Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför exklusiva högtalarkablar...

364 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 June 2009 - 15:07

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Det är ju iofs en komisk "twist" du får till där men det där undrar ju jag också...

Det var bara du som påstod det och nu undrar du. Helomvändning 100%.

Nej jag tycker inte att man skall köpa vilka påståenden som helst. En kort diskussion mellan Audioquest och Audioholics finns att läsa om man är intresserad. Imo mer givande än ett reklamblad.

Den här är en hel onödig diskussion eftersom du inte fattar vad DBS är. Kan du bara citera Audioholics om och om igen, har du inte någon egen argument?

"Shielded @(Alpha)-OCC Conductors eliminate radiated noise"
www.avcables.co.za/Downloads/Main/Downloads/Furutech/Cables/BW-Speaker_REF%20III-N1.pdf
Väntar med spänning på nästa försök... :D

Jag läste bara Svalanders hemsida och det står ingenting om skärm som bara finns i PDF filen som jag inte har läst.
Den här kabel ligger inte i min prisklass men två frågor har jag:

- ljudsignalen som levereras till högtalaren är väldigt hög i styrka, mellan 2-5 Amper. Tror du att det behövs någon skärmning för att förhindra andra signaler för att påverka den?

- Shielded α (Alpha)-OCC Conductors eliminate radiated noise
Formula GC-303 Antimagnetic EMI-Absorbent Modules surround each cable

Utesluter dem inte varandra? Hur kan en EMI filter fungera genom en skärmad kabel?
Evolution II Speaker kabel har ingen skärm.

:D Du är ju på sätt och vis underbar med dina "fakta"...

citat ur Clou katalogen, bedöm själv.

310 T SPEAKER CABLE
Högtalar kabel som i standard utförande är gjord för Bi-wiring, inför 2001 uppgraderad
med en koax-ledare på diskantdelens plussida, och nu inför 2002 också
med extra kraftig Teflon isolering på övriga ledare.
Denna kabel har fördelen av att kunna uppgraderas till 610T Triol och Triol
Royale.
Tillsammans med 101T ett bra Tri-wiringspar.
Specifikation:
􀁸 Ledare av silverpläterad koppar 3 kvadrat och koax 0,9kvadrat mm
􀁸 Teflon isolering (extra kraftig)
􀁸 Skärmning koax 2 strumpor en Low-Noice kolfiber, övriga skärmar 1
strumpa av förtennt koppar.

610 T TRIOL , TRIOL ROYALE
Högtalarkabeln för dig som vill ha lite extra , med möjlighet att använda
både till bi-wiring och bi-amping.Levereras som standard med 4 kablar diskant
och bas var för sig.
610 T Triol har en koax med 3 skärmar på diskantdelen och även på plussidan
på basen, samt grova ledare med extra kraftig Teflon på minussidan.
Skärmning utöver original på koaxkabeln, 3 skärmar av olika legeringar
(folie och strumpor).
610 T Triol kan uppgraderas till Royale
Specifikation:
􀁸 Ledare av silverpläterad koppar 3 kvadrat mm och koax 0,9 kvadrat
mm.
􀁸 Teflon isolering ( extra kraftig)
􀁸 Skärmning koax 2 strumpor, en Low-Noice kolfiber, övriga skärmar
2 strumpor och folie. Royale 4 strumpor och 2 folie
-------

Fråga: Varför använder man koax?

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 14 June 2009 - 15:17.

Postad 14 June 2009 - 16:49

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag läste bara Svalanders hemsida och det står ingenting om skärm som bara finns i PDF filen som jag inte har läst.

Ändå var du helt säker på att Furutechs högtalarkablar inte är skärmade. Ja du ...

Varför de olika kabeltillverkarna använder olika material och metoder får du väl fråga dem om... Du tycks på något konstigt sätt tro att jag promotar dem. Så är det inte... Tvärtom jag ser få sannolika skäl till att tro på många av deras påståenden.

Du kan få kolla på ytterligare skärmade högtalkablar om du vill: Entreq
Dessutom skärmar vi till skillnad från alla andra våra kablar på det enda stället det verkligen är motiverat. I början och slutet av kabeln. Vid elektroniken och vid högtalaren där magnetfälten och strålningen är som starkast. Andra kablar må vara skärmade så att de är tjocka som en underarm mitt på men vid anslutningarna är de alltid oskyddade.

Kanske kan vi avsluta detta sidospår och konstatera att det uppenbarligen är flera som har skärmade högtalarkablar trots att du tydligen inte trodde det.

Edit: Notera att Entreq påstår att det är extra viktigt med skärmad kabel vid högtalaren pga starka magnetfält. Det är innanför där som det, ofta även i dyra högtalare, alltså sitter en enkel och minst sagt måttligt skärmad kabel...

Är det eller är det inte ett problem med magnetfälten? Jag litar ju mer på en högtalarkonstruktör som plockar ihop en högtalare i 40 000 krs klassen än Entreq som säljer dyrkablar (och andra imo mer eller mindre "tvivelaktiga" produkter - AC Wraps, "Hifimöss", m.m.) med tvivelaktiga argument.

Edit: Vad säger ni då om vitsen med exklusiva jumpers när det sitter enkla internkablar strax innanför? Här är ju inte längden någon faktor. Borde inte ett naturligt val då vara att använda t.ex. samma eller liknande som internkabeln?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 June 2009 - 17:30.

Postad 16 June 2009 - 07:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ojoj, man blir ju nästan lite matt men föga förvånad över hur debatten flödar i denna tråd med massiva inlägg som så många andra i ämnet. Jag är impad att du ens orkar stångas med dina motdebattörer mittiprick :D

För din skull hoppas jag att du inser att du aldrig kommer "vinna" över individer som tex bensnake och hifi_fan och andra med samma grundinställning.

Den sistnämnda har ju i tidigare trådar visat hur indoktrinerad vissa kan vara inom vad jag kallar hifi-voodo-världen med allt från hifi-möss, cd-svarvar, esoteriska kablar och shakti-stenar där allt är möjligt och har magiska egenskaper.

Sen att dessa produkter oftast har egenskaper som är helt subjektiva eller tom inbillade och saknar vettiga, logiska eller vetenskapliga förklaringar gör ju det ännu svårare att föra en vettig diskussion kring. Speciellt då det oftast enbart bemöts med "jag hör skillnad, har du lyssnat själv?"

För övrigt håller jag med trådskaparen fullständigt i frågan om internkablage, "svaga-länken" och det som hör därtill. Sen är det egentligen samma grundfrågor vi tidigare diskuterat i tråden om strömkablars påverkan och samma parallell där till hur man isåfall bör byta ut elkablarna från proppskåpet och i väggen (motsv. internkablage i högtalare).

Redigerat av masse70, 16 June 2009 - 11:56.

Postad 16 June 2009 - 13:06

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Finns säkert en vetenskaplig förklaring till varför vissa högtalarkablar är bättre än andra. Men bristen på en sådan förklaring handlar förmodligen på att det saknas en skribent med nödvändig kunskap om ämnet fysik och signalöverföring, som samtidigt orkar yttra sin mening i denna tråd. Ty, signalöverföring handlar ju inte bara om ledningsarea samt resistans vilket många tyckt tro. Snarare finns det teorier som pekar på att ledningsarean bör hållas så tunn som möjligt. Givetvis får inte resistansen bli alltför hög men då används istället fler tunna ledare… Många talar här om att ledningsarean bör hållas tunn eftersom Skinneffekten då påverkar. Detta är förvisso sant, men Skinneffekten har en ytterst ringa betydelse i alla fall när det handlar om induktans (pga ytters begränsad bandbredd inom hifi; ej så höga frekvenser). Men det finns andra fysikaliska effekter (teoretiska) som kan vara av betydelse, där höga frekvenser färdas närmare ledarytan (enl Skinneffekten) vilket kan skapa tidsavvikelser i det överförda frekvensbandet.

Ledningsmaterial, inbördes geometri hos ledarna, isoleringsmaterial och skärmning påverkar givetvis också de egenskaper en högtalarkabel har.

DBS-systemet som används i vissa Audioquestkablar är främst för att minska negativ inverkan som isoleringsmaterialet kan ha på den överförda signalen. Genom att polarisera isoleringsmaterialet i förväg (med det pålagda elektriska fältet som skapats av batterierna) lär inga ytterligare energiöverföringar mellan ledare och isoleringsmaterial kunna ske. Ännu bättre isoleringsmaterial är luft. Men luftspalten gör oxideringen till ett större problem. Eftersom kopparoxid inte leder ström agerar denna yta som en mindre optimal dielektrikum, eller angränsande yta kan agera som mindre optimal ledare.

Postad 16 June 2009 - 17:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

För din skull hoppas jag att du inser att du aldrig kommer "vinna" över individer som tex bensnake och hifi_fan och andra med samma grundinställning.

Det handlar inte om att vinna över någon och det är också viktigt att slå fast att alla får tro, tycka och köpa vad de vill. Däremot så anser jag som du att det är viktigt att lyfta fram sannolika skäl även i dessa frågor. Inte för de som redan sas är "frälsta" utan för att få "de andra" att fundera över att en del saker kanske inte är som de verkar. Tycker det är alldeles för "ljusblått" ibland.

Sen att dessa produkter oftast har egenskaper som är helt subjektiva eller tom inbillade och saknar vettiga, logiska eller vetenskapliga förklaringar gör ju det ännu svårare att föra en vettig diskussion kring. Speciellt då det oftast enbart bemöts med "jag hör skillnad, har du lyssnat själv?"

Ja det är ju ett "frikort" som alltid kommer fram förr eller senare (oftast förr). Det är då jag brukar dra liknelsen med kvinnan i programmet "Hjärnstorm" som fick hjärtklappning av att hålla i ett kullager i tron att det var någon slags ny teknik med Karolinska inblandade. Hon provade ju själv så... :D

Postad 16 June 2009 - 19:15

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Säljer tråd-skaparen billiga kablar ?

Postad 16 June 2009 - 19:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
I hear the sound of drums...

Håll tungan rätt på knapparna nu herrar och damer. Trådar som denna brukar, hur skall vi säga....tendera att spåra ur.

Postad 16 June 2009 - 20:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Viktigast imo att man undviker personligt riktade nedvärderande uttryck och fokuserar på sakfrågorna.

Postad 17 June 2009 - 09:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

I hear the sound of drums...

Håll tungan rätt på knapparna nu herrar och damer. Trådar som denna brukar, hur skall vi säga....tendera att spåra ur.

Amen to that! :)

Postad 17 June 2009 - 11:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
:)

har slutat läsa tråden, orkar inte... ;)

Postad 17 June 2009 - 15:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Finns säkert en vetenskaplig förklaring till varför vissa högtalarkablar är bättre än andra. Men bristen på en sådan förklaring handlar förmodligen på att det saknas en skribent med nödvändig kunskap om ämnet fysik och signalöverföring, som samtidigt orkar yttra sin mening i denna tråd. Ty, signalöverföring handlar ju inte bara om ledningsarea samt resistans vilket många tyckt tro. Snarare finns det teorier som .... snip....

Ja teorier finns det, nästan lika många som dyrkabeltillverkare tror jag. Även företag som Entreq som säljer t.ex. kabelbandage, hifimöss och USB-kabel för 3 papp presenterar teorier för varför deras produkter skulle vara värda sina tusenlappar.

Hur kommer det sig , om nu tillverkarna / försäljarna vet vad som behövs för en "bättre" kabel, att det finns så många olika kablar i avseende material och tillverkningsmetoder? Det har ju framkommit i tråden att man vill ha så bra som möjligt (eller så ren signal som möjligt) mellan förstärkaren och högtalaren.
Uppenbarligen kör, bara för att ta några, t.ex. Audioquest sitt race, Furutech sitt och Entreq skärmar bara vid kontakterna och "häcklar" de som skärmar hela kabeln. De kan ju inte alla ha rätt i att deras kabel är "så bra som möjligt" eller "ger så ren signal som möjligt". Isf är ju några eller alla av deras exklusiva metoder onödiga och verkningslösa.

För mig tyder detta på att de troligen inte har en aning om vad de gör (eftersom de är så olika och deras metoder enligt dem påverkar så kan det iaf inte vara mer än en utav dem som lyckats med "så bra som möjligt") eller att de mycket väl vet att "så bra som möjligt" går att fixa med mycket enklare kablar (som t.ex. internkablaget) men att deras produktbeskrivningar ökar på deras försäljning inte med hjälp av fysik utan med psykologi. Jag tror på det senare.

Läs gärna "När du gör som jag vill" av Henrik Fexeus. Många träffande beskrivningar om hur man kan påverkas av olika saker, bilder eller uttryck.

Postad 17 June 2009 - 18:09

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Om man vill sälja en produkt är det bra att styrka dess positiva egenskaper antingen genom vetenskapliga teorier, eller tester. Jag misstänker att ditt ”missnöje” med de teorier som redovisats av kabeltillverkarna egentligen beror att du saknar konkreta bevis i form av mätningar och blindtester…

Jag är också skeptiskt till argument som är till för att sälja en produkt – och självklart är det inte fel att ibland ta det hela med en nypa salt. Jag har viss kunskap i ämnet fysik och signalöverföring men jag är absolut ingen expert på området. Men jag tycker i alla fall att kabeltjocklek och till viss mån även DBS borde kunna ge mindre inverkan på överförd signal (enligt den fysik jag känner till). Och som det är med många andra ämnen, när man blivit lite mer insatt i något ämne, tex fysik (dvs fysik kunskaper som inte hämtats från produktkataloger, där argument för en viss produkt ges) inser man att förhållande mellan saker och ting inte alltid är så enkla… :)

Postad 17 June 2009 - 19:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Om man vill sälja en produkt är det bra att styrka dess positiva egenskaper antingen genom vetenskapliga teorier, eller tester. Jag misstänker att ditt ”missnöje” med de teorier som redovisats av kabeltillverkarna egentligen beror att du saknar konkreta bevis i form av mätningar och blindtester…

Jag tycker mig kunna se att de ofta antingen använder vetenskapliga argument men att de då är tveksamt applicerbara på det de säljer, (skineffekten t.ex. är ju tydligen en verklighet och ett uppenbart problem inom vissa områden men hur är det när det gäller högtalarkablar?) eller att de använder vetenskapsliknande argument (ofta uttryckt med förkortningar, plustecken eller som Furutech ett "alphatecken") för att få det hela att låta seriöst.

Jag tycker det är lite märkligt att ganska många, som även visat sig i den här tråden, hellre väljer att tro på marknadsföring än t.ex. tekniker och högtalarkonstruktörer. Varför gör man det valet i en fråga som den här som faktiskt handlar om fysik inte mystik (som någon uttryckte det en gång).

Jag är också skeptiskt till argument som är till för att sälja en produkt – och självklart är det inte fel att ibland ta det hela med en nypa salt. Jag har viss kunskap i ämnet fysik och signalöverföring men jag är absolut ingen expert på området. Men jag tycker i alla fall att kabeltjocklek och till viss mån även DBS borde kunna ge mindre inverkan på överförd signal (enligt den fysik jag känner till).

Vet inte om det går att mäta men Audioholics menade iaf att DBS inte skapar de förutsättningar som Audioquest hävdar om jag förstod rätt. Dessutom är det säkerligen svårt för att inte säga omöjligt att avgöra om det är hörbart eller ej (Jonasprivate gjorde det inte men det betyder inte att någon annan inte kan) och det gäller även att se upp för massor av felorsaker till ev. upplevelser. Tom ett blindtest där någon skulle lyckas att statistiskt plocka ut om batteripacket är on eller off skulle inte nödvändigtvis betyda att det är till det bättre eller sämre (eftersom det är subjektivt). En påverkan har isf påvisats men är det en så "ren signal som möjligt" vid on?

Är det så att vi kan bli psykologiskt triggade (t.ex. genom ett högt pris) så att vi kan uppfatta något som egentligen ses som en försämring (t.ex. något markerad bas) som något bättre? Hade produkten varit billig så kanske vi hade upplevt det som en försämring? Jag ser det som högst sannolikt...

Och som det är med många andra ämnen, när man blivit lite mer insatt i något ämne, tex fysik (dvs fysik kunskaper som inte hämtats från produktkataloger, där argument för en viss produkt ges) inser man att förhållande mellan saker och ting inte alltid är så enkla… :D

Nej och det är därför som metoden att fundera över sannolika skäl är så bra. Man får värdera vad och vem man tror på och vad man uppfattar som överdrifter eller ren bluff. Teoreier och argument från dyrkabeltillverkare är imo inte vettigt att använda som sannolika skäl i detta fall. Att de dessutom har en massa olika teorier och argument ser jag som en svaghet men däremot så förstår jag att det är en profilering som kan fungera som bra marknadföring (t.ex. Audioquests DBS som de väl är ensamma om).

Jag ser det alltså som sannolikt att dyrkabeltillverkarna inte säljer "på fysik" trots att de använder fysikaliska uttryck, utan att det som i så mycket annat handlar om psykologi.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 June 2009 - 20:03.

Postad 17 June 2009 - 22:43

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Det finns andra goda exempel på när grekiska alfabetet används i produkter för att dessa skall verka mer trovärdiga eller vetenskapligt förankrade. Jag har för mig att vissa hårschampon sägs innehåller sådana ”mystiska” ämnen. Dessa lär återuppbygga hår och göra det mer levande (dött medium som hår egentligen är, förutom hårsäckarna såklart…).

Enligt min uppfattning skall Skinneffekten bidra så tillvida att vågvektorn hos de högre frekvenser färdas närmare ledarens yta (skinn depth) lite snabbare än de lägre frekvenserna som färdas djupare… Denna effekt är säkert mkt liten men ändock existerande enligt Maxwells ekvationer.

Jag har läst någonstans att DBS i stort sätt skall ha samma inverkan som en längre tids inspelning av kablar. När kablar används under en längre period skall ett jämviktstillstånd uppstå (mellan ledare och isoleringsmaterial), vilket liknar situationen som uppstår med DBS (isoleringsmaterialet polariseras, dvs materialet får ojämn laddnigsfördelning i radiell led). Och så länge batterierna är färska i DBS-systemet skall kablarna låta inspelade och ”färdiga”…

Givetvis handlar mkt utav marknadsförningen av ren psykologi. Detta gäller ju de fresta produkter som säljs idag. Det kan handla om löften om lycka och upprätthållande av ett ungdomligt yttre. Och när det verkar vara för bra för att vara sant, är det ofta så. Då gäller det att ”blicka igenom” dessa tomma fasader och söka efter framgång och lycka på annat håll…

Postad 18 June 2009 - 00:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Det handlar inte om att vinna över någon och det är också viktigt att slå fast att alla får tro, tycka och köpa vad de vill. Däremot så anser jag som du att det är viktigt att lyfta fram sannolika skäl även i dessa frågor. Inte för de som redan sas är "frälsta" utan för att få "de andra" att fundera över att en del saker kanske inte är som de verkar. Tycker det är alldeles för "ljusblått" ibland.

Sådana här trådar och diskussioner fick faktiskt mitt tunnelseende att vidga sig. Jag har äntligen slagit av på köpfarten och börjat koncentrera mig på akustiken. Så även om detta blir ett uttjatat ämne, mycket OT och en hel del skit, så är det bra att det frekvent tas upp. Alltid får det någon att tänka till, nybörjare som hifi-nörd.

Jag har hört att det är tvärtom.. kontakter är inte lika viktiga att skydda med skärmning? Jag menar;
1. Uppe vid terminalerna på min högtalare finns det inte mycket som skulle kunna störa?
2. Terminalerna på ampen är redan "oskyddade" så vad skulle det göra om högtalarkabeln är det vid anslutningen?

Däremot om kablarna ligger runt varandra likt ett ormbo bakom tv-bänken, tar signalen skada då?
Påverkar strömkablarna något utåt som högtalarkablarna känner av?

En "Cable Fresh" på ämnet,
Christian

Postad 18 June 2009 - 05:17

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Oh no Chris, dont go there!!

Youre doomed... :D

Postad 18 June 2009 - 09:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Oh no Chris, dont go there!!

Youre doomed... :P

Hahaha det är ingen fara.. jag har som sagt var backat tillbaka lite tills min akustik är färdig! :D

/Christian

Postad 18 June 2009 - 16:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag har hört att det är tvärtom.. kontakter är inte lika viktiga att skydda med skärmning? Jag menar;
1. Uppe vid terminalerna på min högtalare finns det inte mycket som skulle kunna störa?
2. Terminalerna på ampen är redan "oskyddade" så vad skulle det göra om högtalarkabeln är det vid anslutningen?

Faktum är att Entreq, som alltså skrev det där om att det är viktigast vid kontakterna och att deras högtalarkablar därför är skärmade där, trots detta föreslår att man sätter ett par av deras AC Wraps (kabelbandage) på dessa ställen men som extra rekommendation föreslår de även ett mitt på kabeln!.

Snälla nån... Är det verkligen någon som inte ser igenom deras argument. De säger ju faktiskt emot sig själva...

Dessutom skärmar vi till skillnad från alla andra våra kablar på det enda stället det verkligen är motiverat. I början och slutet av kabeln. Vid elektroniken och vid högtalaren där magnetfälten och strålningen är som starkast. Andra kablar må vara skärmade så att de är tjocka som en underarm mitt på men vid anslutningarna är de alltid oskyddade. Gemensamt för alla högtalarkablarna är att de har väldigt bra placering även i höjdled. Du slipper uppleva fenomenet med att sångaren ligger på golvet och gittaristen håller instrumentet över huvudet.
Avslutning är ju ganska kul... Om du använder billigare kablar så ligger alltså sångaren på golvet och gitarristen håller instrumentet över huvudet. Ja det har vi ju alla hört... :P :D

http://www.entreq.co...asp?PageId=1732

"I jakten på ytterligheter utplacerades naturligtvis Wraps enligt tillverkarens instruktioner.
Här gäller det att även täcka terminalerna.
Som extra rekommenderad åtgärd placerades även sandfyllda Wraps vid högtalarkabelns halva längd."

http://www.euphonia-...i...ost&p=75834

Någon som ser förnuftet i detta... Lyssna själv så klarnar det eller?

Postad 18 June 2009 - 22:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
HAHAHA !!!! :unsure:

jo dom är för underbara, att dom inte bara inser hur patetiska dom är...

Postad 18 June 2009 - 22:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ser ut som sådana där tyngder man har runt benen för att öva upp spänsten ;) . Fina husdjur också...... :unsure:

Postad 18 June 2009 - 22:24

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Före terminalen i förstärkaren, där är det helt oskyddat, men ändå får jag ett bra ljud? Skumt :unsure:

/Christian

Postad 18 June 2009 - 22:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Den här bilden förbryllar mig.. vilka störningar hade han förväntat sig där mitt på golvet och från vad?

Bifogad fil  crossword250.JPG   203K   3 Antal nerladdningar

Matt är ordet...

Postad 19 June 2009 - 03:04

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

jo dom är för underbara, att dom inte bara inser hur patetiska dom är...

Nja... jag tycker kanske inte att patetiska är rätt ord. De som många andra kör med sk "argument" för sina produkter men de var väl kanske lite mer "bonniga" :unsure: än många andra som visserligen säger emot varandra till stor del men knappast sig själva som Entreq.

Patetiska kanske jag däremot kan tycka att en tidining som Hifi&Musik är, som vid ett par tillfällen promotat Entreqs produkter i "lyssningstester".

Postad 19 June 2009 - 03:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Den här bilden förbryllar mig.. vilka störningar hade han förväntat sig där mitt på golvet och från vad?

Speciellt märklig är som sagt deras rekommendation eftersom de gällande sina högtalarkablar nästan skryter med att det inte behövs någon skärmning mitt på kabeln. Man kan nästan tro att det är viktigare att sälja många items än att ha verklighetsbaserade argument... :unsure:

Kanske szoze kan svara på din fråga? Han skrev tidigare i tråden:

Egentligen är ju, som du säkert vet, magnetiska störningar som kommer från högtalarelement ganska snälla jämfört med andra elektromagnetiska störningar som finns runtomkring oss.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 June 2009 - 03:18.

Postad 21 June 2009 - 13:15

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Borde det då inte kunna vara så att det kan löna sig att ha "fina" skärmade högtalarkablar om du har mycket annan elektrisk utrusting och kablar i närheten, men har du mono samt väldigt lite andra kablar och källor i närheten så borde kablarna spela en mindre skillnad ?

detta argument är helt baserat från szoze's

Egentligen är ju, som du säkert vet, magnetiska störningar som kommer från högtalarelement ganska snälla jämfört med andra elektromagnetiska störningar som finns runtomkring oss.

Med det argumentet får vi ju även en anledning till att det är simplet internkablage i högtalarna.

Postad 21 June 2009 - 13:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det finns så mycket lättlurade stackare som föder samvetslösa dyrkabelmånglare. Tragiskt.

Postad 21 June 2009 - 14:05

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Speciellt märklig är som sagt deras rekommendation eftersom de gällande sina högtalarkablar nästan skryter med att det inte behövs någon skärmning mitt på kabeln. Man kan nästan tro att det är viktigare att sälja många items än att ha verklighetsbaserade argument... :)

Kanske szoze kan svara på din fråga? Han skrev tidigare i tråden:

Ni borde ha läst informationen som finns i de citerade länkarna.

De är inte skärmar, bara sandfyllda dämpningsatser. En annan fråga är om de värkar, men då måste man prova själv, tycks ingen här har gjort det.

hifi_fan

Postad 21 June 2009 - 20:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

De är inte skärmar, bara sandfyllda dämpningsatser.

Nu dribblar du åter med påståenden och "fakta" så det står härliga till. Så här stod det i reportaget från Euphonia (Entreq själva länkar till detta på sin hemsida): "Som extra rekommenderad åtgärd placerades även sandfyllda Wraps vid högtalarkabelns halva längd. Ett led i kampen mot oönskade magnetfält och det skulle inte förvåna mig om de även är aktiva mot oönskad högfrekvent instrålning."
Texten är alltså till bilden ovan.

Du tycker inte det är motsägesfullt när de på hemsidan skriver att det inte är motiverat med skärmning mitt på kabeln: "Dessutom skärmar vi till skillnad från alla andra våra kablar på det enda stället det verkligen är motiverat. I början och slutet av kabeln".

Tråkigt med den typ av vilseledande "information" som du upprepat kommer med. Hoppas bara att inte allt för många tar dina "fakta" seriöst...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 June 2009 - 20:38.

Postad 22 June 2009 - 06:50

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Nu dribblar du åter med påståenden och "fakta" så det står härliga till. Så här stod det i reportaget från Euphonia (Entreq själva länkar till detta på sin hemsida): "Som extra rekommenderad åtgärd placerades även sandfyllda Wraps vid högtalarkabelns halva längd.

Vad står i citatet ? Svar: sandfyllda Wraps.

Vad jag har skrivit? Svar: "De är inte skärmar, bara sandfyllda dämpningsatser."

De är altså enligt dig inte "fakta".

Ett led i kampen mot oönskade magnetfält och det skulle inte förvåna mig om de även är aktiva mot oönskad högfrekvent instrålning."
Texten är alltså till bilden ovan.

Du tycker inte det är motsägesfullt när de på hemsidan skriver att det inte är motiverat med skärmning mitt på kabeln: "Dessutom skärmar vi till skillnad från alla andra våra kablar på det enda stället det verkligen är motiverat. I början och slutet av kabeln".

Du skriver: 'skärmning mitt på kabeln'
Jag skrev: 'De är inte skärmar'

Tråkigt med den typ av vilseledande "information" som du upprepat kommer med. Hoppas bara att inte allt för många tar dina "fakta" seriöst...

Det är inte jag som skrev vilseledande information, det var inte jag som skrev texten på deras hemsida.

Jag skrev dessutom: '...bara sandfyllda dämpningsatser. En annan fråga är om de värkar...' , - vilket innebär att jag är tveksam, men jag har inte provat de, jag kan inte uttala mig om de fungerar.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 22 June 2009 - 06:52.

Postad 22 June 2009 - 12:09

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

De är inte skärmar, bara sandfyllda dämpningsatser. En annan fråga är om de värkar, men då måste man prova själv, tycks ingen här har gjort det.

hifi_fan

Och där kom just det berömda och enda ständigt använda argumentet som vi alla visste skulle komma.

"Har du lyssnat själv?"

Angående Entreqs produkter kan jag bara instämma med Hassesolo, hur kan någon vettig människa gå på något sånt patetiskt dravel och mumbojumbo utan någon som helst uppbackning av fakta?

Men dessväre tycks det ju faktiskt finnas de som gör det.

Redigerat av masse70, 22 June 2009 - 12:16.

Postad 22 June 2009 - 12:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Inte för att vara den men det står så här i texten mittiprick citerar.
och det skulle inte förvåna mig om de även är aktiva mot oönskad högfrekvent instrålning."

Med andra ord vet han inte, men håller med om att lägga upp kablar på små styltor och annat är att gå lite väl långt.

Redigerat av jonasprivate, 22 June 2009 - 12:27.

Postad 22 June 2009 - 18:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vad står i citatet ? Svar: sandfyllda Wraps.
Vad jag har skrivit? Svar: "De är inte skärmar, bara sandfyllda dämpningsatser."
De är altså enligt dig inte "fakta".

Är inte helt lätt att förstå vad du menar, men...
Det är alltså så att Entreq på sin hemsida skriver att deras högtalarkablar endast är skärmade vid kontakterna för de menar att det är enda stället som det är motiverat.
I bildreportaget på Euphonia (som Entreq även länkar till) står det tydligt och klart att som extra rekommenderad åtgärd placerar de AC Wraps även mitt på kabeln.
Tycker inte du att det ser märkligt ut att de rekommenderar att man placerar en wraps mitt på högtalarkabeln när de samtidigt skriver att det inte är motiverat med skärm där?

På euophonia står det att de placerar ett wraps mitt på kabeln "som ett led i kampen mot oönskade magnetf'ält". På hemsidan skriver Entreq att de skärmar kablarna endast "där magnetfälten och strålningen är som starkast" (dvs ej mitt på kabeln). Fortfarande inget märkligt resonemang eller vad tycker du?

Jonas: Det handlar inte om vad personen på Euophonia vet eller inte vet, hör eller inte hör. Det är Entreqs rekommendation det handlar om och det imo därmed dubbla budskapet.

Du tycker alltså att kabelstyltorna är märkligare än att placera en läderpåse med sand och metallspån på ett ställe där man inte anser sig behöva skärma en högtalarkabel? Jag tycker nog de går hand i hand jag... :)

Du skriver: 'skärmning mitt på kabeln'
Jag skrev: 'De är inte skärmar'
Det är inte jag som skrev vilseledande information, det var inte jag som skrev texten på deras hemsida.
Jag skrev dessutom: '...bara sandfyllda dämpningsatser.

Kan du förtydliga vad du menar med dämpningssatser då?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 June 2009 - 19:09.

Postad 22 June 2009 - 18:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nej jag tycker påsar och allt annat konstigt dom sysslar med är överdrivet. :)

Postad 22 June 2009 - 20:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Är inte helt lätt att förstå vad du menar, men...
Det är alltså så att Entreq på sin hemsida skriver att deras högtalarkablar endast är skärmade vid kontakterna för de menar att det är enda stället som det är motiverat.
I bildreportaget på Euphonia (som Entreq även länkar till) står det tydligt och klart att som extra rekommenderad åtgärd placerar de AC Wraps även mitt på kabeln.
Tycker inte du att det ser märkligt ut att de rekommenderar att man placerar en wraps mitt på högtalarkabeln när de samtidigt skriver att det inte är motiverat med skärm där?

På euophonia står det att de placerar ett wraps mitt på kabeln "som ett led i kampen mot oönskade magnetf'ält". På hemsidan skriver Entreq att de skärmar kablarna endast "där magnetfälten och strålningen är som starkast" (dvs ej mitt på kabeln). Fortfarande inget märkligt resonemang eller vad tycker du?

Jonas: Det handlar inte om vad personen på Euophonia vet eller inte vet, hör eller inte hör. Det är Entreqs rekommendation det handlar om och det imo därmed dubbla budskapet.

Du tycker alltså att kabelstyltorna är märkligare än att placera en läderpåse med sand och metallspån på ett ställe där man inte anser sig behöva skärma en högtalarkabel? Jag tycker nog de går hand i hand jag... :)

Kan du förtydliga vad du menar med dämpningssatser då?

Har du inte vid detta lag från denna och andra trådar där hifi_fan figurerat insett att du inte kommer få något vettigt svar på dina frågor? Jag och många andra försökte få fram nåt vettigt under lång tid utan att lyckas i tex tråden om strömkablar.

Det var exakt samma debatt där, dvs en massa tekniskt dravel utan några som helst fakta och så fort man hade några mer seriösa hårda frågor fick man alltid svaret i en fråga tillbaka i form av "Har du lyssnat själv?"

Sen följde inläggen samma mönster som i denna tråd, dvs man besvarar andras frågor med motfrågor och spär på med felaktiga fakta från frågor som om man inte ens har läst ordentligt samt undviker att svara på själv.

Han gör i denna tråd som i de andra en sak av att märka ord och formuleringar i hopp om att de stödjer hans sak men utan att göra det i praktiken.

Blir lite svårt att föra en saklig debatt då.

För övrigt, är det inte ganska uppenbart för alla här att han vid detta laget inte har något bra svar på alla våra sakliga frågor?

Varför ödsla mer tid på att stånga huvudet i väggen?

Redigerat av masse70, 22 June 2009 - 21:11.

Postad 23 June 2009 - 09:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, sammanfattar ganska bra anlednignen till att jag inte orkar vara delaktig aktivt i dessa kabeldebatter längre...:)
Kan inte annat än att hålla med till 110% !

Postad 23 June 2009 - 15:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
masse70: Även om jag, som du förstår, håller med om det mesta av dina reflektioner så ogillar jag att man pratar om folk i tredje person. Blir lätt en hånfull och lite mobbningsaktig stämning vilket jag tycker är tråkig stil (finns fler och kanske värre exempel från t.ex "ingen nämnd" i denna och andra trådar).

Även om det ibland kan vara som att köra huvudet i en gummiväg så tycker jag man skall undvika kommentarer om tredje person i möjligaste mån och rikta sig direkt till den det gäller.

Postad 23 June 2009 - 15:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

masse70: Även om jag, som du förstår, håller med om det mesta av dina reflektioner så ogillar jag att man pratar om folk i tredje person. Blir lätt en hånfull och lite mobbningsaktig stämning vilket jag tycker är tråkig stil (finns fler och kanske värre exempel från t.ex "ingen nämnd" i denna och andra trådar).

Även om det ibland kan vara som att köra huvudet i en gummiväg så tycker jag man skall undvika kommentarer om tredje person i möjligaste mån och rikta sig direkt till den det gäller.

Själv anser jag att jag jag var allt annat än otrevlig och mobbades. Jag tyckte det var ett rätt sakligt inlägg som faktiskt stämmer på de punkter jag nämnt med hänvisning till tidigare trådar med berörda parter och frågeställningar. Sen tycer jag rent personligt att det inte låter mer otrevligt eller blir mer mobbing bara för att man talar i tredje person, snarare tvärtom. Men alla funkar vi olika.

Men jag förstår din poäng och ska undvika det mer i din tråd :(

Dock blir man lite smått matt till slut när man ser samma sorts debattteknik vevas om och om igen i tråd efter tråd, då är det svårt att hålla tyst ;)

Postad 24 June 2009 - 11:37

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Bifogad fil  crossword250.JPG   203K   3 Antal nerladdningar

Matt är ordet...

Han kanske har elkabel gå precis på den platsen under golvet :lol:

Postad 24 June 2009 - 17:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Nja... jag tycker kanske inte att patetiska är rätt ord. De som många andra kör med sk "argument" för sina produkter men de var väl kanske lite mer "bonniga" :lol: än många andra som visserligen säger emot varandra till stor del men knappast sig själva som Entreq.

Patetiska kanske jag däremot kan tycka att en tidining som Hifi&Musik är, som vid ett par tillfällen promotat Entreqs produkter i "lyssningstester".

Inga fel med ett par justa kablar.

Postad 24 June 2009 - 23:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Inga fel med ett par justa kablar.

Absolut inte, så länge man vet vad det är man köper bara och inte lyssnat på försäljarsnack.

Postad 25 June 2009 - 08:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mitt recept på dom bästa kablarna !!

Kabel: RG59
kontakter: Akustic MGT RCA (från Hifikit eller liknande finns på biltema...)
Eventuell strumpa eller liknande på...

summa ca: 150-300kr/kabel och då får man en sjutk snygg kabel som är så bra som det bara kan bli, och med låsbara RCA kontakter så att inget glapp kan uppstå :lol:

alltså, bästa möjliga kabel för 300kr :lol: (150kr med biltemas kontakter)

Redigerat av DVD-ai, 25 June 2009 - 11:58.

Postad 25 June 2009 - 11:44

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Eventuell strumma eller liknande på...

summa ca: 150-300kr/kabel och då får man en sjutk snygg kabel som är så bra som det bara kan bli, och med låsbara RCA kontakter så att inget glapp kan uppstå :lol:

Hur har du kommit fram till att det är den bästa kabeln? Vad är det som gör denna kabel bättre än tex. 5:- kabeln på biltema?

Postad 25 June 2009 - 11:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
komplett kabel med kontakter och allt för 200-300kr, som ser bra ut och har exakt den fungtion som det är menignen och som jag efterfrågar, det har inte någon kabel för 5kr/m vad jag sett.

jag grundar det på följande.

Jag tycker att dom ser snygga ut.
Jag tycker inte att dom försämrar ljudet något.
jag tycker att det är billigt med tanke på utssende och fungtion.
Jag tycker att dom känns kvalitativa.
Jag vet att 75Ohm karaktär är väldigt bra i många sammanhang = användbar och mångsidig kabel som kan användas som digitalbakel med bra resultat.

Du glömmer att jag skriver vad jag anser vara bästa, inte vad som nödvändigtvis är det för alla och i alla sammanhang...
Jag fördrar t.ex. en nätkabel när jag ska koppla in strömmen i min anläggning, och en DVI mellan dator och skärm, för att nämna några...

Redigerat av DVD-ai, 25 June 2009 - 12:00.

Postad 25 June 2009 - 12:01

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Är denna kabel bättre, lika bra eller sämre än "genomsnittligt" internkablage?

Postad 25 June 2009 - 12:08

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Det låter snarare som en signalkabel än högtalarkabel men du kanske har samma typ av kabel både till signalkabel och högtalarkabel?

Postad 25 June 2009 - 13:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
nej det är en kabel menar för lågnivå signal.

Efter som alla möjliga kablar m.m. började diskuteras så drog jag till med en lågnivå signalkabel :)

Postad 25 June 2009 - 15:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Bensnake: Upprepar ett par frågor jag hade tidigare (du kanske missade dem då du inte varit aktiv i tråden på ett tag?). Är speciellt intresserad av en utveckling av ditt blindtest... Den andra frågan var väl nästan retorisk egentligen (då svaret imo är ganska självklart även om det säkert ses som tråkigt - inget värde alls).

Hur var det nu med frågorna jag hade på två saker som du tog upp?

Ang. erfarenhet så läste jag i en annan tråd om hur en minst sagt "erfaren" hade skaffat sig en cd-spelare och slog fast att den helt klart var det bästa i klassen upp till 10 000 kr. Ett par månader sedan så var den borta och hade ersatts av något annat. Nu var den helt plötsligt bara bästa köp för 5 000 kr. Hur mycket var hans erfarenhet värd för någon annan än han själv tycker du?

...och...

Ditt blindtest blir jag ändå nyfiken på. Hur utfördes det och vad jämförde du? Kanske redan har beskrivit det och delat med dig på annan plats?

Postad 25 June 2009 - 18:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Efter som alla möjliga kablar m.m. började diskuteras så drog jag till med en lågnivå signalkabel :)

Fast alla möjliga kablar har inte diskuterats utan fokus ligger på högtalarkablarna. Kanske får bli en tråd med liknande frågeställning gällande t.ex. signalkablar... ;)

Postad 25 June 2009 - 18:39

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Är denna kabel bättre, lika bra eller sämre än "genomsnittligt" internkablage?

Bra intern kablage då får du titta efter cardas kablar .

Postad 25 June 2009 - 21:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fast alla möjliga kablar har inte diskuterats utan fokus ligger på högtalarkablarna. Kanske får bli en tråd med liknande frågeställning gällande t.ex. signalkablar... ;)

jo men säger väl jag supra rondo då...

eller så biltema, OnOff eller liknande fungerar lika bra men är inte så snygga :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.