Det är säker omöjligt, men funkar trots det utan problem på DR HD, dvs Danskarnas ganska excellenta HD-kanal i marknätet.Text-TV går aldrig att få i HD-kanaler då det är en extra feature i PAL-sändningar endast.

Måndag 20/9 startar sändningarna av SVT1 HD
Startad av
Unregistered1124
, sep 14 2010 20:12
162 svar till detta ämne
Postad 31 oktober 2010 - 18:33 Det är säker omöjligt, men funkar trots det utan problem på DR HD, dvs Danskarnas ganska excellenta HD-kanal i marknätet. ![]() Postad 31 oktober 2010 - 19:21 Postad 31 oktober 2010 - 19:54 Se där! Då fattas det bara att kanalerna blir "must carry" i kabelnäten och distribueras okodade. Undrar hur länge vi sen får vänta tills SVT börjar producera något som är värt att visa i HD... ![]() Postad 31 oktober 2010 - 20:59 ja absolut. Stod på sidan 670 att det skulle komma fler program i HD på SVT2 HD nästa år. Redigerat av jan_bananberg, 31 oktober 2010 - 20:59. Postad 01 november 2010 - 16:39 Redigerat av agpath, 01 november 2010 - 16:40. Postad 01 november 2010 - 20:52 Postad 02 november 2010 - 00:52
Krypterad liksom SVT1 HD antar jag? Postad 02 november 2010 - 01:11 Ja, vad annars. Ingår i alla abonnemang, men man behöver ett digitalt abonnemang. Postad 02 november 2010 - 02:33
Dock funkar den inte hos mig. Står att det är dålig signal och bilden fladdrar. De har väl inte sparkat igång den "på riktigt" än antar jag. Postad 02 november 2010 - 05:33 Detta för att SVT saknar stake att be myndigheten för radio och tv att ändra i lagen om vidaresändnings plikt. Kan ju knappast vara så svårt att göra det. Kontentan blir att vi som har kabel-tv får punga ut extra för kanaler som iaf jag betalar för redan från SVT. Edit: Drog iväg ett brev till myndigheten för radio och tv. Hänvisade till det som kulturdepartementet svarade tidigare. Redigerat av jan_bananberg, 02 november 2010 - 05:44. Postad 02 november 2010 - 21:23
jag har samma problem är det fler som har detta problem Postad 03 november 2010 - 09:07
Bra gjort! Låt oss höra vad du får för svar. Postad 03 november 2010 - 09:14
Personligen är jag inte ett dugg intresserad av andra kanaler än SVT:s - men uppskattar verkligen högupplöst bild. Som boende i ett Com Hem-hus står jag därför inför två val - betala för box (med kortplats) samt kort (med kortavgift) liksom månatlig abonnemangsavgift eller sätta upp en liten bordsantenn och hoppas jag får tilläckligt bra mottagning men då slippa alla tillkommande utgifter och ha möjlighet att ta emot signalen till en digitalsticka för dator utan kortplats (sådana med DVB-T2 är på gång). Det enda rimliga vore att SVT:s licensfinansierade kanaler vidaresändes utan tillkommande avgifter särskilt som Com Hem ofta har en monopolliknande ställning i de hus de har nät. Jag är knappast ensam om att inte vilja ta emot (och betala) för annat än SVT. Redigerat av crayola, 03 november 2010 - 09:18. Postad 03 november 2010 - 09:45 Alltså, jag menade inte att det borde vara som det är, att man behöver ett abonnemang för SVT 1 & 2 HD. Jag menade bara att eftersom det krävs för SVT 1HD så var det ju inte så överraskande att det blev likadant med SVT 2HD. Självklart vore det trevlig/önskvärt om de var fria kanaler. Men ComHem är vinstdrivande så ända tills det blir lag på att de ska vara gratis så kommer nog ComHem se till att ta betalt för dem. Hur är det med Viasat, Canal Digital, Telia bredbandstv, Tele2, Bredbandsbolaget? Är kanalerna gratis där? Postad 03 november 2010 - 09:48 Vill man ha HD-standard får man väl betala för dessa och skaffa en box som skall kunna ta emot dessa kanaler, annars får man väl som konsument kräva av sin hyresvärd att ComHem sänder dessa fritt, antingen som privatperson eller via t.ex. Hyresgästföreningen. Redigerat av Huddingebo, 03 november 2010 - 09:50. Postad 03 november 2010 - 10:50
Myndigheten för radio och tv: Några ändringar i radio- och tv-lagen av det slag som du efterlyser känner jag inte till. I dag gäller vidaresändningsplikten inte fler än fyra samtidiga programtjänster. Redigerat av jan_bananberg, 03 november 2010 - 10:51. Postad 03 november 2010 - 10:59 Även must carry-kanalerna, som nu är okrypterade digitalt i Com Hem:s nät, kräver att operatören betalar ersättning till CopySwede eftersom det räknas som en vidaresändning och därmed kommersiell, trots att operatörerna inte får ta mer betalt för must carry än en skälig distributionsavgift. Com Hem får alltså inte tjäna pengar på must carry-kanalerna; är tvugna att förmedla dem; men måste också betala upphovsrättsavgifter eftersom de är ett vinstdrivande bolag i övrigt. SVT själva vill nämligen inte betala CopySwedeavgiften för sina kanaler åt andra operatörer än Boxer. Satellitsändningarna går de fortfarande dock i god för vad jag vet, möjligen för att Teracom sköter upplänkningen... men Teracom är själva ett vinstdrivande bolag numer, så statliga de är. Att SVT HD-kanalerna är krypterade skyller jag på SVT, som vi är tvungna att bekosta men som inte vill betala sina egna upphovsrättsavgifter. SVT missköter sitt uppdrag. Postad 03 november 2010 - 12:03 Nja, det här stämmer inte riktigt. ComHem betalar inte upphovsrättsavgifterna till CopySwede, det gör fastighetsägarna från och med 1:a januari 2010 (retroaktivt). Fastighetsägarna får betala 80 öre per hushåll och månad för 2010, och 1,06kr per hushåll och månad fro m 1:a jan 2011. Före 2010 betalade SVT själva sina upphovsrättsavgifter men det vägrar de alltså göra från och med nu. SVT debiterar ComHem, som i sin tur debiterar fastighetsägarna. ComHem har alltså inga utgifter för upphovsrättsavgifter för SVT. I slutändan är det förstås hushållen som får betala det ![]() Alltså faller ditt antagande att ComHem tar betalt för SVT HD-kanalerna pga av att de skulle ha upphovsrättsutgifter. Det har de inte. edit: det står t o m på comhems hemsida att det är fastighetsägarna som får betala kakan: Copyswede-avgift för SVT:s kanaler Redigerat av distortion2, 03 november 2010 - 12:13. Postad 03 november 2010 - 12:14 Redigerat av jan_bananberg, 03 november 2010 - 12:14. Postad 03 november 2010 - 13:07 Vad får du det här ifrån? Låter som en orealistiskt hög siffra. Jag vet iof inte vad det har med diskussionen att göra men jag tror att du överdriver siffran. edit: från Wikipedia
Redigerat av distortion2, 03 november 2010 - 13:09. Postad 03 november 2010 - 14:42 Exakt där tror jag vi har pudelns kärna. Vidaresändningspliktens syfte är såvitt jag kan se att visst innehåll skall vara tillgängligt och det uppfyller kabelbolagen så länge de finns okrypterade i någon form. Som lagen är skriven idag kan man tolka den som att det är mer prioriterat att ha analog distribution av SVT1 och SVT2 än digital. Postad 05 november 2010 - 00:49
Visst är det så att vinstintresset styr. Men med tanke på att kanalerna är licensfinansierade och okodade i marknätet förefaller det girigt att utnyttja sin dominerande ställning på det sätt man gör. Man pressar alla som bor i comhem-lägenheter och vill se SVT i HD på pengar för att de inte kan sätta upp en vanlig utomhusantenn. Intressant frågeställning vad gäller övriga operatörer. De satellitburna distributionssätten kan behöva kryptera sina sändningar för att de inte ska nå långt utanför landets gränser. Vet inte exakt hur Telias internetdistribution går till men detsamma kanske gäller även där. Com Hem kan inte motivera att man krypterar SVT:s HD-kanaler av upphovsrättskäl då deras kabelnät ju finns inom landet. Dessutom tyckte jag mig snappa upp av någon att Tele2 sänder SVT:s HD-kanaler fritt i sitt kabelnät. Redigerat av crayola, 05 november 2010 - 00:55. Postad 05 november 2010 - 01:01
Problemet är att man som hyresgäst inte har tillåtelse att sätta upp en extern tv-antenn och ta in SVT:s HD-kanaler gratis genom marknätet. Små interna inomhusantenner är inte alltid ett fullgott alternativ. Således är man tvingad att avstå HD-kanalerna eller dansa efter Com Hems pipa. Det är orimligt att Com Hem kan utnyttja sin starka position på det viset.
Tack för inlägget! Tror tyvärr att mainstream-media måste ta upp det för att något ska hända. Antingen i konsumentreportageform eller med en politikervinkling. Frågan är hur man ska få någon att ta upp bollen. Redigerat av crayola, 05 november 2010 - 01:03. Postad 05 november 2010 - 09:42 Jodå, hyresvärden kan inte hindra folk att sätta upp paraboler utanför sitt köksfönster eller på sin balkong (bara de sitter ordentligt fast), och då gäller naturligtvis samma EU-bestämmelser för antenner också. Detta var alltså uppe till rättegång för typ två år sen ang. hyresgäster i nån Sthlms-förort. Ja, det kan man ju hålla med om! Postad 05 november 2010 - 12:44 Postad 05 november 2010 - 14:38 Postad 05 november 2010 - 17:26 SVT1 HD sänder HD program av skiftande teknisk kvalitet nästan varje kväll. Ikväll tex. "Doobidoo" som brukar ha bra teknisk kvalitet. På söndag sänds "Starke man" och "Life". Har du HD PVR 101-ST kan du ha problem med boxen. Redigerat av LabanV, 05 november 2010 - 17:34. Postad 05 november 2010 - 17:34
fast ska sägas att SVT har ibland haft lite problem med sändningarna av HD-program och har då skiftat till SD-sändningen. Men det bara några gånger då jag sett på HD-kanalen, oftast är det HD när det ska vara HD. Postad 05 november 2010 - 18:55 Utanför köksfönster kan dom hindra hyresgästen om dom vill men dom kan inte hindra nån att sätta upp på balkongen däremot. Samma sak gäller med blombänkar och annat liknande. Redigerat av Leatherface, 05 november 2010 - 18:55. Postad 06 november 2010 - 02:43 Suck, har du läst domen, och sett hur det ser ut i vissa förorter? Postad 06 november 2010 - 05:17 Sen om alla gör det är en annan sak. Däremot på balkongen kan ingen hindra dig att sätta upp parabol och den behöver inte ens sitta fast ordentligt för isf skulle man vara tvungen sätta fast stolar och bord och annat man har på balkongen också. Det enda man måste se till att den är innanför balkongen och inte sticker ut. Samma sak med blomlådor och annat med dom får inte hänga utanför balkong och liknande. Finns ju vissa hyresvärdar som är snäll och låter en sätta upp på taket också om man bara frågar först. Redigerat av Leatherface, 06 november 2010 - 05:20. Postad 06 november 2010 - 11:41 Har du läst domen, eller ens läst rapporteringen om domen? Ärendet hade inget med EU att göra, och domen gör inte att det är fritt fram att själv montera prylar. Sverige fälldes för att en svensk domstol dömt att det var korrekt att vräka en familj som haft en parabol. Att vräka någon med hänvisning till ett regelbrott av den typen ansågs oproportionerligt. Det är fortfarande möjligt för hyresvärdar att ställa krav på hur och var saker installeras, och de skäl som stärkte den aktuella familjens sak kan man inte åberopa i detta fall när samma program (läs innehåll) kan tas emot genom husets kabelnät. Postad 07 november 2010 - 16:16
9:e december kommer SVT2 HD till Viasat Postad 09 november 2010 - 08:51 Det ingen mening med att stressa på att få ut den kanalen innan de verkligen börjat sända sina program i HD. Postad 09 november 2010 - 09:36
När ska dom börja sända program i HD . Någon som vet ? Postad 10 november 2010 - 17:25
Jag gjorde en snabbgenomgång av SVT2:s tablå på Internet och hittade inte en enda HD-markering den kommande månaden. Inte ens programmet "Debatt" som sändes igår hade HD-markering, och det brukar vara i HD när det sänds i ettan. Postad 11 november 2010 - 08:36 För nåt år sen hade de ganska tydliga markeringar i tablån för SVT HD vilka program som var "äkta hd", men plötsligt togs informationen bort helt, och det gick sen bara att se om det var 16:9 eller inte. Då tolkade jag greppet som att man inte riktigt ville skylta med att bara ett fåtal program var i HD, och det är förmodligen likadant nu. Så länge flertalet tittare låter sig luras kan man "skynda långsamt" med att "ställa om" produktionen till i HD. Många svt-medarbetare vet inte ett smack om hur man producerar hd, och då blir det besvärligt, tar längre tid och kostar mer. Resultatet blir därför gärna att man fortsätter med SD för att "spara pengar". Ganska otroligt att vi inte kan få lite mer för de ca 4 miljarder svt sprätter iväg per år. "Debatt" i HD och med 5.1-ljud är inte riktigt vad tittarna är sugna på... Postad 14 november 2010 - 13:55 ![]() Postad 14 november 2010 - 14:46
Tips: Använd länken http://tvplaneten.tv4.se/ och klicka på fliken HD så ser du vilka program som sänds i HD-kvalitet. Postad 17 november 2010 - 14:36
Smart, det var någonting sådant jag letade efter men kunde inte hitta. Tyvärr fungerar den inte med SVT2 eller sänds verkligen inga program alls i HD på den kanalen? ![]() Postad 17 november 2010 - 14:51 Helt riktigt! SVT2 HD sänder inga HD-program förrän nästa år. Ynkligt! SVT borde väl åtminstone sända sina nyhetsprogram i HD. Redigerat av Unregistered9f5b1f70, 17 november 2010 - 14:52. Postad 17 november 2010 - 20:22
Nja, där är väl något där innehållet är viktigare än bildkvalitén. Känner inget behov av nyheter i HD. Sport däremot, där är det skillnad. Postad 17 november 2010 - 22:44 Vad är det som gör skillnad mot t.ex Go'kväll , Fråga doktorn eller Debatt. Postad 18 november 2010 - 09:16 Postad 18 november 2010 - 09:23 Inte hel lätt. men jag står fast vid att det som främst vinner på HDTV är sport, sport och åter sport. Filmer vinner även en del men redan där är handlingen och ljudbilden viktigare. Serier samma sak, HDTV är trevligt men bra SDTV duger mycket bra. Men - då den mesta HDTVn är bra producerad och distribuerad och samma inte gäller för SDTV är HDTV ofta bättre än vad jag ger intryck av att tycka ovan. Tillbaka till ämnet. SVT2 HD, och SVT1 HD får mer HD-material med tiden. Så jekla akut är det inte. Vore mer intressesant om övriga svenska kanaler kunde börja sända 5.1 ljud vid filmer och serier. Postad 18 november 2010 - 19:46 Vad gäller uppskalning av inkommande nyhetsbilder kan jag inte tänka mig att det är krångligare än den konvertering som idag görs av inkommande nyhetsbilder in 4:3-format. SVT klipper idag av 4:3-bilder ovan och undertill för att de ska fylla en 16:9-skärm, och det görs "manuellt" av den som redigerar inslaget. SVT planerar att bygga en ny studio till vilken nyheterna ska flytta, förmodligen under 2011. Förhoppningsvis blir det HD-sändningar när denna studio invigs. Här följer ett litet utdrag ur Vipåtv som bland annat innehåller lite information om SVT:s nyheter och HDTV.
Postad 21 november 2010 - 17:04
Hehe, jo det är ganska ynkligt att lansera en HD-kanal utan några HD-program ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |