Sil504 har inga kända problem (såvitt jag minns), därimot dess föregångare.
Det var det jag svarade på. Eller du kanske inte förstår mig?
* Officiell tråd - Denon DVD-2900 *
Startad av
Unregistereda0ef723f
, dec 05 2003 19:03
270 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 07 februari 2004 - 18:11
Det var det jag svarade på. Eller du kanske inte förstår mig? Postad 07 februari 2004 - 18:11 ![]() Om det är som så att det uppstår starka vibrationer, rent allmänt alltså, så skulle jag börja med att test med TVÅ skivor på varandra. Det låter nästan som om t.ex. Denon i detta fall har lite för stora marginaler. Jag vet att det fanns en mycket speciell metaldisk från Holfi (dansk tillverkare) som man använde till CD-Spelare för en stabilare återgivning (återigen, valfri tolkning ![]() OBS ! Ni testar ovanstående på EGEN risk. Händer det något så kom inte till mig och klaga, det är bara ett exempel på hur man kan lösa liknande problem.... Postad 07 februari 2004 - 18:12 ![]() Postad 07 februari 2004 - 18:16 ![]() ![]() Postad 07 februari 2004 - 18:18 Uppenbarligen förstod du inte eftersom det INTE är Sil504 som har med chroma felet att göra. Det Sil504 gör är att den BEVARAR SAMTLIGA detaljer, och om du då matar in en videosignal med chromafel så kommer detta att synas TYDLIGARE. Har alltså inte ett enda dugg med Sil504 att göra. Det vissa önskar sig är att Sil50x i framtiden skall ha ett liknande filter (som då maskar bort detaljer btw - alltså per definition är en mycket mycket sämre lösning) som FLI2310. Så om du går och önskar att du kan få se bilden med lägre upplösning, främst på chromasignalen, so by all means: gå och köp en maskin med FLI2310. Alltså, för att vara extratydlig: Felet du tror finns i Sil504, sitter i själva verket i den MPEG dekoder som Denon valt. Det felet som fortfarande finns i MPEG dekodern (trots att Denon ivrigt försöker påstå att det är borta) är dock av betydligt mindre karaktär än det mera kända chromafelet som man brukar tala om. Redigerat av Bamses Far, 07 februari 2004 - 18:20. Postad 07 februari 2004 - 18:20 Hej du glade, Jag personligen tycker att det var (!) okej. Man skall veta att de s.k. stereoutgångarna på 2200 har en annan OP än 5.1 utgången standard.... Postad 07 februari 2004 - 18:20 ![]() ![]() Edit: Öppnade din gamla tråd igen MalcolmX7. ![]() Redigerat av Unregistereda0ef723f, 07 februari 2004 - 18:25. Postad 07 februari 2004 - 18:33 Jag menar då att det har även Denonspelaren, även om det inte riktigt klassas som en chroma bugg, men problemet uppenbarar sig på ett liknande sätt. Jag vet att många var besvikan över detta eftersom Denon mer eller mindra gått ut och lovat att sådana här problem skulle vara borta på denna modell. Men jag får krypa till korset angående de tekniska detaljerna. Petsapie: För min del spelar det ingen roll alls om du låser tråden eftersom mitt problem är löst. Tänkte väl snarare på de som eventuellt får ett liknande problem och behöver hjälp. Man kanske kunde inkorporera problemställningen i denna tråd. Du gör precis som du vill. Postad 07 februari 2004 - 18:50 Det handlar inte om att en pj passar med en dvd eller ej. Det handlar om hur man justerat in dem (mha alla de möjligheter som tex finns i denons 2900). Vi som lever med projektor vet att det är hur lätt som helst att klanta till slut resultatet och det är helt oavsett dvd spelare...tro mig 2900 gör ett utmärkt jobb ihop med vilken display som helst. Vibrationer och läsning.... Denon maskinerna är mer lika en dvd/cdrom i en dator i det att de varierar inläsnings hastighet. Vibrationerna beror inte på taskig mekanik utan på att skivorna är dåligt balanserade/centrerade precis som en del cd/cdr vibrerar mer eller mindre i datorns cd läsare. Jmf tex skivor avsedda för 4x läsning och 48x läsning. Stoppa i en skiva och lyssna på mekaniken, ni hör hur den läser snabbare i början (för att fylla minnet) för att sedan lugna ned sig. Är skivorna svårlästa blir effekten att maskinen försöker läsa om med hög hastighet upprepade gånger till den fått det rätt. Detta är oxå orsaken till att denon maskinerna är bättre än andra på att läsa då de har tid att läsa om ett par gånger innan man eventuellt ser/hör problemen (precis som dvd/cd läsaren i datorn). Andra dvd spelare har inte detta "tidsfönster" och missar de något så syns/hörs det direkt precis som min gamla pioneer o tydligen petsapies sony. Om någon forfarande tror mekaniken är dålig....ta de skivor som får spelaren att surra och stoppa i dators CD/DVD läsare och upptäck att den beter sig på samma sätt. Chroma problem... Att silchippet saknar chroma filter i syfte att dölja problem med felmastrat matrial är för mig en klar fördel (det bästa hade dock varit om man kunde välja själv) Chroma filtret i tex faroujas deinterlacer begränsar bandbredden (tar bort information) i chroma (färg) kanalerna vilket faktiskt gör bilden mindre detaljerad med påtagligt sämre skärpedjup. Om någon (malcomx7) inte visste det så har vi inte 3-2 pulldown i pal världen så effekten av alt flagg problemet är mindre för oss än de i NTSC land. Dessutom är det inte speciellt vanligt på dagens produktioner så det är nära en "non-issue" Andra typer av chroma fel (i stort alla andra spelare) är mer synliga och ett riktigt problem IMO. malcom, jag har inte Monty Python´s The Meaning of Life (R1) så om du kan ge mig alternativ så skall jag testa. Postad 07 februari 2004 - 19:46 Vad gäller filmer som fryser så kan jag för övrigt nämna, Jurassic Park (R1), Temple of Doom (R4), Alien Quadrilogy (R1). Har inte orkat kolla upp alla, men det finns fler. Men det intressanta med detta problem är att det endast uppstår på Denon, framförallt 2900, och oftast om man väljer dts spåret (gäller dock inte de filmer som inte har dts). Postad 08 februari 2004 - 10:22 Klargörande (jag noterade att malcom har en crt tv) chroma fel eller olika deinterlacers är inte ett eventuellt problem eller fördel om man har en vanlig tv, det är bara aktuellt då man har en progresiv kapabel display som plasma/lcd/projektor etc och kopplat via komponent. Redigerat av Unregistered9ab7a6cd, 08 februari 2004 - 10:23. Postad 08 februari 2004 - 12:32 Med bakgrund av de problem jag haft med spelaren så kan jag personligen inte rekommendera den, men de som har fungerande spelare tycker säker att det är ett bra köp. Denna fundamentala skillnad är orsaken till varför vi inte är överens om spelarens förträfflighet. Det är bara att gratulera dem som har en spelare som fungerar bra, men det är nonsens att påstå att alla spelare fungerar perfekt precis som det är att påsta att alla är defekta. Men de flesta utgår nog från sina egna efarenheter av en viss produkt. Det var kanske att ta i att påstå att de flesta importerar, men som jag förstått det så verkar problemen framförallt uppstå när man tittar på animerad film. Så man får väl beakta om man brukar importera animerad film i NTSC. Men visst, när den fungerar ger den en bra bild på min tv, dock saknar jag någon funktionen som fanns på min gamla och mycket billigare Sony. På den kunde man trycka på display och få fram bitraten för bild och ljud, något jag inte lyckats med på 2900. Det enda jag få fram är vilket ljudformat man valt. Ingen som vet om det har kommit någon mjukvaruuppgradering för detta. En annan funktion som jag tycker fungerar dåligt är den möjligheten att växla ljudspår eller textning medans man spelar upp en film. Ibland så fungerar inte detta trots att jag vet att det finns andra alternativ. Beror detta på spelaren eller på skivan? Postad 08 februari 2004 - 13:06 Undrar när jag ska få tillbaka min, tror den e på nylanders service i övik, det var visst hembiobutikens service ställe, e väl 1 vecka sen nu jag skicka in den, gick ju inte att spela skivor i den, inga startade. Postad 08 februari 2004 - 14:43 BlackCola: Har du otur kan du nog få vänta ett tag. Lämnade in min hos Hembiobutikens serviceställe i Malmö och reparationen tog sammanlagt nästan två månader innan jag fick tillbaka den. Postad 08 februari 2004 - 15:03 Postad 08 februari 2004 - 15:26 Sedan så är bilden mycket oskarp på vänster sida när jag väljer tex. setup, såpass att texten kan vara svår att läsa längst ut. Detta märks dock inte speciellt när man tittar på film, som tur är. Och så har vi ju problemet med frysningar som diskuterats tidigare, vilket min spelare verkar göra oftare än andras. Postad 08 februari 2004 - 15:42 Postad 08 februari 2004 - 16:05 Detta kan ju eventuellt tyda på någon form av fabrikationsfel, men då torde det kanske vara fel på fler apparater. Helt klart är att man bör hålla ögon och öron öpnna om man köper en 2900 så att man tidigt upptäcker om man fått ett av de "felande" exemplaren och i så fall byta. Man tycker att ett såpass anrikt företag som Denon borde ha bättre kvalitétskontroller. Postad 08 februari 2004 - 16:27 Tack för det. Jag måste säga att jag tvekar inför ett ev. köp av Denon. Det står och väger mellan att köpa en anläggning som tar allt (Denon). Eller "bara" en hemmabioutrustning (Kanske H/K). Till denna en lite billigare stereo för cd-lyssning. ??? Aaaargh varför ska det vara så svårt!!! Mvh Magnus Eriksson Postad 08 februari 2004 - 22:13 ![]() Angående ditt "problem" med suddig bild till vänster i bild är det din TV som har konvergensproblem. Jag har "likadan" TV och samma problem så jag vet jag jag talar om. Varför tror du jag ska köpa en proje nu för?? Jo, för att jag ärligt talad TRÖTT på alla fel som min SONY KV32-FX66 TV dras med. Hade dessa problem med min tidigare DVD-spelare också. Inga fel som går på garantin osv utan något man, citat "Får leva med" enligt SONY. TVn sätter begränsningarna för bilden, INTE DVD-2900. Kör en kalibreringsskiva med rutmönster osv på din TV så kommer du se att färgerna inte "träffar riktigt rätt". Detta beror på TVn som sagt. Hårda bud, men sant. Visst, du verkar ha haft extrem otur med din DVD-2900, men mycket av problemen med bilden beror på TVn och ingen annat. Var det du som hade haft den stått varmt?? I så fall. Avhjälpte det något att ställa den "svalt"? Hoppas att allt löser sig för dig. ![]() Postad 08 februari 2004 - 23:39 Men när du skriver samplingsfrekvensen så är det väl inte samma sak som bitraten, tex. 1539 för fullrate dts? Det enda jag får fram är vilket ljudspår det är och det är som sagt bitraten för bild och ljud jag ärt intresserad av. När det gäller den suddiga tv bilden så är det också lite märkligt eftersom jag aldrig fått det problemet med min gamla dvd, givetvis på samma tv. Detta blev dessutom betydligt värre efter att jag haft den inlämnad på reparation. När jag började få problem så lånade jag en kompis högst ordinära dvd spelare, och kopplade in den till min tv, och de problem jag haft, var borta. Ingen flimrig bild, ingen suddighet, osv.. Så jag är inte helt övertygad att det är tv:n trots allt. Däremot får jag ett blått streck längst upp i bilden när jag spelar NTSC filmer och det borde vara relaterat till tv:n. Det blev ingen skillnad när jag ställde den mer "svalt". Postad 09 februari 2004 - 00:02 Undrar om det är SAMMA film/filmer som du kan byta ljudspår/subtitle i din SONY som i DVD-2900 också? Är du helt säker på det? Postad 09 februari 2004 - 00:16 Det är så att jag gett bort Sony spelaren till min mamma så jag har den inte tillgänglig. Men i julas var jag hemma och fick då en beställning filmer från CDJAPAN. Jag testade dessa med Sony spelaren. Bland annat så kollade jag om dts spåren var fullrate eller halfrate. Detta gjorde jag genom att direkt starta filmen och när filmen rullade så bytte jag ljudspår till dts med fjärkontrollens "audio" knapp. Men när jag skulle göra likadant, på samma filmer, med min Denon spelare så fungerade det inte på en del av dem. Jag vet inte om du, Petesapie, har den svenska utgåvan av Amelie från Montmartre. Men med min Sony spelare så kunde jag välja ljudspår både i menyn och med "audio" knappen. Med 2900 så fryser bilden om jag försöker välja audio setup funktionen i menyn och det går inte att byta ljudspår när filmer rullar med "audio" knappen. Visst är det märkligt, men så är det. Postad 09 februari 2004 - 00:24 ![]() Sitter ofta och skiftar mellan DD5.1- och DTS-spår när jag har nya filmer i min ägo just för att höra skillnad mellan ljudspåren. Har ALDRIG fått ljudet att flippa ur. Mysko är det. ![]() ![]() Postad 09 februari 2004 - 00:32 Postad 09 februari 2004 - 00:36 ![]() Har inte så mycket filmer, men jag hyr ganska mycket. Kanske kan tipsa om en film jag ska hyra? Annars har du min samling HÄR. Kanske någon film du vill jag ska testa? Postad 09 februari 2004 - 01:05 Har inte haft några problem med någon av "dina" filmer som jag tittat på. Universal´s R1 titlar har en tendens till att vara lite problematiska. En del av dessa verkar ha defekter som Denon spelarna är känsliga för. Sedan har vi ju också, som jag tidigare nämnt, Monster´s Inc. (R1) om man vill kolla färgblödningar och "kantiga konturer". Men det verkar dock som jag lyckats få tag på ett exemplar som är mer behäftat med felaktigheter än vad som får antas vara normalt. ![]() Postad 09 februari 2004 - 09:38 Filmer som jag kan testa som du haft problem med menar jag. ![]() Postad 09 februari 2004 - 11:30
Jag frågade Hembiobutiken, men de har ju rätt att reparera sina produkter tre gånger, om jag inte minns fel, innan man har rätt att få produkten utbytt. Hembiobutiken trodde heller inte att det var fel på spelaren eftersom sådana här "problem" inte uppstod, dvs. de hade aldrig tidigare hört talas om att det kunde bli fel på tex. ljusstyrkan och därför existerade inte problemen. Så att få spelaren utbytt var det inte tal om. Jag har ju haft min inlämnad två gånger. Problemet är ju att frysningar, ljudproblem m.m. är svåra att upptäcka eftersom de endast uppstår ibland, på vissa skivor osv.. Och servicestället kunde inte hitta några fler fel än de som de åtgärdade. Men å andra sidan så lyckades de inte heller upptäcka att bilden var alldeles för ljus förrän efter en månad och två försök, fast till och med mina kompisar utan någon erfarenhet alls av hemelektronik, kunde se problemet lika väl som jag. Och då ska man veta att de hade tillgång även till min tv, så svårigheten låg inte i att bilden kan se annorlunda ut på olika tv-apparater. Men för det mesta fungerar spelaren okej. Jag har ju inte projektor så EVENTUELLA problem med den kombinationen berör mig inte, frysningar uppstår endast på en del skivor, suddighet och flimrig bild märks mest när man har tex. setup meny uppe och inte direkt när man ser på film (var kanske inte helt tydlig angående detta tidigare) och några vibrationsproblem har jag inte märkt av. Problemet med ljusstyrkan är ju som sagt åtgärdat. Så för tillfället så orkar jag inte med att försöka häva köpet, då problemen inte är värre än vad jag kan stå ut med. Postad 14 februari 2004 - 14:32 Kvalitetskjenslen var bettre på 3800:n tycker jag. Chassistet var litt grovere, mer "pansrat". Er mer ressonsns i 2900 sitt chassis. Men det er ju en spelare som er mycket nyare, så det er vel et godt köp får jag hoppas ![]() Uansett är det deilig med en grym spelare i min anleggning. ![]() ![]() Postad 16 februari 2004 - 22:56 bilden är väldigt bra Postad 17 februari 2004 - 09:27 ![]() ![]() Postad 17 februari 2004 - 09:51 Postad 17 februari 2004 - 10:37 Om det är ditt enda argument så kan du bortse från just det argumentet - Lasern lär fungera för lång tid framöver, troligen längre tid än man normalt sett äger en DVD-spelare. However, i vissa lägen kan en vanlig CD-Spelare återge musiken (?!) bättre - men det är inte riktigt så lätt... Postad 18 februari 2004 - 00:14
Köpte mig en Denon DCD-1450 för att spela cd skivor, men den är nog ungefär likvärdig med dvdspelaren vad gäller cd ljud, men jag köpte den för att den är lite enklare rent praktiskt när man ska lyssna på musik. Lite information: http://www.hifiklubb...142|994|pdetail Postad 18 februari 2004 - 14:19 Postad 18 februari 2004 - 17:55 Dessutom spelar dvdspelaren fler format, DCD-1450 spelar tex. inte CD-RW. Om jag var du skulle jag lägga mina pengar på något som du har mer nytta av. Ska tillägga att jag köpte cdspelaren när jag hade en Sony dvdspelare som inte spelade brända skivor. Om jag köpt min Denon 2900 först så hade det förmodligen inte blivit en separat cdspelare. Postad 20 februari 2004 - 13:13
Den durrande ljudet har jag ochså hört på min 2900. Trodde först det var nogot galt med mekaniken, men det gjäller inte för alla skivor så jag har inte dratt ned på hifi klubben för å höra om det er nogot fel med mekaniken på spelaren. Flere som har detta "problem"? Postad 20 februari 2004 - 18:49 Det innebär att spelaren ibland snurrar skivorna med mångdubbel hastighet jmf andra dvd spelare och då blir det helt enkelt mer vibrationer om inte skivan är välbalanserad/centrerad. Man kan tycka vad man vill men tillsammans med buffert minnet gör det att den kan läsa om ett par gånger och troligen hitta rätt innan eventuella läsfel syns/hörs. Jmf läsaren i datorn och hur olika skivor skapar mer eller mindre vibrationer, eller cdr skivor avsedda för 4x eller 48x läsning/skrivning. Postad 21 februari 2004 - 01:20 Så dvd spelaren läser/snurrar dårliga/repiga skivor tex med snabbare hastighet, är det det du menar? Redigerat av Unregistered33380, 21 februari 2004 - 01:20. Postad 21 februari 2004 - 11:46 Så om man tex har en svårläst och dåligt balanserad/centrerad skiva kan det skorra o vibrera mest hela tiden. Postad 21 februari 2004 - 22:58 ![]() Postad 22 februari 2004 - 09:10 ![]() Postad 22 februari 2004 - 16:20 ![]() Någon som har CD´n & kunnat köra den "oljudsfritt" i 2900? Vad jag vet om så är mitt, kompisens & Hifiklubbens ex. mindre perfekt! Tror själv att mekaniken är 2900 svaga länk när det gäller något felcentrerande skivor. Köper resonemanget om ökad läshastighet & så men för den sakens skull skall spelaren ju inte börja vibrera & låta. Synd på en för övrigt bra maskin ljud/bildmässigt. Undrar vad Denon kommer att göra åt detta. Verkar ju knappast vara ett mjukvaruproblem. Postad 22 februari 2004 - 16:24 Att mekaniken i DVD-2900 är dålig håller jag INTE med om. Skivor kan bli "bångiga" hur som helst och det är knappast DVD-2900 fel. ![]() Postad 22 februari 2004 - 18:02
Man tycker att man läst igenom tråden nogrannt........ ![]() Tack för hjälpen P. ![]() Postad 22 februari 2004 - 18:06 Skall iväg och trakassera hifiklubben imorgon *dreggel* Redigerat av Unregistered06d3de21, 22 februari 2004 - 18:07. Postad 22 februari 2004 - 19:45 har du någon teori om vad som spökar i 2900 (även 2200) då? Har man en mindre bra centrerad/pressad cd & detta fenomen händer "bara" dessa spelare undrar man ju vad det beror på? Det är ju knappast ett mjukvaruproblem så vad finns det mera i spelaren som kan vibrera & föra oljud om man bortser från mekaniken! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |