Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS63C7705 Samsungs 2010 63" plamsa

309 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 oktober 2010 - 09:22

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Min tv surrar rätt högt (buzzing).
Gjorde en mätning med Samsung där jag ska se vilken volym på tv'n som överröstar surrandet. Blev rätt så hög volym, mkt hägre än vad jag använder vid normalt tv-tittande men Samsung säger bara att det är normal tv volym och att det ej är fel på min tv. Utan att ha kommit ut till mig.

Ska en tv för 30 000 surra så mkt att man får ont i huvudet?

Postad 05 oktober 2010 - 09:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Så Samsung menar att det är helt ok att deras tv buzzar så högt att det överröstar tv ljud fast du har högre volym än normal ? :)

Samsung upphör aldrig att förvåna..

Hör av dig till stället du köpt tv och säg att du godtar inte detta..
Att dom får häva köpet eller så reklamerar du den..

Eller testa snacka med nån annan hos Samsung först.

Postad 05 oktober 2010 - 10:13

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Jag pratar redan med stället där jag köpt den.

Det finns ju ingen mer tv i denna prisklass i den storleken med de funktioner...det är ju det sura :-(

Postad 05 oktober 2010 - 10:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Mm..Du får inte byta mot en annan PS63C7705 av affären ?

Om du skulle få göra det så be att få öppna den i butik och testa.
Nu kan det ju va omöjligt beroende på vad de är för affär.
Och är de en större med fullt i folk å andra prylar som låter så kanske de ändå inte hörs då.

Jo de är ju synd det inte finns så mycket annat att välja på.

Eller häva köpet å ta pengarna tillbaka om de går och ligg lågt några månader om du kan

Postad 05 oktober 2010 - 10:31

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Tråkigt vara utan tv i några månader bara :-)
Inte tagit upp det med butiken än om att få en ny c7705...men de lär ju vilja ha Samsungs godkännande först.

Postad 11 oktober 2010 - 10:01

igloo
  • igloo
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag Så slog till på denna PS63C7705,

riktigt fin bild , men jag har en fråga, kör canal digital HD .

Har en Hd boxen och några kanaler ser det ut som loggan hoppar /flimmrar på , är det fel på tv:n eller är det någon inställning som måste till , som sagt det är bara några kanaler som har detta fenomen

Innan jag bytte tv så vet jag att detta problem inte fanns.

någon som vet vad det kan vara?

Postad 11 oktober 2010 - 12:02

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
jag kör canal digital kabeltv men inte med inbyggd boxmodul utan med en egen box och har ej problemet.

Har du problem med att din surrar mkt?
Sitter på 3,5meters håll och riktar jag örat mot tv'n överröstar surrandet det mesta...otroligt störande när det blir tystare moment i filmer, tv eller tv-spel.

Postad 11 oktober 2010 - 12:29

igloo
  • igloo
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har också extern digial box, men det är 3 kanaler som hoppar , men jag tycker nog inte den surrar så högt att jag stör mig på det,.

tittat jag 1080 p mot min popcorn så vill man gråta på grund av den sjukt fina bilden ,

någon som har tips på hur man kan få se 3d film på , har en ps3 fungerar det att köra 3d blu-ray ?

Postad 11 oktober 2010 - 13:19

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
om du uppdaterar din ps3:a till 3.50 så funkar den med 3d bluray.
Den är dock värdelös på olika 3d format från datorn som min WD TV LIVE är grym på.

Hur långt ifrån din sitter du? Hör du något surr alls om du riktar örat mot tv'n från det avståndet? Vid mute? Vid normal tv volym?

Postad 11 oktober 2010 - 13:22

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej alla,

Köpte efter mycket övervägande en PS63C7705 i förra veckan och hårdtestade både spel från XBOX 360 och film på blu-ray på den igår kväll.

Bara så att ni vet min nivå, jag ser mig inte som en expert eller dedikerad entusiast inom hemmabio eller ljud/bild. Jag är en vanlig konsument som spelar väldigt mycket spel (xbox 360) och ser en hel del film på min TV.

Film:
Filmen var Kick-Ass som spelades upp via PS3. Sjuk bild, helt sanslöst bra. Några saker som jag blev lite irriterad på var när kameran gjorde snabba panoreringar, det blev då någon skum släpeffekt högst upp mot den svarta bildkanten.
Då någon person rörde sig snabbt i bilden (antingen genom att karaktären rörde sig snabbt/gick eller genom att kameran panorerade) blev det en konstig blurrig effekt runt huvudet på folk.
När man ovanifrån (top-down vy) såg en av karaktärerna flyga genom staden i slutet, då såg det liksom ut som om det var två personer som var ute och flög i formation (väldigt tätt iof men ändå). Någon som vet vad det här kan bero på och vad jag kan försöka göra för att bli av med problemen?

Spel:
Kastade in Modern Warfare 2 i xbox 360 och allt flöt på grymt fint. Bytte till Bad Company 2 och var helt plötsligt inte lika nöjd. När jag roterar blir det liksom suddigt och dubbletter av alla texturer i omgivningen. Det märks så klart mer när man roterar snabbt men är klart synligt även när man inte spinner i maxfart. Bytte till Red Dead Redemption och såg samma effekt där, samma sak med Assains Creed II. Släpade tillbaka min fem år gamla LCD (Samsung LE40M61B), kopplade in xboxen och testade samma spel som på nya plasman för att få en jämförelse. Såg att det finns en tendens till samma fenomen även på den gamla TV:n men det är mycket värre på nya plasman. Testade att slå av diverse inställningar som kantutjämning etc men det blev ingen skillnad. Hmm…känns inte helt bra. Någon som vet något om hur man kan få bukt med problemet?

Är det här begränsningar man tvingas leva med med dagens teknik eller finns det sätt/inställningar att gå runt det?

Tack på förhand.:)

EDIT: När jag spelar har jag TV:n i "Game mode". Alla andra inställningar är från fabrik.

Redigerat av Kinamannen, 11 oktober 2010 - 13:57.

Postad 11 oktober 2010 - 13:31

igloo
  • igloo
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej , sitter ca 3 meter från tv_n den surrar lite grann , men inte så mycket som många skriver här,

WD TV LIVE ? vad är det , har en popcorn 110 i dag men den klarar inte 3d, så om jag handlar en WD TV LIVE så skulle jag kunnna spela upp 3d matrial från datorn?

Postad 11 oktober 2010 - 13:43

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
WD TV LIVE är en lite mediastreamer eller vad man kallar det...som popcorn, twix mm...men utan HD.
Min WD tar allt...funkar utmärkt med 3d MKV filer från dator mm.
Kör du windows7 kan den vara lite svår att få till utdelningen men finns en guid här på forumet jag kan länka till om du köper den.

Till killen med dublettproblemen.
Jag såg en konstig dubbelsiluett i en film jag såg i helgen...men det är den enda film/spel jag sett det på... såg Frozen i 720p om det spelar roll.

Jag kör standardinställningen med några små förändringar...svårt bestämma mig om jag är nöjd eller ej med inställningarna. Vilka kör du? Prövat olika med samma resultat?

Vill hitta en inställning som funkar klockrent för tv, film o spel....inte behöva byta.

En Samsung tekniker ska komma hem till mig o lyssna på mitt surr....om han bestämmer att det är normalt surr så får jag betala serviceavgiften. Fantastisk service av Samsung... NOT!

Postad 11 oktober 2010 - 13:55

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Till killen med dublettproblemen.
Jag såg en konstig dubbelsiluett i en film jag såg i helgen...men det är den enda film/spel jag sett det på... såg Frozen i 720p om det spelar roll.

Jag kör standardinställningen med några små förändringar...svårt bestämma mig om jag är nöjd eller ej med inställningarna. Vilka kör du? Prövat olika med samma resultat?

Vill hitta en inställning som funkar klockrent för tv, film o spel....inte behöva byta.

Jag kör med standardinställningarna både för film och game mode. När jag testade spelen provade jag att slå av kantutjämning och någon mpeg korrigering (har inte TV:n framför mig nu och kommer inte ihåg vad inställningen heter) men det blev ingen skillnad. När jag spelade använde jag "game mode".

Håller med om att det vore nice att hitta en inställning som fixar allt men jag tror man får vara nöjd om man hittar en inställning per användningsområde som funkar bra, sen får man motionera tummen och klicka på kontrollen.:)

Postad 11 oktober 2010 - 14:59

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Testade game mode o det såg väl bra ut i spel...lite stark färg kanske...men dne inställningen jag har nu tycker jag funkar bra till film, tv o spel...visst tweaka den lite till lär jag göra.

Pröva spela utan game mod eo se om det blir nån skillnad. Dvs ha tv-tittande inställningen på.

Postad 11 oktober 2010 - 15:14

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Testade game mode o det såg väl bra ut i spel...lite stark färg kanske...men dne inställningen jag har nu tycker jag funkar bra till film, tv o spel...visst tweaka den lite till lär jag göra.

Pröva spela utan game mod eo se om det blir nån skillnad. Dvs ha tv-tittande inställningen på.

Ok, tack. Vilka spel testade du och vilken konsol använde du? Jag är inte så bekymrad över färger, svärta osv, det jag är bekymrad över är att det blir suddigt och att texturerna dubbleras när man roterar (antingen sig själv i ett FPS eller kameran i ett spel med tredjepersonvy). Och sen så klart de där lustiga effekterna med dubbletter av flygande superhjältar och knas runt huvudet på folk som rör sig i filmer...

Redigerat av Kinamannen, 11 oktober 2010 - 15:23.

Postad 11 oktober 2010 - 15:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Prova slå av alla grejor som går att stänga av under inställningar.

I tex red dead redemption eller i gears of war där de är grå miljö så ser jag som gulaktig skugga när jag tittar snabbt med gubben åt vänster å höger.

Jag har en dock en LG

Edit
kinamannen
Det låter verkligen som du har på nått skumt..
Du har inte på nån finktion som trycker in fler bilder för satt få mera flyt ?

Dynamic Contrast Off
Edge Enhancement Off
Digital Noise Filter Off
MPEG Noise Filter OFF
Film mode Off
Motion Judder Canceller Off
Cinema Smooth Off

Testa slå av de du har av dom

Finns en kalibrering här av C7700
Och recension

http://www.flatpanel...p;id=1283773778

Redigerat av moparman, 11 oktober 2010 - 16:05.

Postad 11 oktober 2010 - 15:56

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Spelat Fifa11, nhl 11 och ett par spel till...på xbox360.

Postad 11 oktober 2010 - 19:53

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Hejs!

Undrar om det är någon av er som redan har tvn som hunnit testa 3D material? Hur är bilden något att ha eller? Upplever ni att det är mycket flicker osv läste någonstans att Samsung 3D konversion kanske inte är den bästa, tex i jämförelse med Sony?

Är ju inne på att köpa tvn nu men vill mest ha den pga av den är 3D ready dvs om den inte är något vidare på just den biten så känns det lite b.

Postad 11 oktober 2010 - 20:10

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
[quote name='Alien08' date='Oct 11 2010, 20:53 ' post='3044667']
Hejs!

Undrar om det är någon av er som redan har tvn som hunnit testa 3D material? Hur är bilden något att ha eller? Upplever ni att det är mycket flicker osv läste någonstans att Samsung 3D konversion kanske inte är den bästa, tex i jämförelse med Sony?

Är ju inne på att köpa tvn nu men vill mest ha den pga av den är 3D ready dvs om den inte är något vidare på just den biten så känns det lite b.
[/quote

Plasma visar bättre 3D än LCD så jag det kan jag inte tänka mig. Måste faktiskt säga att jag har blivit riktigt imponerad av bilden denna tv leverar tom i en butik när man fått ställa om den lite. Bra svärta och fina färger. Dock inte 18tkr bättre än LG 250 om man inte måste ha 3D.

Postad 11 oktober 2010 - 21:00

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Bilden du konverterar över till 3d är väl ingen höjdare o lär inte vara på någon tv.
Riktigt 3d material däremot ser riktigt bra ut.

Den lär vara rätt många klasser bättre än Lucky Goldstars tv...

Postad 11 oktober 2010 - 21:51

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

Film:
Filmen var Kick-Ass som spelades upp via PS3. Sjuk bild, helt sanslöst bra. Några saker som jag blev lite irriterad på var när kameran gjorde snabba panoreringar, det blev då någon skum släpeffekt högst upp mot den svarta bildkanten.
Då någon person rörde sig snabbt i bilden (antingen genom att karaktären rörde sig snabbt/gick eller genom att kameran panorerade) blev det en konstig blurrig effekt runt huvudet på folk.
När man ovanifrån (top-down vy) såg en av karaktärerna flyga genom staden i slutet, då såg det liksom ut som om det var två personer som var ute och flög i formation (väldigt tätt iof men ändå). Någon som vet vad det här kan bero på och vad jag kan försöka göra för att bli av med problemen?

Testa att stänga av Motion Judder Canceller. Det bör ta bort den blurriga effekten runt huvuden och kanske även dom andra problemen. MJC fungerar bra på vissa filmer, men inte på alla. Filmer/serier med knepig bakgrund tex djungeln i The Pacific uppvisar rätt mycket oroligheter kring karaktärerna när MJC är på.

Postad 12 oktober 2010 - 01:32

Pulsen
  • Pulsen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Testade game mode o det såg väl bra ut i spel...

Game mode? Jag kan då bara välja mellan bildläge standard, dynamisk, film och slappna av. Ser fler här i tråden som säger sig köra på game mode, hittar ni något bildläge som inte jag hittar eller?

Postad 12 oktober 2010 - 05:33

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Jag står i köpvalet att gå över till en 3D Tv, då jag idag haft min Kuro 60" några år så är man ju lite bortskämd med bra bild!
Dock borde väl tekniken kommit en bra bit sedan 2008.
Hur står sig denna Samsung t.ex mot Kuro i svärta och färg ? Klart att 3D överväger bytet men man vill ju inte få en sämre bild på köpet för 2D material.

Jag har ett Mediacenter kopplad till TVn nu med HDMI allt flyter på 24hz, 50-60 det är inga problem med 1080P 24p på denna TV ?

Då jag också alltid varit förespråkare för Plasma ser jag ingen nackdel att fortsätta med detta, trots svindyra elräknignar :)

Postad 12 oktober 2010 - 07:31

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

Game mode? Jag kan då bara välja mellan bildläge standard, dynamisk, film och slappna av. Ser fler här i tråden som säger sig köra på game mode, hittar ni något bildläge som inte jag hittar eller?

JA game mode är inte jättelätt att hitta...minns inte riktigt var heller...avancerade bildinställningar eller något sånt...leta runt inne i menyerna så finns något som heter game mode eller spelläge...

Postad 12 oktober 2010 - 07:47

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Bilden du konverterar över till 3d är väl ingen höjdare o lär inte vara på någon tv.
Riktigt 3d material däremot ser riktigt bra ut.

Den lär vara rätt många klasser bättre än Lucky Goldstars tv...

Hehe jo har inte heller speciellt bra erfarenhet av LG även fått för mig att de alltid går sönder mellan 1-3 år men detta är såklart subjektivt :-)

Blir väl en sån Samsung snart så fort soffan är betald hehe. Angående elräkning och plasma så borde väl ändå denna vara bra mycket bättre än min 3 år gamla panasonic 50" plasma, at least I hope.

Postad 12 oktober 2010 - 08:04

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
de slår sig för bröstet och säger att det är eko friendly och ska dra mkt mindre ström mm....men 63 tum lär väl dra en del ändå. :-)

Postad 12 oktober 2010 - 08:55

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Prova slå av alla grejor som går att stänga av under inställningar.

I tex red dead redemption eller i gears of war där de är grå miljö så ser jag som gulaktig skugga när jag tittar snabbt med gubben åt vänster å höger.

Jag har en dock en LG

Edit
kinamannen
Det låter verkligen som du har på nått skumt..
Du har inte på nån finktion som trycker in fler bilder för satt få mera flyt ?

Dynamic Contrast Off
Edge Enhancement Off
Digital Noise Filter Off
MPEG Noise Filter OFF
Film mode Off
Motion Judder Canceller Off
Cinema Smooth Off

Testa slå av de du har av dom

Finns en kalibrering här av C7700
Och recension

http://www.flatpanel...p;id=1283773778

Hej!

Tack för svaret, tipsen och länken! Satt igår kväll hemma och testade alla möjliga inställningar tillsammans med Red Dead Redemption. Slog av allt som du nämner men märkte ingen påtaglig skillnad. Det skumma är att allt flyter på fantastiskt bra i Modern Warfare 2, men i Bad Company 2 som också är ett FPS ser det ut som skräp när man roterar. Kan det ha något med spelets bilduppdatering att göra?

I Red Dead Redemption testade jag att slå av "Game mode" och istället köra i "normal" för att då kunna fippla lite med Motion Judder Canceller. Satte den på "Demo" vilket innebär att man får se hur det ser ut med respektive utan MJC på olika delar av bilden. Problemet med dubbeltexturer och blurr blev då markant bättre i den del där MJC var aktivt men tyvärr skapade den istället andra lustiga halo-effekter runt objekt i spelet när man roterade som var nästan mer irriterande.

Kom fram till att jag nog ändå föredrar "Game mode" framför de märkliga blurriga halo-effekterna som MJC framkallar men det känns inte helt bra att ha lagt 30 papp på en språjlans ny värsting-TV som är sämre än min fem år gamla LCD i vissa avseenden. :)

Funderar starkt på att lämna tillbaka den.

Spelat Fifa11, nhl 11 och ett par spel till...på xbox360.

Ok, har också lirat en del FIFA11 på min burk och det funkar utmärkt. Tror att det är värre med FPS-spel där mycket rör sig samtidigt när man roterar, då blir det trubbel. Släng in ett sånt spel och testa så får du se om du ser samma sak som jag.

Postad 12 oktober 2010 - 08:57

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Lirat Medal of Honor och inte märkt något sådant problem alls....

Postad 12 oktober 2010 - 09:10

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Testa att stänga av Motion Judder Canceller. Det bör ta bort den blurriga effekten runt huvuden och kanske även dom andra problemen. MJC fungerar bra på vissa filmer, men inte på alla. Filmer/serier med knepig bakgrund tex djungeln i The Pacific uppvisar rätt mycket oroligheter kring karaktärerna när MJC är på.

Hej och tack för tispet. Jag körde samma film, letade upp de ställen i filmen där jag hade sett mest problem och började sedan fippla med MJC. Kom fram till att det är precis som du säger, när MJC är avslaget är halo-effekterna borta och man blev även av med det där grymt märkliga filtret som fick bilden att se ut som bilden i Kvinnofängelset eller någon annan lågbudgetproduktion. Bilden blev mer filmisk helt enkelt och det är bara positivt. Nackdelen är att det inte alls flyter på mjukt vid panoreringar längre. När jag kollade på filmen första gången var de sjukt mjuka panoreringarna en av sakerna som imponerade mest på mig, det var silkeslent. Testade att slå på "Cinema smooth" och fick bättre panoreringar (men inte lika bra som med MJC aktivt) men vet inte om det sabbar något annat. Måste testa lite mer.

Synd att man måste välja mellan mjuka panoreringar och bra bildkvalitet på en så pass ny och dyr TV som även räknas till de vassaste på markanden enligt de flesta recensioner.:)

Lirat Medal of Honor och inte märkt något sådant problem alls....

Hmm...ok, har märkt att det flyter på grymt bra i Modern Warfare 2 som också är ett FPS men i andra spel (Assasins Creed II, Bad Company 2, Red Dead Redemption) blir det problem. Det verkar variera från spel till spel, kan det ha att göra med spelet framerate?

Postad 12 oktober 2010 - 09:22

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ser i recensioner att de allra flesta som har kalibrerat sin PSXXC7705 (PNXXC8000) efter konstens alla regler (iaf enligt dem själva) sätter Sharpness = 0 i bildinställningarna. Själv tycker jag att man tappar krispighet med att sätta sharpness = 0 men det kanske är så att man inför andra störningar i bilden genom att höja värdet på sharpness? Är det vedertaget att alltid sätta sharpness = 0 av någon anledning?

Postad 12 oktober 2010 - 09:25

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det är inte helt självklart var man hittar det men du hittar det så här:

1. Gå in i huvudmenyn
2. Gå ner till symbolen med kugghjulet (kommer inte ihåg om den heter "Inställningar" eller nåt sånt)
3. I undermenyn till kugghjulet, gå ner till "Allmänt" och välj denna
4. Första alternativet i menyn som dyker upp är "Game mode"

Lycka tlll.

Postad 12 oktober 2010 - 09:50

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Ser i recensioner att de allra flesta som har kalibrerat sin PSXXC7705 (PNXXC8000) efter konstens alla regler (iaf enligt dem själva) sätter Sharpness = 0 i bildinställningarna. Själv tycker jag att man tappar krispighet med att sätta sharpness = 0 men det kanske är så att man inför andra störningar i bilden genom att höja värdet på sharpness? Är det vedertaget att alltid sätta sharpness = 0 av någon anledning?

Sätter du Sharpnes förhögt så får du ju bla halo-effekter runt gubbar osv.

Postad 12 oktober 2010 - 10:00

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Sätter du Sharpnes förhögt så får du ju bla halo-effekter runt gubbar osv.

Ok, tack Hinken för att du upplyser en som uppenbarligen är grön inom området. Men liiite sharpness kan man väl ha för att få lite krisp i bilden så att säga?:)

Postad 12 oktober 2010 - 17:05

rsmg
  • rsmg
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej,

Vad förbrukar denna pjäs i ström ?

Har inte lus-läst hela tråden så ursäkta om det är något som redan står någonstans... :)

mvh

Postad 12 oktober 2010 - 18:18

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

Hej tycker bilden blir alldeles för suddig med sharpness 0 och 1080p material. Kör med sharpness 27 just nu på min PS50C7705 och det fungerar bra.

Postad 12 oktober 2010 - 19:24

Chriz75
  • Chriz75
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ok, tack Hinken för att du upplyser en som uppenbarligen är grön inom området. Men liiite sharpness kan man väl ha för att få lite krisp i bilden så att säga?:)

Bara en fråga är det så att det bara syns när något rör sig ?
Det är inte "phosphor trailing" som du ser då ? (vet själv knappt hur det ser ut)
Flatpanelshd säger ju att det är en av de sakerna som är mindre bra på denna TV.
Flatpanelshd

Står själv i valet och kvalet mellan denna TV och Panasonics 50"s VT. Tycker att bilden är lite vassare på Panasonicen och mycket mindre reflektioner när jag har jämfört i butik, men Samsungen var matad med en sämre källa än Pannan.
Buzzing verkar ju vara problem med båda TVena. Ni alla verkar ha runt 3 meter till TVen och inte tycker att det är problem, själv har jag bara 2,7 meter och är lite rädd för att det är för nära vid normalt TV tittande.

Kör ni på movie läget så som Flatpanelshd rekommenderar ?

/Christian

Postad 12 oktober 2010 - 19:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

man får hoppas på är att Samsungs nuvarande version även fungerar framöver när 3D standarden är spikad.

?
Överförings-standard för 3D-signaler finns det bara en och den spikades i HDMI v1.4

Om sen Samsung stödjer alla signaltyper som finns i HDMI v1.4 låter jag vara osagt (eller jo, de mest krävande icke-mandatory lär den inte stödja, ingen som gör) men för den skull finns det ingen anledningen att prata om olika versioner.

Så mao, du behöver inte oroa dig för att det inte finns nån spikad standard, det gör det.

Redigerat av pacman, 12 oktober 2010 - 19:31.

Postad 12 oktober 2010 - 20:21

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Jag kör standard som jag tweakat lite.
Filminställningen har jag sabbat då jag ändrade efter en seriös sida på nätet...tycker det såg ut som skit. Kan iof ta återställa alla så jag får tillbaka normala film.

Postad 12 oktober 2010 - 21:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Man bör inte ta andras inställningar..
Vist kan man alltid testa men ska de bli bra för din tv+källa så köp DVE och kalibrera själv.
Eller ännu bättre betala nån för en ISF kalibrering

Postad 13 oktober 2010 - 00:31

Pulsen
  • Pulsen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Det är inte helt självklart var man hittar det men du hittar det så här:

1. Gå in i huvudmenyn
2. Gå ner till symbolen med kugghjulet (kommer inte ihåg om den heter "Inställningar" eller nåt sånt)
3. I undermenyn till kugghjulet, gå ner till "Allmänt" och välj denna
4. Första alternativet i menyn som dyker upp är "Game mode"

Lycka tlll.

Lyckades hitta det innan men stort tack iaf! ;)

Postad 13 oktober 2010 - 09:42

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag fipplat så in i bomben med alla möjliga inställningar för att få fason på nya TV:n.

Problemen jag hade med blurr runt huvuden på folk i filmer har försvunnit när jag slog av Motion Judder Canceller, skönt. Tack för råden.

Problemen med skuggtexturer/dubbeltexturer vid rörelser i spel får jag ingen fason på hur 17 jag än gör. Call of Duty: Modern Warfare 2 funkar klockrent utan släpningar, dubbeltexturer eller suddighet hur snabbt jag än roterar och allt flyter på sjukt bra, men alla andra spel jag testat (Assasins Creed II, Bad Company 2, Dead Space, Red Dead Redemption, Bioshock 2 och Gears of War 2) uppvisar samma problem. Det kanske är en sak man måste vänja sig vid när man lirar på plasma som jag inte är van vid men det är märkligt att Modern Warfare 2 funkar så pass bra isf.

Kan det ha något att göra med om Xboxen skickar ut 50 eller 60Hz?

Postad 14 oktober 2010 - 08:32

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag fipplat så in i bomben med alla möjliga inställningar för att få fason på nya TV:n.

Problemen jag hade med blurr runt huvuden på folk i filmer har försvunnit när jag slog av Motion Judder Canceller, skönt. Tack för råden.

Problemen med skuggtexturer/dubbeltexturer vid rörelser i spel får jag ingen fason på hur 17 jag än gör. Call of Duty: Modern Warfare 2 funkar klockrent utan släpningar, dubbeltexturer eller suddighet hur snabbt jag än roterar och allt flyter på sjukt bra, men alla andra spel jag testat (Assasins Creed II, Bad Company 2, Dead Space, Red Dead Redemption, Bioshock 2 och Gears of War 2) uppvisar samma problem. Det kanske är en sak man måste vänja sig vid när man lirar på plasma som jag inte är van vid men det är märkligt att Modern Warfare 2 funkar så pass bra isf.

Kan det ha något att göra med om Xboxen skickar ut 50 eller 60Hz?

Efter fippel, jämförande mellan olika TV och testande av olika spel och inställningar har jag och en kompis kommit fram till hur det ligger till med det fenomen som jag beskrev i ursprungsinlägget.

Slutsatsen är att det inte är TV:n fel. När vi noga jämförde fenomenet vid en spin-a-round på huvudgatan i Armadillo i Red Dead Redemption mellan min gamla Samsung LCD och den nya plasman upptäckte vi att fenomenet med dubbla texturer även finns på den gamla LCD:n (och troligtvis även på nya LCD) men där döljs det till stor del av eftersläpningarna på LCD:n. Eftersom plasman inte har eftersläpningar blir de dubbla texturerna mycket tydligare och skarpare. Man kan alltså säga att plasman är för bra helt enkelt...ehh.

Varför syns det här då inte i Modern Warfare 2? Tydligen körs MW2 i 60fps och då blir det inga dubbelstexturer öht, de verkar endast existera i spel som körs i 30 fps.

Så, eftersom dubbeltexturerna finns både på LCD och plasma men syns mer på plasma kravstår mina funderingar på att lämna tillbaka TV:n och köpa en LCD istället. Även om dubbeltexturer existerar även på LCD är de inte lika synliga p.g.a. eftersläpningar i panelen, vilket gör att spel i 30fps ser bättre ut. Å andra sidan kommer spel i 60fps, där det inte existerar några dubbeltexturer, att se bättre ut på plasma eftersom den inte har några eftersläpningar samtidigt som LCD kommer att visa eftersläpningar även i 60 fps. Låter det som ett rimligt resonemang?

Tack till alla som har kommit med tips och råd.

Postad 14 oktober 2010 - 12:12

Chriz75
  • Chriz75
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Efter fippel, jämförande mellan olika TV och testande av olika spel och inställningar har jag och en kompis kommit fram till hur det ligger till med det fenomen som jag beskrev i ursprungsinlägget.

Slutsatsen är att det inte är TV:n fel. När vi noga jämförde fenomenet vid en spin-a-round på huvudgatan i Armadillo i Red Dead Redemption mellan min gamla Samsung LCD och den nya plasman upptäckte vi att fenomenet med dubbla texturer även finns på den gamla LCD:n (och troligtvis även på nya LCD) men där döljs det till stor del av eftersläpningarna på LCD:n. Eftersom plasman inte har eftersläpningar blir de dubbla texturerna mycket tydligare och skarpare. Man kan alltså säga att plasman är för bra helt enkelt...ehh.

Varför syns det här då inte i Modern Warfare 2? Tydligen körs MW2 i 60fps och då blir det inga dubbelstexturer öht, de verkar endast existera i spel som körs i 30 fps.

Så, eftersom dubbeltexturerna finns både på LCD och plasma men syns mer på plasma kravstår mina funderingar på att lämna tillbaka TV:n och köpa en LCD istället. Även om dubbeltexturer existerar även på LCD är de inte lika synliga p.g.a. eftersläpningar i panelen, vilket gör att spel i 30fps ser bättre ut. Å andra sidan kommer spel i 60fps, där det inte existerar några dubbeltexturer, att se bättre ut på plasma eftersom den inte har några eftersläpningar samtidigt som LCD kommer att visa eftersläpningar även i 60 fps. Låter det som ett rimligt resonemang?

Ok så det är kanske Xboxen som gör nått lurt ?
Finns inga inställningar som man kan fila på i Xboxen då ?
Någon som kan kommentera om detta fenomen också finns på PS3an med denna TVn ?

/Christian

Postad 14 oktober 2010 - 12:24

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0

Ska du skaffa MEdal of Honor?
Om du gör det så kolla om du får samma problem då. Jag får inga problem med det spelet på min tv iaf.

Postad 14 oktober 2010 - 13:03

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Någon som kan kommentera om detta fenomen också finns på PS3an med denna TVn ?

/Christian

Det går inte att göra så mycket i xboxen, man kan i stort sett bara ändra upplösning på utsignalen. Har planer på att låna Red Dead Redemption till PS3 av brorsan för att jämföra.

Ska du skaffa MEdal of Honor?
Om du gör det så kolla om du får samma problem då. Jag får inga problem med det spelet på min tv iaf.

Ok, får se om jag skaffar det...hade egentligen inte tänkt att göra det. Lirar du på Xbox eller PS3? Vilken TV har du?

Postad 14 oktober 2010 - 14:41

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
På xbox360.
Har en PS63C7705.
Det är väl den tv'n som tråden handlar om?

Finns det någon som har denna plasma eller någon annan av Samsungs extra tunna plasmor som fått sin utbytt eller på annat sätt fixad för att den surrar för mkt?

Hade en tekniker hemma som höftade till att min tv nog inte surrar mer än vad tillåtna värdet som han hade hört är 30db. Ingen mätning, inget annat. Helt subjektiv bedömning. Skulle den endast surra 29,9db tror jag inte den överröstar vanligt tv-tittande på 4 meters avstånd.Nästa steg är att ta in den i ett ljudisolerat rum och mäta. rätt ointressant mätning då det inte är där jag sitter och tittar på tv.

Postad 14 oktober 2010 - 15:13

Kinamannen
  • Kinamannen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

På xbox360.
Har en PS63C7705.
Det är väl den tv'n som tråden handlar om?

Sorry, så klart är det så.

Intressant, då har vi exakt samma setup. Kör du via HDMI eller komponent?

Finns det någon som har denna plasma eller någon annan av Samsungs extra tunna plasmor som fått sin utbytt eller på annat sätt fixad för att den surrar för mkt?

Hade en tekniker hemma som höftade till att min tv nog inte surrar mer än vad tillåtna värdet som han hade hört är 30db. Ingen mätning, inget annat. Helt subjektiv bedömning. Skulle den endast surra 29,9db tror jag inte den överröstar vanligt tv-tittande på 4 meters avstånd.Nästa steg är att ta in den i ett ljudisolerat rum och mäta. rätt ointressant mätning då det inte är där jag sitter och tittar på tv.

Åkte du på undersökningskostnaden för teknikern eftersom han inte bedömde den som defekt?

Postad 14 oktober 2010 - 15:52

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Kör HDMI via min Onkyo 607.

Nä slapp undersökningskostnaden idag.

Postad 14 oktober 2010 - 20:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Om spelet är i 30 fps är det inte mycket att göra åt. Risken är ju också att det dippar en bit under 30 fps när det är som värst. Så fungerar det både på 360 och PS3 (och PC för den delen, men där har man ju större valmöjligheter så att man kan avstå vissa saker i bilden för att få högre fps).

Postad 15 oktober 2010 - 09:49

Chriz75
  • Chriz75
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Om spelet är i 30 fps är det inte mycket att göra åt. Risken är ju också att det dippar en bit under 30 fps när det är som värst. Så fungerar det både på 360 och PS3 (och PC för den delen, men där har man ju större valmöjligheter så att man kan avstå vissa saker i bilden för att få högre fps).

Borde ju inte ge dubbla texturer kan jag tycka även om du går under 30 fps, därför undrar jag om PS3an ger samma beteende på ett likande spel på denna TV.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.