SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10
270 svar till detta ämne
Postad 23 January 2012 - 23:30
Unregistered5bb908bc
-
Unregistered5bb908bc
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Sen så tycker jag inte man kan påstå att SVS ÄR mest bang for the buck rakt av, det finns oÄndligt många andra mÄrken som du/vi inte har lyssnat på, plus att många finns inte ens i vårat land.
Att SVS Är så stort som det Är, Är till stor del för att det Är bra basar som Är hyffsat prissatta, men Även för att mÄrket isig har lyfts fram och upp pga stor genomslagning på forumen runt om, om tex 1år så kanske ett annat mÄrke över "en natt" blir det nya SVS... så Är det alltid i denna industrin och kommer fortsÄtta vara.
Finns det några fler märken än SVS och XTZ som säljs i Sverige där inget fokus har lagts på att göra subben så liten som möjligt? Det är väl det som skiljer SVS från de flesta andra på svenska marknaden, ingen kompromiss sett till storleken. Majoriteten av subbarna nu för tiden är av någon anledning väldigt små. /ea
Postad 23 January 2012 - 23:48
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men ge dig nu karlsson. du fattar mycket väl vad som är skillnad på en bas som kallas rapp och torr och en som kallas för oprecis. sluta sätta frågetecken på allt du ser, det får du inte ut något ur själv. vad är det här och det här? Du vet vad det är.
Nej, jag vet inte vad skillnaden är. Det enda som jag brukar se är att rappare brukar man använda till system som inte går så djupt. Det är inte ovanligt att högtalare som inte går speciellt djupt uppfattas av vissa som rappare. Men rent tekniskt sett så vet jag inte om något som är rappare eller torrare. Finns det några fler märken än SVS och XTZ som säljs i Sverige där inget fokus har lagts på att göra subben så liten som möjligt?
Det är nog främst DIY som gäller då. Finns väl en del internetfirmor, främst i USA, som säljer basmoduler som främst utgår från återgivningen.
Postad 24 January 2012 - 00:11
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag är tveksam till om det finns ett nytt svs bakom hörnet. storleken har betydelse som två poster ovan skriver. ljudåtergivning nr ett, storlek nr två. kolla sunfire exempelvis, stort märke men går dåligt i märningar. deras filosofi verkar vara ju mindre desto bättre.
Epik tror jag har en dubbel tolva eller något sånt, den torde iofs vara mycket luftutbyte för pengarna, då jaf har för mig att den inte ska vara så hemskt dyr.
Postad 24 January 2012 - 00:28
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Man vill ha olika inställningar i film och musik för maximal upplevelse anser jag. Jag bryter den lägre för musik och har bla lägre volym samt ingen boost under 25 Hz, servon maximal, film tvärt om och rockmusik en boost vid 40-50 Hz osv. Hur gör man det på många andra subbar ovan.....?
Jag blir lite nyfiken. Varför olika delningsfrekvenser?
Postad 24 January 2012 - 00:42
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
woah, lugn nu. allt jag åsyftar på är att du bör kolla på hur raka deras kurvor är i graferna, och sen jämför du dom kurvorna med svs pb13u och dubbeldajmarna så får du se var jag fick det ifrån. du kommer inte att finna mer bang for the buck än svs.
Fast dom har ju mätt på helt olika sätt. Dom mätningarna som Dallan postade var i ett, vad det verkar, halvtaskigt rum. Medans dom mätningar jag antar att du syftar på är utomhus. Bara för att nämna en (stor) skillnad.  Jag håller dock ändå med dig och tror att både Velodyne och SVS är vassare än dom subbarna som testades. Men det är enbart magkänslan som säger det.  Har du hört någon utav DD modellerna förresten? Det framgår inte riktigt.  Vad som däremot har framgått rätt tydligt om man har läst SVS-tråden är ju att du är lycklig ägare till en SVS-subwoofer.  Kul när folk är nöjda med vad dom skaffar.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 24 January 2012 - 01:40.
Postad 24 January 2012 - 01:09
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Har aldrig haft mina DD över 25 procents volym. Redan där så är det fångrymt anser jag. För att få en helt rak kurva skall jag stanna på 11 procent endast enligt graferna på TVn....så ja en DD15 eller två som jag har är overkill. Observera att rummet de nu står i är 11x5x3.5 meter med öppning till en undervåning och de står i princip helt öppet dvs ingen direkt room gain a la hörn.
Det där säger ju egentligen ingenting. Om du sänker nivån på resten av dina högtalare så måste du skruva ner ännu mer på dina subbar också. Eller om du flyttar på dom så kanske du måste höja. Gainen på själva subben är ju bara till för att ställa nivån så att dom integrerar snyggt med resten av systemet.  Det kan i princip aldrig bli för overkill när det kommer till resurser i basen enligt mig. Headroom är alltid bra att ha. Ju mindre elementen behöver jobba betyder mindre dist. Dubbla SVS eller DD är nog tillräckligt för dom allra flesta. Men det är svårt att få för mycket.
Postad 24 January 2012 - 01:34
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
det verkar bara vara snack om lågbas orgier "ala" transformers men flesta filmer kan även tillåta anläggningen att återge otroligt verklighetstroget ljud tex dörrar som slår igen/åska/bilar/motorcyklar/kulsprutor/bakgrunds ljud mm mm, men då gäller det att subbasen även är med på dessa noter och inte tenderar att få den igenslagna dörren att låta som ett jetplan som dönar in i rummet eller få en kulspruta att låta som en granatspruta av neuklär typ. det är en otrolig variation av bas i moderna filmer men väldig få system kan återge dom på ett bra sett tack vare subbasarna.
på tal om detta: jag har ett hemskt minne av en earthquake demo med terminator salvation filmen, enda gången jag lämnat en demo efter knappt 1 min..... fy vilket bröl o söl....men de flesta satt där ändå och wooow:ade.
+1 Bra sagt! Ett välartikulerat och dynamiskt frisläppt system är fantastiskt att lyssna på. Det jag tror att många gör fel är att tänka att det bara är explosioner, krascher etc, i filmer. Då drar man upp basen som bara den och till och med boostar vissa områden i tron om att det ska bli ännu mäktigare. Då blir det lätt bröligt och oartikulerat och man går miste om massa detaljer.
Postad 24 January 2012 - 07:32
Daniel_75
-
Daniel_75
-
Lärjunge
-
-
435 inlägg
Brallson jag har svar på dina frågor men har beslutat mig för att lägga lite mindre tid på forumet och mer på annat så jag lägger ned diskussionen nu.
Kul att alla är nöjda med sina subbar och jag rekommenderar er alla att göra den resa jag gjort under förra året dvs lyssna på så många subbar du kan, i butk, låna hem etc.
Därefter vet man vad som passar just ditt system och det sound du gillar. Att se en mätning eller fråga på forum ger inte så mycket mer en just tips. I slutändan måste man ändå lyssna.
Dd för musik , svs portade för film avslutar jag detta med och det är MIN slutsats efter att ha lyssnat runt. Rätt eller fel ? Sak samma, vinkla det hur ni vill, för jag tar långpaus nu från forumet och ägnar mig åt roligare saker.
Postad 24 January 2012 - 12:13
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Därefter vet man vad som passar just ditt system och det sound du gillar. Att se en mätning eller fråga på forum ger inte så mycket mer en just tips. I slutändan måste man ändå lyssna.
För vissa kanske det inte ger så mkt, men för andra som kan tyda mätningarna hyfsat så ger det något. Ungefär samma när man ska köpa bil och kan undvika den som drar 3 liter per milen, för man vet vad infon betyder.
Postad 24 January 2012 - 15:03
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Fast dom har ju mätt på helt olika sätt. Dom mätningarna som Dallan postade var i ett, vad det verkar, halvtaskigt rum. Medans dom mätningar jag antar att du syftar på är utomhus. Bara för att nämna en (stor) skillnad. Jag håller dock ändå med dig och tror att både Velodyne och SVS är vassare än dom subbarna som testades. Men det är enbart magkänslan som säger det. 
Har du hört någon utav DD modellerna förresten? Det framgår inte riktigt. Vad som däremot har framgått rätt tydligt om man har läst SVS-tråden är ju att du är lycklig ägare till en SVS-subwoofer. Kul när folk är nöjda med vad dom skaffar. 
eh... jo, jag har hört en dd, men en tia *rodnar*. det känns som att det inte räknas i sammanhanget när vi talar om dd 15, är garanterat en värld av skillnad. Dd10 är en mycket bra sub, men när jag då hörde priset så svimmade jag. Nära 30 papp flr en tiotummare!? Den var inställd bra för att synka med musiken och basen var ju klart bra. stack inte ut alls, utan fyllde ut basen ich kanske var lite lågt ställd. tror att man får bra volym ur den också. Absolut, är fortfarande supernöjd med svs pc13u, mycket lycklig och stolt ägare. förutom frontarna så är den ju min centerpiece  jag tror inte att jag någonsin kommer byta märke heller, varken frontar eller subbar. vienna och svs. en.. eh.. ovanlig kombo. svs'en är nog lite kraftig egentligen, men den går att skruva ner till musiken.
Postad 24 January 2012 - 16:50
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Brallson jag har svar på dina frågor men har beslutat mig för att lägga lite mindre tid på forumet och mer på annat så jag lägger ned diskussionen nu. Kul att alla är nöjda med sina subbar och jag rekommenderar er alla att göra den resa jag gjort under förra året dvs lyssna på så många subbar du kan, i butk, låna hem etc.
Dd för musik , svs portade för film avslutar jag detta med och det är MIN slutsats efter att ha lyssnat runt. Rätt eller fel ? Sak samma, vinkla det hur ni vill, för jag tar långpaus nu från forumet och ägnar mig åt roligare saker.
Det var tråkigt att höra.  Det verkar som att just SVS är ett känsligt ämne för dig. Ironiskt nog så är det du som har pratat mest om SVS här på forumet under den sista tiden. Till och med i SVS-tråden. Det är ju inte så konstigt att du kommer att få motfrågor och att folk kommer att föredra SVS där.  Men jag tycker att det verkar vara många som gillar Velodyne också, inte minst här i tråden. TS själv verkar ju mest intresserad av DD just nu dessutom. Så jag tycker att du gör lite för stor grej av det hela. Fortsätt gärna skriva om dina upplevelser. Jag gillar dina inlägg trots att jag inte alltid håller med dig till 100%.  Det är klart att lyssningsintrycken är det viktigaste. Forumet finns ju till för att man ska få prata av sig om sina lyssningar och ställa frågor man funderar över. Angående mätningar etc. så kan det vara intressant, du själv har ju varit flitig på att visa både frekvens och distmätningar på just dom två subbar vi diskuterar i den här tråden och haft det som argument. Så det borde ju betyda en del för dig också antar jag.  Men det är precis som du säger. Själva lyssningsintrycken är ju det allra viktigaste i slutändan.  Irriterande när du säger att du har svar på mina frågor men väljer att inte svara förresten.  Vore intressant att höra vad du har att säga. Inte minst om varför du delar olika vid film respektive musik.  Men som sagt, hoppas att du ångrar dig och fortsätter skriva här.
Postad 24 January 2012 - 17:21
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Vi får säkert honom tillbaka. han måste ju fortsätta vara vår motpol.
Dock så förstår jag daniel, dd är den modell från det märke som får mest skit på forumet (bortsett från typ dynavoice). Allt detta pga att velodyne vill ha fet profit
Nu håller nog många med att det är vågat att ta 30.000 för en tiotummare, men lite betalar man ju för eq'n som ska vara riktigt bra.
Postad 24 January 2012 - 17:55
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nu håller nog många med att det är vågat att ta 30.000 för en tiotummare, men lite betalar man ju för eq'n som ska vara riktigt bra.
Dom är ju rätt dumma om dom tar mindre än så, folk köper ju ändå så varför skulle dom?
Postad 24 January 2012 - 18:14
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Jag är tveksam till om det finns ett nytt svs bakom hörnet. storleken har betydelse som två poster ovan skriver. ljudåtergivning nr ett, storlek nr två. kolla sunfire exempelvis, stort märke men går dåligt i märningar. deras filosofi verkar vara ju mindre desto bättre.
Epik tror jag har en dubbel tolva eller något sånt, den torde iofs vara mycket luftutbyte för pengarna, då jaf har för mig att den inte ska vara så hemskt dyr.
Om du hade läst min länk jag länkade tidigare i tråden på bastestet, så hade du sett att Epiks sub med dubbla 15" var med bla. Sen så undrar jag om du kan svara på frågorna jag ställde till dig lite tidigare? Mvh
Postad 24 January 2012 - 18:18
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1323 inlägg
Varit påväg att köpa sub ett tag nu men börjar allvarligt tröttna, det klagas mycket på forumet om hur "ladorna" demar sina Tv med överdrivna o felaktiga inställningar..men är hembiobutikerna så mycket bättre när dom demar subbar??
Var senast o lyssna på SVS med pengar i fickan o redo att köpa men fick åka hem utan 
Lyssna nån vecka innan på 2 olika Velodyne men lika illa där.
Är nog så illa att jag får chans köpa eller åka runt halva landet för att hitta en vettig demo.
Köper ni eran sub efter nogranna lyssningar eller köper ni bara efter känsla?
Postad 24 January 2012 - 18:18
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Postad 24 January 2012 - 18:23
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Lusläste nätet och kikade inte enbart svenska forum, sen kliade man sig i skallen och klippte på två av dom som jag ansåg efter mycket forskande hade mina krav. Sen var det bara att lägga en beställning, men då via Norge istället för sverige. Var allt lite nervös efter all hype, men som tur var spelade dom som utlovat.
Postad 24 January 2012 - 18:24
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Vi får säkert honom tillbaka. han måste ju fortsätta vara vår motpol. Dock så förstår jag daniel, dd är den modell från det märke som får mest skit på forumet (bortsett från typ dynavoice). Allt detta pga att velodyne vill ha fet profit 
Tror du måste läsa på lite angående utvecklingskostnad, produkterna i bygget och design så förstår man rätt snart att dom inte tar så mycket för skoj skull. Kasta ihop en ful och enkel låda och köra med enklare lösning är enormt mycket billigare i hela ledet.
Postad 24 January 2012 - 18:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Vilka SVS och Velodyne tror du är vassare än dom basarna i testet? alla?, eller enbart dd15 och pb13u?
Givetvis är SVSs lilla sb12 och Velodynes minsta fjärt-sub avsevärt sämre än dom subbarna på alla sätt och vis, även högre upp så skulle jag vilja säga att dessa subbar står sig bra (på papperet, testanalysering)...och även mot dd15 och pb13u så har dom nog fördelar och nackdelar på olika sätt.
jag har bara sett mätningar på svs's 13-tummare samt dd15 så det är dom jag uttalar mig om. dd18 lär prestera bättre den med. kan du fråga dom frågorna igen? =)
Postad 24 January 2012 - 18:50
Thomas i Örebro
-
Thomas i Örebro
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag har en Velodyne DDplus och den spelar (alla da´r i veckan) skjortan av de två st. Klipsch subbar jag hade innan. Både i ljudtryck men framförallt i ljudkvalite´. Slutna lådor till subbar tack, när man eftersträvar detaljerad bas.
Postad 24 January 2012 - 19:22
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Slutna lådor till subbar tack, när man eftersträvar detaljerad bas. 
Kan du förklara varför de allra flesta fullregisterhögtalare, även de riktigt dyra och påkostade oftast är basreflexkonstruktion om det skulle vara sämre? Och vad är detaljerad bas och varför skulle en sluten spela mer detaljerat? Jag har haft ett par slutna subbar med smålådor och en massa effekt och equalisering för att få ner frekvensgången på djupet och jag har även haft Svs pb 13 ultra. Jag kan inte påstå att de slutna spelade bättre på något vis och på djupet (25 hz och ner till infraljud) hade de slutna ingenting att komma med i jämförelse. Men sen är det ju upp till vad man söker i en sub. Ska man ha den till mest musik och/eller nöjer sig med att inte få ut speciellt mycket tryck kring 25 hz och nedåt så kan man ju titta på slutna lådor. Vill man ha kraftftull och mer distortionsfri bas kring och under 20 hz så är det stora lådor typ Svs 13 och liknande som ger en det på bästa sätt. För att få samma tryck som 1st Svs PB 13 Ultra vid 15-20 hz krävs det kring 4st Velodyne DD15: Svs PB13 Ultra: http://www.avtalk.co...ead.php?t=19271Max output @ 20 hz = 107db. @15hz = 102db Dist @ 20 hz @ 100db = 4% Velodyne DD15: http://www.avtalk.co...ead.php?t=12090Max output @ 20hz = 93db. @15hz = 87db Dist @ 20 hz @ 100db = 9%
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 25 January 2012 - 07:13.
Postad 24 January 2012 - 20:45
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Vilka SVS och Velodyne tror du är vassare än dom basarna i testet? alla?, eller enbart dd15 och pb13u?
Ingen aning. Det var som sagt bara en magkänsla.  Vad jag dock är säker på är att dom flesta av dom där subbarna blir svåra (läs:dyra) att få tag på i Sverige. Men du verkar ju digga lite exotiska grejer och är inte rädd för att prova saker olyssnat. Vore kul om du fick hem någon och kunde jämföra med typ SVS eller Velodyne.
Postad 24 January 2012 - 20:55
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Tror du måste läsa på lite angående utvecklingskostnad, produkterna i bygget och design så förstår man rätt snart att dom inte tar så mycket för skoj skull.
Kasta ihop en ful och enkel låda och köra med enklare lösning är enormt mycket billigare i hela ledet.
haha, vad är det här för angrepp mot lillsubbeb pb13u? *asg* njet, jag tror minsann inte att det bara handlar om att dom har behövt lägga tonvis på utvecklingskostnader. basen är en fyrkantig låda, där vet man sedan länge vad man har att arbeta med. att ta fram ett element och en förstärkare som är bra kan säkert kosta lite granna, men absolut inte i närheten av vad dom tar för kalaset. jag tror att dd-serien är bland dom serier som tillverkare drar in mest pengar på, procentuellt. jag ser exempelvis inte att svs kan tjäna hälften så mycket per sub som dom säljer (halva priset) med tanke på prestation. igen, dd spelar säkerligen bra, men spelar dom så bra att man kan ta 30.000 kr för 10-12 tum? så mycket teknik kan det inte finnas. procella är ett bra märke att dra in här. dom har en dubbeltia som kostar skjortan, men det är dubbla basar för det första och för det andra så är dom framtagna från ett specifikt behov. det gör subbarna dyra. vilket annat märke kan säga att dom har en 15 cm djup sub som kan spela kring 20hz? =)
Postad 24 January 2012 - 21:38
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Är nog så illa att jag får chans köpa eller åka runt halva landet för att hitta en vettig demo.
Dom flesta subbar låter skit i butik tycker jag. Det är för många faktorer som spelar in: förstärkarinställningar, rumsakustik, placering, kalibrering etc. Enda vettiga är att låna hem subben och testa den med dom högtalare den ska integreras med. Köpte mina XTZ olyssnat efter ha läst en hel del om dem, tänkte att med Buy&Try går det ändå att ångra sig i värsta fall. Efter kalibrering och inspelning i nån vecka var jag nöjd med ljudet så jag behöll dom.
Postad 24 January 2012 - 22:04
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
För att ge lite perspektiv till pris, utvecklingskostnader och dylikt. När
jag hade PC Ultra kostade den nånstans 12-13 000 kr. Läste i den vevan
att material å arbete låg på ca 1000 kr. Blir rätt många % påslag
det också.
Sånt är systemet.
Edit: Men ingeting alls mot nåt som var en ögonöppnare för mig. Ett reportage jag såg om
tillverkning av kirurgiska instrument var skrämmande. Kirurgkniven landstingen köpte
in kostade inte många kronor att tillverka i Kina, Bangladesh eller var det nu var. Priset
till landstinget var det 1000-tals procent påslag för. Och tänker man efter vad arbetaren fick
i lön....
Sorry för O/T. Men blir rätt upprörd av sånt där.
Redigerat av Bongo_Mongo, 24 January 2012 - 22:55.
Postad 25 January 2012 - 05:21
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
haha, vad är det här för angrepp mot lillsubbeb pb13u? *asg* njet, jag tror minsann inte att det bara handlar om att dom har behövt lägga tonvis på utvecklingskostnader. basen är en fyrkantig låda, där vet man sedan länge vad man har att arbeta med. att ta fram ett element och en förstärkare som är bra kan säkert kosta lite granna, men absolut inte i närheten av vad dom tar för kalaset. jag tror att dd-serien är bland dom serier som tillverkare drar in mest pengar på, procentuellt.
jag ser exempelvis inte att svs kan tjäna hälften så mycket per sub som dom säljer (halva priset) med tanke på prestation. igen, dd spelar säkerligen bra, men spelar dom så bra att man kan ta 30.000 kr för 10-12 tum? så mycket teknik kan det inte finnas.
procella är ett bra märke att dra in här. dom har en dubbeltia som kostar skjortan, men det är dubbla basar för det första och för det andra så är dom framtagna från ett specifikt behov. det gör subbarna dyra. vilket annat märke kan säga att dom har en 15 cm djup sub som kan spela kring 20hz? =)
Först måste vi diskutera DD+ då den andra är utgående och den är inte fyrkantig. Om det inte är utvecklingskostnad och inte design. Varför finns det inget annat företag som gjort liknande subbar förutom Jl Audio? Är det så lätt och en sådann guldgruva så tycker jag det är lustigt att ingen annan hoppar på tåget? Så Procella är okej bara för den har dubbla element och 15cm djup? Har du jämnför specen på den och DD+? För lite mindre får du DD+ 12 eller för lite mera DD+15. Skulle vara roligt att se lite mätningar på dessa 3.
Postad 25 January 2012 - 06:27
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ingen annan hoppar på tåget? Eh... det finns ju en näst intill oändlig skara subbar att köpa av ett hundratal aktörer. massor har hoppat på tåget. marknaden för subbar är mättad. om dd inte är fyrkantig, vad är den då? Cirkulär? Cylinderformad?
Vad menar du med att procella är ok pga det? Jag åsyftade på att procella har haft större utvecklingskostnader då man hade en påtvingad svår form som skulle låta bra. Deras subbar växte fram ur ett behov.
Procella ska egentligen inte prismässigt jämföras med andra subbar just för att dom har gjort sina subbar efter annorlunda spelregler.
För att dra en liknelse: det är svårare för en tyngdlyftare i klass 75 kg att lyfta 200 kg i ryck än det är för en man i klass 125+
Redigerat av Zartok, 25 January 2012 - 06:40.
Postad 25 January 2012 - 06:55
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Ingen annan hoppar på tåget? Eh... det finns ju en näst intill oändlig skara subbar att köpa av ett hundratal aktörer. massor har hoppat på tåget. marknaden för subbar är mättad. om dd inte är fyrkantig, vad är den då? Cirkulär? Cylinderformad?
Vad menar du med att procella är ok pga det? Jag åsyftade på att procella har haft större utvecklingskostnader då man hade en påtvingad svår form som skulle låta bra. Deras subbar växte fram ur ett behov.
Procella ska egentligen inte prismässigt jämföras med andra subbar just för att dom har gjort sina subbar efter annorlunda spelregler.
Nej det finns inte hundratals subbar som DD+. Vart hittar jag dom? Jag kan inte kalla detta en fyrkantig låda: http://www.electroni...5Cherry_web.jpgDetta är en fyrkantig låda: http://www.svsound.c...bc79ded07fa.jpgSer du skillnaden på dom? Så man kan inte jämnföra en Procella 10P mot DD+ 12 pga att den är platt. Både bygger på EXAKT samma konstruktion. Liten sluten låda med DSP. Skillnaden är att Procella byggde smalt och med 2basar. Och Velodyne byggde på "vanligare" design och 1Bas. Det du får av DD+ är större element åt alla håll hehe och nästan dubbla effekt för i stort sett samma pris. Kollar man spec så går också DD+ 12 och 15 betydligt djupare. Vad alla har för output där nere vid 20hz måste ju mätas fram. Dock är ju Procella betydligt lättare att bygga in i en vägg t.ex. Både Velodyne och Procella har haft samma påtvingade regler. Så liten låda som möjligt med högsta möjliga prestanda. Procella har ju fått designa basar lite annorlunda dock pga sin smala låda.
Redigerat av Anton, 25 January 2012 - 07:08.
Postad 25 January 2012 - 07:23
oscarstegland
-
oscarstegland
-
Användare
-
-
190 inlägg
Nu har jag inte hört DD serien från Velodyne men av det jag hört från både Velodyne och SVS så skulle jag satsat på SVS alla gånger om. Gjorde ett test mellan PC12-NSD (ca. 7900 kr) och SPL-1200 Ultra (ca. 13000 kr) och det var en jävla skillnad. SVS:en sprang cirklar runt Velodyne trots att Velodyne kostar mer än 5000 kr. mer. Min slutsats är bara att antingen så tar Velodyne betalt för att det står Velodyne vilket de har all rätt att göra, då märket trots allt varit med väldigt länge och de gjort väldigt mycket för subbar allmänt, eller så är SVS väldigt billiga då de försöker jobba så mycket utan mellanhänder som möjligt. Jag tippar på både och. Främst så gick PC12 BETYDLIGT djupare än vad SPL-1200 Ultra gjorde och även snäppet rappare.
Kan även meddela att om du skall lyssna på musik mycket så springer Procella:s P10 cirklar runt både SVS och Velodyne. Den går inte lika djupt men den är ack så rapp och spelar med riktigt bra textur och värme i basområdet.
Anton, vad menar du med att ingen annan gjort subbar som Velodyne och JL Audio? Om det är priset du syftar på finns det MÅNGA subbar som kostar betydligt mer och om det är den slutna lådan du syftar på så finns det åter igen många andra som jobbar på samma sätt. Sedan så har ju inte vi direkt alla märken i Sverige heller. Bara för att Velodyne är enorma och väldigt duktiga på Sub-fronten betyder ju absolut inte att de är end-all be-all. Jag tyckte väldigt mycket om Velodyne, till det att jag hörde SVS.
Postad 25 January 2012 - 07:39
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Sorry för O/T. Men blir rätt upprörd av sånt där.
In med tårna Bongo.
Postad 25 January 2012 - 07:58
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Nu har jag inte hört DD serien från Velodyne men av det jag hört från både Velodyne och SVS så skulle jag satsat på SVS alla gånger om. Gjorde ett test mellan PC12-NSD (ca. 7900 kr) och SPL-1200 Ultra (ca. 13000 kr) och det var en jävla skillnad. SVS:en sprang cirklar runt Velodyne trots att Velodyne kostar mer än 5000 kr. mer. Min slutsats är bara att antingen så tar Velodyne betalt för att det står Velodyne vilket de har all rätt att göra, då märket trots allt varit med väldigt länge och de gjort väldigt mycket för subbar allmänt, eller så är SVS väldigt billiga då de försöker jobba så mycket utan mellanhänder som möjligt. Jag tippar på både och. Främst så gick PC12 BETYDLIGT djupare än vad SPL-1200 Ultra gjorde och även snäppet rappare.
Kan även meddela att om du skall lyssna på musik mycket så springer Procella:s P10 cirklar runt både SVS och Velodyne. Den går inte lika djupt men den är ack så rapp och spelar med riktigt bra textur och värme i basområdet.
Anton, vad menar du med att ingen annan gjort subbar som Velodyne och JL Audio? Om det är priset du syftar på finns det MÅNGA subbar som kostar betydligt mer och om det är den slutna lådan du syftar på så finns det åter igen många andra som jobbar på samma sätt. Sedan så har ju inte vi direkt alla märken i Sverige heller. Bara för att Velodyne är enorma och väldigt duktiga på Sub-fronten betyder ju absolut inte att de är end-all be-all. Jag tyckte väldigt mycket om Velodyne, till det att jag hörde SVS.
Ena texten över skriver du att du inte lyssnat på DD (antar DD+ med) och sedan längre ner skriver du att Procella springer cirklar runt både SVS och Velodyne??? Det jag menade om t.ex Velodyne är ganska ensamma med en sådan serie basar. Finns ju en del tillverkare som gjort sub till sina högtalare med samma konstruktion fast dom är väldigt få och minst lika dyra. Om det är sådan extrem vinst på dessa subbar och inte alls mycket kostnad att ta fram dom enligt Zartok. varför är det då så få aktörer som gör sådana serier? Borde ju finnas en uppsjö att välja mellan i så fall då alla vill tjäna pengar idag. Det finns mycket bra subbar där ute som SVS, Velodyne och paradigm m.m. Vad folk än skriver på detta forum är att man måste själv vara nöjd hur det låter och vad som är viktigt för personen. Därför jag nästan slutat skriva på forum för så trött på sekter och annat löst folk som tror att dom är utsända av gud vet vad haha Det var bättre för
Postad 25 January 2012 - 08:14
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag lovar att ge ett bra svar senare när jag är hemma men jag har väl aldrig sagt att procella springer cirklar eller ens antytt att den är bättre än dd. jag har bara hört en lite nedstämd dd10, så det räknas knappt i sammanhanget
Postad 25 January 2012 - 08:21
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
Jag lovar att ge ett bra svar senare när jag är hemma men jag har väl aldrig sagt att procella springer cirklar eller ens antytt att den är bättre än dd. jag har bara hört en lite nedstämd dd10, så det räknas knappt i sammanhanget 
Inget påstår väll att du gjort det heller hehe
Postad 25 January 2012 - 09:10
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Fanboys i alla läger, det är inte bara Ino, SVS, eller Velodyne.
Jag antar att vi är rätt nöjda allihopa mao, är inte det fint?
Postad 25 January 2012 - 09:42
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
In med tårna Bongo. 
Haha, det är mina gamla civilekonom tår som lever ett eget liv. Men som DubbelDajm ägare är jag väl lugn och fin...
Postad 25 January 2012 - 09:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Inget påstår väll att du gjort det heller hehe

du gjorde det högre upp. sen har jag skrivit att jag lyssnat på dd10, aldrig att jag inte hört dd. du blandar nog ihop mig med karlsson
Postad 25 January 2012 - 10:03
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Min åsikt är att alla "små" subbar är en kompromiss vad gäller prestanda och pris.
Mina 2 Infinity Cascade 15 spelar mycket bra och jag är sjukt nöjd.
Men då har jag betalt 16 k för 5.2 med 3v runt om.
Hade jag betalt 26 k bara för subbarna som ordinarie pris är hade jag varit mycket missnöjd.
Jag har dessutom inte plats för stora subbar just nu, annars skulle mina få flytta till sovrummet och ersättas av 2 st SVS.
Postad 25 January 2012 - 11:29
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
nu ska vi se om jag kan svara på allt anton
du skrev att jag skrev "längre ner" att procella springer cirklar runt dom övriga subbarna, det har jag inte gjort. däremot så säger jag att man egentligen inte ska jämföra procellas lådor med övriga subbar eftersom procella haft andra förutsättningar att bygga sina lådor efter. väldigt specialla förutsättningar.
absolut, det finns inte många subbar som kostar 40.000 kr och uppåt. men det är av samma anledning till varför det inte finns så många biltillverkare som gör bilar för 6.000.000 kr och uppåt; efterfrågan. efterfrågan efter subbar som kostar över 40.000 kr är väldigt litet. hur många människor har du träffat i ditt liv, kontra hur många av dom har haft en subwoofer som kostat lika mycket som en dd15?
jag har aldrig träffat en enda sådan människa faktiskt. inte som jag känner till. hasse kommer närmast, och han har fyra basmoduler som han TILLSAMMANS betalat runt det priset för tror jag. alltså subbar för 10.000 kr. sen så är det totalt omöjligt att komma från ingenstans, börja från grunden och ta fram en sub som ska kosta 40 papp och som ska motsvara den långa erfarenhet tex velodyne har av subwoofers. det är samma sak med bilar, det är inte så hemskt vanligt att det poppar upp bilar från märken man inte hört talas om som kostar 6 miljoner kr, och som dessutom säljer i kvantiteter. det existerar faktiskt inte alls.
ja, jag kallar fortfarande dd för fyrkantig låda. det är den närmsta geometiska figuren jag tänker på. det är ju ingen boll eller cylinder, det är ingen romb och det är ingen hexagon (martin logan har en hexagon, OTROLIGT snygg!).
att procella och velodyne haft samma påtvingade regler säger jag dock rakt emot.
"Procella Audio är ett högtalarmärke som har växt fram på grund av behov vilket är lite unikt för branchen. När DTS byggde om sin screeningbiograf för att tillgodose de nya bild och ljudformaten hittade de inga högtalare som klarade ett tillräckligt högt ljudtryck och dynamik samtidigt och nya de första Procella högtalarna byggdes och monterades av THX teknikern och högtalarfantasten Anders Uggleberg tillsammans med Gerben Van Dyk. När högtalarna hade suttit i biografen i två år var det så många musiker, ljudtekniker och producenter som var intresserad av att skaffa högtalarna för eget bruk så de bestämde sig för att börja bygga dem."
procella är en framtagen filmsub med väldigt speciella krav och väldigt speciella mått. längre ner på sidan står det att deras tiotummare: " klarar en SPL på 122dB @ 50Hz, och bara -3dB på 19Hz, inte så lite imponerande!" vilket krossar både allt svs har att komma med och velodyne.
att sen priset springer iväg till 100.000 kr är en annan femma =D
Postad 25 January 2012 - 12:35
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Det står ingenstans att den klarar 119db @ 19hz. Troligtvis är -3db bara på normala ljudvolymer. Dock är inte 122hz dåligt för en 10"are
Postad 25 January 2012 - 13:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det står ingenstans att den klarar 119db @ 19hz. Troligtvis är -3db bara på normala ljudvolymer. Dock är inte 122hz dåligt för en 10"are
på hemmabiobutiken står det det. http://www.hembiobut...p?pgrpnr=137730 nästan längst ner. men jag håller med. pumpa ur 122 DB (inte hz, men jag gissar att det var det du menar) är otroligt imponerande ur en tiotummare. ja, eller två tiotummare som det handlar om. riktigt bra tryck i dom skakningarna. jag tror inte ens att svs'en gör det om jag ska vara ärlig. bäst att kolla... står inte på samma sida, men jag tror att man kan pressa upp den mot knappt 120 kanske. jag ska nog inte prova det själv, då lär mina rutor flyga all världens väg.
Postad 25 January 2012 - 13:17
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
på hemmabiobutiken står det det. http://www.hembiobut...p?pgrpnr=137730 nästan längst ner.
men jag håller med. pumpa ur 122 DB (inte hz, men jag gissar att det var det du menar) är otroligt imponerande ur en tiotummare. ja, eller två tiotummare som det handlar om. riktigt bra tryck i dom skakningarna. jag tror inte ens att svs'en gör det om jag ska vara ärlig. bäst att kolla... står inte på samma sida, men jag tror att man kan pressa upp den mot knappt 120 kanske. jag ska nog inte prova det själv, då lär mina rutor flyga all världens väg.
Tror dom menar 122 db@50 hz och sen att den når till 19 hz med -3 db, dock inte på full volym. Utan att den mäter -3 db vid 19 hz. Att den klarar 119 db vid 19 hz ser jag som i princip omöjligt oavsett basar och slutsteg med den lilla lådan.
Postad 25 January 2012 - 13:25
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
absolut, 122 db är max den kan låta, och det står också att det är i 50hz. men det är fortfarande förjävla högt, speciellt med tanke på djupet på lådan.
Postad 25 January 2012 - 13:38
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Det står ju ingenting om på vilket avstånd det är mätt eller hur mycket dist den levererar vid det ljudtrycket. Så man får ta sådana siffror med en nypa salt.
Postad 25 January 2012 - 13:50
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Själv så skulle jag förvänta mig det från 10 fot. jag menar... 100.000 kr! Det blir SEX pc13u! Behöver vi fantisera hur mycket det skulle låta? 122 db skulle nog ryka där tror jag, tillsammans med taket i byggnaden
Postad 25 January 2012 - 13:53
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Fast 100k är ju för hela 5.1 systemet.  Enbart basen går loss på 37k.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 25 January 2012 - 14:03.
Postad 25 January 2012 - 14:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
ja, jo, det förståss. jag blev lite väl ivrig i mina ljudliga fantasier.
... i mitt framtida biorum *måste* jag ha sex pc13u helt enkelt *asg*
Postad 25 January 2012 - 14:03
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Nu måste jag retas lite med dig också. Läs med glimten i ögat.
Vad har priset att göra med hur dom mäter upp sina specar? Nu när du fick veta att den kostar långt under hälften av vad du först trodde, ändrar du dig och tror att dom har mätt från 1m istället för 3m då?
Postad 25 January 2012 - 14:26
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
haha XD
nej, jag vet att den inte kostar det. jag var och hörde på en firma här som sa att dom fanns. han tog... 55 för procellas tolva, så jag vet att tian kostar mindre =)
däremot så tror jag faktiskt att priset påverkar hur man mäter. billiga produkter brukar väl i regel vara mer överspecade än vad dyra produkter är, är det inte så?
tänker exempelvis på onkyos 607 som är megaspecad över vad den kan göra kontra deras toppmodell som kommer mycket närmare maxprestationen. det kanske bara är en upplevelse jag har att dyra produkter överspecar mindre? men om man tar ett annat exempel: elgigantenprylar! det är biosystem som säljs för typ 1200watt, medans sladden är tunn som en usb-kabel. där är det billigt och överspecat =D
det med 10 fot tog jag från luften. jag fick uppfattningen av att avs-forum måttar från ca 10 fot (därav måttskalan fot) när dom mäter från flygfältet. naturligtvis så mäter alla olika även där. lite synd.
Postad 25 January 2012 - 14:42
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1323 inlägg
Hmm vem vill ha 120dB vid 20Hz, hur lyssnar ni egentligen
Sen är väl det lite skumt att hålla på att jämföra en 35cm "kub" med en 120cm hög sub....rätt olika förutsättningar, vill man ha en liten WAF vänlig sub kollar man knappast på SVS men måste man ha en liten o ändå ha lite tryck kollar man kanske på DD.
Hur många (män) får sätta in en Ultra i vardagsrummet  men en liten vit Velodyne kanske går..hehe
inte ALLTID prestanda är det ända som räknas in, rätt impad hur mycket ljud det går att få ur dessa små lådor o förstår mycket väl att många (kvinnor) inte vill ha större än så i rummet.
Båda märkena fyller en kundkrets......hade jag haft en dedikerad bio, SVS garanterat.....men i vardagsrumms bion, nja
Postad 25 January 2012 - 16:26
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
vi lyssnar med känseln såklart *asg*
waf? nejnejnej, det verkar som att väldigt många har missförstått det här med waf. har man ett sådant problem så har man inte nog bra pli på tanten.
själv så började jag med två golvare. utökade med två till. sen blev det en sub. och en till. sen blev det projektor. efter det kom svs'en in (pc) då jag visade hur stor pb'n var. vardagsrumsbio och svs is the shit! enda problemet jag ser i det hela är att rutorna börjar skaka för ingenting ^^
... jag är för övrigt ironisk med waf'en.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|