ang.förra numret av hifi&musik
170 svar till detta ämne
Postad 02 January 2009 - 23:06
MEKENSVARVAREN
-
MEKENSVARVAREN
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
MEN HALLÅ
DET ÄR DET JAG MENAR RENA PAJ KASTNINGEN JAG HAR SJÄLV EN W12 OCH TYCKER DEN LÅTER HELLT OKEY
VI PRATAR OM SUBBAR FÄR 3500KR OCH FÖR DET PRISET LÅTER DEN KANON JAG HAR LYSSNAT PÅ NÅGRA STYCKEN
OCH FÖR DET PRISET VÅGAR JAG STICKA UTT HAKAN DET FINNS INTE MÅNGA SOM SLÅR DEN .SEN ATT JÄMFÖRA DEN MED EN SVS FÖÖR 15000 LÖJLIGT VI PRATAR OM EN HEL ANNAN PRISKILLNAD.SEN DET HÄR MED MADE IN KINA
JAG TROR DOM FLESTA UTVECKLAR OCH KONSTRUERAR I SITT HEMMLAND OCH LÄGGER SEN TILLVERKNINGEN I PLING PLONG LAND SOM X12 UTRYCKER SEJ TYVÄRR BLIR DET VÅRAN DÖD, OCH LÄSER MAN SVS HEMSIDA SÅ SÄGER DOM SAMMA SAK VÅRA SUBBAR KAN JÄMMFÖRAS MED BETYDLIGT DYRARE SUBBAR ALLA HAR JU SIN REKLAM DOM MÅSTE JU DRIVA ETT FÖRETAG
DOM KAN JU INTE SÄGA ATT DOM ÄR SÄMST.
Redigerat av MEKENSVARVAREN, 02 January 2009 - 23:11.
Postad 02 January 2009 - 23:50
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Lång utläggning
XTZ har smutsig byk i form av påhittade användare som helt ogenerat spytt ur sig lovord i en aldrig sinande ström. Att kritiker här påpekar att XTZ W12 har brister är ju inte samma sak som att säga att den inte är prisvärd, XTZ och dess följeslagare är ju de som hävdar att de låter bättre än nästan allt. Jag jobbar inte som högtalarkonstruktör men jag förstår så mycket att en sub som ska användas till film, och därmed kunna spela 20hz med viss nivå, inte kan vara en basreflex-låda avstämd till 35hz som W12an. Det betyder inte att W12:an är sämre än liknande prissatta subbar, bara det att den tveklöst är en kompromiss och att det finns subbar för samma pris som är lika bra/bättre och lite dyrare subbar som är betydligt bättre. B&W, Dali och Canton är väl högtalare som det finns bättre möjligheter att lyssna och jämföra med annat runt om i landet och dessutom har de funnits betydligt längre på marknaden = fler ägare och därmed rekommendationer. Testvinnare från tidningarna säger ingenting, t ex har jag har haft en lovordad sub från Paradigm som i verkligheten låter lika bra som påse hundfekalier. JAG HAR SJÄLV EN W12 OCH TYCKER DEN LÅTER HELLT OKEY
Jag tyckte inte subben lät bra w12 (nyligen sparkad på hifi musik)
Hur ska du ha det?
Redigerat av Unregistered11ab9b0a, 03 January 2009 - 00:09.
Postad 03 January 2009 - 00:03
Unregistered1556
-
Unregistered1556
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Angående reklam som ger testvinnare så påverkar det säkert något, det är väl inte troligt att man totalt sågar en produkt/företag som står som en stor reklamfinansiär, men det är knappast helt utslagsgivande. Lite kuriosa om det nämnda nummret av H&M (om man nu skall vara lite jobbig och petig):
xtz hade en sida reklam där subben inte var med.
audio pro hade en sida reklam där subben inte var med och en artikel om en av deras minianläggningar.
rel hade en halv sida och subben var med i reklamen.
infinty, en sida och samma högtalarserie som subben.
Dali (hi-fi klubben )hade en sida där subben inte var med.
Att påstå att xtz vinner pga reklam är väl lite fel i detta fall. Jag läser en hel del dylika tidningar och kan knappast påstå att jag har märkt att xtz har mer reklam än andra. Det är de "vanliga" märkena som poppar upp tex jbl, infinity, rel ser man ganska ofta likaså eltac, audio pro, harman kardon etc.
Sen har ju testpersonerna sina åsikter om vad som är bra ljud, kanske inte riggar prylarna som du/andra skulle vilja, de har sannolikt annan övrig utrustning, rum osv. Det krävs också en del av läsaren för att kunna tyda en recension på ett bra sätt. Och en nypa salt är alltid bra.
Postad 03 January 2009 - 00:23
dante99
-
dante99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
En mer generell poäng.
XTZ säljer sina högtalare endast på nätet, vilket försvårar lyssning. Det betyder att
merparten av alla som handlar dessa högtalare bildar sina uppfattningar enbart genom
forum som detta och hifi-pressen. En stor nackdel här blir att de enda uttalanden vi får om dessa högtalare
är från personer som redan köpt högtalarna  Vilket tenderar att göra analysen mindre objektiv.
Alla högtalare är kompromisser. Vad som vore hälsosamt och intressant för debatten är att få några uttalanden
från personer som lyssnat på XTZ och sedan valt att köpa en ANNAN högtalare. Självklart skulle det finnas mängder med sådana personer om dessa högtalare fanns till lyssning i butiker.
XTZ gör bra högtalare i sin prisklass, inget snack om den saken. Men jag tror man ska tona ner jämförelserna med dyrare system lite då det finns ganska litet empiriskt underlag för dessa påståenden.
Postad 03 January 2009 - 00:24
MEKENSVARVAREN
-
MEKENSVARVAREN
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
jag vet inte va du yrar om men förstår du inte lite ironi är det upp till dig angånde w12 så finns det med100% säkerhet bättre subbar men vi pratar om subbar för 3500 och då tror jag den är svårslagen sen det här med med tester bryr jag mej inte om ,folk pratar hit eller dit,hade jag inte tyckt den låtit okey hade jag skickat tillbaka den
sen om xtz har på hittade användare kan jag hålla med om det vore ju för jävligt men det ska ju finnas moderatorer
som har koll på sånt eller
sen är klart att w12 har brister, jag har den till film, å ja ja hade önskat att den gick lite djupare men å andra sidan för 3500 kan man inte begära så mycket
Postad 03 January 2009 - 08:39
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Vad gäller komentaren om att man för utsträckning neråt 20hz inte på några villkor kan använda sig av en basreflexavstäming runt 30-35hz är det rent felaktigt! En högtalare (sub) i ett rum blir i princip alltid en bandpasskonstruktion där en låda med element spelar ut i en annan låda och så länge rummet inte är extremt stort sker alltid en förstärkning i de lägre registren av rummet självt! En bas som fallit med t.ex 6db vid 25hz i ekofritt kan mycket väl spela samma frekvens linjärt i rum då rummets förstärkning vid den frekvensen mycket väl kan vara 6db. En högtalare som mäter linjärt hela vägen ner i ekofritt riskerar att få alldeles för hög nivå i lågbasen vilket iofs kan kompenseras men då på bekostnad av output högre upp! Kompromisser som sagt men den första typen är en mer lyckad kompromiss för de allra flesta! Och märk väl att outputen som mäts i diverse magasin handlar om vad högtalaren presterar i rum, inte i ekofritt!
En avstämning vid de nämnda 35hz ställer krav på att elementet ska tåla effekter även även under sin avstämning samt att stärkaren har vad som krävs i kraft men det säger inte att den inte kan spela lågbas i rumsförhållanden!
Postad 03 January 2009 - 08:40
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
jag vet inte va du yrar om men förstår du inte lite ironi är det upp till dig angånde w12 så finns det med100% säkerhet bättre subbar men vi pratar om subbar för 3500 och då tror jag den är svårslagen sen det här med med tester bryr jag mej inte om ,folk pratar hit eller dit,hade jag inte tyckt den låtit okey hade jag skickat tillbaka den sen om xtz har på hittade användare kan jag hålla med om det vore ju för jävligt men det ska ju finnas moderatorer som har koll på sånt eller sen är klart att w12 har brister, jag har den till film, å ja ja hade önskat att den gick lite djupare men å andra sidan för 3500 kan man inte begära så mycket 
Priset är det inget fel på men om dom hade varit så bra varför inte bygga en som är bättre säg under 5000 kr och det skall väl inte vara några problem då en bas kostar runt 125 kr i kina att köpa vid större volym av basar sen gäller det bara att hitta en som kan göra en bra element design. sen varför det hackas det grundar sig nog i deras sätt att sälja suban då dom har en test som är gjord med rums på verkan och då får man helt andra mät värden på suban än vad man får om det görs utomhus eller i ekofritt rum. sen finns det lite i deras egen reklam som är integt sägande typ detta Det har en specialkoatad kona för maximalstyvhet och samtidigt låg vikt. Detta, och den kraftfulla magneten, bidrar till att ge en hög verkningsgrad. För hög effekttålighet är element konstrueratr med en stor diameter på talspolen. Låter som en bilstereohandlare och det säger ingenting om hur bra elementet är 99 W12 med en kraftfull förstärkare med 400 W effekt och en stor kylfläns för effektiv kylning. Här ser man nästa felaktighet 300 watt i 4 ohm sen sätter dom ut att den ligger på 400 watt short term och där har man fått fram vid olika tester att den ligger på 400 watt i 2ohm sånt är inte bra i dagens upplysta samhälle det är en riktig felaktighet varför låter dom inte audiograf köra ett test på slutsteget också .
Redigerat av Unregistered1022, 03 January 2009 - 08:42.
Postad 03 January 2009 - 08:49
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Ugglebarn:
xtz:as smutsiga byk i form av påhittade medlemmar som strör lovord... Jag har inte varit med här så länge men har detta före min tid varit föremål för debatt? Har det bevisats? Inte för att det skulle påverka min uppfattning av deras produkter men det vore intressant att veta! Och BEVISATS, inte kommentarer i stil med att "helt plötsligt dök en medlem upp och sa att xtz är bäst och sedan försvann han".. Det är inte bevis, utan då handlar det bara om kärringaktig misstänksamhet. Jag har själv varit medlem i en del forum där jag bara skrivit ett eller ett par inlägg men sedan letat mig vidare! Men som sagt, finns bevis vore det tacksam info så att jag inte sitter och tar en redan dömd i försvar!
Postad 03 January 2009 - 08:54
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ugglebarn: xtz:as smutsiga byk i form av påhittade medlemmar som strör lovord... Jag har inte varit med här så länge men har detta före min tid varit föremål för debatt? Har det bevisats? Inte för att det skulle påverka min uppfattning av deras produkter men det vore intressant att veta! Och BEVISATS, inte kommentarer i stil med att "helt plötsligt dök en medlem upp och sa att xtz är bäst och sedan försvann han".. Det är inte bevis, utan då handlar det bara om kärringaktig misstänksamhet. Jag har själv varit medlem i en del forum där jag bara skrivit ett eller ett par inlägg men sedan letat mig vidare! Men som sagt, finns bevis vore det tacksam info så att jag inte sitter och tar en redan dömd i försvar!
Läser du tråden från början så finner du länk.
Postad 03 January 2009 - 09:53
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Ugglebarn: xtz:as smutsiga byk i form av påhittade medlemmar som strör lovord... Jag har inte varit med här så länge men har detta före min tid varit föremål för debatt? Har det bevisats? Inte för att det skulle påverka min uppfattning av deras produkter men det vore intressant att veta! Och BEVISATS, inte kommentarer i stil med att "helt plötsligt dök en medlem upp och sa att xtz är bäst och sedan försvann han".. Det är inte bevis, utan då handlar det bara om kärringaktig misstänksamhet. Jag har själv varit medlem i en del forum där jag bara skrivit ett eller ett par inlägg men sedan letat mig vidare! Men som sagt, finns bevis vore det tacksam info så att jag inte sitter och tar en redan dömd i försvar!
Bevis vet jag inte om det kom, men fenomenet var mycket påtagligt för en tid sedan och diskuterades i flera trådar.
Postad 03 January 2009 - 09:58
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
X12:
jag ska leta efter länken.
Vill även kommentera just det där med att det mäts i rum: självklart görs det mätningar i rum! Då jag antar att få använder sina subwoofers i trädgården är ingen annan mätning av intresse! Jag vill få en uppfattning av hur basen skulle bete sig hos mig, och om den sedan mäter skit i ekofritt är totalt ointressant! Varför har man intresse av att veta hur något uppför sig i helt andra förhållanden än ens egna? Naturligtvis måste konstruktörer ta hänsyn till hur deras produkter kommer att användas, om någon bygger en sub som mäter exemplariskt så lär den knappast sälja om det betyder att den låter kass under normala förhållanden, eller hur. Och det känns förmätet att så många här vet bättre än t.ex xtz hur man bygger bas men då fattar jag inte hur det kommer sig att ni inte bygger era egna basar... Och tror ni att det bara är xtz som tvingas ta till kompromisser och ta med den tänkta användningen som en faktor vid kontruerandet? Det gör ALLA! Och lyssnar...och lyssnar.... Idag kan alla med en dator konstruera mätmässigt perfekta högtalare men anledningen till att så få gör det måste ju bero på något, och anledningen är ofta att det som mäter bra inte per automatik låter bra! Till alla de som tror att en såg och ett datorprogram gör er till experter vill jag säga: Tänk om!
kinadebatten sedan... Om jag får köpa en högtalare som kostat 1000 i material för 3500 så gör jag hellre det än jag köper en högtalare som kostat 3500 i material för 3500 om den billigare låter bättre. Ser inte problemet, det är ju ingen ###### välgörenhet de håller på med! Vad något kostar mig i förhållande till prestandan måste vara poängen, vad tillverkaren betalar kan vi bara spekulera i och det är ändå inte intressant!
Postad 03 January 2009 - 10:03
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Och vad gäller tillverkningskostad gäller i fallet xtz i många fall det omvända föhållandet. Ta 99.26, när i pris hittar ni nästa högtalare med seas excel? Ta 99.22 med seas prestige... 3800 paret! Mumma Ögren med prestige och en vifa ringradiator för 500 spänn kostar 23000...
Så gnäll om ni måste men ha kött på benen!
Postad 03 January 2009 - 10:33
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Och vad gäller tillverkningskostad gäller i fallet xtz i många fall det omvända föhållandet. Ta 99.26, när i pris hittar ni nästa högtalare med seas excel? Ta 99.22 med seas prestige... 3800 paret! Mumma Ögren med prestige och en vifa ringradiator för 500 spänn kostar 23000... Så gnäll om ni måste men ha kött på benen!
och vad har deras fullrange högtalare att göra med deras sub. Och pris
Postad 03 January 2009 - 10:41
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Och vad vet du om vad de betalar för element, förstärkeri, låda, frakt osv kontra vad andra tillverkare betalar?
Postad 03 January 2009 - 10:44
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Och poängen var att det inte är intressant vad de betalar, poängen måste väl vara vad jag får för pengarna JAG betalar kontra vad jag får för samma pengar ifrån andra vad gäller ljudkvalitet! Om de kan bygga något lika bra billigare än andra så är det väl inget fel i det? Det är ju snarare att gratulera, vi får ju inte sämre produkter för det!
Postad 03 January 2009 - 11:06
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Och vad vet du om vad de betalar för element, förstärkeri, låda, frakt osv kontra vad andra tillverkare betalar?
basen skulle jag tro att den ligger mellan 100-200 kr för det var jag erbjuden att köpa från kina och då var det bara att designa elementet själv och sedan lägga beställning om 200 enheter
Postad 03 January 2009 - 11:25
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Men det är ju inte aktuellt. Vad skulle EN bas kosta DIG? Och vad betalar andra fabrikanter? Mer? Kanske, kanske inte. Och ett lyckat element är ett lyckat element, jag tror inte att xtz eller andra köper skit för att det är billigt. Kan man inte sälja är det en förlustaffär i alla fall... Men självklart har xtz billiga kostnader, de ligger ju konstant några eller många tusen under konkurrensen.. Och återigen, är inte vad man som slutkund får för ljud för pengen det som är poängen!
Postad 03 January 2009 - 11:33
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
x-12, vad fick du ge för dina Kina element?
//rillo
Redigerat av Unregistered969, 03 January 2009 - 11:50.
Postad 03 January 2009 - 11:43
femkommatvå racing
-
femkommatvå racing
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Postad 03 January 2009 - 12:16
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Men det är ju inte aktuellt. Vad skulle EN bas kosta DIG? Och vad betalar andra fabrikanter? Mer? Kanske, kanske inte. Och ett lyckat element är ett lyckat element, jag tror inte att xtz eller andra köper skit för att det är billigt. Kan man inte sälja är det en förlustaffär i alla fall... Men självklart har xtz billiga kostnader, de ligger ju konstant några eller många tusen under konkurrensen.. Och återigen, är inte vad man som slutkund får för ljud för pengen det som är poängen!
Men dom skriver som en känd bilstereo firma om elementet det kan vara så att det impar på en noob med klysor som stor magnet stor talspole aluminumchassie och det säger inte ett skit om elementet igentligen . Det är nästan att man skulle köpa en låda av dom för att verkligen ta reda på elementes fysika egenskaper
Postad 03 January 2009 - 12:21
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
x-12, vad fick du ge för dina Kina element?
//rillo
köpte alldrig några
Postad 03 January 2009 - 12:28
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Basarna spelar ju lika bra eller bättre än konkurrensen! Är det inte bevis nog? Det bevisar antingen att komponenterna som ingår är av bra kvalitet, eller också att herrarna på xtz besitter ett så extremt kunnande att de kan göra vin av vatten. Min gissning är att båda påståendena till viss del äger sin riktighet.
Postad 03 January 2009 - 12:39
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Malte74:
Först tänkte jag bemöta dina inlägg, men jag orkar inte. Varför skall jag, när du så uppenbart inte bemödat dig med att läsa igenom tråden ordentligt.
Så istället ber jag dig att i lugn och ro läsa igenom hela tråden en gång till. Då tror jag att du finner många svar till dina frågor.
Postad 03 January 2009 - 12:40
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Dom som sitter i din låda nu. Står ju Made in China på dem!
//rillo
Postad 03 January 2009 - 12:46
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Surfar i mobilen nu så det vore ett evighetsgöra..men ska ta det i lugn och ro när jag kommer hem! Tills dess måste vi väl enas, som ljudintresserade, att det avgörande för kvaliteten på en högtalare måste vara dess ljud och inte priset? Annars har jag spenderat mycket pengar genom åren på helt fel grunder...
Postad 03 January 2009 - 12:55
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Surfar i mobilen nu så det vore ett evighetsgöra..men ska ta det i lugn och ro när jag kommer hem! Tills dess måste vi väl enas, som ljudintresserade, att det avgörande för kvaliteten på en högtalare måste vara dess ljud och inte priset? Annars har jag spenderat mycket pengar genom åren på helt fel grunder...
Ja, och det tror jag de flesta instämmer med. Som sagt återkom när du läst lite noggrannare, det skulle troligen minska risken för ytterliggare missförstånd och pajkastning.
Postad 03 January 2009 - 13:02
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Postad 03 January 2009 - 13:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vill inte verka vara nån jobbig besserwisser men det här forumet börjar jag få spader på... Ta xtz ab som naturligtvis har ett kunnande vad gäller högtalarkonstruktion som inte ens jag, med i alla fall tjugotalet konstruktioner av båda högtalare och subwoofers under hatten, försöker påstå att jag besitter.. De beskriver sin filosofi och erkänner, ärligt bör tilläggas, att deras subbar (och övriga sortiment) är ett försök att till ett pris konstruera något så bra som möjligt vilket diverse recensenter (och jag själv) tycker att de gör bra. Då ramlar det plötsligt in en massa "experter" som alla har ett större kunnande och som vet precis hur en högtalare ska konstrueras. Ta kommentaren om "hur kan ni ta hänsyn till att högtalaren ska placeras i ett rum då alla rum är olika".. Man blir ju mörkrädd.. Vad fan är alternativet? Bättre att bygga något som har förutsättningar att fungera hyfsat i de normala situationerna än att köra linan ut med en spikrakt mätande låda man på förhand vet kommer att låta skit i en normalt vardagsrum. Och dravlet om xtz:as konspirationer här på forumet.. Vet något detta som varandes ett faktum eller är det så illa att jag spenderar tid med att sitta och läsa inlägg från ett gäng bittra kärringar? Som jag nyligen skrev i en annan tråd är de mest rekommenderade högtalarna på forumet b&w, dali och canton men hur kommer det sig att inte det ifrågasätts på samma vis som en rekommendation av xtz? Varför uppstår inte diskussionen om huruvida de inläggsmakarna är anställda av hifiklubben eller canseda? Fattar inte..xtz vinner tester på löpande band och har en hel del väldigt nöjda kunder men av någon anledning så finns fuffens inblandat och det är SJUKT!! Gillar man xtz så vågar man ju för fan knappt erkänna det längre och vad är poängen med ett forum där man inte ska kunna yttra sin åsikt utan att nån amatörtyckare ska anklaga en för att jobba för xtz? Jag har hört en del av deras både högtalare och subbar (som, jag vet, också är en högtalare..) och jag har uppfattningen att de har det som för min smak är de mest lyckade lådorna i sina respektive prisklasser. Det måste alltså, enligt detta forum, betyda att jag 1: är avlönad av xtz/fyndbörsen eller 2: inte vet vad jag snackar om. Som svar på det gäller 1: Nej, men tyvärr! och 2: vad gäller andras preferenser stämmer det men vad gäller ljud, akustik, tekniska aspekter gällande allt inom hifi så vill jag påstå att jag besitter kunnande av ett djup som 95 procent av medlemmarna här inte bara saknar utan aldrig kommer att uppnå. Den häxjakt som pågår är rent fucking förtal och man blir förbannad på att det får fortgå! Jag trodde det fanns moderatorer här som skulle hålla saker inom rimlighetens ramar men jag har visst fel... Skulle kunna fortsätta länge till men eftersom jag vet att detta inlägg bara kommer att följas upp av kommentarer skrivna av folk som läst men inte tänkt efter finns ingen anledning..
Som i alla fall jag nämnt tidigare så tycker jag att det är bra högtalare dom gör, jag har inte hört en av deras nyare modeller som jag inte tyckt låtit bra Dessutom så tycker jag att deras baslådor är mycket bra till musik ! Det som jag reagerade på är att: 1: att dom påstått saker som är direkt felaktiga, oavsett vad så är dom fortfarande felaktiga.... Men ! dom har redan förklarat sig för det och vad dom menade så för mig är det inget som jag "gnäller på" alls längre 2: att dom enligt mig har ett onödigt högt F3 med tanka på lådans storlek och elementets stoorlek, det borde gå att få till en bättre optimerad konstruktion bara.... men inte helelr något som jag har lust att hålla på att gnälla om... Deras "subbar" är ritkigt bra till musik och jag gillar dom, jag tycker också att det har blivit lite väl hårt mot XTZ här på forumet faktiskt,, men jag kan samtidigt förstå att vissa "lackar" när dom kommer med dels felaktiga påståenden och även marknadsföring på forumet. Sedan är det så att Forumet är anonymt, ingen här kan med säkerhet veta vem den andra är (om man inte uppgett det förstås...) och därför kan du inte säga spydigt att det "helt plöttsligt dyker upp en massa experter" och mellan raderna i övriga texten "som tror att dom kan något, och det gör dom inte i jämförelse med XTZ'as ingenjörer" Ehhhh Vad vet du eller någon här om det om jag får fråga.... kanske ska bjuda in pappas polare (jobbat år herr Carlsson som ingenjör, även till viss del åt Seas och Peerless och är nu på G med B&W också...) ska bjuda in honom till forumet och då är han jämn bördig med XTZ'as ingenjörer då eller ? får han yttra sig om saker då ? Eller är deras Ingenjörer några "Ubermenschen" så ingen annan kan någonsin komma upp till deras nivå... I stort så håller jag med dig i det du skriver... bara detta som gjorde mig lite förargad...!
Redigerat av DVD-ai, 03 January 2009 - 13:40.
Postad 03 January 2009 - 13:21
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Vad gäller komentaren om att man för utsträckning neråt 20hz inte på några villkor kan använda sig av en basreflexavstäming runt 30-35hz är det rent felaktigt!
Nej det är i huvudsak helt korrekt. En sluten låda arbetar med en linjär fjäderkonstant i form under/övertryck som den täta lådan utgår. En AVSTÄMD låda har ingen som helst kontrollen över konen under AVSTÄMINGSfrekvensen och elementet arbetar som i fri luft, det är därför portade lådor behöver subsonic/HP-filter för att skydda elementet. Det här ingenting som är debaterbart eller värt att lägga tid på. Att du anser det går utmärkt att spela under avstämingsfrekven och att bas vid 88dB@20hz med 70% THD är helt OK och faktiskt fungerar med roomgain gör det inte till sanning. Återigen, med detta inte sagt att XTZ är sämre än kombattanter i samma prisklass, men det är inte vad som diskuteras.
Postad 03 January 2009 - 13:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
X12: jag ska leta efter länken. Vill även kommentera just det där med att det mäts i rum: självklart görs det mätningar i rum! Då jag antar att få använder sina subwoofers i trädgården är ingen annan mätning av intresse! Jag vill få en uppfattning av hur basen skulle bete sig hos mig, och om den sedan mäter skit i ekofritt är totalt ointressant! Varför har man intresse av att veta hur något uppför sig i helt andra förhållanden än ens egna? Naturligtvis måste konstruktörer ta hänsyn till hur deras produkter kommer att användas, om någon bygger en sub som mäter exemplariskt så lär den knappast sälja om det betyder att den låter kass under normala förhållanden, eller hur. Och det känns förmätet att så många här vet bättre än t.ex xtz hur man bygger bas men då fattar jag inte hur det kommer sig att ni inte bygger era egna basar... Och tror ni att det bara är xtz som tvingas ta till kompromisser och ta med den tänkta användningen som en faktor vid kontruerandet? Det gör ALLA! Och lyssnar...och lyssnar.... Idag kan alla med en dator konstruera mätmässigt perfekta högtalare men anledningen till att så få gör det måste ju bero på något, och anledningen är ofta att det som mäter bra inte per automatik låter bra! Till alla de som tror att en såg och ett datorprogram gör er till experter vill jag säga: Tänk om! kinadebatten sedan... Om jag får köpa en högtalare som kostat 1000 i material för 3500 så gör jag hellre det än jag köper en högtalare som kostat 3500 i material för 3500 om den billigare låter bättre. Ser inte problemet, det är ju ingen ###### välgörenhet de håller på med! Vad något kostar mig i förhållande till prestandan måste vara poängen, vad tillverkaren betalar kan vi bara spekulera i och det är ändå inte intressant!
Han pratade om att mäta upp elementen, inte hela subben där
Postad 03 January 2009 - 13:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ja, och det tror jag de flesta instämmer med.
Som sagt återkom när du läst lite noggrannare, det skulle troligen minska risken för ytterliggare missförstånd och pajkastning. 
Jo, som sagt Malte74, läs igenom tråden för man märker att det e mycket som du inte hängt med på, och det blir då svårare att diskutera saken
Postad 03 January 2009 - 13:39
Forshaga
-
Forshaga
-
Användare
-
-
206 inlägg
Dom ska släppa en ny och förbättrad version av w12:an i slutet av januari. Den inehåller ett nytt element och nya eq inställningar. Den ska enl.uppgift spela djupare så dom verkar medvetna om att nuvarande modell inte går tillräckligt djupt.
Postad 03 January 2009 - 13:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dom ska släppa en ny och förbättrad version av w12:an i slutet av januari. Den inehåller ett nytt element och nya eq inställningar. Den ska enl.uppgift spela djupare så dom verkar medvetna om att nuvarande modell inte går tillräckligt djupt.
Inte för filmtittade i alla fall, men till musik så är den ju bra Hmm, detta får mig att misstänka att dom kanske kommer att offra musikaliteten för att få djupbasen, och dte e ju synd det också... det är mycet svårt att få både på ett bra sätt, om man inte e beredd att gå upp i lådstorlek
Postad 03 January 2009 - 13:45
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Dom som sitter i din låda nu. Står ju Made in China på dem!
//rillo
tja vad är det som inte är kina tillverkat i dag se bara på amrikanarna dom har inte haft någon som har till verkat bobiner på flera år och detsamma med konor där köptes det mesta in från kina och såldes under made in usa och så gjorde en firma i usa och i dag så finns dom inte mera . så bara för att det står made in??? så är det inget som säger att delarna är tillverkade i kina så även om det står fina namn på högtalarna så kan delarna vara made in china.
Postad 03 January 2009 - 13:56
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
tja vad är det som inte är kina tillverkat i dag se bara på amrikanarna dom har inte haft någon som har till verkat bobiner på flera år och detsamma med konor där köptes det mesta in från kina och såldes under made in usa och så gjorde en firma i usa och i dag så finns dom inte mera . så bara för att det står made in??? så är det inget som säger att delarna är tillverkade i kina så även om det står fina namn på högtalarna så kan delarna vara made in china.
Och hur mycket fick du ge för ett högtalarelement med frakt och allt som tillkommer? //rillo
Postad 03 January 2009 - 14:08
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Och hur mycket fick du ge för ett högtalarelement med frakt och allt som tillkommer?
//rillo
se vad det står på elementet i stället så får du svar vad det kommer ifrån och vad det är köpt
Postad 03 January 2009 - 14:26
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
se vad det står på elementet i stället så får du svar vad det kommer ifrån och vad det är köpt
Har du ens hört XTZ? //rillo
Postad 03 January 2009 - 14:33
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Har du ens hört XTZ?
//rillo
Annars så hade jag inte skrivit i tråden
Redigerat av Unregistered1022, 03 January 2009 - 14:33.
Postad 03 January 2009 - 16:07
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Säga vad man vill om XTZ, men nog verkar dom komma ständigt med nya modeller och förbättringar.
Postad 03 January 2009 - 17:09
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
har nu läst tråden nogrannt och ser faktiskt inte anledning att revidera så mycket... visste inte att rubriken xtz ab redan varit inne på det här med room gain och då folk kallar deras uttalanden faktafel bevisar bara att xtz ab vet mer än de som säger de har fel! room gain är en i högsta grad verklig företeelse och mätningar utomhus borde inte intressera någon annan än de som har sin anläggning i trädgården! det finns verkligen ingenting som säger att en högtalare som klarar 40hz -3db utomhus inte skulle kunna spela 25 eller rent av 20 hz i ett rum och det måste väl ändå vara poängen för de allra flesta av oss. snarare är det så att en låda sok klarar 20hz linjärt utomhus inte skulle kunan spela i ett normalt rum utan att det blir en kraftig förstärkning av de lägsta tonerna och även om det går att kompensera för i en aktiv sub (dra ner på gainen) så sker det i så fall på bekostnad av output högre upp i registret. hur en högtalare mäter utomhus avslöjar en del om hur en låda är konstruerad men att den inte skulle gå tokdjupt utomhus ser jag som allt annat än ett problem! och, för övrigt, som helt ointressant!
vidare tycker jag faktiskt att det bedrivs hetsjakt på xtz... hifiklubben, t.ex, är en lika stor annonsör som xtz och var representerade i sagda test men vann inte.. betyder det att xtz betalar dubbelt så mycket för sina annonser och att tidningar fakturerar annonser olika? det betvivlar jag..men det otäcka är att hade b&w vunnit hade ingen skrikit att det berodde på att de annonserar i tidningen! då hade det helt enkelt varit ett uttryck för att den bästa produkten vann. kan inte för mitt liv i världen begripa varför xtz inte ska kunna åtnjuta samma bemötande, då det inte finns någon anledning till att det inte ska se ut så.
ALLTSÅ: Xtz vinner tester för att de är bra produkter, inte för att de annonserar! Då hade testet bara haft vinnare då jag misstänker att samtliga deltagare, eller företag som distribuerar den aktuella deltagaren, annonserar i tidningen. Det finns alltså ingen anledning för h&m att favorisera xtz av den anledningen!
Vidare: en mätning utomhus är totalt ointressant så den inte säger ett skvatt om hur en låda presterar under mer normala förhållanden! att man inte har något att vinna i ett rum med en högtalare som utomhus mäter linjärt lååångt ner i frekvens är inte bortförklaringar och faktafel utan en beskrivning av hur verkligheten ser ut! det skulle snarare skapa problem i ett rum man inte vill ha där! så jag repriserar min tidigare fråga att varför bygger inte dessa "experter" då sina egna lådor? Alla med en såg och ett dataprogram kan konstruera en låda som går galet lågt i basen ställ sedan in klumpen det kommer handla om och se om den verkligen är bättre... tills dess kan kommentarerna hållas inne med då det är rena fakta att ni har fel och inga gråzoner vad gäller det föreligger!
Postad 03 January 2009 - 17:16
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Som i alla fall jag nämnt tidigare så tycker jag att det är bra högtalare dom gör, jag har inte hört en av deras nyare modeller som jag inte tyckt låtit bra Dessutom så tycker jag att deras baslådor är mycket bra till musik ! Det som jag reagerade på är att:
1: att dom påstått saker som är direkt felaktiga, oavsett vad så är dom fortfarande felaktiga.... Men ! dom har redan förklarat sig för det och vad dom menade så för mig är det inget som jag "gnäller på" alls längre
2: att dom enligt mig har ett onödigt högt F3 med tanka på lådans storlek och elementets stoorlek, det borde gå att få till en bättre optimerad konstruktion bara.... men inte helelr något som jag har lust att hålla på att gnälla om... Deras "subbar" är ritkigt bra till musik och jag gillar dom, jag tycker också att det har blivit lite väl hårt mot XTZ här på forumet faktiskt,, men jag kan samtidigt förstå att vissa "lackar" när dom kommer med dels felaktiga påståenden och även marknadsföring på forumet.
Sedan är det så att Forumet är anonymt, ingen här kan med säkerhet veta vem den andra är (om man inte uppgett det förstås...) och därför kan du inte säga spydigt att det "helt plöttsligt dyker upp en massa experter" och mellan raderna i övriga texten "som tror att dom kan något, och det gör dom inte i jämförelse med XTZ'as ingenjörer" Ehhhh Vad vet du eller någon här om det om jag får fråga.... kanske ska bjuda in pappas polare (jobbat år herr Carlsson som ingenjör, även till viss del åt Seas och Peerless och är nu på G med B&W också...) ska bjuda in honom till forumet och då är han jämn bördig med XTZ'as ingenjörer då eller ? får han yttra sig om saker då ? Eller är deras Ingenjörer några "Ubermenschen" så ingen annan kan någonsin komma upp till deras nivå...
I stort så håller jag med dig i det du skriver... bara detta som gjorde mig lite förargad...! 
Vad jag baserar mitt antagande på är helt enkelt att det förekommer en massa rena felaktigheter i vad som skrivs, och det retar i synnerhet upp mig att de även kallar det som är fakta (som t.ex att det skulle vara lögn och undanflykter av xtz då de påstår att hur en högtalare mäter utomhus inte säger hur den kommer att låta i ett rum..) för felaktigheter! så den delen av det hela klarar de själva, de bevisar sin okunnighet genom det de skriver! sedan kan jag erkänna att det där med 95% osv...det vet jag såklart inte! men att det finns skribenter i den här tråden som inte vet vad de pratar om: DET vet jag...
Postad 03 January 2009 - 17:24
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
och vad gäller kostnaden, element de använder osv... spelar det verkligen nån roll? det slutliga ljudliga resultatet måste väl vara poängen? om jag kan köpa en bas konstruerad av kartongpapp i en låda av masonit med en tillverkningskostnad på 20 spänn för 3000, då skulle jag utan vidare göra det om 1; jag inste skulle kunna bygga den likadan själv och 2; den låter bättre än allt annat i sin prisklass! på ett forum för ljud och ljudprodukter känns det som att just ljudet i många fall får mindre betydelse än sådant som BORDE ha mindre betydelse...
men alla prioriterar vi olika
Postad 03 January 2009 - 17:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Malte74, var får du allt ifrån?
XTZ är ju inte den som presterar sämst djupbas i testen som diskuteras. Den är faktiskt näst bäst efter B&W (återigen på djupbas. inte ett ord nämnt om maximalt ljudtryck).
Det är inte någon in denna tråden som har dissat XTZ på det sättet som du beskriver. Däremot kom användaren XTZ AB med märkliga påståenden, som senare tonades ner / korrigerades lite. Baserat på vad du skriver så har du inte heller förstått vad room gain är och hur det påverkar slutresultatet.
Jag förstår inte alls vad du vill ha sagt med dina inlägg i denna tråden, sorry.
Redigerat av Ageve, 03 January 2009 - 17:40.
Postad 03 January 2009 - 18:08
Unregistered7d520276
-
Unregistered7d520276
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Xtz-basen fick i trådens inledning kritik via länk för att den utomhus mätte sämre än andra (40hz -3db) och frågan ställdes xtz varför man konstruerar en bas som inte mäter bättre utomhus då det är möjligt att göra! Xtz svarar att de tar hänsyn till roomgain och att en sådan bas skulle bli större, dyrare och ändå inte nödvändigtvis spela bättre i ett rum. Det kallades faktafel och bortförklaringar. Vilket det inte är! Vad gäller roomgain så handlar det, såklart, om den förstärkning av låga frekvenser som skapas av rum (om än inte samma av olika rum) och som om en baslåda spelar med full nivå vid dessa effekter skapar en "kaka på kaka"-effekt som är icke onskvärd. Om ett rum förstärker t.ex 30hz med 6db är det icke önskvärt med full nivå ifrån subben vid den frekvensen då man får en boom.. Kan som sagt kompenseras med gain men den påverkar HELA subens output så då kan man istället få för låg output vid t.ex 70hz.. Så självklart tas rummet med i beräkningen. Se t.ex bilstereo där samma sak ger 20-literslådor möjlighet att spela 25hz med 120db..trots att de kanske är avstämda vid 45..
Det antyddes också att xtz annonserar och därför vinner tester. Jag påstår då att det inte kan vara anledningen då även de andra deltagarna annonserar! Vad i dessa bemötanden är inte relevant?
Postad 03 January 2009 - 18:13
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
har nu läst tråden nogrannt och ser faktiskt inte anledning att revidera så mycket... visste inte att rubriken xtz ab redan varit inne på det här med room gain och då folk kallar deras uttalanden faktafel bevisar bara att xtz ab vet mer än de som säger de har fel! room gain är en i högsta grad verklig företeelse och mätningar utomhus borde inte intressera någon annan än de som har sin anläggning i trädgården! det finns verkligen ingenting som säger att en högtalare som klarar 40hz -3db utomhus inte skulle kunna spela 25 eller rent av 20 hz i ett rum och det måste väl ändå vara poängen för de allra flesta av oss. snarare är det så att en låda sok klarar 20hz linjärt utomhus inte skulle kunan spela i ett normalt rum utan att det blir en kraftig förstärkning av de lägsta tonerna och även om det går att kompensera för i en aktiv sub (dra ner på gainen) så sker det i så fall på bekostnad av output högre upp i registret. hur en högtalare mäter utomhus avslöjar en del om hur en låda är konstruerad men att den inte skulle gå tokdjupt utomhus ser jag som allt annat än ett problem! och, för övrigt, som helt ointressant!
Du har fortfarande inte begripit mycket av det jag skrivit. En högtalare/sub som i frifält mäter -3dB kan i teorin ha en spikrak frekvensgång inomhus oavsett om den portad/slavbas/sluten. MEN, en AVSTÄMD låda kan inte användas en hel oktav under sin avstämningsfrekvensen och fortfarande ha acceptabelt ljudtryck och ljudkvalitet. Du kan EQ:a ett 3 tums bredbandelemnt avstämt till 110hz att spela spikrakt till 20 hz inkl. roomgain, men du kommer inte ha ett användbart ljudtryck. Samma princip gäller för XTZ W12 och alla andra basar som är "för högt" avstämda. Dessutom har jag i en tidigare tråd angående W12:ans vara eller icke vara påpekat att frekvenskurvan knappast är inversen av ett vanligt rums roomgain och så är det på alla lite för högt avstämda subwoofers. En sluten eller lågt/underavstämd sub är att föredra om man vill matcha roomgainen bättre. Här är en fin flack frekvensgång som passar bra i små/mellan rum.
Redigerat av Unregistered11ab9b0a, 03 January 2009 - 18:28.
Postad 03 January 2009 - 18:16
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
har nu läst tråden nogrannt och ser faktiskt inte anledning att revidera så mycket... visste inte att rubriken xtz ab redan varit inne på det här med room gain och då folk kallar deras uttalanden faktafel bevisar bara att xtz ab vet mer än de som säger de har fel! room gain är en i högsta grad verklig företeelse och mätningar utomhus borde inte intressera någon annan än de som har sin anläggning i trädgården! det finns verkligen ingenting som säger att en högtalare som klarar 40hz -3db utomhus inte skulle kunna spela 25 eller rent av 20 hz i ett rum och det måste väl ändå vara poängen för de allra flesta av oss. snarare är det så att en låda sok klarar 20hz linjärt utomhus inte skulle kunan spela i ett normalt rum utan att det blir en kraftig förstärkning av de lägsta tonerna och även om det går att kompensera för i en aktiv sub (dra ner på gainen) så sker det i så fall på bekostnad av output högre upp i registret. hur en högtalare mäter utomhus avslöjar en del om hur en låda är konstruerad men att den inte skulle gå tokdjupt utomhus ser jag som allt annat än ett problem! och, för övrigt, som helt ointressant! vidare tycker jag faktiskt att det bedrivs hetsjakt på xtz... hifiklubben, t.ex, är en lika stor annonsör som xtz och var representerade i sagda test men vann inte.. betyder det att xtz betalar dubbelt så mycket för sina annonser och att tidningar fakturerar annonser olika? det betvivlar jag..men det otäcka är att hade b&w vunnit hade ingen skrikit att det berodde på att de annonserar i tidningen! då hade det helt enkelt varit ett uttryck för att den bästa produkten vann. kan inte för mitt liv i världen begripa varför xtz inte ska kunna åtnjuta samma bemötande, då det inte finns någon anledning till att det inte ska se ut så. ALLTSÅ: Xtz vinner tester för att de är bra produkter, inte för att de annonserar! Då hade testet bara haft vinnare då jag misstänker att samtliga deltagare, eller företag som distribuerar den aktuella deltagaren, annonserar i tidningen. Det finns alltså ingen anledning för h&m att favorisera xtz av den anledningen! Vidare: en mätning utomhus är totalt ointressant så den inte säger ett skvatt om hur en låda presterar under mer normala förhållanden! att man inte har något att vinna i ett rum med en högtalare som utomhus mäter linjärt lååångt ner i frekvens är inte bortförklaringar och faktafel utan en beskrivning av hur verkligheten ser ut! det skulle snarare skapa problem i ett rum man inte vill ha där! så jag repriserar min tidigare fråga att varför bygger inte dessa "experter" då sina egna lådor? Alla med en såg och ett dataprogram kan konstruera en låda som går galet lågt i basen ställ sedan in klumpen det kommer handla om och se om den verkligen är bättre... tills dess kan kommentarerna hållas inne med då det är rena fakta att ni har fel och inga gråzoner vad gäller det föreligger!
Så med andra ord så dissar du dom som mäter utomhus såsom hometeater shack och avs forum läs tråden en gång till och läs att det gäller inte deras dsp suba som dom pånsken i ett inlägg som dom refereade till . Sen hur vet du hur andra tillverkare mäter sin lådor med väggstöd men du kan tydligen klar göra hur svs och jlfanton ,velodyne hsu och dom andra som var mäta utomhus då måste dom låta rent utsagt fördjävligt dåligt innomhus. Synd att det inte finns en ignorerings knapp på forumet. Sen så som du skriver till förrsvar för deras sub så börjar jag tro att du har ett finger med i spelet fasten du har bedyrat att du inte har.
Redigerat av Unregistered1022, 03 January 2009 - 18:22.
Postad 03 January 2009 - 18:27
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
dubbelpost
Redigerat av Unregistered11ab9b0a, 03 January 2009 - 18:27.
Postad 03 January 2009 - 18:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta....
Får en känsla av alla hela tråden flippar ut just nu....
Malte74 kommer in och håller än "en mans debatt" känner jag det som...
jag ska vara ärlig mot dig, jag har också lite svårt att se vad det e du är ute efter här i tråden Malte74
det känns som att du är väldigt irriterad, men enligt mig helt utan anledning för det första är det ingen som varit på dig personligen och dessutom så är det så att tråden var inte riktad till dig.....
Redigerat av DVD-ai, 03 January 2009 - 18:49.
Postad 03 January 2009 - 18:41
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Sen så som du skriver till förrsvar för deras sub så börjar jag tro att du har ett finger med i spelet fasten du har bedyrat att du inte har.
Det där var onödigt. Om någon är entusiast, så får dom vara det tycker jag. Är det inte ett entusiastforum?
Postad 03 January 2009 - 18:51
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Det där var onödigt.
Om någon är entusiast, så får dom vara det tycker jag. Är det inte ett entusiastforum?
alla är entiuaster vad jag kan förstå men om inte, men har funnits vad har då funnits, och sen skall man på inget vis föringa en entuiast. Jag tycker att xtz skall ta åt sig av kritiken och bygga en subbas som är bättre än den nuvarande det finns andra forum där medlemar har varit med och utformat subbasar .
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|