Fotbolls EM 2008 ... Vem vinner ?
225 svar till detta ämne
Postad 18 June 2008 - 22:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Strömberg skulle nog vara ett gott alternativ .. Men jag skulle vilja se en utländsk .. sydeurope .. som gav laget lite mer eget spel som man var inne på i tvstudion. Holländarna är det enda laget här i norr som spelar ett eget spel. Tyskland gör det inte längre .. Svenskarna står stilla istället för att springa i luckor och passningarna är helt för sena .. Nu glömmer jag det här och hejar på mina favoriter sedan 1974 HOLLAND Johan Cruyff var så förbannat bra och de tog sig till Final Sverige hade då ett helt fantastiskt landslag som var så nära ... http://sv.wikipedia....dslag_i_VM_1974Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 18 June 2008 - 22:59.
Postad 18 June 2008 - 23:11
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Postad 19 June 2008 - 01:30
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Nu har vi i alla fall sett att feghet inte är modigt, en gång för alla.
Tack, Lagerhäck. Varsågod någon ny. Vem som helst.
Postad 19 June 2008 - 01:31
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Nej Sverige bjöd ju inte på mycke till motstånd idag. Trots att vi spelar med 2 defensiva mittfältare så är det ju ingen av dom som är speciellt tuffa i spelet. Nej vi behöver en riktig Gattuso typ som plöjer ner motståndarna och sen ger bollen fint till Källström så han kan styra spelet  Sen vart vi ska hitta alla bra spelare det vet jag inte. Allsvenskan har ju inte mycke bra att erbjuda.
Sen brukar inte Hiddink sluta efter mästerskapen?? Vore bra att ringa honom nu efter EM då kanske.
Postad 19 June 2008 - 01:42
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Ähman kan inte bara skylla på Lagerbäck. Vill indvidualister som Ljungberg, Zlatan och Henke verkligen bli kända för gänget som inte vågade?
Vafan är det värsta som skulle kunna hända, att man ramlar i gräset på väg mot motståndarens mål?
Nu är väl allt som krävs att FRA granskar Zlatns mail och kommer fram till att han gjorde det medf flit.
Landet har gått åt **** och någon måste återupprätta vår heder.
Postad 19 June 2008 - 01:53
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Ja ag fattar inte vad som hände, tyckte ändå de spelat ok de 2 första matcherna men nu, ja det var samma klass som vm sist. Uselt!
Kan ta en fölust om det kännssom Sverige spelar bra men det andra laget är bättre men nu bjöd de inte upp till match alls  . Såg sega och loja ut, ingen kraft alls. Var det på nattklubb igår natt eller?
Tycker också det är dags att byta tränare, han har varit i 10år nu liksom. Lite nya ideer och lite nya spelare skadar inte, kan man sluta klaga på Lagerbäck i alla fall om de förlorar  .
Känner mig riktigt besviken, lika trodde jag fan att de skulle klara i alla fall.
/Genis
Postad 19 June 2008 - 05:47
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Blev oxå förvånad, inte så mycket över att ryssland var så bra, men att vårt försvarsspel var så segt. Tyckte det såg skapligt ut mot Spanien.
Gång på gång såg man ensamma ryssar i och omkring straffområdet p.g.a. att markerande svensk inte behagade följa efter sin gubbe.
T.ex. Mellberg(ganska säker på att det var han) vid 2-0. Han har markering på Arsjevin från mittcirkeln och följer med bra i löpningen, men sekunden innan passningen slås mot Arsjavin slår Mellberg av lite på takten och ger öppen gata åt ryssen?!?!?!
Fick en teori om att det p.g.a. ljudnivån var svårt för svenskarna att kommunicera som de ville. Ryssarna kanske var mer trygga i sitt spel och hade klarare roller så de inte var lika mycket lidande av det?
Angående Ljungberg så tycker jag att han fortfarande jobbar bra och tar mycket stryk, men hans offensiv har dalat betänkligt senaste åren tycker jag. Eftersom han och Zlatan i princip vägrar att spela varandra tycker jag att man skulle undvika att spela med båda två. Tyckte mig se minst två exempel igår då vi hade fått riktigt bra målchanser om det inte varit just dessa två som var inblandade. Det ena när Ljungberg skjuter från utkanten av straffområdet istället för att spela Zlatan i bättre läge, och det andra när Ljungberg ligger perfekt för en djupledsboll in i straffområdet, men Zlatan verkar tveka och först söka andra alternativ så att en ryss hinner få en tå på bollen när passen mot ljungberg till slut slås. Trist att dessa två egon inte kan sätta sin prestige åt sidan för lagets bästa, men om de inte kan det borde en av dem "få gå", och i min bok borde det vara ljungberg.
Tyckte Lagerbäck började bra med bytena, trodde inte det var sant när han bytte ut en back mot en anfallare, inte likt honom.
Men att inte göra det 3:e måste väl gränsa till tjänstefel!
Postad 19 June 2008 - 08:02
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Hur kan Lars Lagerbäck sakna självinsikt helt? Han pratar redan om att man ska glömma detta och fokusera på VM-kvalet...
Fy fan, min morsa hade coachat bättre.
Vem fan sätter en utpräglad målskytt som yttermittfältare?
In med Sebastian Larsson för ****!
Och herregud, spela med Kimpa från start!
Hur fan kan man ha kvar en coach som hellre har med gamla avdankade snedsparkare än en ny hungrig generation?
Hade hela 94-laget fortfarande spelat hade han hellre tagit med hela det laget med motiveringen "Det funkade ju då, varför ändra på nåt sånt?"
Och snälla... slopa snacket om att han klarat komma med i slutspelen, vi är ju alltid slagsäckar där ändå.
Visa att du har LITE självinsikt nu Lagerbäck och avgå, SNÄLLA!
Redigerat av Warlokk, 19 June 2008 - 08:04.
Postad 19 June 2008 - 09:31
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Svensk fotboll är omodern och typisk nordeuropeisk. Den bygger på styrka istället för snabbhet. Denna filosofi är central för Lagerbäck och av den anledningen skulle jag vilja se en ny tränare. Ett gäng stora och starka men långsamma vikingar med yxor vinner inte över smidiga och kvicka ninjor med kaststjärnor och svärd. Men frågan jag ställer mig är, har Sverige nya spelare som kan spela modern fotboll? Finns det tekniskt skickliga spelare som har bra kondition och som inte minst tycker fotboll är fantastiskt roligt att hämta i Sverige idag?
Modern fotboll bygger på teknik, snabbhet, rörlighet, lagsamarbete, kämparvilja, glädje och allsidighet. Men i mina ögon fanns det inget lag i EM där spelarna stod så mycket stilla, gick, missade passningar, förlorade bollinnehav och missbedömde motståndarna i den utsträckning som sveriges lag. Kämparglöden kan sverige fortfarande visa upp (speciellt när de ligger under i matcher), men var finns spelglädjen?
Nä, en helt ny trupp borde eftersträvas i Sverige, men som sagt - sen vet jag inte vart materialet till denna trupp skall hämtas ifrån...
Jonsod
Postad 19 June 2008 - 09:42
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
In med Bengt- Åke Gustavsson som tränare  Han använder ju sina spelare på det dom är bra på iaf sen ger ju spelarna 100% hela tiden
Postad 19 June 2008 - 12:22
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Ett gäng stora och starka men långsamma vikingar med yxor vinner inte över smidiga och kvicka ninjor med kaststjärnor och svärd.
??  Edit: Jonsod76 till landslagstränare (ähhh vänta Zlatan ska ba lira klart WoW innan vi kör uppvärmningen) =)
Redigerat av Unregistered76636631, 19 June 2008 - 12:24.
Postad 19 June 2008 - 19:26
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Nä, en helt ny trupp borde eftersträvas i Sverige, men som sagt - sen vet jag inte vart materialet till denna trupp skall hämtas ifrån...
Lagerbäck hade ju materialet en gång i tiden för en sådär 5 år sedan. Ingen svensk förbundskapåten har haft så många duktiga och internationellt gångbara fotbollsspelare som Lagerbäck. Han valde dock att köra ner dem i ett spelförstörade system. Lagerbäck har aldig begripit att man måste spela olika typer av fotboll i kvalet och i turneringen - samt att man måste ha olika taktik mot olika motståndare. Efter att vi kastade bort talangen i EM 2004 och sög hårt i VM 2006 tycker jag att det hade varit bättre att släppa Lagerbäck, skapa ett nytt spel, bygga ett yngre och mer dynamiskt lag - och eventuellt sumpa kvalet till EM 2008. Det är faktiskt djupt pinsamt att dyka upp i turneringen utan idéer eller hopp år efter år. Vi behöver faktiskt en internationell förbundskapten. Problemet är väl att det blir Roland Andersson som levererar mer av samma vara.
Redigerat av Unregistered1197, 20 June 2008 - 11:00.
Postad 19 June 2008 - 19:36
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Undrar vad vi är.. knappt topp 10 i Europa (?) Får väl nöja oss med det tills vidare. Våran FIFA-ranking är sämre.
Det är synd om man går miste om att utnyttja Zlatan när man nu har en sån spelare att tillgå. Åtminstone har Alexandersson sagt att han lägger av nu, så Stoor får försöka utvecklas. Rasmus Lindgren, S.Larsson och M.Berg borde vara givna till VM 2010. Källström också om inte Lagerbäck vill fortsätta köra ett allsvenskt centralmittfält. Men det är klart.. han fortsätter väl välja spelare från 25:e bästa ligan i europa istället för Lyons nästa lagkapten. Kim blir nog ordinare lagom till VM 2018 då Lagerbäck fortfarande sitter kvar.
Postad 19 June 2008 - 23:15
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
?? 
Edit: Jonsod76 till landslagstränare (ähhh vänta Zlatan ska ba lira klart WoW innan vi kör uppvärmningen) =)
He he, det var en synonym. Men det tror jag att du egentligen förstod... Jonsod
Postad 20 June 2008 - 00:10
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Å så var min tippning körd då.. sa innan EM att Portugal skulle vinna.. men nä. Fröjdfeldt satte krokben för det (3-1 målet tänkte jag på då)
Postad 20 June 2008 - 00:18
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Oj .. vad tyskland överraskade .. Jag hade given seger på Portugal...
Vad gäller Sveriges framtid i fotboll
Om ni kan vänta några år .. så kommer dom ..
Det föds en ny Zlatan på Rosengård i Malmö varje dag, så snart har vi 11 Zlatan i startelvan.
Spelare som inte är födda med silverskeden i mun precis .. de kämpar för en framtid.
Det är inga curlingbarn det inte ..
Maveric
Postad 20 June 2008 - 01:23
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det föds en ny Zlatan på Rosengård i Malmö varje dag, så snart har vi 11 Zlatan i startelvan.
11 st? Tja, han kanske fungerar i mål också vem vet Portugal visade vilka individualister de är genom hela matchen tyckte jag. När de blev stressade och låg under så var de kvicka med att skjuta från avstånd istället för att försöka passa sig igenom. Synd för Ronaldo och Nani.. men så är det. Man Utd är bättre än Portugal  . Tyskland vann på effektivitet och nickstyrka samtidigt som man måste säga att målvakterna spelade stor roll. Portugals håller för dålig klass och ska de vinna något så måste de hitta en bättre målis.
Postad 20 June 2008 - 23:04
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Som alla andra säger... hur många liv har Turkiet  ? Helt sanslöst. Det var inte direkt svårt att förutse vinnaren innan straffläggningen med tanke på hur det såg ut i de olika lägren.
Skittråkig match i övrigt. Typiskt Turkiet.
Postad 21 June 2008 - 09:43
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Oj .. vad tyskland överraskade .. Jag hade given seger på Portugal...
Vad gäller Sveriges framtid i fotboll
Om ni kan vänta några år .. så kommer dom .. Det föds en ny Zlatan på Rosengård i Malmö varje dag, så snart har vi 11 Zlatan i startelvan. Spelare som inte är födda med silverskeden i mun precis .. de kämpar för en framtid. Det är inga curlingbarn det inte ..
Maveric 
Som jag ser det har Lagersmäck alltid haft tillgång till bra spelare men han har inte utnyttjat dem på rätt sätt. Duktiga och produktiva spelare har fått sitta på bänken medan han har spelat sina favoritrobotar för att kunna köra sin dödgrävarfotboll. Lagrell säger nu att Lagerhäck och Andersson får vara kvar men att de måste ändra på sig och utveckla teknik och snabbhet. Det är ju ett slags försenat aprilskämt. Om Lagerträck och Andersson hade haft bättre idéer och kunskaper så hade de naturligtvis redan utnyttjat dem. Lagerfläck får en massa beröm för sina kvalinsatser, vilket är fel. Med de spelare som vi hade under 2000-talet kunde Sverige kunnat skrälla i slutspelen om man hade haft en internationellt inriktad förbundskapten med fler än ett sätt att spela fotboll. Lagerfräck har alltså inte frälst svensk fotboll utan bara begravt vår hittills mest lovande fotbollsgeneration.
Redigerat av Unregistered1197, 21 June 2008 - 09:44.
