Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim Nait 5i (Förstärkare) 2 9.607142 (27) Inga priser
Hegel H200 (Förstärkare) 1 9.315788 (18) Inga priser
Bladelius Tyr (Förstärkare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Förstärkare) 4 8.833332 (5) Inga priser
Naim Nait XS (Förstärkare) 4 8.75 (3) Inga priser
Hegel H100 (Förstärkare) 3 9.533332 (14) Inga priser
42 relaterade trådar
Hegel (3551 inlägg) 3 mån sedan
Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga. (1179 inlägg) 1 år sedan
Bladelius-klubben! (76 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 4 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 6 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 11 år sedan
Min Bladelius TYR brann! (14 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr balansproblem (2 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 12 år sedan
Naim nait 5i - problem med brummande ljud och IR lockup (3 inlägg) 12 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 12 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 13 år sedan
Bladelius Tyr (50 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (6 inlägg) 14 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 14 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 14 år sedan
Jordbrum Naim Nait 5i (13 inlägg) 15 år sedan
Berätta mer om Naim för mig (52 inlägg) 15 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 15 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 15 år sedan
Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp (22 inlägg) 16 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (44 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 16 år sedan
Naim Nait XS - ny integrerad förstärkare (36 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Focal 1007Be (9 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Stilren stereoförstärkare med remote volymkontroll (7 inlägg) 18 år sedan
Stereoförstärkare (14 inlägg) 18 år sedan
Tips på integrerad förstärkare (13 inlägg) 18 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 17 February 2009 - 03:49

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Hej!
Jag kan inte hålla med om att Tyren skulle ha en vass diskant på något sätt,
javisst den är neutral men det beror väl på vad man kopplar in för högtalare,
om du kopplar in ett par Canton till en Tyr givetvis får du ett vasst ljud men det beror inte på Tyren,
Canton är ju vassa från början likadant om du skulle hänga på ett par Focal.
Det är ju så med alla förstärkare om det inte är rätt högtalare till så låter det inte kul.
Det är därför Hifi Consult demar sina produkter för det mesta med QRS.
Dessa är aningen varma i ljudet, det låter ej vasst kan jag lova.
Sedan är det så med alla Bladelius att dom låter aningen tråkigt innan dom är uppvärmda.
för dom behöver ungefär 30minuter innan dom låter som dom skall.
Det gäller alla Bladelius produkter.

Mvh Per

Redigerat av Unregistered2141, 01 February 2010 - 19:45.

Postad 17 February 2009 - 07:35

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Hej!

har själv tänkt köra Tyr+ focus 220 i framtiden, då de på papperet passar varandra bra.Tycker inte du skall ändra uppfattning, efter trådens alla inlägg, utan att först provlyssna.

Ett annat alternativ hade säkert kunnat vara Primare I30, men den saknar ju tyvärr HT-funktionen. Har inte själv hunnit lyssna på Tyren + Dynaudio Focus men om man skall gå på omdömena som lämnats i tex Hifi&musik så skall Tyr tillhandahålla just det som focusarna kräver, nämligen en väldigt neutral återgivning med fast bas och mycket fart o kraft i ljudet. Att tyren fått viss kritik för att ha en vass diskant kanske inte gör så mycket eftersom focusarna verkligen är kända för att ha en sammetslen och välupplöst diskant..

Allting handlar om synergieffekter och jag har själv hållit på en del med hifi, äger just nu ett par mi3 super tillsammans med Primare I21/cd21, och faktiskt upplever jag diskanten och det "ljusa ljudet" som problemet. Dynaudio har just den där kompromissen med ett lättlyssnat varmt ljud, utan att försaka några hifiparametrar för det. Därav blir min framtida uppgradering förmodligen Focus 220 o en Bladelius Tyr.

Mvh

Vass diskant????
Det stämmer inte. Jag kör med Tyr och den är underbar...

Postad 17 February 2009 - 09:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag tror att mycket handlar om vilka högtalare som man använder.

Frågan är om det finns enskilda register som Tyren lyfter fram?

Postad 17 February 2009 - 09:54

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Hej!
Jag kan inte hålla med om att Tyren skulle ha en vass diskant på något sätt,
javisst den är neutral men det beror väl på vad man kopplar in för högtalare,
om du kopplar in ett par Canton till en Tyr givetvis får du ett vasst ljud men det beror inte på Tyren,
Canton är ju vassa från början likadant om du skulle hänga på ett par Focal.
Det är ju så med alla förstärkare om det inte är rätt högtalare till så låter det inte kul.
Det är därför Hifi Consult demar sina produkter för det mesta med QRS.
Dessa är aningen varma i ljudet, det låter ej vasst kan jag lova.
Sedan är det så med alla Bladelius att dom låter aningen tråkigt innan dom är uppvärmda.
för dom behöver ungefär 30minuter innan dom låter som dom skall.
Det gäller alla Bladelius produkter.

MVH:HighEnd-Perra

Man kan inte nog understryka dessa två saker.

1) Kombinationen försträkare och högtalare (men även kablarna) kommer att påverka den slutliga ljudbilden. Det är väl också här den personliga smaken får stor betydelse. Just exemplet Tyr och Canton kan bli för neutrala för en del just eftersom de båda väl är ganska neutrala/ärliga och inte färgar och mustar till t.ex. basen. För andra kan detta vara precis vad de är ute efter. En liten nyansskillnad (en finputsning) kan man faktiskt också få till genom att byta kablar.

2) En kall förstärkare (och då särkskilt Bladelius om man ska generalisera utifrån deras Thor) låter inte alls lika dynamisk som en förstärkare som fått stå på ett tag. Detsamma gäller i mycket större utsträckning just inspelningen. En kall förstärkare (vilken som helst) med ett par nya och oinspelade Canton blir otroligt vasst, på gränsen till tröttande eller tom. olyssningsbart.

Men detta vet Ni ju alla så ... jag ska sluta babbla om självklarheter under "high-end" topics :-)

Postad 21 February 2009 - 17:44

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag ser fram emot ett album.

Som jag säger till flertalet härute: använd aldrig blixt när ni fotar era album. Blixten slår ut alla naturliga nyanser och bilderna ser ut som ____.

Se hellre till att ha gott om dagsljus inför varje fototillfälle och använd en riktig kamera.
Det blir bättre presentationer med ordentliga bilder.

Nu så! Lite bilder finns att beskåda.....ingen blixt har använts. Dock är min fina Nikon trasig så det fick bli lilla Ixos
som fick arbeta lite.

Mvh.

Postad 21 February 2009 - 18:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt blir avis på din Hegel. :)

Postad 21 February 2009 - 22:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Nu så! Lite bilder finns att beskåda.....ingen blixt har använts. Dock är min fina Nikon trasig så det fick bli lilla Ixos
som fick arbeta lite.

Mvh.

Du har trollat fram ett helt sagolikt album, måste låta underbart. Jag blev verkligen imponerad av ditt foto också.
- Och nej, man kan inte få nog av att dregla över kablar, hur skevt det än låter.

När jag fotar använder jag numera stativ och fotar i RAW-formatet. I digitalkamerans RAW-format så behåller man all information från fototillfället. Bilderna väger ganska mycket när jag sedan börjar att bearbeta dem, men fördelen är att dom går att exponera korrekt i efterhand.

Vidare så arbetar jag i flera lager i PSD-format (Photoshop) jag beskär, styr upp färger och kontraster, mättnad i individuella lager. Det är tur att jag går på en utbildning där vi lär oss sådant.

Redigerat av Glidtassen, 23 February 2009 - 12:02.

Postad 23 February 2009 - 17:52

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Du har trollat fram ett helt sagolikt album, måste låta underbart. Jag blev verkligen imponerad av ditt foto också.
- Och nej, man kan inte få nog av att dregla över kablar, hur skevt det än låter.

När jag fotar använder jag numera stativ och fotar i RAW-formatet. I digitalkamerans RAW-format så behåller man all information från fototillfället. Bilderna väger ganska mycket när jag sedan börjar att bearbeta dem, men fördelen är att dom går att exponera korrekt i efterhand.

Vidare så arbetar jag i flera lager i PSD-format (Photoshop) jag beskär, styr upp färger och kontraster, mättnad i individuella lager. Det är tur att jag går på en utbildning där vi lär oss sådant.

:) Tack!

När min Nikon D70 fungerade körde jag alltid RAW. Och alltid långa pass i PS efteråt.. tyckte det var skitkul men kameran är trasig så då är det inte mycket att göra. Den största bildfil jag lyckats få fram var på över en gigabyte. Tänkte jag skulle göra en riktigt stor förstoring av ett foto och arbetade väldigt noga på djupet i hela bilden. kommer inte ihåg hur pass stor den var pixelmässigt....men.. den var stor : ) Bilder mellan 50 och 100Mb var dock inte ovanligt när jag höll på.
Har du lust kan du kika in här: http://hafz.deviantart.com/gallery/
Vad är det för utbildning du går?

hmm.. är detta offtopic kanske?

Redigerat av Unregistered85528044, 23 February 2009 - 17:52.

Postad 24 February 2009 - 08:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag utbildar mig till bildlärare.

Jag har är numera inne på min andra inriktning, vilket är media. Vi fotar, redigerar film, bygger hemsidor osv.
Men det mesta har ett didaktiskt perspektiv då vi skall undervisa om det en dag. Annars har jag gått på andra grundläggande konstutbildningar i några år där jag ägnat mig åt mycket klassiskt måleri.

Det syns att du har blick när du fotar, vilket är roligt. Det brukar ta några år för att träna upp ögat när det kommer till färg och form. Jag tittade på den länkade sidan och det var en hel del fina bilder, har du fotat någon av dessa?

Jag kommer att fortsätta titta förbi ditt galleri i framtiden, många av dina produkter är sådana som jag alltid önskat mig själv som ex. TVIX PS3, Original 2008 osv.

;)

Redigerat av Glidtassen, 24 February 2009 - 08:23.

Postad 25 February 2009 - 18:49

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag utbildar mig till bildlärare.

Jag har är numera inne på min andra inriktning, vilket är media. Vi fotar, redigerar film, bygger hemsidor osv.
Men det mesta har ett didaktiskt perspektiv då vi skall undervisa om det en dag. Annars har jag gått på andra grundläggande konstutbildningar i några år där jag ägnat mig åt mycket klassiskt måleri.

Det syns att du har blick när du fotar, vilket är roligt. Det brukar ta några år för att träna upp ögat när det kommer till färg och form. Jag tittade på den länkade sidan och det var en hel del fina bilder, har du fotat någon av dessa?

Jag kommer att fortsätta titta förbi ditt galleri i framtiden, många av dina produkter är sådana som jag alltid önskat mig själv som ex. TVIX PS3, Original 2008 osv.

:(

Mina initialer är "hafz" så var du inne i just det galleriet jag försökte länka till så är det mina bilder allihop!
Jag är halvt utbildad fritidspedagog men blev aldrig riktigt klar tyvärr.
Nu har jag jobbat på samma skola i 10 år och har bild, drama och film på högstadiet.
Har funderat länge på att vidareutbildamig till just bildlärare men en lightversion kanske kombinerat med hemkunskap.
Helst vill jag inte jobba med sådant jag har som fritidsintressen så hemkunskapen kanske skulle få bli huvudsysslan.
Har alltid gillat att måla och hålla på med bild.

:rolleyes:

Postad 23 March 2009 - 14:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Och så missade man specialerbjudandet från Ljudmakarn. Man kunde köpa en Hegel mk4 för 10 000:- innan specialerbjudandet kostade den kring 13 000:- och numera har den gått upp til hela 16 000:-

What is this?

:)

Redigerat av Glidtassen, 23 March 2009 - 14:13.

Postad 23 March 2009 - 14:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Här kan du få den för 14. http://www.avd.se/sh...amp;product=615

Postad 23 March 2009 - 14:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag kommer att få avvakta några månader, men har tänkt på denna länge nu.

Postad 23 March 2009 - 16:52

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag suktar lika mycket som du efter en Hegel.

Postad 24 March 2009 - 12:49

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Och så missade man specialerbjudandet från Ljudmakarn. Man kunde köpa en Hegel mk4 för 10 000:- innan specialerbjudandet kostade den kring 13 000:- och numera har den gått upp til hela 16 000:-

What is this?

:)

Om den kostar 16000:- tycker jag att ni skall prova den mot TYR'en.
Det är viktigt att lyssna på båda med olika högtalare.
Jag är partisk, för jag har en TYR, och jag är vansinnigt nöjd med den.
Vass diskant tycker jag inte att den har.. Den har ett Djä*** tryck däremot.
Och placering mm.

Postad 24 March 2009 - 13:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Eller spara 3000 till och köpa H100.

Postad 25 March 2009 - 07:18

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Eller spara 3000 till och köpa H100.

Eller lyssna på alla som man tror är bra och inte vara helt inne på ett märke....
Det verkar som om ni blivit hjärntvättade. bara Hegel hela tiden...
Lyssna på fler olika innan ni köper om ni vill vara säkra på ett bra köp.
Densen. Lyngdorf, bladelius. mm ( och självklart Hegel)
vad har ni för högtalare?
Signalkälla? MP3 ,CD ??
Kablar?

Allt spelar in vid förstärkarvalet, men jag tror att högtalarna är det som gör mest skillnad i ljudkvalitet.

Postad 25 March 2009 - 12:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag övervägde Hegeln var priset kring 14 000:- och om detta verkligen bli aktuellt kommer jag förmodligen att låna hem Tyr också. Hegel drar tungt då restan av min anläggning går i svart och Tyr görs bara i silver.

Postad 25 March 2009 - 14:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kolla begagnat du kan ha tur att nån säljer Tyr eller Hegel för ett bra pris.

Postad 30 March 2009 - 20:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Lyssnade på Tyr idag igen.

När jag gick förbi Reference Audio på Götgatan i Stockholm upptäckte jag att dom börjat sälja Bladelius.
Jag fick ändligen höra Bladelius Tyr tillsammans med Dynaudio Focus 140. Men det är samma ljudkaraktär som går igen som jag känner ingen sedan tidigare. Basen är makalöst kontrollerad och bergfast, mellanregistret är nyanserat men diskanten blir lite vass och "e-ssig", lite hård och kylig. Men kraften finns, tro mig det låter verkligen stort.

Redigerat av Glidtassen, 31 March 2009 - 04:48.

Postad 30 March 2009 - 21:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Har du lyssnat på Hegel ännu ?

Postad 31 March 2009 - 05:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Helgeln på Ljudmakarn, fast inte med de högtalarna som jag själv äger.

Jag har skrivit mycket till Mr.Välljud och vi var eniga på flera punkter. Han skrev bl.a om samma dilemma med Tyr som jag blivit vaksam på, även med andra högtalare än de jag själv äger. Basen är knallhård, verkligen full kontroll och förstärkaren har ett fint mellanregister. Mina Focus 140 fick ett liv som jag aldrig trodda att dom haft tidigare.
Basen var verkligen avgrundsdjup i jämförelse med vad jag hört dem prestera tidigare, högtalaren behöll sin ursprungliga ljudkaraktär men miste den mulliga konturskärpan som annars uppstår med min Primare i20 - detta tillskriver jag som brist på effekt av Primare. Helga ljudbilden fick bättre fokus och transienter.

Men sedan händer någonting i det övre mellanregistret och mot diskanten, ljudet blir ettrigt, vasst och hårt. Jag kan ha fel då bara försäljaren som demade Tyren hade haft den inkopplad i två veckor, och Tyr presterar optimalt då den är ordentligt inspelad och framför allt varm.

Jag kan inte precisera Hegelns ljudbild utöver att den spelar rakt och väldigt rent med en rejäl punch över hela registret. Jag skulle inte deppa över att äga någon av de två, men efter vad jag läst skall Hegeln ha en mer "köttig" klang.

Av rena ekonomiska skäl kommer jag nog att sätta Hegeln först för provlyssning hemma hos mig.

Redigerat av Glidtassen, 01 April 2009 - 05:12.

Postad 01 April 2009 - 12:27

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på Helgeln på Ljudmakarn, fast inte med de högtalarna som jag själv äger.

Jag har skrivit mycket till Mr.Välljud och vi var eniga på flera punkter. Han skrev bl.a om samma dilemma med Tyr som jag blivit vaksam på, även med andra högtalare än de jag själv äger. Basen är knallhård, verkligen full kontroll och förstärkaren har ett fint mellanregister. Mina Focus 140 fick ett liv som jag aldrig trodda att dom haft tidigare.
Basen var verkligen avgrundsdjup i jämförelse med vad jag hört dem prestera tidigare, högtalaren behöll sin ursprungliga ljudkaraktär men miste den mulliga konturskärpan som annars uppstår med min Primare i20 - detta tillskriver jag som brist på effekt av Primare. Helga ljudbilden fick bättre fokus och transienter.

Men sedan händer någonting i det övre mellanregistret och mot diskanten, ljudet blir ettrigt, vasst och hårt. Jag kan ha fel då bara försäljaren som demade Tyren hade haft den inkopplad i två veckor, och Tyr presterar optimalt då den är ordentligt inspelad och framför allt varm.

Jag kan inte precisera Hegelns ljudbild utöver att den spelar rakt och väldigt rent med en rejäl punch över hela registret. Jag skulle inte deppa över att äga någon av de två, men efter vad jag läst skall Hegeln ha en mer "köttig" klang.

Av rena ekonomiska skäl kommer jag nog att sätta Hegeln först för provlyssning hemma hos mig.

visnings ex på best sound Tyr för 13900:-

http://www.bestsound..._id=923&c_id=26

Postad 01 April 2009 - 15:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Dammit, det blir ingenting förrän i höst.

Postad 02 April 2009 - 06:02

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Dammit, det blir ingenting förrän i höst.

Du kanske kan åka dit och lyssna, den måste vara inspelad...
Om du fortfarande tycker att diskanten är vass , så är det ju bara att köpa Hegel. ( eller annan)

Postad 02 April 2009 - 15:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag lutar fortfarande mot Hegeln, men du kan ha rätt.

Med Bladelius var det två faktorer som spelade in: Reference Audio hade just börja föra deras produkter och Tyren hade bara spelat två veckor i butiken. Besöket på Reference Audio var spontant och när jag kom in i lyssningsrummet var inte ens Tyren påslagen, detta kan i sin tur bidragit till dess klangkaraktär. Bladelius produkter har nämligen ryktet om sig att inte låta något vidare när dom är kalla - förstärkaren skall stå påslagen några timmar för att prestera optimalt.

Men wow, vilken fart det blev på elementen i Focus 140. Jag trodde nästan att de skulle släppa från lådan, och vilket djup i ljudbilden. Bra timing, mycket bra snärt. Vad som imponerade mest med Tyr vad bas och mellanregister.

Men ibland kändes Tyren nästan för ärlig, rättfram. Jag är inlyssnad på Primares rena, men lite rundare och förlåtande ljud.

Redigerat av Glidtassen, 02 April 2009 - 15:40.

Postad 13 April 2009 - 06:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har inte hittat någon info om vad Hegeln kan lämna i kontinuerlig effekt i 4 ohm?

Lämnar den mer än 2x120 watt i 4 ohm?

;)

Postad 13 April 2009 - 10:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Skicka ett PM till Mrväljud han har disikerat den förstärkaren.

Postad 13 April 2009 - 13:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har nu skrivit till honom och vi får se om jag får någon feedback?

;)

Redigerat av Glidtassen, 14 April 2009 - 07:31.

Postad 14 April 2009 - 07:58

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Enligt uppgift skall den kunna leverera 200w rms i 4ohm. Det räcker och bli över. Har själv inte trotts mångtaliga tester upplevt den som undermålig effektmässigt. Den har inte samma svulst i basen som Krell eller även Tyr även om jag helt inte nämner Tyr i samma mening som Krell. :P Basen i h1 är mer linjär och neutral likt dess mid samt high. Hegel förefaller brutalt ärlig enligt mina tester och är en varmt rekommenderat köp. Det stora problemet med Bladelius är den vinkelslipaktiga dist den besitter i högfrekvensområdet och det är akilleshälen som förstör hela apparaten samt de flesta av hans apparater. Den vettigaste jag hört tycker jag hittills är Sat amplifix som var riktigt vettig. ;)

Redigerat av mr-välljud, 14 April 2009 - 08:00.

Postad 14 April 2009 - 08:03

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
En insider kanske? ;)

Bifogad fil(er)

Postad 14 April 2009 - 09:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Skönt att få samma feedback som jag upptäckte själv när jag lyssnade på Tyr.

För några veckor sedan var jag på Reference Audio i Stockholm och lyssnade på Tyr tillsamans med samma högtalarmodell som jag själv äger, Dynaudio Focus 140.

Basen var underbar, knallfast och blixtsnabb och Tyren tog verkligen fram ett djup ur högtalaren.
Mellanregistret var väldigt nyanserat och där saknades ingenting heller. Men när jag sedan lyssnade på det övre mellanregistret och diskanten så händer någonting. I alla register utom diskanten så uppskattar jag Tyrens förmåga att vara brutalt rättfram, men det passar inte alls med diskanten - den blir hård, kall och e-ssig på ett sätt som distraherar mig från att avjnuta resten av musiken. Detta blir speciellt kännbart för mig som tidigare lyssnat på Primare med Dynaudio.

:P

Jag längtar efter att få höra Hegel HI mk4 med mina Focus 140. Jag har vissa förväntningar ha, ha.

;)

Redigerat av Glidtassen, 14 April 2009 - 09:49.

Postad 14 April 2009 - 12:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Blir kul o läsa vad du tyckte sen. ;)

Postad 14 April 2009 - 12:38

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Finns det ingen i din närmiljö som har en Hegel så du kan testa i hemmiljö?

Vart bort du?

Postad 14 April 2009 - 12:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag bor i Stockholm.

Men det kommer att bli aktuellt i höst i så fall.

Postad 14 April 2009 - 13:02

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag aldrig uppfattat Bladelius förstärkare som vassa i det övre registren; jag har testat Tyr, Balder, Thor mkII och Ymer. Diskanten lugnade visserligen ner sig då jag bytte ut Baldern mot Ymer som jag kör nu men jag upplevde aldrig ljudet som "vinkelslipaktigt" vasst innan.

Kan de bero på vilken setup man kör med? Jag har bara testat förstärkarna ihop med Bladelius egna källor samt främst QRS och Avance högtalare. Thor mk II har jag lyssnat väldigt mkt på ihop med ett par Revel F30 och en Freja mk II. Där slås man främst av basauktoritet och ett stort mellanregister och diskanten blir aldrig vass/hård.

Jag har tyvärr inte hört Hegeln så jag kan inte göra någon jämförelse.

Enligt uppgift skall den kunna leverera 200w rms i 4ohm. Det räcker och bli över. Har själv inte trotts mångtaliga tester upplevt den som undermålig effektmässigt. Den har inte samma svulst i basen som Krell eller även Tyr även om jag helt inte nämner Tyr i samma mening som Krell. :P Basen i h1 är mer linjär och neutral likt dess mid samt high. Hegel förefaller brutalt ärlig enligt mina tester och är en varmt rekommenderat köp. Det stora problemet med Bladelius är den vinkelslipaktiga dist den besitter i högfrekvensområdet och det är akilleshälen som förstör hela apparaten samt de flesta av hans apparater. Den vettigaste jag hört tycker jag hittills är Sat amplifix som var riktigt vettig. ;)

Postad 14 April 2009 - 13:12

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Jag måste säga att jag aldrig uppfattat Bladelius förstärkare som vassa i det övre registren; jag har testat Tyr, Balder, Thor mkII och Ymer. Diskanten lugnade visserligen ner sig då jag bytte ut Baldern mot Ymer som jag kör nu men jag upplevde aldrig ljudet som "vinkelslipaktigt" vasst innan.

Kan de bero på vilken setup man kör med? Jag har bara testat förstärkarna ihop med Bladelius egna källor samt främst QRS och Avance högtalare. Thor mk II har jag lyssnat väldigt mkt på ihop med ett par Revel F30 och en Freja mk II. Där slås man främst av basauktoritet och ett stort mellanregister och diskanten blir aldrig vass/hård.

Du kanske föredrar en medvetet färgad diskant? Motpolen är ju då engelskvoicad elektronik ala Cyrus, Nad eller Linn mm. Eller ultramotsatsten som är rör. Det många finner som bra är medelvägen som inte rullar av och inte lägger till utan låter musiken tala.

Postad 14 April 2009 - 13:56

Cowb0y
  • Cowb0y
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hej alla,

är själv inne på tyr vs h1 spåret. Dock ej till Dynaudio, utan till mina nya Monitor Audio GS20. Var inne på Reference Audio i helgen och testade med en tyr (ej uppvärm). Lät ju sjukt bra (klart lyft mot min Marantz SR7500), men jag led lite av den vassa diskanten, diskanten känns som GS20:s svagaste punkt och man vill ju helst inte ha en stärkare som lyfter fram den ytterligare. Och om man ska tro den här tråden så är diskanten även tyr:ens "svagaste punkt". Så tyr och GS20 kanske inte är den bästa kombon, kanske skulle man testa med Hegel h1, såg att den gick att få för 9900kr på någon hifi butik i Göteborg, bor ju dock i Sthlm :P.
Vad tror panelen skulle vara en bra stärkare till ett par GS20, om man får kapa tråden bara en aning ;) ?

Postad 14 April 2009 - 15:24

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Kört Grendel med Gondul både på GamuT L5 och Dynaudio C2, har aldrig haft nån vasst övre register.

//rillo

Postad 14 April 2009 - 15:31

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Japp, det stämmer nog delvis. Jag föredrar en öppen och klar och detaljrik diskant framför motpolen. Jag körde en hel del på en Marantz PM-17 MKII KI (inte så smidigt namn...) förr i tiden och jag testade den en del mot Baldern. De är ju ganska rejäla motpoler där Marantzen (enligt min smak) är alldeles för mjuk och inlindad. Det får dock aldrig bli spretigt och vasst eftersom jag lyssnar mycket på kvinnliga singer/songwriter såsom Sophie Zelmani. Hegeln är förmodligen ett jättebra val men man bör nog inte kategoriskt avfärda Tyren som obekvämt vass, speciellt inte utan att testa den i den tänkta setupen. Det kan också vara jag som börjat höra illa i de övre registren ;)

Du kanske föredrar en medvetet färgad diskant? Motpolen är ju då engelskvoicad elektronik ala Cyrus, Nad eller Linn mm. Eller ultramotsatsten som är rör. Det många finner som bra är medelvägen som inte rullar av och inte lägger till utan låter musiken tala.

Postad 16 April 2009 - 15:38

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Ett tips till alla er som är på jakt efter en Hegel
http://www.hifimagas...?annonsID=13683
/Mats

Postad 16 April 2009 - 16:05

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Åhh hade jag haft pengar. :D

Postad 16 April 2009 - 16:07

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Åhh hade jag haft pengar. :D

Hej Jonas!
Tänkte på dig när jag såg annonsen. Känns som ett bra pris.
/Mats

Postad 16 April 2009 - 16:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja ett riktigt bra pris,men men det kommer fler tillfällen.

Postad 23 April 2009 - 21:59

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Bra pris på Tyr på Hifimagasinet nu med:

http://www.hifimagas...?annonsID=14525

Postad 28 April 2009 - 14:49

Unregistered2182acd8
  • Unregistered2182acd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Kan bidra med mina Bladelius Tyr intryck.

Jag lyssnar på mycket rock (modern oc 70-tals) och kvinnliga singer/songwriters, kan vara värt att veta.

Mina högtalare är Sonus Faber Grand Piano (teak! swischt! ;)), en högtalare men lite mjuk framtoning. Tillsammans med Tyr:en blir det grymt bra. Bra attack i basen utan att bli bullrig - mer rapp som ett pisksnärt i Nevadaöknen, ett öppet och varmt mellanregister och en klar diskant som jag aldrig upplevt som vass utan bara ... bra!

Själv har jag aldrig tyckt om Dali's banddiskant; det skär i både öron och själ av det vassa ljudet. Tycke och smak...

Tyr:en behöver ca 200 timmar inspelning om jag minns rätt, och därtill vara påslagen minst 1 timmes innan lyssning innan det kommer till sin rätt; jag har min på stand-by (jag vet, dåligt för miljön...) men upplever inte det som ett problem.

Postad 05 May 2009 - 22:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Var på Ljudmakarn igen.

Lyssnade på den nya H100 som är efterföljare till HI mk4. Jag vet inte om det är så stora skillnader i förstärkardelen mellan H100 och Hegel mk4? Jag är inte intresserad av den nya gimmicken (inbyggda D/A omvandlaren) som kommer med den nya H100. Det är en prisskillnad på närmare 4000:- Den gamla H1 mk4 låter som ett sundare val för mig.

Ljudet kändes igen sedan tidigare, fysiskt och rent ljud. Basen är snabb och torr med bra fokus. Basen känns aldrig avgrundsdjup med golvarna som jag lyssnat på, snarare rapp och distinkt.

Redigerat av Glidtassen, 06 May 2009 - 06:49.

Postad 06 May 2009 - 14:31

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Var på Ljudmakarn igen.

Lyssnade på den nya H100 som är efterföljare till HI mk4. Jag vet inte om det är så stora skillnader i förstärkardelen mellan H100 och Hegel mk4? Jag är inte intresserad av den nya gimmicken (inbyggda D/A omvandlaren) som kommer med den nya H100. Det är en prisskillnad på närmare 4000:- Den gamla H1 mk4 låter som ett sundare val för mig.

Ljudet kändes igen sedan tidigare, fysiskt och rent ljud. Basen är snabb och torr med bra fokus. Basen känns aldrig avgrundsdjup med golvarna som jag lyssnat på, snarare rapp och distinkt.

... en annan detalj som skiljer H100:n från H1:an är formatet (läs: djupmåttet). Det låter kanske löjligt men jag hade nog slagit till på H1:an om det inte var för att den var för djup för min övriga setup med möbler odyl. Jag vet att det låter fånigt i ett "ljudet-framför-allt" perspektiv men för mig var det endera H100:an eller konkurrenterna som gällde och ... tja, det blev en konkurrent i varje fall fast det hade nog när jag tänker efter också med ljudet och priset att göra (även om måttet på H1:an var ett skäl som faktiskt talade starkt till dess nackdel). Ljud/pris utan mått hade det nog ändå blivit H1:an ... usch vad jag svamlar :-) ... men jag hade ordentlig beslutsångest när jag skulle välja ny stärk ... SLUTA svamla någon gång!

Postad 06 May 2009 - 15:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag tror inte att djupmåttet kommer att vara ett problem för mig. Enligt försäljaren så var det inte bara D/A omvandlaren som skilde mellan H1mk4 och H100 utan det var även effektdelen. Men vad jag förstått skiljer bara en cm i djupmåttet.

Redigerat av Glidtassen, 06 May 2009 - 15:28.

Postad 06 May 2009 - 15:48

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Jag tror inte att djupmåttet kommer att vara ett problem för mig. Enligt försäljaren så var det inte bara D/A omvandlaren som skilde mellan H1mk4 och H100 utan det var även effektdelen. Men vad jag förstått skiljer bara en cm i djupmåttet.

Jag mätte aldrig H100:an men den såg bra mycket grundare ut. När jag själv mätte H1:an (eftersom det var på håret för mig) var den i praktiken nära 10% djupare än uppgift. Jag vet inte hur tillverkaren mätt den men den är välvd och volymen sticker ut ... så kanske. Måttet stämde hyfsat om man tog bort alla "utskjutande delar".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.