Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Språkpolisen reagerar

219 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 August 2009 - 17:50

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Om vilka?

Dem som inte kan citera.

Detta grundar sig i förståelse för människor i sin omgivning.
Eller i detta fall oförståelse.

Det kan finnas flera anledningar bakom.
T.ex :

Man har i sin uppväxt inte fått lära sig och/eller skapa förståelse för andra människor.
Kan även kallas den klassiska och hatade räkmackan (Brats).

Eller den enklare förklaringen som också har som syptom i sjukdomen att allt skall vara på sin plats och i rätt ordning. Alltså Asperger (Mild form av Autism).

Eller så ser man sig själv som ett högdjur (Överlägsen) och lider av allmän vanföreställning (Psykos).

Jag stör mig ofantligt på folk som skriver "va" istället för "var".

Att skriva "vem va det" istället för "vem var det" är lika illa som att skriva "vem e det" istället för "vem är det".

Vad är din ursäkt ;)

Diagnoserad Dyslexi är min?

Vad är din? Gav dig flertalet alternativ.

Postad 31 August 2009 - 18:20

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Om det nu skulle vara någon sorts funktionsstörning som gör att vi högdjur känner oss tvungna att påpeka andras språkliga brister, då är det väl moraliskt sett värre när dyslektiker klagar på våra harmlösa anmärkningar än när vi påpekar deras stavfel och grammatiska vurpor?

;)

Postad 31 August 2009 - 18:26

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Om det nu skulle vara någon sorts funktionsstörning som gör att vi högdjur känner oss tvungna att påpeka andras språkliga brister, då är det väl moraliskt sett värre när dyslektiker klagar på våra harmlösa anmärkningar än när vi påpekar deras stavfel och grammatiska vurpor?

:P

Jo visst har du rätt rett? Men oftast är det så att man samtidigt blir idiotförklarad för alla ens åsikter/kommentarer. (man blir ledsen) eller heter det kanske jag blir ledsen? ;)

MVH
/Janne

Postad 31 August 2009 - 18:45

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

;)

Var ligger skillnaden?
Tillrättavisad som tillrättavisad.

Postad 31 August 2009 - 19:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Detta grundar sig i förståelse för människor i sin omgivning.
Eller i detta fall oförståelse.

Man har i sin uppväxt inte fått lära sig och/eller skapa förståelse för andra människor.
Kan även kallas den klassiska och hatade räkmackan (Brats).

Eller så ser man sig själv som ett högdjur (Överlägsen) och lider av allmän vanföreställning (Psykos).

Diagnoserad Dyslexi är min?

Vad är din? Gav dig flertalet alternativ.

Noterad, själv har jag ingen ursäkt då jag fakiskt inte anser mig behöva en.

Varav de du beskrev var lite väl överdrivna i många fall i mitt tycke, speciellt det där med räckmackan vilket mest var fånigt.

Du kallar alltså oss som råkar värna och kunna det skrivna och talade språket för brats, överlägsna högdjur och oförstående?

Vem är det som är fördomsfull här om jag får fråga? Ett glashus tål oftast inte att man kastar sten i det.

Visst då kan vi ju lika gärna skippa rättstavning, meningsbyggnad och hela svenska språket om vi ska ta hänsyn till alla dess sjukdomstillstånd du angav.

Det hör liksom inte till saken anser jag.

Finns det en solklar och godtagbar anledning till att nån skriver som dom gör så är det helt ok med mig. Men återigen är det inte riktigt vad jag tycker debatten handlar om. Det handlar iaf enligt mig om de som av olika anledningar inte antingen brytt sig om att lära sig eller inte orkat bry sig om att lära sig ett korrekt språkbruk.

Sen kan jag tillägga att oavsett anledning att det kan vara lika störande att se för det, men det är också en annan debatt.

Redigerat av masse70, 31 August 2009 - 19:36.

Postad 31 August 2009 - 19:48

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Noterad, själv har jag ingen ursäkt då jag fakiskt inte anser mig behöva en.

Varav de du beskrev var lite väl överdrivna i många fall i mitt tycke, speciellt det där med räckmackan vilket mest var fånigt.

Du kallar alltså oss som råkar värna och kunna det skrivna och talade språket för brats, överlägsna högdjur och oförstående?

Vem är det som är fördomsfull här om jag får fråga? Ett glashus tål oftast inte att man kastar sten i det.

Visst då kan vi ju lika gärna skippa rättstavning, meningsbyggnad och hela svenska språket om vi ska ta hänsyn till alla dess sjukdomstillstånd du angav.

Det hör liksom inte till saken anser jag.

Finns det en solklar och godtagbar anledning till att nån skriver som dom gör så är det helt ok med mig. Men återigen är det inte riktigt vad jag tycker debatten handlar om. Det handlar iaf enligt mig om de som av olika anledningar inte antingen brytt sig om att lära sig eller inte orkat bry sig om att lära sig ett korrekt språkbruk.

Sen kan jag tillägga att oavsett anledning att det kan vara lika störande att se för det, men det är också en annan debatt.

Vad är en räckmacka? ;) Vad betyder iaf? :P

Redigerat av Z-man75, 31 August 2009 - 19:54.

Postad 31 August 2009 - 19:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Vad är en räckmacka? :P

"Att glida på en räkmacka"

Få allting gratis i livet utan ansträngning.

Variant på temat "född med guldsked i mun"

Någon som har det fördelaktigt i livet mer än de flesta andra.

För övrigt är det en förbannat god macka ;)

Redigerat av masse70, 31 August 2009 - 19:51.

Postad 31 August 2009 - 19:56

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Var ligger skillnaden?
Tillrättavisad som tillrättavisad.

Låt mig illustrera med ett exempel:

Två vänner, Adam och Bertil, bråkar ofta om språkbruk.

Adam är dyslektiker. Han gör så gott han kan, men ofta blir det fel. Han blir lite ledsen när någon klagar på honom eftersom dyslexin är medfödd och han inte rår för det.

Bertil har ett tvångsbeteende att påpeka andras stavfel. Han gör det för att han får ångest av att se ett felstavat ord. Även Bertil blir ledsen när folk klagar på honom, han vill ju bara att det ska vara rätt.

Båda lider därmed av milda funktionsstörningar, men där Bertils påhopp är ett symtom är Adam bara ute efter att ge igen.

Postad 31 August 2009 - 19:56

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Nu var det ju stavat RÄCKmacka. Trodde det var en smörgås gjord på bröd och stångkorv? ;)

Postad 31 August 2009 - 20:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Låt mig illustrera med ett exempel:

Två vänner, Adam och Bertil, bråkar ofta om språkbruk.

Adam är dyslektiker. Han gör så gott han kan, men ofta blir det fel. Han blir lite ledsen när någon klagar på honom eftersom dyslexin är medfödd och han inte rår för det.

Bertil har ett tvångsbeteende att påpeka andras stavfel. Han gör det för att han får ångest av att se ett felstavat ord. Även Bertil blir ledsen när folk klagar på honom, han vill ju bara att det ska vara rätt.

Båda lider därmed av milda funktionsstörningar, men där Bertils påhopp är ett symtom är Adam bara ute efter att ge igen.

Bra sammanfattning och väldigt slående för hur det ofta ter sig.

Dock vill jag tillägga att jag har full respekt för nån som lider av tex dyslexi och likn.

Men återigen har denna debatt från min sida aldrig handlat om dom heller.

Redigerat av masse70, 31 August 2009 - 20:01.

Postad 31 August 2009 - 20:04

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Till exempel förkortas t. ex., inte tex.

Postad 31 August 2009 - 20:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nu var det ju stavat RÄCKmacka. Trodde det var en smörgås gjord på bröd och stångkorv? :)

Eller varianten RÄNKmacka? ;)

En ränksmidare är:

Synonymer för ränksmidare
konspiratör : intrigmakare, stämplare, intrigör, komplottmakare, sammansvuren, agent

Tack för ditt oerhört värdefulla tips.

Behöver jag skriva "det visste jag redan" eller ska jag ska jag försöka skriva att "jag skrev för fort"?

Välj själv.

Annars kan vi ju alltid i brist på sysselsättning anordna en tävling om vem som kan förkorta ord bäst.

Finns massor med bra fällor ;)

Redigerat av masse70, 31 August 2009 - 20:12.

Postad 31 August 2009 - 20:12

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Eller varianten RÄNKmacka? ;)

En ränksmidare är:

Synonymer för ränksmidare
konspiratör : intrigmakare, stämplare, intrigör, komplottmakare, sammansvuren, agent

Där fick du till det. Alla skriver med mer eller mindre fel, det är bara att acceptera. Men en bra hjälp är ju att kontrollera sin text med de rättstavningsprogram som faktiskt finns. Själv stör jag mig, som du kanske förstår, på alla felaktiga förkortningar som används överallt.

Postad 31 August 2009 - 20:17

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Där fick du till det. Alla skriver med mer eller mindre fel, det är bara att acceptera. Men en bra hjälp är ju att kontrollera sin text med de rättstavningsprogram som faktiskt finns. Själv stör jag mig, som du kanske förstår, på alla felaktiga förkortningar som används överallt.

Jepp även MOI skriver fel ibland, kan ni tänka er!? :P

Men iaf min huvudpunkt är ju att det är en rejäl skillnad på att skriva fel pga uppenbar "slint på tangenterna" och uppenbar och konsekvent brist på språkförståelse.

Jag stör mig aldrig på folk som jag ser generellt kan föra sig språkmässigt men där ett eller annat slarvfel uppenbarar sig ibland. Det händer alla, speciellt på ett forum.

Det jag däremot stör mig på är de som konsekvent och flagrant stavar fel så det lyser i ögonen. Dvs något som uppenbarligen inte beror på slarv eller snabba fingrar.

Förstår ni då? ;)

Postad 31 August 2009 - 20:19

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Håller med dig. Därmed avslutar jag mitt skrivande i denna tråd.

Postad 31 August 2009 - 20:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Håller med dig. Därmed avslutar jag mitt skrivande i denna tråd.

Konsensus är alltid trevligt ;)

Postad 31 August 2009 - 20:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jepp även MOI skriver fel ibland, kan ni tänka er!? :P

Men iaf min huvudpunkt är ju att det är en rejäl skillnad på att skriva fel pga uppenbar "slint på tangenterna" och uppenbar och konsekvent brist på språkförståelse.

Jag stör mig aldrig på folk som jag ser generellt kan föra sig språkmässigt men där ett eller annat slarvfel uppenbarar sig ibland. Det händer alla, speciellt på ett forum.

Det jag däremot stör mig på är de som konsekvent och flagrant stavar fel så det lyser i ögonen. Dvs något som uppenbarligen inte beror på slarv eller snabba fingrar.

Förstår ni då? ;)

Visst hur duktig man än är på att skriva så kan det bli fel, särskilt om man håller på att editera något man redan skrivit.

Men bakom dom som ständigt skriver dåligt så kan det ju finnas flera skäl tex språk-kvaliten får ge vika för snabbhet (jag) eller att man av ett eller annat skäl inte kan svenska så bra, eller har dyselexi (också jag även om den inte är så kraftig)

Postad 31 August 2009 - 20:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Visst hur duktig man än är på att skriva så kan det bli fel, särskilt om man håller på att editera något man redan skrivit.

Men bakom dom som ständigt skriver dåligt så kan det ju finnas flera skäl tex språk-kvaliten får ge vika för snabbhet (jag) eller att man av ett eller annat skäl inte kan svenska så bra, eller har dyselexi (också jag även om den inte är så kraftig)

Ja jag ser att du var tvungen att anmärka på att jag editerar mina inlägg (vilket jag ofta gör just pga av snabba fingrar). Vilket i sig heller inte har nåt alls att göra med hur bra eller dålig man är på språket. Hellre att man backar och editerar det man ev skriver fel än tvärtom enligt mig.

Sen har jag även tydligt markerat och skrivit att jag har full respekt och förståelse för de som har dyslexi och liknande tillstånd. Detta handlar enligt mig inte om dessa individer alls.

Postad 31 August 2009 - 20:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Om någon är dyslektisk märks det ofta väldigt tydligt och då är det inget att reta sig på. Det finns ett par här på forumet och då är det fullt förståeligt. I och för sig skulle jag nog personligen skriva i Word eller något program med stavningskorrigering, men vad vet jag, man kanske inte orkar efter ett tag. Däremot är det många andra som bara slarvar och skriver osammanhängande talspråk eftersom de inte orkar bry sig. Det händer att jag slarvar själv när jag har bråttom. Det är synd.

Redigerat av hassesolo, 31 August 2009 - 20:46.

Postad 31 August 2009 - 20:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Om någon är dyslektisk märks det ofta väldigt tydligt och då är det inget att reta sig på. Det finns ett par här på forumet och då är det fullt förståeligt. I och för sig skulle jag nog personligen skriva i Word eller något program med stavningskorrigering, men vad vet jag, man kanske inte orkar efter ett tag. Däremot är det många andra som bara slarvar och skriver osammanhängande talspråk eftersom de inte orkar bry sig. Det händer att jag slarvarr själv när jag har bråttom. Det är synd.

Håller med dig helt. De som har verkliga problem sticker ut rejält och inget man vill anmärka på. Däremot som ett exempel de som varken använder stor bokstav, kommatering eller punkt mellan meningar eller ens radbrytning mellan stycken blir ju bara irriterande att läsa.

En klassiker här är ju att sklja meningar och stycken åt med följande variant: "xxx xxxxxxx xxxx xxx xxxx.......xxx xxx xxxxxx xxxx xxxxxxx....... xxxx xxxxxxx xxxx....... xxxxx.xxxxxx......xxxxx" osv.

Dvs ingen stor bokstav alls, ingen normal punkt alls och heller ingen radbrytning utan bara använda ett antal punkter mellan. Klart jobbigt att läsa-

Redigerat av masse70, 31 August 2009 - 20:43.

Postad 31 August 2009 - 20:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tänk att ni lyckats skrapa ihop till 4 sidor "svensklära"

Men det är bättre att ni skriver om era behov här, än att ni gör det i övriga delen av forumet.

Maveric

Ps. bra att det finns en regel som skyddar övriga forumet ifrån er :P
3.4 Agera inte språkpolis
Kommentera inte andras sätt att skriva som till exempel felstavningar, särskrivningar eller grammatiska felaktigheter.

... och trivs man inte med det, så kan man ju börja skriva på wikipedia istället ;)

Redigerat av Unregistered1103, 31 August 2009 - 20:49.

Postad 31 August 2009 - 20:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Tänk att ni lyckats skrapa ihop till 4 sidor "svensklära"

Men det är bättre att ni skriver om era behov här, än att ni gör det i övriga delen av forumet.

Maveric

Tack för dina stora visdomsord som vanligt!

Postad 31 August 2009 - 20:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är bra att det finns en regel om att man inte får leka språkpolis i forumet eftersom det skulle vara frestande att smågnälla om det här och där. Då skulle många trådar hamna off topic. Men här i off topic passar det bra med en sådan tråd tycker jag.

Mav: Det är fascinerande att du lyckas vara nedlåtande i majoriteten av dina knappt 5000 inlägg. :)

Postad 31 August 2009 - 21:02

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Kan även förkortas t ex.
Om man nu inte orkar skriva den där punkten :)

Postad 31 August 2009 - 21:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tyckte bara att ni var så förbannat överens, att det var dax att röra om i grytan hos de "lärde"

En liten fråga, hur många av "språkpoliserna" har användning för sin mycket korrekta svenska i sitt jobb ?

Maveric

Postad 31 August 2009 - 21:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är viktigt i mitt jobb att vara tydlig. Det rör sig om liv och död bokstavligt talat. Ibland får man väga orden på guldvåg. Det är mindre viktigt att stava exakt rätt. :)

Postad 31 August 2009 - 21:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jepp även MOI skriver fel ibland, kan ni tänka er!? ;)

Förstår ni då? :)

Att skriva Mig och Dig är för män i kostym.
Det passar inte mej.

Deal with it!

Postad 31 August 2009 - 21:56

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Jag irriterar mig väldigt mycket på enkla grammatikmissar. Rent allmänt tycker jag att det är skrämmande många som har svårt för särskrivningar, punkter och kommateringar; framförallt på forum. Dyslexi kan visst vara skälet i en del av fallen, men ren lättja i skolan tror jag är betydligt vanligare, för att inte tala om jargongen på diverse chatsidor eller chatprogram.

Jag tycker att det är tråkigt att skriftspråket redan nu är på väg att omvandlas till skrivet talspråk, men det känns som att det är svårt att stoppa den utvecklingen. Lärare i skolan får ju inte göra någonting överhuvudtaget nuförtiden. Eleverna styr; vill en elev lyssna på musik via iPoden så får läraren knappt beslagta mp3-spelaren för återstoden av lektionen utan får vackert predika vid svarta tavlan (whiteboarden?) utan att eleven (eleverna) lyssnar ett skit på vad läraren försöker lära ut.

Själv har jag en bedrövlig egenhet att krångla in mig i parenteser, bisatser och annat onödigt :) .

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 31 August 2009 - 21:57.

Postad 31 August 2009 - 22:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Bättre språk.

I Internet och e-post-sammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å,ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska Språk-myndigheten, har som konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt.
De anses överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle. Redan vid årsskiftet ersätts både å och ä av a.
Vid paföljande arskifte ersatts ö med o. Vidare tas versalerna ("stora") bokstaver bort, de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang?
darigenom minskas antalet tecken rejalt. rensningenhar givit sprakmyndigheten blodad tand.
man har foreslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation.
fenomenet med en bokstav , c, som kan uttalas på tva olika satt, onskar man utnyttja till fullo genom att helt ersatta både k och smed c. ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocalljud utgar occca. det ancec cvart att ccriva camma bocctav tva ganger efter varandra.
har upctar et carcilt problem med boctaven x. det overgar till cc, men med hanvisning til ovanstande regel om dubel conconant blir det helt encelt c.
vidare ctaler sje-ljudet til becvar for manga. det ercatc i ala cina ctavningar av z. com ju anvandcvaldigt calan i vart sprak idag. licaca ercatc ala coctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj hj...) av j.
pa cama cat anvandc q mer frecvent jenom att ercata ng.

man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte horc, camt at tecna bade i och j-juden med j. de later ju anda sa lica. cyftet ar, papecar cvenckacpracmyndijg-eten, at verca for ocad forctaelce melan manjzor.

och den som tar det har pa alvar far skyla sij zalv :)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 01 September 2009 - 00:26.

Postad 31 August 2009 - 23:09

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
Hehe, snyggt Goldstar :)

Postad 01 September 2009 - 00:52

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Håller med dig helt. De som har verkliga problem sticker ut rejält och inget man vill anmärka på. Däremot som ett exempel de som varken använder stor bokstav, kommatering eller punkt mellan meningar eller ens radbrytning mellan stycken blir ju bara irriterande att läsa.

En klassiker här är ju att sklja meningar och stycken åt med följande variant: "xxx xxxxxxx xxxx xxx xxxx.......xxx xxx xxxxxx xxxx xxxxxxx....... xxxx xxxxxxx xxxx....... xxxxx.xxxxxx......xxxxx" osv.

Dvs ingen stor bokstav alls, ingen normal punkt alls och heller ingen radbrytning utan bara använda ett antal punkter mellan. Klart jobbigt att läsa-

Det går tydligen lika bra att avgränsa meningar eller satser med ",,,,", har jag märkt. Fler och fler verkar ha börjat använda 3-5 kommatecken efter varandra, varifrån har ett sådant påfund kommit?

Finns det ingen lärare i svenska som någonsin påpekat detta? I sådana fall tycker jag inte man kan skylla på dyslexi.

Stavfel kan jag ta, jag vet att många, av olika anledningar, har svårt att stava. Det är med en massa punkter eller kommatecken i rad, däremot, har jag svårt för. Resultatet blir att jag inte läser sådana inlägg alls och det tror jag inte att jag är ensam om.

Nä, skriv ett kommatecken eller en punkt. Sätt ett blanksteg efter och börja ny mening med stor bokstav. Det blir då mycket mer lättläst.

Postad 01 September 2009 - 06:47

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Jag anser mig själv skriva ganska bra svenska. Har dessvärre en förmåga att, för att få det skrivna att kännas mer varierat, använda mig av ord som tämligen, desvärre och dock. Sen att jag har fastnat i trepunktsträsket gör ju inte det hela bättre... Men även jag är en som stör mig ordentligt på "de" och "dem".
Särskrivningar är inte lika farligt, då det helt enkelt beror på okunskap. Men de som skriver "dem" i stället för "de", är de som försöker skriva fint och inte använda sig av "dom". Och så blir det sju gånger värre...

Postad 01 September 2009 - 06:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Att skriva Mig och Dig är för män i kostym.
Det passar inte mej.

Deal with it!

Att skriva Mig och Dig är fortfarande det korrekta sättet att skriva det på, kostym eller inte.

Sen vad kostym ens har med saken att göra förstår jag inte.

Att du tycker det är för kostymfolk förändrar inte det faktum att det är rätt.

Men visst passar det inte dig är du fri att skriva precis som du vill, men det är fortfarande inte rätt.

Deal with what?

Redigerat av masse70, 01 September 2009 - 08:06.

Postad 01 September 2009 - 10:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Att skriva Mig och Dig är fortfarande det korrekta sättet att skriva det på, kostym eller inte.

Sen vad kostym ens har med saken att göra förstår jag inte.

Att du tycker det är för kostymfolk förändrar inte det faktum att det är rätt.

Men visst passar det inte dig är du fri att skriva precis som du vill, men det är fortfarande inte rätt.

Deal with what?

Enligt saol så är det inte fel att skriva mej och dej utan det står att det är vardagsanvändning av ordet i tal och skrift. Dock är fortfarande mig och dig den mest korrekta varianten.

Postad 01 September 2009 - 10:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Enligt saol så är det inte fel att skriva mej och dej utan det står att det är vardagsanvändning av ordet i tal och skrift. Dock är fortfarande mig och dig den mest korrekta varianten.

Precis det jag också skrev, "korrekta" sättet.

Postad 01 September 2009 - 11:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Precis det jag också skrev, "korrekta" sättet.

Men jag vet också svensklärare som ger rätt för båda sätten att skriva och får nån rätt på svanskaprovet så varför ska man ändra på ett forum?

Postad 01 September 2009 - 14:10

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Det är nog så att de flesta lärare i svenska ger rätt för "mej" och "dej" idag. Bara att acceptera att språkbruket förändras.

widescreen: Varför läser du en så här tråd om du har så mycket emot korrekt svenska? Blir ju faktiskt lätt (nej, förlåt, inte lätt) fånigt.

Postad 01 September 2009 - 17:45

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Undrar hur många barn och ungdomar som läser böcker idag.

Jag läste grymt mycket böcker under hela tonåren och upp till kanske 22-årsåldern. Sen skaffade jag barn :D och läsandet avtog inte så lite. Jag läste väl mellan femtio och hundra böcker per år, från början mest fantasy (lättläst) men även deckare, thrillers. Det mesta var nog ganska lättsmält, men det utvecklade ändå mitt skriftspråk till en ganska korrekt svenska.

Idag lyssnar jag på talböcker på jobbet, så jag hinner nog inte med att lyssna på mer än trettio böcker per år. Därtill kommer några stackars böcker varje år till kvällen.

Postad 01 September 2009 - 18:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Senaste boken jag läste var "Aldrig fucka up" och med språkbruket i den boken så lär man sig nog inte korrekt svenska iaf :D

Postad 01 September 2009 - 18:54

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Det är viktigt i mitt jobb att vara tydlig. Det rör sig om liv och död bokstavligt talat. Ibland får man väga orden på guldvåg. Det är mindre viktigt att stava exakt rätt. :unsure:

JAHa DU j0bBaR pÅ Ica mENaR Du? :D

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 01 September 2009 - 18:55.

Postad 01 September 2009 - 19:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Det är viktigt i mitt jobb att vara tydlig. Det rör sig om liv och död bokstavligt talat. Ibland får man väga orden på guldvåg. Det är mindre viktigt att stava exakt rätt. :D

Samma här, som VVS-montör :unsure:

ÄÄ bara man ser var det står så är det lungt!

Postad 01 September 2009 - 19:11

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
För mig räcker det att ett enda ord är felstavat eller särskrivet eller liknande i t ex en annons så blir jag skeptisk till om det verkligen är ett riktigt budskap eller bluff.

Postad 01 September 2009 - 19:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Själv är jag väl helt okej på rättstavning och meningsuppbyggnad, är nog sämre på det framför datorn än vad jag är när jag skriver för hand. Det var inte mer än 3-4år sedan jag lärde mig skriva hyfsat snabbt vid burken och ibland blir det fel och fingrarna gör inte som jag vill :D .

Har inte så stora problem med att andra stavar fel, däremot kan det blir störande när det blir svårläst.
Har te.x en vän som skriver förfärligt på msn, konstiga förkortingar av ord, inga punkter och allmänt oläsligt. Det tog en 3-4 meddelanden bara till att komma fram till vad han menade och det orkar jag fan inte. Jag sa till honom att, antingen börjar du skriva ordentligt eller så behöver du inte skicka meddelanden till mig. Tyckte faktiskt det var lite respektlöst gjort av honom, han kan skriva fint om han vill.

Sen fick jag faktiskt ett mail här på minhembio av någon medlem, han ville ha hjälp med någon produkt som jag hade i mitt galleri. Det var det värsta mailet jag någonsin fått, kändes som det var skrivet på 20sek. Bara små bokstäver, inga punkter, en stor blaffa med text bara och jag förstod nästan ingenting.

Jag mailade tillbaka, att vill du ha hjälp får du nog vara tydligare. Tycker det är respektlöst att tro att jag skall lägga min tid på att rätta hans mail för att förstå vad det står och sedan hjäpa honom. Vill man ha hjälp får ¨man väll anstränga sig lite i alla fall tycker jag! :unsure:

Blev ganska långt det här, var inte tanken från början :blink: .
Här på minhembio stör jag mig inte så mycket, tror jag klagat en gång bara. Var en trådrubrik i stilen " Vilken är den bästaste filmen" eller nåt ;)

/Gen

För mig räcker det att ett enda ord är felstavat eller särskrivet eller liknande i t ex en annons så blir jag skeptisk till om det verkligen är ett riktigt budskap eller bluff.

Det håller jag med om, ser otroligt oproffsigt ut med felstavning i tidningar, böcker, på reklamskyltar och dylikt.

Redigerat av genstruktur, 01 September 2009 - 19:27.

Postad 01 September 2009 - 20:25

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Helt vansinnigt många som särskriver på det här forumet. Nu kanske det inte är så många av de personerna som går in i den här tråden självmant, men vi får väl se... förhoppningsvis några som lär sig någonting av det här i alla fall

Exempel på särskrivning hämtade från rubrikerna i en forumdel och så lite annat smått och gott

Blu Ray spelaren från Oppo
- Blurayspelaren från Oppo
utan moms/tull-krångel
- utan moms-/tullkrångel
Allt om Pioneer Blu-ray spelare
- Allt om Pioneers Blurayspelare
Pioneers Nya BD Lineup.
- Pioneers nya BD-lineup
Blur Ray film börjar hacka...
- Blurayfilm börjar hacka...
Ny Blu-ray-spelare från LG med Youtube-klient
- Bort med alla bindestreck! Ev. kan man ha kvar bindestrecket i sista ordet.
Visa upp er Blu-ray samling
- ... Bluraysamling alternativt Bluray-samling
Blu-ray-filmer
- som sagt, Blurayfilmer

kollat in Adult fliken
- En sak, en flik! Adult-fliken Varför satte jag ett bindstreck? Jo, för att det är ord på två olika språk kombinerade
Transporter trilogin.
- Transporter-trilogin Här vet jag inte riktigt varför jag valde ett bindestreck. Tydlighetsaspekten kanske? :D
Sagan om Ringen trilogin
- Sagan om ringen-trilogin
FOX/MGM titlar
- FOX/MGM-titlar
Noble release
- Noblerelease alt. Noble-release
andra hands tradera säljare
- hmm, den här blir lite knepig iom Tradera
men det måste bli andrahandsTraderasäljare - det är en säljare, ett fenomen. Ev. skulle man kunna smyga in ett bindestreck i mitten men jag är _mkt_ skeptisk till det. Man kan annars göra om hela ordet till andrahandssäljare på Tradera. Stor eller liten bokstav på Tradera, valfritt i min mening.

Mainstream konsumenten
- Mainstreamkonsumenten. Inget bindestreck här inte, ordet mainstream är vanligt förekommande i svenskan
Samsung TV
- Samsung-TV det är en kombination av ett vanligt ord (företagsnamn) och en förkortning. Följer två exempel
Mercedes bil
- Nej, det är högst otroligt att man pratar om flickan Mercedes bil, utan om en Mercedesbil
BMW bil
- BMW-bil här har vi ett bindestreck eftersom det ena ordet är en förkortning (Bayerska motorverken)

finns ingen anledning att skriva med Bluray med bindestreck bara för att det råkar vara rekommendationen för hur det skrivs på engelska. Vi befinner oss i Sverige och skriver på svenska! Svenskan innehåller otroligt mycket från både tyska och engelska, men orden har försvenskats. Skriv det som ett enda ord!

Redigerat av Unregistered951e827d, 01 September 2009 - 20:29.

Postad 01 September 2009 - 21:19

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

finns ingen anledning att skriva med Bluray med bindestreck bara för att det råkar vara rekommendationen för hur det skrivs på engelska. Vi befinner oss i Sverige och skriver på svenska! Svenskan innehåller otroligt mycket från både tyska och engelska, men orden har försvenskats. Skriv det som ett enda ord!

Så här säger språkrådet:
När man skriver om det som ett varumärke gäller stor bokstav: Blu-ray. När man fokuserar på det som standard eller teknik, vilket är normalfallet, bör det vara liten bokstav: blu-ray. Det blir allt vanligare att det också skrivs dels utan bindestreck (bluray), dels med stavningen blue (som blu förstås står för).

Postad 02 September 2009 - 13:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jag håller med förutom om Blu-ray. Det är ett varumärke och det skall ha bindestreck. Om du vill försvenska det får du väl skriva blåstråle, men det kan vara förvirrande då även HD DVD använder blålaser.

Redigerat av hassesolo, 02 September 2009 - 14:00.

Postad 02 September 2009 - 14:57

mstrand
  • mstrand
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Kul tråd! Jag är medveten om att jag själv stavar som en kratta på forumet. Gör mig inte så mycket hur folk stavar, så länge man förstår vad de vill ha fram.

Något som därimot retar mig är alla som tycker det är tufft med engeska ord. Är inte detta ett svenskt forum? Kan vi inte hålla oss till Sv?

Värst tycker jag dock 55 - 60-åriga män är som föröker var tuffa på jobbet. Vilken 60-åring kom på mitt hat ord nr1: Kick-out?

Postad 02 September 2009 - 15:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Något som därimot retar mig är alla som tycker det är tufft med engeska ord. Är inte detta ett svenskt forum? Kan vi inte hålla oss till Sv?

Wtf! :)

Postad 02 September 2009 - 15:22

mstrand
  • mstrand
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Typ "my 5-cents" osv

Postad 02 September 2009 - 16:18

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Senaste boken jag läste var "Aldrig fucka up" och med språkbruket i den boken så lär man sig nog inte korrekt svenska iaf :)

Detta blir ju en vardag för oss som använder, eller har användt denna typ av svenska.
Man komunicerar med vänner via Msn eller Sms och suddar bitvis bort dom ursprungliga orden även i skrift.
Dom ersätts med en typ av slang som är olika från "klick" till "klick".

Den kriminella slangen är väl kanske inte så välkänd på forum som dessa då det aldrig finns anledning att skriva ut den i någon av trådarna som skapas här.

Den vidareutvecklas från år till år, men vissa utryck är samma oavsett generation. Kan vara tänkvärt att inte påpeka deras ordval då det kan få konsekvenser ;)

Typ "my 5-cents" osv

Se ovan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.