Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 October 2008 - 20:44

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

EDIT:
För övrigt så kanske vi kan fortsätta denna diskussionen via PM istället så att inte tråden drar iväg mer O.T. än vad den redan har gjort.

Det går att avsluta diskussionen med några ord från en kille bakom Planet Earth. Serien filmades i 1080p/1080i/720p/35mm film. Jag vet dock inte vilka scener som filmades med vilken kamera och vilket val av upplösning. :(

Making a Highly Defined 'Planet Earth'

Postad 17 October 2008 - 21:45

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Tack sir duke, bra tips! Häva köpet är inte riktigt aktuellt, var ska jag då få tag i en till. Byta om de har någon kvar, men jag misstänker alla Mediamarkts apparater de fått. Jag tycker också de borde ge rabatt, vi får se. Känner mig faktiskt lite lurad, men de kanske är lurade i sin tur.

Hur låter era Pio när man stänger av på fjärren förresten? Det där knäppet? Normalt? Nu när den är "ny" är jag sååå nojig på att hitta fel.

T.o.m. Idol, som jag aldrig tittar på annars, var en njutning att se ikväll! Tack marco, ska titta på tråden senare och få in bästa bilden.

Postad 17 October 2008 - 22:13

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Har du kollat i service menyn hur många timmar den gått som Sir Duke sa ?

Postad 17 October 2008 - 22:37

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nej, sprang och försökte på en gång men hittar inte service menyn, mycket pinsamt, var???

Postad 18 October 2008 - 09:50

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Nej, sprang och försökte på en gång men hittar inte service menyn, mycket pinsamt, var???

Nej, det är inte pinsamt. Du kan inte hitta service menyn i den vanliga menyn.

Jag vet inte säkert hur du får upp service menyn för generation 8 men jag vet för generation 6. Har du tur så är det samma. Du kan prova följande:

-Ha tv:n avstängd, tryck sedan följande på fjärrkontrollen.
-Tryck in info och släpp, vänta 4 s.
-Tryck pil vänster, pil upp, pil vänster, pil höger.
-Sätt på TV:n med ON-knappen.

Du kan bläddra dig neråt i menyn med pil ner. På en av sidorna står det hur länge tv:n vart igång.
Det kan vara lite kinkigt att få upp service menyn, så funkar det inte första gången så prova några gånger till.

Krasse: Jag återkommer via PM, har inte haft tid att forska vidare på PE. Men Wolfys länk förklarade ju en del.

Postad 18 October 2008 - 10:18

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hur låter era Pio när man stänger av på fjärren förresten? Det där knäppet? Normalt? Nu när den är "ny" är jag sååå nojig på att hitta fel.

Bara ett relä som slår ifrån. Fullständigt normalt.

Postad 18 October 2008 - 11:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Det går att avsluta diskussionen med några ord från en kille bakom Planet Earth. Serien filmades i 1080p/1080i/720p/35mm film. Jag vet dock inte vilka scener som filmades med vilken kamera och vilket val av upplösning. :(

Making a Highly Defined 'Planet Earth'

Snacka om Aha-upplevelse!
Tack som mycket wolfy. Artikeln förklarar väldigt mycket av intrycken jag har fått ifrån hela filmserien.

Krasse: Jag återkommer via PM, har inte haft tid att forska vidare på PE. Men Wolfys länk förklarade ju en del.

Jajamen.
Snacka om att "polletten" trillade ner med buller och bång.

Detta kanske ger lite perspektiv (och distans) även i diskussioner som rör hur bra B.D. filmer i allmänhet ser ut. Jag menar att det kanske inte är uteslutande Planet Earth som det har använts olika kameror i.
Ett allmänt känt faktum är ju att man inte kan "trolla" fram detaljer i en bild som inte ens har registrerats av kameran som tog bilden. Används då kameror med olika upplösningar, så är det ju rimligt att anta att den upplevda upplösningen i slutprodukten också kan variera.

Något som jag tycker mej ana vara ganska vanligt.

Postad 18 October 2008 - 11:39

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
precis avalancher. Det knäppet låter på min brors 43 tum från 2005/2006 pioneer plasma modell också.

när man stänger av & på teven.

Helt naturligt. :(

hoppas allt löser sig. mvh

Postad 18 October 2008 - 12:29

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nu har jag gått in i servicemenyn! 4 timmar, 46 minuter.

Har inte använt den idag alls, och igår användes den högst 3 timmar. Den är ju absolut inget demo ex då (jag förmodar det inte går att justera denna "färdskrivare"?), måste vara en kund som ångrat sig (varför kan man fråga sig). Tycker ni det är något att bråka om då? Den är förstås inte i nyskick, fast det är ju inget demoex.

Postad 18 October 2008 - 12:58

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Nu har jag gått in i servicemenyn! 4 timmar, 46 minuter.

Har inte använt den idag alls, och igår användes den högst 3 timmar. Den är ju absolut inget demo ex då (jag förmodar det inte går att justera denna "färdskrivare"?), måste vara en kund som ångrat sig (varför kan man fråga sig). Tycker ni det är något att bråka om då? Den är förstås inte i nyskick, fast det är ju inget demoex.

Har inget att göra med butiken. Många år sen jag handlade där (har en annan lokal favoritbutik). Dock aldrig hört några direkta klagomål på dem och de har funnits väldigt länge. Känns som om dom blivit lurade av mediamarket, som säkert inte har några skrupler. Nu när du kollat timmarna är det ju inte så mycket att oroa sig för.

Är alla pixlar ok och du inte hör något buzz så skulle jag inte riskera ett byte.

Skulle dock påtala det för butiken igen och varna dem att vara försiktiga om dom gör en liknande deal igen (och kolla sina kvarvarande ex). Sen kanske du kan få dom att lova en lite rabatt när du köper en blu-ray om ett tag.

Njut av tvn nu.

Angående avklippta loggor så bör du läsa på lite om inställningarna. En del föredrar att stretcha bilden för att slippa kanter och en del av oss tycker det är en styggelse. dock är det nog få som föredrar en variant där delar av bilden är utanför skärmen.

Postad 18 October 2008 - 13:33

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Har kommit på det där med avklippta logos själv, men det är lika bra att köra fullskärm i börjav för att undvika inbränningar.

Ny detalj: Nu i dagsljuset skulle jag putsa bort fingermärken (med mikrofiber duken) på kanterna på min lilla älskling, och upptäcker det är flammigt hela vägen. Ser ut ungefär som nån har draget en våt trasa och det torkat in. Men det kanske är normalt, om pianolacken är ytbehendlat eller nåt?

Postad 18 October 2008 - 22:22

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hmm ingen kommentar? Det ser faktiskt märkligt ut. Några som har minnen av när de fick sina hur de såg ut?

Postad 19 October 2008 - 13:25

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Inga svar, kanske pga att ni inte riktigt förstår vad jag menar. Så jag tog fram kameran. Det är väldigt svårt att fota svart lackad plast, och det syns bara i dagsljus eller ordentligt ljus. Men så här ser det ut med blixt, och det gär inte bort hur jag än gnider med mikrofiber duken. (Mina fingrar/kamera syns som spegelbild) Förhoppningsvis ser ni det flammiga. Normalt eller inte?

Postad bild

Postad bild

Postad 19 October 2008 - 14:17

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Ägde Pio Gen 7 och klagade på exakt samma sak när jag köpte min. Det är klister som suttit på tv:n och den är extremt känslig för repor. Det är ju akrylyta så du kan inte göra så mycket åt den. Syns inte annat en om solen ligger på ordentligt.

Postad 19 October 2008 - 14:24

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Ägde Pio Gen 7 och klagade på exakt samma sak när jag köpte min. Det är klister som suttit på tv:n och den är extremt känslig för repor. Det är ju akrylyta så du kan inte göra så mycket åt den. Syns inte annat en om solen ligger på ordentligt.

Varför har dom klister på tv:n?

Postad 19 October 2008 - 21:52

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Ja det var en bra fråga... vadå klister??

Postad 19 October 2008 - 23:00

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Iallallfall så satt det en massa klistermärken på min tv när jag köpte den, alternativt så har det suttit det. Hade även plast satt över som skydd vilket gav en kladdig yta. Försökte polera bort det men orkade inte bry mig tillslut.

Postad 20 October 2008 - 10:03

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Det är alltså en massa reklam-klistermärken som sitter runt ramen, ni vet där det står "super-picture", "super-contrast", "super-tv" osv. :) Det gör det på alla märken och alla modeller.

Jag tycker du ska få avdrag på priset för att tv:n inte är nyskick. Om säljaren blivit lurad eller inte hör liksom inte till saken. Du har bara ett avtalsförhållande med säljaren, inte med hans leverantörer.

Postad 20 October 2008 - 12:41

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Jaså klisterlappar. Ja det sitter ett par stycken "Kuro" osv. Vet inte om jag tar bort dom, det enda som tar bort klister bra är isopropanol och jag tror inte det är lämpligt att använda på plasten.

Men det här flammiga är runt hela plasten på varje kvadratcentimeter som finns. Det syns ju bara i solljus eller starkt ljus så jag bryr mig inte så, vill bara veta om dom är så från fabriken. Det satt ingen plast på, men det kanske har gjort det förut? Vill bara försäkra mig om att ingen klåfingrig människa (eftersom den uppenbarligen har varit upp-packad och upphängd) har dragit med en våt trasa, kemikalier eller något annat. De kan ju ha förstört något.

I alla fall, fick svar från affären idag på emal, nu är jag smått förbannad igen, de har vidarebefordrat mitt email till Pioneer, vad har dom med saken att göra, och affären verkar inte direkt intresserade av att föreslå någon rabatt osv.

Postad 20 October 2008 - 13:53

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Pioneer kunde inte svara på flammigheten, de varken förnekade eller bekräftade. Det enda som är officiellt är att skärmen kan se ut som regnbågsfärgad om man tittar snett på den i solljus. (Jaha, inget jag har märkt i alla fall.)

Jag får väl ta och ringa dom i Malmö, är inte så bra på att slåss för min sak men vi får väl se.

Postad 20 October 2008 - 15:11

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Jahapp, så här är överenskommelsen, jag får rabatt när jag köper av dom i framtiden. Hur mycket blev inte sagt. Men det kändes att ska jag få avdrag på priset får jag bråka rejält, och det lär nog inte bli så roligt. De har ju trots allt varit trevliga och jättesnälla att fixa fram den åt mig, + tv'n är ju *nästan* ny.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.