BTW:
Vad tror ni om canton ergo rc-l till denna receiver?
830 eur me frakt från hififabrik
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 14 november 2004 - 17:41.
* Officiell tråd - Marantz SR8500 *
Startad av
Audio Code 3
, jul 28 2004 13:58
229 svar till detta ämne
7 relaterade trådar
Postad 14 november 2004 - 15:11 ![]() BTW: Vad tror ni om canton ergo rc-l till denna receiver? 830 eur me frakt från hififabrik Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 14 november 2004 - 17:41. Postad 16 november 2004 - 06:25 Postad 16 november 2004 - 09:06 I början av tråden så är det en del som oroar sig för vikten och att effekten skulle vara "överdriven", Jag har ingen lust att börja käbbla med någon THX-hatare, men THX-certifiering brukar betyda att det åtminstone finns tillräckligt med kraft i förstärkaren. Redigerat av Tomas L, 16 november 2004 - 09:50. Postad 16 november 2004 - 11:26 Det var så jag tänkte koppla, fast DVI till projektorn från receivern och allt annat genom receivern som digitalbox, tv-spel mm på sina egna vis som optiskt eller via komponent eller svhs osv, det borde funka super... Redigerat av Unregisteredb38af287, 16 november 2004 - 11:35. Postad 16 november 2004 - 13:32 Redigerat av Tomas L, 16 november 2004 - 13:40. Postad 16 november 2004 - 14:07 Postad 17 november 2004 - 15:25 Postad 18 november 2004 - 06:53 vem vet receivrarna kanske blir försenade Postad 25 november 2004 - 17:57 Det var det jag undrade om tidigare.... men fick aldrig något svar. Någon som vet? Dum fråga kanske... men frågar man inte så... Hur fungerar DVI växeln? Är det bara en switch mellan de två DVI in till DVI ut, eller kan man även låta s-video, komposit, komponent köras via receivern ut genom DVI utgången? Funkar det sista så är det ju kanon, men jag hänger inte riktigt med hur de hanterar Analogt->Digitalt (DVI-A eller DVI-D?). Vidare, sitter det någon linjedubblare i receivern? Alternativet är att mata projektorn med både DVI och komponent. Antar att receivern i varje fall fixar s-video och komposit till komponent? Känns konstigt att det skulle gå konvertera s-video, komposit och komponent till DVI??? Eller? Låter kanon om det funkar, det är precis vad jag behöver, annars får man köra med dubbla kablar (komponent + DVI) till projektorn. Postad 25 november 2004 - 18:01 ![]() (Uppgifter från Septon) Efterfrågan betydligt större än tillgången var skälet... Redigerat av Unregistered123dbc1c, 25 november 2004 - 18:04. Postad 26 november 2004 - 11:32
http://www.avsforum....0&pagenumber=17
http://forum.ecousti...s/1/110088.html lite mat nyttig info. verkar dock värdelöst om inte micen klarar av room eq Postad 26 november 2004 - 15:47 ![]() Min "day after tomorrow" är oöppnad...får nog spara på den lite till ![]() Postad 26 november 2004 - 16:11 ![]() Postad 28 november 2004 - 04:31 day after tomorrow är tyvärr kass, så välj en annan premiär- rulle för att inte spoilera intrycken =) det låter skitbra att de är på G, jag har beställt en projje och duk så jag ser fram emot att få hem mitt bokade ex! xbox blir det också så julen är räddad (för mig)... hoppas den hinner komma före 24:dec nu bara *hoppas* dvd spelarna är försenade på grund av att marantz vill implementera HDMI2 istället för den "vanliga" HDMI (visst går utvecklingen långsamt?) enligt vad jag har hört. Postad 04 december 2004 - 02:08 Har fortfarande inte fått min 8500 men väntar otåligt, får projen och lite annat lull-lull till veckan så det får gå snabbt nu! Postad 04 december 2004 - 03:38
Vet inte vilken version av sr8500 som jappsarna får, men 7x180W? aja, läs själva:
Postad 05 december 2004 - 03:30
Jo, den har börjat läcka ut lite här och där nu. Infon verkar lite olika men modellbeteckningen är ju iaf densamma =)
Postad 06 december 2004 - 19:31 Postad 09 december 2004 - 11:48 tänk dig att bo i usa och köpa 8500 för ca 10000 ![]() Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 09 december 2004 - 11:49. Postad 09 december 2004 - 19:05 den ÄR ju helt enkelt bättre på allt...... måste tillägga att "mcacc" är helt enkelt grymt bra å även mycket avancerad. den lirar även väldigt bra-hög klass på ljudet. Postad 09 december 2004 - 19:18 hur kan du säga att den är bättre på allt när du inte ens lyssnat på den ![]() Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 09 december 2004 - 19:20. Postad 09 december 2004 - 19:20 ![]() Postad 09 december 2004 - 19:30 Upplevde ax10an som väldigt ljus/tunn. men beror nog sannerligen på rummet och högtalarna som var ett par wharfedale pacific evolution 40. Men fattar inte riktigt de har fått bra kritik för just dess baskapacitet. men det lät som en klockradio typ. Postad 10 december 2004 - 01:57 ett klart godkännt pris har jag fått! och också en bra anledning till att inte välja sagda pioner. Mcacc kanske är bra, det betvivlar jag inte, men är MRAC verkligen så dålig då? (detta är ironi pga att jag är 100% säker på att du/ingen har testat den, i sverige, än) Därtill så är jag tämligen tvärsäker på att iaf SR8500 kommer att dräpa allt motstånd vad gäller ljudkvalité, det jag är ute efter i första hand. Det finns fler fördelar också, och jag säger inte att pioneer är dåliga men det här är mitt solklara val... Postad 10 december 2004 - 08:14 Postad 10 december 2004 - 14:31 åfan, men då kanske MRAC:en är kass då, eller vad säger/tycker dessa testare? Postad 10 december 2004 - 19:58 men men de ser man ju när den kommer Postad 11 december 2004 - 18:12 *Faktum är att Adcom-killen menade att det var jämförvart ljud med hans separata, inte illa pinkat* Redigerat av Unregisteredb38af287, 17 december 2004 - 07:09. Postad 14 december 2004 - 22:21 Efter en längre period med ROTEL-1068 så kände jag för lite mer "finesser" Marantz är för mig ett märke förknippat med mkt. väljudande produkter och framförallt snygg design och enkelt handhavande + grymma fjärrar. Maskinen tillgodoser alla mina behov med bravur..... ![]() Mkt. bra panorering och detaljrikedom i sourroundläge. HiFi (2ch.)- ljudet är det bästa jag hört på min anläggning från en sourroundförst. Enkel att ställa in parametrar på (automatiken e O.K. och en bra hjälp på vägen, resten är högst personligt...!!). Den hanterar alla förekommande ljudformat vilket känns tryggt (CSII tyckte jag var ett verkligt lyft). Hörlurarna kör i Dolby Headphone vilket imponerade mig stort....verkligen skönt med lite mjukare (annorlunda) ljud i lurarna....(Lyssnar annars på X-Can). God finish med neutral design....ngt. rundare i formen än konkurrenterna. Har "bara" behövt slå upp i manualen ett fåtal ggr. för att kunna genomföra ngt. mkt. lättförståelig apparat....fjärren är exeptionelt bra. Då jag har sep. slutsteg har jag inte kunnat testa ljudkvalitet osv. på dom inbyggda först... men jag antar att rent effektmäsigt att dom räckert långt i dom flesta sammanhang (dock ej i mitt..hehe). ngr. nackdelar....hmmm... ![]() skulle vara Lite fler direktval vad gäller ljudformat direkt på fjärren. Saknar parametrisk eq. (kanske onödigt om man har matchade högt..) Den svarta tror jag är snyggare (kommer kanske!! i jan.- feb.) Guldpl. anslutningar borde vara standard i den här prisklassen Fler DVD S-VHS ingångar (dom flesta idag har 2 eller fler sådana hemma nuförtiden),dessutom utgångar kan man inte få för många av... Sammantaget är detta en riktig ljud maskin som hanterar ljudet med största omsorg....med stor användarvänlighet och många finesser... Tänkte först vänta på SR8500 som mitt slutgiltiga köp men då den dröjer och framförallt det känns omotiverat med 5000:-+ för DVI och lite koppar, så ser jag fram emot att SR7500 kommer att pryda min "hylla" ett bra tag framöver mvh mamoos ![]() Postad 14 december 2004 - 22:40 jag får förövrigt kungliga priser på dessa maskiner.. vad tycker du om auto kalibreringen gör den sitt jobb. vad är det den ställer in då.. är den lika avancerad som pionners. eller är den som denons? kan du inte ta och testa de inbyggda stegen i den och testa biampa me de inbyggda stegen. dvs 6 & 7:e kanalen till frontarna.. vad har du för högtalare förresten. Postad 14 december 2004 - 23:02 Postad 14 december 2004 - 23:35 Ja tror iaf starkt på marantz nya serie. verakr bli riktigt fet. frågan är bara vad som kommer skilja 7500/8500 ljud mässigt.. Postad 15 december 2004 - 00:22 Skillnaden tror jag ligger snarare i att 8500 är något bättre i uppbyggnad, trots det är det tal om samma elektronik i den digitala domänen. Sammanfattningsvis: till det yttre samma maskin...till det inre lite bättre... Vad gäller 1068:an så har den aldrig rigtigt levt ut i min anläggning.....den lät lite tråkig och sammanbiten helt enkelt....min gamla proton 2631mkII (5-år gammal), var det tom mer driv i även om man kan disskutera dess ljudmässiga egenskaper. Efter ngr. dagars lyssningsintryck med7500 så kan jag bara säga att allt verkar stämma, pondus i basen (min Sunfire har fått ett nytt liv....), inget överdrivet driv i musiken , däremot mkt, nyanserat och välorienterat ljudbild, mao. man finner sig själv i musiken/filmen ngt jag saknat ett tag. Testade SR5500 i en månad innan denna och det känns verkligen som om det här är nästa generation av ljudförmedlare. Jag är ganska säker att SR7500/8500 kommer att sätta en ny standard på marknaden.. Sneglade en hel del på PIONEER, ax5:an var ganska intressant vilken man får för ungefär samma pengar som 7500/8500, men efter många goda råd föll valet på Marantzen eftersom den aven i lägre prisklasser är en bättre förmedlare av ljud i stereo. Pioneers MCACC ser ut att vara en avancerad historia i jämförelse med Marantz variant, men frågan är om det verkligen är en nödvändig funktion, Marantzens kalibrering känns tillräcklig men man får dock justera den ändå för att få en personligt acceptabel ljudbild. Vad kollar då denna mic...??? Fas - jag undrar om ngn. kan få detta fel. Avstånd - tummstock på ClasOhlsson 19:90 Utnivå - db mätare samma företag som ovan 300:- Storlek - man får väl själv avgöra om subben skall ta "jobbet" eller om högtalarna skall få svettas lite. Man får ta de erhållna värdena från micen med en nypa salt, och peppra efter smak o tycke..... Tyvärr saknar marantzen parametrisk eq....ngt. jag med hemmabyggda högtalare skulle verkligen uppskattat att få testa, men frågan är då om en 6-kanals par.eq verkligen skulle göra någon större nytta, jag har tyvärr inget bra svar, men jag antar att alla som har någorlunda matchade högtalare inte behäver denna funktion om dom nu inte har riktigt svåra placeringsproblem med högtalarna, trekantiga rum, eller 3.80 i tak,mm ![]() Provlyssnat med.. Pioneer 737 2xNad216 Onkyo M504 Proton D1200 Nad2200 Högtalare Hemmabygge m. Thiel/Eton Mid bas 4x6.5" Peerless Low bas 12" Vifa SUB Sunfire TS mkII Bifogad fil(er)Postad 15 december 2004 - 00:35 Postad 15 december 2004 - 00:39 En kille i Danmark som har erfarenhet av, och har testat, lite olika Marantz menade att 5400 OSE spelade marginellt bättre än 7500 på vissa enstaka parametrar medans 7500 blivit klart bättre på flera andra. Då ska man komma ihåg att 5400 OSE enligt de flesta låter klart bättre än 7400, och att det är just en OSE... Vi får se vad 8500 kommer att bidra med! EDIT:RÄTTELSE: "total översyn av elektroniken" är det som blir resultatet om det står KI (Ken Ishiwata, chefskonstruktör hos Marantz) på produkten, om OSE innebär en komplett översyn med lupp och tweaks vet jag inte, men bättre komponenter osv är iaf en av summorna i kardemuman... EDIT2: Vad gäller OSE och just 5400 OSE så hittade jag den här texten på Marantz hemsida:> SR5400 Original SE is the Marantz self-tuned version of the SR5400. To dramatically improve the sound quality, all the components are critically examined, after which it is possible to determine where customisation is needed. At the end of this detailed process the power supply lines are enforced and the audio circuitry is tremendously tweaked up. This custom treatment gives a much more consistent response in entire frequency range. Musical reproduction is characterized by improved transparency and image, as well as tonal accuracy. The Marantz SR5400 Orginal SE features like its base model DTS ES, NEO:6 decoding, Dolby Pro Logic II and Circle Surround 6.1. Highly accurate 96kHz/24-bit audio D/A converters handle the analog to digital conversion, resulting in more faithful sound quality compared to the original source. Experience your movies and music in dynamic Marantz style. Redigerat av Unregisteredb38af287, 17 december 2004 - 00:21. Postad 15 december 2004 - 01:01 mao...inom samma modellprogram så är oftast dom -ljudmässiga- skillnaderna mkt.små - för att inte säga försumbara.... Men dock kan dom små skillnaderna utgöra en psykologisk faktor vid musiklyssnande då detta handlar om till stor del personliga intryck (och fåfänga!!) Elektronik idag och i det här segmentet av produkter tenderar att inte skilja så mkt. i kvalitet...men lägger man till en 20.000:- ja då kan man ju få ???hm... Vill bara få sagt att tekniken går fort.... Postad 15 december 2004 - 01:13 För att göra en liknande, kass, liknelse så kan jag ju bara konstatera att två bilar med 400 hästar inte behöver ha i närheten av liknade prestanda, eller köregenskaper... Menar du att det behövs minst 50W/kanal till för att det ska "märkas"... det är detaljerna som gör helheten, anser jag... Postad 15 december 2004 - 01:25 Men visst måste det finnas skillnad, men jag tror att andra komponenter i dess omgivning högtalare, sub eller DVD kan göra mer skillnad ifråga om den prisskillnad på 5000:- som SR8500 föranleder. mamoos Postad 15 december 2004 - 01:29 Då jag kör alla kanaler med sep. slutsteg.... mamoos.... Postad 15 december 2004 - 01:33 eller rent av på filmer ![]() Postad 15 december 2004 - 08:01 Postad 15 december 2004 - 08:59 Anledningen till att man vill trimma är antingen att man vill köra fort som *** ![]() Alltså trimning ger effekt även om den ibland är liten. Samma sak kan man säga om detta mellan 7500 och 8500. 8500 får arbeta lite mindre än 7500 om man ska ha samma watt ut, vad beträffar ljudkvaliten och dyl. så tror jag inte att marantz skulle försämra kvaliten bara för att få ut mera watt. Utan 8500 låter säkert bättre än 7500 (tror jag i alla fall), däremot kan man ha åsikter om det kommer att vara värt pengarna emellan... ![]() MVH Fredrik Olofsson Edit: Lite stavfel Redigerat av Unregistered25ca2af0, 15 december 2004 - 09:00. Postad 15 december 2004 - 19:50 oftast handlar det om pengar och vad man får för sina surt sparade slantar. Jag skulle föreslå att man hittar en schysst handlare där man kan få låna hem två eller tre apparater och testa seriöst i lugn och ro över en helg för att kunna bilda sig en uppfattning om dom olika apparaternas förträfflighet. Tro mig det finns några sådana handlare kvar här i världen, sådana som vill att man skall bli en nöjd kund....sådant tycker jag är värt en god slant ![]() Oftast är det inte mängden finesser eller antal kilo trafo som fäller avgörandet, tro mig jag har testat massor med grejer och ibland blir man förvånad över vad som kan passa in i ens anläggning... Postad 15 december 2004 - 19:59 Postad 15 december 2004 - 21:11 Tyvärr kör jag alla element med digitala filter(Amadeus/Sentec) därav 5 sep. slutsteg....det är bra med stora effektresurser har jag märkt... ![]() Däremot har jag testat Sourround-kanalerna med det inbyggda steget, räcker långt......centern testade jag osså men där upplevde jag att det behövs ett mer seriöst slutsteg till uppgiften (NAD2200). Nämnas bör att mina övriga högt. är ganska trögdrivna (Thiel/Eton) och det krävs en hel del kräm innan det händer ngt, men när det väl händer ![]() Postad 15 december 2004 - 21:38
http://user.tninet.s...w/hogtalare.htm
Läste testet på:
Verkar kanske lite på gränsen, verkningsgrad på 89db, beror på hur högt man spelar förståss, fördelen är att man alltid först kan testa och låter det ansträngt så är det bara att koppla på ett lämpligt slutsteg, stereo-ljudet brukar få sig en rejäl kick som oftast. OBS...!!! för dom 5000:- kan man hitta en hel del beg. slutsteg. En mkt. bra uppgradering enl. mitt tycke... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |