Vilken frekvens delar du din sub på?
Sunfire SDS-12
(Subwoofers)
|
2
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 25 June 2012 - 15:56
Postad 25 June 2012 - 16:22
Mvh
Postad 25 June 2012 - 16:24
Postad 25 June 2012 - 16:39
Det här med LFE, om jag ställer högtalarna vid full-range kommer då den signalen att gå via mina subbar eller frontarna? Jag vill att subbarna tar hand om det de ska, o övriga högtalare det de ska och är kapabla till! Mvhto
Edit: Har nu kört Autokalibreringen med 6 mätpunkter. Förra mätningen gjorde jag lite snabbt med bara 3 mätpunkter...
Nu är Front 40hz, Center/surround/surround back 50hz och Front-high 70hz delade! Samt har ställt in avståndet mellan bakre surround till 0,3-1,2m! och lite annat som jag hade glömt göra förra gången.
Nu ska jag smälla på en film o lyssna/se hur de blev
Redigerat av film-fanatiker, 25 June 2012 - 18:10.
Postad 25 June 2012 - 22:11
Postad 25 June 2012 - 22:28
http://www.audyssey....small-vs-large/
Slutsats: lita inte på vad din förstärkare ställer in efter kalibrering
Postad 25 June 2012 - 23:05
Kan förövrigt säga att de var IÖ som genom SR uppdrag av THX, kom fram till just 80hz delningen av högtalarna. LFE ska vara 120hz för att inte tappa nån info i det spåret. Så har jag uppfattat det hela.
Mvh
Edit: Jag har inga av högtalarna som large i mitt system. Alltså inga står som full-range! Som tur är för de skulle innebära katastrof i mitt rum då jag inte räknar någon av mina högtalre som full-range. Dock har jag låtit Audyssey sänka mina delningar till vad MultiEQ tycker är bra. Synd man inte har XT32... Fler mätpunkter!!! Tycker att Audyssey har alltid gjort ett bra jobb i min förstärkare i mitt rum. Har ju inte minsta drivning i den heller
Redigerat av film-fanatiker, 25 June 2012 - 23:14.
Postad 25 June 2012 - 23:53
Låter det ingen skillnad om du kör högtalarna som small och delar på 40-50-70hz respektive alla på 80hz?
Edit: Själv så önskar jag att jag hade läst på lite mer förr. Är först nu sista veckan jag börjar förstå det här
Och en än gång. Att Audyssey skulle vara något lätt för nybörjaren som det basuneras ur från hifibutikerna är bara dravel. Själva mätproceduren är lite vansklig precis som att man efteråt måste eller borde göra egna inställningar, absolut inte bara att sätta micen i soffan och luta sig tillbaka som det låter. Trots allt gillar jag Audyssey, för om man gör mätningen korrekt och sen justerar själv blir det riktigt bra tycker jag.
Edit: Också en bra Audysseytråd, står en hel del om delning och bas i den också.
http://www.avsforum....0#post_21782993
Några intressanta urklipp ur den tråden:
"So if, for example, your speaker is -3dB down at 50Hz, Audyssey will detect that and will only apply the EQ down to 50Hz. Audyssey will not correct below 50Hz for fear of boosting the lower frequencies beyond the capabilities of your speaker and damaging it."
"Also, remember that if you set your main speakers to Large, you are bypassing the bass Management in your AVR and sending no sound at all (apart from the .1 Low Frequency Effects channel) to your sub. Your sub has been specifically designed to handle bass frequencies and will almost certainly do so better than your main speakers. Manufacturers' specs for bass performance are wildly exaggerated and often made for purely marketing reasons. You bought your sub for a reason - so make the most of it!"
"First of all, Audyssey doesn't touch this setting. Neither is it a Crossover, although you will often see it described as such. It stands for Low PassFilter of the Low Frequency Effects Channel. The Low Frequency Effects (LFE) channel is the .1 in a 5.1, 6.1 or 7.1 audio track and it carries special content put there by the content mixer. The Low Pass Filter is the filter that is applied to that content. The content is authored up to 120Hz so the only setting that is correct for this is 120Hz. If you set it to anything below 120Hz then any content between 120Hz and whatever you set it to is lost. It is not redirected anywhere - it is simply discarded. This filter has nothing to do with any speaker Crossovers etc and it is not set by Audyssey. The only reason it is in the FAQ is that people often think that Audyssey has set it and they confuse it with their speaker Crossovers. Just set it at 120Hz and leave it there."
Från artikeln megagurka länkade till:
"Redirecting the bass to the subwoofer relieves the receiver amplifiers from having to work on reproducing the low frequencies and this greatly improves the headroom.If you happen to be using Audyssey MultEQ for room correction, you will achieve much better low frequency performance because the MultEQ subwoofer filters have 8x higher resolution than the filters in the other channels"
Redigerat av genstruktur, 26 June 2012 - 00:44.
Postad 26 June 2012 - 00:20
Om jag märkt någon skillnad inte direkt kanske att man uppfattade ljudet som lite klarare i toppen innan men vet inte, mycket kan ju sitta i huvet med liksom...
Mvh
Postad 26 June 2012 - 00:27
Ska testa lite imorn med olika delningar dock skulle man inte dela lägre än vad Adyssey själv har, men högre delningar var ok. Har ju haft dem delade vid 80hz efter förra kalibreringen men nu flyttade jag soffan lite närmare bilden ca 20cm o då var jag ändå tvungen att kalibrera om ljudet igen. Front-high låter jag vara kvar på 70hz så länge o laborerar med övriga istället.
Om jag märkt någon skillnad inte direkt kanske att man uppfattade ljudet som lite klarare i toppen innan men vet inte, mycket kan ju sitta i huvet med liksom...
Mvh
Jo precis, har också läst att man kan höja delningsfrekvens men inte sänka efter audysseymätningen.
Ha ha ja det är inte lätt det där alltid att höra skillnader. Efter ett tag blir man ju helt snurrig också om man ändrar inställingar och lyssnar tillräckligt länge, man vet inte vad som är upp och ner tillslut
Du får lyssna och återkomma, lycka till!
Postad 26 June 2012 - 00:59
Helt enkelt både bas, mellan o diskant ljuden kom fram bättre med 80hz efter att ha rengjort öronen ordentligt, samt stört övriga i huset med att slänga på en film som Tron Legacy mitt i natten på volym 82... Tja får jag skit för att jag gillar min hobby så får de ge mig de då hehe...
Trevlig natt alla nu
PS nu är de så varmt så måste ut o svalka mig lite... Kör ju 3D samtidigt som jag testar ljudet...
Redigerat av film-fanatiker, 26 June 2012 - 01:00.
Postad 26 June 2012 - 07:10
Frontar 60 och LFE 120.
http://en.wikipedia....equency_effects
Om jag förstår rätt så går LFE signalen bara till subben. Har man ingen sub så mixas det om antar jag.
Nu delar jag frontarna vid 120. Har suben under frontarna så det funkar bra. Det roliga är att suben är specad upp till 100hz och frontarna ner till 50 men setupen sätter dem till 40.
Troligen får jag bort någon jobbig "puckel" (eller vad det heter) som ligger mellan 100 och 120hz.
Postad 26 June 2012 - 07:38
P.S. Delar själv frontarna vid 120 Hz, men jag har stativare med lite klen bas.
Redigerat av megagurka, 26 June 2012 - 07:39.
Postad 26 June 2012 - 08:15
Det enda den gjorde lite tokigt var att sätta frontarna och centerns delningsfrekvens på 40Hz. Det är verkligen på gränsen till vad de klarar av att spela. En enkel ändring till 80Hz på båda = klart.
Kan verkligen rekommendera XT32! Har en spikrak frekvensgång från 15Hz och uppåt nu, men jag måste däremot fixa lite mer absorbtion i vissa frekvenser. För decay-tider, det tar ingen autokalibrering tyvärr
Postad 26 June 2012 - 09:31
@film-fanatiker - Kul att du har hittat den inställning som fungerar bäst, ännu roligare att du kan testa mitt i natten. Jag kan inte köra referensvolym någon gång på dygnet... Då klagar grannarna på att det skakar
Postad 26 June 2012 - 10:05
Man förstår ju varför nu när man även kör med ett XTZ Pro II kitt. EzSet/EQ läser av ett brus och endast en gång, på lyssningsplats. Jag hade t.ex. en baspeak på nästan 20dB vid 25Hz, då reglerar ju H/K:n efter peaken men verkar inte EQ:a ned den??
Audessy läser av hela registret och drar ned peakerna så att frekvensgången blir fantastisk när man kollar av den. Var även skeptisk till flerpunktsmätningen, men oj oj så bra det blir. Försökte dock hålla dom inom 1m åt alla håll då det faktiskt är viktigast att fixa just mitten av soffan.
Min center som tidigare lät "burkig" och trist pga dålig akustik, starka första reflexer t.ex låter riktigt bra nu!
Basen, den ökade Audessy på 3dB istället för som H/K:n, sänka den max.
Postad 26 June 2012 - 11:24
Jag säger inte att du inte ska lite på Audyssey-kalibreringen, du ska inte lite på din förstärkares inställningar efter kalibrering (Audyssey-mjukvaran har ingen kontroll över vad förstärkarmjukvaran sätter för högtalarinställningar). Läs artikeln jag länkade igen noggrant. Dom flesta förstärkare kommer att vid kalibrering ställa in golvare som "large" och delningsfrekvens på 40 Hz, men det är sällan optimalt om man har sub. Ändra detta till "small" på samtliga högtalare och sätt delning på 80 Hz eller högre. Audyssey gör mycket mer rumskompensering för subutgången än vad den gör för övriga högtalarutgångar.
P.S. Delar själv frontarna vid 120 Hz, men jag har stativare med lite klen bas.
Lugnt har ändrat lite så förstår vad du menar. Förstärkaren fick för sig att min center kunde gå ner till 50hz när den bara lirar till 55hz igentligen. Visst rumsstöd men ändå. Alltså inga problem för min förstärkare att driva högtalarna utan dist till Referens nivå, men varför när jag har dubbla subbar? Det finns ju en viss poeng med att jag köpte in två subbar till systemet. Precis som de var en poeng att skaffa höjdkanalerna! Subbarna står ju precis intill frontarna med under duken, så blir ju inget glapp heller mellan front och subbar. Samt att Centern sitter ju nära med hehe.
En sak jag funderat länge på är hur de skulle bli med två subbar till, fast ha dem bak i rummet kopplade till surround/surroundback kanalerna? Eller ska jag koppla y-split och köra dem direkt på LFE kanalen istället om jag införskaffar två till att ha bak i rummet?
Samt funderar på butkickers för nya soffan som jag köper in nästa år. Har tröttnat lite på soffan jag har idag och de räcker med tre sitplatser i bion då vi knapt aldrig är fler o ser film åt gången ändå.
Postad 26 June 2012 - 12:48
Och buttkickers är alltid trevligt även om man har mycket baskapacitet i högtalarna. Kostar ju knappt något så det är bara att köpa!
Postad 26 June 2012 - 13:09
Jisses då skulle de bli 4 subbar i fronten
Postad 26 June 2012 - 16:42
Redigerat av megagurka, 26 June 2012 - 16:43.
Postad 26 June 2012 - 18:57
Dom flesta förstärkare kommer att vid kalibrering ställa in golvare som "large" och delningsfrekvens på 40 Hz, men det är sällan optimalt om man har sub. Ändra detta till "small" på samtliga högtalare och sätt delning på 80 Hz eller högre. Audyssey gör mycket mer rumskompensering för subutgången än vad den gör för övriga högtalarutgångar.
Exakt så sätter min Denon 2808 mina frontar efter Audysseymätning, large och delar på 40hz. Tycker också det blev bättre med small och 80z.
Postad 26 June 2012 - 19:45
Sammanfattning av hur jag har nu: Alla 9 högtalare är delade vid 80hz, LFE är på 0db i menyn för alla ljudformat. och -15db i nivå, samt går upp till 120hz.
Haka inte upp er på att subbarna är ställda på -15db i nivå, det är ett jäkla tryck o inlevelse vid Referens nivå kan jag lova
Det låter helt underbart nu
Så nu undrar jag om nån har lust o svara lite på mina andra frågor med
Vore snällt
Redigerat av film-fanatiker, 26 June 2012 - 19:58.
Postad 27 June 2012 - 14:30
Ang buttkickers så beror det på soffans konstruktion hur många du ska ha och vart du ska montera dom. Min nuvarande är en ganska stor soffa i 3 sektioner, en mitten del och sedan två divaner. Jag har bara kickers i mitten-sektionen då jag alltid sitter där och tjejen uppskattar inte skaket iaf. Jag har totalt 2st som är nerviktade med 1,5kg var, det räcker och blir över för mig iaf. Det upplevs som att de jobbar mycket djupare i frekvens nu iaf jämfört med innan jag hängde på vikterna. Bass Pump III har jag för övrigt.
Postad 27 June 2012 - 20:17
Postad 28 June 2012 - 08:56
Hittade den här, kan de va nåt? https://www.prisjakt...kt.php?p=341921
Den är nog grym men tror det räcker med 2st
http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker
Postad 03 December 2012 - 22:20
Nya frontar (Vienna acoustics Strauss) införskaffade (center på väg) och ett slutsteg har köpts och körs via preout som driver frontarna. Har mest kört tvåkanals och inte gjort någon ny Audysseymätning eller delning. Kör samma som förut, alla högtalare på small och delning på 80hz och sub på lfe och inte gjort någon ny audysseysetup. Tänkte göra det när allt är på plats så att säga.
Min fråga är, när man har ett slusteg som driver frontarna är den rådande meningen fortfarande att man ställer frontarna på small och delar vi 80z? Tänker att nu avlastar slusteget recievern ändå? Är det kanske bättre att låta suben köra .1 och från 80hz och neråt från center och surr endast, och på så sätt även avlasta suben i och med att den inte behöver köra frontarna 80hz och neråt?
Frågan är än så länge lite hypotetisk eftersom jag inte börjat laborera med det men tänkte det kunde vara kul att höra lite synpunkter i från er hur ni tänker och gör. Sen kan jag alltid lyssna och se vad som låter bäst såklart!
En sak som slog mig nu är väl att Audyssey eq är mycket bättre på subkanalen än den är på frontarna väl? Så det kanske ändå lönar sig att dela vid 80hz även i den nya setupen?
Så, vad anser ni?
Redigerat av genstruktur, 03 December 2012 - 22:32.
Postad 03 December 2012 - 22:31
Postad 03 December 2012 - 22:36
Jag kör 80hz på alla kanaler trots att jag har separata slutsteg till frontarna. Som du skriver så görs mycket större korrigeringar på .1 kanalen med audyssey så all bas bör styras dit (merparten ligger ju redan där så om du låter center och surr spela allt gör nog ingen större skillnad men det finns liksom ingen poäng i att låta dem ta det).
Nej på ett sätt så låter det logiskt. Har väl en ide om att Straussen kanske producerar en renare bas än vad min gamla Dali swa-12 lyckas producera men det kanske är ett antagande som är fel från min sida.
Angående center och surr så tänker jag att det måste vara bäst att dela dem vid 80hz som innan, det var bara frontarna som jag tänkte att det kunde vara en poäng i att inte dela(eller dela lägre i alla fall?), eftersom de har en "separat" strömförsörjning nu så att säga.
Men det går ju ganska enkelt att bara pilla upp delningar och ändra large/small och testa när det är dags.
Märks helt klart skillnad såhär långt med slusteget i 5.1, känns som center och surr fått mer liv och kraft.
Redigerat av genstruktur, 03 December 2012 - 22:39.
Postad 03 December 2012 - 22:42
Sen bör man ju i princip _alltid_ avlasta front & center från lägsta basen. Vanliga frontar spelar inte allt för djupt, sen klarar de absolut inga ljudtryck längst ned i registret jämfört med en vettig bas. Ska man sedan kolla på disten i de djupare frekvenserna vid högre volymer så lär knappast en front/center av normal klass matcha en hyffsad sub.
Näe, dela där du tycker att det låter bra. Det är ju väldigt beroende på sub & front hur de samspelar. Men spela absolut delat enligt mig. Bara för att du trycker dit ett externt slutsteg till dina frontar så blir ju inte F3 punkten lägre för dina högtalare, eller den mekaniska slaglängden på baselementen i högtalarna längre....
Postad 03 December 2012 - 22:59
Audessy XT32 har ju lika många filter på sub som resterande högtalare/register. I de enklare versionerna så är det väl dock fler filter på subben än övriga.
Sen bör man ju i princip _alltid_ avlasta front & center från lägsta basen. Vanliga frontar spelar inte allt för djupt, sen klarar de absolut inga ljudtryck längst ned i registret jämfört med en vettig bas. Ska man sedan kolla på disten i de djupare frekvenserna vid högre volymer så lär knappast en front/center av normal klass matcha en hyffsad sub.
Näe, dela där du tycker att det låter bra. Det är ju väldigt beroende på sub & front hur de samspelar. Men spela absolut delat enligt mig. Bara för att du trycker dit ett externt slutsteg till dina frontar så blir ju inte F3 punkten lägre för dina högtalare, eller den mekaniska slaglängden på baselementen i högtalarna längre....
I min Denon 2808 är det väl bara Audyssey multi eq xt, ej 32 har jag för mig
Mjo det finns en poäng i ditt resonemang, låter logiskt som sagt- Även om jag inte vet vad F3 punkten är för något?
Såklart jag kan lyssna mig fram, man skulle kunna tänka sig en lägre delning än 80hz på frontarna också(eller köra 80hz som innan), men jag får väl helt enkelt prova det om någon vecka när jag fått hem allt och möblerat om lite. Ville som sagt bara höra om något förändrades i resonemanget kring delning.
Får tacka för hjälp och input från er!
Redigerat av genstruktur, 03 December 2012 - 23:00.
Postad 03 December 2012 - 23:44
Nu måste jag springa hem på lunchen imorgon (bor granne med jobbet) och testa lite olika delningar. Jag hade bara hittat LFE-delningen i min reciever innan (Denon 2313) men såg ju nu att det fanns ytterligare en, den som faktiskt räknas! Tyckte väl jag också att det inte hände någonting när jag ändrade delningen på subben vid musiklyssning innan. Var ju inne på LFE och ändrade.
Sen får jag väl låna hem någon form av stativ till audyssey-micken från jobbet också. Inte kört någon rumskalibrering än men nu blir man ju sugen. Har ju ett helt hopplöst rum så frågan är om det kan göra så stor skillnad. Låter hyffsat i sweet spot nu men går man runt så hittar man ställen helt utan bas (mitt emellan vardagsrummet och köket som är ett och samma rum) samt områden med hur mycket bas som helst (öppningen in till hallen, som ej har någon dörr). Som tur är blir det "bra" ljud igen när man kommer bort till diskbänken och "lökhackarområdet". Annars så hade jag blivit tokig! Är fullt medveten om att audyssey inte kan ändra rummets parametrar, men det vore gött att få en rakare frekvenskurva mitt i soffan!
Tack för en intressant tråd!
Redigerat av HeatM, 03 December 2012 - 23:45.
Postad 04 December 2012 - 05:43
Audessy XT32 har ju lika många filter på sub som resterande högtalare/register. I de enklare versionerna så är det väl dock fler filter på subben än övriga.
Det där är eventuellt en missuppfattning. Jag skriver eventuellt eftersom att jag inte är 100% säker. Läs mitt inlägg här: https://www.minhembi...dpost&p=3684108 och även den tråd jag länkar till.
Postad 04 December 2012 - 08:43
Det där är eventuellt en missuppfattning. Jag skriver eventuellt eftersom att jag inte är 100% säker. Läs mitt inlägg här: https://www.minhembi...dpost&p=3684108 och även den tråd jag länkar till.
Längst ner på sidan finns en jämförelsetabell.
http://www.audyssey....chnology/multeq
Postad 04 December 2012 - 08:43
Det där är eventuellt en missuppfattning. Jag skriver eventuellt eftersom att jag inte är 100% säker. Läs mitt inlägg här: https://www.minhembi...t&p=3684108 och även den tråd jag länkar till.
Även om det inte skulle vara antal filter i sig utan hur många fler den har än vanliga XT, så finns det filter så det räcker och blir över för hela registret. Resultatet efter xt32 är grymt bra.
Oavsett så ska man dela till sib. F3 punkten är där dina högtalare har tappat 3dB från sin förhoppningsvis raka frekvensgång. Längst uppe i diskanten samt nere i basregistret. Mina Audiovector K3 Signature fixar t.ex. 37Hz om jag minns rätt från mina mätningar. Därför så satte även Audessy 40Hz som lägsta delning. Men det är ju även lägsta delning. Frontarna mår ju bra att avlastas lite ovan den.
Postad 04 December 2012 - 10:40
Det där är eventuellt en missuppfattning. Jag skriver eventuellt eftersom att jag inte är 100% säker. Läs mitt inlägg här: https://www.minhembi...t&p=3684108 och även den tråd jag länkar till.
Jag håller fortfarande inte med dig. Chris måste ha skrivit fel där. Han har på flera ställen skrivit att med vanliga XT bör man flytta upp delningen till 80 hz för att utnyttja subkanalens högre filterupplösning medan med XT32 behövs detta inte då alla högtalare har samma upplösning på filtren.
Han har även nämnt att 512x syftar till hur många fler filter den har jämfört med 2EQ.
Kan rekommendera alla att gå in på ask audyssey och läsa runt lite bland frågorna, finns mycket att lära.
Alltså har du MultEQ XT, flytta upp delningen till 80 hz om du vill dra nytta av bättre kalibrering i basen.
Har du XT32 är de funna delningarna, som redan sagts, lägsta rekommenderade. Du kan flytta upp men inte ned. Du kommer inte vinna någon rakare frekvensgång med att flytta upp delningen till 80 hz med XT32 (nåja, lite kanske beroende på högtalarplacering) men däremot kan du avlasta elementen/slutsteg till huvudhögtalare och använda din sub till det den var byggd för.
Jag själv delar alla högtalare vid 80 hz, LFE vid 120 hz. Kör XT32 med min Onkyo.
Postad 04 December 2012 - 22:25
Men det stämmer att 512x är "512 gånger mer än 2EQ" det är också uppenbart när man kollar diagrammet, där x defineras som just 2EQ. 2EQ har dock inget filter alls för subben, vilket gör det hela väldigt oklart...
Hur som helst, eftersom att det gäller MultEQ XT i tråden så ja, du bör absolut dela alla kanaler.
Postad 07 December 2012 - 15:06
Jag menar, om förstärkaren bara skickar 80Hz> så borde ju inte det spela någon roll om man ställer in subban på 150Hz t.e.x.? Samma resultat?
Postad 07 December 2012 - 15:31
Postad 07 December 2012 - 16:30
Postad 07 December 2012 - 18:51
Sen bara för att man har frontar som kan spela ned till 20Hz så betyder det ju som du är inne på, inte att man bör köra frontarna så lågt. Prova spela lite basrik musik eller film och testa delningsfrekvenser mellan 60-80Hz. Se var subben spelar bäst och integrerar som bäst med frontsystemet.
Postad 11 January 2013 - 16:05
https://www.minhembi...pic=289876&st=0
Har lärt mig mycket nytt som jag ska prova i helgen! Jag har dock en Yamaha-reciever med deras egen Y.P.A.O-kalibrering. Vet inte om den är bättre eller sämre än Audyssey dock.
Min fråga är...den har 7 kalibreringspunkter. Var ska man placera mikrofonen i förhållande till högtalarna? Ska man börja i soffan på platsen man sitter oftast? Men de resterande punkterna då? Ska man sätta sig på alla platser i soffan en efter en eller? Det kan ju inte skilja speciellt mycket mellan två sittplatser eller? Ska man kanske kalibrera lite utanför soffan också?
Postad 11 January 2013 - 21:27
Körde för ett par dagar sedan XT32-kalibreringen på min Onkyo 818, som delade mina surrounds vid 150Hz. Vad ställer man subben på då?
Postad 11 January 2013 - 21:45
Postad 12 March 2013 - 16:25
Förstärkare: Pioneer SC-2022 .
Hur f-n gör man då? tar ett genomsnitt och sätter 100Hz på hela systemet?
Postad 12 March 2013 - 18:29
Postad 12 March 2013 - 18:39
Intressant ämne...
Körde för ett par dagar sedan XT32-kalibreringen på min Onkyo 818, som delade mina surrounds vid 150Hz. Vad ställer man subben på då?
"Frekvensenratten" på suben skall stå på max.
Postad 12 March 2013 - 21:12
Subwooferns egna frekvensdelare sätter på högst möjliga och sedan låter du förstärkaren dela vid 80 Hertz
Ok, det var väl ungefär vad jag kom fram till med nu när jag funderat ytterligare. Dock slog det mig att denna crossover insällning jag har i förstärkaren är väl bara "lägsta" satta frekvensvärde till högtalarna dvs frekvenser under satta värdet tex 80Hz går till Subben. Men detta värde är väl inte synonymt med subbens "högsta" gräns värde?
Om inget annat anges i förstärkaren vad gällande Subben (LFE delning/inställning) är det då per automatik 120Hz som är den högsta frekvens som LFE spåret levererar? Då köper jag att man vrider upp subbens frekvens ratt till max för att inte missa något inom X-120Hz. Om inte så torde ju en högre Övre delnings frekvens inställd på subben tex 250Hz släppa igenom mer info och skapa ett kanske inte så bra basljud. Jag känner att det blir mycket antagande från min sida. Det ger sig nog per automatik när jag väl kopplat in och lyssnat
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
115 bilder
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?