Borlänge Idkerberget
Halmstad Oskarström
Jönköping Bondberget
Skellefteå
Varberg Grimeton
Vännäs Granlundsberget
Västervik Fårhult

Följande orter kommer inte ha möjlighet att ta emot TV4Sport till att börja med men planeras att byggas ut enligt följande:
Tredje kvartalet 2008:
Bollnäs
Gävle Skogmur
Örnsköldsvik Ås

Fjärde kvartalet 2008:
Gällivare
Hudiksvall Forsa
Mora Eldris
Nässjö
Sunne Blåbärskullen
Vännäs Granlundsberget

Första kvartalet 2009:
Arvidsjaur Julträsk
Emmaboda Bälshult
Kalix
Karlstad Sörmon
Kiruna Kirunavaara
Sveg Brikcan
Tåsjö
Vislanda Nydala
Ånge Snöberg
Överkalix

Andra kvartalet 2009:
Filipstad Klockarhöjden
Finnveden
Karlshamn
Karlskrona Vämö
Lycksele Knaften
Pajala
Sollefteå Multrå
Storuman

Postad 11 May 2008 - 22:45

nighteye
  • nighteye
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Äntligen får Halmstad MUX5, det var faen på tiden :unsure:

Postad 25 May 2008 - 16:05

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
verkar finnas mux 5 uppe i tomteskogen nu.
hos min mor och far ute i burträsk skogarna gick det att få in tv4 sport.

Postad 31 May 2008 - 07:50

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Äntligen får Halmstad MUX5, det var faen på tiden ;)

Sändningsstarten är satt tll 2/6 men mux 5 var redan igång igår e.m. i Halmstad/Oskarström. Ratta in kanal 47.

Postad 22 June 2008 - 09:45

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5772 inlägg
  • 0
Som vanligt är det bara dom stora kommunerna som får ta del av det nya, liksom fallet med HDTV. knappt någon kommun i Västernorrland finns med ännu på Mux 5, bara Sundsvall. Som jag ser det så kommer vi varken få Mux5 eller HDTV här i Västernorrland inom den närmaste framtiden. Nu verkar ju HDTV kanalerna skit ändå som tur är.

Postad 22 June 2008 - 09:51

pzk
  • pzk
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
SVT HD är bara skit, 95% av den extremt begränsade sändingstiden så sänder de uppskalat och I stort sett inga filmer har sänts på HDTV kanalen utan det är egen producerat crap som antikveckan och "så ska det låta".

Största var väl när de sände Planet Earth, det kunde man väl se på, sedan dess har det bara varit skit och åter skit.

SVT HD kan man garanterat vara utan, inget att sörja över.

Redigerat av pzk, 22 June 2008 - 09:56.

Postad 23 June 2008 - 10:19

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5772 inlägg
  • 0
Är faktiskt ganska orolig när det gäller framtiden för HDTV, känns som det är en teknik som inte kommer slå igenom i Sverige och Boxer visar ju svagt intresse, om man inte bor i storstäder då. Tror inte det kommer bli lika stor genomslagskraft som tex ADSL och bredband fick. Konstigt nog verkar inte folk vilja utnyttja sin TV utan nöjer sig med vanlig simpel Digital TV i bästa fall.

Postad 27 June 2008 - 20:34

sven99
  • sven99
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Nu får jag in radio-program i digitalboxen:
P1
P3
SR-klassiskt

Ska prova att spela in radio.

Postad 27 June 2008 - 21:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nu får jag in radio-program i digitalboxen:
P1
P3
SR-klassiskt

Ska prova att spela in radio.

https://www.minhembi...howtopic=201046 :(

Det hör väl iofs mer hemma i denna tråden kanske.

Postad 29 June 2008 - 03:00

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
får inge ljud på min digitalbox, underligt att dom kom som tv kanaler.. skulle sen va 4 SR inte 3, enligt va man sagt :s

DAB+ kommer också :P

Edit: Såg att man skulle köra text tv och så småningom bilder och information, lite som ålandskanalen med andra ord B) antar att man sparar lite utrymme för dem extra funktionerna på att bara köra 3... synd att det aldrig blev nån fart på interaktiva tjänster digital text och MHG applikationer.

Redigerat av Scrapanatchi, 29 June 2008 - 03:16.

Postad 29 June 2008 - 07:58

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Inget ljud hos mig heller just nu, första gången jag rattar in kanalerna så jag vet inte om det har funkat tidigare.

Postad 29 June 2008 - 10:16

pzk
  • pzk
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Inget ljud hos mig heller just nu, första gången jag rattar in kanalerna så jag vet inte om det har funkat tidigare.

Radiokanalerna funkar bra hos mig. Inte så exalterade dock, har aldrig varit någon stor radiolyssnare.

Redigerat av pzk, 29 June 2008 - 10:17.

Postad 03 October 2008 - 14:32

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Gjorde en liten sökning och fann denna:
http://www.maplin.co...e...&doy=search

Den typen av CA-modul ser ut att vara räddningen för oss med tv med inbyggd mottagare som vill kunna se MUX6 som kommer att sända i MPEG-4 efter årsskiftet! Externa boxar utan CI blir man ju tvungen att byta. Dessvärre kommer väl HDTV att sändas i DVB-T2 men det dröjer säkert några år innan det blir aktuellt.

Postad 29 October 2008 - 21:35

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Den typen av CA-modul ser ut att vara räddningen för oss med tv med inbyggd mottagare som vill kunna se MUX6 som kommer att sända i MPEG-4 efter årsskiftet! Externa boxar utan CI blir man ju tvungen att byta. Dessvärre kommer väl HDTV att sändas i DVB-T2 men det dröjer säkert några år innan det blir aktuellt.

Teracom kommer att frysa planerade investeringar i sjätte sändarnätet (MUX6)
tills PTS omprövar sitt beslut om Teracom's prissättning

Postad 31 October 2008 - 10:05

sven99
  • sven99
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Samtliga kanaler sänds nu OKODADE. Du kan även se extra filmkanaler som du INTE betalt för.

Jag kan även se samtliga kanaler utan Boxer-kort med min enkla Sagem-box utan kortplats!!!

Passa på och titta så länge det varar. Boxer har misslyckats med att uppdatera programkorten. Mitt kort slutar 2008/10/30, men det går nu lika bra UTAN kort (alla kanaler kan ses).

Postad 31 October 2008 - 15:44

Snarko
  • Snarko
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Samtliga kanaler sänds nu OKODADE. Du kan även se extra filmkanaler som du INTE betalt för.

Ja, jag ser det också... bra tips! Hoppas dom kör så ett tag framöver, det är ju alltid trevligt!

Postad 31 October 2008 - 21:26

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Gött med okodat. Såg precis Transformers.

Postad 01 November 2008 - 11:00

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Mina föräldrar fick en chock :( kul

Postad 28 January 2009 - 12:06

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Inga nya kanaler men delvis ny paketering från 1/2: http://www.boxer.se/?page=1788
Jag saknar förstås fortfarande möjligheten att sätta ihop ett eget paket motsvarande Comhems "8 favoriter". Det är också för stor skillnad mellan "mini" och "mix". Skulle vart bra med TV3 och Kanal5 och ett par till i ett mini-paket.

Postad 28 January 2009 - 12:28

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
VH1 försvinner alltså från "basutbudet" = Mixpaketet. Visserligen kikar jag nästan aldrig på kanalen, men det är ju min sorts musik där så lite synd ändå.
Jag ska se vad TCM och Silver kör för filmer och sedan överväga om det är värt de extra kronorna (grabben blir nog glad för Disney i sådana fall).

Postad 28 January 2009 - 12:29

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Vad som inte direkt basuneras ut är att VH1 inte längre kommer att ingå "grundpaketet", fast det kanske inte gör så mycket, den kanalen lever redan ju lite på undantag som det är.

Postad 28 January 2009 - 12:36

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Vad som inte direkt basuneras ut är att VH1 inte längre kommer att ingå "grundpaketet", fast det kanske inte gör så mycket, den kanalen lever redan ju lite på undantag som det är.

Å andra sidan har Comedy Central tillkommit.

Postad 28 January 2009 - 15:01

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Det har vært mye "hype" rundt Neotion CAM'er i mange år nå. Har enda ikke sett de fungerer.

Disse modulene er muligens ikke egnet. Dersom Boxer skal benytte HE-AAC lyd som de gjør i Danmark og som er standard i Norsk DVB-T så fungerer ikke Neotion CAM'ene . Årsaken er at Neotion ikke støtter MPEG4 HE-AAC lyd og vist nok ikke har planer om å støtte dette. De billigste MPEG4 DVB-T HD boksene i Norge har kostet ca. 600kr så Neotion modulen er dyrere enn en HD dekoder.

For å bruke disse modulene til HD så er det trolig litt mer problematisk. Det forutsetter at man selv kan velge om CAM'en skal transkode til MPEG2 SD eller MPEG2 HD ( eller transparent MPEG4).

TV'ns software skal også støtte Neotion CAM'en men det er mulig det ikke er noe stort problem.

Redigerat av Bobben_no, 28 January 2009 - 15:02.

Postad 28 January 2009 - 19:56

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Neotion modulet kan IKKE anvendes med HE-ACC lydkodning, som anvendes i Scandinavien. Det betyder modulet er HELT ubrugeligt.

Det er et politisk/økonomisk problem hvornår DVB-T2 kan anvendes. Teknisk og med hensyn til markedet så kan DVB-T2 anvendes fra Jul 2009.

Der forventes at være DVB-T2 signal dækning af omkring 6 millioner husstande i England/Wales omkring dette års slutning.

Lars :)

Postad 10 August 2009 - 14:55

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Ingen som hört nåt om ev. antåganden av Viasat Sport och då framförallt Viasat Sport Hockey i marknätet?

Postad 11 August 2009 - 21:16

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
En så nischad kanal som Viasat sport hockey får nog inte plats i Boxers utbud, räkna med en bredare sportkanal som kan attrahera en bredare publik. Fast Viasat håller ju på att nischa alla sina sportkanaler, så det kanske blir en specialmixad kanal för Boxer, en vild gissning bara från min sida.

Postad 13 August 2009 - 06:21

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Surt att behöva köpa en parabol bara för en kanal :/

Postad 16 August 2009 - 22:26

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Viasat har ett frekvensutrymme för viasat sport hos boxer, men viasat föredrar ju att sälja paket vilket de inte kan hos boxer.

Postad 17 August 2009 - 13:10

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0

Viasat har ett frekvensutrymme för viasat sport hos boxer, men viasat föredrar ju att sälja paket vilket de inte kan hos boxer.

Viasat har planer på att själva börja sälja kanaler i marknätet... en av annledningarna till att mux 6 inte är igång..

Postad 19 August 2009 - 14:36

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
När jag får telefonsamtal från försäljare så brukar jag alltid klaga på de orimliga kortavgifterna Boxer tar ut.
Det är 299kr i halvåret, 50kr i månaden.

Nu läste jag på Recordere.dk om Boxer i Danmark... Där tar de ut 65kr i månaden! Danska kronor!
Det blir över 1000 SEK om året i extraavgift, fy fasen.

Detta utöver abonnemangsavgiferna, och pengarna som TV-kanalerna betalar för att få vara med och sända i deras paket!

Det börjar likna ocker.

Postad 25 August 2009 - 22:35

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Det börjar likna ocker.

Det är ocker. Man tar svinmycket betalt för "kortadministration". Men samtidigt påstår man sig "inte klara av" att erbjuda ett system där abonnenten själv kan bestämma vilka enskilda kanaler man vill abonnera på. För att inte tala om att abonnera på enskilda serier. Det handlar inte alls om oförmåga, det saknas helt enkelt vilja att stå upp mot kanalbolagen. Sjukt i kvadrat och skamligt! Har distributörerna någonsin hört termen "Kunden har alltid rätt"?

Jag tröstar mig med att betydelsen av satellit- och marksänd TV och Radio kommer att ha minskat väsentligt i betydelse inom en femårsperiod. Om 10-15 år kommer dessa distributionsformer att vara lika mycket i ropet som faxar är idag. Den som inte ser till att anpassa sig kommer att gå under fort som fan, och har man då inte rättat in sig i ledet kommer distributörer som inte har en egen produktion och som inte tillför något värde att ha upphört att existera. Ajöss med blodiglar som Boxer och Canal Digital med andra ord. Ingen kommer att sakna er, allra minst era nuvarande kunder.

Redigerat av Unregisteredea6526e9, 25 August 2009 - 22:36.

Postad 08 October 2009 - 18:28

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Nytt från Teracom http://www.teracom.s...play=8630:16240

Nyheter & meddelanden | 2009-10-08
Teracom bygger det sjätte sändarnätet
Medieoperatören Teracom startar nu utbyggnaden av det sjätte sändarnätet (mux 6) i det digitala marknätet. Det innebär att nya tv-kanaler kan lanseras redan i år. Investeringarna i mux 6 frystes i oktober 2008 eftersom PTS reglering av Teracom gjorde det omöjligt att investera i nya tjänster.

– PTS har presenterat ett förslag till ny reglering som gör det möjligt att återigen investera. Därför börjar vi nu en utbyggnad av mux 6, något vi planerat länge och som är mycket viktigt för att ge tv-tittarna fler kanaler och därmed stärka marknätets konkurrenskraft, säger Crister Fritzson, koncernchef på Teracom.

Det var i oktober 2008 som Teracom meddelade att PTS prisregleringsmodell inte gav utrymme för investeringar och att den planerade starten av det sjätte sändarnätet var fryst i avvaktan på myndighetens nya marknadsanalys.

PTS kom i våras med en ny analys av tv-distributionsmarknaden och ett nytt utkast till skyldighetsbeslut. Där anses betal-tv-delarna av marknätet vara på en konkurrensutsatt marknad som därmed ska avregleras.

– Det är flera kanaler som fått tillstånd att sända och som tyvärr inte kunna göra det. Nu arbetar vi på att dessa kan lanseras. Exakt hur lång tid utbyggnaden tar går inte att säga, men under året hoppas vi på första sändningsstart, säger Crister Fritzson.

Ska bli intressant att se var de börjar utbyggnaden? Mälardalen är kanske ett tips. Någon som har koll på vilka kanaler som hamnar i mux 6?

Edit: Har letat hos RTVV och kommit fram till att dessa har tillstånd och får sända i mux6:

TV7
BBC World
Discovery Science
Discovery Travel & Living
Jetix
National Geographic Channel
Showtime
Star
TV1000
Viasat Sport 1

Redigerat av hakanh65, 10 October 2009 - 07:06.

Postad 08 October 2009 - 19:32

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Nytt från Teracom http://www.teracom.se/?page=5425

Ska bli intressant att se var de börjar utbyggnaden? Mälardalen är kanske ett tips. Någon som har koll på vilka kanaler som hamnar i mux 6?

Edit: Har letat hos RTVV och kommit fram till att dessa har tillstånd och får sända i mux6:

TV7
BBC World
Discovery Science
Discovery Travel & Living
Jetix
National Geographic Channel
Showtime
Star
TV1000
Viasat Sport 1

Jetix???? Den kanalen finns inte längre *he he*

Postad 08 October 2009 - 19:41

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Jetix???? Den kanalen finns inte längre *he he*

Nej och frågan är om Disney kan sända någon annan kanal eller om den därmed blir outnyttjad. Frågan är också om BBC kommer att sända BBC World när man tidigare plockade bort BBC Prime. RTVV borde ju ge BBC's tillstånd till någon annan om de inte tänker sända själva.

Postad 08 October 2009 - 20:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Jetix och Toon Disney slogs ju ihop till 1 kanal och heter numera Disney XD så min gissning är att det är den kanalen dom kommer sända...

Postad 08 October 2009 - 20:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Är det denna mux som ska vara enbart MPEG4-sändningar måhända?

Detta halva steg mot nästa generations marksänd TV med DVB-T2 och MPEG4?

Postad 08 October 2009 - 21:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja det stämmer...
tycker man kunde ha startat med DVB-T2 diirekt så kunde man ha slängt in kring 5 kanaler till i muxen...

Redigerat av Leatherface, 08 October 2009 - 21:13.

Postad 09 October 2009 - 09:01

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Detta innebär tyvärr att SVTHD kommer att upphöra som frikanal i marknätet inom kort. Teracom har ju sänt ut SVTHD och Yle i Mux 6 i Mälardalen ett tag, och sedan jag uppgraderat TV till full-HD med inbygd mpeg4 DVB-T-tuner har jag kunnat njuta av särdeles bra bildkvalitet. De nya kanalerna i mux 6 är väl betalkanaler för hela slanten. Jag kommer nog att sakna SVTHD lite. Dessutom undrar jag om mux 6 verkligen kan dra igång i Skåne och Halland. Tror inte danskarna skulle uppskatta det.

Redigerat av Unregistered35ababfd, 09 October 2009 - 09:02.

Postad 10 October 2009 - 00:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
det är inte Mux 6 som sänds i Mälardalen utan Mux M...

Redigerat av Leatherface, 10 October 2009 - 00:01.

Postad 10 October 2009 - 07:03

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Ja det stämmer...
tycker man kunde ha startat med DVB-T2 diirekt så kunde man ha slängt in kring 5 kanaler till i muxen...

Kanske de börjar, men om de ska börja bygga ut mux6 nu direkt så blir det kanske inte så. Lite taskig tajming i så fall. Nu när de ändå är så försenade hade det varit bra att vänta in DVB-T2. Jag hittade denna gamla nyhet: http://www.teracom.s...play=8630:16167

Nyheter & meddelanden | 2009-08-31
Teracom testar ny sändningsteknik för tv i marknätet
Under september kommer medieoperatören Teracom att inleda tester av den nya sändningstekniken DVB-T2 i det marksända tv-nätet. DVB-T2 är en utveckling av dagens sändningsteknik, DVB-T, som bland annat innebär högre kapacitet och ett effektivare frekvensutnyttjande.

– Marknätet är centralt för distributionen av tv i Sverige idag. För att nätet ska fortsätta att vara en attraktiv plattform både för våra kunder och tv-tittarna jobbar vi kontinuerligt med att utveckla och framtidssäkra nätet. DVB-T2 är en intressant utveckling som vi nu vill testa i praktiken, säger Lennart Ivarsson, kommunikationsdirektör Teracom.

De tekniska testerna som kommer att inledas under september månad innebär till att börja med testning i labbmiljö med hjälp av en så kallad kanalsimulator. För att se hur DVB-T2-signalerna fungerar i verkligheten kommer Teracom senare under hösten/vintern att genomföra fälttester från sändarstationen i Nacka samt från den mindre sändarstationen i Marieberg. Tester planeras också att genomföras i Uppsala i det så kallade VHF-bandet där analog tv tidigare distribuerats. Vid dessa fälttester kommer Teracom bland annat att jämföra täckningen mellan dagens teknik och DVB-T2.

Testerna kommer inte att påverka eller störa de hushåll som hämtar sin tv-signal från marknätet i dessa områden. Något beslut om införande av DVB-T2-tekniken i Sverige har inte tagits.

Fakta om DVB-T2:
DVB-T2 är benämningen för den framtida standarden för digital marksänd tv. Standarden medför att tillgängliga frekvenser kan nyttjas mer effektivt, både genom att erbjuda betydligt högre kapacitet än DVB-T, men också mot mer frekvenssnåla nät.

DVB-T2-specifikation blev klar i juni 2008 och publicering av ETSI-standarden är planerad till den 17 september 2009. Det finns inga beslut om införande av DVB-T2 i Sverige. I december 2009 inleds en kommersiell start i UK av en DVB-T2-mux med fyra hdtv-kanaler.

Postad 10 October 2009 - 07:13

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

De nya kanalerna i mux 6 är väl betalkanaler för hela slanten.
...
Dessutom undrar jag om mux 6 verkligen kan dra igång i Skåne och Halland. Tror inte danskarna skulle uppskatta det.

TV7 är FTA, men jag tror att det är den enda.

Jag ser inga problem med att dra igång mux 6 i södra Sverige, frekvensfrågor regleras ju internationellt, så den frågan är säkert redan utredd.

Postad 10 October 2009 - 10:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det är ju frekvenser över sen nerslackningen av analoga kanalerna...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.