Postad 18 november 2009 - 09:54
Postad 18 november 2009 - 09:57
Jag var inte heller speciellt impad av det klippet, visst var det bättre än DVD kvalla, men knappast lika bra som en average blu-ray.provade att streama Avatarklippet i HD, funkade fint men jag var inte så imponerad av bildkvaliten. Var det verkligen 1080p? Skall prova en film senare men jag tvivlar starkt att detta kommer vara nåt jag använder. Hyfsat dyrt, inget HDljud och Xboxen låter för mycket.
Postad 18 november 2009 - 10:03
Sen kollade jag lite på storlekarna på filmerna. Filmer i hd på runt 2h 20min verkade ligga på 10GB. Hur är detta jämfört med BD-filmer, ni som kan sånt? Antar att storleken har viss betydelse i detta fall?

Postad 18 november 2009 - 22:52
Kolla in Watchmen-trailern som finns i 1080p.Jag kör en Pioneer PDP-5080XD och blev inte heller så impad av bilden. Visst var det bättre än DVD, men det var datoranimerat vilket gör att t.o.m vanlig DVD ser toppen ut.
Skulle gärna vilja se en vanlig film, dvs ej animerad för att se hur det ser ut. Så det blir till att hyra någon som man inte tänker köpa så får man utvärdera sedan.
Postad 19 november 2009 - 02:27
Dyrt vet jag inte om jag tycker det är, inte nämnvärt dyrare än att hyra vanlig dvd här iaf. Möjligt att det är billigare på större ställen, finns ingen direkt konkurrens om uthyrningen här. Bara hoppas att utbudet på nyare filmer kan bli lite bättre.
Jag tänker väl mer på typ Lovefiml 3st bluray/99:- och då får man HDljud och slipper dammsugaren

Vi enas om "inte så billigt då"

Inte för att vara sån, men din bildvisare är ju knappast den bästa heller. En 37'' sharp lcd från 2006, som naturligtvis inte heller visar 1080p. Även om upplösning inte är så viktigt.
Fast du kanske har en annan bildvisare som inte finns med i ditt galleri.
Såg snuskigt bra ut på min Pioneer 5090 iallfall.
Jo det kan jag hålla med om, min tv har några år på nacken!

Jag tycker ändå att bildkvaliten var ganska långt ifrån när jag spelar en bluray i min Panasonic eller kollar 1080p på Tvixen med samma bildvisare, nu streamade jag Avatar med en 10/1 lina iofs, kanske blir bättre bildkvalite om man downloadar den? Eller så är bildkvaliten på filmen Avatar inte speciellt bra? Jag var inte imponerad i alla fall. Skall kolla Watchmenklippet som någon tipsade om i tråden och se om det ser bättre ut, streama/downloada.
Redigerat av genstruktur, 19 november 2009 - 02:35.
Postad 19 november 2009 - 02:36
Postad 19 november 2009 - 06:33
Det var ju vanligt stereoljud i det klippet. Varför vet jag inte...Tyckte också att bilden var bara sådär (tittade bara på avatar-klippet) men hade nog mest problem med ljudet som kändes extremt platt.
Postad 19 november 2009 - 13:56
Jag tänker väl mer på typ Lovefiml 3st bluray/99:- och då får man HDljud och slipper dammsugaren
.
Vi enas om "inte så billigt då"
Ja, Lovefilm är ju billigare, men det här är ju on demand, så mest rättvist borde vara att jämföra med lokala filmuthyrningen där man får filmen på en gång. Vill man impulshyra en film en fredagkväll funkar inte Lovefilm så bra

Postad 19 november 2009 - 14:29
Ja, Lovefilm är ju billigare, men det här är ju on demand, så mest rättvist borde vara att jämföra med lokala filmuthyrningen där man får filmen på en gång. Vill man impulshyra en film en fredagkväll funkar inte Lovefilm så bra
Jo det är väl just som impulsköp det funkar, ingen som tänker igenom sitt köp skulle betala det stålarna för en "HDfilm".

Redigerat av genstruktur, 19 november 2009 - 14:30.
Postad 19 november 2009 - 14:39
Postad 19 november 2009 - 16:40
Tycker det var klart godkänd för on-demand. Nu får de bara ta och skaka fram lite bättre utbud och lägre pris, men de klår redan vår lokala videobutik som tar 60 spänn för att hyra en blu-ray ett dygn

Postad 19 november 2009 - 17:30
Testade att kolla på Matrix i HD igår på vår 46" 1080p LCD-TV via en 10/10-lina. Definitivt inte blu-ray-kvalitét, men helt klart bättre bild än DVD. Tyckte det såg bättre ut än Avatar-klippet gav intryck av. Ingen märkbar lagg i uppspelningen, men man märkte att den switchade till lägre bitrate ett par gånger.
Tycker det var klart godkänd för on-demand. Nu får de bara ta och skaka fram lite bättre utbud och lägre pris, men de klår redan vår lokala videobutik som tar 60 spänn för att hyra en blu-ray ett dygn
Jag håller med, streamade Full metal jacket igår, och kvalitén går väll att diskutera. jag har 100/100mbit...
Men, klart bättre än dvd, och klart bra för att vara on-demand... Och klart bättre än att gå och hyra den i gårdagens storm

Postad 19 november 2009 - 22:39
Är mitt i en köksrenovering här hemma så jag hinner inte hyra en film själv och kolla...
Postad 19 november 2009 - 22:50
Nu har ju en del provat så svaret bör finnas - går det att få svensk text eller inte?
Är mitt i en köksrenovering här hemma så jag hinner inte hyra en film själv och kolla...
Nej, det finns inte svensk textning. Det verkar faktiskt inte finnas någon textning alls....
Postad 20 november 2009 - 00:26

Postad 20 november 2009 - 06:56
Postad 20 november 2009 - 10:19
Redigerat av genstruktur, 20 november 2009 - 10:22.
Postad 20 november 2009 - 15:30
För oftast börjar filmen på en lägre bitstream för att sedan öka till 1080p om bredbandet klarar av det stabilt. Det positiva med detta är att man slipper "Buffering" som andra tjänster som SF Anytime, Voddler osv. Så här har helt klart Zune en rejäl fördel gentemot de andra tjänsterna.
Bättre utbud + svensk undertext är det enda jag vill se nu. Gärna TV-serier också.
Postad 20 november 2009 - 15:57
Till er som inte tycker att 1080p ser särskilt bra ut, har ni verkligen kollat så ni tittar på 1080p? Finns en info-ikon man kan klicka på i videospelaren och sedan ser man tidslinje samt ikon som visar vilken kvalité man kollar på.
Jodå, jag kollade på den ikonen. Det var så jag märkte att den drog ner bitraten ibland. Men inte ens med den mätaren på max såg det riktigt lika bra ut som blu-ray. Skulle däremot lugnt säga att skillnaden är så ytterst marginell när man är inne i filmen att man inte märker av den på 46" om man inte sitter för nära TV:n.
Postad 20 november 2009 - 17:48
Sen tror jag nog att endel upplever en sk omvänd placebo eller hur man skall säga, de förväntar sig/tror att det ska vara betydligt sämre bild/ljud och således upplever att det är så, fast det i själva verket inte är alls så dåligt som de vill påskina.
Postad 20 november 2009 - 20:27

Postad 21 november 2009 - 17:52
Postad 21 november 2009 - 17:54
Detta är som sagt on demand streaming så att jämnföra det rätt av med bluray är lite orättvist.
Sen tror jag nog att endel upplever en sk omvänd placebo eller hur man skall säga, de förväntar sig/tror att det ska vara betydligt sämre bild/ljud och således upplever att det är så, fast det i själva verket inte är alls så dåligt som de vill påskina.
Jo det kan jag hålla med om att det kanske inte går att jämföra exakt med bluray men då borde också priset var lägre enligt min mening. Visst det är enklare än att gå till videbutiken/lovefilm etc. men samtidigt lättare att distribuera också....
Redigerat av genstruktur, 21 november 2009 - 17:56.
Postad 21 november 2009 - 18:19
Postad 21 november 2009 - 18:22
Vad jag har förstått så är HD filmerna inte alls 1080p utan dom är VC-1 (aka WMVHD) at 720p, 6.8Mbps video with 5.1 surround och sedan skalas upp till 1080p. Skulle de vara 1080p material fullt ut skulle en film ju ligga på 30 gig minst, så antingen är de 1080p som är ganska hårt komprimerat eller så är de helt enkelt vanlig HD upplösning alltså samma som vi har via vissa HD kanaler.
Jo jag skall väl inte uttala mig alltför mycket innan jag betala och provat det 1gång i alla fall

Men det får se bättre eller lika bra som ett 1080p-klipp på tvixen i alla fall om det skall kännas ok för min del och det är väl motsvarande storlek på filer ofta.
WMVHD? Är det någon bra codec?
Edit:
, ja då borde det vara bra.Aka vc-1
Allt kan faktiskt handla om 360n också?
Redigerat av genstruktur, 21 november 2009 - 18:32.
Postad 21 november 2009 - 18:27
For users recording digital television programming, the recordable Blu-ray Disc standard's initial data rate of 36 Mbit/s is more than adequate to record high-definition broadcasts from any source (IPTV, cable/satellite, or terrestrial). BD Video movies have a maximum data transfer rate of 54 Mbit/s, a maximum AV bitrate of 48 Mbit/s (for both audio and video data), and a maximum video bitrate of 40 Mbit/s. This compares to HD DVD movies, which have a maximum data transfer rate of 36 Mbit/s, a maximum AV bitrate of 30.24 Mbit/s, and a maximum video bitrate of 29.4 Mbit/s.[58]Snittar inte en Blu-ray på typ 35Mbit/s, kanske blir lite tufft att streama det
Så det måste ju vara komprimerat, frågan är hur hårt och hur stor skillnad man ser.
Postad 21 november 2009 - 19:14
Det här stämmer inte. HD-DVD kör/körde mestadels med VC-1 och de ligger, helt garanterat, på 1080p utan att vara så stora som du skriver.Vad jag har förstått så är HD filmerna inte alls 1080p utan dom är VC-1 (aka WMVHD) at 720p, 6.8Mbps video with 5.1 surround och sedan skalas upp till 1080p. Skulle de vara 1080p material fullt ut skulle en film ju ligga på 30 gig minst, så antingen är de 1080p som är ganska hårt komprimerat eller så är de helt enkelt vanlig HD upplösning alltså samma som vi har via vissa HD kanaler.
Postad 22 november 2009 - 02:03
Ledsen, men du kan inte ha en äkta native 1080p bild.Det här stämmer inte. HD-DVD kör/körde mestadels med VC-1 och de ligger, helt garanterat, på 1080p utan att vara så stora som du skriver.
Vad du kan se är en film med komprimerad kvalitet och sedan upscaled.
Postad 22 november 2009 - 02:11
Sådär fungerar ju även Blu-Ray. Bilden är komprimerad även där. Vilket i sig inte alls innebär att den är uppskalad (som det heter på svenska). Uppskalad innebär (eller har du en annan åsikt om det?) att bilden inte har 1080-upplösning på skivan och det har bilden, på såväl HD-DVD som Blu-Ray (eller nja, inte alla filmer, men de flesta).
Postad 22 november 2009 - 09:25

Det hela flöt på bra utan att det hackade eller sänktes i bildkvalitet. Var ju iofs. bara två trailers på en tre-fyra min. vardera

Har en samsung 37" A466 lcd som jag spelade upp på. Var väl helt ok bild men inget man kanske går upp i brygga för

En undran bara, om man hyr en hel film och sen kanske måste stänga av halvvägs in i filmen för något skäl.
Nästa gång man drar igång xboxen samt filmen, får man någon fråga om man vill fortsätta där filmen slutade då eller nåt? Vore ju himla praktiskt liksom med något autobokmärke .
Redigerat av Chrester, 22 november 2009 - 09:26.
Postad 22 november 2009 - 10:23
Provade igår lite filmtrailers. Avatar och chronicles of riddick. Körde först det där network-testet och den tyckte att jag skulle ha hd-upplösning fast jag kör med xbox wifi
Det hela flöt på bra utan att det hackade eller sänktes i bildkvalitet. Var ju iofs. bara två trailers på en tre-fyra min. vardera
Har en samsung 37" A466 lcd som jag spelade upp på. Var väl helt ok bild men inget man kanske går upp i brygga för
En undran bara, om man hyr en hel film och sen kanske måste stänga av halvvägs in i filmen för något skäl.
Nästa gång man drar igång xboxen samt filmen, får man någon fråga om man vill fortsätta där filmen slutade då eller nåt? Vore ju himla praktiskt liksom med något autobokmärke .
Jodå, du kan välja att fortsätta där du slutade sist.
Postad 22 november 2009 - 11:06
http://en.wikipedia.org/wiki/VC-1
Kanske är så att Zune ligger nånstans i medium-profile, på maximum bitrate på 20 Mbits/s?
Postad 22 november 2009 - 14:20
Postad 22 november 2009 - 15:42
Redigerat av Unregistered94c28536, 22 november 2009 - 15:43.
Postad 22 november 2009 - 17:16
Men visst, du har visat att du kan kopiera text.
Postad 23 november 2009 - 06:58
Vad jag har förstått så är HD filmerna inte alls 1080p utan dom är VC-1 (aka WMVHD) at 720p, 6.8Mbps video with 5.1 surround och sedan skalas upp till 1080p. Skulle de vara 1080p material fullt ut skulle en film ju ligga på 30 gig minst, så antingen är de 1080p som är ganska hårt komprimerat eller så är de helt enkelt vanlig HD upplösning alltså samma som vi har via vissa HD kanaler.
De är 1080p. Ska inte snurra upp dig för mycket på vad BluRay klarar av, en del filmer där använder VC-1 också vilket är en av koderna som kan användas.
Tar vi och tittar på pirat scenen så ligger en 720p film på max 4,5gb och 1080p på max 8,2gb (DVD-r o DVD DL standarder).
Kan lova dig att det extra utrymme som fås vid 1080p versionerna syns tydligt. Codecen är x.246 men samma resultat lär inte vara några problem VC-1.
Antag sen att de är ordentligt kodade, flera passes osv, så lär det inte vara några problem.
Skulle gissa på att de ligger runt 8-12gb per film, 1080p i upplösning och ljudet är kodat i WMA.
Angående HD DVD så var alla filmer 1080p.
Postad 24 november 2009 - 12:52
mycket mera än upplösningen hur bra/dålig bildkvaliteten är på en film.
Postad 24 november 2009 - 13:07
Men det var inte det Guggen påpekade, han sa att för att det var VC-1 så kunde det inte vara 1080p, vilket är ett felaktigt påstående.
Postad 26 november 2009 - 19:33
Tar vi och tittar på pirat scenen så ligger en 720p film på max 4,5gb och 1080p på max 8,2gb (DVD-r o DVD DL standarder).
det där stämmer ju inte. finns filmer som är uppemot 15gb och mer om jag inte minns fel? däremot tycker jag det är uselt att man inte kan få svenska subs när man pungar ut med 50kr faktiskt. men ska ändå ta och hyra ett par rullar för att visa lite good will

Postad 26 november 2009 - 19:44

Känns som att de tappar ganska många icke-engelsktalande kunder när de inte erbjuder text som borde vara relativt enkelt att fixa.
Så fort det dyker upp kommer i allafall jag börja utnyttja tjänsten!
Postad 26 november 2009 - 19:50
det där stämmer ju inte. finns filmer som är uppemot 15gb och mer om jag inte minns fel? däremot tycker jag det är uselt att man inte kan få svenska subs när man pungar ut med 50kr faktiskt. men ska ändå ta och hyra ett par rullar för att visa lite good will
Well visst finns där annat, dock går dessa som non scene.
Standarden är att en 720p film ska passa en singellayer dvd-skiva och en 1080p film ska passa en duallayer.
Att det finns avvikelser är ju klart. Som sagt så ger ju högre bitrate bättre bild.
Sak samma. Min poäng är att en 1080p film med vanligt DD 5.1 (WMA eller liknande) kan vara runt 10gb melt helt ok kvalite (märkbart bättre än 720p och DVD).
Postad 26 november 2009 - 21:51
Du verkar väldigt insatt i piratscenen både vad gäller film och spel.
Postad 26 november 2009 - 22:17
I så fall är vi förmodligen många som är väldigt insatta i piratscenen...
Postad 01 januari 2010 - 21:40
Postad 01 januari 2010 - 22:06
Postad 01 januari 2010 - 22:25
Verkar märkligt. Jag hyrde The Hangover för ett par veckor sedan, i HD. Hade inga såna problem med den.Wtf!! Tänkte ladda hem en film och titta på tillsammans med frugan. Ok, vi hittade Baksmällan som vi båda kunde komma överens om. Men tyvärr; fanns inte tillgänglig i min region. Efter ytterligare letande hittade vi Coraline, men inta faan fanns den heller i "min region"! Vad är det för skit eller?! Varför finns filmerna valbara om man ändå inte kan hyra dem?!
Postad 01 januari 2010 - 23:33
Fan vad skumt... undra vad det kan bero på då? Får väl ringa suporten i morgon och fråga vad som pågår.Verkar märkligt. Jag hyrde The Hangover för ett par veckor sedan, i HD. Hade inga såna problem med den.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar