An error has occured - officiellt erkänt fel
Postad 01 mars 2010 - 21:02
Postad 01 mars 2010 - 21:14
tro nu inte att jag inte fattat att de inte är nån lösning, ville bara se vad som händer...
Redigerat av Unregistered73199dd3, 01 mars 2010 - 21:16.
Postad 01 mars 2010 - 21:21
Postad 01 mars 2010 - 21:26
Postad 01 mars 2010 - 21:32
Det gick alldeles utmärkt att ladda ner uppdatering till Playstation Home, så dom är inte sammankopplade via PSN iallfall verkar det som, alltså finns det möjliga vägar att göra en FW uppdatering i alla maskiner´ju. Det känns som en lättnad, har dom någorlunda duktiga programerare ( Hmmm??) så borde dom ju kunna utnytja ett sådant kryphål på något sätt
Good to know, lär väl visa sig vara no big deal alla 10kr. Frågan är alla dem som inte är på nätet för att kolla information

Postad 01 mars 2010 - 21:34
Det gick alldeles utmärkt att ladda ner uppdatering till Playstation Home, så dom är inte sammankopplade via PSN iallfall verkar det som, alltså finns det möjliga vägar att göra en FW uppdatering i alla maskiner´ju. Det känns som en lättnad, har dom någorlunda duktiga programerare ( Hmmm??) så borde dom ju kunna utnytja ett sådant kryphål på något sätt
Ja, men en remote BIOS-uppgradering kan vara vansklig. Det känns som om den omedelbara krisen fixas av sig självt imorgon. Korrupt data, kan vara förlorad för evigt, och en riktig fix för datumproblemet kommer senare.
Fast man vet ju inte. Det kanske kommer en firmware-uppdatering imorgon som fixar rubb och stubb, inklusive återställandet av korrupta filer. Avancerad och snabb programmering vore kul att se.
Extra kul att se hur de tänker fixa maskiner som inte kan koppla upp sig (instalelrade utan Internetuppkoppling). Gratis uppdatering via Nordisk Film? Pick-up service i hemmet?
Kan bli lite drygt det här för Sony.
Redigerat av Kimpost, 01 mars 2010 - 21:34.
Postad 01 mars 2010 - 21:35
Postad 01 mars 2010 - 21:37
Uppdatera kan man ju ändå göra med ett USB-minne så det har ju inte varit något problem. Min maskin fethängde sig precis vilket den aldrig gjort tidigare, det känns ju mer oroande att man ska behöva skicka iväg skiten på service.
Visst men var får man den ifrån om man inte är haj på internet? Kan man fixa det på usb går ju via psn lika bra
Postad 01 mars 2010 - 21:39
Uppdatera kan man ju ändå göra med ett USB-minne så det har ju inte varit något problem. Min maskin fethängde sig precis vilket den aldrig gjort tidigare, det känns ju mer oroande att man ska behöva skicka iväg skiten på service.
Du har köpt en konsol och kanske inte äger ett usb minne, ska man då vara tvungen att köpa ett för att uppdatera sin konsoll? Nu tror jag ju att alla äger ett lagringsmedia av något slag men endå, det är ju inte vårt fel som konsument att det blir så här.
Det jag menade med mitt tidigare inlägg var ju att uppdateringen kanske kan skrivas via ett annat program i ps3an, alltså om du kan uppdatera Playstation Home utan att vara uppkoplad på PSN, då borde dom ju, iallfall tillfälligt kunna öppna en väg in i ps3ans inbyggda uppdateringsdel och bara langa ut uppdateringen.
Jag är ingen programerare men ser inte riktig svårigheten, men skall inte ta men vatten över huvudet, då kan man ju få det i öronen.
Postad 01 mars 2010 - 21:43
Jag tror nog Sony ordnar instruktioner isåfall så du klarar dig nog med att vara val på internet

Postad 01 mars 2010 - 21:45
EDIT: Alla är kvar, men får väl se sen om dom funkar bara.

Redigerat av Unregistered28641812, 01 mars 2010 - 22:04.
Postad 01 mars 2010 - 21:53
Postad 01 mars 2010 - 21:54
E de här nåt som alla har problem med eller? Var inloggad mellan 16-17 och spelade MW2 utan problem. Vågar man slå på den igen?
Problem med äldre feta Ps3:an
Postad 01 mars 2010 - 21:56
Jag har en sån, 80 gb
Ok, men funkar det så funkar det

Alla har inte det här problemet
Redigerat av jarre008, 01 mars 2010 - 21:56.
Postad 01 mars 2010 - 21:56
CECHA01 - affected
CECHC04 - affected
CECHE01 - affected
CECHG01 - affected
CECHG04 - affected
CECHH01 - affected
CECHK01 - affected
CECHK04 - affected
CECHL01 - not affected
CECHL04 - not affected
CECHP01 - not affected
Har själv en ganska nyinköpt fet-80GB, CECHL04, och har inga problem
Postad 01 mars 2010 - 21:58
Redigerat av Unregistered73199dd3, 01 mars 2010 - 21:59.
Postad 01 mars 2010 - 21:59

Postad 01 mars 2010 - 22:18
Postad 01 mars 2010 - 22:49
Mitt tema är kvar, men datumet står på 2000/01 något...
Kan tillägga att jag spelade Heavy Rain till klockan 3-4 inatt utan problem. Alla troféer visas i konsollen utom Heavy Rain-troféerna.
Får väl titta på American Idol och NCIS ikväll istället då...
Tillägg 1: Kollade mitt PSN-konto genom datorn. Troféerna som var synkade finns kvar.
Tillägg 2: Kom på en märklig sak... Jag satt och spelade om Heavy Rain inatt som jag sa. Jag gjorde allt som man skulle göra för att få ett par troféer, men det dök aldrig upp några (de troféerna som kräver att man spelar igenom en stor del av spelet). Jag misstänker att jag klarade av kriterierna för de nya troféerna efter midnatt och därför fick jag inte dem. Kan det stämma, tro? Jag började nog att spela vid 22.00. Blev inte urloggad när jag spelade så jag tänkte inte så mycket på det.
Redigerat av klarinettmeister, 01 mars 2010 - 23:07.
Postad 01 mars 2010 - 23:01
Så man kan bli deprimerad

Bara gå å lägga sig
Postad 01 mars 2010 - 23:29

Postad 01 mars 2010 - 23:50
wow många inlägg sen jag läste tråden sist.. : för en gång skull har jag lite tur eftersom jag köpte mig en slim i lördags och har lagt över speldata från den gamla på ett usb minne, snacka om timing
men väldigt tråkigt för er som har tjockmodellen
Ännu tråkigare för Sony om de inte kan fixa problemet. Service på 20 miljoner konsoller = gonatt för Sony i spelbranschen.
Postad 01 mars 2010 - 23:52
Ännu tråkigare för Sony om de inte kan fixa problemet. Service på 20 miljoner konsoller = gonatt för Sony i spelbranschen.
Jo det känns ju inte sådär jättespännande att de inte lyckats få ordning på detta ännu, kan ju tyda på att det är något allvarligare än vad man trott innan. Får dock hoppas att det blir ordning i lådan fort nu då BFBC2 vankas.
Postad 02 mars 2010 - 00:05
Verkar som att de som kan komma att få problem med detta är de som inte har synkat dessa med Sonys PSN innan problemen med datumet uppstod. Problemen verkar ha skett för alla samtidigt över hela världen då det är den interna klockan som är orsaken (alltså spelar det ingen som helst roll vilken tid man själv angett) och att konsolen återställt tiden till sista december 1999. Detta är orsaken till att PSN inte funkar då den antagligen inte kan ansluta till PSN, lite som att man får problem ifall man ställer in klockan på pc som då inte längre har certifikat som är korrekta. Liknande problem med datum har fixat sig en dag efter så det är väl bara att hålla tummarna för att så även sker för alla som drabbats.Ajaj. Illa, illa. Tänkte lira litet Heavy Rain nu precis. Kom inte in på PSN och spelet startade inte. Kollade sedan runt på Internet och hittade detta problem. Min modell är en 60 Gb. CECHC04.
Mitt tema är kvar, men datumet står på 2000/01 något...
Kan tillägga att jag spelade Heavy Rain till klockan 3-4 inatt utan problem. Alla troféer visas i konsollen utom Heavy Rain-troféerna.
Får väl titta på American Idol och NCIS ikväll istället då...
Tillägg 1: Kollade mitt PSN-konto genom datorn. Troféerna som var synkade finns kvar.
Tillägg 2: Kom på en märklig sak... Jag satt och spelade om Heavy Rain inatt som jag sa. Jag gjorde allt som man skulle göra för att få ett par troféer, men det dök aldrig upp några (de troféerna som kräver att man spelar igenom en stor del av spelet). Jag misstänker att jag klarade av kriterierna för de nya troféerna efter midnatt och därför fick jag inte dem. Kan det stämma, tro? Jag började nog att spela vid 22.00. Blev inte urloggad när jag spelade så jag tänkte inte så mycket på det.
Redigerat av Jack of all trades, 02 mars 2010 - 00:06.
Postad 02 mars 2010 - 00:12
Jag blir lite imponerad om det plötsligt bara kommer att dyka upp imorgon.
Postad 02 mars 2010 - 00:12
Verkar som att de som kan komma att få problem med detta är de som inte har synkat dessa med Sonys PSN innan problemen med datumet uppstod. Problemen verkar ha skett för alla samtidigt över hela världen då det är den interna klockan som är orsaken (alltså spelar det ingen som helst roll vilken tid man själv angett) och att konsolen återställt tiden till sista december 1999. Detta är orsaken till att PSN inte funkar då den antagligen inte kan ansluta till PSN, lite som att man får problem ifall man ställer in klockan på pc som då inte längre har certifikat som är korrekta. Liknande problem med datum har fixat sig en dag efter så det är väl bara att hålla tummarna för att så även sker för alla som drabbats.
Litet irriterande är det. Skulle lagt mig i tid inatt istället. Undrar hur detta kunde ha blivit så fel i vissa konsoler. Om romarna ändå hade räknat rätt så vi sluppit skottår!
Postad 02 mars 2010 - 00:33
Postad 02 mars 2010 - 00:35
Det kan ju även vara så att vissa komponenter som de använde i de äldra maskinerna inte längre används, det finns ju ett gäng kretsar i maskinen som är off the shelf, och dessa köps in av de som har dem, det verkar vara därför som vissa andra modeller i samma generation inte påverkades.
Nåväl, allt verkar funka bra för mig nu iaf, är inloggad på PSN och klockan går rätt igen.
Redigerat av simulacra, 02 mars 2010 - 00:41.
Postad 02 mars 2010 - 00:35
Haha ja skottår ställer ju bara till det=). Men som jag fattat det är det en kombination av att det är skottår och att det är 2010. Eftersom detta bara (kanske inte rätt ordval men iaf) drabbat de som äger en äldre konsol och inte alls drabbat de som äger en Slim version så tror jag att Sony haft en misstanke om att detta kunde ske. Antagligen hoppas de på att detta ska lösa sig på samma sätt som liknande problem löst sig på andra plattformar om det inte gör det blir det nog till att släppa en firmware uppdatering skulle jag tro.
Det har du nog rätt i. Man ser ju på alla forum och även här att det är vissa modelltyper som har problemen. Det löser sig säkert. Jag lider inte speciellt mycket. Tycker bara det är litet störigt. Finns väl de som blir helt förkrossade.
Postad 02 mars 2010 - 00:40
Ja, det låter mer korrekt (tack för rättelsenDu menar att det inte är skottår och jämnt årtal?

Redigerat av Jack of all trades, 02 mars 2010 - 00:40.
Postad 02 mars 2010 - 01:43
Sony fixar det säkert med FW... Och går inte det så ska jag ha en ny konsoll och jag tänker inte lägga en spänn för att få en ny konsoll.
Och jag ska ha pengar för psykiskt lidande. :rolleyes:
Edit: nu står det undergoing maintenance.
Ja USA är ju USA. Du kan stämma dom för psykiskt lidande eller att PSN problemet påvärkat din psykiska rehabeletering som du får genom att spela MW2. hahaha Go nuts!
Postad 02 mars 2010 - 02:26
Postad 02 mars 2010 - 05:28
Efter att ha startat och avslutat Uncharted 2 några gånger så dök mina trophies upp. Problem 1 löst.
Efter att ha startat spelet och valt LOAD game så fanns en gamesave med datumet 2000-01-01. Den syntes inte när jag tittade manuellt i XMB. Nå jag laddade filen och det fungerar. Jag är på slutet av crushing. Problem 2 löst.
Jag kan säga att jag är rätt lättad nu. Jag har själv sett att jag sett ut som en gnällig fjortis här, men risken att tvingas att spela om så många timmar fick mig att flippa lite. Nu är jag glad igen.
GAMMALT:
Datumet fungerar igen, men mina Uncharted 2 gamesaves är borta. Någon som tror att jag kan räkna med att Sony kommer att släppa en firmware-uppdatering som lagar eventuella korrupta gamesaves (som borde finnas bland fragmenterade filrester), eller är det bara att ge upp den fantasin och spela om?
När jag tittar i trophylistan så finns inte Uncharted 2 med. Synkar jag så dyker ändå inte Uncarted 2 upp. Loggar jag in på PSN via webben så ser jag att mina trophies finns där ändå. Är det här en sån där störd grej som innebär att jag, för att se dem på min PS3 behöver ta en ny UC2 trophy, innan också de gamla dyker upp?
Problemet är att jag bara har chrushing kvar att ta, och det tar ju 'lite' tid att ta den, eftersom jag i sådant fall måste spela om spelet två gånger.
Redigerat av Kimpost, 02 mars 2010 - 07:33.
Postad 02 mars 2010 - 06:43

Postad 02 mars 2010 - 08:09
Postad 02 mars 2010 - 08:17

Jag gjorde iallafall som kerren, nollade genom att plocka det interna batteriet. Funkade alldeles utmärkt.
Orkade inte vänta, tjejen var ju inte hemma och då vill man ju passa på att lira.
Postad 02 mars 2010 - 08:21
Postad 02 mars 2010 - 08:25
Vad var det jag sa; att det inte skulle vara några problem att fixa detta mjukvarumässigt...sen vore det intressant att veta om dom verkligen gjorde nåt eller om dom bara väntade 24h?
![]()
Jag gjorde iallafall som kerren, nollade genom att plocka det interna batteriet. Funkade alldeles utmärkt.
Orkade inte vänta, tjejen var ju inte hemma och då vill man ju passa på att lira.
Ingen mjukvara som uppdaterades, det var bara klockan.
The PS3's internal clock is completely invisible to the end user and is used to sync with PSN, as well as time-stamping trophies and downloadable content activation certificates. Yesterday, with this invisible master clock now set to a date that simply didn't exist due to a misunderstanding of leap years, most trophy-supported games wouldn't launch either online or offline, PSN couldn't be accessed, and the activation certificates for downloaded content became invalid. Those affected were left with a games console that wouldn't play games.
http://www.eurogamer.../digitalfoundry
Postad 02 mars 2010 - 08:26
Jag öppnade min PS3a men insåg att batteriet var svårt att hitta på min orginal 60gigare (utan beskrivning) och att jag inte ville pajja den för en timmes spelande....Vad var det jag sa; att det inte skulle vara några problem att fixa detta mjukvarumässigt...sen vore det intressant att veta om dom verkligen gjorde nåt eller om dom bara väntade 24h?
![]()
Skönt att det funkar i dag igen!
Jag var fett förbannad i går!!!!!!
Postad 02 mars 2010 - 08:38
Ingen mjukvara som uppdaterades, det var bara klockan.
http://www.eurogamer.../digitalfoundry
Ok, allt kan misstolkas om man vill det, låt mig uttrycka mig på ett annat sätt:
Dom var inte tvungna att återkalla PS3:or för att göra nåt hårdvarumässigt.
Postad 02 mars 2010 - 08:50
Ok, allt kan misstolkas om man vill det, låt mig uttrycka mig på ett annat sätt:
Dom var inte tvungna att återkalla PS3:or för att göra nåt hårdvarumässigt.
Ne var bara ett svar på din fråga om de gjorde nått eller inte....svar de gjorde inget.
Postad 02 mars 2010 - 08:54
Ne var bara ett svar på din fråga om de gjorde nått eller inte....svar de gjorde inget.
Ok, återigen, lätt att misstolka.

Anade att dom inte gjorde nåt, skriver nåt lite diffust så tror dom flesta att dom faktiskt gjort nåt aktivt medans dom i själva verket bara väntat.

Nåja, en del felsökning lär dom trots allt ha gjort och förhoppningsvis lärde dom sig nåt "nytt".

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar