Kommer det inte upp några bilder snart?
Postad 16 November 2003 - 12:14
Jag tar på mig den där kritiken. Japp jag var där och pillade för att få till detDet är INTE Cinema Concept som ansvarar för de olika projektorernas inställningar - utan leverantörerna som faktiskt har "kalibrerat" dem så som de vill ha dem... Jag läser och hör facinerat om olika personer som säger att den eller den projektorn var okalibrerad, "Men då tog jag fjärren och fixade den så den blev bättre"....
Dock vill jag säga till mitt försvar att säljaren i ren desperation gav mig fjärren och bad mig försöka få till det!!! Han hade verkligen ingen susning själv och deras expert skulle inte komma förrän morgondagen och sjävklart var han desperat då ingen som såg den TW-200 skulle köpa den i det skicket den var i då
Sen kan man tycka att det vore i Epsons eget intresse att se till så att den var kalibrerad rätt innan de tog dit den. Men det var den inte och det får de skylla sig själva för
/Mange
Postad 16 November 2003 - 12:34
Det var ingen kritik och definitivt INTE specifikt riktad mot dig, istället var det faktiskt snarare ett förhållande jag ville uppmärksamma de som kritiserar inställningarna på projektorerna på. Och tro mig - om jag säger att det är 30 personer som har varit och "rattat" på projektorerna, med eller utan leverantörers "tillåtelse", så är det nog t om i underkant.
Det är självklart ett problem att leverantörer inte skickar kompetent personal, men samtidigt är ett annat problem att det finns så många som "tycker". Det är faktiskt så att olika personer föredrar olika färgtemperatur, eller gamma - Det försvarar dock INTE att från leverantörers sida fullständigt strunta i mycket felaktiga inställningar, men samtidigt kan det vara så att det är en "hjälpsam" mässbesökare som har "fixat" sina specialinställningar på just den projektorn.
Mina bästa minnen från mässan kommer ändå att vara HDTV på 5700/S3 - Och den mycket trevliga stämmningen på Component kvällen där ca: 40 stycken personer spenderade en lördagkväll med att dricka lite öl och vara med i genomförandet av ett stort Duktest av 15 stycker olika material samt en Shootout mellan 5700 och Projektion designs Zero5 (matterhornchip i båda) mot en FireHawk och en Studiotek 130.
Men det gyllene ögonblicket går till killen som stog under Hitachi projektorn och förklarade för sin kompis om regnbågsfenomenet och visade hur man skulle se detta PÅ EN LCD PROJEKTOR
mvh
/Pär
edit: om man kunde lära sig att stava
Redigerat av Perra1, 16 November 2003 - 13:05.
Postad 16 November 2003 - 13:13
Jag höll på garva på mig igår kväll när du berättade om "regnbågarna" på LCD'n!
Men annars måste jag få säga att Component-kvällen var en stor succé som jag mer än gärna närvarar vid, vid kommande tillfällen!
Duktestet var super (väntar med spänning på resultat från denna) och även shoot-out'en mellan Projection Design Action! zero five och InFocus SP 5700 var kul att få se!
HDTV-materialet på SP5700/VP-12S3 var klart grymt, men även HDTV-materialet på Z2 imponerade något, för att vara en LCD.
När kommer repotaget/artikeln från mässan, Perra?
Postad 16 November 2003 - 13:35
Är nyfiken vilken av de (projektiondesign zerro five och Infocus SP5700)
som ger bättre bild.
Mvh Thunderbird
Postad 16 November 2003 - 14:45
Måste säga att jag fortfarande tycker att jag gjort rätt val som beställt en Z2, visst Infocusen är en bättre...och dyrare projektor. DLP är dock inget för mig, blir sjösjuk.
Tycker Z2 matad med DVI är kalas. Enligt Jimmy på Cinemaconcept får man även en riktigt bra bild om man kör digitaltv via komponentingången på projjen. Måste då köpa till en scart till komponentomvandlare såklart, men vad gör man inte för att få se sport på stor duk.
Ska hämta projektorn + duk i nästa vecka
Postad 16 November 2003 - 15:14
En stor nackdel med mässan var att när jag nu kommit hem endast kan titta på min DVD-spelare och DVD-samling med viss besvikelse... HD-källa, särskilt på Marantzen men även på Infocusen (såg inte Z2 med HD tyvärr, hade varit kul), var något i hästväg, och nu kommer man väl alltid att sitta och gräma sig lite över att man vet hur mycket bättre det kunnat vara när man ser en DVD
Duktestet var intressant, om inte annat för att visa på hur svårt det är att ge en klok synpunkt på något som dukar. Dessutom har jag nu fått de för mig nödvändiga ingångsvärden inför stundande dukköp.
Shootouten visade också ett mycket överraskande resultat, att två highend-dvdspelare av samma märke kan variera oerhört mycket i kvalitet?!?! Tyvärr gjorde det att jämförelsen mellan projektorerna vart svår eftersom den favorit man just bestämt sig byttes när DVD-spelaren till projektorn byttes
Slutligen då, ett jättebra arrangemang, och jag ser redan fram mot nästa.
Postad 16 November 2003 - 16:51
Vill passa på att tacka alla inblandade såsom tober, Perra1, (Component), alla på Cinema Concept, representanterna osv. (även dig C-Quence får man väl tacka för senast.
Nåja, tillbaka till mässan....
Kul att träffa många av dem man bara pratat med via denna site.
Dukresultatet och dess artikel se jag verligen fram emot. Skall blir kul att se vad de flesta tycker om de olika proverna.
För övrigt tycker jag de som stod ut mest var Infocus 5700 bland DLP;erna och Sanyo PLV-Z2 på LCD-sidan. Epson TW200 var den största besvikelsen för min del. Kan inte släppa det att den var så suddig och screendooren(!). MÅSTE vart något fel trots det många sa att de inte lyckats fått ordning på den.
Överkurs: För att ha gjort kvällen komplett saknades bara ett test av Emumannens Brainwave DVD på Sanyo PLV-Z2. DÅ skulle jag blivit glad. Nåja, man kan inte få ALLT här i världen.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 16 November 2003 - 18:00.
Postad 16 November 2003 - 17:25
Man blev inte så lite sugen på Action!1 och 05. Och inte så lite besviken på vertical bandingen (eller FPN?) på både Z2:an och TW200:an. Det kanske blir en LG MkII istället ...
/Anders
Postad 16 November 2003 - 17:30
Nyss hemkomna från mässan inkl. beställning av vår första proj (Z 2) så kände jag att det var dags att regga mig här på forumet
Kollade först mycket på DLP, Optoma H-30 bl.a. men sen idag då frugan följde med och såg regnbågar så bestämde vi oss för en LCD till slut, som jag hoppas att vi blir nöjda med. Ramspänd duk 220 cm är också beställd. Har redan börjat fixa gillestugan 6 x 4 m som enbart kommer att vara för detta ändamål (bilder dyker upp inom kort).
MVH Emmet
Redigerat av Unregistered683bdd68, 17 November 2003 - 16:15.
Postad 16 November 2003 - 17:38
Jag har planer på att köpa en projje och tittade speciellt på Z2, TW200 och Hitachin.
Jag kan bara säga att jag blev mycket besviken för INGEN av dem gjorde ens en godkänd bild.
Hitachin var gul blek men man såg bäst mörka nyanser på den.
Epson, var färgerna varm som en het sommardag och såg pastellaktigt ut. Alldeles för mörka partier och man såg inga detaljer där.
Z2 had i mina ögon en fruktansvärd dålig signalhantering och var orolig på allt utom DVI. Färgerna var bleka och kalla.
Hoppet står nu till AE500, annars blir det nog f*n ingen projje den närmsta tiden.
Men som alla andra säger .. Jag blev bortblåst av Marrantzen med HDTV matrialet. CHEZ... där kan man snacka bild. InFocusen kom inte så långt efter. Man såg dock en rätt stor skillnad mellan DVD matrialet och HDTV matrialet.
Jag har aldrig riktigt förstått mig på RGB flimmret på DLP. Jag hade heller aldrig riktigt sett en DLP. Jag promenerade ner till Optoma H30. PANG i nyllet. efter 2 minuter mådde jag pyton. Jag vet att jag inte skall välja en DLP i det där prissegmentet.
Nu vet jag inte vad jag skall göra. Slutsatsen blev snarare att inte köpa projje alls.
Redigerat av Unregistered2aeac5b8, 16 November 2003 - 17:48.
Postad 16 November 2003 - 19:08
Personligen är jag lite insnöad eftersom jag i princip bara sett min egen projektor. Det är delvis ett val jag gjort eftersom jag blir så otroligt fuktig på nya prylar när jag väl sett dem.
Vilken skillnad det var på de olika projektorerna! Jag trodde inte det skulle var sååå stor skillnad som det faktiskt var. Till min glädje kan jag konstatera att jag är totalt okänslig för regnbågar. Inte ens på Optoma H30 såg jag antydan till färgflimmer eller regnbågar. Det är ju helt klart att DLP är tekniken som kommer att gälla i framtiden.
Optoma tycker jag var riktigt trevlig för slanten, men upplösningen var lite för dålig.
Klart bäst av LCD-projektorerna måste varit Z2:an. Sony var återigen en stor besvikelse. För att inte tala om Epson TW200 som var en skamlig katastrof.
Rummet med Marantz och Infocus var ju en sann upplevelse. Fan att det ska kosta så mycket bara... Men jag hade hellre köpt en InFocus och åkt till Västindien ett par gånger än betalt mellanskillnaden för att få en Marantz.
Skillnaden mellan dem var inte så stor att det motiverade priset. Det var ju dock klart att Marantz hade djupare och mer levande och färgrik bild.
Samtidigt får man ju svaga knän, handsvett, vågor i håret och tårar i ögonen när man inser att ens SURT förvärvade DVD-samling snart känns tekniskt lika UNKEN som ett gammalt VHS-band. Jag säger bara HDTV.
Naturligtvis var jag tvungen att slänga mig på prylarna hemma direkt jag kom hem. In åkte Gladiatorskivan och .... inte SÅÅ illa. Det blir ingen uppgradering förrän kvalitet motsvarande Infocus 5700 kostar under 20000:-. Då ska det handlas!
Tills vidare duger den gamla LP750:n gott. Låt oss bara hoppas att ovanstående scenario inträffar ungefär samtidigt som lampan brinner ut...
Kudos till trevlig och kunnig personal samt butiken Cinema Concept. Mycket trevligt!
Postad 16 November 2003 - 19:25
Lgn var ok med gråduk 0,8gain och inget ströljus på duken. Tyvär så hadde inte Z2, Epson & Hitachi samma förutsättningar.Jag var där idag (lördag) och det var djävulusiskt varmt. Det var rätt intressant att att kika runt men det var främst Z2 som jag ville se. Var dock inte alltför imponerade då jag tyckte bilden var pixlig fast den kanske bara var dåligt inställd. Var inte heller så impad av sonyn och med 39K så är det ju alldeles för dyr.
Dock så blev jag välgigt positivt överraskad då jag såg LGs MK II då jag tyckte den var bättre än Z2 och min kompis tyckte likadant. Vet inte om det var för att det var HULK som gick på LGn och Sagan om ringen på z2an.
Men när jag har läst kommentarerna här så verkar det ju bara var jag och min polare som gillade LGn.
gustaf
Postad 16 November 2003 - 19:38
InFocus SP 5700 (DLP, 1024x576, ca 45.000kr
Riktigt vass bild den bästa jag såg på mässan, bra för alla
som inte ser regnbågar. Dock den projektor jag såg minst
regnbågar på av alla DLP men tyvärr så finns dem där även
på denna. Det var den bästa DLP jag såg.
- Marantz VP-12S3 (DLP, 1280x720, ca 130.000kr)
Såg jag inte, demades inte vid dem 4 timmar jag var där.
Men den såg förtroendeingivande ut.
- Sony HS-20 (LCD, 1386x788, ca 39.000kr)
Den bästa LCD jag såg trots en svår demohörna. Priset är
inte motiverat.
- Sony HS-3 (LCD, 858x484, ca 19.000kr)
Sämsta LCD på mässan. Som att se på film genom ett fotbollsmål. Har gett
screendoor ett ansikte! Sony alltså bäst och sämst!
- Epson TW-200 (LCD, 1280x720, ca 25.000kr)
Imponerade vid Monsters INC, men när vanlig film visades
så var den aldrig riktigt i Focus. Förmodligen inte riktigt kalibrerad. Lite
besviken att den aldrig riktigt kom igång, tror denna projje är bättre än vad
som visades.
- Hitachi PJ-TX10 (LCD, 858x484, ca 16.000kr)
Mycket bra färger för priset men rutnätet (screendoor) mycket påtagligt.
- Sanyo PLV-Z2 (LCD, 1280x720, ca 24.000kr)
Omdiskuterad projektor, inget rutnät överhuvudtaget syndes. Retsamt mycket
bättre bild än Hitaschin som stod till höger. Dock tycker jag inte det var nått
tryck i bilden utan ganska urvattnad bild. Skall tilläggas att projjen matades med klart bästa källmatrial av LCD projjarna. Bilden tycker jag hade ett blåstick i sig, ev en inställningsfråga. Just tryck i projektorn saknades. Lenshift mycket imponerande. Om man skall veta om denna projektor är på måste man titta om den producerar nån bild....överlägsen vinnare i att vara tyst!
- Optoma H76 (DLP, 1280x720, ca 65.000kr)
Såg jag aldrig.
- Philips Astaire Deluxe (LCD, 858x480, ca 20.000kr)
Ruggigt rutnät, sämre än Hitachin. Nej den gick bort.
- Philips Bogart Matchline (DLP, 1024x768, ca 30.000kr)
Bra färger med jobbigt med regnbågar, gick efter 2 min. DLP projjar är inte
lämpliga för min del.
- Optoma H30 (DLP, 800x600, ca 17.000kr)
Samma sak här, för mycket regnbåge.
- LG RL-JA20 MKII (LCD, 1280x720, ca 20.000kr)
En vinnare på mässan! Att mata en projekor från en ordinär dvdspelare (förvisso
en dvd brännare från LG) och visa en bild som konkurrerar med Z2 och TW200 var imponerande. Enligt representanten så ökade inte bildkvaliten nämnvärt med annat källmatrial men jag tvivlar. Tror nog LG maskinen blir ännu bättre. Den som talar för LG:n är att den har bättre tryck i lampan (1000 ansi lumen) vilket gör att man kan köra mot grå duk och få bättre bild i svart. Det var grå duk på mässan, en 10.000 kronors... Den visades även med komponent och jag tycker att bilden blev än mer filmlik dock bilden lite för mörk (inställningsfråga). Huvudspåret var att visa projjen i SVHS läge.
- LG RD-JT50 (DLP, 800x600, ca 13.000kr)
Tycker bilden var bra för pengarna men dock lite orolig och regnbågar så det sjunger om det!
Min projektorlista så:
(Enbart LCD)
1. Sony HS-20 (LCD, 1386x788, ca 39.000kr) (Bäst men ej prisvärd)
2. LG RL-JA20 MKII (LCD, 1280x720, ca 20.000kr) (Näst bäst, mycket prisvärd)
3. Sanyo PLV-Z2 (LCD, 1280x720, ca 24.000kr) (Inget tryck i bilden, ingen screendoor.)
4. Epson TW-200 (LCD, 1280x720, ca 25.000kr) (Felinställd?)
5. Hitachi PJ-TX10 (LCD, 858x484, ca 16.000kr)
6. Philips Astaire Deluxe (LCD, 858x480, ca 20.000kr)
7. Sony HS-3 (LCD, 858x484, ca 19.000kr)
(Enbart DLP)
1. InFocus SP 5700 (DLP, 1024x576, ca 45.000kr
(Övriga åker som Sverker sa i soptunnan då regnbågseffekten gör
att jag inte kan se dem).
/Martin
PS: Förbokade en LG då jag ansåg den mest prisvärd. Men om nån har 20 lökar över så tar jag Sonyn...
Postad 16 November 2003 - 20:36
Lär inte vara så många andra som såg den heller då det var STRIKTA regler att INTE visa denna proje då den hade fel bildchip i sig. Dvs se, men inte röra.........
- Optoma H76 (DLP, 1280x720, ca 65.000kr)
Såg jag aldrig.
........
Angående HS20;an så hade den bra bild, MEN den hade en del "missar". Tex konvergensproblem då vi körde rutmönster på den. Gick FETBORT för min del då jag är grymt trött på detta på min nuvarande TV från samma märke. Då väljer jag i så fall en Z2 som kostar hälften så mycket.....IMHO.
Postad 16 November 2003 - 20:59
Men det är väldigt jämt mellan LG, Z2, Sonyn, mest en smaksak och vilket källmatrial man har.
/Martin
Postad 16 November 2003 - 21:12
Alla de tre är ju "billiga"...
Postad 16 November 2003 - 21:53
Ett kortare reportage är på gång just nu och kan förväntas att ligga upp imorgon som senast.
Postad 16 November 2003 - 22:04
LG killen på stod att skillnaden inte skulle bli så stor mot LG 20MKII,
Han kommenterade att Z2 var övertrimmad, LCD panelen klarar egentligen inte
av den höga kontrast som Z2 försökte prestera.
Då får man det tydliga blåstick som i alla fall jag såg mellan 11.00 och 12.00
på lördagen. Då var bildkällan HTPC med DVI.
Sedan är det nog för vissa användare viktigt med lens shiftet på Z2'an.
LG's kommande billiga 1024x768 DLP projector var inte så illa,
rätt svårt för mig a se regnbågar på hulken.
HDTV var tjusigt...
Jag skulle nog köpa LG LCD även om DLP's högkontrast ger
snygg TV lik bild så länge man kan låta bli att flacka med blicken eller blinka :-}.
-- B
Postad 16 November 2003 - 22:05
Bättre upplösning 1280x720 mot 960x520 mer tryck i lampan som gör att du kan ha grå duk talar för LG:n.
Tycker att pannans screendoor var ganska uppenbar men vet ej om smothscreen var på, (säljaren påstod att den var).
/Martin
Postad 16 November 2003 - 22:09
"...vet ej om smothscreen var på...."
Det går inte stänga av denna så den måste varit på, själv tycker jag det är helt ok teknik och ser inte mycket av SD på 300.
Postad 16 November 2003 - 23:07
Epson TW-200 - Sagan om ringen
En trevlig bild med fina färger men tyvärr så hade den också väldigt tydliga vertikala linjer. Enligt hörsägen så var representaten från Epson sjuk på lördag det var i alla fall väldigt tomt runt den projektorn. När jag senare tänkte ta en titt till på den så hade filmen avslutats? och det enda som projektorn visade var LOTR-menyn. Enligt säljtypen som stod under Hitachin så fick man inte röra DVD-spelaren och definitivt inte köra igång filmen igen utan att fråga de som var ansvariga för mässan?!? (vet inte om han tyckte att det var skönt att slippa konkurrensen
Hitachin PJ-TX10 - Terminator 2
Hade även den fina färger och var tyst men upplösningen är alldeles för låg för att den skall kännas intressant för mig.
Sanyo Z2 - Gladiator + lite datorövningar
Jag hade hoppats mycket på den inför mässan och ingen hade varit gladare än jag om den hade levt upp till alla mina förväntningar men tyvärr. Färgerna kändes inte bra för fem öre, först var det tydligt blåstick, sen kom en av Sanyokillarna? och började pilla med inställningarna och då blev bilden alldeles för röd istället. När de sedan skulle köra lite dator på Z2:an så var det grymma störningar (kabeln?). Kändes alltså inte särskilt övertygande...
LG RL-JA20 - Hulken
Trevlig bild och fina färger, tycker fortfarande att den verkar vara mycket projektor för pengarna. Som några andra redan påpekat så körde man som vanligt med S-video signal (det vore roligt att se den med komponent någon gång
Philips Astaire Deluxe - Tror att det var Sagan om ringen
Taskiga förutsättningar, för stor bild och alldels för låg upplösning. Trist att Philips enbart verkar satsa på "lågprissegmentet" när det gäller projektorer.
Sony HS-3 - Matrix -Reloaded
Åter igen taskiga förutsättningar. Jag vet inte riktigt var man skulle stå för att kunna se vad Sony projektorerna kunde prestera. HS-3:an kändes överraskande platt jämfört med föregångaren HS-2 men samtidigt så höll man på och justerade bilden när tittade på den.
Jag fokuserade som sagt på LCD eftersom jag i dagsläget inte anser att DLP-projektorer under 30.000 är intressanta för mig med anledning av regnbågseffekten. Den där teorin om att endast ca. 10% av världen befolkning är känslig för regnbågar ger jag inte mycket för. Sen verkar det generellt sett vara svårare att få tyst på en DLP-projektor jämfört med en LCD.
Summa summarum så var det roligt att kunna titta på så pass många projektorer på en och samma gång men samtidigt så känns det ganska värdelöst att ett flertal projektorer är dåligt kalibrerade eller har dåliga möjligheter att prestera sitt bästa. Sen var det också ganska varierande kvalitet på de olika leverantörsrepresentanternas "arbete". De som jag tyckte var trevligast (jag träffade/pratade inte med alla) och i alla fall försökte svara på frågor var killarna från Philips-Optoma/LG.
Jag såg att en hel del har lagt in en lista på vilka projektorer de ansåg presterat bäst under mässan och jag hade väl inte tänkt vara sämre jag men efter lite funderande så inser jag att det är omöjligt att ranka de projektorer som jag räknat upp eftersom de demonstrerats med olika filmer och under olika förutsättningar (DVD/HTPC, Komponent/DVI/S-video, olika kablar/dukar ströljus/inte ströljus kalibrerad/lite mindre kalibrerad osv).
Redigerat av Creosote, 16 November 2003 - 23:32.
Postad 16 November 2003 - 23:32
Bytet av DVD-spelare mellan projektorerna gjorde ju inte saken lättare heller...
tober, ser fram emot reportaget.
Här kommer för övrigt en liten revidering av projektorrankningen (efter att även ha sett dom på lördagen):
1. Marantz VP-12S3
2. InFocus SP 5700
3. Optoma H30
4. Sanyo PLV-Z2
5. LG RL-JA20 MKII/Philips Astaire Deluxe
6. Hitachi PJ-TX10
7. Epson TW-200
8. Sony HS-20
9. Sony HS-3
10. Philips Bogart Matchline
11. LG RL-JT50
Postad 16 November 2003 - 23:47
Det var mycket kul att se duktestet
de va ganska stor skillnad på dukarna.
5700 och S3 och hdtv det får en att önska att vi får det snart.
Hoppas att det blir flera träffar i samma trevliga anda
// Jons
Postad 17 November 2003 - 05:16
Är det någon som tagit några bilder som ni kan lägga upp?
Skulle vara kul att titta på
Redigerat av Joakim_A, 17 November 2003 - 05:18.
Postad 17 November 2003 - 10:25
Helt klart är att demomaterial (HDTV) och eget rum spelar en enorm roll. Tyckte inte heller att de nya LCDerna är något jättesteg upp/fram i PQ mot min med 2 generationer äldre paneler. Jag skall försöka få en demo med Z2 för att bättre kunna avgöra om den är ett tillräckligt steg upp för att jag skall släppa mina pengar. Jag hade svårt att utse en vinnare och tänker att under omständigheterna är det inte heller rättvist. Efter att de fått ordning på HS20 på lördag morgon är det den och Z2 jag skulle kollat närmre på av LCDerna.Matterhorn-DLPerna var väl vad jag ville se närmre. Skillnaderna mot de större modellerna med HD2-chip är inte stora och i vissa fall till HD2-projektorernas nackdel. Matade med PAL-DVD behövs ingen skalning och det märks i att bilden blir stabilare och bakgrunden lugnare. Synd att inte Optoma H76 demades. Om dess pris på 65 kkr kvarstår även sedan den blivit HD2+ kan den vara ett alternativ mot Matterhorn-projektorerna på 45 kkr. Ingen vet ju dock när den kan tänkas börja säljas.
ProjectionDesigns båda projektorer har kommit lite i skymundan på alla era listor. Jag tycker dessa klarade sig utmärkt med tanke på demoplatsen och att de "bara" matades med DVD. Action 05 känns mer avpassad för mina behov än den för mig alltför ljusstarka Infocus SP5700. Har man inga problem med RGB-flimmer på dessa tycker jag man skall ta en extra kik.
Postad 17 November 2003 - 10:42
"Störningarna" på Z2;an berodde nog mest på att datorn var inte den bästa. Den orkade helt enkelt inte med materialet. Hade de haft en värre burk hade det nog sett bättre ut. Enligt Sanyokillen så berodde detta INTE på kablarna osv utan att burken var dålig........
Sanyo Z2 - ..... När de sedan skulle köra lite dator på Z2:an så var det grymma störningar (kabeln?). Kändes alltså inte särskilt övertygande...
.......
Mitt intryck av DLP;erna blir att SP 5700 var den enda som jag skulle kunna leva med i prissegmentet upp till 45 k. Action!-projarna hade alldeles för mycket regnbågar för min del. Sen att Optoma var en 4:3-proje låst till 16:9 gjorde att den föll bort den med. Såg även ganska mycket RGBflimmer här med.
Nee, skulle jag köpa någon av DLP;erna så skulle det bli Infocus SP 5700. Ska man vara petig så såg jag en del flimmer här med. Speciellt i kontrastrika scener. Dock GRYMT bra bild från den och EISA-awarden förstod jag efter att ha sett den.
Postad 17 November 2003 - 11:23
Optoma H30 var, som förutspått, en riktig höjdare. Tyvärr hade den fått lite högre riktpris än vad jag hade väntat mig (tydligen ska den ligga på 1300 dollars i USA) men ändå tveklöst mässans mest prisvärda. Balanserad fin och naturlig bild med dlp:ernas härliga transparens. Lite lågupplöst förstås men för de här pengarna kan man ju inte få allt. Tyvärr så ligger fortarande dlp:er efter lcd vad det gäller allt "runt-om", fläktljudet var exempelvis lite för högt.
Lite regnbågig dock. För mig var det dock inte av typen "blixtrande regnbågar" som det kan vara på RGBW-dlp:er. Så effekten var rätt mild iaf. Haha, undrar ändå inte om det här forumet, efter alla diskuterande, har gjort mig mer känslig för regnbågar...idiotiskt.
Philipsen (Bogart) var för högljudd. Men upplösningen på denna var perfekt, högre än såhär behövs, i mina ögon, helt enkelt inte för dlp och dvd. Men den har en hel del svagheter vilket gör att den inte, såhär efter en kort titt, inte är värd pengarna.
LG:s tokbilliga dlp var iaf rätt kul. Asflummigt RGBW färghjul med en massa svarta segment "mellan färgerna". Dlp fördelarna lyste igenom även här men tyvärr var den på tok åt helsike för ljussstark! Antar att det var delvis därför regnbågarna hade en mera "blixtrande" effekt, trots att materialet jag såg på inte var ett typiskt regnbågsframkallande material. Men kul produkt iaf och prislappen är kaxig.
JA20+duk+takstativ för 20 papp måste jag säga är riktigt prisvärt!
Jag tyckte Z2:an såg bra ut! Lite hård bild kanske men överlag kändes det som om de största bristerna enbart hade med inställningarna att göra. Tycker det verkar vara en prisvärd pjäs det här. Lågt fläktljud, bra pris och lensshift gör ju inte saken sämre.
Hitiachi...trevlig låda med grymma bildjusteringmöjligheter men WVGA-lcd är inte min kopp te. Kan dock förstå varför vissa gillar den.
Epson TW200 måste det varit nått fel på. Såg (på fredagen) inte alls rolig ut. Hoppas det blev bättre under övriga helgen.
Sony HS20 kollade jag inte på. Främst eftersom placeringen inte va så tacksam direkt. Dessutom är den dyr. HS3 var WVGA-lcd pixlig...nog om den.
Missade Action...synd
VP12S3 med HDTV!
Däremot är det katastof att en sån fetdyr och bautastor proj som S3 inte är tystare! Skärpning Marantz.
"Världens fulaste projektor" Optoma H76 var ju som sagt en no-show. Mkt synd! Eller kanske tur det...livsfarligt att ha med sig Mastercardet på sånna här tillställningar.
Överlag mkt nice, bra jobbat Jimmy & Co!
Postad 17 November 2003 - 12:12
Jag var där på lördagen och gör följande reflexioner i prioordning :
#1 Otrooooligt tydligt hur viktigt det är med källmaterialet... helt otroooligt!
#2 Skalning är ett gissel varför 576-paneler (Matterhorn etc.) eller "letterboxade" XGA-paneler är kalasoptimalt för PAL
#3 Den "fantastiska" utvecklingen är egentligen i mina ögon reducerad till några enstaka aspekter ; lensshift, inställningsmöjligheter, färghjulshastigheter och aaaaningens kontrast
(Det självklara att miljön spelar in behövs inte ens tas upp...)
Min CC30-moddade Toshiba TLP-MT7:a skulle bildkvalitetsmässigt helt klart hänga med, så länge man ägnar sig åt PAL-DVD (bildbehanlingen/deinterlacing bättre än många nya "supermaskiner")... men den är hopplöst mossig avseende signalkompatibilitet och inställningar.
Men så är det när budbäraren är säljande part... allt nytt är uuunderbart och ööööverlägset det som nyss var "hot".
Marantzen+HDTV var grymt, Matterhornmaskinerna klart jättebra, LCD lite dassig kontrast¹ och DLP uppvisade "kolsyrad"² bild... och en jätteball minimässa som bara underströk att ALLT UNDER 2m ÄR LARVIGT !
Kul att läsa alla reflexioner i denna topic... detta var min Håkan
PS. Vilsamhet för mig är att min interna bildbehandling skall behöva arbeta så lite som möjligt... då har min inbillning ett lättare jobb = i rimliga priser är det LCD som gäller (men jag skulle gärna sett den vitt omsjugna Sharp Z91)
¹ det gamla vanliga... inte direkt krispigt, men ack så vilsamt.
² det "knittrar" och "bubblar" i fintexturerade områden, men kontrasten är krispigare.
Postad 17 November 2003 - 12:28
Där ibland finns LG RL-JAMKII och Panasonic PT-AE300:an.
LG:n får en 7:a i "Bildkvalité"-betyget, Pannan får 8:a.
Sen får man ju fråga sig hur seriös testaren är och hur testet genomförts... Det står inte vilken dvd-spelare de använt eller hur bilden matades.
Postad 17 November 2003 - 12:52
Att AE300 är bäst i lågupplösta projjar tillsammans med Z1 råder inget tvivel om.
Jag hade stora förväntningar på Z2 men bilden blev enligt mig aldrig riktigt lika bra som på LG:n. Dock är den grymt tyst. Skall dock påpeka att skillnaderna inte är astronomiska utan snarare ett tyckande, andra tycker säkerligen att Z2 är överlägsen och visst den är inte dålig. Lenshift och saknaden av screendoor imponerade, saknade dock lite tryck i bilden och färgerna var inte dem bästa. Om det nu beror på källmatrial ljus i lokalen må vara osagt.
Källmatrial naturligtvis viktigt och att LG:n kan köra med S-video signal och prestera så vass bild tyder på bra bildhantering i projjen, dvs det kan bara bli bättre!
/Martin
Postad 17 November 2003 - 13:04
/Anders
Redigerat av nombz, 17 November 2003 - 13:06.
Postad 17 November 2003 - 13:05
Överlag tycker jag att det sågas lite för friskt. Visst man kan kanske verkar häftig om man sågar de nya och dyra maskinerna , men är man helt sanningsenlig? Visst finns det brister och de skall påtalas, men jag uppfattar att projektorernas bild synas med lupp med näsan nuddandes duken.
Rimlig information är hur står bild som projicerades, på vilket avstånd iakttog du bilden och vilken upplösning har projektorn. Är pixels egentligen ett stort problem för en projektor i ae300/z1-klasen på två bildbredders anstånd med ett visst defocus på skärpan? Visst kan du kanske se eller ana ett mönster i ljusare scener, men är det ett stort problem? Jag tänker på de som inte är insatta och läser inlägg på forum. Det kan ge en felaktig uppfattning om problemens magnitud. Problemen existerar , men de förstoras många gångar om.
Det är svårt att avgöra om någon säger att färgerna är helt åt skogen. Det kanske är så att de är en aning förskjutna mot någon grundfärg.
Ni som klagar på färgfilmmer och säger att ni i princip omedelbart får en kräkningsreflex och migrän samtidigt överdriver ni inte en aning? Låt oss anta att du som ser färgflimmer får dlp för 20000kr. Villkoret är att du inte får sälja den och att du måste titta på den 1 timme om dagen i en månad innan du får sälja den.
1 skulle de anta erbjudandet
2 tror du att du skulle sälja den efter en månad
Jag vill till sist markera att många inlägg är nyanserade och väldigt bra. Det finns många bra synpunkter i de flesta inlägg. Men det skulle göra många inlägg lite lättare att värdera om omdömen gjordes utan att richterskalen ger utslag.
Redigerat av Unregistered20a698a5, 17 November 2003 - 13:12.
Postad 17 November 2003 - 13:16
Jag har en CRT så jag har beslutat mig för att avstå från att bedöma projjarna i år. Det är så lätt att folk tycker man är en "besserwisser".
Som vanligt kan man konstatera en sak:
Allt är kompromisser, frågan är bara var man gör kompromissen(som ni förstår gjode jag kompromissen i storlek...).
Men lite kan jag ju bedöma
Det jag är imponerad av är hur mkt bättre billiga digitala projjar blivit på ett år. En gäng av DLPer kastade ut bilder med riktigt fina färger, samtidigt som jag faktiskt inte såg en enda som målade tex ansikten så de såg "levande" ut. Jag antar att detta beror på färgsammansättningen? Kanske det går att kalibrera in(men det är väl en av poängerna digitalanvändarna kommer med, att man inte behöver kalibrera
Hur bred var bilden i "Marantz" rummet? 2.5m bred?
Mvh
Anders
Postad 17 November 2003 - 13:24
Lite OT, men var det du som sa att ansiktsfärgerna var "fel" på träffen på kvällen då vi precis skulle börja "componentkvällen" och körde igång Gladiator?
Edit: I Marantzrummet alltså.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 17 November 2003 - 13:27.
Postad 17 November 2003 - 13:28
Tyvärr skulle jag bli tvungen att att tacka nej till ett sånt erbjudande, det är inte värt att må dåligt en timme per dag för att en månad senare kunna tjäna 13-15000 eller vad man nu får för den vid försäljning.Ni som klagar på färgfilmmer och säger att ni i princip omedelbart får en kräkningsreflex och migrän samtidigt överdriver ni inte en aning? Låt oss anta att du som ser färgflimmer får dlp för 20000kr. Villkoret är att du inte får sälja den och att du måste titta på den 1 timme om dagen i en månad innan du får sälja den.
Jag tycker det är extremt synd att jag inte klarar att titta på dlp:er i för mig rimlig prisnivå, bilden är ju ruskigt bra och kontrastrik. Jag såg även regnbågar på Infocus SP5700 på mässan, men mådde inte dåligt av dom.. så det är kanske en modell jag kan leva med? Synd att priset är alldeles för högt för mig.
Jag skulle alltså hellre köra vidare på min Infocus LP750 i den månaden än att tvingas se ett vm i regnbågseffekter =)
Postad 17 November 2003 - 14:24
Skall jag klaga på något så tycker jag LG-killen var väl okunnig (men självklart väldigt säker på att han hade rätt) om konkurrenternas projektorer. Han hävdade med bestämdhet att IF SP5700 och Marantz VP12S3 var 3-chips DLPer. När jag stillsamt protesterade vart han tveksam på Infocusen men fortfarande tvärsäker på Marantzen. Jag hörde även det där med screendoor på DLPer (dvs att de har ingen) samt att Sanyo hade överstyrt LCD-panelerna för att få upp sin kontrast över 800:1 (även om det skulle vara sant ogillar jag att försäljare far med skitsnack om andras produkter).
"Världens fulaste projektor" Optoma H76 ...
Postad 17 November 2003 - 15:44
Marantzen var dessutom den enda projektor jag skulle kunna tänka mig att byta till om jag skulle få fnatt och sälja iväg min Barco 808.
Tvker att InFocus SP 5700 hade för mycket regnbågar för att jag skulle kunna acceptera dethela, annars rätt trevlig bild faktiskt.
Den enda LCD:n jag tyckte verkade vara något att ha var Sanyo Z2....
Hm.. förresten.. killen på mässan visste inte riktigt men är det nån som har kolla vart man kan få tag på HDTV material på Hawaiian Tropic brudarna?
Postad 17 November 2003 - 15:54
Ni som klagar på färgfilmmer och säger att ni i princip omedelbart får en kräkningsreflex och migrän samtidigt överdriver ni inte en aning? Låt oss anta att du som ser färgflimmer får dlp för 20000kr. Villkoret är att du inte får sälja den och att du måste titta på den 1 timme om dagen i en månad innan du får sälja den.
1. Nej, hellre den billigaste LCD än 45.000 DLP.
2. Skulle sälja den direkt ur kartongen.
DLP är helt överlägsna då det gäller visa bra bild och helst databild, screendoor ser inte jag på 800x600 DLP. Dock är färgflimmret förödande för den tekniken för min del och även om jag inte skulle vara känslig är det risk att sambo, kompisar är det.
Men om man är Eremit....och inte störs av DLP flimmret är det ett riktigt bra alternativ.
Håller med om att många gillar att såga och många glömmer berömma.
Jag berömmer dessa 3 på mässan:
Sanyo Z2, LG JA II, Hitachin
Sanyon så tyst så tyst....bra menyer tycker jag den har, bättre än LGs.
LG, bättre tryck i lampan. Både LG och Sanyo har härlig upplösning och det syns inget rutnät. Sanyo hade lite problem med färgerna tycker jag, både blåstick och rödstick, om det är källmatrial som ställer till det vill jag ha osagt. LG:n visade dock bättre bild och mer fart i bilden trots s-video signal.
Hitachin klart bästa budget LCD, retar man sig inte på screen door (rutnät i bilden) så är den ett gott köp alternativ.
/Martin
Postad 17 November 2003 - 16:19
Postad 17 November 2003 - 16:37
Säljaren av Hitachin visualiserade det stora inställningsomfånget genom att zooma upp och ner samt flytta bilden kors och tvärs... å vet ni !!!
När man zoomade in Hitachin till typ 60''-bild så föreföll man passera någon sorts optisk gräns för screen-door försvann fullständigt !
Dessutom fick bilden ett mycket trevligt sting med klart ökad upplevd skärpa och skulle sparka chokladgaraget på alla flatskärmar i världen... större... och billigare...
Vem i hålen utan behov av att påtala sin plånbokstjocklek skulle köpa en flat skärm när en "inzoomad" Hitachi är så kalas ???
Jag skall knuffa för den varianten hos min kusin som söker argument för frugan
... Håkan
Postad 17 November 2003 - 17:08
Hörde även att Projektorsystem ABs representant sa något liknande under mässan...
Pixelworks
Postad 17 November 2003 - 22:20
Ni som var på mässan förstår säkert nu varför jag tjatar om HDTV, HiDef och Quasi HDTV Output. Jag har sett HDTV-material tidigare men inte i mer än 100”!
InFocus SP 5700 var imponerade och länge trodde jag att den var ”regnbågsfri”. Men så i Gladiator efter det att han väcks med kniven på strupen så sker en panorering mot en mörk bakgrund med tre ljus. Bam, så var det regnbågar runt ljuslågorna och så slogs mina DLP-drömmar än en gång i kras.
Sony HS20 var både en överraskning och en besvikelse. Jag uppskattade tyst gång och bra paneler (lite konvergensfel men inte mycket FPN och ingen vertical banding). Jag upplevde blåstick men det kan ha berott på dålig kalibrering. Den stora besvikelsen var den dåliga svärtan och det höga priset.
Personligen gillade jag inte LG:n. En platt och livlös bild med dålig svärta. Till viss del kan det ha berott på duken och en del ströljus men den övertygande inte mig (trot bra kvalitet på panelerna).
Duktestet var riktigt intressant och det sporrar till ytterligare fördjupning på det området. Jag ser fram emot Components artikel och nästa inköp blir nog en ny duk.
En annan höjdpunkt var att koppla min Brainwave till Marantz S3. Snacka om Lady och Lufsen! Tyvärr så hade jag ”fel” firmware och ”custom settings” för TW100. Jag tror bilden hade varit ändå bättre med default 720p men trots det var det kul att se reaktionen från dem som var med på demon.
Om man skall summera läget i år jämfört med förra året så regerar fortfarande Marantz men den kräver en stor plånbok. DLP är imponerande men inte regnbågsfri. De LCD som idag kostar 20-30kkr kostade för ett år sedan 50-80kkr. Trots utveckling så är det bara den låga ljudnivån som jag var avundsjuk på. Kanske berodde det på taskig kalibrering men ingen av de nya LCD lockade mig till ett byte från min TW100. Trots en del FPN så var jag glad att komma hem och titta på min egen projektor. Jag anser att min TW100 har bättre svärta och bättre färger. Men det kan som sagt bero på att den är bättre kalibrerad än de projektorer jag såg på mässan.
Jag ser redan fram emot nästa års mässa...
Postad 18 November 2003 - 01:03
Jag frågade representanten om det och han sa att det förmodligen går att kalibrera bort i service-menyn men han visste inte säkert. Läsning på avsforum antyder att z2:or i europa har mycket mer vb än amerikanska och japanska.
Nån som vet mer om detta ?
Den kraftiga vb:n är det enda som avskräcker mig från ett inköp.
Mussla
Postad 18 November 2003 - 06:58
Skalning är inte ett gissel, och dessutom så skalas bilden ändå på en 1024x576 projektor. Med en HTPC eller en riktigt bra "scaler" så blir DVD-bilden bättre ju högre upplösning man använder. Det är väldigt enkelt att testa på den datorskärm med hög upplösning.#2 Skalning är ett gissel varför 576-paneler (Matterhorn etc.) eller "letterboxade" XGA-paneler är kalasoptimalt för PAL
Det Matterhorn är bra för, är att inte skala ner PAL-material och förlora bildinformation. Som t.ex. X1. Den skalar tom ner NTSC material i 16:9. 1024x576 är den lägsta upplösning man egentligen borde ha på en digital projektor i min mening. Fast jag skulle hellre ha en 4:3 1024x768 i det fallet, eftersom den då är bra på annat än bara DVD och 16:9.
Postad 18 November 2003 - 07:02
De skulle demat TW100:an brevid de tre i mitten så hade du kanske fått en annan uppfattning. Det beror det inte bara på kalibrering, utan omgivningen. Sätt in Z2:an (t.ex.) ensam rätt kalibrerad i det stora demorummet, så hade den säkert imponerat mer.avundsjuk på. Kanske berodde det på taskig kalibrering men ingen av de nya LCD lockade mig till ett byte från min TW100. Trots en del FPN så var jag glad att komma hem och titta på min egen projektor. Jag anser att min TW100 har bättre svärta och bättre färger. Men det kan som sagt bero på att den är bättre kalibrerad än de projektorer jag såg på mässan.
Men ändå har du troligen rätt. Det är inte tillräckligt stor skillnad för en som har en TW100 eller HS10 att uppgradera till årets modell av LCD. Har man däremot en lågupplöst projektor kan en 1280x720 modell vara intressant.
Redigerat av Unregistereda2457a6f, 18 November 2003 - 07:04.
Postad 18 November 2003 - 10:50
Så äntligen har man köpt sig en proj!
Det blev en LG JA 20 på CC för 20 000 med duk (den relativt lilla 16:9 duken passar mig perfekt) och takfäste!
Hade tänkt handla från tyskland osv men tyckte att mässan och det mycket vettiga priset avgjorde.
Mina första intryck:
Svärtan kunde vara lite bättre. Upplösningen är mycket bra, likaså den interna linjedubblaren som sköter sig högt över förväntan. Färgerna är trevliga och hudtoner är mer naturliga än vad jag sett på LCD projjar förut. Bra med detaljer i både ljusa och mörka partier. Har bara kört med S-video hittils, då detta är "högsta gemensamma nämnare" i min anläggning).
Inget "low" läge på lampan? Kan man inte flytta upp bilden lite vid inzoomad 4:3? Nu om det sänds 4:3 letterbox och man zoomar så klipps nedersta textraden...lite irriterande. Verkar som om man kan göra det om man matar den med VGA/Component/DVI om man läser manualen.
Tar den vanlig Scart RGB in i VGA ingången?
Någon som vet om det finns ytteligare inställningar i någon trevlig servicemeny?
Fredrik
Postad 18 November 2003 - 11:23
Var det MKII varianten som det pratas om i denna tråd som du har köpt?Jaha!
Så äntligen har man köpt sig en proj!
Det blev en LG JA 20 på CC för 20 000 med duk (den relativt lilla 16:9 duken passar mig perfekt) och takfäste!
Hade tänkt handla från tyskland osv men tyckte att mässan och det mycket vettiga priset avgjorde.
Mina första intryck:
Svärtan kunde vara lite bättre. Upplösningen är mycket bra, likaså den interna linjedubblaren som sköter sig högt över förväntan. Färgerna är trevliga och hudtoner är mer naturliga än vad jag sett på LCD projjar förut. Bra med detaljer i både ljusa och mörka partier. Har bara kört med S-video hittils, då detta är "högsta gemensamma nämnare" i min anläggning).
Inget "low" läge på lampan? Kan man inte flytta upp bilden lite vid inzoomad 4:3? Nu om det sänds 4:3 letterbox och man zoomar så klipps nedersta textraden...lite irriterande. Verkar som om man kan göra det om man matar den med VGA/Component/DVI om man läser manualen.
Tar den vanlig Scart RGB in i VGA ingången?
Någon som vet om det finns ytteligare inställningar i någon trevlig servicemeny?
Fredrik
Finns det mera info om den? var lite snålt i JA20-tråden.
Finns den att kika på någonstans i Göteborg?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
78 bilder
181 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?