Hegel D10 DAC.
139 svar till detta ämne
Postad 10 April 2010 - 09:26
Sondek
-
Sondek
-
Användare
-
-
194 inlägg
Att man upplever det som att ha en matta över högtalarna innan man kopplat in D10:an ger väl en klar indikation på att den gör något bättre
jonathan_forslund: Vad har du för Receiver och högtalare? Vilken signalkälla(cd, dvd eller streamer)?
Ett flertal har ju rapporterat att den låter mindre kliniskt än Benchmark men att den återger minst lika mycket detaljer. Mer följsamt musikaliskt/melodiskt verkar den också vara.
Men ett hemlån och en test i den egna anläggningen är nog att rekomendera innan man slår till
Postad 10 April 2010 - 10:32
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Skrev inte om min anläggning för att jag har testat på tre olika anläggningar nu med samma resultat. (väldigt gott)
Jag har iallafall en pioneer receiver LX60 samt två slutsteg, Emotiva UPA-1. Högtalare är Audiovector S3 Super och jag spelar från en squeezebox eller via usb direkt från datorn.
Jag har även jag testat DAC1 vilket är en väldigt fin dac, men för mig vart den lite för "analytisk" och lite jobbig för mina öron. Tror det är tycke och smak och rekommenderar som sagt test av båda för att hitta vad man själv gillar.
Jo, menade med mattan att det blir rätt så mycket bättre för mig=).
En sak som har slagit oss som testat min är även att ljudet blir så mycket större och det känns som om man ställer isär högtalarna och rummet blir större när HD10 spelar.
Vänliga hälsningar
Jonathan
Redigerat av jonathan_forslund, 10 April 2010 - 10:34.
Postad 10 April 2010 - 18:49
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Ett flertal har ju rapporterat att den låter mindre kliniskt än Benchmark men att den återger minst lika mycket detaljer. Mer följsamt musikaliskt/melodiskt verkar den också vara.
Jag köpte Benchmarken en gång i tiden och den var verkligen klinisk men tog fram allt ur inspelningen - på gränsen till att det blev tråkigt. Nu har jag en HD10 och den är lika bra men utan det kliniska. Är den prisvärd? Inte en aning men den gör sitt jobb i min anläggning iaf. Hade inte skadat med fler ingångar. En optisk endast är ju rent av fånigt till priset.
Postad 12 April 2010 - 06:34
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vad innebär detta uttryck "kliniskt" som ni använder?
Redigerat av Unregistered1254, 12 April 2010 - 06:35.
Postad 12 April 2010 - 10:55
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Vad innebär detta uttryck "kliniskt" som ni använder? 
Som kliniskt rent, sterilt. Kallt, exakt, tråkigt. Det är mest en känsla - dvs inget absolut. Med Hegeln får jag inte detta intryck. Vissa tycker kanske att jag snackar skit men det bryr jag mig inte om eftersom jag sitter nöjd här.
Postad 12 April 2010 - 18:41
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Som kliniskt rent, sterilt. Kallt, exakt, tråkigt. Det är mest en känsla - dvs inget absolut. Med Hegeln får jag inte detta intryck.
Vissa tycker kanske att jag snackar skit men det bryr jag mig inte om eftersom jag sitter nöjd här.
Tror jag förstår vad du menar. Det känns som att musiken har mer "driv" etc. med Hegel om jag förstår det rätt? Så upplever jag Hegel rent generellt, även på förstärkarsidan. Jag funderar på att beställa en HD10 nämligen. Jobbar så mycket att jag inte hunnit provlyssna än.
Postad 22 April 2010 - 22:15
Unregisteredff2dd507
-
Unregisteredff2dd507
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Lånade precis hem en Simaudio moon 300d och har jämfört den med min Cambridge DacMagic. Orättvis jämförelse kanske med tanke på att prisskillnaden är 10.000. De två stora skillnaderna som slog mig direkt var att moonen var knivskarp och gav kontur och kontrast till alla instrument och röster. Det var som att tvätta de smutsiga brillorna och vips så kunde man se igen. Den andra stora skillnaden var, och det är nu jag blivit förvirrad, att den har en ljus klangbild. Allt blir ett snäpp ljusare. Min anläggning är inte åt det bastunga hållet och jag ville ha kvar samma ljudbild som jag hade i dacmagicen. Tusan också.
Hegel har jag tyvärr inte lyssnat på, men nu blev det genast aktuellt. Den ligger 4' under moonen så jag kan inte räkna med samma krispighet i detaljerna men kommer den en bit på vägen och inte ändrar ljudbilden till det ljusare så får det bli den. Dacmagicen känns nu grumlig när man väl lyssnat på moonen.
Jag rekommenderar att låna hem moonen! Simaudio gör kvalitetsgrejer som är värda sitt pris. Har moon i5 förstärkare och är grymt nöjd.
Postad 24 April 2010 - 13:16
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hej,
Lånade precis hem en Simaudio moon 300d och har jämfört den med min Cambridge DacMagic. Orättvis jämförelse kanske med tanke på att prisskillnaden är 10.000. De två stora skillnaderna som slog mig direkt var att moonen var knivskarp och gav kontur och kontrast till alla instrument och röster. Det var som att tvätta de smutsiga brillorna och vips så kunde man se igen. Den andra stora skillnaden var, och det är nu jag blivit förvirrad, att den har en ljus klangbild. Allt blir ett snäpp ljusare. Min anläggning är inte åt det bastunga hållet och jag ville ha kvar samma ljudbild som jag hade i dacmagicen. Tusan också.
Hegel har jag tyvärr inte lyssnat på, men nu blev det genast aktuellt. Den ligger 4' under moonen så jag kan inte räkna med samma krispighet i detaljerna men kommer den en bit på vägen och inte ändrar ljudbilden till det ljusare så får det bli den. Dacmagicen känns nu grumlig när man väl lyssnat på moonen.
Jag rekommenderar att låna hem moonen! Simaudio gör kvalitetsgrejer som är värda sitt pris. Har moon i5 förstärkare och är grymt nöjd.
Bara för att Hegel är billigare finns det inget som pekar på att den skulle vara sämre på något sätt. Den kan mycket väl prestera bättre.
Postad 27 April 2010 - 11:58
Unregisteredff2dd507
-
Unregisteredff2dd507
-
Rookie
-
3 inlägg
Nja, mina erfarenheter av hifi är att du får det du betalar för. Personalen i butiken jag lånade simaudion från beskrev den som inte fullt lika detaljrik och jag har ingen anledning att inte lita på dem (även om det är deras jobb att sälja). De beskrev skillnaden mellan hegel och simaudio som att hegeln hade ett mer blommigt ljud men inte detaljrikt.
Prisskillnaden är ändå 50% . Jag tror dock att hegeln är riktigt riktigt bra. Får ta hem båda och jämföra! :-)
Däremot kan jag säga att det är större skillnad mellan simaudion och dacmagic än dacmagic och min squeezebox, dvs det sitter en ändå helt ok dac i squeezeboxen.
Nånannan som har erfarenhet av simaudio 300d?
Postad 27 April 2010 - 13:29
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Min erfarenhet är att återförsäljare tycker att sitt sortiment, eller det parti det har hemma för tillfället (eller har mycket i lager av), låter bättre än saker som måste beställas hem. Finns en butik som bytte fort mellan Primare och Bladelius ganska regelbundet beroende på vad som fanns i lager. Väldigt roande.
Man får det man betalar för? Knappast.
Finns billiga förstärkare som låter bättre än dyare, billiga högtalare som låter bättre än dyrare, billiga D/A-omvandlare som...
Postad 13 May 2010 - 10:36
ENS
-
ENS
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har haft min HD-10 i ca två månader nu. Hade innan en Cambridge DacMagic och har även haft hemma en Benchmark DAC1 HDR för provlyssning.
Benchmark DAC1 HDR spelar som sagt kliniskt och har en liten ljudbild. Passade inte mig alls.
Hegeln däremot har en stor ljudbild med gott om detaljer utan att vara vass eller klinisk. Dynamiken var ett stort lyft från min DacMagic, trummslag är mycket distinkta. Den spelar dessutom väldigt rent, precis som någon annan sa så var det som att ta bort en slöja från musiken. Rekommenderas starkt men, som alltid, låna hem och testa först. Den kanske inte alls passar i din anläggning.
Jag kör dels optiskt från CD-spelaren samt coax från datorn.
Postad 13 May 2010 - 10:51
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Har haft min HD-10 i ca två månader nu. Hade innan en Cambridge DacMagic och har även haft hemma en Benchmark DAC1 HDR för provlyssning.
Benchmark DAC1 HDR spelar som sagt kliniskt och har en liten ljudbild. Passade inte mig alls.
Hegeln däremot har en stor ljudbild med gott om detaljer utan att vara vass eller klinisk. Dynamiken var ett stort lyft från min DacMagic, trummslag är mycket distinkta. Den spelar dessutom väldigt rent, precis som någon annan sa så var det som att ta bort en slöja från musiken. Rekommenderas starkt men, som alltid, låna hem och testa först. Den kanske inte alls passar i din anläggning.
Jag kör dels optiskt från CD-spelaren samt coax från datorn.
Vad har du för övrig utrustning?
Postad 13 May 2010 - 13:18
ENS
-
ENS
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Vad har du för övrig utrustning?
Högtalare: Dynaudio Focus 220 Slutsteg: Bladelius Balder Försteg: Har ett Plinius M12p, bra försteg men det passar inte riktigt ihop med resten av min anläggning så jag letar nytt.
Postad 13 May 2010 - 14:56
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Högtalare: Dynaudio Focus 220 Slutsteg: Bladelius Balder Försteg: Har ett Plinius M12p, bra försteg men det passar inte riktigt ihop med resten av min anläggning så jag letar nytt.
Tycker du inte om Bladelius försteg?  Trevlig anläggning. Jag funderar själv på ett par Focus 220 II. Tycker Dynaudio fungerar kanonbra med Hegel.
Postad 13 May 2010 - 15:59
ENS
-
ENS
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tycker du inte om Bladelius försteg? 
Trevlig anläggning. Jag funderar själv på ett par Focus 220 II. Tycker Dynaudio fungerar kanonbra med Hegel.
Nej, Bladelius är för slanka och utsträckta i diskanten för min smak. Men slutsteget är grymt bra. Är jättenöjd med mina högtalare, enda nackdelen är att de kräver ett mindre kärnkraftverk för att blomma ut och få en kontrollerad bas men då sjunger det fint. Har faktiskt lånat hem ett Hegel P4a mkII som jag sitter och lyssnar på nu. Precis som du säger så passar det kanon med Dynaudio.
Postad 14 May 2010 - 10:53
bbking
-
bbking
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Mycket prat om DAC:ar nu på forumet. Några fler som lyssnat på denna Hegel HD10?
Och ni som köpt en, hur upplever ni den nu efter inspelning etc?
Hej För fler intryck kolla in sidan: Hegel_HD10
Postad 15 May 2010 - 23:26
donsson
-
donsson
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag äger en Hegel HD 10 sen ca 1,5 mån och jämförde den mot musicstreamer,pro-ject och dacmagic skillnaden för mig var väldigt stor och det kändes som någon beskrev tidigare"som om man tog bort en filt från högtalarna"kan rekommendera denna DAC starkt! den gör verkligen övriga delar av anläggningen rättvisa, kändes helt sjukt att köpa övrig utrustning och spara in på d/a omvandlaren då den största skillnaden i ljudet var antingen när jag bytte högtalare eller när jag bytte DAC.
Som sagt denna rekommenderas varmt
Postad 17 May 2010 - 00:41
bbking
-
bbking
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag äger en Hegel HD 10 sen ca 1,5 mån och jämförde den mot musicstreamer,pro-ject och dacmagic skillnaden för mig var väldigt stor och det kändes som någon beskrev tidigare"som om man tog bort en filt från högtalarna"kan rekommendera denna DAC starkt! den gör verkligen övriga delar av anläggningen rättvisa, kändes helt sjukt att köpa övrig utrustning och spara in på d/a omvandlaren då den största skillnaden i ljudet var antingen när jag bytte högtalare eller när jag bytte DAC.
Som sagt denna rekommenderas varmt
donsson, Säljer du din DAC Magic ? bb
Postad 20 May 2010 - 20:28
donsson
-
donsson
-
Rookie
-
7 inlägg
Postad 20 May 2010 - 23:14
bbking
-
bbking
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Synd,
Annars kanske man kunde slå till. Behöver en till köket.
Jag är väldigt nöjd med D10:an men saknar en fjärr.
Ride on!
bb
Postad 24 May 2010 - 14:40
Unregisteredff2dd507
-
Unregisteredff2dd507
-
Rookie
-
3 inlägg
Har nu lånat hem en Hegel D10 och provlyssnat med mycket gott resultat. Kan verkligen rekommendera den. Första intrycket var oj! Jämför man med min dacmagic så låter den (dacmagicen) grumligt. Det är precis som andra beskrivit att det är något dämpande som tagits bort när man kör med Hegeln. Detta upplevde jag även när jag testade en Simaudio 300d, men mitt problem med den var att den var för ljus i basen och det passar inte alls min anläggning. Hegeln har tvärtom fyllig bas och lyckades pressa ut ännu mer ur mina totem model one. Så pass mycket så jag var tvungen att flytta ut dem från väggen en aning. Har beställt nu hos ljudmakarn och de får in nya till slutet av veckan.
Alla med kvalitetsanläggningar runt 20-30' och uppåt gör rätt i att uppgradera till en Hegel. Det är många som kör dacmagicen men även om den gör ett kompetent jobb så passar den inte i lite mer exklusiva anläggningar.
Postad 30 May 2010 - 09:25
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag var hos en bekant med en Music Hall DAC runt 10 000:-
Men jag hörde bara små, ytterst små subtila skillnader vid cd-uppspelning. Vi växlade mellan cd direkt och via DAC.
Men jag undrar om skillnaderna är så stora med DAC så att det rättfärdigar pengarna?
Postad 30 May 2010 - 10:29
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag var hos en bekant med en Music Hall DAC runt 10 000:-
Men jag hörde bara små, ytterst små subtila skillnader vid cd-uppspelning. Vi växlade mellan cd direkt och via DAC. Men jag undrar om skillnaderna är så stora med DAC så att det rättfärdigar pengarna?
Beror på hur bra D/A som sitter i signalkällan från början.  En Hegel HD10 är ju perfekt för Squeezebox, Airport Epress etc. men kanske mindre värdefull för dem med Primare CD31 som CD-spelare.
Postad 30 May 2010 - 11:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Men skulle alltså den kunna bättre på FLAC filer från en TVIX 6500? Som det är nu får jag lite skira toppar i musiklyssning. Jag tycker fortfarande att min NAD 542 är bättre för musiklyssning.
Postad 30 May 2010 - 12:06
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Beror på hur bra D/A som sitter i signalkällan från början. 
En Hegel HD10 är ju perfekt för Squeezebox, Airport Epress etc. men kanske mindre värdefull för dem med Primare CD31 som CD-spelare.
Håller med. Bättre ljud än en cd-spelare förutsätter såklart bättre DAC'ar än CD'n. Separata DAC har blivit lite upp haussat. Det har nämnts i forumet att en Dacmagic skulle motsvara en 10.000.- CD-spelare. Enligt Cambridge själva är Wolfson DAC'arna samma som 640C plus en enklare up-sampling än 740C. 640C kostade 3500.- Perfekt att kombinera med Dator, DVD å andra sidan. Huruvida en Hegel är en uppgradering beror helt på vad man jämför med.
Postad 30 May 2010 - 12:13
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Men skulle alltså den kunna bättre på FLAC filer från en TVIX 6500? Som det är nu får jag lite skira toppar i musiklyssning. Jag tycker fortfarande att min NAD 542 är bättre för musiklyssning.
En Hegel HD10 skulle förbättra ljuduppspelningen i ditt fall.
Postad 01 August 2010 - 13:34
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Har haft hem Hegeln i Helgen HD 10 ochjämnfört den med Cambride Dac Magic. Visst spelar hegeln bättre, mer hi fi korrekt tycker jag. Men tyvärr är den lite för dyr tycker jag. Cambridge är betydligt mer prisvärd enl mig.
Postad 01 August 2010 - 15:47
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Har haft hem Hegeln i Helgen HD 10 ochjämnfört den med Cambride Dac Magic. Visst spelar hegeln bättre, mer hi fi korrekt tycker jag. Men tyvärr är den lite för dyr tycker jag. Cambridge är betydligt mer prisvärd enl mig.
Vad hade du för övrigt utrustning?
Postad 01 August 2010 - 18:52
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Vad hade du för övrigt utrustning?
Kolla i mitt galleri! Pioneer Pd 9 som drive.
Postad 04 August 2010 - 14:13
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hej!
Kan Hegel D10 DAC lyfta ljudet på en cd-spelare i t ex tvåtusenkronorsklassen till superljud?
Postad 04 August 2010 - 19:11
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hej! Kan Hegel D10 DAC lyfta ljudet på en cd-spelare i t ex tvåtusenkronorsklassen till superljud?
Ja.
Postad 04 August 2010 - 19:59
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Ja.
Låter riktigt spännande då man just nu får Hegel H200 och Hegel D10 DAC ihop för 27500 riksdaler. Eller om man så vill Hegel D10 DAC för 2500 kr om man ändå tänkt köpa en Hegel H200.
Postad 06 August 2010 - 20:58
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Låter riktigt spännande då man just nu får Hegel H200 och Hegel D10 DAC ihop för 27500 riksdaler. Eller om man så vill Hegel D10 DAC för 2500 kr om man ändå tänkt köpa en Hegel H200.
Ja, det är ett helt underbart erbjudande som alla Hegel-återförsäljare har just nu. Mycket prisvärt. Frågan är hur länge CD-spelaren kommer att överleva i och med Spotify, streamers, externa D/A-omvandlare etc.
Postad 06 August 2010 - 21:03
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Hos mig kommer aldrig cdspelaren att lämna av...
kanske åt en ny då
Postad 06 August 2010 - 21:05
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hos mig kommer aldrig cdspelaren att lämna av... kanske åt en ny då 
Är det inte jobbigt att byta skiva? Sen tar de plats, kan gå sönder, etc., etc.
Postad 06 August 2010 - 21:07
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Är det inte jobbigt att byta skiva? Sen tar de plats, kan gå sönder, etc., etc. 
Haha, sååå lat är jag inte
Postad 06 August 2010 - 21:07
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Haha, sååå lat är jag inte 
...än.
Postad 06 August 2010 - 21:09
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
...än. 
Måste skriva det än en gång... Glädjedödare!
Postad 16 January 2011 - 16:14
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Har lånat brorsans hd10, har haft dacmagic tidigare, ljudet.....
Postad 17 January 2011 - 13:10
disromance
-
disromance
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Har lånat brorsans hd10, har haft dacmagic tidigare, ljudet..... 
Kan bara instämma med föregående talare
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|