Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Slå till på Sony Bravia KDL-46EX500 ?

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 February 2011 - 23:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

För dem som fortfarande söker ger jag mina åsikter av tvn Sony EX500.
Har haft den i en vecka nu och är grymt nöjd.

1. Kollade menyer, kände och vicka på grejerna i butik och visst den är väl lite vinglig med foten, men va fan, ska ju inte stå och vicka på den jämt. Den står bra där den står! Plastigt och fattigt intryck ger den INTE!

2. Beställde från DustinHome och blev grymt överraskad av leveranstiden! Beställde på ons kväll och den var inte ens i lager (1-2 dagar i lagar). Blev uppringd av leverantören på fre morgon 08.40 att de skulle leverera den idag och 09.30 ringde det på dörren.

3. I butiken insåg jag också att jag faktiskt tyckte att den med grå borstat stål randen (svårt att avgöra om det är plast eller riktigt borstat stål) var snyggare än del helsvarta tvn. Ser bra ut i alla fall!

4. Skrev tidigare om att den kommer sända mest analoga kanaler och var orolig över det, men bilden är faktiskt bra! Fotbollen på tv4sport var dock ganska dålig när de visade från långt håll men samtidigt var fotbollen på tv10 helt okej. OBSERVERA, det är analoga kanaler och min källa är riktigt jäkla dålig. Så egentligen inte mycket att gå efter... men iaf så är det. Övriga kanaler (i detta nu Skavlan) ser väldigt bra ut! Extremt nöjd!

5. DVD: mycket bra bild och mycket bra svärta! Ingen Clouding Absolut inget ljud-lag när vi lyssnar från 10 år gammal stereo. Kopplad direkt från tvn till stereon.

6. SPEL Xbox360: Forza 3, Fallaout 3 som jag har haft mest tid att spela - INGA problem alls. Är ju inte de mest krävande spelen dock. Spel läge kopplas på automatiskt

7. Menyer, Seg: Tyvärr är det som många andra har skrivit. Menyerna är långsamma :/ Men inte alls hela världen. Var dock beredd på det! ca 0.5-1 sek beror lite på vilken meny man vill ha upp. Absolut inget jag stör mig på då tvn är grym på alla andra sätt.

8. TIPS! Jag hade svårt att välja och var inne på en Philips 46PFL7605H + att jag läste massor på nätet om allt! Fick då rådet som jag ger vidare till dem som bara kollar nätet. Gå till butik och kolla på grejerna! Det var först då jag bestämde mig för Sonyn. Det som avgjorde till slut var priset och designen (philipsen tilltalade mig inte).

Lite åsikter från mig som kanske gör någon gott. Måste poängtera att jag INTE är pryltokig, speciellt tv kunnig, jätte bildkräsen utan är nog en s.k helt vanlig "Svensson" (som jag annars inte gillar att referera till). Jag skulle säkerligen blivit nöjd med någon annan tv också MEN det jag vet är att Sony EX500 gjorde mig väldigt nöjd!

Om jag märker något i framtiden som stör mig framför jag det här.

Lycka till i djungeln
/-Keso-

Gillar svärtan i den. Har sett Panasonic plasmor med sämre svärta.
Har inte testat fotan då jag smackade upp den på väggen det första jag gjorde.
Är också lite imponerad av Dustin. Beställde på tisdag kväll, den skickades onsdag morgon och var här i fredags. Även impad av posten som lyckades få upp den så fort hit till Luleå med tanke på det vädret som varit med inställda tåg och annat.
Har inte kollat mycket på analog sändning, men man ser stor skillnad på DVD och HD-material.
Något som iriterar mig är de sega menyerna och att det tar sån tid att byta kanal. Där var min Humax HD-box klart bättre. Har inte testat använda favoritlistan ännu, vet inte hur smidig den är.

I det stora hela är jag skitnöjd. Bättre valuta för pengarna är svårt att få tydligen om man inte hittar något begagnat!

Postad 03 March 2011 - 10:30

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Är det på alla MM-varuhus som de säljer 55" för 9999? Eller bara på vissa?

Postad 03 March 2011 - 11:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Är det på alla MM-varuhus som de säljer 55" för 9999? Eller bara på vissa?

Tyvärr har jag aldrig sett det priset i GBG utan här gäller 12990:- eller 14990:-
Jag väntar i princip bara på en MM kampanj för att slå till innan den utgår inom kort.

Det kommer ingen regelrätt efterföljare på EX500 på 2011 modellerna.
EX520 har blivit en LED och CX520 som jag skrivit om tidigare verkar snarare vara en uppdaterar EX403 (50Hz)

Postad 03 March 2011 - 11:48

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Skit också... jag som blev så sugen... :P

Tror du att det kommer komma någon kampanj på dem då?

Förresten, hur är den med sidleds-panoreringar i film hackar det mer än andra märken när man kör med HD-kvalitet?

Redigerat av zarniwoop, 03 March 2011 - 11:56.

Postad 03 March 2011 - 12:13

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Skit också... jag som blev så sugen... :P

Tror du att det kommer komma någon kampanj på dem då?

Förresten, hur är den med sidleds-panoreringar i film hackar det mer än andra märken när man kör med HD-kvalitet?

Jag har fått uppfattning att motion flow fungerar rätt bra på Sony.
Men en Samsung/LG har mer inställningar som du kan finjustera. Sony har bara AV, standard, full

Postad 03 March 2011 - 12:18

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Nä, motionflow är värdelöst på ex500 som på alla andra tv-märken, tycker jag...

Jag har en 40" ex500 och när jag för ett tag sedan stod på El-giganten och kollade på lite tv-apparater så stod det en ex500 bredvid en samsung och jag tyckte att det var mycket hackigare bild på Sony, men jag vet inte hur tv-apparaterna var inställda. Därför undrar jag om man tänker på det mer när bilden är större...?

Postad 03 March 2011 - 12:30

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Nä, motionflow är värdelöst på ex500 som på alla andra tv-märken, tycker jag...

Jag har en 40" ex500 och när jag för ett tag sedan stod på El-giganten och kollade på lite tv-apparater så stod det en ex500 bredvid en samsung och jag tyckte att det var mycket hackigare bild på Sony, men jag vet inte hur tv-apparaterna var inställda. Därför undrar jag om man tänker på det mer när bilden är större...?

Storleken och tittavståndet spelar stor roll.
Det sägs att plasma generellt är bättre på rörelse, men t.ex. Panasonic G20 har helt värdeslös motion flow. Den skapar så mkt artifakter så det är otittbart.

Det jag reagerade på när jag såg en EX500 i butik med Discovery HD var följande:
I game mode så är logan helt superstabil
I normal mode är logan flimrig och påverkas av bilden. Det hjäpte inte att slå av motion flow. Kanske nån annan "bildförbättring" som påverkar?

Postad 03 March 2011 - 12:41

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Så om man skulle ta och stänga av alla slags "bildförbättrar"-inställningar och jämföra LCD-tvs mot varandra så skulle de hacka lika mycket i snabba panoreringar? Fast plasma skulle vara märkbart bättre?

Postad 03 March 2011 - 16:12

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Så om man skulle ta och stänga av alla slags "bildförbättrar"-inställningar och jämföra LCD-tvs mot varandra så skulle de hacka lika mycket i snabba panoreringar? Fast plasma skulle vara märkbart bättre?

Alla TV är nog olika. Panelen och elektroniken påverkar i stor grad.

Postad 03 March 2011 - 17:56

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Det är så att jag ska hämta hem en 46EX500 i veckan o tänkte höra hur ni fraktat dom?
Går det att lägga dom ner?
Så man slipper låna en minibuss..

Postad 03 March 2011 - 18:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Det är så att jag ska hämta hem en 46EX500 i veckan o tänkte höra hur ni fraktat dom?
Går det att lägga dom ner?
Så man slipper låna en minibuss..

Funkar bra att lägga dom ner. Kom liggandes på pall när jag hämtade den på posten samt att jag fraktade den liggandes i min bil... inga problem alls.

Postad 04 March 2011 - 07:52

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Var på Media Markt igår och råkade köpa en 55" ex500... :) Ska hämta den i helgen, eftersom jag inte har bil. Hoppas den är lika bra som 40" i samma serie som jag har nu...

Postad 07 March 2011 - 21:04

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Var på Media Markt igår och råkade köpa en 55" ex500... :) Ska hämta den i helgen, eftersom jag inte har bil. Hoppas den är lika bra som 40" i samma serie som jag har nu...

Fick du den för 9990:-? VÄntar fortfarande på det erbjudandet i GBG

Postad 07 March 2011 - 22:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har kört några få timmar Xbox 360 samt PS3 än så länge och märker inget lagg. Vet inte om jag är helt okänslig eller om det bara är spelen som inte är nog snabba?! Men det funkar helt okej för mig.

Postad 07 March 2011 - 22:21

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Har haft min 55" i ca en vecka nu och är riktigt nöjd. Kör iofs ganska hyffsade signalkällor med viasat via parabol med hd-sändningar, blu-ray osv men kan inte klaga på bildkvalitén oavsett. Sitter på ett avstånd på ca 3 meter och börjar vänja mig rejält vid storleken. :) Börjar ju nästan kännas alldagligt redan... Haha
Inga problem med clouding, pixelfel osv. Tittar mycket på fotboll osv och allt flyter på kanon. Tja, för dessa pengarna kan jag inte göra annat än rekommendera denna tvn...

Postad 08 March 2011 - 14:41

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Fick du den för 9990:-? VÄntar fortfarande på det erbjudandet i GBG

Nä, 12990 kr fick jag ge för den. Men jag kunde inte låta bli när jag väl stod där och tittade på den. Har kört lite Bluray-filmer och Battlefield BC 2 på ps3 en hel del och allt funkar utmärkt. Skitnöjd helt enkelt :)

Postad 24 March 2011 - 08:58

semb
  • semb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Ifall någon har funderat på att köpa en KDL-46EX500 eller KDL-55EX500 är det läge att slå till nu. Enligt MediaMarkts annonsblad från butiken i Uppsala säljer de ut KDL-46EX501 (har svart panel längst ner på TV:n) för 6990 kr och KDL-55EX500 för 8888 kr.

Postad 24 March 2011 - 16:06

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Ifall någon har funderat på att köpa en KDL-46EX500 eller KDL-55EX500 är det läge att slå till nu. Enligt MediaMarkts annonsblad från butiken i Uppsala säljer de ut KDL-46EX501 (har svart panel längst ner på TV:n) för 6990 kr och KDL-55EX500 för 8888 kr.

Vilken pris, köpte nyss min 55ex500 för 13000:- och tyckte jag gjorde en bra affär

Postad 24 March 2011 - 19:40

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Nä, 12990 kr fick jag ge för den. Men jag kunde inte låta bli när jag väl stod där och tittade på den. Har kört lite Bluray-filmer och Battlefield BC 2 på ps3 en hel del och allt funkar utmärkt. Skitnöjd helt enkelt :)

Hur långt ifrån sitter du 55 tum?
Har du testat SD TV?

Postad 25 March 2011 - 09:47

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Jag sitter 4m ifrån våran 55ex500 och börjar kanske fundera i banorna om man inte tog för liten tv ändå...
Gick ifrån en 40 tummare på 3,5m avstång.

Bildmässigt hittills riktigt nöjd även vid sd sändningar.

Postad 02 April 2011 - 09:45

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Vad kör ni med för inställningar för vanliga tvsändningar samt bluray/PS3 på era sony ex500?
Har gått efter råd&röns inställningar och tycker de är helt ok, dock lite misstänksam då flera "bildförbättrare" skall vara på slagna.
http://www.radron.se...st____3777.aspx

Någon som har fler tips som ni snappat upp?

Har ni problem med att tvn brummar?

Har hela tiden trott att det var vitvarorna i köket då vi nyss flyttat men nu har vi haft dom avstängda och då hörs det tydligt att det är tvn som avger ett ganska starkt brumm. Sitter man på kvällen eller tidigt på morgonen med låg volym så hörs detta hela tiden.

Har inte läst att någon annan haft dessa problemen, de kanske är normalt att tv brummar i storleksklasserna 55+ ?

Redigerat av tomasgbg, 03 April 2011 - 06:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.