DIY strömkabel
115 svar till detta ämne
Postad 06 June 2009 - 22:26
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Jag glömde en sak.. en utav de stora anledningar till att jag bytte elkablar är dels för skärmningen men också för att få dem så korta som möjligt. Jag vill inte ha meterlånga elkablar liggandes runt mina signalkablar.. De jag har nu är 35-60 cm. Beställde nyss en kontaktuppsättning till för att göra i ordning en 30cm kabel till PS3:an. /Christian
20090606225.jpg 50.76K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered1331, 06 June 2009 - 22:30.
Postad 07 June 2009 - 00:23
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
JaAaa, supran e bara så mycket bättre, helt otroligt va mycket bättre den är på allt. Ljudbilden blir 1200gånger större, trasnienterna växer till "T-rex" och basen blir som mullret från en vulkan. Självklart ska du ha supran, den e bara så mycket bättre på allt... helt otroligt, nästan så att det verkar helt omöjligt, osannoligt att den skulle kunna ge ett sådant resultat, men det gör den. Trottsar alla fysiska lagar kan den göra, för den är speciel behanlad med kryptonit och detta gör att den kan trottsa gravitationen, ändra molekylsammansättning på olika materia och även sjunga svenska natioanalsången baklänges i höga E också (kan ses som en bonus bara, utöver dett otroliga ljudliga prestanda, för det e ju ljud som kommer ur väggutaget, och inte späning på ca 230v och 50Hz. )
Humm verkar ha missat nått! Kanske dags för nya strömkablar!
Postad 07 June 2009 - 10:44
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
JaAaa, supran e bara så mycket bättre, helt otroligt va mycket bättre den är på allt. Ljudbilden blir 1200gånger större, trasnienterna växer till "T-rex" och basen blir som mullret från en vulkan. Självklart ska du ha supran, den e bara så mycket bättre på allt... helt otroligt, nästan så att det verkar helt omöjligt, osannoligt att den skulle kunna ge ett sådant resultat, men det gör den. Trottsar alla fysiska lagar kan den göra, för den är speciel behanlad med kryptonit och detta gör att den kan trottsa gravitationen, ändra molekylsammansättning på olika materia och även sjunga svenska natioanalsången baklänges i höga E också (kan ses som en bonus bara, utöver dett otroliga ljudliga prestanda, för det e ju ljud som kommer ur väggutaget, och inte späning på ca 230v och 50Hz. )
Kanske finns nätkablar som är så bra att man kan koppla högtalarna direkt till väggen. Det blir i och för sig Eon som bestämmer vad man ska lyssna på. Lite som en testare i Hifi-Musik som hävdade att en signalkabel (modell svindyr) förbättrade signalen.
Postad 07 June 2009 - 13:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fast jag måste säga att Supran är en billig, genomtänkt och fysiskt välbyggd kabel!
Anledningarna till att jag kör Supra Lorad med tillhörande kontakter;
1. Fysiskt välbyggd! 2. Plasten i jorden är av specialplast som leder vidare skärmen. 3. Apparatkontakterna innehåller inga lösa delar. Nätkontakten likaså. 4. Riktigt bra konstruktion gällande kabellåsningen. 5. 89 kr/m är ett kap!
Min anläggning börjar ändå kosta så mycket nu att strömkablar för ett par hundringar är småpengar i sammanhanget. Och som många skriver, det känns bra. Nu kör man Supra Hdmi, Subbkabel, nätkablage etc. Då vet man att kablaget åtminstone inte är problemet.. Helheten är viktig
Däremot skulle jag, peppar peppar, aldrig köpa kraftkablar/chord/furutech etc för ett par tusen kronor... Supras är säkert lika bra och har ett rimligt pris.
Sen som någon skrev.. Om en Ölflex går lös på 100-150 kr och en supra 300 kr så är valet lätt för min del Dock för att jag kan
/Christian
Jo, det har du helt rätt i, en riktigt trevlig kabel helt klart gillar den jag med, skulle ha köpt sådan kabel till hemma min anläggning om jag inte fått tag på 40m Drakaflex 3G2,5mm kabel via jobbet för ca 300kr, så då va det inget att bråka om... men vi får e, det kan hända att det blir LoRad hemma hoss mig med senare. Jag ska köpa en ordentlig grendosa/filter störningskydd till mina parater och då i samma veva så kanske det blir x-antal meter LoRad (+ ICE och stickpropp-kontakter från jobbet  ) Humm verkar ha missat nått! Kanske dags för nya strömkablar! 
Hehe, jepp ! där har vi ju ditt stora problem, ! Kanske finns nätkablar som är så bra att man kan koppla högtalarna direkt till väggen. Det blir i och för sig Eon som bestämmer vad man ska lyssna på. Lite som en testare i Hifi-Musik som hävdade att en signalkabel (modell svindyr) förbättrade signalen.
Haha, jo, mne om man gillar 50Hz toner på sjuka volymer + har feta säkringar hemma (för att inte tala om högtalare...) så är det ju bara att köra nu som det är...
Postad 08 June 2009 - 15:11
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Haha, jo, mne om man gillar 50Hz toner på sjuka volymer + har feta säkringar hemma (för att inte tala om högtalare...) så är det ju bara att köra nu som det är... 
För dem som inte har feta säkringar kolla här : http://www.youtube.c...feature=related
Postad 08 June 2009 - 15:45
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Jag glömde en sak.. en utav de stora anledningar till att jag bytte elkablar är dels för skärmningen men också för att få dem så korta som möjligt. Jag vill inte ha meterlånga elkablar liggandes runt mina signalkablar..
De jag har nu är 35-60 cm.
Beställde nyss en kontaktuppsättning till för att göra i ordning en 30cm kabel till PS3:an.
/Christian
20090606225.jpg 50.76K
0 Antal nerladdningar
Tyvärr kan det ju kännas (dyrt) när man köper en kabel på 30cm ( typ 20kr ) och sen 2kontakter för typ 280kronor. då känns det ju väldigt dyrt att köpa så dyra kontakter för en sån kort bit. Fast du har ju glömt något viktigt Grenuttag ifrån SUPRA, det måste ju ha ^^
Postad 08 June 2009 - 17:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
För dem som inte har feta säkringar kolla här : http://www.youtube.c...feature=related
Men det där är 110v (USA), och alltså har dom också fetare säkringar och dessutom så är det ju så att om vi säger att vi har en 4ohm bas och matan denna med 230v, då får vi ca 57A... Men har vi 110v så får vi ca 27A, så som du ser så får vi en lägre ström genom spolen, och samtidigt så har dom fetare säkringar, därför är det lättare att göra detta test i staterna i stället för här i Sverige, här hemma skulle säkringarna gå omedelbart i stort sätt... För att dom ska få motsvarande vår 10A säkring, då behöver dom 20A säkring, och om dom har kopplat denna bas på en 33A säkring (deras motsvarande våran 16A) så kommer ju inte säkringen att gå sönder  (basens 4ohm = 27A) Så det finns "fördelar" med deras värdelösa 110V system trots allt...
Postad 11 June 2009 - 15:56
SpeederT5
-
SpeederT5
-
Användare
-
-
122 inlägg
Min Supra grenkontakt/spänningsskydd kom idag.  Men när jag skall koppla in den ser jag att jag inte har jordade uttag i vardagsrummet.  Fasen, det hade jag helt glömt bort, känns ju väldigt nödvändigt med jordade kablar nu.
Postad 11 June 2009 - 21:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
japp, och överspänningskydd och filter fungerar inte heller...
med andra orn en helt vanlig grendosa...
Postad 12 June 2009 - 22:16
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
japp, och överspänningskydd och filter fungerar inte heller...
med andra orn en helt vanlig grendosa... 
Fungerar inte överspänningsskyddet om inte uttaget är jordat? Varför skulle inte det funka? Tell me... /Christian
Postad 13 June 2009 - 16:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den ska väll by-passa skillnaden i potens "ut i jorden" (ritkigt så fungerar det ju inte, men den använder Jorden som en 0 potens som "reference"), vad jag förstått (finns olika varianter, men jag tror att denna göra på det sättet) alltså så fungerar inte skyddet om du inte har jordat uttag..
alltså, den begränsar och det den "tar bort" ledes sedan iväg/tas ut....
men kan ha fel.!
Redigerat av DVD-ai, 23 June 2009 - 09:48.
Postad 23 June 2009 - 09:16
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Stämmer..
Postad 23 June 2009 - 09:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jaså, så jag hade rätt... !
va trevlans... men inte för dig...
hur löser du detta nu då ?!
Postad 23 June 2009 - 17:47
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
jaså, så jag hade rätt... !
va trevlans... men inte för dig...
hur löser du detta nu då ?!
Han tar en kopparkabel, virar den några varv runt grendosan, sen drar han ner den till marken slår ner kopparkabeln med en kopparspik i marken, vips jordat grenuttag
Postad 28 June 2009 - 09:39
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Han tar en kopparkabel, virar den några varv runt grendosan, sen drar han ner den till marken slår ner kopparkabeln med en kopparspik i marken, vips jordat grenuttag 
Nästan rätt Nej, jag upptäckte att två uttag i lägenheten var ojordade men inte resten, såååå... jag måste dra om nätkabeln från nätfiltret till ett uttag i köket  Ligger precis bakom högra högtalaren så det gör ingenting Men lite nervös blev jag först.. :-D /Christian
Postad 28 June 2009 - 11:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe, bra det löser sig nu då.. .
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|