Slutsteget gav upp efter några dagar?
Nae inte några dagar men ett test med en scen från hurt locker. Frågade vad det var som var fel men det fick jag inget svar på tyvärr.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Klipsch SW-115 15" 400W 31 kg 18 Hz
Startad av
Audiovector
, Feb 19 2012 16:09
221 svar till detta ämne
Postad 14 January 2014 - 18:34
Nae inte några dagar men ett test med en scen från hurt locker. Frågade vad det var som var fel men det fick jag inget svar på tyvärr. Postad 14 January 2014 - 18:44
Du skankunna gasa med subben, klipsch har ju utlovat peak på 131 db, då ska den fanimig göra det oxkså. Gissar att du absolut inte körde så högt dessutom?
Postad 14 January 2014 - 18:46
Ja precis, det borde ju hålla men det kanske förhoppningsvis var ett måndags ex;) vill helst höra bara positiva saker nu när jag beställt 2 sådana...hehe.
Postad 14 January 2014 - 18:50
Dunska kunna spela så öronen blöder med två såna. Smärtgränsen går vid ca 125 db. Två ger teoretiskt 137db i optimal konfig i hörn. Och över smärtgränsen i nprmala rum oavsett vart i rummet du sitter rent längdmässigt
Postad 14 January 2014 - 19:26
Haha jo rätt högt spelade jag faktiskt. Svårt att veta hur högt nu i efterhand men om man säger såhär, när jag ser på film så brukar jag ha runt -30db på stärkaren. En nivå som lätt får glasen att skaka vid explosioner. När jag pajade subben hade jag på -4db. Väldigt högt i mina öron. Blev nästan rädd för att frontarna och centern inte skulle palla(B&W DM683 samt HTM61). Postad 14 January 2014 - 19:37
Det måste varit ett " måndags ex" man kan spela på med den, men framför allt så har den precis som säkert 99% av alla aktiva subbar limiter som begränsar när man börjar nå max nivå.
Jag har haft SW-115 hemma tillsammans med Klipsch RF-7 MkII och spelade efter kalibrering med min Onkyo TX-NR5010 upp emot +7 Postad 15 January 2014 - 08:22
Ojdå.. Ja då var det nog som sagt ett dåligt ex jag fick. Dock jävligt nöjd med snabb service. Postad 15 January 2014 - 18:08 Vart kommer dessa 137 dB ifrån? Postad 15 January 2014 - 18:18
Antagligen från basarna som tråden handlar om? 137db låter dock väldigt högt, kan det stämma? Postad 15 January 2014 - 18:41 klipsch uppger max spl 131db, dubbla elementantal plus effekt så har du plus 6db och därmed 137db. helt och hållet teoretiskt som jag skrev i inlägget. Postad 15 January 2014 - 18:54
Om dessa subbar nu klarar 130db+ så får jag säga det är ganska förvånande med tanke på priset, frågan är hur dom låter och om dom har nån output vid -20hz?
Postad 15 January 2014 - 18:58
en troligare siffra under mer normala mätningar är runt 110db har det gissats om ska man ju också tillägga ^^
Postad 15 January 2014 - 19:12
Vart hittar du det, jag ser bara "121dB @ 30Hz 1/8 space, 1m" Postad 15 January 2014 - 20:02
Det där är inte samma bas Postad 15 January 2014 - 20:11
men vafan, jag tog ju fel länk! *asg*
men dafuq? det står ju 121 db, inte 131... ehm... dom måste nästan ha ändrat det på resans gång får jag för mig nu... märkligt. eller så är det så fruktansvärt illa att jag läst det fel... verkar vara ännu mer troligt. Redigerat av Zartok, 15 January 2014 - 20:13. Postad 16 January 2014 - 01:00 Det låter något som kan vara närmare sanningen även om man inte vet med hur mycket dist och kompression de har då. En inte för allt vild gissning är att den ge desto mindre vid 20 hz. Postad 16 January 2014 - 07:28
Nejdu Zartok, du har blivit så upphetsad över subben att du lade till 10db
Postad 16 January 2014 - 07:48
Det är inte omöjligt att jag lagt till mer än så, den gör nog inte det i frifältsmätningar heller
Postad 16 January 2014 - 10:31 Låter som upphetsade killar som raggar på nätet och "lägger till 10" mer Postad 22 January 2014 - 15:24
Fick äntligen 1 utav mina 2 beställda SW-115, då den andra var restad. Första intrycket är att den är stor
Efter urkoppling utav min gamla häck och inkoppling utav den nya så hann jag med att testa lite försiktigt i några få filmer innan sambon och barnet kom hem. Intrycket jag fick var att den spelade fruktansvärt mycket djupare bas än min gamla, när jag hade på relativt låg ljudvolym i filmen "Olympus Has Fallen" så märkte jag vid vissa scener att det mesta jag hade i vardagsrummet vibrerade Ska lägga upp lite bilder som jag tog när jag packade upp den, försöka göra det ikväll. Väntar ivrigt på att få den andra också nu!! Postad 03 February 2014 - 08:39
Här nu äntligen fått plats för ett biorum i källaren
Postad 05 February 2014 - 10:45
Här kommer lite bilder (dålig kvalité) då jag hade packat upp min SW-115 samt när den är placerad vid ena fronten. Får min andra SW-115 imorgon som då blir placerad i det andra hörnet. Ska ta och lägga upp fler bilder senare i ett galleri då jag även har fotat med en icke mobilkamera
Bifogad fil(er)Postad 05 February 2014 - 11:49
Tycker det presterar riktigt bra, men jag har inte så mycket att jämföra med då den förra jag hade var ett egen byggd sluten låda med ett baselement som är mer anpassat för att sitta i en bil, ett jbl p1020.
Så om jag jämför mot den så är det extremt mycket mer bas nu plus att den presterar mycket bättre även till musik (lyssnar mest på hårdrock) Postad 05 February 2014 - 18:08
Provade det med den gamla subwoofers jag hade men då försvann all bas, kanske är skillnad med den nya visserligen. Sen så har jag läst på många olika forum om att man absolut inte ska placera subwoofers mellan frontarna. Vet ej vad som stämmer eller inte. Får ta och prova byta plats någon dag för att testa hur det låter med den nya.
Postad 05 February 2014 - 18:14
Kanske är så att nuvarande placering utav subwoofer är alldeles för nära väggen så att den spelar orent. Kom gärna med tips och råd om hur jag ska placera dom, får som sagt 1st till sw-115 imorgon och som jag har tänkt att ha vid den andra fronthögtalaren.
Postad 05 February 2014 - 22:40
"All bas" försvann förmodligen för att du förmodligen har en jättepuckel i återgivningen med hörnplaceringen. Om du har en jättepuckel så blir det ju massor av bas, men inte jämnt över hela registret. Varför ska man inte placera bas mellan frontarna? En vanlig placering är att man placerar basarna en fjärdedel av rumsbredden in från hörnen. Det är det stället som man har störst chans att få jämnast bas om man inte kan eller vill mäta sej fram till det. Det stödjer också min teori om din baspuckel. Du får dessutom större bredd mellan frontarna. Dom ser ut att stå väldigt tätt. Måste bli en ganska smal sweetspot? En bra investering är att köpa en XTZ RA. Då kan du labba lite med placeringen. Barnsligt enkel att använda. Kan bli väldigt mycket välljud för den ringa pengen en sån betingar. Min rigg. Jag har bas trots att dom inte är hörnplacerade. Bifogad fil(er)Redigerat av Bakerman, 05 February 2014 - 22:42. Postad 05 February 2014 - 23:00
Låter som en bra ide att placera som mellan frontarna, får bli att möblera om det imorgon kväll när jag fått den andra.
Enda som jag är osäker på är att avståndet mellan vägg och front blir ca 5cm men det kanske inte spelar någon roll? Har du något bra tips där Bakerman? Postad 05 February 2014 - 23:18
Du skulle nog tjäna på att dämpa bort åtminstone det högsta registret i reflexen från väggen.
Testa att klämma en kudde eller liknande mellan högtalaren och väggen. Då hör du skillnaden ganska tydligt. Postad 05 February 2014 - 23:23
Blir till att testa detta under helgen, tackar för tipsen Bakerman
Här är iaf en bild från xtz RA, själv är jag nollad på sånt så om nån kan hjälpa mig tyda värdena så uppskattas det. Dessa bilder är från när vi gjorde mätningar med subwoofers placerad i hörnet. Bifogad fil(er)Postad 05 February 2014 - 23:34
Sätt max ppo (6) till en början, annars kan du luras lätt. Gjorde det med mig :/
Postad 05 February 2014 - 23:38
Okej, ska göra en ny mätning till helgen då jag har båda subwooferna igång då och då ska jag komma ihåg och ändra till max ppo. Vad har du för åsikter på min subb placering, tycker du utanför eller innanför frontarna Zartok? Postad 05 February 2014 - 23:42
Ser ut som en ganska kraftig hörnladdning får du flyttat på subben sjunker säkert puckeln och då kommer du tycka att det blir mindre bas. Bara att höja volymen så du ligger rätt med hela kurvan.
Smalare tv-bänk??? Det ska jag skaffa nu när systemet växer Postad 05 February 2014 - 23:44
Ja jag börjar intala mig själv också att den blir nog ganska boostad när den är placerad så nära hörnet, men frågan är vad som är bästa kompromissen, subwoofern nära hörnet eller fronten nära?
Jag ska börja bygga ett dedikerat biorum under våren i källaren så detta är bara tillfällig plats för ljudsystemet, om inte så hade det blivit en smalare tv bänk direkt Postad 05 February 2014 - 23:48
Basen har ju mer energirika frekvenser har en känsla av att golvhögtalaren får övervägande mindre negativa effekter. Det är alltså basregistret som förstärks vid hörnplacering.
Golvarens problem blir som Bakerman skrev reflektioner av det övre registret. Finns enkla Fix för det akustiktavlor en enkel långluggad tät matta på väggen m.m. Lite vad budget tillåter... Och tv-bänken som jag nämnde Postad 06 February 2014 - 00:04 Jag tycker att det är så lite plats att spela på så att det nog gör mindee skillnad, då det är riktigt trångt. Jag tror faktiskt att jag skulle ha placerat den där du har den om du inte kan dämpa fronthögtalaren väldigt bra. Jag gillar själv inte högtalarplaceringar nära vägg. Dock så ska det tilläggas att baker vet bas och ljud. Säger han placeringsbyte så är det absolut värt att testa innan du bestämmer dig för vilket du tycker låter bäst. Jag tänker följande fördelar med nuvarande placering: ser bättre ut, subben får stöd från hörnet och färre reflektioner från fronthögtalaren. Dessa reflektioner är man känslig mot, dom suddar gärna ut en klar ljudbild. Postad 12 February 2014 - 20:36
Tjena alla
Prio 1 var bra film sub och det är det verkligen, gräver sjukt djupt o hittar toner jag aldrig hört förut Tycker dock "punch" basen eller "disco dunket" är lite klent, men kan säkert bero på placering eller inställningar. Har tyvärr aldrig hört svs, men har hört ett gäng andra subbar och ägt några och ingen har varit i närheten enligt mig. Mycket nöjd! 5/5 /vanlig Svensson utan guldöron eller akustikutbildning Postad 13 February 2014 - 01:11
Discodunket finns högre upp i basregistret. Spela subben ner till ca 40, inget under så vågar jag påstå att den levererar disco också
Postad 13 February 2014 - 07:30
Ja det borde finnas där, barå jag som slarvat bort de
Hur spelar man subben ner till 40hz men inget under? Och blir "dunket" bättre om den slipper spela dom lägre tonerna eller vadå? Haha, man är ju bra färsk alltså :-) Postad 13 February 2014 - 09:28
Om man går in och lyssnar infected mushroom på hifiklubbens största cerwin vega-sub så brukar man verkligen kalla det discodunk. Deras subbar spelar ner till 40hz, det är där och över som discodunket finns. Det låter som en rapp bas. Djipa bastoner kan misstas som "slö" bas även om den inte är det.
Du kan använda ett högpassfilter så att all bas under en frekvens försvinner. Dock låter det trist. Du kan även dspa bort mycket bas under en önskad frekvens i många av dagens receivrar. Postad 13 February 2014 - 09:39
Vad har du för frontar, delar du dem. Sedan är det så att när man får en sub so går djupt kan det kännas som att något saknas. Men ofta är det att något som inte fanns tidigare nu finns och det gör att det inte låter som man är van med. Och precis som Zartok skriver kan djup bas upplevas slö och långsam, och på sätt och vis är den det 20 Hz är långsammare rörelser än ex 60 Hz. Men det är ju liksom poängen med djup bas. Personligen tycker jag att ren musiklyssning passar bättre utan den lägsta oktaven just av den orsak du beskriver, men det är mitt tycke inte rätt eller fel. Vid film däremot vill jag gärna ha den fysiken med. Som sagt vilka frontar vilken förstärkare har du. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |