* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z2 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 19 oktober 2003 - 14:35
nån kommentar??e på g o shoppa denna projjen o lite annat,, tänkte höra med er som kan om de kommer att bli bra eller ej..
Z2:an
pioneer 868 (nya dvdn med hdmi o 720/1080)
o detta på en pro Cinema High Contrast duk som e på 106"
Kan detta bli bra tror ni?? kommer sitta ca: 3.5-4 meter ifrån!!! o vill då rakt inte se screendoor/pixlar o allt va de heter.. kanske man ska vänta på HS20 eller?? fast de blir ju ett helt annat pris!!
1 fråga till visst e den duken o lätt gråton va??

Postad 19 oktober 2003 - 15:00
nån kommentar
Jag har själv beställt en 868 och ska troligtvis byta ut min Z1 mot en Z2 och jag tror det kommer att bli riktigt bra kombination.
Kollade runt lite på DVI kablar och Oelbach har en som verkar vara av bra kvalite och skulle kosta runt 1500kr för 10m, men några adaptrar ifrån HDMI till DVI har jag inte lyckats hitta.
Jag sitter cirka 4m ifrån min duk (cirka 90") idag och störs inte speciellt av screendoor så med den nya Z2 ska det ju absolut inte bli några problem.
Postad 19 oktober 2003 - 20:11
Postad 19 oktober 2003 - 20:42
Postad 20 oktober 2003 - 17:33
Fördelen är som jag ser det platsbesparingen för den trångbodde, för övrigt mest nackdelar eller hur?
Postad 21 oktober 2003 - 06:01
Postad 21 oktober 2003 - 17:37
Postad 21 oktober 2003 - 18:09
Postad 22 oktober 2003 - 14:59
För närvarande har jag fökande utrustning som jag vill koppla in:
* Digital Kabel-TV: Sagem Box med Scart
* MS Xbox: Scart (RBG) eller S-VHS
Jag funderar även på att skaffa en lite bättre DVD-spelare än Xboxen för at få PS, har kollat lite på Yamahas S540 kan det vara nåt, eller ska man satsa på en HTPC istället? Det skulle ju ioförsig vara skoj med en DVD-spelare som kan skicka ut 720p, men vad jag sett så verka de lite för dyra för mig...
Som duk funderar jag på att fixa en på egen hand genom att måla en MDF, verkar prisvärt.
Kom med förslag och kommentarer.
/Jocke
Postad 22 oktober 2003 - 15:28
Postad 22 oktober 2003 - 17:32
Nu är dock den jobbigaste biten kvar, att vänta på alla de varor jag beställt.
Nåja, den som väntar på något gott...

Postad 22 oktober 2003 - 17:33
Jag har fått för mig att PS på Xbox endast funkar i NTSC-mode. Eftersom de flesta av mina filmer och spel är PAL får jag väl inte ut PS då. Eller har jag missuppfattat det?Modda xboxen för att få ut PS, köp oxå ett HD-pack för att köra bliden med komponent från xboxen till projje!
/Jocke
Redigerat av JockeBlg, 23 oktober 2003 - 06:38.
Postad 22 oktober 2003 - 20:40
Postad 22 oktober 2003 - 20:55
Nån som har några erfarenheter eller hört/läst nåt om Sony DVP-NS930 ?
Sony DVP-NS930 - Netonnet
Ligger ganska lagomt i pris (4200kr), men kan den prestera det som behövs i bildväg för att bli en bra dvdspelare till denna Z2an ?
Vad ska man ha för kabel mellan dvd och projektor? Finns ju componentkablar men dom har vanlig VGA anslutning, går det att byta till dvi bara eller finns det nån enkel kontaktomvandlare?
Postad 22 oktober 2003 - 22:47
Näe komponent använder sig, i regel, inte utav VGA anslutningar. (även om det oxå är möjligt)Är på väg att gå med i skaran som ska köpa denna projektorn, har dock problem med val av DVDspelare.
Sony DVP-NS930 - Netonnet
Ligger ganska lagomt i pris (4200kr), men kan den prestera det som behövs i bildväg för att bli en bra dvdspelare till denna Z2an ?
Vad ska man ha för kabel mellan dvd och projektor? Finns ju componentkablar men dom har vanlig VGA anslutning, går det att byta till dvi bara eller finns det nån enkel kontaktomvandlare?
Komponent använder sig utav 3 "vanliga" kablar med RCA-kontaketer.
Så om du exempelvis skulle tjacka Sony 930 är det alltså en kabel av den här typen du ska använda.
Kolla dvd-tråden för mer info om denna spelare (och även liknande i samma prisklass, såsom Philips 963 och H/K DVD25/30)
Postad 23 oktober 2003 - 09:01
Jag köpte själv följande DVD spelare förra veckan från netonnnet: Sony DVP-NS730-R - Netonnet
Den har exakt samma speccar som Sony DVP-NS930 men har inte inbyggd surround decoder, den kodningen hanteras av min förstärkare, vilket de flesta surround förstärkare klarar.
Och så kostar denna modell nästan hälften, endast 2190:-, jag är mycket nöjd med den.
Jag har beställt en Z2 från Loudness Hembio, och då får jag en ProCinema duk på köpet.
Jag tycker att du skall ha komponent kabel mellan din DVD och Z2:an, du får bästa bild och om du köper den DVD som du tänkte eller samma som jag köpte så skickar DVD'n även ut Progressive Pal signal på komponent utgången. (Du får mer film känsla och mindre video känsla eftersom bilden inte innehåller Fields)
Om du kopplar din Z2:an mot din DVD så kan du inte få bättre bild, eftersom signalen då är helt oförändrad från DVD skivan (lagrad i komponent), ingen konvertering från komponent till något annat format.
DVI ingången kan du använda för att koppla in datorn via en DVI kabel, då får du kanonbild om du har en DVI utgång från datorn.
Postad 23 oktober 2003 - 09:28
/Jocke
Postad 23 oktober 2003 - 09:37
Jag tycker att du skall ha komponent kabel mellan din DVD och Z2:an, du får bästa bild och om du köper den DVD som du tänkte eller samma som jag köpte så skickar DVD'n även ut Progressive Pal signal på komponent utgången. (Du får mer film känsla och mindre video känsla eftersom bilden inte innehåller Fields)
Om du kopplar din Z2:an mot din DVD så kan du inte få bättre bild, eftersom signalen då är helt oförändrad från DVD skivan (lagrad i komponent), ingen konvertering från komponent till något annat format.
Där har du lite fel rene! För att få ut bästa bild av en Z2 så ska du ha en dvd med dvi/hdmi-utgång, komponent skickar signalen analogt vilket gör att bliden blir mycket bra, dock inte lika bra som dvi/hdmi!
Postad 23 oktober 2003 - 09:47
Jag är helt inne på att köpa en Samsung 935 och en SanyoZ2. Tror det blir en ruggit bra kombination.
Postad 23 oktober 2003 - 12:37
Nån vänlig själ som vill upplysa mig???
Mvh Magnus Jonsson
EDIT: jag vet att frågan nog platsra bättre på annat håll men eftersom jag tänkt köpa mig en Z2 att koppla dvd´n till så??...
Redigerat av Unregistered006dfa63, 23 oktober 2003 - 12:38.
Postad 23 oktober 2003 - 12:37
Blir nog en sån för mig med, risk för att det blir "äckligt" bra bild, verkar inte finnas någon chans för att få den regionsfri än bara.Hej Jocke
Jag är helt inne på att köpa en Samsung 935 och en SanyoZ2. Tror det blir en ruggit bra kombination.
Hittade en din liten pdf med lite vacker info om Z2:an, vet inte om den redan visats i tråden, här kommer din iaf: Z2 PDF
/Jocke
Postad 23 oktober 2003 - 12:50
Postad 23 oktober 2003 - 13:35
Avstår från att köpa Sony 930 dvdn, känns som att jag kommer vilja ha en DVI/HDMI spelare ändå efter ett tag med sonyn. Samsungen känns för "billig" så jag avvaktar nog till det dyker upp fler alternativ, har ingen möjlighet att prova den och tror det kan finnas en hel del saker som jag skulle störa mig på även om bilden är perfekt.
Nya Pioneer DV-668AV (8000kr) kanske blir nåt, givetvis är 868an att föredra men 13000kr är lite för mycket.
Postad 23 oktober 2003 - 13:44
Postad 23 oktober 2003 - 14:01
Tar en titt på projektorn till att börja med. Referenceaudio har ju demo ikväll.
Spännande

Postad 23 oktober 2003 - 16:01
jag beställde en digitalkamera därifrån, betalade in pengar på deras konto dagen efter, pratade med en säljare där efter typ tre dagar: Jajamen allt är OK! pengarna har kommit in på kontot och kameran skickas imorgon bitti.. KANON va!? väntar otåligt fyra dagar, ringer för att dubbelkolla så de skickat eller om det är nå fraktproblem: VADÅ???? Vi har inte fått några pengar på kontot...

Men vi får väl hoppas det går bra för dig Hemulen , med beställningen om du inte ändrat dig

Mvh Magnus Jonsson
Postad 23 oktober 2003 - 16:34

Z2 är med på min kortlista so far (tillsammans med AE500, TW-200, HS-20, MT-500 samt Z200) men det finns en sak som oroar mig lite inför köpet, damm!
När man tittar runt lite på Projectorcentral inser man att det finns två huvudsakliga felkällor på de flesta LCD nämligen pixelfel och damkorn på panelerna/linsen. Jag skulle bara hata att få montera isär den varannan månad pga detta

Vet ni hur det ligger till med Z2?
Postad 23 oktober 2003 - 19:28
Men Z1 hade dam problem, men på z2 har dom gjort om kylningen och satt in ett störe filter så kanske problemet är löst.
Men den som väntar får se.
Hs10(och säkerligen hs20) är undebar på den fronten, jag hade inte minsta antydan till dam på min och jag har aldrig hört någon annan som har sätt minsta damkorn i den, så vill du vara säker angående damm, så köp en hs10/h20, anars är det bara att vänta tillls folk har haft z2 ett tag.
Postad 23 oktober 2003 - 19:50
Kom just från Reference Audio. Z2 ger ett gott intryck vid A/B test mot en AE300:a. Finare färger, klart bättre kontrast och minst lika tyst. Lite oklart dock om 300:an kunde trimmats något till bättre bild, den kom tydligen direkt ur lådan. Z2:an var ett förserieex. men Sanyos representant nämnde inga upptäckta fel eller egendomligheter på den som talats om på andra förserieexemplar.
Lens shiften kunde skjuta bilden en knapp meter i sid- o höjdled med projjen 3,5 m från duken. Ljudnivån behagligt låg, dock inget bra A/B test på det.
Svärtan också bättre än 300:an, men kräver dock nogrannare test o rätt bilddetaljer. Alltså ingen "wow"-skillnad.
Skillnad mellan DVI-D och komponentmatning upplevde jag som liten (obefintlig?). Även om Sanyo-snubben framhöll dess fördel. En något överdriven debatt tycker jag.
Gick en trappa ned och tog en snabbtitt på bilden från en SP5700 också. Hmmm, gråblå disig bild. Kanske inte perfekt inställd/lika förutsättningar men undrar verkligen om den matchar Z2:an vid ett A/B-test. (Trots dubbla priset.) Jocke på Ref Audio har nog rätt när han säger att det kan bli brist på Z2 fram till Jul.
Jag väntar dock ett par veckor för att slippa de värsta felaktigheterna som alltid dyker upp bland tidiga produktionsexemplar.
O, just de, glöm screendoor med den här upplösningen. Den verkar ju trolla fram mer info ur en DVD än man trodde fanns

Ha det gott/D
Postad 23 oktober 2003 - 19:57
Några frågor som dyker upp är:
* Hur är färgerna på den?? (minst lika bra som PLV-Z1 antar jag?) MYCKET bättre än PT-AE300, eller??
* Hur är inställningsmöjligheterna? (någon som redan varit inne i servicemenyer osv?)
* Är ljusstrykan för dålig? (700 ANSI-lumen tycker jag låter lite i underkant)
MVH Peter
Edit: stavfel
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 23 oktober 2003 - 19:57.
Postad 23 oktober 2003 - 20:33
Mvh
The Reaper
Postad 23 oktober 2003 - 20:38
800 är mer än tillräckligt.
Hs10 med cc30r filter kanske ger runt +-500 ansi och det räcker gott, och i samband med cr nivån stiger så blir svärtan bättre och automatiskt upplevs ljustyrkan starkare än vad den skulle upplevas om man jämförde med en projektor som med lägre cr och samma ljustyrka.
Postad 23 oktober 2003 - 20:41
Vilken bred var det på bilden dom körde?
Vad använde dom för källa för dvi överföringen, Konstigt att ni inte såg någon skilnad, har än aldrig sätt en stationär spelare vi component som kan jämföras med en ht pc via dvi och cinepalyer video filter.
Finns dock en nackdel med dvi och det är 8bitars.
Redigerat av Unregisteredf63c15e0, 23 oktober 2003 - 20:47.
Postad 23 oktober 2003 - 21:01
Jag var imponerad av PT-AE300 så Z2;an lär väl inte vara så mycket sämre?
Postad 23 oktober 2003 - 23:50
/Olle
Postad 24 oktober 2003 - 08:47
The reaper när du säger att den upplevs som pixlig, om du då jämför med hs10 mer heller mindre pixlig?
Har tyvärr inte sett HS10 så kan inte säga bu eller bäääää....
Vilken bred var det på bilden dom körde?
Bredden var omkring 2,4 meter (med reservation att minnet sviker mig på denna punkt men omkring detta i alla fall) med projektorn på ett avstånd om 3,5 m. Jag satt strax framför projektorn så ett tittavstånd på runt 3,3 m från duken vilket ger förhållandet 1,375. Detta korta avstånd påverkade självklart att jag såg pixlarn så tydligt så med ett förhållande runt 2 så borde problemet vara väsentligt mycket mindre.
Vad använde dom för källa för dvi överföringen?
Har för mig att det var en Denon men kommer inte i håg vilket modell. D-fence kanske har mer koll?
Så du skulle rekommendera en Z90 framför en z2, generellt sett? Valet står för mig mellan dess projektorer nämligen!
Det var några månader sen jag tittade på Sharpen så jag vågar inte riktigt uttala mig på den punkten, måste köra en runda på stan och titta på båda samma dag för att kunna göra en rättviss bedömning. Sist jag såg den så hade jag precis innan kollat på Panasonic 300:a och då var min tanke "Wow, det här var bra mycket bättre bild". Min rekommendation blir helt klart att du ska försöka se båda två innan du bestämmer dig. Lens-shift funktionen på Z2 är helt klart smutt att ha och ljudnivån så gott som obefintlig.
Mvh
The Reaper
Redigerat av Unregisteredf998178d, 24 oktober 2003 - 08:50.
Postad 24 oktober 2003 - 08:49
Håller inte med om att bilden var pixlig!! Jag kom lite efter att demon börjat och fick stå i dörröppningen ca 2m från duken lite snett framifrån. Duken ca 2.3m bred. Jag såg inga pixlar alls på det avståndet!! Grym bild tyckte jag!! Bra färger, ok svärta och kontrast, så gott som knäpptyst!
Skillnaden mellan DVI och PS var inte så stor.
Jag har beställt en idag. Det blir min första projje.
Postad 24 oktober 2003 - 10:12
/Olle
Postad 24 oktober 2003 - 11:06
Såg ingen direkt skillnad på bilden i eco resp normal. Tycker bilden var enormt bra, visst fattas det fortfarande lite svärta men rummet var inte heller helt mörkt.
Slog panasonic 300 rejält på fingrarna i allt tycker jag (får väl se vad 500:an presterar så småningom)
Märkte heller ingen större skillnad på PS med komponent och Dvi, men har man möjlighet varför inte köra med Dvi, blir ju en ren digital signal utan omvandlingar.
Nåväl, jag blev så pass exhalterad så jag slog till och beställde en Z2 och en ProCinema highcontrast duk på direkten.
Visst kan man få den lite billigare utomlands men det känns på något sätt bättre att ha butiken på 10 min avstånd.
Postad 24 oktober 2003 - 11:31
Någon som kan tipsa om affärer där man kan få sig en demo av Z2:an i Stockholm eller Uppsala, helst en jämförelse mellan den och Sharp Z91?
Stockholm: Ljudmakarn på drottninggatan har Z91 och Reference Audio i Götgatsbacken kommer har Z2 när den släpps.
Postad 24 oktober 2003 - 11:50
Ska bli kul att få en egen uppfattning innan man beställer den.
Postad 25 oktober 2003 - 12:33
Postad 25 oktober 2003 - 12:45
Postad 25 oktober 2003 - 12:46
we thank you for your interrest in our company.
We can offer you the SANYO PLV-Z2 for 1990,- Euro include shipment and include VAT.
To order the unite please klick here
(Note: Since our Shopsystem computes freight charges automatically, we took these off from the equipment price. Therefore the equipment price does not agree when ordering with our local indication)
och sen längst ner på mailet står detta:
NOTE: This offer is personally for you. Please, don`t post this offer in any forum and don`t tell this price to an other dealer.
Altså låter inte riktigt som ett seriöst företag det där, varför vill dom inte att man ska sprida ut erbjudandet ? Och varför vill dom inte att man ska berätta för nån annan säljare?
Det verkar som att det är nåt fuffens med det hela när dom skriver så där i mailet.
Nån som beställt från dom ? Är det förskottsbetalning som gäller eller hur har ni betalat ?
Postad 25 oktober 2003 - 12:49
Postad 25 oktober 2003 - 14:12
Nån som beställt från dom ? Är det förskottsbetalning som gäller eller hur har ni betalat ?
Jag har inte haft någon kontakt med Pipro.de men annars kan jag rekommendera www.big-screen.de som jag köpt min Z1 ifrån.
De säljer oxå Z2 för samma pris som Pipro och beställer man nu så ingår frakten. När jag beställde därifrån så sköttes allt väldigt snabbt och jag valde att betala vid leverans.
De använder UPS för leveranserna så kolla om UPS kör ut paket där ni bor annars så lämnar UPS över till någon annan budfirma och då vill UPS ha betalt innan de skickar paketet vidare. Men det är bara till att gå in på banken och sätta in pengarna på UPS bankkonto och faxa insättningskvittot till UPS så skickar de viadare paketet.
Redigerat av Unregistered07ea6e16, 25 oktober 2003 - 14:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar