Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måndag 20/9 startar sändningarna av SVT1 HD

162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 oktober 2010 - 18:33

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Text-TV går aldrig att få i HD-kanaler då det är en extra feature i PAL-sändningar endast.

Det är säker omöjligt, men funkar trots det utan problem på DR HD, dvs Danskarnas ganska excellenta HD-kanal i marknätet. :)

Postad 31 oktober 2010 - 19:21

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Enligt SVT är Text-TV nu igång både på SVT1 HD och SVT2 HD i marknätet.

Postad 31 oktober 2010 - 19:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Enligt SVT är Text-TV nu igång både på SVT1 HD och SVT2 HD i marknätet.

Se där!
Då fattas det bara att kanalerna blir "must carry" i kabelnäten och distribueras okodade.
Undrar hur länge vi sen får vänta tills SVT börjar producera något som är värt att visa i HD... :)

Postad 31 oktober 2010 - 20:59

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Se där!
Då fattas det bara att kanalerna blir "must carry" i kabelnäten och distribueras okodade.
Undrar hur länge vi sen får vänta tills SVT börjar producera något som är värt att visa i HD... :)

ja absolut. Stod på sidan 670 att det skulle komma fler program i HD på SVT2 HD nästa år.

Redigerat av jan_bananberg, 31 oktober 2010 - 20:59.

Postad 01 november 2010 - 16:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Pratade just nu med Viasat Support och de jobbar för fullt med att få upp SVT2 HD i luften. Det är tydligen tekniska svårigheter. Det krävs ju till skillnad mot SVT1 HD en helt ny kanalplats. De visste inte när den skulle vara uppe.

Redigerat av agpath, 01 november 2010 - 16:40.

Postad 01 november 2010 - 20:52

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Tror inte att det har skrivits tidigare: SVT2 HD är igång på ComHem, kanalplats 86.

Postad 02 november 2010 - 00:52

crayola
  • crayola
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tror inte att det har skrivits tidigare: SVT2 HD är igång på ComHem, kanalplats 86.

Krypterad liksom SVT1 HD antar jag?

Postad 02 november 2010 - 01:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Krypterad liksom SVT1 HD antar jag?

Ja, vad annars. Ingår i alla abonnemang, men man behöver ett digitalt abonnemang.

Postad 02 november 2010 - 02:33

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Dock funkar den inte hos mig. Står att det är dålig signal och bilden fladdrar. De har väl inte sparkat igång den "på riktigt" än antar jag.

Postad 02 november 2010 - 05:33

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Ja, vad annars. Ingår i alla abonnemang, men man behöver ett digitalt abonnemang.

Detta för att SVT saknar stake att be myndigheten för radio och tv att ändra i lagen om vidaresändnings plikt. Kan ju knappast vara så svårt att göra det.

Kontentan blir att vi som har kabel-tv får punga ut extra för kanaler som iaf jag betalar för redan från SVT.

Edit: Drog iväg ett brev till myndigheten för radio och tv. Hänvisade till det som kulturdepartementet svarade tidigare.

Redigerat av jan_bananberg, 02 november 2010 - 05:44.

Postad 02 november 2010 - 21:23

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Dock funkar den inte hos mig. Står att det är dålig signal och bilden fladdrar. De har väl inte sparkat igång den "på riktigt" än antar jag.

jag har samma problem är det fler som har detta problem

Postad 03 november 2010 - 09:07

crayola
  • crayola
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Detta för att SVT saknar stake att be myndigheten för radio och tv att ändra i lagen om vidaresändnings plikt. Kan ju knappast vara så svårt att göra det.

Kontentan blir att vi som har kabel-tv får punga ut extra för kanaler som iaf jag betalar för redan från SVT.

Edit: Drog iväg ett brev till myndigheten för radio och tv. Hänvisade till det som kulturdepartementet svarade tidigare.

Bra gjort! Låt oss höra vad du får för svar.

Postad 03 november 2010 - 09:14

crayola
  • crayola
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av andra kanaler än SVT:s - men uppskattar verkligen högupplöst bild. Som boende i ett Com Hem-hus står jag därför inför två val - betala för box (med kortplats) samt kort (med kortavgift) liksom månatlig abonnemangsavgift eller sätta upp en liten bordsantenn och hoppas jag får tilläckligt bra mottagning men då slippa alla tillkommande utgifter och ha möjlighet att ta emot signalen till en digitalsticka för dator utan kortplats (sådana med DVB-T2 är på gång). Det enda rimliga vore att SVT:s licensfinansierade kanaler vidaresändes utan tillkommande avgifter särskilt som Com Hem ofta har en monopolliknande ställning i de hus de har nät.

Jag är knappast ensam om att inte vilja ta emot (och betala) för annat än SVT.

Redigerat av crayola, 03 november 2010 - 09:18.

Postad 03 november 2010 - 09:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av andra kanaler än SVT:s - men uppskattar verkligen högupplöst bild. Som boende i ett Com Hem-hus står jag därför inför två val - betala för box (med kortplats) samt kort (med kortavgift) liksom månatlig abonnemangsavgift eller sätta upp en liten bordsantenn och hoppas jag får tilläckligt bra mottagning men då slippa alla tillkommande utgifter och ha möjlighet att ta emot signalen till en digitalsticka för dator utan kortplats (sådana med DVB-T2 är på gång). Det enda rimliga vore att SVT:s licensfinansierade kanaler vidaresändes utan tillkommande avgifter särskilt som Com Hem ofta har en monopolliknande ställning i de hus de har nät.

Jag är knappast ensam om att inte vilja ta emot (och betala) för annat än SVT.

Alltså, jag menade inte att det borde vara som det är, att man behöver ett abonnemang för SVT 1 & 2 HD. Jag menade bara att eftersom det krävs för SVT 1HD så var det ju inte så överraskande att det blev likadant med SVT 2HD.

Självklart vore det trevlig/önskvärt om de var fria kanaler. Men ComHem är vinstdrivande så ända tills det blir lag på att de ska vara gratis så kommer nog ComHem se till att ta betalt för dem. Hur är det med Viasat, Canal Digital, Telia bredbandstv, Tele2, Bredbandsbolaget? Är kanalerna gratis där?

Postad 03 november 2010 - 09:48

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 488 inlägg
  • 0
Jag förstår inte problemet. ComHem visar de kanaler de måste visa (SVT1, SVT2, TV4, Barn/Kunskapskanalen samt SVT 24) både analogt samt digitalt. De nya HD-kanalerna har ju trots allt inte något annat programinnehåll än SD-kanalerna.

Vill man ha HD-standard får man väl betala för dessa och skaffa en box som skall kunna ta emot dessa kanaler, annars får man väl som konsument kräva av sin hyresvärd att ComHem sänder dessa fritt, antingen som privatperson eller via t.ex. Hyresgästföreningen.

Redigerat av Huddingebo, 03 november 2010 - 09:50.

Postad 03 november 2010 - 10:50

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Bra gjort! Låt oss höra vad du får för svar.

Hej

Jag undrar om ni kommer ändra i lagen om vidaresändnings plikt gällande SVT. Tycker att det är fruktansvärt bedrövligt att aktörer som Com Hem ska kunna tjäna pengar på SVT1 HD och SVT2 HD. Dessa borde vara fria precis som i marknätet och via parabol?. Jag anser att man inte ska behöva betala mer än sin mottagningsavgift till radiotjänst i Kiruna.

Myndigheten för radio och tv: Några ändringar i radio- och tv-lagen av det slag som du efterlyser känner jag inte till. I dag gäller vidaresändningsplikten inte fler än fyra samtidiga programtjänster.

Redigerat av jan_bananberg, 03 november 2010 - 10:51.

Postad 03 november 2010 - 10:59

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Jag antar att Com Hem tar betalt för SVT HD-kanalerna eftersom CopySwede tar betalt av Com Hem för dem.

Även must carry-kanalerna, som nu är okrypterade digitalt i Com Hem:s nät, kräver att operatören betalar ersättning till CopySwede eftersom det räknas som en vidaresändning och därmed kommersiell, trots att operatörerna inte får ta mer betalt för must carry än en skälig distributionsavgift.

Com Hem får alltså inte tjäna pengar på must carry-kanalerna; är tvugna att förmedla dem; men måste också betala upphovsrättsavgifter eftersom de är ett vinstdrivande bolag i övrigt. SVT själva vill nämligen inte betala CopySwedeavgiften för sina kanaler åt andra operatörer än Boxer.

Satellitsändningarna går de fortfarande dock i god för vad jag vet, möjligen för att Teracom sköter upplänkningen... men Teracom är själva ett vinstdrivande bolag numer, så statliga de är.

Att SVT HD-kanalerna är krypterade skyller jag på SVT, som vi är tvungna att bekosta men som inte vill betala sina egna upphovsrättsavgifter. SVT missköter sitt uppdrag.

Postad 03 november 2010 - 12:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Jag antar att Com Hem tar betalt för SVT HD-kanalerna eftersom CopySwede tar betalt av Com Hem för dem.

Även must carry-kanalerna, som nu är okrypterade digitalt i Com Hem:s nät, kräver att operatören betalar ersättning till CopySwede eftersom det räknas som en vidaresändning och därmed kommersiell, trots att operatörerna inte får ta mer betalt för must carry än en skälig distributionsavgift.

Com Hem får alltså inte tjäna pengar på must carry-kanalerna; är tvugna att förmedla dem; men måste också betala upphovsrättsavgifter eftersom de är ett vinstdrivande bolag i övrigt. SVT själva vill nämligen inte betala CopySwedeavgiften för sina kanaler åt andra operatörer än Boxer.

Satellitsändningarna går de fortfarande dock i god för vad jag vet, möjligen för att Teracom sköter upplänkningen... men Teracom är själva ett vinstdrivande bolag numer, så statliga de är.

Att SVT HD-kanalerna är krypterade skyller jag på SVT, som vi är tvungna att bekosta men som inte vill betala sina egna upphovsrättsavgifter. SVT missköter sitt uppdrag.

Nja, det här stämmer inte riktigt.

ComHem betalar inte upphovsrättsavgifterna till CopySwede, det gör fastighetsägarna från och med 1:a januari 2010 (retroaktivt). Fastighetsägarna får betala 80 öre per hushåll och månad för 2010, och 1,06kr per hushåll och månad fro m 1:a jan 2011. Före 2010 betalade SVT själva sina upphovsrättsavgifter men det vägrar de alltså göra från och med nu.

SVT debiterar ComHem, som i sin tur debiterar fastighetsägarna. ComHem har alltså inga utgifter för upphovsrättsavgifter för SVT.

I slutändan är det förstås hushållen som får betala det ;)

Alltså faller ditt antagande att ComHem tar betalt för SVT HD-kanalerna pga av att de skulle ha upphovsrättsutgifter. Det har de inte.

edit: det står t o m på comhems hemsida att det är fastighetsägarna som får betala kakan: Copyswede-avgift för SVT:s kanaler

Redigerat av distortion2, 03 november 2010 - 12:13.

Postad 03 november 2010 - 12:14

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Av de program som SVT visar så är runt 90-95% egenproducerat material.

Redigerat av jan_bananberg, 03 november 2010 - 12:14.

Postad 03 november 2010 - 13:07

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Av de program som SVT visar så är runt 90-95% egenproducerat material.

Vad får du det här ifrån? Låter som en orealistiskt hög siffra. Jag vet iof inte vad det har med diskussionen att göra men jag tror att du överdriver siffran.

edit: från Wikipedia

SVT visar även ett internationellt programutbud. Cirka 70 procent av programutbudet brukar vara inhemskt och resten utländskt, men det varierar något år från år. De utländska programmen sänds som regel på originalspråket med svenska undertexter.

Redigerat av distortion2, 03 november 2010 - 13:09.

Postad 03 november 2010 - 14:42

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

De nya HD-kanalerna har ju trots allt inte något annat programinnehåll än SD-kanalerna.

Exakt där tror jag vi har pudelns kärna. Vidaresändningspliktens syfte är såvitt jag kan se att visst innehåll skall vara tillgängligt och det uppfyller kabelbolagen så länge de finns okrypterade i någon form. Som lagen är skriven idag kan man tolka den som att det är mer prioriterat att ha analog distribution av SVT1 och SVT2 än digital.

Postad 03 november 2010 - 15:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
SVT2 HD:

http://svt.se/2.1396...k...r&from=menu

Postad 05 november 2010 - 00:49

crayola
  • crayola
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Alltså, jag menade inte att det borde vara som det är, att man behöver ett abonnemang för SVT 1 & 2 HD. Jag menade bara att eftersom det krävs för SVT 1HD så var det ju inte så överraskande att det blev likadant med SVT 2HD.

Självklart vore det trevlig/önskvärt om de var fria kanaler. Men ComHem är vinstdrivande så ända tills det blir lag på att de ska vara gratis så kommer nog ComHem se till att ta betalt för dem. Hur är det med Viasat, Canal Digital, Telia bredbandstv, Tele2, Bredbandsbolaget? Är kanalerna gratis där?

Visst är det så att vinstintresset styr. Men med tanke på att kanalerna är licensfinansierade och okodade i marknätet förefaller det girigt att utnyttja sin dominerande ställning på det sätt man gör. Man pressar alla som bor i comhem-lägenheter och vill se SVT i HD på pengar för att de inte kan sätta upp en vanlig utomhusantenn.

Intressant frågeställning vad gäller övriga operatörer. De satellitburna distributionssätten kan behöva kryptera sina sändningar för att de inte ska nå långt utanför landets gränser. Vet inte exakt hur Telias internetdistribution går till men detsamma kanske gäller även där.

Com Hem kan inte motivera att man krypterar SVT:s HD-kanaler av upphovsrättskäl då deras kabelnät ju finns inom landet. Dessutom tyckte jag mig snappa upp av någon att Tele2 sänder SVT:s HD-kanaler fritt i sitt kabelnät.

Redigerat av crayola, 05 november 2010 - 00:55.

Postad 05 november 2010 - 01:01

crayola
  • crayola
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag förstår inte problemet. ComHem visar de kanaler de måste visa (SVT1, SVT2, TV4, Barn/Kunskapskanalen samt SVT 24) både analogt samt digitalt. De nya HD-kanalerna har ju trots allt inte något annat programinnehåll än SD-kanalerna.

Vill man ha HD-standard får man väl betala för dessa och skaffa en box som skall kunna ta emot dessa kanaler, annars får man väl som konsument kräva av sin hyresvärd att ComHem sänder dessa fritt, antingen som privatperson eller via t.ex. Hyresgästföreningen.

Problemet är att man som hyresgäst inte har tillåtelse att sätta upp en extern tv-antenn och ta in SVT:s HD-kanaler gratis genom marknätet. Små interna inomhusantenner är inte alltid ett fullgott alternativ. Således är man tvingad att avstå HD-kanalerna eller dansa efter Com Hems pipa.

Det är orimligt att Com Hem kan utnyttja sin starka position på det viset.

Myndigheten för radio och tv: Några ändringar i radio- och tv-lagen av det slag som du efterlyser känner jag inte till. I dag gäller vidaresändningsplikten inte fler än fyra samtidiga programtjänster.

Tack för inlägget! Tror tyvärr att mainstream-media måste ta upp det för att något ska hända. Antingen i konsumentreportageform eller med en politikervinkling.

Frågan är hur man ska få någon att ta upp bollen.

Redigerat av crayola, 05 november 2010 - 01:03.

Postad 05 november 2010 - 09:42

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Problemet är att man som hyresgäst inte har tillåtelse att sätta upp en extern tv-antenn och ta in SVT:s HD-kanaler gratis genom marknätet.

Jodå, hyresvärden kan inte hindra folk att sätta upp paraboler utanför sitt köksfönster eller på sin balkong (bara de sitter ordentligt fast), och då gäller naturligtvis samma EU-bestämmelser för antenner också.

Detta var alltså uppe till rättegång för typ två år sen ang. hyresgäster i nån Sthlms-förort.

Det är orimligt att Com Hem kan utnyttja sin starka position på det viset.

Ja, det kan man ju hålla med om!

Postad 05 november 2010 - 12:44

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 488 inlägg
  • 0
Skall man få en förändring om ComHem inte är intresserade måste man gå på sin hyresvärd, antingen enskilt, i en grupp eller via Hyresgästföreningen. Sedan måste man vara överens om vad man vill förändra, t.ex. att man skall kunna ta emot signaler från marknätet trots att fastigheten har ComHem.

Postad 05 november 2010 - 14:38

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Har CD och på Svt hd sänds det inte ett enda HD program sedan en tid tillbaka. Nån som vet varför?

Postad 05 november 2010 - 17:26

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Har CD och på Svt hd sänds det inte ett enda HD program sedan en tid tillbaka. Nån som vet varför?

SVT1 HD sänder HD program av skiftande teknisk kvalitet nästan varje kväll. Ikväll tex. "Doobidoo" som brukar ha bra teknisk kvalitet. På söndag sänds "Starke man" och "Life".
Har du HD PVR 101-ST kan du ha problem med boxen.

Redigerat av LabanV, 05 november 2010 - 17:34.

Postad 05 november 2010 - 17:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

SVT1 HD sänder HD program av skiftande teknisk kvalitet nästan varje kväll. Ikväll tex. "Dobido" som brukar ha bra teknisk kvalitet. På söndag sänds "Starke man" och "Life".
Har du HD PVR 101-ST kan du ha problem med boxen.

fast ska sägas att SVT har ibland haft lite problem med sändningarna av HD-program och har då skiftat till SD-sändningen. Men det bara några gånger då jag sett på HD-kanalen, oftast är det HD när det ska vara HD.

Postad 05 november 2010 - 18:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Jodå, hyresvärden kan inte hindra folk att sätta upp paraboler utanför sitt köksfönster eller på sin balkong (bara de sitter ordentligt fast), och då gäller naturligtvis samma EU-bestämmelser för antenner också.

Detta var alltså uppe till rättegång för typ två år sen ang. hyresgäster i nån Sthlms-förort.

Ja, det kan man ju hålla med om!

Utanför köksfönster kan dom hindra hyresgästen om dom vill men dom kan inte hindra nån att sätta upp på balkongen däremot.
Samma sak gäller med blombänkar och annat liknande.

Redigerat av Leatherface, 05 november 2010 - 18:55.

Postad 06 november 2010 - 02:43

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Utanför köksfönster kan dom hindra hyresgästen om dom vill

Suck, har du läst domen, och sett hur det ser ut i vissa förorter?

Postad 06 november 2010 - 05:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja jag vet hur det ser ut men jag säger bara att dom har rätt att neka hyresgäster att ha utanför fönstrerna.
Sen om alla gör det är en annan sak.
Däremot på balkongen kan ingen hindra dig att sätta upp parabol och den behöver inte ens sitta fast ordentligt för isf skulle man vara tvungen sätta fast stolar och bord och annat man har på balkongen också.
Det enda man måste se till att den är innanför balkongen och inte sticker ut.
Samma sak med blomlådor och annat med dom får inte hänga utanför balkong och liknande.
Finns ju vissa hyresvärdar som är snäll och låter en sätta upp på taket också om man bara frågar först.

Redigerat av Leatherface, 06 november 2010 - 05:20.

Postad 06 november 2010 - 11:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Suck, har du läst domen, och sett hur det ser ut i vissa förorter?

Har du läst domen, eller ens läst rapporteringen om domen? Ärendet hade inget med EU att göra, och domen gör inte att det är fritt fram att själv montera prylar. Sverige fälldes för att en svensk domstol dömt att det var korrekt att vräka en familj som haft en parabol. Att vräka någon med hänvisning till ett regelbrott av den typen ansågs oproportionerligt.
Det är fortfarande möjligt för hyresvärdar att ställa krav på hur och var saker installeras, och de skäl som stärkte den aktuella familjens sak kan man inte åberopa i detta fall när samma program (läs innehåll) kan tas emot genom husets kabelnät.

Postad 07 november 2010 - 16:16

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Pratade just nu med Viasat Support och de jobbar för fullt med att få upp SVT2 HD i luften. Det är tydligen tekniska svårigheter. Det krävs ju till skillnad mot SVT1 HD en helt ny kanalplats. De visste inte när den skulle vara uppe.

9:e december kommer SVT2 HD till Viasat

Postad 07 november 2010 - 17:37

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 488 inlägg
  • 0
Någon som vet när CD kör igång SVT2 HD?

Postad 09 november 2010 - 08:51

Unregistereda2ae8b0c
  • Unregistereda2ae8b0c
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
SVT2 HD sänder ändå inga program i HD än.
Det ingen mening med att stressa på att få ut den kanalen innan de verkligen börjat sända sina program i HD.

Postad 09 november 2010 - 09:36

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

SVT2 HD sänder ändå inga program i HD än.
Det ingen mening med att stressa på att få ut den kanalen innan de verkligen börjat sända sina program i HD.

När ska dom börja sända program i HD . Någon som vet ?

Postad 09 november 2010 - 10:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

http://svt.se/2.1396...k...r&from=menu

Postad 10 november 2010 - 17:25

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Jag gjorde en snabbgenomgång av SVT2:s tablå på Internet och hittade inte en enda HD-markering den kommande månaden. Inte ens programmet "Debatt" som sändes igår hade HD-markering, och det brukar vara i HD när det sänds i ettan.

Postad 11 november 2010 - 08:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Jag gjorde en snabbgenomgång av SVT2:s tablå på Internet och hittade inte en enda HD-markering den kommande månaden. Inte ens programmet "Debatt" som sändes igår hade HD-markering, och det brukar vara i HD när det sänds i ettan.

För nåt år sen hade de ganska tydliga markeringar i tablån för SVT HD vilka program som var "äkta hd", men plötsligt togs informationen bort helt, och det gick sen bara att se om det var 16:9 eller inte.

Då tolkade jag greppet som att man inte riktigt ville skylta med att bara ett fåtal program var i HD, och det är förmodligen likadant nu. Så länge flertalet tittare låter sig luras kan man "skynda långsamt" med att "ställa om" produktionen till i HD.

Många svt-medarbetare vet inte ett smack om hur man producerar hd, och då blir det besvärligt, tar längre tid och kostar mer. Resultatet blir därför gärna att man fortsätter med SD för att "spara pengar". Ganska otroligt att vi inte kan få lite mer för de ca 4 miljarder svt sprätter iväg per år.

"Debatt" i HD och med 5.1-ljud är inte riktigt vad tittarna är sugna på...

Postad 14 november 2010 - 13:55

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag mailade precis till SVT och frågade hur jag kan se vilka program som sänds i HD, ska bli intressant att se vad dom svarar :)

Postad 14 november 2010 - 14:46

Unregistered9f5b1f70
  • Unregistered9f5b1f70
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag mailade precis till SVT och frågade hur jag kan se vilka program som sänds i HD, ska bli intressant att se vad dom svarar :)

Tips: Använd länken http://tvplaneten.tv4.se/ och klicka på fliken HD så ser du vilka program som sänds i HD-kvalitet.

Postad 17 november 2010 - 14:36

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Tips: Använd länken http://tvplaneten.tv4.se/ och klicka på fliken HD så ser du vilka program som sänds i HD-kvalitet.

Smart, det var någonting sådant jag letade efter men kunde inte hitta. Tyvärr fungerar den inte med SVT2 eller sänds verkligen inga program alls i HD på den kanalen? :)

Postad 17 november 2010 - 14:51

Unregistered9f5b1f70
  • Unregistered9f5b1f70
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Smart, det var någonting sådant jag letade efter men kunde inte hitta. Tyvärr fungerar den inte med SVT2 eller sänds verkligen inga program alls i HD på den kanalen? :)

Helt riktigt! SVT2 HD sänder inga HD-program förrän nästa år. Ynkligt! SVT borde väl åtminstone sända sina nyhetsprogram i HD.

Redigerat av Unregistered9f5b1f70, 17 november 2010 - 14:52.

Postad 17 november 2010 - 20:22

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Helt riktigt! SVT2 HD sänder inga HD-program förrän nästa år. Ynkligt! SVT borde väl åtminstone sända sina nyhetsprogram i HD.

Nja, där är väl något där innehållet är viktigare än bildkvalitén.

Känner inget behov av nyheter i HD. Sport däremot, där är det skillnad.

Postad 17 november 2010 - 22:44

Unregistered9f5b1f70
  • Unregistered9f5b1f70
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Nja, där är väl något där innehållet är viktigare än bildkvalitén.

Känner inget behov av nyheter i HD. Sport däremot, där är det skillnad.

Vad är det som gör skillnad mot t.ex Go'kväll , Fråga doktorn eller Debatt.

Postad 18 november 2010 - 09:16

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
I "Café-programmen" har man full koll över hela produktionen och det är då väldigt enkelt att rigga upp ett par HD-kameror så är man i princip hemma. Med en nyhetssändning kommer 95% av allt inkommande material fortfarande att vara i SD och uppskalning krävs. Ofta hinner man inte detta pga tidsbrist, eftersom bildmaterialen till nyhetsinslagen kommer in sen eftermiddag eller ibland tidig kväll och tidspressen är stor. Jag antar att det är därför som man inte kör nyheterna i HD.

Postad 18 november 2010 - 09:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
tog ju några år innan nyheterna gick över till 16:9 med eftersom hela linan måste vara uppdaterad.

Inte hel lätt.
men jag står fast vid att det som främst vinner på HDTV är sport, sport och åter sport.
Filmer vinner även en del men redan där är handlingen och ljudbilden viktigare.
Serier samma sak, HDTV är trevligt men bra SDTV duger mycket bra.

Men - då den mesta HDTVn är bra producerad och distribuerad och samma inte gäller för SDTV är HDTV ofta bättre än vad jag ger intryck av att tycka ovan.

Tillbaka till ämnet. SVT2 HD, och SVT1 HD får mer HD-material med tiden. Så jekla akut är det inte. Vore mer intressesant om övriga svenska kanaler kunde börja sända 5.1 ljud vid filmer och serier.

Postad 18 november 2010 - 19:46

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Ett problem med nyhetssändningar i HD är att SVT:s videosystem META inte har klarat av HDTV. Jag har för mig att det skulle uppgraderas i år, men jag har inte hört något om att så skulle ha skett.

Vad gäller uppskalning av inkommande nyhetsbilder kan jag inte tänka mig att det är krångligare än den konvertering som idag görs av inkommande nyhetsbilder in 4:3-format. SVT klipper idag av 4:3-bilder ovan och undertill för att de ska fylla en 16:9-skärm, och det görs "manuellt" av den som redigerar inslaget.

SVT planerar att bygga en ny studio till vilken nyheterna ska flytta, förmodligen under 2011. Förhoppningsvis blir det HD-sändningar när denna studio invigs.

Här följer ett litet utdrag ur Vipåtv som bland annat innehåller lite information om SVT:s nyheter och HDTV.

SVT :s besökare dammsög mässan på tekniska lösningar

Ett antal SVT-medarbetare åkte i september till IBC i Amsterdam – den största tv-teknikmässan i Europa. Uppdraget var att dammsuga mässan på bra tekniska lösningar till såväl de stora utvecklingsprojekten som till SVT:s löpande behov. Rapporter från samtliga uppdragsgrupper publiceras allteftersom på Intranätet,
men här är en sammanfattning av uppdragen.

Studio-projektet STP: Studiogången i Stockholm ska byggas om. De nya studiorna ska hantera HD-produktion, vara skalbara och användas till både allmäntv- och nyhetsproduktion. SVT-medarbetare som Irene Wiklund, Yvonne Sedman och Tobbe Gustavsson tittade på nya studiokameror, mixrar och flexibla ljudsystem.

SER: Nyheternas studior flyttas till studiogången. Nyheterna får där en egen studio samt vid behov tillgång till ytterligare studioresurser. På IBC var uppdraget för bl.a Anders Hansén att titta på lämpliga automationslösningar för nyhetssändningar, in- och uppspelningsservrar, fiberlösningar samt givetvis även här studiokameror, ljudsystem och mixrar.

2 HD-kanaler: SVT fick i våras tillstånd att sända två HD-kanaler i marknätet. För att klara av det krävs både en ny ombyggnation av PK och att Meta kan hantera HD-filer. Jens Köpsén och Mikael Lindberg åkte till IBC för att titta på serverlösningar till PK medan bl.a Anders Janocha tittade på

Postad 21 november 2010 - 17:04

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Hehe, jo det är ganska ynkligt att lansera en HD-kanal utan några HD-program :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.