PS3 - XBox 360 - Wii
161 svar till detta ämne
Postad 17 December 2008 - 11:13
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Det här har diskuterats förut dock, Blu-ray ger inte en så jättestor fördel rent grafiskt som många utvecklare och Sony ville få det till pre-launch. Men de ville sälja formatet.
Det är en fördel eftersom det börjar bli tajt på DVD:erna nu för en del utvecklare. Men det är inget vi kommer se i multi-spelen då de görs efter minsta gemensamma nämnare så att de blir så lika som det går på båda konsollerna. Det är de exklusiva i så fall detta kommer utnyttjas.
Postad 17 December 2008 - 14:53
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
bara klämma in fler dvd skivor, har vi ju sett tidigare osv
Postad 17 December 2008 - 15:03
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
bara klämma in fler dvd skivor, har vi ju sett tidigare osv 
Bara och bara, Microsoft är inte förtjust i att tillåta spelutvecklarna att göra det så dom har satt en hög kostnad per DVD i licenskostnad. Och hur kul är det att behöva byta skiva medan man spelar?
Postad 17 December 2008 - 15:16
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
hellre byta skiva än långa laddningstider 
nu funkar det tyvärr inte att säga längre då alla har hemska laddningstider. pöh. gamecube ftw!
Postad 17 December 2008 - 15:19
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1302 inlägg
Och hur kul är det att behöva byta skiva medan man spelar?
Detta har jag hört flertal ggr. Ärligt talat, är det verkligen ett sånt himla problem att behöva byta skiva ca 1 gång var 3:e-4:e timme? Sen dessutom kan man faktiskt dumpa hela skiten på hårddisken nu om man nu så vill. Dvs om man har en 60/120 gb hårddisk. Nu drogs hela detta upp pga att någon menade att man kan göra större spel på PS3 pga utrymmet i Blu-ray skivan. Det är inte exklusivt för PS3 i o m det är möjligt att kunna göra samma spel på 360:n fast på fler skivor. Om nu Microsoft inte gillar det eller någon inte gillar att man behöver byta skivor är en sak men det är fortfarande möjligt att ha lika stora spel.
Postad 17 December 2008 - 16:06
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Jag fick höra att det inhandlades en XBox 360 som julklapp till mig. Ops! Hade jag vetat det så hade jag nog inte köpt Wii i första taget. Ja, jag älskar mitt Wii, men kunde ju ha behållit mina 2600 kr till annat
Fast nu när jag kommer ha bägge så tänker jag efter lite. Dessa två konsoler kompletterar varandra väldigt bra, så det blir nog mycket lirande.
Ibland lite roligt med vänner och färglada figurer - ibland lite action med skjutspel och dyl. Blir så bra så!
Postad 17 December 2008 - 16:12
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
nu har du det du behöver (eller snart så). nu gäller det att fokusera på spelen
Postad 17 December 2008 - 16:19
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
nu har du det du behöver (eller snart så). nu gäller det att fokusera på spelen 
Ja, eller hur? Nu har jag varit och kikat in på GameSpot hela dagen sen jag fick veta att jag kommer få den. Det är ju tonvis med grymma titlar till XBox360, ex: Army of Two Assassins Creed BioShock Dead Space Dead Rising Fable 2 Fallout 3 Far Cry 2 Gears of War 2 GTA 4 Halo 3 Left 4 Dead Mass Effect Prey The Elder Scrolls IV: Oblivion Virtua Fighter 5 Fight Night Round 4 UFC 2009: Undisputed Beijing 2008 Virtua Tennis 3 FIFA Street NBA Street Oj, oj, oj! ... Vad det svider i plånboken ibland (Vad många spel det är hade jag tänkt säga annars). Hehe
Redigerat av leopodus, 17 December 2008 - 16:19.
Postad 17 December 2008 - 16:28
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Jag fick höra att det inhandlades en XBox 360 som julklapp till mig. Ops! Hade jag vetat det så hade jag nog inte köpt Wii i första taget.
partypoopern lk pekar ditSå sälj inte renfällen förrän du skjutit Rudolph.
Postad 17 December 2008 - 16:49
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Skillnaderna det gjort än så länge är att de oftast (eller alltid, har inte 100% koll) kör okomprimerat ljud som ofta konkurrenterna får komprimera.
Det kan även bli tal om att vissa spel kommer hamna på fler dvdskivor så skivbyten kommer bli aktuella då inte lika mycket data kommer få plats på en dvd som blu-ray.
Grafiken har väl än så länge inte varit märkbart bättre.
Och hur många multiplattform spel har annan ljudslinga på PS3? ca 0-1% så det stämmer ej. LPCM är nästan uteslutande bara de exklusiva spelen som använder. Bara och bara, Microsoft är inte förtjust i att tillåta spelutvecklarna att göra det så dom har satt en hög kostnad per DVD i licenskostnad. Och hur kul är det att behöva byta skiva medan man spelar?
Det är såklart en nackdel. Men det påverkar mindre antal spel än vad du har fingrar även om du skulle förlorat ena armen utav en massa på över 400 titlar. Ni snackar mycket om att grafiken är lika på 360:n och Ps3:n. Så är inte fallet. Playstation 3 använder säg ju utav Blu-ray skivor vilket gör att du kan göra spelen så mycket större och så mycket snyggare.
Jämför ni spel som bara finns på en utav konsolerna (Te.x Gears of war 2 (360) Gran Turismo (Ps3) ) så lovar jag att ni kommer tycka att grafiken är MYCKET bättre på ps3. Dock så finns ju dem flesta spelen till båda konsolerna och där är dom väldigt lika.
Det finns en tråd om det så ja du har helt fel, det är raka motsatsen i multispel. Sen, jämföra GT5:P mot Gears 2? Bildspel mot FPS? Det är typ raka motsatser. Kolla stillbilder på båda spelen, där finns 1 sak som kanske GT5:P skulle vara överlägsen rent tekniskt och det är bilden (vilket är fokuset för ett sånt spel) men resten är liksom långt efter.
Redigerat av PalmiNio, 17 December 2008 - 16:52.
Postad 17 December 2008 - 16:52
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
I dagsläget är det liksom bara att inse att den stora fördelen med BluRay till PS3 är filmfunktionen men när det gäller spel så ger den tyvärr inget direkt lyft.
Inte för att den ej kan utan bara för att endast de exklusiva spelen använder sig av den och då inte alltid i alla fallen (LBP t ex).
Multiplatfformspel gör det typ aldrig och de få fall det händer är oftast spel som släpps senare där man lägger in lite extra godis som släpptes på 360 i efterhand (Oblivion) eller fler språk.
Redigerat av PalmiNio, 17 December 2008 - 16:54.
Postad 17 December 2008 - 16:56
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Detta har jag hört flertal ggr. Ärligt talat, är det verkligen ett sånt himla problem att behöva byta skiva ca 1 gång var 3:e-4:e timme? Sen dessutom kan man faktiskt dumpa hela skiten på hårddisken nu om man nu så vill. Dvs om man har en 60/120 gb hårddisk. Nu drogs hela detta upp pga att någon menade att man kan göra större spel på PS3 pga utrymmet i Blu-ray skivan. Det är inte exklusivt för PS3 i o m det är möjligt att kunna göra samma spel på 360:n fast på fler skivor. Om nu Microsoft inte gillar det eller någon inte gillar att man behöver byta skivor är en sak men det är fortfarande möjligt att ha lika stora spel.
Man skall inte säga att det inte går att göra till 360, för det gör det ju självklart med fler skivor. Frågan är nog som sagt hur mycket stora spel som kommer komma. Många utvecklare drar sig nog en del för att släppa på flera skivor i och med Microsofts motstånd mot det plus att det inte är standard på 360:n att göra det. På PS3:an är det ju standard med 50gig per skiva så det finns inga liknande hinder att övervinna, dvs en fördel för PS3:an. Men som jag sa, i min mening är det bara vara nån av de exklusiva titlarna på PS3 som kommer fylla upp mer än vad som ryms på en DVD (och som gör det av andra skäl än rent tekniska), de som gör multispel kommer i de flesta fall göra spel som ryms på en DVD för båda konsollerna antagligen. Tänkte dock inte på att det nu går att spara ner på hårddisken. Frågan för hur mycket det påverkar viljan att släppa på flera skivor.
Postad 17 December 2008 - 17:55
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
partypoopern lk pekar dit
Så sälj inte renfällen förrän du skjutit Rudolph.
Haha! Det videoklippet har jag sett ett tag sen. Nej då, det lär jag inte uppleva. Men vet du vad det roliga med klippet är? 1) Varför i hela friden skulle hans föräldrar sätta upp det där på YouTube? Känns nästan som att allt var planerat så att folk runtom i världen skulle tycka synd om rackarn och skicka en XBox360 till honom. Verkar som om det var hela planen enligt alla i familjen - det är vad jag tror. 2) Vad konstigt att ungen är så pass gammal, ca 10 år?, och vet vad en XBox 360 är. Men han vet i fan i mig att han viftar på en kartong med 200g kläder i. Om jag bara var 5 år så hade jag lagt märke mellan en XBox feta arsel och papper och kläder. EDIT: Han satt ju och viftade med kartongen som om det vore en ballong.
Redigerat av leopodus, 17 December 2008 - 17:59.
Postad 17 December 2008 - 18:02
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
den som vill köpa Dead Space till 360 för 299 kr kan gå in på game.se . Själv köpte jag Dead Space till PS3an för 250 kr på GAME.
Postad 17 December 2008 - 18:11
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
den som vill köpa Dead Space till 360 för 299 kr kan gå in på game.se . Själv köpte jag Dead Space till PS3an för 250 kr på GAME.
Tack för INFO. Låter billigt! Men som han ovan nämnde så väntar jag hellre med spelinköp till jag säkert ser att en XBOX360 finns i mina händer
Postad 17 December 2008 - 18:15
hasonap
-
hasonap
-
Amatör
-
-
74 inlägg
partypoopern lk pekar dit
Så sälj inte renfällen förrän du skjutit Rudolph.
kolla in i lillens ögon bara han brister snart och tänker döda föräldrarna bara för det
Postad 18 December 2008 - 06:42
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Jag har en liten fråga (den har absolut ingenting att göra med val av konsol för mig). Jag bara kom att tänka på den sådär plötsligt och passar på att fråga er.
Många föredrar idagsläget en xbox 360 framför ps3. Främst för ett mycket större spelutbud, samt det billigare alternativet.
Jag fattar mig kort.
Ni nu som hellre äger en XBox 360 än en PS3, är det verkligen så eller är det det höga priset som bromsar en? Om PS3 också idagsläget hade kostat ca 2000kr, vad hade valet varit då?
Postad 18 December 2008 - 07:03
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
360, pga kontrollen och spelen.
Postad 18 December 2008 - 07:10
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
360, pga kontrollen och spelen.
Jag håller med. Det är fortfarande en bra mycket större spelbibliotek till lådan än ps3. Jag brukade gilla ps-kontrollerna mest av allt när de kom ut förr i tiden. Men efter så pass lång tid ser de fortfarande helt likadana ut - kanske lika bra det? 360 har faktiskt lite mer bekväma hk enligt mig - fast än bägge konsolerna har bra.
Postad 18 December 2008 - 08:51
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1302 inlägg
Lite svårt att svara på för min del. Tanken var att jag skulle ha min 360 tills PS3 kom. Men jag gillade verkligen den och det var inget som tilltalade så pass att jag skulle sälja den för en PS3. Jag fastnade verkligen för hela achievments systemet samt så gillar jag verkligen kontrollen bättre. Trodde inte det var möjligt efter ha tyck Dual Shock har varit perfekt. Skulle jag inte ha någon av dom idag skulle det vara lite svårt att välja om nu priset på PS3 var samma som 360. Men nu är det inte så.
Sen ska det nämnas att jag har börjat överväga att skaffa en PS3. Mest för som spelutvecklare vill jag kunna uppleva de flesta spelen.
Postad 18 December 2008 - 09:13
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Lite svårt att svara på för min del. Tanken var att jag skulle ha min 360 tills PS3 kom. Men jag gillade verkligen den och det var inget som tilltalade så pass att jag skulle sälja den för en PS3. Jag fastnade verkligen för hela achievments systemet samt så gillar jag verkligen kontrollen bättre. Trodde inte det var möjligt efter ha tyck Dual Shock har varit perfekt. Skulle jag inte ha någon av dom idag skulle det vara lite svårt att välja om nu priset på PS3 var samma som 360. Men nu är det inte så.
Sen ska det nämnas att jag har börjat överväga att skaffa en PS3. Mest för som spelutvecklare vill jag kunna uppleva de flesta spelen.
Hade de varit i samma prisklass hade jag nog ändå valt en PS3, detta enbart för att få Blu-Ray på köpet för sådant lågt pris. Fast inte ens den är jag i behov av
Postad 18 December 2008 - 10:11
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
I dagsläget är det liksom bara att inse att den stora fördelen med BluRay till PS3 är filmfunktionen men när det gäller spel så ger den tyvärr inget direkt lyft.
Inte för att den ej kan utan bara för att endast de exklusiva spelen använder sig av den och då inte alltid i alla fallen (LBP t ex).
Multiplatfformspel gör det typ aldrig och de få fall det händer är oftast spel som släpps senare där man lägger in lite extra godis som släpptes på 360 i efterhand (Oblivion) eller fler språk.
De flesta multititlar ligger runt 6.7 gb och det är ju ingen slump direkt. Det är ju ett tydligt tecken på att DVD-skivan är på bristninggränsen. Tyvärr drabbar ju det PS3. Istället är ett före detta Playstation 3-exklusiva spel som Assassin's Creed och Devil May Cry 4 båda 6,7 gigabyte stora. Något som även gäller multiformatstitlar som Condemned 2: Bloodshot, Need for Speed Most Wanted och Saints Row 2 som alla tre är 6,8 gigabyte. Ren slump? Har alla utvecklare kommit på att en exakt maxad Xbox 360-skiva är den optimala storleken för ett spel och att de inte skulle vilja ha en ynka byte extra till godo? Playstation 3 handikappas av Xbox 360
Redigerat av Unregistered50fe2819, 18 December 2008 - 10:12.
Postad 18 December 2008 - 10:18
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1302 inlägg
Hade de varit i samma prisklass hade jag nog ändå valt en PS3, detta enbart för att få Blu-Ray på köpet för sådant lågt pris. Fast inte ens den är jag i behov av 
Det är intressant det du säger. Det är några jag känner som säger att dom valde PS3 för det är en Blu-ray spelare. När jag sen frågar om dom nu ska börja köpa/se Blu-ray filmer svara dom: "-Nej, men det är bra att ha." Jag vet inte hur jag ska reagera varje gång jag hör det. För mig så låter det som att fallit för marknadsföringen (props till Sony för det). Du ska in i en affär och köpa en Snickers. Kostar 5:-. Men när du kommer dit så ser du ett erbjudande där man får 3 för 12:-, många går på det erbjudandet och sen käkar dom en av Snickersen och inser att det var tillräckligt med den.  Men nu är det faktiskt så att den är inte lika billig och många menar att det är just pga Blu-ray funktionen som gör den så pass dyrare, så det blir i slutändan för mig att det är just de man betalar extra för.
Postad 18 December 2008 - 10:26
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
Bra jämförelse med snickers!
Men jag tror att de flesta som väljer en PS3 pga att det finns bluray också utnyttjar den för det. Om jag ska köpa en ny film och den finns även på bluray så är det givet att det är den jag köper. Senast inhandlat Wall-E och det är så grym bild att jag skulle slå mig själv om jag hade köpt den på DVD.
Redigerat av Unregistered50fe2819, 18 December 2008 - 10:26.
Postad 18 December 2008 - 10:50
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1302 inlägg
De flesta multititlar ligger runt 6.7 gb och det är ju ingen slump direkt. Det är ju ett tydligt tecken på att DVD-skivan är på bristninggränsen. Tyvärr drabbar ju det PS3. Playstation 3 handikappas av Xbox 360
Jag kan hålla med bloggen till en viss mån men några saker ska nämnas. Sony har hela tiden vetat om att 360:n enbart använder sig av dvd och dom valde själva att utveckla ny teknologi. Redan där måste dom ju veta att alla multiplattform spel måste på något sätt kunna köra på båda konsolerna. Men här skulle jag inte förvånas om Sony hoppades på att utvecklare antingen gjorde fler spel exklusiva till PS3 eller rent ut sagt sket i hur 360 versionen blev och bara gimpade det dit pepparn växer. Det lite löjligt att anklaga 360:n för det. Man kan ju fråga sig varför många spel som inte var multiplatform tidgare utan enbart kom till Playstation nu är det. För PS3 tog inte världen med storm som många ville tro/hoppas. Utvecklare började inse att ska man få in sina pengar måste man gör sina titlar multiplattform. I detta fallet ser jag mer det som att Sony kom med ny teknologi för tidigt. Det var lite smått den samma sak med Dreamcast som hade inbyggt modem. Men vid den tiden var det inte så vanligt med bredbandsuppkoppling. Ingen anklagade Sony under förra generationen konsoller för hålla tillbaka kvalitén på grafiken när det faktiskt fanns en konsol som hade starkare hårdvara (Xbox1). Sen det där med att om 360:n hade haft Blu-ray skulle alla spelen fylla ut en Blu-ray skiva. Ta ett spel som Metal Gear Solid 4. Det är ofantligt mycket filmsekvenser i det spelet. Detta för spelet var designad för det. Sen är det få utvecklare som ligger inne med en sådan budget som i MGS4. Det kostar pengar och tid att utveckla content för att fylla ut en Blu-ray skiva. Det kan i många fall vara pengar som man inte har som utvecklare. Man designar spelet med utrymmet som finns. Utrymmet är bara en utmaning av ofantligt många som man måste ha i åtanke om när man gör ett spel. Ett spel som Assassins Creed skulle inte nödvändigt blivit bättre utan snarare en annan upplevelse. Edit: Mycket typos när man skriver mycket.
Redigerat av basselito, 18 December 2008 - 10:52.
Postad 18 December 2008 - 11:50
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jag förstår bloggarens poäng och om båda hade haft BluRay hade vi nog sett mer LPCM ljud och 1080p film, men längre eller bättre spel? Nej.
Dessutom har han rätt grova fakta fel. Spelen han drar upp är inte alla 6,7gb och en del av dem är bara det på PAL versionen där man klämt in alla språken men NTSC versionen är betydligt mindre med bara 2 språk.
Hans ska dessutom ha creed för att han verkligen helt selektivt lyckades ta dem som på PAL maxar, det är liksom knappast en slump att han valde dem.
Jag gjorde en snabbkoll på en populär torrents sida. Där listades 350 spel, 300 av dem var under 6,50gb, 150 av dem var under 6gb.
Kolla bara på storspel:
Mass Effect - 5,8
Mirror's Edge - 5,7
Dead Space - 5,9
Sen så är det lite pinsamt att springa o skylla på alla andra för att Sony inte lyckas. Är spelen dåliga så skyller folk på lata utvecklare och nu för att utvecklarna inte använde BluRay fullt ut så är det Xbox 360's fel. Kan det inte vara så att Sony strategi var fel och deras stöd till utvecklarna är så uselt att resultatet blir där efter?
Gnället är knappast något som kommer hjälpa. Men i grunden håller jag med, DVD är på sin sista vers och fler hade väl använt mer om det hade varit på båda men betvivlar att spelen hade varit bättre.
Kan ju tilläggas att PS3 exklusiva spel så är det bara 1 titel som tar över 25gb, de flesta ligger mellan 10-12 och en del under.
Redigerat av PalmiNio, 18 December 2008 - 11:54.
Postad 18 December 2008 - 12:32
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Kan passa på å fråga här nu när Bluray ändå är på tapeten. Funderar själv på att hoppa på det tåget nu och kikat lite på alternativen och naturligtvis är fler tvspel önskvärt och då en PS3:a. Men det är 2 saker som tar emot lite:
Jag köper film i bulk kan man säga. Mycket på en gång och gärna reafilm. Kan inte direkt säga att jag väljer ut film med omsorg utan köper på mig, lägger i högen hemma, och glor på när lusten faller på. Snittar kanske 80-90 spänn per film. Kan man applicera samma tänk till Bluray än eller är ni mer selektiva när det gäller filminhandlandet? När tror ni man kan gå ner till sin lokala filmbutik och reaborden dignar med Bluray?
Sen har jag ett försteg som inte tar hdmi men är i övrigt en ganska highend 5.1 uppsättning (är inte sugen på att byta inom närmsta tiden). Är nexgen ljudformaten såpass mycket bättre att man bör satsa på en spelare som kan dekoda dessa och skicka analogt eller räcker det med en nedmixad DD signal genom toslinken ? Hur stor är WOW-faktorn mellan DD och TrueHD ljud? Jämfört med tex skillnaden, i bild, mellan (bra uppskalad) DVD och HDDVD (har en spelare till 360:an, antar att det är liknande bildkvalitet mot Bluray). Är skillnaden i ljud en större fördel än att ha en inbyggd spelkonsol i sin Bluyrayspelare för en spelnörd som jag?
Anledningen till att jag frågar här är för att spel är roligare än film (rent generellt) och jag vill ha spelnördens syn på det hela. Tänk också på att jag redan har en 360 så jag är inte i ett jättebehov av en HD kapabel spelmaskin samtidigt som det känns liiiiite fånigt att lägga 4 lök för tex en Sony 550 när man kan få en PS3 för samma peng.
Postad 18 December 2008 - 14:04
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
REA på BluRay i svenska butiker lär dröja, formatet har inte fått något enormt genombrott här, annars köra på import från USA där det kommer redan nu en hel del billiga.
Ljudet är svårt att säga, upp till högtalarna. Jag är ingen expert med det finns de som påstår ingen skillnad och de som påstår skillnad. När jag hade tyckte jag det var skillnad men kan inte säga varför och vad, bara känsla.
Postad 18 December 2008 - 16:41
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Det är intressant det du säger. Det är några jag känner som säger att dom valde PS3 för det är en Blu-ray spelare. När jag sen frågar om dom nu ska börja köpa/se Blu-ray filmer svara dom: "-Nej, men det är bra att ha."
Visst är det så! Jag har nog ingen anledning precis. Men hade jag nu fått tag på PS3 för samma pris som XBox 360 så hade jag nog tagit PS3. Kanske av den anledningen att den känns mer lyxig? dvs att du har fått mer för pengarna. Eller kanske för att det är bra att få en plus grej (blu-ray) på köpet (dvs som ändå sätter prislappen på konsolen) som du sedan dessutom kan sälja till någon annan för en större summa $$  Jag vet inte hur jag ska reagera varje gång jag hör det. För mig så låter det som att fallit för marknadsföringen (props till Sony för det). Du ska in i en affär och köpa en Snickers. Kostar 5:-. Men när du kommer dit så ser du ett erbjudande där man får 3 för 12:-, många går på det erbjudandet och sen käkar dom en av Snickersen och inser att det var tillräckligt med den. 
Haha! Det var den snyggaste jämförelsen jag nånsin sett  Men om vi säger så här. De resterande snickers kan du behålla tills du helt enkelt blir sugen igen, säg kommande dag eller dagen därpå, så har du sparat lite $$  Eller förstår du hur jag menar? Känns på något sätt som att man får mer värde att köpa en PS3 eftersom att man kan vara i behov av Blu-Ray (dvs bättre att ha en och inte använda - än att inte ha en och behöva. Oj oj, Christian Slaters citat ur True Romance). Men nu är det faktiskt så att den är inte lika billig och många menar att det är just pga Blu-ray funktionen som gör den så pass dyrare, så det blir i slutändan för mig att det är just de man betalar extra för.
Jepp! Så är det nog. Och eftersom att den höjer priset ytterligare 2000-3000 för ett PS3, så hade det varit givet val för mig helt enkelt pga att den ger mer för pengarna - hur än dumt det låter.
Postad 18 December 2008 - 17:07
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
REA på BluRay i svenska butiker lär dröja, formatet har inte fått något enormt genombrott här, annars köra på import från USA där det kommer redan nu en hel del billiga.
Expert hade rätt många titlar för 149:- det får nog anses vara rea på bluray
Postad 18 December 2008 - 18:24
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Blir lite förvånad när det sägs att max-storlek på DVD-skiva är 6,7 GB? Stämmer verkligen det? Jag hade för mig att det var betydligt mer (drygt 8 GB).
Postad 18 December 2008 - 18:36
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1302 inlägg
Blir lite förvånad när det sägs att max-storlek på DVD-skiva är 6,7 GB? Stämmer verkligen det? Jag hade för mig att det var betydligt mer (drygt 8 GB).
Det är väl dual-layer, vilket dessutom kostar mer?
Postad 18 December 2008 - 18:53
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
SL är 4,7. DL 8,5. Edit: Men skivorna till 360 verkar vara begränsade till 6.8 som man kan se här. http://www.breakitdo...box-experience/Är det något med att de måste lägga in vissa standardata på varje skiva som tar plats..? Edit: Tydligen The Xbox 360 game discs are multi-session. The first session is the video session. The second session is the game data.
The DVD Spec requires a minimum of 1Gig on the filesystem / session to be compliant. The video itself is only a few megs. The rest of the video session / filesystem is empty. If you want to blame anyone for this, blame the DVD hardware manufactures which produced units that are incapable of recognizing anything less than 1Gig as being a DVD Video disc, thus having this min-size restriction put in place.
Redigerat av Zoiler, 18 December 2008 - 19:08.
Postad 18 December 2008 - 20:21
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Jag köper film i bulk kan man säga. Mycket på en gång och gärna reafilm. Kan inte direkt säga att jag väljer ut film med omsorg utan köper på mig, lägger i högen hemma, och glor på när lusten faller på. Snittar kanske 80-90 spänn per film. Kan man applicera samma tänk till Bluray än eller är ni mer selektiva när det gäller filminhandlandet? När tror ni man kan gå ner till sin lokala filmbutik och reaborden dignar med Bluray?
200 kr för en BD film är inte helt fy och skam och den kommer nog bli en hel del billigare när formatet säljer bättre. De flesta filmer som släpps idag ligger dock på 250 kr (beroende på var man köper dessa) och det får väl anses vara ok med tanke på att även Dvd kostade runt den summan när det var nytt. Eftersom priset fortfarande är rätt så dyrt är mitt råd att endast köpa de titlar som utmärker sig lite extra på BD. Några av dessa är, Transformers, Stealth, Sin City, Band of Brothers (lätt köp för mig när jag skaffar en BD-spelare), Iron Man, The Incredible Hulk. Generellt kan man iaf säga att animerade filmer nästan uteslutande är bättre på BD (enligt min kompis) men formatet som sådant är helt klart värt en investering om man bryr sig om upplevelsen som sådan. Polaren säger att det nästan är som man är där, så bra är BD enligt honom och han ångrar inte att han skaffade en spelare (stationär sådan ej PS3). Så kortfattat: Nej formatet är fortfarande för dyrt för att det ska vara värt pengarna att skaffa en spelare och köpa filmer till den om man inte är ett filmfreak. Frågan är om BD någonsin kommer komma upp i samma försäljning som Dvd, jag är skeptiskt till det...
Redigerat av Jack of all trades, 18 December 2008 - 20:23.
Postad 18 December 2008 - 20:27
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
200 kr för en BD film är inte helt fy och skam och den kommer nog bli en hel del billigare när formatet säljer bättre. De flesta filmer som släpps idag ligger dock på 250 kr (beroende på var man köper dessa) och det får väl anses vara ok med tanke på att även Dvd kostade runt den summan när det var nytt. Eftersom priset fortfarande är rätt så dyrt är mitt råd att endast köpa de titlar som utmärker sig lite extra på BD. Några av dessa är, Transformers, Stealth, Sin City, Band of Brothers (lätt köp för mig när jag skaffar en BD-spelare), Iron Man, The Incredible Hulk. Generellt kan man iaf säga att animerade filmer nästan uteslutande är bättre på BD (enligt min kompis) men formatet som sådant är helt klart värt en investering om man bryr sig om upplevelsen som sådan. Polaren säger att det nästan är som man är där, så bra är BD enligt honom och han ångrar inte att han skaffade en spelare (stationär sådan ej PS3).
Så kortfattat: Nej formatet är fortfarande för dyrt för att det ska vara värt pengarna att skaffa en spelare och köpa filmer till den om man inte är ett filmfreak. Frågan är om BD någonsin kommer komma upp i samma försäljning som Dvd, jag är skeptiskt till det...
Jag har varken bluray-spelare eller bd filmer så jag ska inte uttala mig för mycket. Men av det jag sett på exempelvis Ica Maxi, Expert, OnOff och Siba här i Linköping så är bd-filmer i samma prisklass som dvd-filmer. De allra flesta bd-filmerna ligger på exakt samma pris och det är 199;- vilket är helt acceptabelt tycker jag, eftersom att även dvd-filmerna ligger i den prisklassen. Varken dvd-filmerna eller bd-filmerna är billiga när de först släpps ut, men eftersom att bd-filmerna enbart släpper nyare så är det självklart att det oftast då framstår att de dessutom är dyrast att inhandla.
Postad 18 December 2008 - 22:06
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Eftersom tråden ändå gått och blivit OT kan jag ju flika in att jag köpte senaste Indiana Jones på 2disc blu-ray för 99:- idag. Misstänker att det var fel men det gick fint att handla. Det är bra pris det!
Postad 18 December 2008 - 22:15
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det är väl dual-layer, vilket dessutom kostar mer?
Nja tyckningen av DL DVD är samma pris som tryckning av SL DVD. SL DVD finns ju bara inom DVD R o RW världe. Filmer, spel m.m är ju på DL skivor.
Postad 18 December 2008 - 23:53
Unregistered55d29377
-
Unregistered55d29377
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Och hur många multiplattform spel har annan ljudslinga på PS3? ca 0-1% så det stämmer ej. LPCM är nästan uteslutande bara de exklusiva spelen som använder.
Det är såklart en nackdel. Men det påverkar mindre antal spel än vad du har fingrar även om du skulle förlorat ena armen utav en massa på över 400 titlar.
GAMES THAT SUPPORT LPCM 7.1 (from official Playstation boards) 1942 Joint Strike - 7.1 (un4gvn2) All Pro Football 2k8 - 7.1 (un4gvn2) Black Site Area 51 - 7.1 (un4gvn2) Blazing Angels - 7.1 (un4gvn2) Bionic Commando - 7.1 (un4gvn2) Call of Duty 4 - 7.1 Clive Barkers: Jericho - 7.1 (un4gvn2) College Hoops 2k8 - 7.1 (un4gvn2) Conflict: Denied Ops - 7.1 (un4gvn2) The Darkness - 7.1 (un4gvn2) Dark Sector - 7.1 (un4gvn2) Dirt - 7.1 (un4gvn2) Enemy Territory: Quake Wars - 7.1 (un4gvn2) Folklore - 7.1 (Craiji) Genji - 7.1 (Craiji) Grid - 7.1 (un4gvn2) GT5 Prolouge - 7.1 (InfamousM) Haze - 7.1 (un4gvn2) Heavenly Sword - 7.1 Hail To The Chimp - 7.1 (un4gvn2) Hot Shots Golf 7.1 (Craiji) Iron Man - 7.1 (un4gvn2) Kane & Lynch: Dead Men - 7.1 (un4gvn2) Lair - 7.1 (un4gvn2) THX Certified MLB 08 The Show - 7.1 THX Certified MLB 2k7 - 7.1 (un4gvn2) MLB 2k8 - 7.1 (un4gvn2) Monster Madness: Grave Danger - 7.1 (un4gvn2) Motorstorm - 7.1 (Iceman-X) NBA 08 - 7.1 (un4gvn2) THX Certified NBA 2k8 - 7.1 (un4gvn2) Nhl 2k8 - 7.1 (un4gvn2) Oblivion - 7.1 (Craiji) Overlord: Raising Hell - 7.1 (un4gvn2) Rachet & Clank TOD - 7.1 (Stook00) Resistance Fall Of Man - 7.1 THX Certified Robert Ludlum's: The Bourne Conspiracy - 7.1 (un4gvn2) THX Certified Sega Rally Revo - 7.1 (un4gvn2) Siren: Blood Curse - 7.1 (Craiji) Timeshift - 7.1 (un4gvn2) Top Spin 3 - 7.1 (nnyanks) Turok - 7.1 (un4gvn2) Uncharted Drakes Fortune - 7.1 (alisound) Virtua Fighter 5 - 7.1 (Iceman-X) Virtua Tennis 3 - 7.1 (un4gvn2) Wall-E - 7.1 (un4gvn2) Warhawk - 7.1 THX Certified PSN Game Titles: Calling All Cars - 7.1 (un4gvn2) Cash Guns Chaos - 7.1 (un4gvn2) Go Sports Skiing - 7.1 (un4gvn2) Go Sports Skydiving - 7.1 (un4gvn2) GT5 Prolouge - 7.1 (InfamousM) Nucleus - 7.1 (Iceman-X) Pain - 7.1 (InfamousM) THX Certified Snakeball - 7.1 (un4gvn2) Super Stardust HD - 7.1 (alisound) Warhawk - 7.1 THX Certified Har inte räknat om till hur många % det blir men här är senaste listan jag hittade. En del nyare spel som Resistance 2 och Motorstorm 2 är inte med på listan och de ska stödja LPCM men de är iofs inte multi så kanske inte räknas.
Redigerat av Unregistered55d29377, 18 December 2008 - 23:55.
Postad 19 December 2008 - 00:10
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Kan direkt säga att den listan är heeeeelt ute och cyklar
Overlord har inte LPCM - spelet ligger på samma storlek som 360, runt 4gb.
Ska kolla dem andra så fort jag hittar sidan till PS3 releaserna
Postad 19 December 2008 - 00:39
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Så nu ska vi kolla:
Call of Duty 4 - Nej - Samma ljudslinga på båda - runt 6gb på båda
Clive Barkers: Jericho - Nej - Samma ljudslinga på alla 3 - 3,7-4gb på alla plattformar
Kane & Lynch - Nej - Samma ljudslinga - PS3 klockar in på 7gb, 360 strax under men PS3 har fler språk
Timeshift - Nej - Samma ljudslinga - Klockar in mellan 3-4gb beroende på utgåva.
Top Spin 3 - Nej - Samma ljudslinga - Klockar in på 4,3-4,4 på båda plattformarna
Turok - Nej - Samma ljudslinga - Båda tickar in på 6,2gb
Samma går för Sega Rally Evo - Bourne
Dock kan det stämma på:
GRiD - klockar in på 17gb
Iron Man - Klockar in på 12gb
Där är en del som jag ej kunnat kolla för att info filen saknas.
Men kontentan är att listan du hittat inte stämmer. Många av utgåvorna har exakt samma storlek på båda vilket gör att PS3 motsvarigheten inte kan har LPCM på sin ljudslinga.
Hur kollar dem det by the way?
Postad 19 December 2008 - 00:44
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Kan göra dig medveten om att listan som du kollar på är inte baserad på att spelen i sig har LPCM slingor utan den listar vilka som har 7.1 vs 5.1 ljud.
PS3 kan, precis som med HD ljuden, förvandla ALLA ljudslingor till LPCM vilket är därför listan ser ut som den gör men det betyder inte att ljudet i dem är det. Så har man kryssat i LPCM istället för Bitstream på PS3an så skjuter den ut det på alla spel utan att där är en icke komprimerad källa. Äkta LPCM ska vara en orörd slinga på spelet, inte att PS3an kodar av en DD slinga och sen skickar som LPCM.
Samma gäller för alla som springer runt o tror att en del PS3 spel har DTS på sig bara för att det står på förstärkaren.
För att se om ett spel har en LPCM slinga så måste man kolla inne i spelet där man precis som i en BluRay film kan välja.
Redigerat av PalmiNio, 19 December 2008 - 00:58.
Postad 19 December 2008 - 09:44
Unregistered55d29377
-
Unregistered55d29377
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Kan direkt säga att den listan är heeeeelt ute och cyklar
Overlord har inte LPCM - spelet ligger på samma storlek som 360, runt 4gb.
Ska kolla dem andra så fort jag hittar sidan till PS3 releaserna
Så nu ska vi kolla: Call of Duty 4 - Nej - Samma ljudslinga på båda - runt 6gb på båda Clive Barkers: Jericho - Nej - Samma ljudslinga på alla 3 - 3,7-4gb på alla plattformar Kane & Lynch - Nej - Samma ljudslinga - PS3 klockar in på 7gb, 360 strax under men PS3 har fler språk Timeshift - Nej - Samma ljudslinga - Klockar in mellan 3-4gb beroende på utgåva. Top Spin 3 - Nej - Samma ljudslinga - Klockar in på 4,3-4,4 på båda plattformarna Turok - Nej - Samma ljudslinga - Båda tickar in på 6,2gb
Samma går för Sega Rally Evo - Bourne
Dock kan det stämma på: GRiD - klockar in på 17gb Iron Man - Klockar in på 12gb
Där är en del som jag ej kunnat kolla för att info filen saknas.
Men kontentan är att listan du hittat inte stämmer. Många av utgåvorna har exakt samma storlek på båda vilket gör att PS3 motsvarigheten inte kan har LPCM på sin ljudslinga.
Hur kollar dem det by the way?
Letade efter officiell lista först vilket inte verkar existera så hittade en lista där de testat samtliga spel på listan. Detta stod över samma lista som blev postad "NOTICE to others. While the PS3 by default will active a 7.1 LPCM on your receiver while playing many games, this doesn't mean that the game will playback 7.1 LPCM " så antog att de kollat upp det på samtliga spel på listan så de kör lpcm 7.1 . Sökte lite till i morse och Call Of Duty 4 verkar ha riktig 7.1 LPCM i menyer och till ljudeffekter när man dött. Känns ju som det spelar mindre roll vad det är för ljud i menyerna, är ju i spelet som är viktigast. Kan dock vara en av orsakerna till att många spel på listan verkar fela, klantigt kollat mao. Om någon har en mer exakt lista så posta gärna på, verkar tyvärr inte existera en officiell lista någonstans så bästa man kan hitta är listor där de testat spelen och bevisningen så går det inte alltid att lita på dom listorna heller.
Postad 19 December 2008 - 10:00
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Letade efter officiell lista först vilket inte verkar existera så hittade en lista där de testat samtliga spel på listan. Detta stod över samma lista som blev postad "NOTICE to others. While the PS3 by default will active a 7.1 LPCM on your receiver while playing many games, this doesn't mean that the game will playback 7.1 LPCM " så antog att de kollat upp det på samtliga spel på listan så de kör lpcm 7.1 .
Sökte lite till i morse och Call Of Duty 4 verkar ha riktig 7.1 LPCM i menyer och till ljudeffekter när man dött. Känns ju som det spelar mindre roll vad det är för ljud i menyerna, är ju i spelet som är viktigast. Kan dock vara en av orsakerna till att många spel på listan verkar fela, klantigt kollat mao.
Om någon har en mer exakt lista så posta gärna på, verkar tyvärr inte existera en officiell lista någonstans så bästa man kan hitta är listor där de testat spelen och bevisningen så går det inte alltid att lita på dom listorna heller.
Jo men de skriver så för att även om du kryssar i 7.1 så kommer det stå 7.1 på alla spel på din receiver även om den egentligen bara spelare upp 5.1. Står senare också att man bör lyssna på de 2 sista kanalerna om man är osäker för där kommer inget ljud då. Det är alltså en lista för vilka som har 7.1 och vilka som bara 5.1, inte vilka som har LPCM slingor. Men som sagt, PS3 kan koda av o skicka LPCM från alla ljudslingor men långt ifrån många spel har okomprimerade slingor. Det enda spel jag är 100% säker på som jag själv kollat är Uncharted. De spel som har ska man kunna välja under Audio.
Redigerat av PalmiNio, 19 December 2008 - 10:01.
Postad 19 December 2008 - 10:19
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Resistance 1 och Motorstorm har det också tydligen. Tar för givet att uppföljarna har det med.
När jag väl kommer hem ska jag göra ett mer grundligare test på hur det ligger till på DTS / LPCM fronten. Tyvärr är det en sjuk djungel just nu.
Postad 19 December 2008 - 11:02
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Jag har varken bluray-spelare eller bd filmer så jag ska inte uttala mig för mycket. Men av det jag sett på exempelvis Ica Maxi, Expert, OnOff och Siba här i Linköping så är bd-filmer i samma prisklass som dvd-filmer. De allra flesta bd-filmerna ligger på exakt samma pris och det är 199;- vilket är helt acceptabelt tycker jag, eftersom att även dvd-filmerna ligger i den prisklassen. Varken dvd-filmerna eller bd-filmerna är billiga när de först släpps ut, men eftersom att bd-filmerna enbart släpper nyare så är det självklart att det oftast då framstår att de dessutom är dyrast att inhandla.
Japp 199 kr är helt okej men idag släpps många nya dvd filmer för hälften. Oftast hamnar dom på 150 kr och vissa populära titlar på 99 kr. Har själv köpt några nya dvd filmer för 99 kr/st. När även BD är nere på 100-150 kr då har den nått en summa jag kan tänka mig att betala för de flesta filmer. Om jag kommer köpa dessa filmer däremot beror på om IPRED går igenom eller inte (vilket för övrigt gäller alla typer av filmer)...
Redigerat av Jack of all trades, 19 December 2008 - 11:04.
Postad 19 December 2008 - 12:42
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Den här sidan har spårat ur helt och hållet om man kollar inläggen - allt från val av konsol till Blu-ray filmer. Så kan det gå ibland, hehe.
Nu får vi hålla det clean här grabbar! I fortsättningen tycker jag vi enbart skriver om det som berör val av konsol (ps3 - xbox 360 - wii).
Peace my friends!
Postad 19 December 2008 - 12:53
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Fast BD-spelaren i en PS3 är on topic och därför även filmerna till den och deras priser  .
Postad 19 December 2008 - 13:01
leopodus
-
leopodus
-
Användare
-
-
163 inlägg
Fast BD-spelaren i en PS3 är on topic och därför även filmerna till den och deras priser .
Haha! Du har så rätt. Men tråden var trots allt till vilken KONSOL jag skulle välja, inte om BD-filmerna är 249;- eller 199;-
Postad 22 December 2008 - 00:28
Unregistered55d29377
-
Unregistered55d29377
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Det är alltså en lista för vilka som har 7.1 och vilka som bara 5.1, inte vilka som har LPCM slingor.
Se texten över listan GAMES THAT SUPPORT LPCM 7.1 . Sedan verkar de dock misslyckats med att testa fram ljudformaten så det verkar ju fela men meningen var ju att listan skulle visa LPCM.
Postad 22 December 2008 - 00:39
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Se texten över listan GAMES THAT SUPPORT LPCM 7.1 .
Sedan verkar de dock misslyckats med att testa fram ljudformaten så det verkar ju fela men meningen var ju att listan skulle visa LPCM.
Jo jag har läst rubriken. Men i mitten står där tydligt att även om förstärkaren säger 7.1 LPCM så kan det ändå vara 5.1 LPCM så man måste kolla de extra 2 kanalernas högtalare, hench därför är det en 7.1 lista. Tyvärr är det svårt då inga bolag går direkt ut med vad ljudet är eller att det alltid står på boxarten. Men som sagt, listan stämmer ej och det är mest PS3 exklusiva spel som har det därav står min ståndpunkt kvar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|