Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY strömkabel

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 februari 2009 - 07:33

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Ska göra ett gäng strömkablar nu (3-4st) och har sneglat lite på Supras lorad men har hittat en mkt billigare kabel, nämligen Ölflex. Vilken av dessa tror ni är bäst att använda? Skall användas ihop med Supras nätfilter...

Ölflexkabeln

Suprakabeln

#2

Postad 18 februari 2009 - 07:45

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Det kommer funka lika bra med båda , så köp den du tycker e snyggast lr billigast .

#3

Postad 18 februari 2009 - 08:19

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Det kommer funka lika bra med båda , så köp den du tycker e snyggast lr billigast .


Det va det jag misstänkte, då blir det ölflex för alla slantar! Tack för snabbt svar!

#4

Postad 18 februari 2009 - 10:31

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ska göra ett gäng strömkablar nu (3-4st) och har sneglat lite på Supras lorad men har hittat en mkt billigare kabel, nämligen Ölflex. Vilken av dessa tror ni är bäst att använda? Skall användas ihop med Supras nätfilter...

Ölflexkabeln

Suprakabeln

Ölflex kabeln:
Den vanligaste hydralik- och styrledningen med avskärmning används oftast inom industriella arbetsmiljöer

Supra kabeln:
Används för hemmabruk, till hifi, hemmabio osv.

Du får mycket hård ljud med Ölflex och mycket mjukare ljud med Supra. Ljudet påverkas av valda kontakter också, sämsta är de som C Ohlson säljer, men de är de billigaste.

Eftersom du skall bygga så många strömkablar, för att undvika besvikelse, jag rekommenderar att du bygger en av varje och provar och jämför de. Sedan kan du köpa mer av den kabel som du gillar.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 18 februari 2009 - 10:33.


#5

Postad 18 februari 2009 - 10:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Tänker inte ens kommentera eller lägga in något vettigt i denna tråd, bara kör på det du tycker e snyggt och va nöjd !

#6

Postad 18 februari 2009 - 11:53

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Eftersom jag har en budgetanläggning med Onkyo 876 och Dalihögtalare tror jag inte att jag behöver oroa mig för en hörbar förlust oavsett vilken kabel jag väljer, däremot vill jag att skärmningen skall vara fullgod, dvs, kabeln skall inte ta eller kunna skicka störningar till mina apparater eller andra signalkablar!

Kan tillägga att jag kör allt annat i supra men det drar fort iväg om jag ska ha flertalet längre sladdar!

Kontakterna blir troligtvis dessa:

Apparatkontakt

Stickkontakt

#7

Postad 18 februari 2009 - 11:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
kontakterna duger gott !

angånde kabel, köp vilkken som hälst som e skärmad så fungerar det bra :)
Men du behöver ju inte ha skärmad egentligt, extremt lite, på atom nivå (överdriver..) som det påverkar om du skärm eller inte i detta fallet, kör på original tycker jag...

#8

Postad 18 februari 2009 - 12:39

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

kontakterna duger gott !

angånde kabel, köp vilkken som hälst som e skärmad så fungerar det bra :)
Men du behöver ju inte ha skärmad egentligt, extremt lite, på atom nivå (överdriver..) som det påverkar om du skärm eller inte i detta fallet, kör på original tycker jag...


Orginalsladdarna har alldeles för dålig skärm (läs obefintlig) då jag hör störningarna om jag flyttar ihop signal och nätkablaget!

Så det du säger är alltså att skärmen på ölflexkabeln inte fungerar?

Edit: tycker marcuscables egna nätkabel ser ut som en ölflex? http://shop.marcusca.......0&cat_id=24

Redigerat av Corpze, 18 februari 2009 - 13:04.


#9

Postad 18 februari 2009 - 22:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Orginalsladdarna har alldeles för dålig skärm (läs obefintlig) då jag hör störningarna om jag flyttar ihop signal och nätkablaget!

Så det du säger är alltså att skärmen på ölflexkabeln inte fungerar?

Edit: tycker marcuscables egna nätkabel ser ut som en ölflex? http://shop.marcusca.......0&cat_id=24


Jo, skärmen fungerar, men är i 9 fall av 10 helt onödig, men om du upplever störnignar så ska du naturligtvis köpa en skärmad :)
Supran e skit bra för den har en riktigt bra skärm och är dessutom väldigt slitstark !
glöm inte att ansluta skärmen på jorden i "stickproppen" bara B) annars blir det inte mycket till skärmning..

#10

Postad 19 februari 2009 - 01:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Hur fäster man skärmningen i jorden?

/Christian

#11

Postad 19 februari 2009 - 10:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Den fäster du i ena änden, och i detta fall i stickproppen (den som sitter i väggen, eller närmast väggen) och då ansluter du denna på jorden inne i kontakten så sitter det är bleck som är det för denna anslutning.

#12

Postad 19 februari 2009 - 15:25

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Jo, skärmen fungerar, men är i 9 fall av 10 helt onödig, men om du upplever störnignar så ska du naturligtvis köpa en skärmad :)
Supran e skit bra för den har en riktigt bra skärm och är dessutom väldigt slitstark !
glöm inte att ansluta skärmen på jorden i "stickproppen" bara :) annars blir det inte mycket till skärmning..


Tror du att skärmen är såpass mkt bättre så den är värd priset (mer än dubbla priset mot ölflex) Är ju dumt och snåla när man ändå lägger ner sig! Om ölflexkabeln är sämre menar jag!

Å andra sidan, kör inte MarcusCables med ölflex i sin "budget" närkabel? tycker den ser sjukt lik ut!

#13

Postad 19 februari 2009 - 20:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Testa med den du vill :)

jag rekommenderar Supra'n för att den e så bra en nätkabel kan bli, alltså gällande skärmen och böj tåligheten :)

#14

Postad 19 februari 2009 - 21:42

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag tycker iofs att supras kontakter är grymt fula..vem vill ha isblå kablar och lila kontakter??

/Christian

#15

Postad 19 februari 2009 - 21:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Nej för fasen... köp inte deras kontakter, dem e fula som stryk! och så är de onödigt dyra, köp någon på classe eller så :wub:
kör vad du vill för kontakter som ser snygga ut bara så blir det bra, sedan så kan du som sagt köra på vilken kabel du vill ;)

#16

Postad 19 februari 2009 - 22:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Furutech har bra honor och hanar. :wub:

#17

Postad 20 februari 2009 - 08:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Jo, skärmen fungerar, men är i 9 fall av 10 helt onödig, men om du upplever störnignar så ska du naturligtvis köpa en skärmad :wub:
Supran e skit bra för den har en riktigt bra skärm och är dessutom väldigt slitstark !
glöm inte att ansluta skärmen på jorden i "stickproppen" bara ;) annars blir det inte mycket till skärmning..


Jag inbillar mig att skärmningen minskar magnetfältet runt kabeln = mindre påverkan på närliggande kablar som t.ex. lågnivåkablar... Kanske hjälper något om man har 50Hz-brus eller liknande.
Skärmning för 'renare el' tror jag dock inte på, isåfall får man nog skaffa riktiga grejjer om man har utrustning som det gör skillnad på.

Jag har själv gjort några Ölflexkablar, å de blir snygga, dessutom med Biltemas handskontakter.
Jag hade signalkablar, elkablar, HDMIkabel och högtalarkabel i samma ränna. Så jag ville skärma så mycket som möjligt.

Redigerat av mikeett, 20 februari 2009 - 08:09.


#18

Postad 20 februari 2009 - 11:02

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Om man lämnar high end avdelningen så finns det rätt läckra saker att göra med enkla hjälpmedel.

Två kontakter, strömkabel, skarvmuff, färgskrivare, gul vattenslang, krympslang och kabelstrumpa, lim.

Gör så här.

Trä kabeln genom vattenslangen. Fäst dessa till varandra med lim på insidan av vattenslangen i varje ände.

På med en kabelstrumpa över bvattenslangen.

Trä sedan på skarvmuffen och skriv ut en schysst lapp att klistra runtom muffen. Trä på en muff i varsin ände.

På med krympslang och koppla sedan på kontakterna.


Nu har du en kabel med en schysst "add-on" i form av muff.. påminner om en enklare version av Xindaks FS-1, fast som strömkabel. Den gula vattenslangen kommer lysa igenom kabelstrumpan.

:wub: Inte high-end men kul att pröva..


/Christian

#19

Postad 20 februari 2009 - 13:05

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Jag inbillar mig att skärmningen minskar magnetfältet runt kabeln = mindre påverkan på närliggande kablar som t.ex. lågnivåkablar... Kanske hjälper något om man har 50Hz-brus eller liknande.
Skärmning för 'renare el' tror jag dock inte på, isåfall får man nog skaffa riktiga grejjer om man har utrustning som det gör skillnad på.

Jag har själv gjort några Ölflexkablar, å de blir snygga, dessutom med Biltemas handskontakter.
Jag hade signalkablar, elkablar, HDMIkabel och högtalarkabel i samma ränna. Så jag ville skärma så mycket som möjligt.


Hur tycker du att den kablen verkar just ang. skärmningen?
Har som du nämner lite brus från förgreningskontakten och strömkablar!

Måste kabeln vara jordad för att skärmningen skall fungera tillfredsställande? (har nämligen bara fas och nolla på min nya Onkyo 806 stärkare)

#20

Postad 20 februari 2009 - 14:26

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Spelar det ingen roll vad det är för kontakter? Ska inte dom va speciella också? typ gjorda för skärmingskablar, för kontakterna blir väl inte skärmade?
för vad är det då för vitts att köpa SUPRA's egna(förutom design osv) om dom är likadana som typ classes?
(föresten så är SUPRA's kontakter inte lila utan svarta http://www.fynda.se/...rodid=3118&ref=

påverkas usbkablar av oskärmade strömkablar?

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 20 februari 2009 - 14:32.


#21

Postad 20 februari 2009 - 14:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Spelar det ingen roll vad det är för kontakter? Ska inte dom va speciella också? typ gjorda för skärmingskablar, för kontakterna blir väl inte skärmade?
för vad är det då för vitts att köpa SUPRA's egna(förutom design osv) om dom är likadana som typ classes?
(föresten så är SUPRA's kontakter inte lila utan svarta quote]http://www.fynda.se/index.php?prodid=3118&ref=

påverkas usbkablar av oskärmade nätkablar?


störfältet från kontakterna är löjligt litet och dessutom så är störfältet så pass litet så att det knappast ens når utanför kontakterna så...
Köp vanliga kontakter !

#22

Postad 20 februari 2009 - 20:09

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Måste kabeln vara jordad för att skärmningen skall fungera tillfredsställande? (har nämligen bara fas och nolla på min nya Onkyo 806 stärkare)

Ja, varför köpte du Supra grendosan?

hifi_fan

#23

Postad 20 februari 2009 - 20:16

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

för vad är det då för vitts att köpa SUPRA's egna(förutom design osv) om dom är likadana som typ classes?

Du har tydligen aldrig har provat Supras egna, glöm Classes, jag har provat båda och lämnade tillbaka Classes dagen efter. Du får vad du betalar för.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 20 februari 2009 - 20:17.


#24

Postad 20 februari 2009 - 20:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Du har tydligen aldrig har provat Supras egna, glöm Classes, jag har provat båda och lämnade tillbaka Classes dagen efter. Du får vad du betalar för.

hifi_fan


Det finns kontakter på Elfa för 20kr som har bra kvalitee. Så det är Supra märket man pejjar för allt tillverkas ändå i samma fabrik i Kina.

#25

Postad 20 februari 2009 - 20:38

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Ja, varför köpte du Supra grendosan?

hifi_fan


Har inte gjort några inköp än, men varför inte köpa supras grendosa?

#26

Postad 20 februari 2009 - 20:50

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Det finns kontakter på Elfa för 20kr som har bra kvalitee. Så det är Supra märket man pejjar för allt tillverkas ändå i samma fabrik i Kina.

Nämn den bara, jag har tydligen missat den.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 20 februari 2009 - 21:14.


#27

Postad 20 februari 2009 - 21:09

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Bara att kolla under Kontaktdon-Nätanslutningar finns mer 20st.

#28

Postad 20 februari 2009 - 21:15

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Har inte gjort några inköp än, men varför inte köpa supras grendosa?

Varför köpa den om du inte har jordat uttag?

hifi_fan

#29

Postad 20 februari 2009 - 21:20

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Bara att kolla under Kontaktdon-Nätanslutningar finns mer 20st.

Vilken av de motsvarar Supras kvalitet?

hifi_fan

#30

Postad 20 februari 2009 - 21:27

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Vilken av de motsvarar Supras kvalitet?

hifi_fan


De flesta skulle jag säga Elfa säljer till yrkesmän och jag tror inte att det är skit kvalité om de ska användas i industrier å hemma.

#31

Postad 20 februari 2009 - 21:31

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

De flesta skulle jag säga Elfa säljer till yrkesmän och jag tror inte att det är skit kvalité om de ska användas i industrier å hemma.

Nämn bara en som motsvarar Supras kvalitet!

Och du har provat och du kan bekräfta det.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 20 februari 2009 - 22:13.


#32

Postad 20 februari 2009 - 21:39

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Varför köpa den om du inte har jordat uttag?

hifi_fan


Jordade uttag har jag, men inte kontaktbrunnen på min förstärkare, sabbas skärmen då? Har för mig ja skrev det men :(

#33

Postad 20 februari 2009 - 21:46

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Nämn bara en som motsvarar Supras kvalitet!

Och de har provat och du kan bekräfta det.

hifi_fan


Att du orkar. Vad ska du med den µberkvaliten till? Om den håller i industrier så håller den bakom en TV bänk. En sak skulle vara om man gillar färgen å har pengar att spendera.

End of discussion

#34

Postad 20 februari 2009 - 21:47

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Jordade uttag har jag, men inte kontaktbrunnen på min förstärkare, sabbas skärmen då? Har för mig ja skrev det men :(

Hur menar du?

Har du en fast strömkabel till förstärkaren?

hifi_fan

#35

Postad 20 februari 2009 - 22:10

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Att du orkar. Vad ska du med den µberkvaliten till? Om den håller i industrier så håller den bakom en TV bänk. En sak skulle vara om man gillar färgen å har pengar att spendera.

End of discussion

Jag orkar eftersom du orkar också.

Industrier har inte samma krav som hemma miljön. Kravet på kabeln där är att den skall klara av den smutsiga miljön.
I hemma miljön har du kravet att du skall ha bra ljud och bild utan störningar. Det här kravet tar inte en industri kabel hänsyn till.

Själv använder jag EKLK 3G1.5 kabeln till min Supra grendosa.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 20 februari 2009 - 22:11.


#36

Postad 20 februari 2009 - 22:29

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Har du en fast strömkabel till förstärkaren?

hifi_fan


Hur menar du med fast strömkabel?

Som jag har kopplat nu har jag en förgreningsdosa i ett jordat uttag och förstärkaren i den jordade förgreningsdosan.

Som jag har tänkt mig i framtiden är Supras (eller motsvarande) nätfilter och överbelastningsskydd i det jordade uttaget med mina ev. hemgjorda skärmade kablar!

Det jag undrar är om skärmen blir fullgod eller om nåt annat falerar eftersom jordstiftet i kontaktbrunnen på min onkyo saknas :(

#37

Postad 20 februari 2009 - 22:38

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Eftersom jag har en budgetanläggning med Onkyo 876 och Dalihögtalare


Det är ingen budgetanläggning du har, Onkyo 876 är en mycket bra reciver,vet inte varför du tycker du har budget ?

#38

Postad 20 februari 2009 - 22:43

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Det är ingen budgetanläggning du har, Onkyo 876 är en mycket bra reciver,vet inte varför du tycker du har budget ?


Nej den är helt klart potent och högtalarna är ja mkt nöjd med! det jag kanske menade var att för att man öht ska kunna höra nån skilnad mellan en 1000 eller 5000kr kabel måste man (antar jag) upp på tvåkanalsstärkare och högtalare för ett antal nollor extra?

Ingen köper ju kablar för multum till ett noname all in one entertainmentcenter liksom...

Redigerat av Corpze, 20 februari 2009 - 22:44.


#39

Postad 20 februari 2009 - 22:45

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Detta är ju en högst personlig åsikt och tanke. Men borset från det faktum att det kan vara bra att nätkabeln är skärmad så det inte blir störningar så borde väl den sista metern va lite skit samma i relation till alla mil elen redan färdats innan den kom ut ur uttaget.

Sedan kan det ju vara estetiskt tilltalande med kablar. Jag själv har både Supra och Agile nätkablar men måste nog erkänna att det är mest fåfänga :(.

Redigerat av Chattras, 20 februari 2009 - 22:50.


#40

Postad 20 februari 2009 - 22:59

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Detta är ju en högst personlig åsikt och tanke. Men borset från det faktum att det kan vara bra att nätkabeln är skärmad så det inte blir störningar så borde väl den sista metern va lite skit samma i relation till alla mil elen redan färdats innan den kom ut ur uttaget.

Sedan kan det ju vara estetiskt tilltalande med kablar. Jag själv har både Supra och Agile nätkablar men måste nog erkänna att det är mest fåfänga :(.


Haha, jo visst spelar även fåfängan en roll i det hela, men angående detta med elen så har jag en tanke, nämligen att elen som kommer ur urtaget som färdats ja hur långt som helst, kan filtreras med hjälp av trafo eller sk nätfilter (hur bra nu de fungerar, formodligen tillräckligt för att inte få strömpeakar och hörbar förbättrad ljudkvalitet)

Sedan den andra saken att man faktiskt kan skärma bort strålning och magnetfält från nätkablar (och detta vet jag skulle hjälpa mig då jag hör hur brummandet ökar om jag närmar mina signalkablar med en standard nätkabel)
Tror faktiskt det är många som blandar ihop "lortig" el och oskärmad el som iaf för mig är två skilda saker!

#41

Postad 20 februari 2009 - 23:11

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

Jag orkar eftersom du orkar också.

Industrier har inte samma krav som hemma miljön. Kravet på kabeln där är att den skall klara av den smutsiga miljön.
I hemma miljön har du kravet att du skall ha bra ljud och bild utan störningar. Det här kravet tar inte en industri kabel hänsyn till.

Själv använder jag EKLK 3G1.5 kabeln till min Supra grendosa.

hifi_fan


Jag använder ibland signalanalysatorer som kostar med 6 nollor nya, och har prestanda som får vilken hemstereo som helst att se ut som en tamagotchi, ändå kan man köra med vilken nätkabel som helst utan att äventyra kalibreringen.

PS
Man smutsar inte gärna ner där dessa grejor står, industri behöver inte betyda olja och rök...

#42

Postad 21 februari 2009 - 01:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Nämn bara en som motsvarar Supras kvalitet!

Och du har provat och du kan bekräfta det.

hifi_fan


Alltså... jag ser ingen skillnad mellan olika nätkablar... förklara för mig vad skillnaden är och hur stort del kontakterna har i denna ?!

Redigerat av DVD-ai, 21 februari 2009 - 01:46.


#43

Postad 21 februari 2009 - 01:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag orkar eftersom du orkar också.

Industrier har inte samma krav som hemma miljön. Kravet på kabeln där är att den skall klara av den smutsiga miljön.
I hemma miljön har du kravet att du skall ha bra ljud och bild utan störningar. Det här kravet tar inte en industri kabel hänsyn till.

Själv använder jag EKLK 3G1.5 kabeln till min Supra grendosa.

hifi_fan


Bara av rent intresse hur hjälper kabeln till att förbättre ?!
Rensar den signalen från "skärp" eller vad händer, jag vill bara få din synpunkt på den hela :(

#44

Postad 21 februari 2009 - 07:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Furutech har bra honor och hanar. :(

Att Furutechs produkter är dyra och att de kör med en massa pseudovetenskapligt trams i flera olika sammanhang vet jag men varför skulle de vara bättre än andra fungerande kontakter?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 februari 2009 - 07:51.


#45

Postad 21 februari 2009 - 07:46

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Köp dom du TROR är bäst och har råd med....skit i vad andra säger.

#46

Postad 21 februari 2009 - 07:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag använder ibland signalanalysatorer som kostar med 6 nollor nya, och har prestanda som får vilken hemstereo som helst att se ut som en tamagotchi, ändå kan man köra med vilken nätkabel som helst utan att äventyra kalibreringen.

Ja är det inte märkligt att de ljudintresserade i hemmet skall propsas på den ena kabeln dyrare än den andra med det ena argumentet mer osannolikt än det andra?
I studios, laboratorier och industrier (ofta med mycket känslig utrustning) så ser man väl aldrig att de hela tiden söker nyare och dyrare kablar med fantastiska knappt om ens mätbara superegenskaper?

På annan plats i forumet diskuteras Blue Jeans Cables och deras ambition att göra kablar i "Broadcast Quality". De menar väl i princip att duger det i studion så duger det hemma.

http://www.bluejeans...ast-quality.htm
https://www.minhembi...howtopic=224439

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 februari 2009 - 07:57.


#47

Postad 21 februari 2009 - 07:50

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Köp dom du TROR är bäst och har råd med....skit i vad andra säger.


Av alla trådar om kablar man skummat igenom här på minhembio så lär man sig vad man ska läsa :(

Av nån anledning tenderar de till att bli ja just det som det blivit av denna, lutar åt att det blir ölflex då jag vill ha en kabel som är skärmad, inte som lyfter ljudet och ger mer pump eller nåt dyligt, ljudet är jag jättenöjd med, inte störningarna :blink:

#48

Postad 21 februari 2009 - 07:55

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Bara av rent intresse hur hjälper kabeln till att förbättre ?!
Rensar den signalen från "skärp" eller vad händer, jag vill bara få din synpunkt på den hela :(


Nu gör ni er dummare än vad ni är DVD-ai, denna fråga har vi debatterat i flera trådar och du ställer den enbart pga att kunna såga den,

mittiprick: Det finns studios och det finns studios, ta en titt på de verkligt bra studios, som Rainbow, Abbyroad, Stockfish, bearfamily mm, så skriver dom vad dom använder för kablage.

Stockfish använder på alla Sara K skivor ferromag powercord

#49

Postad 21 februari 2009 - 08:19

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Bara av rent intresse hur hjälper kabeln till att förbättre ?!
Rensar den signalen från "skärp" eller vad händer, jag vill bara få din synpunkt på den hela :(

Jag har provat en Audioquest NRG-3 strömkabel med en köksradio (Grundig Satellit1400) igår.
Först med original kabeln sedan med AQ kabeln. Med AQ kabeln blev mellanregistret och diskanten renare. När jag kopplade tillbaka till lampsladden det blev en hörbar försämring.
Sedan upprepade jag med Supra grendosan. Både lampsladden och AQ kabeln visade en förbättring, men skillnaden blev större med AQ kabeln jämfört med en vanlig grendosa.
Supra grendosan har ett milt filter.

Jag vet inte vad kablarna gör och varför finns hörbar skillnad, men grendosan filter påverkar också lite.

Något sämre ljud får jag om jag byter EKLK kabeln till Supras egen LoRad, då liknar ljudet lampsladdens ljud.
Kanske skillnaden mellan en trådig och flertrådig kabel man hör eller kablarnas olika diameter (0.75, 1.5, 2.5 mm2) påverkar ljudet.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 21 februari 2009 - 08:30.


#50

Postad 21 februari 2009 - 08:52

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

På annan plats i forumet diskuteras Blue Jeans Cables och deras ambition att göra kablar i "Broadcast Quality". De menar väl i princip att duger det i studion så duger det hemma.

http://www.bluejeans...ast-quality.htm

Blue Jeans Cables har inga strömkablar.

hifi_fan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.