Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Provlyssnat!

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2008 - 15:29

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ja,det är ju lite effekt...
Skulle behövas ganska grova kablar också för att hantera den strömmen som blir...

Någon som hört Klipschorn förresten?
Är det samma karaktär på ljudet i dom eller?
Dom ska ju kunna ösa på rätt rejält..

Apropå effekt,undrar vad världens starkaste steg är?

Rockford har väl nåt enormt steg till bil om jag inte minns fel..

Sen har vi ju Labgruppens Lab fp13000 och Crown I-tech 8000,samt krell master reference amplifier.

Någon som vet andra "extrema" Steg?

Off topic igen... Jag är hopplös!

Postad 12 December 2008 - 16:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja,det är ju lite effekt...
Skulle behövas ganska grova kablar också för att hantera den strömmen som blir...

Någon som hört Klipschorn förresten?
Är det samma karaktär på ljudet i dom eller?
Dom ska ju kunna ösa på rätt rejält..

Apropå effekt,undrar vad världens starkaste steg är?

Rockford har väl nåt enormt steg till bil om jag inte minns fel..

Sen har vi ju Labgruppens Lab fp13000 och Crown I-tech 8000,samt krell master reference amplifier.

Någon som vet andra "extrema" Steg?

Off topic igen... Jag är hopplös!

absolut kraftfullast är nog KRELL reference... :rolleyes:

Redigerat av DVD-ai, 12 December 2008 - 16:43.

Postad 12 December 2008 - 16:50

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ja,den är nog starkast vid låga ohmtal,men Labfp13000 ger 2x6500 vid 2 ohm,spöar krellen det?
Går ju o brygga också,ger då 13000 watt i 4 ohm.
2 såna så..
Kostar ju 75000 också,men det är ju kaffepengar om man jämför med krellen.

Postad 12 December 2008 - 17:28

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

130 db med kvalité måste väl vara det bästa? :rolleyes:

Självklart. Jag är väldigt nöjd nu iaf. Hade jag lite större lägenhet så hade jag bytte till ett par större toppar (modellen över mina) för att få 6 dB mer. Men annars så är jag nöjd.

Postad 12 December 2008 - 23:05

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
195 dB ska va det högsta ljudtrycket som går att uppnå i luft. Vilket aldrig kommer att kunna uppnås med högtalare eftersom ytan blir för utspridd, dvs det måste komma mer tryck från en mindre area.

Kan inte säga att jag är speciellt impad över hur man mäter ljudtrycket från ett bilsystem. Det mäts ju inne i en liten, liten kabin för tusan.. nä ska det "riktigt" mätt tycker iaf jag att det ska va i öppen luft och minst 10 meter i från källan.

Postad 13 December 2008 - 00:01

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

195 dB ska va det högsta ljudtrycket som går att uppnå i luft. Vilket aldrig kommer att kunna uppnås med högtalare eftersom ytan blir för utspridd, dvs det måste komma mer tryck från en mindre area.

Kan inte säga att jag är speciellt impad över hur man mäter ljudtrycket från ett bilsystem. Det mäts ju inne i en liten, liten kabin för tusan.. nä ska det "riktigt" mätt tycker iaf jag att det ska va i öppen luft och minst 10 meter i från källan.

Hur ska man då mäta ljud i bilen? öppna rutorna och springa iväg 10 meter och mäta he he....
Det är därför det är biljud och inget annat, alltså i bilen.
Det är ju därför det är kul, man kan använda små grejor och få mycket ljud, ett miniatyr stereorum.

Redigerat av Unregisteredb94672ca, 13 December 2008 - 00:02.

Postad 13 December 2008 - 00:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur ska man då mäta ljud i bilen? öppna rutorna och springa iväg 10 meter och mäta he he....
Det är ju därför det är kul, man kan använda små grejor och få mycket ljud, ett miniatyr stereorum.

Jo, exakt, tycker jag e helt riktigt, det e ju bil jud, och går inte att jämföra med hemma ljud eller PA för det e som sagt "lite" skillnad på förhållandena... :blink:

Postad 13 December 2008 - 13:34

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Jo precis, det är biljud och det är kul, kan inte säga annat. Det jag menar är bara att det inte är specielt imponerande om man tänker efter. Kupen fungerar ju som en enda stor tryckkammare, dvs det blir som att sitta inne i en högtalare..

Postad 13 December 2008 - 15:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Bilbasar är ju roliga,varför byggs det inte såna "värstingbasar" till hifi för?
Skulle man bygga en aktiv bas med ett rockford power 15 element skulle det nog spöa många hembiosubar,det tror jag. Iaf till film lär det ju vara suveränt. Hade lite planer förut på o byta ut mina Pa-basar mot bilbasar (nämnda rockfordbasar 4 st då) men jag fick aldrig arslet ur,o var ska jag göra av mina nuvarande basar då...? Inte helt lättsålda prylar.

Postad 13 December 2008 - 15:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Bilbasar är ju roliga,varför byggs det inte såna "värstingbasar" till hifi för?
Skulle man bygga en aktiv bas med ett rockford power 15 element skulle det nog spöa många hembiosubar,det tror jag. Iaf till film lär det ju vara suveränt. Hade lite planer förut på o byta ut mina Pa-basar mot bilbasar (nämnda rockfordbasar 4 st då) men jag fick aldrig arslet ur,o var ska jag göra av mina nuvarande basar då...? Inte helt lättsålda prylar.

finns förklaringar till det.

e för trött nu bara för att dra dom....

men snabbt kan man säga att dte beror på det stora hela på prioriteringar och att inom biljud så har det blivit mer "poppis" med ju höga SPL.
Dessa element tillverkas också nästan alltid mad bara SPL i tankarna och låter för det mesta riktigt, riktigt dåligt ! (för att uttrycka det milt..) medan hemma så ligger en större del av marknaden i att tillverka högtalare som låter trevligt och tål måttliga ljudnivåer.
Men PA är ju gjor för att kunna spela högt, köper du PA element så får du det som til att spela äkkligt högt med, mycket högre än bilbasar... grejen e bara den att på vid vilken frekvens ?!
Ska du kunna spela riktigt låga frekvenser så passar sällan PA basar då dom inte är konstruerade för detta, då är dessa vettiga alternativ: Fin bas B)

dom e inte fel och klarar låga frekvenser med högt tryck + att dom låter riktigt bra också till skillnad från bilbasar som "bara låter" och spelar inte musik...

Postad 22 April 2009 - 11:24

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Blev lite konfunderad när jag läste Corpsegrinderns recension men när jag såg bilderna av hans setup så förstod jag lite bättre. Hur mycket och dyrt krävs det för att spela Kalle Baah liksom.

Människans hörselorgan och hjärnor är en mindre exakt och betydligt flexiblare teknik än det vi tillverkar för att glädja dem. Som amatörmässig musikproducent så vet jag mycket väl hur en viss ljudbild kan vänjas in av hörselorgan och hjärna som skall tolka det som till slut kommer fram. Sen när man vilar öronen från det en tid så kan man uppleva det helt anorlunda, oftast sämre än när man satt med det vilket hela tiden driver en till att förbättra ljudet.

Det är nog inte helt svårt att dra på sig en viss hörselskada vid mycket musiklyssning men man vänjer sig vid att höra ljudet genom örats försämrade förmåga och hjärnan anpassar tolkningen efter vad den får att arbeta med.

Jag är glad för Corpsegrindern som har byggt en setup vars ljudkaraktär dominerar över den ljudbild som kanske varit tilltänkt från början men får all musik att låta som Corpsegrindern behagar. Men jag tror hans uppfattning inte är helt neutral och kanske inte talar för så många musikälskare, inte ens de med lite dyrare smak än genomsnittet. Nog för att jag säkert skulle blåsas omkull av hans anläggning och gilla det men efter ett tag skulle jag nog inte höra så mycket mer än ljudet av en klockradio från min egen musikanläggning, än mindre min klockradio som borde väcka mig på morgonen.

Kom helt plötsligt att tänka på filmen Dum & Dummare när han som sitter och springer med bara armarna i passagerarsätet för att uppleva fartkänslan. Kreativt och förhöjd njutning som resultat, men kanske inte helt verklighetsnärvaro för alla oss andra. :)

Det var inte en personlig pik till Corpsegrindern utan en jämförelse hur alla kan uppleva intryck på olika sätt.

Postad 22 April 2009 - 17:01

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
För att sammanfatta: Jag är alltså hörselskadad.
Jag har gjort tester och jag hör BRA.

Givetvis så vänjer man sig vid ljudet,och mitt system är troligen inte neutralt nånstans.
En finsmakare skulle nog tycka det lät fantastiskt dåligt,för han är "van" vid sina grejer.

Men jag kan tillägga att om jag vilar öronen ett tag från musik typ ett par veckor så låter det faktiskt bättre än jag minns sen när jag lyssnar igen,och inte sämre som du skrev.

Som jag sagt förr,enligt min smak så finns det inget annat alternativ än PA.

Och jag står fullständigt fast vid att Klipsch är fullständig dynga i mina öron.
Iaf i den setupen, i det rummet jag lyssnade i då.

Postad 25 April 2009 - 13:47

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

För att sammanfatta: Jag är alltså hörselskadad.
Jag har gjort tester och jag hör BRA.

Givetvis så vänjer man sig vid ljudet,och mitt system är troligen inte neutralt nånstans.
En finsmakare skulle nog tycka det lät fantastiskt dåligt,för han är "van" vid sina grejer.

Men jag kan tillägga att om jag vilar öronen ett tag från musik typ ett par veckor så låter det faktiskt bättre än jag minns sen när jag lyssnar igen,och inte sämre som du skrev.

Som jag sagt förr,enligt min smak så finns det inget annat alternativ än PA.

Och jag står fullständigt fast vid att Klipsch är fullständig dynga i mina öron.
Iaf i den setupen, i det rummet jag lyssnade i då.

Jag förstår din ståndpunkt och ungefär vilken typ av person du är när det gäller smak på ljud, och det är bra att du utvecklar vad du gillar och inte, samt har bilder i ditt galleri så att folk får en uppfattning om vad bra ljud är för dig. Annars kanske någon som hade kunnat gilla klipsch om de provlyssnade på dem inte ens brytt sig om att göra det efter att ha läst ditt första inlägg. Så suma sumarum så tycker jag att resten av forumet antagligen hade klarat sig ganska bra utan den här tråden vad det gäller tycke och smak, däremot tycker jag att den har ett hyffsat underhållningsvärde. Klipschen är deffenitivt inte heller neutrala, men vilken högtalare som helst är neutral jämfört med din åsikt.

Hörselskada är ett väldigt flexibelt tillstånd där man fortfarande kan uppfatta allt ljud bra men där uppfattningen av olika frekvenser kan vara nedsatta en viss %. Ingen är helskinnad från detta i vuxen ålder så det var mest ett tillägg för att förklara hur olika faktorer kan påverka uppfattningsförmåga.

Redigerat av Unregistered866066c7, 25 April 2009 - 13:49.

Postad 25 April 2009 - 23:31

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jaså,vad tror du jag är för en person då?
Jag tror du tror fel,faktiskt.

Om du tror att jag bara gillar hårdrockshögtalare med en väldig bas så tror du fel.
Om du tror att jag är den typen som köper ett par cerwin vega o tycker de är svinbra tror du också fel.
Om du tror att det enda syftet är att spela högt tror du även där fel.
Jag gillar att spela högt, JA men visa mig gärna den hifihögtalare som kan spela på konsertnivåer utan att låta skit och kostar någorlunda så man har råd med det. Mitt system är inte det billigaste alternativet,men det har tagit mig många år av avbetalningar och krångel för att få den setupen jag har idag.

Jag gillade ju focal tex,borde jag inte gilla klipsch mera med tanke på att det ska vara mer ös i dom än focal,+ att klipsch kör med horn,vilket jag själv har hemma?
Focal låter mer balanserat och har ett fylligare mellangregister samt en skönare diskant.
Klipsch har en lucka i ljudet mellan hornet och basen,och låter färgat som fasen.

Men jag förstår faktiskt inte riktigt ditt missnöje mot tråden,om jag tycker högtalaren är dålig,har inte jag rätt att få tycka det och göra en tråd om mina personliga intryck?
Får man bara göra det om produkten ifråga är bra?

Jag ser inte ner på nån som äger ett par klipsch,gillar du dom,kul för dig att du hittat rätt. Jag gillar dom inte,så jag köper inga heller. Samma sak som många inte gillar Pa,dom har troligen inte ett PA hemma heller.

Postad 26 April 2009 - 00:27

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
jag tycker du har det väldigt hemtrevligt i ditt musikrum, damsugaren är stiligast

Postad 26 April 2009 - 15:19

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jaså,vad tror du jag är för en person då?
Jag tror du tror fel,faktiskt.

Om du tror att jag bara gillar hårdrockshögtalare med en väldig bas så tror du fel.
Om du tror att jag är den typen som köper ett par cerwin vega o tycker de är svinbra tror du också fel.
Om du tror att det enda syftet är att spela högt tror du även där fel.
Jag gillar att spela högt, JA men visa mig gärna den hifihögtalare som kan spela på konsertnivåer utan att låta skit och kostar någorlunda så man har råd med det. Mitt system är inte det billigaste alternativet,men det har tagit mig många år av avbetalningar och krångel för att få den setupen jag har idag.

Jag gillade ju focal tex,borde jag inte gilla klipsch mera med tanke på att det ska vara mer ös i dom än focal,+ att klipsch kör med horn,vilket jag själv har hemma?
Focal låter mer balanserat och har ett fylligare mellangregister samt en skönare diskant.
Klipsch har en lucka i ljudet mellan hornet och basen,och låter färgat som fasen.

Men jag förstår faktiskt inte riktigt ditt missnöje mot tråden,om jag tycker högtalaren är dålig,har inte jag rätt att få tycka det och göra en tråd om mina personliga intryck?
Får man bara göra det om produkten ifråga är bra?

Jag ser inte ner på nån som äger ett par klipsch,gillar du dom,kul för dig att du hittat rätt. Jag gillar dom inte,så jag köper inga heller. Samma sak som många inte gillar Pa,dom har troligen inte ett PA hemma heller.

Jag tror att du tror att jag tror en massa jag inte tror. :) Min åsikt är inte så svartvit och naiv. Du har nog fått uppfattningen att jag tycker du är ungefär lika simpel som en förortsraggare med allt för stora basar i bagageluckan, men nog tycker jag att du är betydligt mer mångfacetterad än så. Rättigheter har du också, även om de flesta som personligen inte gillar ett par högtalare nöjer sig med att helt enkelt inte köpa dem.

Det är normalt att människor tycker och tänker högt för att få känna att de finns, och det accepteras. Jag gillar att lyssna på åsikter, men jag ger gärna lite mothugg när jag känner att de som tycker till borde sikta en aning högre vad det gäller kunskap och objektivitet innan de försöker sig på att sammanfatta en produkt, speciellt när det handlar om de produkter som jag förstår anledningen till att många gillar.

Klipschen är inte neutrala, men med tålamod och rätt elektronik kan de spela med en väldigt trevlig karaktär som en hel del vintage-fanatiker uppskattar. Inte helt olikt fenomentet med din anläggning då den är PA-baserad, vilket uppskattas av en del gamla rävar. Men klipsch-historian kanske helt enkelt bara befinner sig på andra sidan av myntet från där du är, därför kan du inte se det. Själv är jag lite av en analog-synt fetischist. Kanske det helt enkelt finns ett samband där som förklarar varför jag gillar ett par högtalare som med lite mer krävande omständigheter påminner mycket om ett par gamla la scala som är ett par väldigt älskade klassiker, som jag inte heller tror att du skulle uppskatta och som du antagligen skulle få betydligt mer uppståndelse över om du sågade dem.

Vi har bara en sak gemensam, vi är båda lyckliga i våran lilla värld.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.