Postad 21 June 2008 - 13:34
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Lagerfräck har alltså inte frälst svensk fotboll utan bara begravt vår hittills mest lovande fotbollsgeneration.
Mest lovande? Hur menar du? Menar du att de som spelade under 2000-talet hade kapacitet att bli den bästa svenska truppen genom tiderna?
Postad 21 June 2008 - 14:27
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
Jag hejar på italien. Nu har dem trokla sig genom gruppspel.. nu finns inget som kan stoppa dem :-)
Postad 21 June 2008 - 14:47
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Svenssons lag som tog VM-brons 1994 hade inte en lika hög grundnivå och lika många verkliga superstars som Lagerbäcks lag som sumpade VM 2002 och EM 2004. Mest lovande? Hur menar du? Menar du att de som spelade under 2000-talet hade kapacitet att bli den bästa svenska truppen genom tiderna?
Postad 21 June 2008 - 15:20
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Skönt att Portugal försvann så det är slutsnacka om ronaldo för ett tag.
Han verkar inte palla trycket riktigt, straffmissen senast och nu blev det inte så mycket gjort här heller.
Turkarna verkar ha nåt magiskt med sig så dom vinner väl hela skiten nu.
Det är inga favoritlag direkt som är kvar, vet inte vilka jag helst skulle vilja se som vinnare.
Tyskarna kanske, Ballack är kungen.
Det är en av dom mest imponerande tillslagen jag sett som Ballack har, man skulle inte vilja få en sån boll rakt i nosen, då är det nog gonatt i stugan.
Postad 21 June 2008 - 15:36
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Turkiet klarar nog inte Tyskland i semifinalen.
Holland har två tuffa matcher kvar till final men om de klarar att hålla formen så kan de klara det.
Det vore roligt att slilppa se Tyskland - Italien i finalen för då blir det trist.
Holland - Tyskland skulle bli en rökare liksom kanske Spanien - Tyskland.
Hoppas dock på att Holland ska vinna och sätta trenden för internationell fotboll de kommande åren.
Postad 21 June 2008 - 16:52
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Svenssons lag som tog VM-brons 1994 hade inte en lika hög grundnivå och lika många verkliga superstars som Lagerbäcks lag som sumpade VM 2002 och EM 2004. http://sv.wikipedia....dslag_i_VM_2002Jag räknar 2 superstars. Ljungberg och Larsson. 2008 kan man räkna Mellberg, Kim och Zlatan. Jämfört med t ex Gre-No-Li generationen (eller -94, -90, etc). Jag tror inte heller Turkarna klarar Tyskland. Någon gång måste det sätta stopp. Frågan är väl om Recber ska fortsätta få stå nu.. han var ju rätt hyfsad om man räknar bort tavlan vid målet.
Postad 21 June 2008 - 18:03
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Turkarnas ordinarie måvakt plus flera andra spelare är avstängda nästa match. Skador också på nyckelspelare. Nihat? Snacka om Pyrrhussegrar. Jag hoppas att tyskarna vinner med 3-0 så det blir slutsnackat om turkarna nu. De har inget bra lag, de har bara haft en extrem tur. Visst, suverän inställning som andra lag kan lära sig av men det är också allt. Nihat är grym naturligtvis. Kroatien är ett betydligt bättre lag och förtjänade en semi.
Sverige är ingen stor fotbollsnation men om allt klaffar så kan även B-nationer som Sverige vinna VM-brons. Grekland lyckades ju FFS vinna hela EM (iofs klart lättare än att vinna VM). Sluta klaga på Lagerbäck, han har nått fantastiska framgångar med tanke på det klena spelarmaterial som vi har i Sverige. Att kvalificera sig till mästerskap efter mästerskap, det är väldigt starkt gjort! Och Zoiler: Sverige har bara en superstar och det är Zlatan. Källström och Elmander kanske räknas som superstars i sina egna lag men internationellt så håller de uppenbarligen inte måttet. Visst är det stjärnor, och även Mellberg (som var bra även i EM), men inga superstars. Vi hade ju Superswedes tidigare: Ljungberg, Larson, Zlatan. Det var väl då vi hade bästa laget. Men nu ser det tunnare ut igen. Blir nog några magra år framöver. Jag håller mig till hockey istället. Förstår inte varför folk har så absurda förväntningar jämnt på det svenska fotbollslandslaget. Sverige suger i fotboll. Tänk om folk kunde engagera sig i sporter som Sverige är bra i istället (ja just det: hockey).
Postad 21 June 2008 - 18:18
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Ljungberg, Mellberg, Henke och Zlatan hade fått spela i vilket landslag som helst när de var på topp (nu är det bara Zlatan).
Förutom dessa har ju finnits internationellt gångbara spelare som Källström, Elmander, Linderoth, Chippen, Lucic, Majstorovic, Isaksson, Shaaban etc.
Den ende som är oöverträffad från 1994-laget är Jonas Thern. Svensson håller väl bollkalleklass ungefär.
Det enda som Lagerbäck har lyckats med är att spela ut ännu sämre B-nationer med hjälp av tråkfotboll i kvalserierna.
Om det ska vara något att komma med så är det verkligen illa.
Tre Kronor sög förresten get i ishockey-VM i år.
Redigerat av Unregistered1197, 21 June 2008 - 18:21.
Postad 21 June 2008 - 18:20
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Jag kan iofs hålla med om att det går åt fel håll: VM 2002 och EM 2004 gjorde Sverige väldigt starka insatser mot svårt motstånd men hade otur och förlorade utslagsmatcherna trots att man var någon ribbträff/stolpträff ifrån att gå vidare. Senast mot Tyskland och nu mot Ryssland så gjorde man bedrövliga insatser. Delvis Lagerbäcks fel naturligtvis men främst spelarnas. Men vilken förbundskapten som Sverige har råd med skulle gjort det bättre? Tror inte att det går att hitta någon.
Postad 21 June 2008 - 18:28
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Tre Kronor sög förresten get i ishockey-VM i år.
Det var bara två år sedan Sverige vann OS-guld... Dessutom vann Detroit Stanley Cup i år med ett lag som hade 7-8 svenskar varav en (Z) blev slutspelets MVP, Lidström blev utsedd till världens bästa back för sjätte gången och Johan Franzén slog en massa målrekord innan han fick hjärnskakning. Sverige är en av världens tre bästa ishockeynationer och när det gäller fotboll så är vi inte ens bland de 10 bästa i Europa.
Postad 21 June 2008 - 18:32
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Lagerbäck har ju ett spelsystem som gör att han inte utnyttjar den offensiva styrka som flera av våra spelare har. Systemet gör att han blir tvungen att bänka kreativa och skickliga spelare till förmån till tråkmånsar som håller sig inom ramen (Svensson/Källström). Även spelare som får spela används inte på rätt sätt. Ljungberg, exempelvis, har alltid haft lättare att göra mål i mittenposition. Ändå spelas han till vänster av Lagerspäck.
Men visst har vi bättre bredd på NHL-proffsen nu än på många år. Synd bara att det inte återspeglades i landslaget. Det visar ju också att förbundskaptener faktiskt är en färskvara. Ena året vinner man OS och VM andra året blir man helt utspelad. Då måste man byta till någon som har nya idéer.
Lagerbäck har blivit utspelad sedan Tommy Söderberg slutade, så när får vi byta ut honom? Värsta är väl när Lagrell säger att han är stolt och glad över insatsen i EM. Snacka om världsfrånvänd vänskapskorruption.
Redigerat av Unregistered1197, 21 June 2008 - 18:42.
Postad 21 June 2008 - 18:38
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Jo det skulle nog gå att ha en mer offensiv uppställning. Jag var en av dem som alltid ropade "in med Källström!" förut men jag har slutat med det. Tycker inte att han brukar övertyga när han väl får chansen. Alldeles för ojämn. Chippen däremot gillar jag, synd att han blev skadad.
Postad 21 June 2008 - 18:49
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Kroatien är ett betydligt bättre lag och förtjänade en semi
De är egentligen bättre än Turkiet men de övertygade ju knappast. 1-0 mot Österrike på straff, 2-1 mot ett Tyskland som verkade tro att man bara behövde ställa ut skorna för att vinna samt 1-0 mot Polen... Inga respektingivande resultat. Det var dag och natt på det Tyskland som förlorade mot Kroatien vs det som vann över Portugal. Att Volkan är borta verkade inte göra så mycket mot Kroatien. Det kanske bara är positivt med Recber som sagt. Och Zoiler: Sverige har bara en superstar och det är Zlatan. Källström och Elmander kanske räknas som superstars i sina egna lag men internationellt så håller de uppenbarligen inte måttet.
Elmander är absolut ingen superstar Självklart håller Kim och Mellberg internationellt annars skulle de inte få spela i sina klubblag (och vara kapten/nästan kapten) samt CL. De kanske inte är superstars riktigt ännu men det kommer troligtvis. Anyway, de håller hög internationell klass. Ljungberg, Larson, Zlatan. Det var väl då vi hade bästa laget.
Alltså, ni får ju kolla längre bak i tiden. Sverige har haft riktigt stora stjärnor förut. Varför hålla sig till 90 talet och framåt? Sverige suger i fotboll.
Nä Och med den logiken borde svenska folket engagera sig mest i bandy  . Men vi engagerar oss mest i fotboll eftersom sporten är populärast, och den är populärast pga det är så roligt  . Det betyder tyvärr att det är mest konkurrens i den sporten också och att det inte bara finns en 6-7 lag som utklassar alla andra hela tiden.
Postad 21 June 2008 - 18:57
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Delvis Lagerbäcks fel naturligtvis men främst spelarnas.
Managers gör otroligt mycket. Det är bara till att se på Guus Hiddink som tog Sydkorea till VM-semi, Australien till åttondelen där man pressade Italien (borde vunnit), nu har givit Ryssland som varit värdelösa tidigare en renässans.. Lagerbäck har gjort det bra, och jag har stått upp för honom tidigare, men nu behövs det något nytt. Så fel som han ställde upp truppen i detta EM är otroligt. Det är tjänstefel att sätta Elmander på högern. Vi tappar ju hela kanten. För att inte tala om bytena och spelsystemet som måste ändras. Det har gått för dåligt under de två senaste mästerskapen för att han ska få vara kvar men alas.. nog får han vara kvar alltid.
Postad 21 June 2008 - 19:09
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Som sagt, vi har inte råd med någon Hiddink eller Scolari eller Mourinho. Det är bara att glömma. Och hur viktiga managers är, ja därom tvistar de lärde. Jag är inte övertygad. Många experter anser att de är överbetalda som f-n. Mourinho ansågs ju vara närmast Gud, sedan fick Chelsea en ny manager som nästan ingen kände till. Han var nästan lika bra. Om inte Terry hade halkat så hade de blivit en CL-titel vilket inte Mourinho mäktade med.
Postad 21 June 2008 - 19:14
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
En manager har egentligen två huvuduppgifter, nämligen att använda sina spelare på bästa sätt och att skapa en bra stämning i laget.
Lagernäck har misslyckats totalt med bägge då han bänkar nyckelspelare och spelar andra på fel positioner. Dessutom har det alltid varit bråk internt i laget under hans tid. Försöket att stävja gruppbildningen mot Ljungberg genom att skicka hem Zlatan & Co var det klumpigaste som någon förbundskapten har gjort.
Som sagt har han inte gjort mycket rätt men laget har levt vidare på grund av att spelarna i grunden har varit tillräckligt bra för att undvika katastrof.
Postad 21 June 2008 - 19:16
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Och med den logiken borde svenska folket engagera sig mest i bandy . Men vi engagerar oss mest i fotboll eftersom sporten är populärast, och den är populärast pga det är så roligt . Det betyder tyvärr att det är mest konkurrens i den sporten också och att det inte bara finns en 6-7 lag som utklassar alla andra hela tiden.
Jo visst, fotboll är stort. Men även tex. Bordtennis (antalet utövare) och Amerikansk fotboll (antalet tittare Super Bowl) är stora sporter. Vad man tycker är roligast är en personlig åsikt. Jag tycker tex. att Stanley Cup, och NBA-slutspelet var betydligt häftigare att följa än EM i fotboll. Jag tycker att svenskarna borde engagera sig mer i hockey, de flesta förstår inte vilka extremt duktiga spelare vi har. Hockey är inte lika inne nu som det var förr i tiden. Men sånt går i vågor. Men nu handlar ju tråden om fotboll hehe...
Postad 21 June 2008 - 19:22
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Alltså, ni får ju kolla längre bak i tiden. Sverige har haft riktigt stora stjärnor förut. Varför hålla sig till 90 talet och framåt?
Jag syftade bara på mästerskap som jag själv följt på TV. Mexico 1986 och framåt.
Postad 21 June 2008 - 19:25
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Hockey är ju faktiskt roligare att titta på men det är också något särskilt med de internationella mästerskapen i fotboll på somrarna när man är ledig och nätterna är långa och ljusa.
Fotboll är ju objektivt sett en idiotisk sport men den har något som engagerar människor över hela världen. Folk tar det egna lagets kamp personligt och alla länder kan spela fotboll. Ishockey handlar ju bara om Nordamerika och delar av Europa.
I fotbollen kan man mäta sig mot grannlaget, grannstaden, grannlandet eller ett lag från andra sidan jordklotet. Det är nog därför som fotbollen är den sport som engagerar mest.
Postad 21 June 2008 - 19:28
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Elmander är absolut ingen superstar
Självklart håller Kim och Mellberg internationellt annars skulle de inte få spela i sina klubblag (och vara kapten/nästan kapten) samt CL. De kanske inte är superstars riktigt ännu men det kommer troligtvis. Anyway, de håller hög internationell klass.
Och jag anser att du undervärderar Elmander och övervärderar Kim. http://www.aftonblad...rticle500372.abMed "håller internationellt" syftar jag på att kunna vara en kraft att räkna med i tex. Premier League, La Liga, Serie A, EM, VM eller CL. Jag anser inte att Kim är tillräckligt bra för detta ÄNNU. EDIT: Jag måste tillägga att jag verkligen gillar Kim och hoppas som alla andra att han ska ta steget till att bli en riktig superstjärna.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 21 June 2008 - 19:32.
Postad 21 June 2008 - 19:29
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Jag syftade bara på mästerskap som jag själv följt på TV. Mexico 1986 och framåt.
Konkurrensen var mindre och kraven var lägre förr i tiden. För 20-30 år sedan kunde spelarna festa dagen innan en match och göra mål fast de var bakis. I dagens fotboll skulle man falla död ner om man försökte sig på något sånt.
Postad 21 June 2008 - 19:30
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Hockey är ju faktiskt roligare att titta på men det är också något särskilt med de internationella mästerskapen i fotboll på somrarna när man är ledig och nätterna är långa och ljusa.
Fotboll är ju objektivt sett en idiotisk sport men den har något som engagerar människor över hela världen. Folk tar det egna lagets kamp personligt och alla länder kan spela fotboll. Ishockey handlar ju bara om Nordamerika och delar av Europa.
I fotbollen kan man mäta sig mot grannlaget, grannstaden, grannlandet eller ett lag från andra sidan jordklotet. Det är nog därför som fotbollen är den sport som engagerar mest.
Kockrent inlägg. Jag håller med.
Postad 21 June 2008 - 20:55
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Och jag anser att du undervärderar Elmander och övervärderar Kim. http://www.aftonblad...rticle500372.ab
Errr... publicerad för ett år sedan. Ja, han var het då. Synd att han blev kvar i Tolouse där det gick dåligt efteråt. Ska se om jag kan leta upp någon gammal artikel där Kim jagades av Barca eller något  . Det är väl nutid vi snackar om? Annars är Michael Owen en superstjärna idag. Mellberg är för övrigt redan klar för just Juve. Med "håller internationellt" syftar jag på att kunna vara en kraft att räkna med i tex. Premier League, La Liga, Serie A, EM, VM eller CL. Jag anser inte att Kim är tillräckligt bra för detta ÄNNU.
Vad är "en kraft att räkna med" då? Lyon är väl en kraft att räkna med i CL? Mellberg har varit kapten i A Villa i flera år. Konkurrensen var mindre och kraven var lägre förr i tiden. För 20-30 år sedan kunde spelarna festa dagen innan en match och göra mål fast de var bakis. I dagens fotboll skulle man falla död ner om man försökte sig på något sånt.
Det kvittar, det var samma för alla. Man kan ju inte jämföra kvalitén idag mot då, man får jämföra vad de uppnådde och vilken status de hade. Med samma logik är Pelé inte ens en Serie A spelare idag.
Postad 21 June 2008 - 21:38
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Ryssland-Holland 1-1. Känns som att vi hamnade i den svåraste gruppen i EM. Taskigt utgångsläge när spanjorerna vinner med 4-1 mot det lag som spelar lika med det lag som utklassade VM-ettan/tvåan =P.
Postad 21 June 2008 - 21:55
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Som Ryssland spelar nu så kan dom lätt vinna EM, ruggigt hög kvalité. Det som är lite kul är att de var helt otippade, de finns heller inte med bland alternativen i denna tråds folder. Kan de bli så att de drygt 8% som valt Något annat lag fattar du väl! kan få rätt...
Redigerat av jonsod76, 21 June 2008 - 22:11.
Postad 21 June 2008 - 22:17
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Vaa faan är det som händer  Ryssland tar över världen, först hockey vm sen shlager em och nu fotbolls em !!
Tyvär måste jag få säga !
Edit. Men måste ändå säga att dom var riktigt bra idag faktiskt. Kanske blir Turkiet-Ryssland i final
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 21 June 2008 - 22:22.
Postad 21 June 2008 - 22:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Holland var mina givna favoriter till EM Guld
Som Ryssland genomförde matchen och inte minst sista 15 minuterna av förlängningen
hoppas jag dom tar sig hela vägen .. sådan fotboll vill jag se mer av ..
Om jag varit president i Real Madrid ( eller annan storklubb ) hade jag omg köpt både Arsjavin och Pavlutjenko
vilka spelare ...  Inte många av "glidarna" i de stora lagen, som kan göra ett lag bättre än dom två.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 21 June 2008 - 22:23.
Postad 21 June 2008 - 22:28
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Holland var mina givna favoriter till EM Guld
Som Ryssland genomförde matchen och inte minst sista 15 minuterna av förlängningen hoppas jag dom tar sig hela vägen .. sådan fotboll vill jag se mer av ..
Om jag varit president i Real Madrid ( eller annan storklubb ) hade jag omg köpt både Arsjavin och Pavlutjenko vilka spelare ... Inte många av "glidarna" i de stora lagen, som kan göra ett lag bättre än dom två.
Maveric
Kan bara hålla med, vilka fantastiska spelare!! Turkiet o Ryssland i en final. Det vore häftigt att se, 2 lag som spelar med hjärta o stolthet.
Postad 21 June 2008 - 22:32
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Arsjavin är f-n helt överlägsen. Påminner om när Zidane slog igenom. Först vinner han UEFA-Cupen med sitt Zenit efter att bl a ha utklassat Bayern och nu vinner han EM med Ryssland om de fortsätter spela så som de gjorde idag.. magisk fotboll, fantastiskt. Mer sånt.
Nu behöver vi inte skämmas så mycket att vi åkte ut. Det är Ryssland som får oss att se dåliga ut även om tja.. Lagerbäck kunde gjort det annorlunda. Men ärligt talat, Holland spelade 1-1 men hade de inte haft Van Der Sar så hade det kunnat bli lika höga siffror som det borde blivit i Sverigematchen. Hur många kvalificerade räddningar, ramträffar och frilägen var det?
Arsjavin snurrade upp dem gång på gång och avgjorde matchen i stort sett själv. Det ser så enkelt ut att spela fotboll som de gör, men grunden ligger i att våga utmana, våga skjuta och att löpa som tusan, även med offensiva ytterbackar.
Postad 21 June 2008 - 22:35
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Errr... publicerad för ett år sedan. Ja, han var het då.
Vad är "en kraft att räkna med" då? Lyon är väl en kraft att räkna med i CL? Mellberg har varit kapten i A Villa i flera år.
Nu var det inte Mellberg jag diskuterade. Han är jäkligt bra men knappast någon superstar. Vem som är hetast av Elmander och Källström om ett eller två år vet varken du eller jag. Sånt svänger fort. Det var just det som var min poäng.  Men nog om det. Just nu deppar jag för att Holland aldrig lyckas i de viktiga matcherna. Det sved betydligt mer än när Sverige torskade. Tycker jäkligt synd om Holländarna; även om Ryssarna är grymma så spelade Holland långt under sin förmåga.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 21 June 2008 - 22:35.
Postad 21 June 2008 - 22:46
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Ryssland-Holland 1-1. Känns som att vi hamnade i den svåraste gruppen i EM. Taskigt utgångsläge när spanjorerna vinner med 4-1 mot det lag som spelar lika med det lag som utklassade VM-ettan/tvåan =P.
Mmm, men före EM och även under och efter Rysslands match mot Spanien så undervärderade de sk experterna Ryssland något helt otroligt. Alla klagade på Ryssland efter matchen mot Spanien och folk trodde lite till mans att det nog skulle bli lätt för Sverige att ta poäng mot dem. Men redan i början mot Spanien så spelade Ryssland bländande anfallsfotboll. Om de hade satt sina lägen så borde det ha stått 2-1 till Ryssland efter första halvleken. Nu har de fixat försvaret också mot Holland och nu är de plötsligt en favorit till EM-guldet. Märkligt hur saker kan ändras fort. Det finns inget som säger att de kommer att vara så här bra i varje match. Dagsformen avgör väldigt mkt i såna här mästerskap.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|