Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma H30 *

229 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Optoma H30 (Projektorer) 1 8.416666 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 23 March 2004 - 17:41

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Nu har jag fått svar.

Projjen ska komma tidigast i slutet av nästa vecka.

H30 är såpass populär är svaret varför det dröjer.

Men nu har ialla fall projektor stativet kommit, och sladden finns så nu är man förberedd.

Postad 23 March 2004 - 17:57

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Nu har jag fått svar.

Projjen ska komma tidigast i slutet av nästa vecka.

H30 är såpass populär är svaret varför det dröjer.

Men nu har ialla fall projektor stativet kommit, och sladden finns så nu är man förberedd.

omg hoppas inte det blir så med min....kommer bli tokig :)

Postad 23 March 2004 - 18:35

Unregisteredc11b0b65
  • Unregisteredc11b0b65
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hejsan...min första post här =)

Beställde en H30 för 4 veckor sedan och har väntat på den och det jag får höra är "den kommer nästa vecka" ...så jag ringde upp projektor system eller vad dom nu heter och kollade med dom och dom sa att dom skulle få in en sändning med H30s vecka 13.
Jag har köpt min projje hos Hembioconsult och dom var tydligen bland dom första på listan över beställda projektorer så jag hoppas att den infon stämmer.

Hatar att vänta på saker som man vill ha :)

Postad 23 March 2004 - 18:44

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Hejsan...min första post här =)

Beställde en H30 för 4 veckor sedan och har väntat på den och det jag får höra är "den kommer nästa vecka" ...så jag ringde upp projektor system eller vad dom nu heter och kollade med dom och dom sa att dom skulle få in en sändning med H30s vecka 13.
Jag har köpt min projje hos Hembioconsult och dom var tydligen bland dom första på listan över beställda projektorer så jag hoppas att den infon stämmer.

Hatar att vänta på saker som man vill ha  :)

det e v13 nu. Får jag svar om att den inte kommer denna veckan som avtalat utan ska behöva vänta ngn vecka till så canclar jag ordern trots att jag inte kan få den snabbare någon annanstans. Ren principsak. Står liksom fortfarande (ja det har stått så ett bra tag) på hembiobutikens sidan leverans av optoma h30 3-4 dagar.....yeah right

Postad 23 March 2004 - 19:34

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jag håller med dig zsh.

Jag skulle gärna göra samma sak av principskäl men orkar inte heller stöka med min finansiering genom banken.

Det är oerhört störande att man skriver en sak o det sen tar trippellång tid att få den.

Antagligen beror det på att den har blivit så pass poppis.

Postad 24 March 2004 - 16:16

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
nu fick jag info om att importören (Projektor.se?) får in de på fredag. Det innebär att jag inte får den nu i veckan :) Och frågan är hur många andra butiker som står i kö före the rock och ska ha de (räcker det för alla?) :)

Ger det 1v till sen vetefan....orka....köper plasma istället

Undrar också en annan grej.....om det är "problem" att få nya projjar in i landet hur blir det vid eventuella garantiärende ? Vänta 6 månader? ;)

Postad 24 March 2004 - 20:26

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Sa han på fredag till dig, till mig sa han nästa onsdag.

Han sa först att de skulle få in på fredag men helt plötsligt blev det nästa onsdag och jag ska ligga nr två på listan.

Blir trött om de bara ljuger.

Får ringa dem imorgon.

Postad 24 March 2004 - 20:28

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Köp ingen plasma, jag fattar att du som jag är otålig men håll dig till tåls.

Postad 24 March 2004 - 20:51

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Sa han på fredag till dig, till mig sa han nästa onsdag.

Han sa först att de skulle få in på fredag men helt plötsligt blev det nästa onsdag och jag ska ligga nr två på listan.

Blir trött om de bara ljuger.

Får ringa dem imorgon.

alltså jag fick infon från the rock ej projektor.se (men alla får från samma ställe). Om projektor.se sa till dig onsdag nästa vecka då är det ännu värre...

hehe ja jag e otålig...har köpt nya möbler så jag vill fan titta på min projje!

Och säger man leverans 3-4 dagar lr 2 v så ska de stå för det inte gissa. Att ÅF har problem pga stor efterfrågan skiter jag fullständigt i, då kan de istället ge korrekt leverans info från början. Lär få den med tomten antagligen.... :D

står fortfarande 3-4 dagar på hembiobutikens sida... lol

Postad 25 March 2004 - 07:28

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jag håller med dig, men jag har lärt mig att man måste ringa och tjata, inte vara otrevlig men att hela tiden kolla upp vad som händer.

Och verkligen fråga - kommer den att levereras den tiden, kan ni lova det - bra.

Och om den inte gör det så ringer man direkt.

Jag tycker du ska ringa till projektor.se och kolla med dom, tryck på lite, det verkar som om dom får in 25 st H30 så ring idag dit är mitt tips.

Postad 25 March 2004 - 07:38

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jag tycker också det minsta man kan göra är att meddela när man ska få sin projje,så att man vet och inte enbart skriva 4-6 dagar.

Postad 29 March 2004 - 19:50

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jepp jepp..... Då var en stycke H30 beställd!! ;) Har ni andra fått hem era ännu?

Jag snackade med Lennart på Hembioconsult och han skulle få in 5 i veckan.. fyra var redan förbokade och nu snodde jag den femte :)

Så... då var det bara att vänta...................å.....................vänta.............................
.................................................................................

Postad 29 March 2004 - 21:51

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Borde få min nu i veckan (egentligen förra veckan). 5 st ska till The Rock och en av de är min. Fan i **** om den inte kommer :)

Postad 29 March 2004 - 22:33

Unregisteredc11b0b65
  • Unregisteredc11b0b65
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Enligt Lennart på Hembioconsult så har jag den första optoman...och jag har pratat med projektor system och enligt dom så ska dom komma in i mitten på veckan. :)

Ska ringa imorrn och kolla så dom inte har ändrat datum igen.

Postad 30 March 2004 - 08:40

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Mitten i veckan... också vad jag hörde!
Då är din blivande optoma den första av de fem förbokade på HemBioC... då ;)
TÄNK ifall de skulle dimpa hem innan helgen....hrm.. inte omöjligt.. men oddsen är å andra sidan inte så stora! :)

Postad 30 March 2004 - 11:53

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Enligt Projektor system ska jag finnas på nr 2 och ska få den idag enligt dem, de har skickat ut 20 st så ni borde få i veckan.

Postad 30 March 2004 - 12:44

Unregisteredc11b0b65
  • Unregisteredc11b0b65
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Min H30 är skickad :)

Postad 30 March 2004 - 13:26

Unregistered24038
  • Unregistered24038
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Grattis och lycka till med era köp. Hoppas ni kommer bli nöjda. Skall snart försöka få upp lite bilder av min installation, hart njutit för mycket av den de senaste två månaderna för att ha tid att ta kort :D

Postad 30 March 2004 - 15:17

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
WEE fick min idag :D The rock var snabba :D

Återkommer när jag installerat den o så =)

Postad 30 March 2004 - 21:34

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
har bara hunnit testa den liiite för att mäta upp var jag ska sätta den och utan duk och jag bara älskar fanskapet :( :D

allt fungerade prima och imorgon ska den monteras fast efter jobbet + premiärvisning av ngn film på kvällen.

Hittils inga complaints *ta i trä* :D

Postad 30 March 2004 - 22:41

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Grattis!
Det var roligt å höra att dom börjar ramla hem hos er! :D

Väntar med iver på min egen.... :D

screenshots är alltid välkommet!

Postad 30 March 2004 - 22:47

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
:D :( :unsure: :D :D Min är också skickad!!

Postad 31 March 2004 - 07:38

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
hehe bra....hoppas alla delar med sig av sina kunskaper/erfarenheter sen!

screenshots och bilder på rummet kommer så fort den e fastskruvad :unsure:

såg igår att tupplur duken jag köpte var fel bredd 140x190 istället för 190x140 jag ville ha :D Har inget kvitto kvar heller. Får bli o skjuta på väggen några dagar. Ser faktiskt mycket bra ut på vit vägg :D Jag har dock mega strukturtapet vilket kanske inte är att föredra :(

Postad 31 March 2004 - 09:15

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Haha... kanske inte den bästa projektions ytan.. :( men det duger säkert så länge, :D

Själv bor jag med snetak i hela lyan, så att skjuta på väggen/taket här skulle nog med all sanolikhet inte bli så bra! Har dock redan fått upp min 203*114 duk......... den hänger och bara tigger om att få visa något mer än en vit yta.. :D

Kommer självklart dela med mig av erfareneterna sen... skall även låna en digital kamera så kan även lite screenshots och rums bilder dyka upp i framtiden.. :unsure:

Postad 31 March 2004 - 10:02

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Nu är smått förbannad.....

Jag antar att jag beställde min H30 före dig zsh och när jag pratade med projektor system i måndags så var det lugnt - jag låg på andra plats och den skulle skickas så att den skulle vara hos mig antingen tisdag eller onsdag (eftersom jag bor på gotland).

Ringer posten idag morse - inget paket, ringer projektor system och när de ringer tillbaka så har de inte skickat den än.

De har helt enkelt missat att jag legat som andre att få den, hur kan de missa de när jag i vanlig ordning alltid dubbel kollar med dem, man vet sen tidigare att de ofta snackar o lite görs.

Dåligt Dåligt Dåligt.

Men nu ska de skicka den, - då kan man tycka att de kunde lägga fart på paketet så att jag åtmiinstone får den imorgon, borde inte vara för mycket begärt.

zsh - hur är projektorn, är den guld, berätta lite.

Det sorgliga är att jag har super mycket att göra i helgen, en musikvideo ska göras, klippa en beställningsfilm, samtidigt - o ja som bara vill mysa med film.

Jaja..

Redigerat av Unregistered3892c164, 31 March 2004 - 10:05.

Postad 01 April 2004 - 07:49

Unregisteredd193df47
  • Unregisteredd193df47
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nu är den beställd....det blev en H30.

Efter ett års hängande här på forumet och en massa läsande om olika projektorer
så igår beställde jag en H30 från Dustin, hoppas bara att posten skötter sig nu..
så man får den på fredag :P

Tack alla på forumet för en massa bra info.

MvH Cippe

En fråga också... vad för duk ska ni köra med ?? vit eller grå?

Postad 01 April 2004 - 08:03

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
här har jag lagt upp lite bilder

http://www.component...p?showtopic=431

som det står i topicen så är det bara "temp" uppsättning kommer bli bättre stativ sen, ingen duk + ingen stativ till kameran. Sen suger ju rätt hårt med o köra "pause" på dvdn.

Tittar man noga på bilderna så ser man tapettens struktur :P

Postad 01 April 2004 - 10:23

Unregistered4a86f523
  • Unregistered4a86f523
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Lite frågor till er lyckliga som fått era H30:or.

* Upplever ni ljusspillet från den maskade panelen som störande?
* När man kör 4:3 (t.ex. från en kabelbox) kan man då endast se bilden med svarta kanter på sidorna, eller kan man dra ut bilden som på en 16:9 TV? Om ja, blir bilden OK?
* Väldigt subjektivt (och lite svårt att se på screenshots) men om man jämför med exempelvis Z2:an, hur väl syns det att upplösningen är sämre?

Tack för svar och mycket nöje med era nya "leksaker"

//Inte alls avundsjuk ;-)

Postad 01 April 2004 - 10:31

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Lite frågor till er lyckliga som fått era H30:or.

* Upplever ni ljusspillet från den maskade panelen som störande?
* När man kör 4:3 (t.ex. från en kabelbox) kan man då endast se bilden med svarta kanter på sidorna, eller kan man dra ut bilden som på en 16:9 TV? Om ja, blir bilden OK?
* Väldigt subjektivt (och lite svårt att se på screenshots) men om man jämför med exempelvis Z2:an, hur väl syns det att upplösningen är sämre?

Tack för svar och mycket nöje med era nya "leksaker"

//Inte alls avundsjuk ;-)

1. nope tycker inte det är störande "men det finns där" som en lite ljusare del. Får måla väggen svart där :blink:

2. man kan dra ut bilden till 16:9 även om det är en 4:3 sändning. Väljer man däremot o se 4:3 sändning som 4:3 så blir det som du säger svart på sidorna

3. Jag har ingen duk som jag nämnde ovan men jag ser inga problem med upplösningen. Jag har inte testat z2an så det kan jag inte uttala mig om. Knalla ner till ngn butik och provkika själv. Dina ögon ljuger inte till skillnad från många på det här o andra forum :P

Postad 05 April 2004 - 08:48

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Nu har min h30 landat hemma i rummet och ska snart få upp den i taket, testade den kort igår med att se finding nemo.

Gjorde lite tweaks med inställningar från avs forum.

-wow vilken bild och färger.

Däremot tyckte jag bilden var en aningens pixlig, tyckte nog att x1án kändes bättre. Kanske var inbillning och inget större problem, såg detta enbart ibland.

Jag kör scart - vga kabel.

jag ska även prova s-video kabel - men jag antar att scart-vga borde vara bättre.

Däremot fungerar inte min fjärrkontroll - hmm - antagligen sönder eller så är de med skickade batterierna kassa.

Fläktljudet när man får upp den i taket kommer inte störa mig ialla fall.

Någon som har tips på bra tweaks???

Postad 05 April 2004 - 09:53

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Nu har min h30 landat hemma i rummet och ska snart få upp den i taket, testade den kort igår med att se finding nemo.

Gjorde lite tweaks med inställningar från avs forum.

-wow vilken bild och färger.

Däremot tyckte jag bilden var en aningens pixlig, tyckte nog att x1án kändes bättre. Kanske var inbillning och inget större problem, såg detta enbart ibland.

Jag kör scart - vga kabel.

jag ska även prova s-video kabel - men jag antar att scart-vga borde vara bättre.

Däremot fungerar inte min fjärrkontroll - hmm - antagligen sönder eller så är de med skickade batterierna kassa.

Fläktljudet när man får upp den i taket kommer inte störa mig ialla fall.

Någon som har tips på bra tweaks???

tryck lite på fjärrkontrollen (översta delen). Tror det är ngn glapp i början. Hade samma "strul" men nu funkar den fint.

edit: förresten kan du klistra in länken till tweaks tråden på avsforum?

Redigerat av zsh, 05 April 2004 - 09:54.

Postad 05 April 2004 - 10:50

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Raptorn och ZSH:

Måste slänga in en fackla här!

Debatten om 4:3 eller 16:9 projektorer har jag aldrig fattat. Okej att man får några extra pixlar på bredden med en 16:9 i samma prisklass men det borde ju vara försumbart. Det är mer ett vägval. Med en 4:3 projektor så utnyttjar man förvisso inte panelen på höjden mer än de gånger man ser tv-sändningar. Vid filmtittande blir det ju svart (eller grått!). Det går ju att maska bort.

När man har en 16:9 projektor så måste man ju maska både på sidorna och på höjden om man ser 4:3 sändningar någon gång emellanåt. Eller?

OCH, dessutom är ju de flesta filmer (som jag ser) ändå i formatet 2.35:1, alltså ännu bredare och man får ändå maska uppe och nere.

Så jag fattar inte vitsen med en 16:9-panel. Nu för tiden är de ju inte dyrare än en med 4:3-panel men ändå. Varför är det sådant tjat om att de måste vara 16:9 på projektorn? :)

Postad 05 April 2004 - 18:31

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Widescreen er framtiden, vet du... :)

Postad 05 April 2004 - 18:38

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Raptorn och ZSH:

Måste slänga in en fackla här!

Debatten om 4:3 eller 16:9 projektorer har jag aldrig fattat. Okej att man får några extra pixlar på bredden med en 16:9 i samma prisklass men det borde ju vara försumbart. Det är mer ett vägval. Med en 4:3 projektor så utnyttjar man förvisso inte panelen på höjden mer än de gånger man ser tv-sändningar. Vid filmtittande blir det ju svart (eller grått!). Det går ju att maska bort.

När man har en 16:9 projektor så måste man ju maska både på sidorna och på höjden om man ser 4:3 sändningar någon gång emellanåt. Eller?

OCH, dessutom är ju de flesta filmer (som jag ser) ändå i formatet 2.35:1, alltså ännu bredare och man får ändå maska uppe och nere.

Så jag fattar inte vitsen med en 16:9-panel. Nu för tiden är de ju inte dyrare än en med 4:3-panel men ändå. Varför är det sådant tjat om att de måste vara 16:9 på projektorn?  :blink:

jag vet inte riktigt varför "frågan" vändes mot mig :)

Jag är ingen 16:9 fantast / förespråkare. Mina TV apparater är 4:3 och kommer förbli det då jag vill helst slippa att alla är feta midgets. Så länge bilden är bra och inte ser konstig ut så bryr inte jag mig om format :lol:

Postad 05 April 2004 - 19:05

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
ZSH:

F-låt! Det var inte meningen som någon personligt påhopp. När jag läser det så här efteråt ser jag att det ser gräsligt ut.

Respect my homies!

För övrigt så hållar jag mig till 4:3 ett tag till. Om någon skulle bry sig och undra. :)

Postad 06 April 2004 - 07:16

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Zsh:

En fråga till dig.

När jag kikar på en del filmer så ser jag en viss taggighet hos H30 som jag inte såg hos x1án när jag testade den.

Hur ser detta ut hos dig?

Kör du progressive eller kör du projjens inbyggda de-interlacer?

Kan detta bero på att scalern är bättre hos x1án jämfört med H30 eller vad kan det bero på?

Detta är absolut det enda som jag stört mig på, rbe som jag var orolig för är absolut inget problem.

Postad 06 April 2004 - 07:29

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Zsh:

En fråga till dig.

När jag kikar på en del filmer så ser jag en viss taggighet hos H30 som jag inte såg hos x1án när jag testade den.

Hur ser detta ut hos dig?

Kör du progressive eller kör du projjens inbyggda de-interlacer?

Kan detta bero på att scalern är bättre hos x1án jämfört med H30 eller vad kan det bero på?

Detta är absolut det enda som jag stört mig på, rbe som jag var orolig för är absolut inget problem.

hmm ja svårt med sånt här "i ord". Själv ser jag ingen taggighet.....egentligen vet jag inte vad du menar med taggighet, men alla konturer och så ser fina ut.

Har testat både med interna scalern och PS från dvd-n och i början tyckte jag kanske att med optomas scaler så var bilden liiiiite bättre. Men nu kör jag PS från DVD-n till optoman.

Vet inte, antar att allas ögon är lite olika, men när jag såg x1an (4800) och optoman bredvid varandra så förstår inte jag hur ngn kan välja x1an framför den om man kollar på bildkvalitet och inte pris.

Men sen har vi väl kalibrerings biten också som kanske skiljer sig från butik till butik.

Själv har jag beställt DVE för att ställa in allt lite bättre. Såg även lite "koder" så man kommer in i servicemenyn på Optoman, men det känns inte som ngt jag vill in o pilla på.

Postad 06 April 2004 - 09:31

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jo det är svårt med detta i ord, jag vet.

Jag var mest orolig om det var något fel med projjen.

Tycker nämligen att det var en viss taggighet i konturerna när jag tittade på Finding Nemo.

Annars så tycker jag att bilden är helt klart bättre än x1án och framförallt gällande rbe.

Vore kul att höra om era inställningar.

På denna sida nånstans finns det lite inställningstips.
http://www.avsforum....threadid=351894

Postad 06 April 2004 - 09:40

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Jo det är svårt med detta i ord, jag vet.

Jag var mest orolig om det var något fel med projjen.

Tycker nämligen att det var en viss taggighet i konturerna när jag tittade på Finding Nemo.

Annars så tycker jag att bilden är helt klart bättre än x1án och framförallt gällande rbe.

Vore kul att höra om era inställningar.

På denna sida nånstans finns det lite inställningstips.
http://www.avsforum....threadid=351894

hehe jo jag såg den tråden men ffs orka läsa hela :-)

Min DVE skicka idag så imorgon kommer jag leka med den lite och se om man kan tweaka och få ännu bättre bild.

Postad 06 April 2004 - 10:06

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Här är lite inställnings tips från avs forumet

Ah ha, looks like you're growing fond of the little guy.

I haven't tried many variations on picture settings but I'll throw one out and see what you think.

Picture
Mode Normal
Contrast 31
Brightness minus 36
Color 34
Tint 2
Sharpness 28
Gamma 2

Image
White Peaking 6
Color Temp 2
Image Mode Video
Advance Adjustment --->

R Contrast 5
G Contrast minus 1
B Contrast 0

R Brightness minus 5
G brightness minus 5
B brightness minus 5

If our projectors are similiar you should see a more vivid 3D picture, still natural looking. This is with a Denon 1600.

Ofcourse there's a million changes that can be made this is one of them. You'll notice with the two Film settings available, things are allot different. It's interesting that the menu's have two spots for choosing image modes.

Picture --->
Mode
Cinema, Normal, Vivid, User 1, User 2

Image --->
Image Mode
Film, Video, Graphics, PC

Having Cinema in one menu and Film in another menu puzzled me. In any event my first attempt at eyeing an interesting setting, I choose (Normal & Video) bypassing Cinema & Film.

So Mike save your settings and try these for a test. Tks for checking the VGA forcing a different format. Now that's really interesting.

Feed the projector component you get a 16.9 widescreen masked format.

Feed the projector VGA/VGA you get a 800X600 4.3 format. This I gotta see

Picture
Mode Cinema
Contrast 32
Brightness minus 34
Color 37
Tint 1
Sharp 28
Gamma 1

Image
White Peaking 6
Color temp 2
Image moe Film
Advance adjustments leave at zero

Whew!! I am glad you said you used progressive on your Denon 1600. I have mine set to interlaced and I said there is no way he uses these settings. Here are mine using Interlaced setup with Avia:

Picture
Mode Cinema
Contrast 17
Brightness plus 12
Color 6
Sharp 17
Gamma 1

Image
White Peaking 5
Color temp 2
Image mode Film

Postad 06 April 2004 - 17:34

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Då har även min H30 hamnat uppt i taket! Byggde även en icke sluten housebox med lite ljud isolering´,, tyyyyst.. :D

Bilden är helt otrolig!! Grym är bara förnamnet! love it! :)

Har dock problem med signalen..
kör komponent ifrån min pioneer 565A.
hittar inte signalen när jag bara "startar upp projen och dvd:n" måste först koppla ur progresiv scan på dvd:n för att få bild genom S-video, (eller composit) sedan får jag gå till menyn på dvd:n och välja progresiv.... "signal lost" blinkar ... väljer VGA på projen och TA DAA signal hittad med progresiv bild genom component.. dock väldigt jobbigt att göra hela den här proceduren varje gång man vill se film :blink:

Problem 2: h30 hittar ingen bild ifrån min X-box (kör S-video) Har försökt ändra video instälkningarna på x-boxen men det hjälper inte..

Problem 3: svart vit flimmrande bil genom boxer låddan.. även här hjälper inte att ändra boxerns video inställningar..

Vad gör jag för fel??? :lol:

Postad 06 April 2004 - 17:54

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Då har även min H30 hamnat uppt i taket! Byggde även en icke sluten housebox med lite ljud isolering´,, tyyyyst..  :D

Bilden är helt otrolig!! Grym är bara förnamnet! love it!  :)

Har dock problem med signalen..
kör komponent ifrån min pioneer 565A.
hittar inte signalen när jag bara "startar upp projen och dvd:n" måste först koppla ur progresiv scan på dvd:n för att få bild genom S-video, (eller composit) sedan får jag gå till menyn på dvd:n och välja progresiv....  "signal lost" blinkar ... väljer VGA på projen och TA DAA signal hittad med progresiv bild genom component.. dock väldigt jobbigt att göra hela den här proceduren varje gång man vill se film  :blink:

Problem 2: h30 hittar ingen bild ifrån min X-box (kör S-video) Har försökt ändra video instälkningarna på x-boxen men det hjälper inte..

Problem 3: svart vit flimmrande bil genom boxer låddan.. även här hjälper inte att ändra boxerns video inställningar..

Vad gör jag för fel???  :lol:

grattis! :P

har haft liknande "problem" men löste de:

1. har inga problem att köra ps direkt. hittar signal alltid
2. kör oxo s-video ut från xboxen med den speciella xbox kabeln. Använder recivern som bildväxlare. Fungerar finfint. (du behöver inte ändra ngt på själva xboxen)
3. Innebär att den inte skickar s-video signal. Hade samma prob med min comhem sagem, men det löste sig när man ändrade utsignal till s-video i sagem boxen.

Postad 06 April 2004 - 19:36

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har också kopplat bilkällorna till, i mitt fall processorn. trodde först det var fel på den som bildväxlare men det var det inte...

Fattar inte vad det är för fel när den inte hittar ps signalen direkt.. :lol:

Vad har du för special xbox kabel... jag köpte en för ett tag sedan med bla, s-video, optiskt och scart.. när jag vill byta källa för att "hitta" xbox:en flimrar det till en bild ifrån den, och får sedan meddelande "signal lost" ... :blink: kneeepigt.

Doue.., tror inte man kan ställa in Nokia motagaren på svhs :)

Postad 07 April 2004 - 07:38

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Nu är projektorn uppsatt i taket.

Och bilden känns perfekt, nu funkar det kanon. Det största problemet nu är att solen är uppe längre och strömmar in genom fönstret, så för perfekt filmvisning får man börja se titta efter klockan halv åtta och senare lär det bli. Kanske ska man skaffa mörkläggningsgardiner eller helt enkelt inse fakta och vara ute i solen den tiden den är uppe. ;-)

Däremot får jag inte fjärren att fungera men som sagt projjen går ju att köra utan.

Men jag tycker det är svårt att ställa skärpan, minimalt skärpedjup.

Finns det något bra tips på hur man ställer den på bästa sätt.

Annars måste jag säga att jag är riktigt nöjd med köpet, alla mina farvågor angående rbe och ont i huvudet, ögonen, illamående osv har jag ej sett eller känt av.

Redigerat av Unregistered3892c164, 07 April 2004 - 07:43.

Postad 07 April 2004 - 07:57

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Har också kopplat bilkällorna till, i mitt fall processorn. trodde först det var fel på den som bildväxlare men det var det inte...

Fattar inte vad det är för fel när den inte hittar ps signalen direkt..  :)

Vad har du för special xbox kabel... jag köpte en för ett tag sedan med bla, s-video, optiskt och scart.. när jag vill byta källa för att "hitta" xbox:en flimrar det  till en bild ifrån den, och får sedan meddelande "signal lost" ... :)  kneeepigt.

Doue.., tror inte man kan ställa in Nokia motagaren på svhs :)

kabeln jag har är väl den man kan köpa överallt. Dvs s-video ut + 2 rca + optisk.
ska handla in high definition av pack lr vad det nu heter och köra component istället.

synd att du har fått så mycket strul :)

har du testat köra dvdn DIREKT mot projektorn dvs utan ngn extra bildväxlare. Fungerar det då?

Postad 07 April 2004 - 07:58

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Nu är projektorn uppsatt i taket.

Och bilden känns perfekt, nu funkar det kanon. Det största problemet nu är att solen är uppe längre och strömmar in genom fönstret, så för perfekt filmvisning får man börja se titta efter klockan halv åtta och senare lär det bli. Kanske ska man skaffa mörkläggningsgardiner eller helt enkelt inse fakta och vara ute i solen den tiden den är uppe. ;-)

Däremot får jag inte fjärren att fungera men som sagt projjen går ju att köra utan.

Men jag tycker det är svårt att ställa skärpan, minimalt skärpedjup.

Finns det något bra tips på hur man ställer den på bästa sätt.

Annars måste jag säga att jag är riktigt nöjd med köpet, alla mina farvågor angående rbe och ont i huvudet, ögonen, illamående osv har jag ej sett eller känt av.

jag borde få DVE idag så jag ska rocka loss ikväll. Postar lite inställningar sen.
Har hunnit avverka 30 timmar hittils och inga problem här inte, varken med ögon lr annat. Däremot så har jag märkt att även jag ser rb ibland men bara på VISSA filmer med subtitles PÅ :) Som tur är så stör det mig inte.

Redigerat av zsh, 07 April 2004 - 07:59.

Postad 07 April 2004 - 09:16

Unregistered3892c164
  • Unregistered3892c164
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Vart köper man DVE?

Vilka kalibreringsskivor finns och vilken är bäst?

Postad 07 April 2004 - 09:53

Unregistereda5e0ad0d
  • Unregistereda5e0ad0d
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

kabeln jag har är väl den man kan köpa överallt. Dvs s-video ut + 2 rca + optisk.
ska handla in high definition av pack lr vad det nu heter och köra component istället.

synd att du har fått så mycket strul

har du testat köra dvdn DIREKT mot projektorn dvs utan ngn extra bildväxlare. Fungerar det då?

Då är det en likadan kabel jag köpt.

JO det är lite synd ... men det ger sig säkert.. :) När man väl får igång bilden så rockar ju den fett!! Har inga problem alls med RGB flimmer, har sett det någon enstaka gång, men utan att det har haft en störande effekt på varken mig eller min flickvänn. (hon ser inget)

Japp.. jag har provat att köra direkt ifrån dvd:n.. måste bara fråga, varför får man ingen bild genom component när man kör utan Ps??? bara en liten störande effekt...

kom på en fråga till, ska "power" knappen alltid blinka när projen inte används.. finns ju ingen strömbrytare.. :)

Postad 07 April 2004 - 10:38

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Vart köper man DVE?

Vilka kalibreringsskivor finns och vilken är bäst?

finns på www.discshop.se

Postad 07 April 2004 - 20:40

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Här är lite inställnings tips från avs forumet

Ah ha, looks like you're growing fond of the little guy.

I haven't tried many variations on picture settings but I'll throw one out and see what you think.

Picture
Mode Normal
Contrast 31
Brightness minus 36
Color 34
Tint 2
Sharpness 28
Gamma 2

Image
White Peaking 6
Color Temp 2
Image Mode Video
Advance Adjustment --->

R Contrast 5
G Contrast minus 1
B Contrast 0

R Brightness minus 5
G brightness minus 5
B brightness minus 5

If our projectors are similiar you should see a more vivid 3D picture, still natural looking. This is with a Denon 1600.

Ofcourse there's a million changes that can be made this is one of them. You'll notice with the two Film settings available, things are allot different. It's interesting that the menu's have two spots for choosing image modes.

Picture --->
Mode
Cinema, Normal, Vivid, User 1, User 2

Image --->
Image Mode
Film, Video, Graphics, PC

Having Cinema in one menu and Film in another menu puzzled me. In any event my first attempt at eyeing an interesting setting, I choose (Normal & Video) bypassing Cinema & Film.

So Mike save your settings and try these for a test. Tks for checking the VGA forcing a different format. Now that's really interesting.

Feed the projector component you get a 16.9 widescreen masked format.

Feed the projector VGA/VGA you get a 800X600 4.3 format. This I gotta see

Picture
Mode Cinema
Contrast 32
Brightness minus 34
Color 37
Tint 1
Sharp 28
Gamma 1

Image
White Peaking 6
Color temp 2
Image moe Film

Whew!! I am glad you said you used progressive on your Denon 1600. I have mine set to interlaced and I said there is no way he uses these settings. Here are mine using Interlaced setup with Avia:

Picture
Mode Cinema
Contrast 17
Brightness plus 12
Color 6
Sharp 17
Gamma 1

Image
White Peaking 5
Color temp 2
Image mode Film

hmm vet inte vad de matar pj´n med men de inställningar är helt åt h*lvete i mina ögon. Har kalibrerat med DVE nu och majoriteten är långt ifrån de siffror.

aja ska skriva ner mina snart....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.