![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 07 september 2005 - 16:19
Postad 07 september 2005 - 20:43
Återupplivar denna tråd för en fråga till er som har en Topfield satellitbox. Är det någon som har provat att stoppa i en Dragon Cam och ta emot Viasat efter övergången?
På specen för TF5500 står nämligen: "2 Common Interface for CONAX, CRYPTOWORKS, IRDETO, NAGRAVISION, SECA & VIACCESS". Så det ser ju ut som att den inte skulle klara en NDS/Videoguardmodul...
kanske det beror på att det finns inga officiella NDS-moduler (alltså, ang att de inte skriver att det funkar med nds)
(dragon cam är ju inget offiellt, så varför skulle det inte funka)
Postad 04 oktober 2005 - 06:43
Funkar den CA-modul som boxer har på sin sida (http://www.boxer.se/?page=1031, den övre, har en sådan) i en Topfieldbox (5800pvrt) köpt från tyskland eller england ?
Mycket tacksam för snabbt svar ?
Postad 04 oktober 2005 - 13:01
Hej alla,
Funkar den CA-modul som boxer har på sin sida (http://www.boxer.se/?page=1031, den övre, har en sådan) i en Topfieldbox (5800pvrt) köpt från tyskland eller england ?
Mycket tacksam för snabbt svar ?
...japp, det funkar. Har själv en sådan i min topfield 5000pvrt. Jag antar att det är en sådan du menar. Någon 5800 känner jag inte till. Ny modell?
TOMAS
Postad 04 oktober 2005 - 13:07
//Mattias
Postad 04 oktober 2005 - 13:19
Tjena... fick hem min 5000PVRt idag... men har ett litet problem... det kommer inget ljud ur tv:n och när jag kopplade vanliga rca kablar till stereon från audio ut så funkade ljudet... men det måste juh finnas nåt sätt att få ljudet genom tv:n lite segt att ha stereon igång varje gång man slö glor på tv... hehe...
//Mattias
Om du ansluter via SCART till TV:n så borde du få ljud. Nu kör jag optiskt och S-Video via min AV-receiver (SCART borde förbjudas!) så jag minns inte om det finns en inställning för ljud ut via SCART i Toppyns menyer. Däremot måste du ställa in om du vill ha analogt eller digitalt ljud ut. SCART har analogt ljud så du behöver ställa in det.
Men om du fick ut ljud via RCA-anslutningarna har du ju analogt inställt, så...
/P-O
Postad 04 oktober 2005 - 13:24
Tjena... fick hem min 5000PVRt idag... men har ett litet problem... det kommer inget ljud ur tv:n och när jag kopplade vanliga rca kablar till stereon från audio ut så funkade ljudet... men det måste juh finnas nåt sätt att få ljudet genom tv:n lite segt att ha stereon igång varje gång man slö glor på tv... hehe...
//Mattias
Om du ansluter via SCART till TV:n så borde du få ljud. Nu kör jag optiskt och S-Video via min AV-receiver (SCART borde förbjudas!) så jag minns inte om det finns en inställning för ljud ut via SCART i Toppyns menyer. Däremot måste du ställa in om du vill ha analogt eller digitalt ljud ut. SCART har analogt ljud så du behöver ställa in det.
/P-O
Joo men jag hittar inte ens nån ljud meny förutom där man ställer stereo/mono :-\ verkar skumt... blir galen på detta.... :-\
Postad 04 oktober 2005 - 13:30
//Mattias
/P-O
Joo men jag hittar inte ens nån ljud meny förutom där man ställer stereo/mono :-\ verkar skumt... blir galen på detta.... :-\
Har du uppdaterat till senaste formware-versionen? Inte för att jag tror att det är det, men... Jag ska kolla när jag kommer hem i menyerna och se vad jag hittar.
Mitt stalltips är att du har antagligen en SCART-kabel som inte innehåller alla signaler. Det enda som möjligen är värre än SCART är en billig SCART...
Vad har du för TV? Får du ljud från en annan apparat (t ex en videobandare) om du ansluter med samma kabel?
/P-O
Postad 04 oktober 2005 - 13:42
//Mattias
/P-O
Har du uppdaterat till senaste formware-versionen? Inte för att jag tror att det är det, men... Jag ska kolla när jag kommer hem i menyerna och se vad jag hittar.
Mitt stalltips är att du har antagligen en SCART-kabel som inte innehåller alla signaler. Det enda som möjligen är värre än SCART är en billig SCART...
Vad har du för TV? Får du ljud från en annan apparat (t ex en videobandare) om du ansluter med samma kabel?
/P-O
Hittade felet... hehe... var scartkabeln... som satt en millimeter snett typ... så tryckte till den lite då började tv:n spela högt som ********... :-P Tack för hjälpen...
//Mattias
Postad 07 oktober 2005 - 07:48
Valet stor mellan Topfield TF5800 PVR, Dilog Dilog DT-550
och Sagem ITD 6280.
Den som känns mest avgörande för egen del är hur smidigt man kan föra
över inspelat material till pc för att sedan lagra på dvd.
Topfielden verkar som om det funkar hyggligt enl. denna tråden.
Dilogen är väl egentligen ingen som lyckats fullt ut ännu.
Sagem ingen som hunnit testa kanske ?
Hursomhelst så hittade jag denna sidan för Topfield. Kanske kan vara av intresse för någon.
http://www.topfield.cc/index-e.html
Postad 08 oktober 2005 - 17:47
Kan meddela att jag även besökte digitalboxen (irl) som säljer b.la. Topfield.
Känns inte som jag skulle vilja göra några affärer där.... btw "omg. leverans" betyder att det kommer in om några dagar....
Postad 08 oktober 2005 - 18:24
.... blev en Dilog 550 från Siba.
Kan meddela att jag även besökte digitalboxen (irl) som säljer b.la. Topfield.
Känns inte som jag skulle vilja göra några affärer där.... btw "omg. leverans" betyder att det kommer in om några dagar....
Tack för uppdateringen. Hur är det med Dilogen, går det att få ut filer till datorn från den eller kom du fram till att det inte var viktigt?
Redigerat av morberg, 08 oktober 2005 - 18:25.
Postad 08 oktober 2005 - 22:15
så läste jag på neptunsat att en kille fått dragoncam att funka bra med topfield 5500pvr - och därmed NDS, och viasat samt canal digital i samma box
Postad 08 oktober 2005 - 22:19
Postad 09 oktober 2005 - 08:48
Postad 13 oktober 2005 - 15:40

Hittade denna ZX Spectrum att det finns en Spectrum emulator för Topfield 4000PVR, är det någon som vet om den fungerar till T5510PVR?
Postad 18 oktober 2005 - 07:07
Är ju inte alla i familjen som tycker det är så bra utan svensk textning ...
Postad 19 oktober 2005 - 19:13
Någon som vet hur det är med 5000PVRt , följer textningen med på inspelningarna med den ? Det verkar ju vara rätt vanligt att det inte fungerar som det ska på alla boxar ...
Är ju inte alla i familjen som tycker det är så bra utan svensk textning ...
Efter några veckors användning har jag aldrig märkt nåra problem, däremot verkar ju t ex Discovery ha problem med utsändningen av text, där blir det ganska ofta synkproblem men det är både live och inspelat så det beror knappast på boxen.
Textningen verkar oftast vara "hårdkodad" i videomaterialet och då blir det ju aldrig strul med inspelningen. Tydligen finns det också "lös" textning som ligger i dataströmmen (och som man då borde kunna slå på och av och byta språk på, ungefär som på DVD) men detta har jag aldrig sett i Boxersystemet. Finns säker andra kunniga forumläsare som kan förklara detta bättre...
Postad 22 oktober 2005 - 15:00
Jag har en TOPFIELD TF4000 PVR CoCI digital satelit mottagare med 40?? Gb HDD.Vet någon att det är en speciell HDD eller en vanlig PC-hårddisk?Går att byta mot en större och hur?för att min kan spela in max 2 timmar bara.Jag ville göra en software upgradering också på mottagaren men på TOPFIELD hemsidan jag hittade massor av upgr.Jar är nybörjare och ingen aning vilken som är viktigt och hur kan man ladda ner, genom PC eller genom ASTRA.Vad är skilnad mellan de?
Mottagaren visar idag följande info:
System ID: 10206
Loader version: c3.06
Device version: v4.3.54
Application version: TF – JCPC 4.57.52
Last update: 2002.10.07
Var hittar jag en beskrivning om processen steg för steg hur gör jag.
MVH. pkovaks
Postad 05 november 2005 - 16:12
Postad 05 november 2005 - 16:16
Postad 05 november 2005 - 16:18
Postad 06 november 2005 - 15:09

Men det är ett antal saker som jag funderar på innan jag gör slag i saken, och jag har inte hittat några riktigt klara svar på dem varken här på forumet eller andra ställen jag letat på. Jag vill inte få lika många överaskningar som när jag köpte min Force-box

1) Fungerar Text-TV utan problem med de Svenska kanalerna? (Särskillt på boxar köpta i Tyskland)
2) Fungerar "hörselskadetextningen" på SVTs kanaler (S199/299/791/792) utan problem?
3) Fungerar textning på t.ex. Discovery även på inspelade program?
4) Spelar den in 5.1 ljudet?
5) Fungerar Boxers EPG utan problem nu när de lägger ut fler än två program i taget?
6) Sparas den utökade EPG-programinformationen för inspelade program?
7) Kan man välja menyer på Svenska? (Särskillt på boxar köpta i Tyskland)
8) Den Viaccess modul Borschel säljer, fungerar den utan problem med Boxerkort? Är det exakt den version Boxer listar som godkänd på sin sida?
9) Är det någon skillnad förutom hårddiskkapaciteten på TF5000PVRt boxar med olika stor disk (80-300GB)?
10) Har någon provat att byta till en större disk? Fungerar vilken IDE-disk som helst?
/David
Postad 06 november 2005 - 20:29
Jag funderar starkt på att köpa en TF5000PVRt från Borschel Electronic i Tyskland. Det verkar ju vara flera andra som gjort det med framgång här
Men det är ett antal saker som jag funderar på innan jag gör slag i saken, och jag har inte hittat några riktigt klara svar på dem varken här på forumet eller andra ställen jag letat på. Jag vill inte få lika många överaskningar som när jag köpte min Force-box![]()
1) Fungerar Text-TV utan problem med de Svenska kanalerna? (Särskillt på boxar köpta i Tyskland)
Nej, inte på SVT:s text. Vissa rubriksidor mm faller bort. Index s100 funkar. 101-105 funkar ej. Ej heller 300. Alla innehållssidor 302> och 106> funkar dock. Text på Tv3, TV4 Kanal 5 mfl verkar funka, med reservation då jag sällan använder dessa.
2) Fungerar "hörselskadetextningen" på SVTs kanaler (S199/299/791/792) utan problem?
Vet ej! När används denna textning? Vilka kanaler och program?
3) Fungerar textning på t.ex. Discovery även på inspelade program?
Ja, den följer med och man kan vid uppspelning välja visning.
4) Spelar den in 5.1 ljudet? Ja!
5) Fungerar Boxers EPG utan problem nu när de lägger ut fler än två program i taget?
Ja, med reservation för att det är tester från Boxers sida. Släpps ju enligt uppgift officiellt första kvartalet 2006. Tills dess rekommenderar jag manuell programmering av inspelning.
6) Sparas den utökade EPG-programinformationen för inspelade program?
Ja, med samma reservation som på fråga 5.
7) Kan man välja menyer på Svenska? (Särskillt på boxar köpta i Tyskland) Ja!
8) Den Viaccess modul Borschel säljer, fungerar den utan problem med Boxerkort? Är det exakt den version Boxer listar som godkänd på sin sida?
Ja! (köpt samma)
9) Är det någon skillnad förutom hårddiskkapaciteten på TF5000PVRt boxar med olika stor disk (80-300GB)?
Vet ej, men det är det knappast. Har själv den med 250 Gb.
10) Har någon provat att byta till en större disk? Fungerar vilken IDE-disk som helst?
Vet ej!
/David
Har köpt min från samma firma. Tog ca halvannan vecka, så bli inte nervös om det dröjer några dar...
Min har funkat klockrent, förutom SVT:s text och att någon inprogrammerad inspelning ballat ur.
Men det sistnämnda berodde troligen på de EPG tester som görs. Gjorde nämligen programmeringen via EPGn. Jag har haft ett antal mottagare genom åren (mest sat) men även provat några markboxar. Topfielden är den klar bästa jag stött på. Gillar den skarpt. Nackdelen är väl att den inte säljs "officiellt" i Sverige och därför inte blivit godkänd av Boxer. Men det är knappast något problem nu när man övergivit Open-TV EPGn, och istället satsar på en box-oberoende EPG med start första kvartalet 2006. Plus att det är via Viaccess CI modul.
Det allra bästa med Topfield är dock att man kan "styla" den med egna sk TAP:s.
Det finns ett "hav" av dessa som snälla själar delar med sig av. Det mesta freeware,
men en del Share eller mot donation.
Jag kan rekommendera "Improbox" se http://improbox.gerti.de/index_en.html
Har själv denna (v 2.0 just nu) Har gjort egna kanal-loggos du kan få av mig om du vill.
Här ett antal länkar med Topfield relaterad info, forum, nedladdningar mm. Håll till godo!
Ta ledigt några dar och läs på!!!!

