En äkta hifi upplevelse
206 svar till detta ämne
Postad 14 July 2010 - 21:23
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jäklar vilken brutal förstärkare 
Ser riktigt grymt ut!
Hehe,ja den är ganska brutal.. Och låter helt enastående,den gör att det låter så där skönt avslappnat när man lyssnar,även om jag spelar relativt högt. Har inte spelat så jättehögt än,känner inget behov av det. Det är en annorlunda volymskala på den förstärkarn,det går från noll till 48. Det är inte Db för det höjs mer än en db varje steg så att säga. Jag har spelat som max 25,då är det faktiskt nästan mer än tillräckligt högt. Tack! Kommer bli ännu grymmare med racket jag väntar på
Postad 14 July 2010 - 21:29
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Härligt att höra och se att du har fått hem bla högtalarna,det är alltid lite nervöst innan högtalarna är på plats! Den ser väldigt respektingivande ut din nya förstärkare... Jag har tänkt att göra en liknande uppgradering som dig Corpsegrindern men jag har en del jobb att fixa innan det förhoppningsvis blir min tur.... Nu när du kommit så här långt har du det roliga att små fixa med inställningarna,du kan gå in på min sida. Och se lite på vad för akustik prylar som jag har satt upp i vardagsrummet för att få ett bättre ljud. Det är inte någon utav det motsatta könet som har tyckt att det sett fult ut,utan många tycker att det ser läckert och annorlunda ut. När det gäller basar som verkar var ett het ämne,så tycker jag har du plats SVS annars skulle jag ta velodyne DD. Men jag har DD-18 så jag är väl lite partisk....
/Roger
Ja,det är skönt att de äntligen är på plats,väntan var inte speciellt rolig. Jag ska kolla akustikgrejerna,tack för tipset! Det lutar faktiskt åt Velodyne DD 12,fast 2 stycken. Om det nu blir sub alltså. Det är lite för tidigt att säga än,eftersom högtalarna bara gått 15 timmar eller nåt sånt.
Postad 14 July 2010 - 21:33
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Skönt att det är fler än jag som har en "skitbil". Skönt att komma ut från jobbet där man jobbar i 4 grader med underställ för att sätta sig i en stekhet bil utan ac. Men du har å andra sidan en riktigt fet anläggning och det har inte jag längre. 
Hur fasen kan man låna ut en kamera när man har beställt högtalare, tänk på oss forumdeltagare!
Vi var tvungna att ta farsans gamla saab 9000 för jag har inget drag på min bil.. Lådorna var ju sjukt stora,annars hade jag slängt in dom i bagaget på kombin istället. Jag hade inte räknat med att högtalarna skulle komma såpass tidigt i veckan som igår,så jag hade tänkt få tillbaka kameran innan jag fick hem dom,men det sket sig.
Postad 14 July 2010 - 22:23
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Ja,det är skönt att de äntligen är på plats,väntan var inte speciellt rolig.
Jag ska kolla akustikgrejerna,tack för tipset!
Det lutar faktiskt åt Velodyne DD 12,fast 2 stycken. Om det nu blir sub alltså. Det är lite för tidigt att säga än,eftersom högtalarna bara gått 15 timmar eller nåt sånt.
SVS-rören, dom fetaste ska väl vara en gnutta bättre än deras lådor, spöar inte dom Velodyne?
Postad 14 July 2010 - 23:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
SVS pb-13 ultra är mycket mer intressant än Velodyne enligt mig.
Postad 15 July 2010 - 06:49
Unregistered1452
-
Unregistered1452
-
Användare
-
-
241 inlägg
Har läst tråden från start, måste gratulera till ägaren av dessa skönheter!
Riktigt ###### nice jobbat!
Om jag skulle vilja uppgradera också? Nääää inte alls!! (Ironi)
Grattis igen, kul!
Postad 15 July 2010 - 20:45
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Tack tack
Hmm.. Så svs är bättre än velodyne alltså?
Jag har faktiskt inte hört nåt av det,så jag har ingen egen uppfattning.
Det var Jörgen som snacka om Velodyne.
Vad kostar en 13 ultra?
Velodyne är ju ganska dyra.
Postad 15 July 2010 - 22:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Två pb-13 ultra kostar väl runt 35K-40K skulle jag tro.
Postad 16 July 2010 - 09:32
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Tack tack 
Hmm.. Så svs är bättre än velodyne alltså?
Jag har faktiskt inte hört nåt av det,så jag har ingen egen uppfattning. Det var Jörgen som snacka om Velodyne.
Vad kostar en 13 ultra? Velodyne är ju ganska dyra.
Det man har läst och sett på på listan på forum-tråden VärldenBästa Bas så verkar pris-prestandar-köpes bas....13 ultra vara det bästa köpet. Men man ska ha plats för den på ett snyggt sätt tycker jag. Men att man ska vara tvungen att köpa två st för att man ska bli nöjd det tycker jag att gå till överdrift. Jag för står resomanget med två.. jämnare bas frekvens bla..bla....men det är nog mycket att köra med en 13 ultra. Sen tycker jag att det ska bli balans mellan bas-midd-diskant....jag har en Cobra med ca 600 hk med min motor skulle jag kunna få ca 200 hk till om jag ville. Men vad ska ja använda dom sista 200 hk till mera svår körd... sämre tomgång...m.m Två basar ställa in dom så att integrera bra med Pioneer S1 ex. Då ligger dom och puttrar på i ca 30 % av deras kapacitet. Börja med att köpa en 13 ultra och jag tror inte för ett ögonblick att du funderar på en till när du har använt den ett tag. /Roger
Postad 16 July 2010 - 09:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Roger, har du sett Corpsegrinders tidigare högtalare?
Sen så håller jag inte med dig alls. Två är ett minimum enligt mig om man ska få någon bra bas. Sen så finns det anledning att ha mer headroom i basen än i topparna. Det är ju bara bra om dom står och "puttrar", då slipper man onödig dist. Så två SVS till hans Pioneer högtalare kommer funkar fint.
Redigerat av MKarlsson74, 16 July 2010 - 09:44.
Postad 16 July 2010 - 09:44
uzzi
-
uzzi
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Roger, har du sett Corpsegrinders tidigare högtalare?
ROFL  Ja när man tänker efter kanske han borde ha 10 basar
Postad 16 July 2010 - 09:45
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Men om man är ute efter en riktig hifi upplevelse så hade iaf jag hellre köpt 2st pb12-nsd för samma peng
Postad 16 July 2010 - 10:02
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
ROFL 
Ja när man tänker efter kanske han borde ha 10 basar 
Ja jag har sett hans svarta vägg av lådor..... Men uppgraderingen är till för att frångå...typ....PA..stuket.. Man får peja förr eller senare och man har bara två öron= tinnitus...USH... /Roger
Postad 16 July 2010 - 10:06
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Men om man är ute efter en riktig hifi upplevelse så hade iaf jag hellre köpt 2st pb12-nsd för samma peng
Det kan absolut vara ett alternativ och då blir dom ....TVÅ.
Postad 16 July 2010 - 10:35
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Det kan absolut vara ett alternativ och då blir dom ....TVÅ.
5:a i matte A eller? svårt att gå ifrån multipla basar om an nån gång provat/hört, hellre flera som inte kan spela lika starkt var för sig än en som kan spela lika starkt som flera mindre.
Postad 16 July 2010 - 10:57
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Den nya SB12-NSD kan vara ett till alternativ. Dom håller ett mindre yttre mått.... SB12-NSD
Postad 16 July 2010 - 14:44
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
svårt att gå ifrån multipla basar om an nån gång provat/hört, hellre flera som inte kan spela lika starkt var för sig än en som kan spela lika starkt som flera mindre.
Håller med dig
Postad 16 July 2010 - 16:53
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja,blir det sub så blir det 2 st,just för att det bara ska "puttra" jag gillar ju fortfarande headroom.
Pa:t var väl kanske lite i överkant,iaf som jag spelade på slutet.
Man använde typ 0.1 % och då var det tillräckligt högt...
Skillnad förr när man spelade så man fick svårt att andas,då hade jag inte ens funderat på Pioneeren.
Men nu är det realism som gäller,och närvarokänsla...
Har upptäckt att jag lyssnar mer o mer på annan musik,tex Eric Clapton.. Unplugged skivan är bra med mkt bra närvaro o sånt.
Nej,ett par subar som ger det under 30 hz,sen kommer jag sitta nöjd i många långa år med detta system.
Kan man provlyssna/köpa SVS i sverige?
Som jag fattat det så är det i Norge de finns.
Eller är jag ute o cyklar totalt?
Jag är faktiskt impad av spelahögt egenskaperna hos pioneeren,inte i närheten av PA:t, men det räcker faktiskt o blir över.
Postad 16 July 2010 - 17:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Finns en kille i forshaga som har två SVS 13 ultra.
Postad 16 July 2010 - 19:05
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Finns en kille i forshaga som har två SVS 13 ultra.
Och en i Trollhättan.
Postad 16 July 2010 - 22:55
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
kul att du funnit den rätta vägen Corpsegrindern
Mycket ljud är kul förvisso men bra ljud i mindre kvantitet är oslagbart så länge det svänger och man själv uppskattar det
alltid roligt när folk upptäcker detta =)
Postad 16 July 2010 - 23:25
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Kul & intressant tråd det här, man blir ju inte lite sugen på att uppgradera sina Hifi prylar efter att ha läst detta
Corpsegrindern: Hur mycket fick du pynta för högtalarna + förstärkare totalt?
Postad 17 July 2010 - 00:41
ssoep
-
ssoep
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Den mest inbitna PA nörden (positivt menat) har ändrat inriktning.
Själv har jag gått den andra vägen från Hifi till PA.
En titt i kristallkulan:
Om några år kommer du ha subbor kanske TH. horn som mellanregister. ingen annan väg är framkomlig för att få ett realistiskt ljudtryck med kvalitet.
Lycka till med hifi utflykten.
PS. har du 4000 stegen kvar?
Postad 17 July 2010 - 08:17
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Den mest inbitna PA nörden (positivt menat) har ändrat inriktning. Själv har jag gått den andra vägen från Hifi till PA. En titt i kristallkulan: Om några år kommer du ha subbor kanske TH. horn som mellanregister. ingen annan väg är framkomlig för att få ett realistiskt ljudtryck med kvalitet.
Det var inte lite POWER du har i hemma i bio-rummet. Tittar man på bilder eftersom så dyker det upp slutsteg efter slutsteg....
Postad 17 July 2010 - 13:25
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Den mest inbitna PA nörden (positivt menat) har ändrat inriktning. Själv har jag gått den andra vägen från Hifi till PA. En titt i kristallkulan: Om några år kommer du ha subbor kanske TH. horn som mellanregister. ingen annan väg är framkomlig för att få ett realistiskt ljudtryck med kvalitet.
Ja,jag trodde samma sak tills man fick höra RIKTIG hifi... Då blir allt bara blaj efter det,i mitt tycke då alltså. Tilläggas kan iofs att PA:t spöar det mesta i hifi upp till ganska hög nivå. Och gillar man att spela över 120 db så är det svårslaget. Men jag har gått ifrån det där att spela högt,för jag vill ha örona kvar. Japp,alla grejer finns kvar. Sugen? Det står ju bara här till ingen nytta.
Postad 17 July 2010 - 13:32
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Kul & intressant tråd det här, man blir ju inte lite sugen på att uppgradera sina Hifi prylar efter att ha läst detta
Corpsegrindern: Hur mycket fick du pynta för högtalarna + förstärkare totalt?
Ett tips då:åk till Vimmerby. Bästa butiken enligt mig. Vad det kosta? Hehe, jag fick ett bra pris om man säger så.
Postad 17 July 2010 - 23:21
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Vilken ganska höga klass menar du att ditt PA slog? hade varit kul o se hur bra du tyckte ditt PA va.
Postad 18 July 2010 - 14:45
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det spöar ju de här vanliga "svensson" hifin,upp till en 20 -30 papp iaf.
Och snackar vi ljudtryck finns det inget hifi alls som slår det,oavsett pris.
Inte vad jag lyssnat på iaf.
Postad 20 July 2010 - 22:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Börjar det släppa hemma nu eller?
Tar du emot besökare framöver, vore kul att ses igen och lyssna hos dig denna gången.
Postad 21 July 2010 - 13:30
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja,det har börjat släppa lite nu,speciellt i basen tycker jag. Eller så är det att jag vant mig vid att man inte har en yberpuckel vid 50-60 hz som jag hade förut. Annars har det inte hänt så mkt med ljudet,det låter bra tycker jag iaf. Däremot tror jag inte att DU skulle bli det minsta imponerad,ditt ljud spöar ju Tad reference one enligt dig,och så bra låter det inte hemma hos mig. Det låter heller inte lika bra som det gjorde i Vimmerby med Pioneeren,och det var du ju inte speciellt impad av heller,vad du skrev längre upp i tråden... Känns tyvärr inte så kul att ta hem nån som jag vet kommer såga systemet totalt. Här är iaf en bild på hur det ser ut just nu:
Postad 21 July 2010 - 23:18
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Däremot tror jag inte att DU skulle bli det minsta imponerad,ditt ljud spöar ju Tad reference one enligt dig,och så bra låter det inte hemma hos mig. Det låter heller inte lika bra som det gjorde i Vimmerby med Pioneeren,och det var du ju inte speciellt impad av heller,vad du skrev längre upp i tråden...
Känns tyvärr inte så kul att ta hem nån som jag vet kommer såga systemet totalt.
Jag gillade jag Pioneer högtalarna, bara att jag föredrog TAD R1 över dom. Tycker TAD är en av dom bästa högtalarna jag hört och hade gärna hört dom i ett bättre rum än Vimmerby. Så jag förstår inte vad som får dig att tro jag skulle såga ditt system.
Postad 21 July 2010 - 23:40
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja,skulle jag välja så hade jag ju hellre R1 orna här istället,men det skulle nog alla välja.
Dom har betydligt bättre bas än mina har,och mellanregister.
Diskanten ska vara samma vad jag förstått.
Basen har väl börjat släppa lite nu,men det är ju inga stratosfäriska skillnader direkt.
Det är nog mer att jag vant mig en smula vid det lite tunna ljudet.
Jag finner mig själv att jag hellre lyssnar på tex Eric clapton och sånt,för det låter bättre.
Men jag blir nog aldrig van vid det tunna ljudet som en mer rak frekvensgång ger tror jag...
Nästan all metal är ju så tråkigt inspelat så jag orkar knappt lyssna på skiten,ingen dynamik, ingen bas,bara.. Skit.
Bättre inspelningar är mkt roligare,när man hör var gitarristen står och sånt.
Och det är mer bas i sån musik,än i metal. Undantaget då Mortician och Eyehategod,där finns det bra bas faktiskt.
Nej,en sub till det här som fyller ut lite i botten,det vore grejer det.
Sen skulle jag behöva fixa rummet,det suger verkligen nu.
Jörgen ska komma hit nån dag o mäta,o finjustera in placeringen. Får hoppas det blir bättre då.
Postad 22 July 2010 - 00:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, försök få in mer mattor, gardiner och dyl. Upp med mer saker på väggarna och sånt. Sen antar jag att du kommer först bli helt nöjd när du har ett par basar till dom
Postad 22 July 2010 - 10:01
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag gillade jag Pioneer högtalarna, bara att jag föredrog TAD R1 över dom. Tycker TAD är en av dom bästa högtalarna jag hört och hade gärna hört dom i ett bättre rum än Vimmerby. Så jag förstår inte vad som får dig att tro jag skulle såga ditt system.
Ja, men grejen var kanske att du tyckte Ino pi60s för 55000var bättre än TAD Ref1 också, och att då pi60 mycket bättre än Pioneer....Nog det Corpse tänker på
Postad 22 July 2010 - 10:33
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja, försök få in mer mattor, gardiner och dyl. Upp med mer saker på väggarna och sånt. Sen antar jag att du kommer först bli helt nöjd när du har ett par basar till dom 
Ja,så är det nog. Det behövs ett par subar. Skulle jag få tyngden också,då skulle det bli helt suveränt. Det tråkiga är att det inte finns nån lågnivå utgång på förstärkaren,så jag måste koppla högnivå. Det är väl inge bra? Borde bli förluster fram till högtalarna om det sitter ett filter till i vägen.
Postad 22 July 2010 - 10:39
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja, men grejen var kanske att du tyckte Ino pi60s för 55000var bättre än TAD Ref1 också, och att då pi60 mycket bättre än Pioneer....Nog det Corpse tänker på 
Ja,precis. Och hans egna högtalare är ju ännu bättre än Pi60s + att han har P Y 4 (tror jag) ,så jag tror nog inte han blir särskilt impad. Jag måste även bli 100% nöjd själv innan nån får komma hit o lyssna,och det är jag inte i dagsläget.
Postad 22 July 2010 - 11:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ahh, man får inte tycka så alltså? Intressant. Antar man bör tycka det som är dyrast är bäst, så man inte förstör "the way world works"  Intressant att jag hade inga problem att bjuda corpsegrinder hem till mig men folk är väl olika.
Postad 22 July 2010 - 15:32
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Har jag sagt att du inte får komma?
Jag sa bara att det känns tråkigt att bjuda hem nån som inte kommer tycka det låter bra.
Du får gärna komma om du vill,jag måste bli nöjd själv först.
Sen är det bara du kommer,men jag tror fortfarande inte du kommer tycka det låter så jättebra.
Postad 22 July 2010 - 16:08
Veckans
-
Veckans
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Nästan all metal är ju så tråkigt inspelat så jag orkar knappt lyssna på skiten,ingen dynamik, ingen bas,bara.. Skit. Bättre inspelningar är mkt roligare,när man hör var gitarristen står och sånt. Och det är mer bas i sån musik,än i metal. Undantaget då Mortician och Eyehategod,där finns det bra bas faktiskt.
Fast det är väl musik man ska lyssna på och inte hög inspelningskvalitet? Jag väljer hellre bra musik på en sprakande köksradio framför dålig musik med hög inspelningskvalitet på världens mest välljudande anläggning. Det är väl häftigt att höra men är inte musiken bra lessnar man ganska fort. Får dock en illavarslande känsla av att många hifi-intresserade bara lyssnar på ljud och inte musik. Brukar vara precis samma artister de lyssnar på :/
Redigerat av Veckans, 22 July 2010 - 16:10.
Postad 22 July 2010 - 17:16
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Fast det är väl musik man ska lyssna på och inte hög inspelningskvalitet? Jag väljer hellre bra musik på en sprakande köksradio framför dålig musik med hög inspelningskvalitet på världens mest välljudande anläggning. Det är väl häftigt att höra men är inte musiken bra lessnar man ganska fort. Får dock en illavarslande känsla av att många hifi-intresserade bara lyssnar på ljud och inte musik. Brukar vara precis samma artister de lyssnar på :/
+1
Postad 22 July 2010 - 17:55
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Ahh, man får inte tycka så alltså? Intressant. Antar man bör tycka det som är dyrast är bäst, så man inte förstör "the way world works"  Intressant att jag hade inga problem att bjuda corpsegrinder hem till mig men folk är väl olika.
Klart du får tycka vad du vill. Inlägget var ett litet förtydligande från min sida varför jag tror inte Corpse var så sugen att bjuda in dig, dvs resultatet var liksom givet på förhand. Jag tycker dessa Pioneer låter kanonbra, högtalare som man kan ha hela livet. Och basen, eller "bastrycket", är ofta en illusion också. En basåtergivning som låter verklighetstrogen mot inspelningen är oftast betydligt "mindre" i en korrekt återgivare, än de ofta uppjackade baspucklar som sämre återgivare har. Så det du hör i dina Pioneer är helt enkelt som det skall låta  (om det är någon tröst). Jag har Ino pi60 och de låter som en iPod högtalare i bastryck med vissa inspelningar...Men som "disco högtalare" med viss elektronisk musik, och det är bara och gilla läget, för så låter ju faktiskt inspelningen.
Postad 22 July 2010 - 23:06
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja,självklart är det musik man ska lyssna på,men det låter så formidabelt illa på många av mina plattor så jag blir spyfärdig,jag orkar helt enkelt inte lyssna när det låter så illa. Den bra anläggningen känns onödig på nåt vis när det ändå bara låter skit,så då blir jag förbannad o stänger av istället. Ska det låta så illa så kan jag lika gärna köpa en allt i ett multi anläggning från rusta för en femtiolapp,det är ungefär så det låter. Jag lyssnar ju mycket på metal,men jag har nästan slutat med det iomed dessa högtalare. Vissa skivor går väl an,men de allra flesta låter helt bedrövligt. Så på metal så vinner PA:t en jordskredsseger över pioneer,för det maskerade lite av det dåliga,och boostade basen lite så det inte lät så cpskadat tunnt som det gör nu. Måhända att det låter mer "korrekt" nu,men jag vill ha MER BAS helt enkelt. Så slår man i vredesmod på Eric clapton unplugged,och det låter himmelskt bra,med grym närvarokänsla som är ljusår ifrån PA:t och ja,jag tycker den musiken är bra. Det är så man funderar på att koppla upp PA:t igen i andra änden på rummet för dom stunder man vill mangla lite metal... Ja,varför inte egentligen?
Postad 22 July 2010 - 23:11
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Klart du får tycka vad du vill. Inlägget var ett litet förtydligande från min sida varför jag tror inte Corpse var så sugen att bjuda in dig, dvs resultatet var liksom givet på förhand.
Jag tycker dessa Pioneer låter kanonbra, högtalare som man kan ha hela livet. Och basen, eller "bastrycket", är ofta en illusion också. En basåtergivning som låter verklighetstrogen mot inspelningen är oftast betydligt "mindre" i en korrekt återgivare, än de ofta uppjackade baspucklar som sämre återgivare har. Så det du hör i dina Pioneer är helt enkelt som det skall låta (om det är någon tröst).
Jag har Ino pi60 och de låter som en iPod högtalare i bastryck med vissa inspelningar...Men som "disco högtalare" med viss elektronisk musik, och det är bara och gilla läget, för så låter ju faktiskt inspelningen.
Ja,det var lite så jag kände,att det är förutbestämt vad han kommer tycka. Men han bjöd ju in mig till honom,så varför ska då inte han få komma hit? Självklart ska han få det om han vill,givetvis. Jo jag vet att det låter som det skall,det är det pioneer strävade efter tillsammans med Airstudios,så det är väl bara gilla läget att en del musik helt enkelt inte håller måttet i förhållande till högtalarna.
Postad 22 July 2010 - 23:49
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tyvärr skulle jag nog hellre lyssna på din föregående rigg än din nuvarande...
Postad 22 July 2010 - 23:55
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Om du har dessa i ett år och sen börjar lyssna på det mesta annat, så kommer du verkligen märka vad fel det låter i dem andra. Som en EQ med "hängmatta" inställning och jobbig skrikig diskant osv. Har man lyssnat på riktigt bra högtalare som är trovärdiga så är det svårt att gå tillbaka.
Men om du vill ha lite extra, touch överdrivet, bastryck, så gör som du är inne på och köp en eller två subwoofers till. Kanske XTZ prisvärda aktiva 10 el 12 tummare räcker. Du vill ju bara ha lite extra knuff därnere kring 20-35Hz typ. Det är inte så mkt pengar att börja med..
Postad 23 July 2010 - 01:09
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Corpsegrinder, Det är lugnt jag kommer inte. Det jag funderar över är varför det spelar för roll vad andra tycker? Jag har hittills inte tackat nej till någon som vill lyssna hos mig och för min del spelar det ingen roll om han/hon tycker det låter kanon, bra eller dåligt. Så länge jag själv är nöjd så är det det enda som spelar roll. Men visst, det är väl roligare om dom tycker det låter bra men om någon tycker det låter illa så ändrar det inte min åsikt om det hela.
Därför tycker jag du inte ska nedvärdera din egna anläggning eller smak, så länge du är nöjd så är det ju kanon. Då spelar det ingen roll vad jag, baker eller någon annan tycker.
Postad 23 July 2010 - 09:51
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Vill du inte komma nu?
Varför det?
Om du tror att jag skriver att det låter dåligt på vissa skivor, pga att jag inte vill att du ska komma så tror du fel.
Du får gärna komma om du vill.
Postad 23 July 2010 - 09:58
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Tyvärr skulle jag nog hellre lyssna på din föregående rigg än din nuvarande... 
Jaså,varför det? Det är som det låter nu det ska låta om det låter korrekt,dvs det låter precis som det är mixat/inspelat. Det gjorde inte den andra riggen. Och det är väl så att jag ALLTID har haft en förhöjd bas i alla anläggningar jag haft,och nu har jag inte det,utan en bas som är trogen inspelningen istället,och det är det jag inte är van vid,att det helt skoningslöst visar alla brister i inspelningen. Det kommer nog bli som patjoh skriver,att när jag är helt van vid det här så kommer hängmattehögtalare låta skit i stället,när man vet hur det ska låta så att säga. Felet är att högtalarna helt enkelt är FÖR bra för just mig,och min musikstil.
Postad 23 July 2010 - 10:07
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Fast det är väl musik man ska lyssna på och inte hög inspelningskvalitet? Jag väljer hellre bra musik på en sprakande köksradio framför dålig musik med hög inspelningskvalitet på världens mest välljudande anläggning. Det är väl häftigt att höra men är inte musiken bra lessnar man ganska fort...
+1
+2 Om musiken man gillar bara låter dåligt på en anläggning så går den fetbort, det spelar ingen roll om det är überkorrekt!
Redigerat av -Palle-, 23 July 2010 - 10:09.
Postad 23 July 2010 - 10:42
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
+2
Om musiken man gillar bara låter dåligt på en anläggning så går den fetbort, det spelar ingen roll om det är überkorrekt!
Jag lyssnar ju på mycket annat också,men mycket metal blir det. En del metal låter riktigt bra,som tex Nightwish Dark passion play,Mortician,Eyehategod, Rammstein reise reise. Och lyssnar man på bra inspelningar som tex Eric clapton så låter det sjukt bra,jag behöver bara vänja mig vid att jag hör bristerna på dåliga inspelningar. Jag tor en sub skulle fixa mycket,för får man lite mera botten i dåliga inspelningar så blir det mer njutbart,för det är inte det att det skränar eller så,utan det är mest att det låter så platt och basfattigt som stör mig. Spela högt funkar bra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|