Hur fungerar basfördelningen? ställer man in en delsningsfrekvens för varje högtalare eller bara för hela anlägningen?
MVH/
Patrik
För hela anläggningen.
* Officiell Tråd - Nad T7x3 recivers *
Startad av
Squeezemaster
, okt 27 2004 21:55
654 svar till detta ämne
18 relaterade trådar
Postad 26 november 2004 - 15:11
För hela anläggningen. Postad 26 november 2004 - 19:31 ![]() ![]() Postad 28 november 2004 - 14:33 Det borde ju inte skillja så mycket på 763 och 773 men det är ju lite mer kraft i 773. Och hur tror ni 773 skulle låta i hop med Canton RC-L? Redigerat av Unregisterede4cfb7fa, 28 november 2004 - 14:56. Postad 29 november 2004 - 22:42
En sak du kan fundera på är Nad T763v2 plus ett Nad c272 slutsteg (6*100watt plus 2*145 ) kostar inte mycket mer än en 773v2 ensammen. Då får du två nätdelar och har om du någongång skulle vilja ha rejält med kraft möjligheten att bryggkoppla det c272 du har till 360 watt och köpa till ett till för den andra fronten. Alltid kul med flexibilitet ![]() Själv så stog jag i valet och kvalet mellan just 773 och 763 och bestämde mig för att det måste bli bäst med 763 och ett c272 slutsteg. Nu när jag fått hem min 763v2 så känns det inte som jag direkt har behov av något c272 längre. Men köper säkert ett om nått tag iallafall (hittar säkert någon bra "anledning" typ bra att ha möjlighet till 7.1 osv ![]() Postad 30 november 2004 - 13:39 ![]() Jo, det är så här att när jag ska lyssna på radio så måste jag ha EARS igång för att få ljud i alla högtalare, jag kan inte välja stereo eller nåt annat för då sänds bara ljud ut ur högra fronten och höger surround. Samma gäller dom flesta andra formaten. Den håller på likadant om jag ska lyssna med hörlurar. (ljud från ena sidan bara) Den funkar helt felfritt när jag ska lyssna från dvd´n däremot. Bara det inte är nåt mikroprocessor fel..... ![]() Postad 30 november 2004 - 13:58 Annars vete tusan, låter inte riktigt sunt tycker jag ![]() Min T763v2 spelar ljud där man kan förvänta sig att det ska komma (typ båda frontarna när man kör radio och stereo i allmänhet...) Kolla zone 2 menyn och se så den är avstängd och du har väl alla byglar kvar (de som sitter i rad uppifrån och ner äver preouts på den vänstra delen av baksidan sett bakifrån...??) Redigerat av Donmeta, 30 november 2004 - 13:59. Postad 30 november 2004 - 15:04 Ja, allt sitter som det ska bak. I och med att den fungerar perfekt när jag kör via dvd´n så måste det vara en inställning. Och ja alla byglar sitter i därbak. Har du kopplat in den via dvd´n så att du får NAD menyn i tv´n, har hört att det ska vara en fördel, jag har själv inte gjort det. Kanske kan man lösa problemet genom detta? EDIT: Förresten hur stänger man av Zone 2 menyn?? Redigerat av Crille99, 30 november 2004 - 15:05. Postad 30 november 2004 - 15:09 Förresten, jag har två frågor till dig. "spaken" som slår av och på soft clipping sticker ju ut så man ser den. Däremot min "spak" till triggers auto/off sticker inte ut ![]() (spelar ingen roll då det går att ställa om den med en penna, men är det fel på min tänker jag ju få det fixat...) Upptäckte att det ju sitter fyra fläktar under recivern, hehe, hålen bak kollade jag idag med ficklampa och där satt inga fläktar ![]() Postad 30 november 2004 - 15:32 Jo, där är ingen spak bak på triggern på min heller och inga fläktar bak. Lyfte och tittade under på min, kunde inte låta bli. ![]() 4 fläktar, inte dålig det. Bifogad fil(er)Postad 30 november 2004 - 15:37 ![]() ![]() Skönt att fläktarna är så tysta som de är iallafall. Postad 01 december 2004 - 10:02 Det är ytterst lite faktiskt, har du ingen musik på och bara lyssnar så hör man lite lite surr. Själv tycker jag det är bara läckert. ![]() ![]() Postad 01 december 2004 - 10:58 Ok...Hörs de när du sitter i soffan eller är det när du står jämte förstärkaren??Det är ytterst lite faktiskt, har du ingen musik på och bara lyssnar så hör man lite lite surr. Själv tycker jag det är bara läckert. Postad 01 december 2004 - 11:58 Redigerat av Donmeta, 01 december 2004 - 11:58. Postad 01 december 2004 - 12:16 Har man ingen musik på så hörs det surret i hela rummet, nu är mitt rum på ynka 12kvm. Men det räcker att man sätter på musik på väldigt låg volym så hör man det inte.Ok...Hörs de när du sitter i soffan eller är det när du står jämte förstärkaren?? Redigerat av Crille99, 01 december 2004 - 12:17. Postad 01 december 2004 - 13:42 Jag är väldigt nyfiken på att höra om du ytterligare uppgraderar Stereo ljudet i din anläggning på detta vis ![]() Eller du kanske redan hört denna kombo i butiken? Vill gärna byta ut min Yamaha 1300 till något mera roligt/musikaliskt ljud, och vad jag vet så hade du också en Yamaha innan din uppgradering, men jag hittar ingen jämförelse från dig "ljudmässigt" mellan ditt nya och gamla system. /Thomas Postad 01 december 2004 - 15:30 ![]() Men jag har inte hört kombon c272+T763v2 faktiskt. Tänkte göra det i samma veva som jag var på hifi-klubben och lyssnade på 773 och 763 men det blev inte av (blev nog många timmar där på klubben ändå... ). Men inte omöjligt att jag lånar hem ett efter helgerna då det kanske är läge att handla ett c272, vi får se. Har som sagt var ännu inte riktigt förstått vitsen med 773 när man kan få en 763 och ett c272 för inte så många pengar mer (ja man behöver ju kablar mellan reciver och slutsteg...). Det är klart med en 773 får man allt i en låda, men det spelar ingen roll för min del, flest lådor när man dör vinner ![]() edit: Jo jag har forfarande kvar min yamaha 650. Ljudbilden skiljer sig såklart (till naddens fördel enligt vad som passar mig bäst) och tydlig skillnad i effekt som i sin tur säkert är ytterligare en del av den förändring som blev i ljudet, till det bättre med hästlängder då. Speciellt i 2-kanal. Men till viss del en fråga om vad man föredrar för ljud. Jag är inte alls bra på att beskriva olika ljudbilder men kan säga att jag upplever nadden som väldigt mycket mer dynamisk (effekten...) och mer musikalisk d.v.s. rejält rolig att lyssna på, man rycks med helt enkelt. På typiskt nad maner lite tillbakadraget soft utan att tappa för mycket detaljer. Köpte två skivor av nightwish i veckan och har nog hamnat på ännu mer minus hos mina grannar efter det. Sammanfattningsvis, som sagt var, nu är det roligt att lyssna på musik också igen. Med yamahan (650) kunde jag tycka att speciellt hårdrock och ännu mer speciellt gammal hårdrock typ sabbath och så vidare kunde låta lite tråkigt. Men nu låter det kul igen ![]() Hoppas det är till nån hjälp ![]() edit (igen): Jo jag tror det blir ännu bättre med ett c272 till frontarna. Mer effekt inom vissa gränser är alltid bra såklart ![]() Redigerat av Donmeta, 01 december 2004 - 15:42. Postad 02 december 2004 - 14:55 Då tar vi en fråga till.... Om jag nu tar och skaffar mig en NAD T763v2 vilket vore då bäst att göra med min Vincent 331 1. Fortsätter att bara använda Vincentens kraft till att driva mina Klipsch-35 frontar och NAD T763v2´s slutsteg får ta hand om surround högtalarna. 2. Jag säljer Vincenten och kör alla högtalarna (6.1) genom NAD T763v2? 3. Jag kör med alla stegen både Vincent och T763v2, dvs. Bi-Amp, Men hur kör jag denna Bi-Amp på bästa sätt? Vilken av dom (Vincenten eller T763v2) låter jag ta hand om Basen och vilken tar hand om diskanten i en Bi-Amp konfiguration? ...Vilket kommer låta bäst? funderingar..funderingar..funderingar :\ /Thomas Postad 02 december 2004 - 15:20 Jag hade själv nog kört på alternativ 1. Ska också köpa slutsteg i framtiden, antingen NAD eller Vincent. Postad 02 december 2004 - 16:42
Jag tycker asbolut att du ska testa alla tre alternativen innan du säljer något ;P Sen kör du på det som du tycker låter bäst. Vilket e godast? Makaroner eller spagetti? Mat, precis som ljud, är högst subjektivt (och väldigt kul!). Lycka till ![]() Redigerat av Perman_, 02 december 2004 - 17:41. Postad 02 december 2004 - 19:12 Det är ju aldrig fel med mycket kraft ![]() Visserligen låter ju 3´an så komplicerad så jag tror det blir nog enklare och kanske bättre med alternativ 1. Men men gör som Perman_ annars säger testa dig fram, alltid en bra grej. ![]() Redigerat av Crille99, 02 december 2004 - 19:13. Postad 03 december 2004 - 00:16 ![]() ![]() En recension av T763v2 har kommit nu (skönt att inte alla testar storebror 773 ![]() http://www.enjoythem...204/nadt763.htm (lägger även in genvägen i första inlägget i tråden...) Har förövrigt ställt min T763v2 mer välventilerat nu med gott resultat (kall reciver även efter att ha kört den relativt hårt ett bra tag ![]() Postad 03 december 2004 - 10:29 Ja, det måste jag också prova. Men måste säga att det är en himla bra funktion. Den räddade min center högtalare för några veckor sedan när jag satt och kollade på spiderman, på väldigt hög volym. När peter skrek i slutet så hörde jag hur den klippte av det höga och minimerade det till ett litet "avhugget" skrik med lite brus. Svårt att förklara men det var väldigt bra iallafall. Postad 03 december 2004 - 11:26 ![]() Postad 03 december 2004 - 12:38 ![]() Medan uppgraderings Djävulen är i en så tar jag en fråga till er "Nadproffs till ![]() När det gäller stereo ljudet från denna "NAD T763v2 Hemmabioreceiver" och stereo ljudet från en "NAD C372 Förstärkare (Ren stereo-Förstärkare)" Har någon av er lyssnat på skillnaderna? Vill inte förlora det rena stereo ljudet (kontrollen) som en riktig NAD stereoförstärkare klarar av. Postad 03 december 2004 - 15:18 ![]() Först av allt så brukar, som du ju redan känner till, stereo förstärkare låta betydligt bättre på just stereo än än reciver i samma prisklass (ja ibland en reciver som kostar upp till fem gånger så mycket...). Har själv inte hört på just c372, men kommer så småningom köpa ett c272 som har samma slutsteg som c372 (150*2 watt). Antar att du på vanlig Nad-maner kan koppla in din nuvarande c372 till T763v2 som ett slutsteg helt enkelt och på det sättet få nytta av dess kraft och välljud. T763v2s slutsteg är på 100 watt vardera, alltså lite klenare än dina nuvarande 150 watts slutsteg. Detta gör att det bör bli ett litet ner köp i stereo om du inte använder c372:an som slutsteg och driver frontarna med den. Men åker du och lyssnar på en Nad reciver så skulle det vara väldigt intressant att höra vad du tycker om skillnaderna mot din c372. Men som sagt var, en C372 kostar nästan lika mycket som en T763v2 och är byggt endast för att lyssna i 2-kanal med. Detta gör nog att den borde vara bättre på just 2-kanal rent teoretiskt och högst troligt. Tyvärr. Å andra sidan så gillar du Nads ljud borde det bästa valet av reciver vara just en Nad ! kolla sedan med någon på hifiklubben eller skriv mail till nad (www.nad.co.uk) och kolla om du kan använda din nuvarande stärkare som slutsteg om du skulle köpa en Nad reciver. Borde kunna bli lika mumma som en T763v2 med ett c272 slutsteg till ![]() Avslutningsvis kan jag säga att jag ,som kanske märkts på vad jag tidigare skrivit, är mycket nöjd med hur T763 låter i 2-kanal också. Försöker ibland sätta mig ner för att "hitta fel" men det slutar alltid med att jag sitter och lyssnar på musik istället... och det måste ju ändå det bästa betyg jag kan ge den ![]() Edit: 130*2 watt i 2-kanal (8 Ohm)får du med T763v2 (står mer i första inlägget i tråden, lite dynamisk effekt och sådant onödigt vetande...) Redigerat av Donmeta, 03 december 2004 - 18:31. Postad 03 december 2004 - 23:39 Så den borde ha möjligheter att gå som slutsteg med, vilket jag siktar på med min. =) Postad 04 december 2004 - 11:03 Är du säker på att det är 2*130 watt i 2-kanal(8ohm) Står nämligen på hifiklubbens hemsida att det är 2*210watt(8ohm) http://www.hifiklubb...ver.htm?id=5350 Postad 04 december 2004 - 11:38 Postad 04 december 2004 - 20:46 ![]() För en gång skull så läste jag igenom manualen först innan jag kopplade in den,,, trodde aldrig det skulle hända ![]() Det jag fick höra i butiken (Hi-Fi Klubben Kungsholmen) var det att jag INTE?!? kunde bi-ampa med min Vincent 331 dv.s jag kunde inte köra både stegen från V2án och Vincenten samtidigt Hans förklaring var den att när väl "låsen" som sitter på preout tas bort så slutar dom interna slutstegen att jobba?!? någon som har lust att förklara detta för mig? Men låt mig försöka förklara ljudet från T763v2 och mina Klipsch 35, och ljudet från min Yamaha 1300 till mina Klipsch 35. Underbart ljud, bättre bas stramare bas. Bättre både högt och lågt (ljudnivå) Om jag sedan kopplar in Vincenten till min Yamaha för att driva Klipscharna, så ändras det och får det att bli mycket jämnare,, men jag tycker nog att Naden nog tar hem det pg.a bättre bas karaktär och Bassmanagement.... Ska labba mera på söndagen så jag återkommer då. Men det är jämnt just nu... mycket jämnt ![]() Ps. Jo jag glömde en sak som var riktigt irriterande :/ HTR2´an är skit slö och nästan oanvändbar,, är eran så också? Jag hoppas att det är batteriernas fel för om det inte är så, så blir jag purken. Återkommer i morgon. /Thomas Postad 04 december 2004 - 20:59
Det sitter en bygel mellan "Pre out" och "Main in" på baksidan. Du kan alltså använda T763v2 som ett sexkanals slutsteg om du vill! Eller ett sjukanals försteg! Så många maskiner i en ![]() Om du bara tar bort bygeln och kör "pre out" till ditt steg så kommer alltså inte det interna slutsteget få någon signal. Men det löses av splitten!
Det är nog något fel som inte är riktigt. Om det inte fungerar med batteribyte så ta med den till butiken så får de kolla på den! Lycka till med din nya förstärkare! Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping EDIT: La till lite på förklaringen om byglarna. Redigerat av Unregisteredc7194d09, 04 december 2004 - 21:01. Postad 04 december 2004 - 22:37 ![]() Kul att du är nöjd iövrigt med ljudet, sitter och njuter av den underbara tuner delen för tillfället själv ![]() Postad 07 december 2004 - 09:17 Detta var deras svar: "Tyvärr vi bara har dåliga erfarenheter av NAD (dom går sönder stup i kvarten) har vi valt att inte sälja dem mer" Någon som har kommenterer om detta? /Thomas Postad 07 december 2004 - 14:05 När jag frågade för ett tag sedan sa de att de inte kunde få tag på NAD längre, det var något strul med deras distrubutör som inte kunde få tag på NAD. Det var svart som jag fick för ett drygt halvår sen Postad 07 december 2004 - 14:08 Svaret: " Inga märken har varit i närheten av så dålig kvalitet som NAD. Flera handlare i branschen har uppmärksammat detta. /Thomas Postad 07 december 2004 - 19:23 Om jag tillåts spekulera i den riktiga orsaken så skulle jag säga att eftersom Hi-Fi Klubben är billigast på NAD i hela världen så kan de helt enkelt inte parallellimportera och få det billigare. Det enda som man kan hitta billigare är NADC320BEE i England. (Rätta mig om jag har fel!) Anledningen är att samma handlare är återförsäljare till Cambridge så han har dumpat priset för att kunna sälja upp till Cambridge. Hi-Fi Klubben har ett speciellt förhållande till NAD då vi tidigare ägt företaget. Vi har en god kontakt till den nuvarande ägaren och vi hjälps åt att få så bra produkter som möjligt. Vi har fortfarande vissa immaterialrättigheter kring NAD om jag inte är felunderrättad och är naturligtvis som återförsäljare intresserade av att få produkter som håller en oklanderlig kvalitet. Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping Postad 08 december 2004 - 09:43 ![]() Eftersom jag nu står i inför en uppgradering, och har bestämt mig för att köra på Nad rakt igenom (förutom DVD bilden) så lägger jag fråga. Har bestämt mig för att ersätta min Yamaha1300 med Nad-763v2 och låta den ta hand om min 5.1 hemmabio, men hur gör jag nu med musiken i min hemmabio (stereo)? Som det är nu så låter jag Vincent331 tillsammans med Yamaha1300 ta hand om musiken mot frontarna i min hemmabio, men vill ju köra Nad rakt igenom så gissar på att ni där ute rekommenderar en eller 2 (NAD Effektförstärkaren C272) ? Tror också att jag köper NAD C542 CD-spelare för musiken. Vad tror ni om detta "lilla" paket? Blir det overkill med en eller 2 Nad-C272? /Thomas Postad 08 december 2004 - 10:18 ![]() Postad 08 december 2004 - 10:46 Underbar maskin ![]() Men man blev ju nyfiken på vad 1 eller 2 NAD C272 kunde göra för 763v2 i stereo musik läget, Och då menar jag inte hur högt man kan spela för det är inga problem med 763v2. Utan det jag menar är om Kontrollen och Detaljerna kommer fram på ett lika bra sätt som när jag uppgraderade min Yamaha med Vincent 331? För gör de det, ja då är jag extremt nöjd ![]() Ni som redan nu sitter med 763v2/773v2 , kan inte ni låna hem 1 eller 2 C272, för att verkligen testa detta? Jag kan inte göra detta på flera månader :/ /Thomas Postad 13 december 2004 - 09:01 när man skaffar en plasma. Postad 13 december 2004 - 13:12
Mycket bra fråga, men jag har inget bra svar att ge tyvärr. Så långt jag kunde se i min instruktions bok till T763v2 så hittade jag inte någon lip-sync funktion. Har dock hittills inte varit i behov av någon sådan men har förstått att det kan bli ett problem om man har plasma. Inte så insatt dock tyvärr. Men skriv ett mail till nad ([email protected]) så får du nog ett bättre svar och/eller uppmärksammar dem på att det finns ett intresse för en sådan funktion. De är minst sagt långsamma med att svara på mail men de svarar alltid tillslut ![]() Postad 13 december 2004 - 13:15
Nu hittade jag var jag fick det ifrån: http://207.228.230.2...fo/NAD_T763.pdf Postad 13 december 2004 - 21:49 ![]() En Nad 763v2 och en Nad C542 (cd-spelare) + två Tara kablar står just nu uppackade och installerade i bio/vardagsrummet ![]() Inga intryck från mig just nu, men jag återkommer i morgon... ska visst se på Return of the king Extended ![]() /Thomas Postad 14 december 2004 - 09:11 Spenderade måndags kvällen med att installera och provköra den till ROTK "DTS" Kan säga som sådant att ljudet/upplevelsen från min nya 763v2 i surround mot min gamla Yamaha1300 är stor, Separationen mellan högtalarna och kontrollen är större på alla kanaler , man riktigt känner sig omsluten av ljudet ![]() När jag köpte 763v2 så tyckte säljaren på Hifiklubben att jag skulle lyssna på något som inte skulle göra mig besviken. Han hade ställt upp en 763v2 + Nad Cd´n jag skulle köpa + ett par B&W CM4. I med en musik CD och vi lyssnade, efter en stund så stängde han av och bytte bygel kontakterna mellan Pre-out och Main-In (för front) till Tara Labs missing Link. Vi stängde av och bytte fram och tillbaka några gånger, och visst kunde jag höra att ljudbilden blev bättre och tydligare, vilket var väldigt kul att uppleva:) Så ett råd till alla där ute med Nad stärkare, byt ut till dessa kablar/byglar det är de värt. (I alla fall mellan Pre-out och Main-In för front högtalarna) Mera frågor någon? ![]() /Thomas Postad 14 december 2004 - 10:59 ![]() Intressant det där med missing link kabel. Springer nog och handlar mig ett par senare idag, man måste ju testa! Postad 14 december 2004 - 12:41 ![]() Måste också bara inflika en sak med detta, Om man nu tänker köra med ett slutsteg Tex. NAD C272 mot sin 763/773v2 eller C372 så är det inte nödvändigt att köpa Tara kabeln. Då måste du ju ändå ta bort bygeln. /Thomas Postad 14 december 2004 - 13:13 ![]() Postad 14 december 2004 - 13:56 ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |