Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr"

500 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Velodyne DD-15 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
SVS PB13-Ultra (Subwoofers) 4 9.642856 (13) Inga priser
Cerwin Vega HFA-21SX (Subwoofers) 2 7.5 (1) Inga priser
XTZ 99 W12.18 ICE (Subwoofers) 6 9.458332 (23) Inga priser
SVS PC13-Ultra (Subwoofers) 6 8.999998 (6) Inga priser
SVS SB12-NSD (Subwoofers) 4 9.299998 (9) Inga priser
Klipsch SW-110 (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS PB12-Plus (Subwoofers) 6 9.307692 (12) Inga priser
Velodyne DD-15 Plus (Subwoofers) 9 8.75 (3) 69 900:-
REL Acoustics T-7 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
DALI Sub E-12 F (Subwoofers) 2 8.846152 (12) 9 998:-
Anthony Gallo Acoustics Classico CLS-10 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
40 relaterade trådar
Dali E-12F subwoofer, missljud, brummar och vinande (2 inlägg) 1 år sedan
XTZ 99 W12.18 ICE (167 inlägg) 2 år sedan
Velodyne DD plus (7 inlägg) 4 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
SVS PB13-ultra (1020 inlägg) 8 år sedan
SVS SB-12 NSD (119 inlägg) 8 år sedan
SvS Basar (540 inlägg) 8 år sedan
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg) 9 år sedan
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg) 10 år sedan
Någon som hört Dynavoice Thunder T-12 än? (92 inlägg) 10 år sedan
Motvilligt val av sub till musik (1 inlägg) 10 år sedan
Bästa subwoofer för film (398 inlägg) 10 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Musiksub, XTZ 12.18 ICE, Klipsch SW-115, Dynavoice Thunder T-12? (32 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
1 st Velodyne DD-15 Plus eller 2 st Monitor Audio Glod GXW-15? (63 inlägg) 12 år sedan
Utförsäljning SVS PB&SB12-NSD + Nya modeller! (3 inlägg) 12 år sedan
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg) 12 år sedan
Hur kopplar jag REL T7 (36 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
SVS SB12-NSD vs XTZ 99 W12.16 (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ w12.18 till pangpris! (64 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 13 år sedan
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg) 14 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med ny hembio. (4 inlägg) 14 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 15 år sedan
Cerwin Vega HFA-18SX (40 inlägg) 15 år sedan
NYA SVS SUBAR (112 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för pioneerfantast ( inlägg) 15 år sedan
Ett monster från Cerwin-Vega (38 inlägg) 16 år sedan
Velodyne DD-15 vs. DD-18 (51 inlägg) 17 år sedan
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för tommypeters (42 inlägg) 18 år sedan

Postad 01 March 2012 - 13:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Han menar nog snarare att subbarna låter bättre om de inte pressas så hårt. Headroom.

Postad 04 March 2012 - 14:27

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Läser en del tester på amerikanska forum det deras tester ofta går ut på är mätningar av ljudtryck vid lägsta frekvens och det verkar vara med detta i åtanke de flesta amerikanska subwoofers byggs däribland SVS. Denna faktor är också ganska viktig när det gäller att producera filmbas som riktigt skakar om tillvaron. Så min fråga är vilken av dessa och eventuellt andra subbar skall man välja för ljudttryck vid lågbas 10hz-30hz?

Postad 04 March 2012 - 22:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Han menar nog snarare att subbarna låter bättre om de inte pressas så hårt. Headroom.

Det var det jag egentligen menade, men du uttryckte dig bättre. :)

Postad 07 March 2012 - 15:23

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Hoppas dom som vart sugna på XTZ W12.18 ICE och inte bestämt måste ha två passade på att köpa innan prishöjningen på Fyndbörsen. 1000:- dyrare gör en hel del. Paketpriset som testas ligger kvar på samma.
Undra hur länge det dröjer innan CDON.com höjer sitt pris.

Sorry för OT

Postad 07 March 2012 - 15:42

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
En bra bit dyrare än XXLS400 från tonsor. <.< (förutsatt att man inte måste ha pianolack). Nää någon 12.18 blir det inte för min del.

