Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela sönder högtalare !

224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 July 2008 - 23:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, bättre sent än alldrig :D

OK, jo men då kan jag tänka mig att det basar på ganska bra när det vill sig :)

Postad 17 July 2008 - 13:16

mr mupp
  • mr mupp
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
har en fråga ang att spela sönder högtalare.. spelade en film häromdan där volymen var riktigt lågt så det krävdes att jag höjde rejält.. senare så ska jag spela musik och glömmer att vrida tillbaka volymen.. det skriker nått fruktansvärt ur högtalarna men jag lyckas stänga av musiken jätte snabbt.. finns det chans att ljudet försämrats efter detta.. för jag känner mig "lyssningstrött" efter denna händelse (inbillning?). har ett par canton gle 409

Redigerat av mr mupp, 17 July 2008 - 13:37.

Postad 17 July 2008 - 16:03

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Allts som oftast är sådan bara en inbillning. Dina högtalare har knappast tagit skada av den lilla sekund som du hade såpass högt. :) Men håll öronen öppna ändå så att säga. :D

Postad 17 July 2008 - 16:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
som sagt, det ska nog inte vara någon fara om det va så kort stund, om du inte märkt att någon spole har slagit i botten för det kan gå snabbt.
Men är det inget fel på basarna och låter dom som dom ska så ska det nog inte vara något fel på grejorna :)

Postad 17 July 2008 - 16:47

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Det första jag tänker på när det gäller sönderspelade högtalare är extramaterialet på Torsk på Tallin, sjukt bra klipp med Roland där som har med trådämnet att göra, rekommenderas! :)

Postad 17 July 2008 - 18:06

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Svar till topicen

Går inte :) jaaag har aldrig haft nån erfarenhet av de hehe

Postad 17 July 2008 - 21:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Går inte ?! :D

Jo då, ge mig fria händer i 1 minut så ska du se... :)

Postad 17 July 2008 - 22:23

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jo då, ge mig fria händer i 1 minut så ska du se... :)

det var generöst en hel minut

Postad 17 July 2008 - 23:07

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Jo då, ge mig fria händer i 1 minut så ska du se... :D

Hahaha, jodå allt har en gräns.......men den gränsen hehe den skojar man inte om....kan nog säga som så att man själv är rätt körd innan högtalarna är det...de kan jag lova.

Hehe jag har spelat så högt så hjärtat har slagit mycket fortare (då jag suttit stilla då såklart) hehe....underskatta inte anläggningen de säger jag bara hehe

Jag skulle så gärna vilja spela skiten ur er haha.....höra er be om nåd haha :D

Men en sak är säker.....att stereon pajar aldrig hur högt de än är....när man kör me limiter på eq:n haha....första gången jag fick hem eq...körde jag en åsksmäll (klart de värsta låtarna direkt) smällde helt konstigt hehe, tänkte va tuuuusan är de nu då!

Sen kom ageve på att limitern var på....jag bara av me den skiten! and play and I did....och shiet fy tusan asså vilken åskesmäll!! Snabb, oehört kontrollerad, massiv rapp, ren bas....går ej att beskriva i ord! :)

De är en sak som är säker! :D

Mvh

Postad 17 July 2008 - 23:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo men det bara för att dra ut på lidandet lite extra, det är det som är det roliga B)

Till Cerwin vega AL-1000: har kört med 2st 2x 15" EV bakladdade horn och EV toppar med 1st 10" mid och 1st 2" driver i mitt rum på 30m^2 och 4st LAB steg till detta. Då kan jag säga att man bad om nåd bra långt innan konerna eller effektmätarna började röra sig jobbigt mycket.
Rutorna bågnade, väggarna stod ut och flexade och bordet hoppade iväg m.m. Och jag hadde plupper + mina Peltor på huvudet för att inte tappa hörseln. Jag höll ut, men efter 20 sek i detta så hadde jag fruktansvärda magsmärtor och ville inte vara med längre ;)
Det va sjukt !
Och inget som jag upplevt före eller efter heller för den delen, Inte för att detta va en rättvis jämnförelse, men kan du överträffa det så måsste jag ju komma och lyssna ;)

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2008 - 00:08.

Postad 18 July 2008 - 15:14

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Jo men det bara för att dra ut på lidandet lite extra, det är det som är det roliga B)

Till Cerwin vega AL-1000: har kört med 2st 2x 15" EV bakladdade horn och EV toppar med 1st 10" mid och 1st 2" driver i mitt rum på 30m^2 och 4st LAB steg till detta. Då kan jag säga att man bad om nåd bra långt innan konerna eller effektmätarna började röra sig jobbigt mycket.
Rutorna bågnade, väggarna stod ut och flexade och bordet hoppade iväg m.m. Och jag hadde plupper + mina Peltor på huvudet för att inte tappa hörseln. Jag höll ut, men efter 20 sek i detta så hadde jag fruktansvärda magsmärtor och ville inte vara med längre B)
Det va sjukt !
Och inget som jag upplevt före eller efter heller för den delen, Inte för att detta va en rättvis jämnförelse, men kan du överträffa det så måsste jag ju komma och lyssna ;)

hehehe :blush: detta låter ju som en riktigt manlig strereo ;) Hehe men du testa inte att se en film med systemet?

Mvh

Postad 18 July 2008 - 15:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

hehehe ;) detta låter ju som en riktigt manlig strereo ;)

Nja, det handlar väl mer än bas/skak generator än "stereo".

Men det kan ju också vara kul.

Postad 18 July 2008 - 20:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men det lät riktigt bra, EV gör bra grejer :)
Bra ljud med sjukt tryck,

Såg att jag skrivit fel tidigare, det ska vara 1" driver.

1" Diskant horn = DH-3/HPT94
10"Bas/mellanreg = DL10X
15"Bas = EVX-155

Dessa va mina ett tag, men mantidigt inte då jag byggde dom till en snubbe som va på semester, det va mina pengar men han skulle ju köpa dom när han kom tillbaka. Jag byggde dom efter en ritning från EV själva på filter och lådor m.m.

Det va 24dB/Okt högpass filter till diskanten och 18dB/Okt lågpass till bas/mellanregistret, även ett 18dB högpass till bas/mellanregistret vid 300Hz som va urkopplingbart med en bygel.
Men dom va tängta att köras med aktiv delning så....

Dom lät faktiskt riktigt bra och även på extremt höga ljudnivåer :D

Jag har testat med film, men det är PA högtalare och dom spelar ingen riktig lågbas, under 30Hz är det riktigt dött!
Men bra tryck va det i alla fall ;)

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2008 - 20:15.

Postad 18 July 2008 - 21:58

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Rutorna bågnade, väggarna stod ut och flexade och bordet hoppade iväg m.m. Och jag hadde plupper + mina Peltor på huvudet för att inte tappa hörseln. Jag höll ut, men efter 20 sek i detta så hadde jag fruktansvärda magsmärtor och ville inte vara med längre :D
Det va sjukt !

magsmärtor var väl lite att ta i :) .. möjligtvis att när det känns i bröstet en hel del kan vara psykiskt påfrestande men magen nja, mer som en skön massage än en rak höger från Tyson om man säger så :D

Postad 18 July 2008 - 22:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Menade så klart brösstet/lungorna ;)
Fick ingen luft och det värkte ett tag efteråt :)

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2008 - 22:05.

Postad 18 July 2008 - 22:20

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Jag har testat med film, men det är PA högtalare och dom spelar ingen riktig lågbas, under 30Hz är det riktigt dött!
Men bra tryck va det i alla fal

Okeej, du skulle provat med en eq då du höjer endast de lägsta frekvenserna såklart....me mina högtalare händer inget utan eq iheller :)

Postad 18 July 2008 - 22:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo jag gjorde det, +ca 12dB vid 20Hz, då va det ju sjuk lågbas, men inte samma grej som en "riktig" lågbas konstruktion ändå... det gårliksom inte, och ljudet blir klart sämre med en sådan höjning som 12dB

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2008 - 22:34.

Postad 19 July 2008 - 15:40

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

jo jag gjorde det, +ca 12dB vid 20Hz, då va det ju sjuk lågbas, men inte samma grej som en "riktig" lågbas konstruktion ändå... det gårliksom inte, och ljudet blir klart sämre med en sådan höjning som 12dB

Okej, samma som jag höjer nu då......jag tycker de räcker när man mestdels känner basen innan man hör den :( Så är de i mitt system.

Blev ljudet sämre? Blev de det så var de ingen riktigt eq, eller så klarar inte högtalarna av det......eller så palla inte förstärkaren det!

För med 12db ökning i basen....kan man få de att låta precis lika bra som vanligt....inge snack om det. Krävs dock riktigt bra grejor

Mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 19 July 2008 - 15:41.

Postad 24 July 2008 - 09:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det va ingen jätte bra EQ, men dynamiken och kvaliteten på ljudet blir försämrad när man pillar på en EQ oavsätt hur bra den är, men det är bara om man är kräsen :)
Men den jag använda va riktigt dålig och det lär inget vidare vid +12, vid +9 gick det bra dock

Postad 26 July 2008 - 22:04

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Det va ingen jätte bra EQ, men dynamiken och kvaliteten på ljudet blir försämrad när man pillar på en EQ oavsätt hur bra den är, men det är bara om man är kräsen ;)
Men den jag använda va riktigt dålig och det lär inget vidare vid +12, vid +9 gick det bra dock

Hehe okej! njaa varför skulle den bli det igentligen (me bra eq då) eller vi kanske får väcka upp min gamla bas eq tråd ifrån de döda! haha

Mvh

Postad 28 July 2008 - 14:35

big_bob
  • big_bob
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
själv kan ja knappt komma ihåg hur många högtalare jag spelat sönder. :)
är iaf 5 st Gamma BBK 200- 8 ohm, dom senaste 18 månaderna. bland annat smååt, gott och gammalt:)

PS, gillar tyvär subbtester och liknande lite väl mkt:P

Postad 29 July 2008 - 16:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, jo så länge man är med på det så är det ju ok :)

Postad 03 August 2008 - 11:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag kom på att ett par såna Gamma basar 12" har jag också spelat sönder, va riktigt roligt, dom va gamla och slut och mådde inget vidare så jag va bara snäll och gjorde slut på deras lidande. :lol:
Dom satt i ett par klassiska marmor högtalare med Gamma diskant och glob mellanregister, dem lät väll helt ok, men basarna behövde bytas, efter det så blev det andra bullar :lol:
synd bara att dom har ett så ljust mellanregister....

dom där Gamma basarna är faktiskt riktigt bra, om man sätter dom i rätt låda + rätt filter m.m. Dom går det att få ur riktigt mycket välljud ur dem.

Redigerat av DVD-ai, 03 August 2008 - 11:23.

Postad 03 August 2008 - 18:56

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Hade helfest med Klipsch RF-82, Körde ett nad c272 steg till dem. Steget klippte 2 ggr underkvällen med högtalarna klarade sig fint. Var ett ###### drag hela kvällen och natten. Sen när musiken stängdes av gnällde många på tinitus och mycket brusljud i öronen. Fast man var riktigt full kunde man knappt somna pga av alla missljud i öronen :lol:

Postad 03 August 2008 - 20:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, perfekt ! det ska kännas att man spelat högt :lol:
Märkte du något med hörsel dagen efter ? :lol:

Postad 03 August 2008 - 20:41

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
Om ni är ute efter filmer med bas så finns det en hyffsad lista på AVSForum

Postad 17 September 2008 - 16:04

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Var på en "nollnings" fest i fredags de spelade inte sönder några högtalare, men nog distade förstärkaren!
Tror det var enkla tolvor och diskant,pa toppar, ingen subbas. och det lät skit!+ det var dålig musik, sorgligt. ;)

Postad 17 September 2008 - 17:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Var på en "nollnings" fest i fredags de spelade inte sönder några högtalare, men nog distade förstärkaren!
Tror det var enkla tolvor och diskant,pa toppar, ingen subbas. och det lät skit!+ det var dålig musik, sorgligt. ;)

En typisk nollning med andra ord ;)

Väcker du denna gamla tråd till liv.... :P

Jag spelade sönder en 15" bas idag, satt i en 150 liters sluten låda och fan va det lär illa :D
Bryggade PA steget och vred på och basen fladdrade ganska ordentligt kan jag säga :D
Tills att spolen slog i botten och det började att "raspa" något fruktansvärt, det började nu också ryka och den underbara doften sprida sig i rummet och tillslut så började det att brinna :huh:
men basen fortsatta några sekunder till och sedan så la den av med ett Poff! jag hämtade vatten och hällde på för att släcka den lilla brasan jag startat i magnetgapet och när jag kom tillbaka så va halva konen borta :D
Fick styr på brasan och vädrade huset,, efter att jag dödat brandvarnaren som höll på att göra mig döv :)

Detta kan man kanske inte räkna till att spela sönder, men i går så monterade jag isär ett seas excel element helt i delar, den hadde nått Xmec och spolen e lite sne :)
Det e mitt värk det också, och det va den basen som satt i en polares högtalare som spelades sönder (läs första inlägget) den va rolig att montera isär, riktigt fina grejer och påkostat som bara fan. korgen e död som sten och väger bly tillsammans med magneten, spolen e riktigt fin och konen mycket speciell, riktigt spännande att montera isär den men det hade ju varit roligare om den fungerade i stället :P

Postad 17 September 2008 - 17:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

En typisk nollning med andra ord :D

Jag spelade sönder en 15" bas idag, satt i en 150 liters sluten låda och fan va det lär illa :D
Bryggade PA steget och vred på och basen fladdrade ganska ordentligt kan jag säga :P
Tills att spolen slog i botten och det började att "raspa" något fruktansvärt, det började nu också ryka och den underbara doften sprida sig i rummet och tillslut så började det att brinna ;)
men basen fortsatta några sekunder till och sedan så la den av med ett Poff! jag hämtade vatten för att hälla på och släcka den lilla brasan jag startat i magnetgapet men när jag kom tillbaka så va halva konen borta :D
Fick styr på brasan och vädrade huset, efter att jag "dödat" brandvarnaren som höll på att göra mig döv! :) :huh:

Detta kan man kanske inte räkna till att spela sönder, men i går så monterade jag isär ett seas excel element helt i delar, den hadde nått Xmec och spolen e lite sne :)
Det e mitt värk det också, och det va den basen som satt i en polares högtalare som spelades sönder (läs första inlägget) den va rolig att montera isär, riktigt fina grejer och påkostat som bara fan. korgen e död som sten och väger bly tillsammans med magneten, spolen e riktigt fin och konen mycket speciell, riktigt spännande att montera isär den men det hade ju varit roligare om den fungerade i stället :D

Postad 17 September 2008 - 19:14

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

En typisk nollning med andra ord :D

Bryggade PA steget och vred på och basen fladdrade ganska ordentligt kan jag säga :P
Tills att spolen slog i botten och det började att "raspa" något fruktansvärt, det började nu också ryka och den underbara doften sprida sig i rummet och tillslut så började det att brinna ;)
men basen fortsatta några sekunder till och sedan så la den av med ett Poff! jag hämtade vatten för att hälla på och släcka den lilla brasan jag startat i magnetgapet men när jag kom tillbaka så va halva konen borta :D
Fick styr på brasan och vädrade huset, efter att jag "dödat" brandvarnaren som höll på att göra mig döv! :) :huh:

Det e mitt värk det också, och det va den basen som satt i en polares högtalare som spelades sönder (läs första inlägget) den va rolig att montera isär, riktigt fina grejer och påkostat som bara fan. korgen e död som sten och väger bly tillsammans med magneten, spolen e riktigt fin och konen mycket speciell, riktigt spännande att montera isär den men det hade ju varit roligare om den fungerade i stället :D

Jag lät en 10"are känna på 2000w för några dar sedan, gissa vad som hände :lol: kanske kan lägga upp videon nån gång. den var på 180 watt ;)

Postad 30 September 2008 - 17:56

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
"Spela sönder högtalare !, Kan vara riktigt kul"

Talspolen klarar sig (typ ;) ) men sönder kan man väl säga! Här! (inte 2000w som jag postade om, den videon kommer senare, skulle gissa att denna får ca: 4-600w, höjer lite i slutet, rms mycket svårt att gissa :) , den "ska" tåla 180w)Toppar på låten ca:34-38-50hz
Kolla volymratten på slutsteget!!

Redigerat av Unregistered93bbd732, 30 September 2008 - 18:07.

Postad 01 October 2008 - 08:13

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

haha, perfekt ! det ska kännas att man spelat högt :P
Märkte du något med hörsel dagen efter ? :)

Nja blåsljud men det mesta försvann. Har lite pip/blåsljud på vänster öra, hörs mest när jag är trött och ska gå o lägga mig. Men tror det är från tidigare B)

Postad 01 October 2008 - 23:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

"Spela sönder högtalare !, Kan vara riktigt kul"

Talspolen klarar sig (typ :D ) men sönder kan man väl säga! Här! (inte 2000w som jag postade om, den videon kommer senare, skulle gissa att denna får ca: 4-600w, höjer lite i slutet, rms mycket svårt att gissa :P , den "ska" tåla 180w)Toppar på låten ca:34-38-50hz
Kolla volymratten på slutsteget!!

En sak bara som jag vill att ni alla ska tänka på är, ger man verkligen högtalarna någon effekt.. ?!

Svaret är: nej

Det e så att man matar dom bara med en spänning och en ström som i högtalarens spole "omvandlas" till effekt, så Effekten är alltså något som uppkommer i själva högtalaren tacka vare att man matar dem med ström och har en vis spänning så får man en effekt i spolen :P
Effekt är alltså inget som man alltid har, utan det är något som man får när man har en förbrukning eller snarare en användning av elektrisk energi och inget annat.
Så därför så kan "effekten" vid en viss inställning på volym potten vara helt olika från högtalare till högtalare, och man om man sedan räknar in impedansgång och fasgång m.m. så kommer man snabbt fram till att volym potten inte alls går att använda som ett mått på hur mycket kräm man har i spolarna just för tillfället :)

Redigerat av DVD-ai, 01 October 2008 - 23:53.

Postad 02 October 2008 - 20:46

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

En sak bara som jag vill att ni alla ska tänka på är, ger man verkligen högtalarna någon effekt.. ?!

Svaret är: nej

Det e så att man matar dom bara med en spänning och en ström som i högtalarens spole "omvandlas" till effekt, så Effekten är alltså något som uppkommer i själva högtalaren tacka vare att man matar dem med ström och har en vis spänning så får man en effekt i spolen :P
Effekt är alltså inget som man alltid har, utan det är något som man får när man har en förbrukning eller snarare en användning av elektrisk energi och inget annat.
Så därför så kan "effekten" vid en viss inställning på volym potten vara helt olika från högtalare till högtalare, och man om man sedan räknar in impedansgång och fasgång m.m. så kommer man snabbt fram till att volym potten inte alls går att använda som ett mått på hur mycket kräm man har i spolarna just för tillfället ;)

Nej men vad ska jag säga istället för effekt i så fall,men med volymratten på ca 18-22% volym visar det ju någolunda hur mycket kräm det går att få ut, går upp till
ca 40-45% utan problem med setupen i videon (utom stackars högtalaren då) och då är det med en kanal, i bryggat blir det mer :D

Jag kan inte titta på den här videon utan att asgarva! :lol:

Postad 03 October 2008 - 14:11

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Inspelning av Sonyericsson-högtalare. :P
PS, glöm inte lypsylen först.

Postad 03 October 2008 - 14:35

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Inspelning av Sonyericsson-högtalare. :D
PS, glöm inte lypsylen först.

:P Vad det ryker!
Vet ej om jag redan länkat den här.Någon som vet hur man får dem att ryka mer?(Har inga 10" kvar men bra att veta för framtida "Talspole- experiment".)

Postad 22 January 2009 - 18:04

FostexCalle
  • FostexCalle
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag tycker det är tråkigt när högtalare spelas sönder p.g.a. okunskap eller olyckshändelser eller liknande. I princip så tycker jag nog bara det är ok när man medvetet pressar högtalarna tills dom går sönder.

Men min spontana reaktion när jag läste din redogörelser för vilka högtalare du har pajat DVD-ai handlade egentligen inte om högtalarna alls.

Det har aldrig slagit dej att det kanske är ditt PA-steg som inte riktigt hänger med när du drar upp volymen?

Den gemensamma nämnaren i alla de fallen du listar råkar ju vara ditt PA-steg! XLS-12orna har ju ruskigt välbyggda rent mekaniskt och tål också en massa effekt och ska man slå sönder dom så krävs det oerhörda mängder energi om kraften dom matas med är ren!

Matar man med överstyrt slutsteg så krävs det inte mycket för att spela sönder i stort sett vilka element som helst....

Jag har hört talas om laboratorie-tester av ett par Canton-stativare som momentant fixade ca 1000watt (extremt ren signal utan dist eller klippningstendenser) och dessa element skulle enligt uppgift egentligen inte ha en högre effekt-tålighet än 150 watt (har jag för mej).

Såvitt jag vet så klarar nära nog alla element av att hantera ganska mycket högre effekt än den nominella så länge signalerna är helt rena. Det som i nära nog alla fall knäcker högtalare är distorderade signaler...

Med tanke på att den stora förtjänsten med PA-steg inte är välljud så tycker jag det är rimligt att anta att högtalarna du har spelat sönder, förmodligen gick sönder p.g.a att ditt steg inte längre förmådde att leverera tillräckligt rena signaler...

OBS.
Det är spekulationer baserat grundade på min spontana reaktion när jag såg i ditt första inlägg att samtliga högtalare gick i sönder när du drev dom med PA-steget...

Om det finns fog för min tanke, så betyder det att du kanske kunde fått ut ännu högre tryck ur högtalarna med ett bättre steg och utan att högtalarna hade gått i sönder efter några sekunder...

Första inlägget jag läser från någon som verkar kunna något. Jag trodde att medlemmarna här var duktiga, men de verkar vara få. Klen stärkare, kraftiga element är ungefär samma sak som att köra moppe i 120 km/h en stund. det funkar ju liksom inte. men, det har varit kul att läsa ;-)

Postad 22 January 2009 - 18:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Första inlägget jag läser från någon som verkar kunna något. Jag trodde att medlemmarna här var duktiga, men de verkar vara få. Klen stärkare, kraftiga element är ungefär samma sak som att köra moppe i 120 km/h en stund. det funkar ju liksom inte. men, det har varit kul att läsa ;-)

Ja du e ju ny medlem också...

Postad 22 January 2009 - 18:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
...

Redigerat av DVD-ai, 22 January 2009 - 18:49.

Postad 22 January 2009 - 19:15

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Detta är inte att spela sönder högtalarna utan mer "sjukt högt"
http://s196.photobuc...nt=profy8-1.flv

Killen spelar på Ino audios ProfundusY-8 så högt att hans gamla X modeller, 6 meter ifrån, börjar röra sig, trots dom inte är inkopplad! :)

Postad 22 January 2009 - 19:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag ser inte det :(

förklara :)

Redigerat av DVD-ai, 22 January 2009 - 19:56.

Postad 22 January 2009 - 20:12

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Det här är inte en historia om att spela sönder högtalare men väl en som ger samma resultat på grund av oförsiktighet/dumhet...
En bekant hade precis fått hem ett par sping nya AE2 mkII på orginalstativ (detta var 1997 och de var dyyyra..) då han stolt som en tupp bjöd hem på lyssning i samband med en förfest..
Väl på krogen träffade han ett ex och försvann nån halvtimme, varpå hans dåvarande flickvän lackade ur duktigt och när polaren väl kom tillbaka hade flickvännen avvikit..
Han var lite nervös för bråket när han skulle komma hem så jag följde med som "stöd" (vi hade såklart fabricerat en historia som i alla fall då verkade trovärdig..) men när vi kom fram var hon inte hemma..
Det var däremot fortfarande hans AE2 men kabinetten hade fått en duktig omgång av vad vi antar var en hammare, samtliga 4 basar var sönderskurna och diskanterna hade bankats in duktigt...
Alltså, kom ihåg att oavsett det handlar om budget, placering eller rent av högtalares överlevnad är sura kärringar ett minst lika stort hot som bryggkopplade PA-steg...

Postad 22 January 2009 - 20:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha !! :(

Illa, illa ! verkar inget vidare... man får ha grejerna i ett förseglat rum :)

Postad 22 January 2009 - 22:48

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

jag ser inte det ;)

förklara :blush:

Ser du inte filmen? Runt 5--6 sekunder kvar så ser du att membranen rör på sig en hel del, trots dom inte är inkopplade! Det är Y-8 6 meter ifrån som skapar sånt ljudtryck att membranen på hans gamla basar rör sig! :)

Postad 22 January 2009 - 23:08

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Ser du inte filmen? Runt 5--6 sekunder kvar så ser du att membranen rör på sig en hel del, trots dom inte är inkopplade! Det är Y-8 6 meter ifrån som skapar sånt ljudtryck att membranen på hans gamla basar rör sig! :blush:

Som tillägg till det där kan jag ju säga att när jag spelar duktigt högt (i min mening) med X-2 så vibrerar bara elementen lite (och den där filmen visar ett bassystem tre ggr så stort, X-6). Det är sinnessjukt. Nu är jag ingen spelahögtare direkt, men jag kan knappt föreställa mig trycket i rummet på den där filmen. Han spelar ju alltså inte med det systemet man får se i bild.

Postad 23 January 2009 - 00:39

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Precis, ljudtrycket måste vara enormt. Han skrev att han såg väggarna gjorde synliga rörelser ;)
Men så är Profundus Y-8 kapabel till 136 dB @ 16 hz med :blush:

Postad 23 January 2009 - 16:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, ok det va det jag inte fattade, om dem va inkopplade eller ej, men det verkar ju helt galet att dem skulle kunna slå så mycket... :P

Postad 23 January 2009 - 17:45

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Ja, jag kan inte förstå hur mycket ljudtryck det krävs som får element, 6 meter ifrån, att röra sig sådär! Sjukt :P

Postad 23 January 2009 - 17:56

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
En jag känner har ett par cv-dc 15 som står i en stor gillestuga med betongväggar ,han driver dessa med en hk 665vxi ,gammal goding från 80 talet som fullkomligt kör över hemmabiorecivers långt upp i prisklasserna beträffande kraft ,i alla fall så har vi mätt upp 130db därnere ock han har ett par scan speak högtalare därinne också med 8" i basen ,ser ut som basarna bottnar när han spelar på för fullt fast dom inte är inkopplade... Jag lovar,det är sånt tryck därinne så jag går ut ur rummet när han spelar som värst :P

Postad 23 January 2009 - 18:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag har aldrig spelat så pass hört i något rum där det har funnits andra högtalare än dem jag spelat på :P
Så jag har aldrig varit med om deta mer än att man kunnat känna att konerna vibrerar lite, och detta när jag typ spelat hos någon annan eller test spelat lite snabbt i DIY rummet eller så, alltså inte på någon vidare volym heller i det fallet ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.