Postad 08 March 2012 - 12:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Har läst Hemmabios test nu och man blir ju bara förbannad på hur oseriöst det är skrivet. Ingen info om testprocedur, inga mätvärden ingenting utom en massa luddigt tyckade. :angry:
Jag fattar inte hur vissa här kan ta det på allvar. :blink:

Postad 08 March 2012 - 13:15

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Har läst Hemmabios test nu och man blir ju bara förbannad på hur oseriöst det är skrivet. Ingen info om testprocedur, inga mätvärden ingenting utom en massa luddigt tyckade. :angry:
Jag fattar inte hur vissa här kan ta det på allvar. :blink:

Så sant som det var sagt!

Postad 08 March 2012 - 13:37

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Något som man reagerar på är ju t.ex vad dom gett SVS i byggkvalitet, en 6a... hmm strax över medel alltså, och XTZ gav
dom toppbetyg.. Nu har jag inte den modellan dom testar, utan en för hälften av pengarna PB12 NSD DSP och den är byggd som ett kassaskåp! Tvivlar ju starkt på den dyrare skulle vara sämre byggd. Men som en annan skrev, dom kanske anser att pionolack = välbyggd.. =)

Postad 08 March 2012 - 18:59

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Något som man reagerar på är ju t.ex vad dom gett SVS i byggkvalitet, en 6a... hmm strax över medel alltså, och XTZ gav
dom toppbetyg.. Nu har jag inte den modellan dom testar, utan en för hälften av pengarna PB12 NSD DSP och den är byggd som ett kassaskåp! Tvivlar ju starkt på den dyrare skulle vara sämre byggd. Men som en annan skrev, dom kanske anser att pionolack = välbyggd.. =)

Tittar man på max poängen i byggkvalitet så verkar dom gått på Pianolack.

Postad 11 March 2012 - 17:58

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Priset på XTZ enligt tidningen 9000kr och enligt fyndbörsen 13000kr, det är ju ganska rejäl skillnad.

Postad 11 March 2012 - 19:06

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Priset på XTZ enligt tidningen 9000kr och enligt fyndbörsen 13000kr, det är ju ganska rejäl skillnad.

Faktarutan är fel, kolla även vikt och annat så ser du det.

Postad 11 March 2012 - 21:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är dags att farbror Karlsson och alla andra förståsigpåare skriver vad man ska köpa för OPTIMAL baslåda som hanterar extremt snabba transienter, spelar svinstarkt, helt linjärt ner till minst 15Hz, och inte är större än en normal fotpall, när man står där med sina 10k i näven som denna tråden handlar om.

Dom allra flesta har inte en egen mancave som dom får göra precis vad dom vill med.
Oftast ska grejerna placeras i det gemensamma vardagsrummet, och då funkar det liksom inte att stacka fyra 200-literslådor på varandra i båda dom främre hörnen.

Så kravet blir allså baslåda/or som ska spela vad man än matar den/dom med helt optimalt, inte vara för stor och ful, och inte kosta mer än 10k.

Får höra nu då. Ge förslag, annars tycker jag att det är dags att lägga ner det här jävla tugget om att "en baslåda ska hantera allt man matar den med", och att man inte kan välja en låda efter sina egna behov.

Det konstiga är att jag själv förmodligen har det fetaste bassystemet på detta forat, men jag är inte dummare i huvet än att jag fattar hur det funkar i ett normalt svenskt hem där en familj bor...

Postad 11 March 2012 - 23:21

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Inget illa menat nu, men påstår du att man måste ha fyra baslådor på vardera 200liter i innervolym, för att komma ned till 15Hz linjärt med kraft?

Senast jag körde med storleken 18" så låg lådvolymen på 160liter i innervolym! Hade bara en dock, men räckte för att spräcka murstocken! Det är fixat sedan 15 år tillbaka i tiden :)

Nu till det relevanta. Är XTZ bara ett överprisat och överskattat märke, eller är de verkligen så bra som alla ägare tror? tänkvärt är att jag själv är ägare av två XTZ subbar. Men jag uttalar mig inte då jag inte har möjlighet att testa just den modellen som tråden handlar om. mvh

Postad 11 March 2012 - 23:40

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är dags att farbror Karlsson och alla andra förståsigpåare skriver vad man ska köpa för OPTIMAL baslåda som hanterar extremt snabba transienter, spelar svinstarkt, helt linjärt ner till minst 15Hz, och inte är större än en normal fotpall, när man står där med sina 10k i näven som denna tråden handlar om.

Dom allra flesta har inte en egen mancave som dom får göra precis vad dom vill med.
Oftast ska grejerna placeras i det gemensamma vardagsrummet, och då funkar det liksom inte att stacka fyra 200-literslådor på varandra i båda dom främre hörnen.

Så kravet blir allså baslåda/or som ska spela vad man än matar den/dom med helt optimalt, inte vara för stor och ful, och inte kosta mer än 10k.

Får höra nu då. Ge förslag, annars tycker jag att det är dags att lägga ner det här jävla tugget om att "en baslåda ska hantera allt man matar den med", och att man inte kan välja en låda efter sina egna behov.

Det konstiga är att jag själv förmodligen har det fetaste bassystemet på detta forat, men jag är inte dummare i huvet än att jag fattar hur det funkar i ett normalt svenskt hem där en familj bor...

+1

Postad 11 March 2012 - 23:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Inget illa menat nu, men påstår du att man måste ha fyra baslådor på vardera 200liter i innervolym, för att komma ned till 15Hz linjärt med kraft?

Senast jag körde med storleken 18" så låg lådvolymen på 160liter i innervolym! Hade bara en dock, men räckte för att spräcka murstocken! Det är fixat sedan 15 år tillbaka i tiden :)

Nu till det relevanta. Är XTZ bara ett överprisat och överskattat märke, eller är de verkligen så bra som alla ägare tror? tänkvärt är att jag själv är ägare av två XTZ subbar. Men jag uttalar mig inte då jag inte har möjlighet att testa just den modellen som tråden handlar om. mvh

Så för 15 år sen hade du en så pass enorm kapacitet att du spräckte din murstock med högkalitativ bas som spelade linjärt ner till 15Hz, men helt plötsligt sänktes dina krav oerhört mycket, och du nöjde dej helt plötsligt med två baslådor med ett 10" Peerlesselement i...?

Du får ursäkta MEJ, men det är inget illa ment, men du har inte funderat på att köpa en Proson Rumble 8 ?

Postad 12 March 2012 - 00:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Så för 15 år sen hade du en så pass enorm kapacitet att du spräckte din murstock med högkalitativ bas som spelade linjärt ner till 15Hz, men helt plötsligt sänktes dina krav oerhört mycket, och du nöjde dej helt plötsligt med två baslådor med ett 10" Peerlesselement i...?

Du får ursäkta MEJ, men det är inget illa ment, men du har inte funderat på att köpa en Proson Rumble 8 ?

Nä har jag inte skrivit att jag spräckte den med just 15hz, har faktiskt inte en aning vilken brytfrekvens den hade. Var en Eminence bas på 18" som jag köpte ihopp i ett paket med en phono 4kanals mixer av en kompis på den tiden. Men murstocken som jag förövrigt har som granne i biorummet spräcktes.

För godton i tråden ska jag inte utala mig angående ditt utalande längst ned, men det är klart tills nu har jag ansett dig som trevlig och kunnig men inte efter det. Du är som jag var för 15 år sedan sket totalt i ljudkvaliet och brydde mig bara om massiv bas...

Redigerat av film-fanatiker, 12 March 2012 - 00:11.

Postad 12 March 2012 - 00:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nä har jag inte skrivit att jag spräckte den med just 15hz, har faktiskt inte en aning vilken brytfrekvens den hade. Var en Eminence bas på 18" som jag köpte ihopp i ett paket med en phono 4kanals mixer av en kompis på den tiden. Men murstocken som jag förövrigt har som granne i biorummet spräcktes.

Nu råkar det vara så att jag har "hyfsad" baskapacitet, och jag råkar vara just murare i botten.
Jag har murat många murstockar, och kan upplysa dej om att det inte GÅR att spela söner en murstock oavsett vad du har för bassystem, och definitivt inte med en kortslagig PA-bas.

Det kan möjligtvis vara så att murstocken var så dålig att du kunde ha smulat sönder den med fingrarna, och att det var därför den påverkades.

Den enda möjligheten jag ser då man skulle kunna spela sönder en murstock med ljud är om någon armé någonstans har uppfunnit någon form av ljudalstrande tank för krigsföring.

Postad 12 March 2012 - 00:18

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Herregud tillbaka till ämnet igen, bråkstakar orkar inte jag med mvh

Redigerat av film-fanatiker, 12 March 2012 - 00:23.

Postad 12 March 2012 - 00:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

För godton i tråden ska jag inte utala mig angående ditt utalande längst ned, men det är klart tills nu har jag ansett dig som trevlig och kunnig men inte efter det. Du är som jag var för 15 år sedan sket totalt i ljudkvaliet och brydde mig bara om massiv bas...

Tråkigt att du känner så. Det var inte meningen att vara elak, men meningar som "fönstren står och svänger med", eller "grannarna åtta kilometer bort hör när jag spelar på mina Dali 40", det får igång mej på alla cylindrar, för jag har hyfsad koll på vad det krävs för rigg för att kunna påverka saker och ting så extremt som många verkar tro att det går med en vanlig "Svenssonrigg".

Vad gäller mina krav på återgivning har jag ingen kommentar faktiskt.

Postad 12 March 2012 - 00:27

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Jag må ha mer svensson rigg idag, än på den tiden. Men riktigt så lågt har jag inte sänkt mig ännu. beträffande rumble 8 så skulle jag nog hellre ta tillbaka x-frugan isåfall, och då sjunker jag lågt kan jag lova :blink:

Spräckte självklart inte hela murstocken blev en reva iden då huset är riktigt gamalt... Så kan mycket väl vara så att den var lite dålig som du säger. Man får ju tänka på att huset stått sedan 1698 och har byggts om under årens lopp. mvh sorry för att jag var tvär innan :( :blush: Kan nog lära mig enheldel av dig faktiskt, så ber ödmjukast om förlåtelse, har inte varit mig själv sedan skillsmässan liksom... :(

Redigerat av film-fanatiker, 12 March 2012 - 00:37.

Postad 12 March 2012 - 00:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag kan ha varit lite snabb i mitt uttalande film-fanatiker...
Du kanske frågade och inte påstod något...
Jag är också RIKTIGT JÄVLA IRRITERAD just nu, men det är inte p.g.a dej, utan helt andra orsaker..

Om din fråga var om man behöver fyra lådor på vardera 200 liter för att komma ner till 15Hz linjärt med kraft så är svaret "nja"...

Det beror givetvis på rummet, och vad man menar med "kraft".
För att kunna lira en modern film med en kalibrerad stärkare vid referens så är det nog därikring man måste vara för att vara i närheten..

Ber om ursäkt för min bryskhet... :blush:

Postad 12 March 2012 - 00:34

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
En sak jag funderat mycket på är detta med sluten vs basport och sen dessa med skummgummiproppar som man täpper igen porten med. Hur kan dessa vara optimala för bägge delarna? Eller ruckar man på det ena eller det andra i dessa basar och även vissa högtalare, Skall testa på min Velodyne och täppa igen porten nästa gång jag glor på film. Sen en fråga till. Jag tycker basen blir bättre och typ fastare med nattläget på hur kommer det sig blir mer stuns i basen.

Postad 12 March 2012 - 07:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Det där kan bli svårt att få ihop. :P
Självklart måste man kompromissa på olika sätt. En liten sub för under 10k kommer att ha betydande begränsningar, det fattar ju alla. Då får man välja mellan en som spelar snyggt och försiktigt utan större tryck eller en som brölar på okontrollerat skulle jag tro. :)

Postad 12 March 2012 - 13:53

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
för 10k så kan man ju köpa 2st xtz 18p inkl en kompetent stärkare och den basen måste väl för bövelen vara ganska godkänd i rätt rum som inte är allt för stort :blink:

Postad 12 March 2012 - 17:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det där kan bli svårt att få ihop. :P
Självklart måste man kompromissa på olika sätt. En liten sub för under 10k kommer att ha betydande begränsningar, det fattar ju alla. Då får man välja mellan en som spelar snyggt och försiktigt utan större tryck eller en som brölar på okontrollerat skulle jag tro. :)

Precis så är det. I det fallet kan man mycket väl använda sej av orden "filmbas" och "musikbas" tycker jag.
En musikbas behöver kanske inte gå så djupt och inte kunna spela så jättestarkt, men ska däremot vara grymt artikulerad, då man koncentrerar sej helt på enbart musik när man just lyssnar på musik.
Det är två frontar samt en eller två baslådor. Inga övriga kanaler eller synintryck.

Till film vill man kanske däremot fläska på lite mer. Det gör inget om den går ganska djupt, och att man kan fläska på lite. Att allt inte stämmer till 100% i basen tycker nog väldigt många inte är lika viktigt till film, just eftersom det är minst tre högtalare till som skapar ljud som inte är lika koncentrerat i sweetspot, och dessutom finns en massa synintryck som man ska behandla.

Allså kan man välja en baslåda som passar ens egna ändamål bäst.

Sen finns det ingen som kan påstå annat än att en optimal baslåda ska hantera allt den matas med. Men med budgetar och WAF är det kompromisser som gäller för dom allra flesta.
Vi med en egen mancave som vi får göra precis vad vi vill med kan skatta oss lyckliga. :)

för 10k så kan man ju köpa 2st xtz 18p inkl en kompetent stärkare och den basen måste väl för bövelen vara ganska godkänd i rätt rum som inte är allt för stort :blink:

Om jag skulle dra på det fullt i mitt rum så skulle polaren som satt bredvid undra om jag fes, och om det var dags att koppla in baslådorna snart..
Sen har jag kanske inte det bästaste rummet för just bas kanske... ;)

Postad 12 March 2012 - 17:56

Juggernaut74
  • Juggernaut74
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Precis så är det. I det fallet kan man mycket väl använda sej av orden "filmbas" och "musikbas" tycker jag.
En musikbas behöver kanske inte gå så djupt och inte kunna spela så jättestarkt, men ska däremot vara grymt artikulerad, då man koncentrerar sej helt på enbart musik när man just lyssnar på musik.
Det är två frontar samt en eller två baslådor. Inga övriga kanaler eller synintryck.

Till film vill man kanske däremot fläska på lite mer. Det gör inget om den går ganska djupt, och att man kan fläska på lite. Att allt inte stämmer till 100% i basen tycker nog väldigt många inte är lika viktigt till film, just eftersom det är minst tre högtalare till som skapar ljud som inte är lika koncentrerat i sweetspot, och dessutom finns en massa synintryck som man ska behandla.

Allså kan man välja en baslåda som passar ens egna ändamål bäst.

Sen finns det ingen som kan påstå annat än att en optimal baslåda ska hantera allt den matas med. Men med budgetar och WAF är det kompromisser som gäller för dom allra flesta.
Vi med en egen mancave som vi får göra precis vad vi vill med kan skatta oss lyckliga. :)

Om jag skulle dra på det fullt i mitt rum så skulle polaren som satt bredvid undra om jag fes, och om det var dags att koppla in baslådorna snart..
Sen har jag kanske inte det bästaste rummet för just bas kanske... ;)

Fiser du inte som en man? :)

Postad 12 March 2012 - 18:01

Autodidakt
  • Autodidakt
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

:D

Postad 12 March 2012 - 18:18

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

:D

läs mitt argument till att inte göra det hehe :blink: :P :D Den dagen jag köper en Rumble åtta, ska jag lägga in mig på psyk B)

Postad 12 March 2012 - 21:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tycker du ja men det säger ju om ljudet eftersom "filmbas" och "musikbas" har ingen specifikation och säger inget om något.

Postad 12 March 2012 - 21:55

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Skulle man kunna få se lite bilder, så man kan bilda sig en uppfattning om hur du har det med utrustning MKarlsson74, och om du själv har en bas som fixar film lika bra som musik.

mvh

Postad 12 March 2012 - 22:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Skulle man kunna få se lite bilder, så man kan bilda sig en uppfattning om hur du har det med utrustning MKarlsson74, och om du själv har en bas som fixar film lika bra som musik.

mvh

Det spelar ju knappast något roll. Den klarar av film, musik och effekter exakt lika bra tills de börjar falla (en bit under 20 hz).

Postad 12 March 2012 - 22:47

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Det spelar ju knappast något roll. Den klarar av film, musik och effekter exakt lika bra tills de börjar falla (en bit under 20 hz).

Ja men ett galleri kan du väll lägga upp, det är ju trevligt och se hur ni andra har det ju :)

Postad 12 March 2012 - 22:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det är något jag tyvärr inte gör. :)

Postad 12 March 2012 - 22:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tycker du ja men det säger ju om ljudet eftersom "filmbas" och "musikbas" har ingen specifikation och säger inget om något.

Svara på min fråga istället för att vara så förbannat präktig hela tiden.
Du borde fan vara politiker. Du är bäst på att föra fram dina egna argument, och lika jävla bra på att sortera vad du ska svara på när resonemangen tar slut.

Postad 12 March 2012 - 23:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Svara på min fråga istället för att vara så förbannat präktig hela tiden.
Du borde fan vara politiker. Du är bäst på att föra fram dina egna argument, och lika jävla bra på att sortera vad du ska svara på när resonemangen tar slut.

Såg ingen fråga. Du får ställa den igen.

Postad 12 March 2012 - 23:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Så andas vi lite med hehe :) Nä jag förstår frustrationen bakermann22. Personen ifråga kanske är politiker då han varken kan uppvisa bilder eller vill uppvisa bilder. Inte heller så kan han förklara på ett bra sätt vad han menar med sitt argument, utan upprepar samma sak om och om igen.

mvh

Postad 12 March 2012 - 23:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Postad 13 March 2012 - 02:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ditt inlägg är fylld med felaktiga påstående och lösrykta antagande som inte har med saken att göra eller som inte kommer från mig. Jag svarar om du kommer med en fråga utan massa felaktiga påståenden.

Så andas vi lite med hehe :) Nä jag förstår frustrationen bakermann22. Personen ifråga kanske är politiker då han varken kan uppvisa bilder eller vill uppvisa bilder. Inte heller så kan han förklara på ett bra sätt vad han menar med sitt argument, utan upprepar samma sak om och om igen.

mvh

Jag är inte politiker.
Det är knappast krav att man lägger upp bilder eller hur?
Jag har förklarat ingående flera gånger. Tror de flesta klarar av att förstå det.

Postad 13 March 2012 - 08:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ditt inlägg är fylld med felaktiga påstående och lösrykta antagande som inte har med saken att göra eller som inte kommer från mig. Jag svarar om du kommer med en fråga utan massa felaktiga påståenden.

WOW !! Ytterligare ett politikersvar där du svarar på det du tycker passar.
Vad i det jag skrev är direkt felaktigt ?

Postad 13 March 2012 - 08:36

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Jag är inte politiker.
Det är knappast krav att man lägger upp bilder eller hur?
Jag har förklarat ingående flera gånger. Tror de flesta klarar av att förstå det.

jaha :unsure: Men efter att läst lite i en annan tråd, så skulle det vara rätt kul att se din rigg .Och kanske inspirerande med liksom :) Det är ju derför vi har album :rolleyes: men nej det är ingen som tvingar någon :)

mvh

Redigerat av film-fanatiker, 13 March 2012 - 09:53.

Postad 13 March 2012 - 14:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

WOW !! Ytterligare ett politikersvar där du svarar på det du tycker passar.
Vad i det jag skrev är direkt felaktigt ?

T ex så har jag icke påstått att man kan få precis vad som helst för 10K. Om du har en fråga, ställ det utan lägga in massa saker som jag inte sagt.

Postad 13 March 2012 - 20:03

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Den enda möjligheten jag ser då man skulle kunna spela sönder en murstock med ljud är om någon armé någonstans har uppfunnit någon form av ljudalstrande tank för krigsföring.

Vet att Stark Enterprises höll på och labbade med sånt förr, dom kanske lyckades?

Postad 13 March 2012 - 20:32

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
wow vilken insikt du har... <_<

Men det är klart har du aldrig varit i ett kärnvirkeshus, med levande material i som gladeligen för med sig minsta lilla vibration så förstår jag...

Redigerat av film-fanatiker, 13 March 2012 - 20:35.

Postad 13 March 2012 - 20:43

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
......................................___________________________............................................. :blink:

Redigerat av film-fanatiker, 13 March 2012 - 21:04.

Postad 15 March 2012 - 16:42

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Presterar verkligen SVS så dåligt i musik?

H&M samt Hemmabios tester klagar ofta på monoton bas på högtalare som går djupt. Enl min mening verkar det som om de har problem med sitt rum och/eller placering. Förmodligen därför de ofta ger så högt betyg om man kan ha två subbar eller om man kan rumskorrigera. Det är inte produkterna som är bättre - de är bara enklare att anpassa till deras fel.

Postad 15 March 2012 - 16:53

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Torde inte frågan vara något i stil med
Vad ska en Svensson köpa för optimal baslåda för att uppfylla följande krav:
* hanterar extremt snabba transienter
* spelar svinstarkt, helt linjärt ner till minst 15Hz
* inte är större än en normal fotpall (=hög WAF, fotpallen tar jag med en nypa salt)
* budget 10k (fast med tanke på tråden borde taket även kunna ligga på 15k).
?
Man kanske ska tillägga att det är ganska få som kan tänka sig att bygga själva.

Postad 15 March 2012 - 17:22

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Vad tror ni om REL R-528?

Drygt 15000kr, verkar enligt mig bra mkt bättre ljudkvalitetsmässigt mot tex SVS och XTZ?

Postad 15 March 2012 - 18:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

* inte är större än en normal fotpall (=hög WAF, fotpallen tar jag med en nypa salt)
?
Man kanske ska tillägga att det är ganska få som kan tänka sig att bygga själva.

Det är ingen idé att du förväntar dej något svar.
Karlsson svarar bara på det han känner för, och den frågan har han inget svar på, trots att han har tjatat sin skit i varenda tråd här nu.

Postad 16 March 2012 - 10:39

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Det är ingen idé att du förväntar dej något svar.
Karlsson svarar bara på det han känner för, och den frågan har han inget svar på, trots att han har tjatat sin skit i varenda tråd här nu.

Möjligt. Men jag vill gärna ge folk chans att svara innan jag dömer dem som dumdryga. I synnerhet då de har stor kunskap. Synd om de inte delger kunskapen ödmjukt utan bara självgott försöker skriva andra på näsan.

Postad 16 March 2012 - 13:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

?

Vad är detta för fråga?
Okej, jag vill ha en bil som
*drar 0,2 l/m blandad körning
*Gör 0-100 på 4 sekunder
*är liten.
*Men som lastar som en skåpbil
*kombi
*som inte har kombitak
Allt detta + mer för max 100K.

Ungefär på samma nivå är denna "fråga", som inte är något annat än en retorisk feltanke.
Det "svensson" bör göra är:
*Fundera på ljudkravet
*Fundera på bandbredden.
*Fundera på utseendet/storleken
*Fundera på priset.

Sen får man, om man måste kompromissa, välja vad som är mindre viktigt.
Väldigt ologiskt resonemang du framför här.

Redigerat av MKarlsson74, 16 March 2012 - 14:10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.