MVH TOMAS
http://www.topfield.cc/index-e.html (börja här!!!!)
http://board.topfield.de/
http://tapworld.eu.tt/
http://www.topfield-...om.au/index.asp
Australien har marksänt digitalt där det mesta är kodat precis som här hemma. Obs att dom har en egen officiell mjukvaruversion. De TAP:s från downunder jag provat har funkat.
Postad 06 november 2005 - 22:38
Skumt det där med text-tv:n dock... Är det samma problem vare sig du läser via Topfieldens Text funktion eller om du läser texten via TV:ns egen Text-dekoder (för TF5000 läger väl ut textinformationen i videosignalen til TV:n?!)?
"Hörselskadetexten" finns med på väldigt många av SVT:s egenproducerade program som inte är direktsända. Det brukar stå i TV-tidningarnas tablåer vid dessa program; "Text-TV". Bara för att ta några: Dobbidoo, TV-Huset, Lite som du. Och 4:an kör det på en del av sina program som Äntligen hemma m.fl. Inte för att jag har problem med hörseln, men brukar ofta slå på textningen när man tittar då ungarna håller på att somna och man vill hålla ner volymen. Force lyckades trolla bort den här funktionen i sin senaste "uppgradering"

Ang. fråga 6; jag var kanske lite luddig - Det jag menade är EPG info utöver programmets namn, typ den text som brukar stå vid programmen i TV-tidningen. Min Force-box sparar denna tillsammans med inspelningen vilket är en väldigt trevlig feature IMHO.
Jag får väl börja plöja igenom de andra länkarna, verkar finnas mycket spännande där!

Men när det gäller det som är unikt Boxer/Sverige, så misstänker jag att det här forumet fortfarande är ett av de bättre

Överlag verkar det ju vara en mkt trevlig box. Sedan är ju frågan om man ska vara nervös för om Boxer får för sig att låsa ute icke-Boxer-godkända boxar framöver? Men det får man väl hoppas att de inte gör...
Postad 07 november 2005 - 01:21
Tack för det uttömmande svaret Superfan!
Skumt det där med text-tv:n dock... Är det samma problem vare sig du läser via Topfieldens Text funktion eller om du läser texten via TV:ns egen Text-dekoder (för TF5000 läger väl ut textinformationen i videosignalen til TV:n?!)?
Nej, på min TV:s egen Text-tv funkar allt. Det är på Toppyn det saknas sidor.![]()
"Hörselskadetexten" finns med på väldigt många av SVT:s egenproducerade program som inte är direktsända. Det brukar stå i TV-tidningarnas tablåer vid dessa program; "Text-TV". Bara för att ta några: Dobbidoo, TV-Huset, Lite som du. Och 4:an kör det på en del av sina program som Äntligen hemma m.fl. Inte för att jag har problem med hörseln, men brukar ofta slå på textningen när man tittar då ungarna håller på att somna och man vill hålla ner volymen. Force lyckades trolla bort den här funktionen i sin senaste "uppgradering"![]()
OK, skall försöka komma ihåg att kolla detta vid tillfälle....![]()
Ang. fråga 6; jag var kanske lite luddig - Det jag menade är EPG info utöver programmets namn, typ den text som brukar stå vid programmen i TV-tidningen. Min Force-box sparar denna tillsammans med inspelningen vilket är en väldigt trevlig feature IMHO.
Ja, all EPG info som fanns tillgänglig vid inspelningstillfället "följer med"![]()
Jag får väl börja plöja igenom de andra länkarna, verkar finnas mycket spännande där!![]()
Men när det gäller det som är unikt Boxer/Sverige, så misstänker jag att det här forumet fortfarande är ett av de bättre![]()
Överlag verkar det ju vara en mkt trevlig box. Sedan är ju frågan om man ska vara nervös för om Boxer får för sig att låsa ute icke-Boxer-godkända boxar framöver? Men det får man väl hoppas att de inte gör...
Det hade man kunnat göra om man hårdnackat hållit kvar vid godkända boxar med inbyggd Viaccess och Open-TV. Men i och med att nu övergivit det, satsar på ny EPG och godkänner boxar och framförallt nya TV modeller med inbyggd digitaltuner med plats för sin godkända CA modul Viaccess, så kommer ALLT som hanterar denna modul att fungera. Men som sagt, Boxer är inte intresserade av att "låsa ute nån" tvärtom, dom har insett att dom har världens chans att köra om CD och Viasat i 180, när dessa inte kan överbrygga sina kanaler (TV3-ZTV resp Kanal5 mm)
Boxer har snart 1 milj abbonenter, och att då plötsligt byta godkänd CA modul för kanske 100.000 abbonenter (10% lågt räknat, fler lär det bli se http://www.boxer.se/?page=35 ser jag som en fullständig utopi. Det vore ett självmål utan dess like. Sen kan man ju tycka en del om att dom är ensamma på marksänt digitalt. PTS (post och telestyrelsen) har ju aviserat att det bör bli ändring på detta och att Boxer ska kunna få konkurrens. Den som lever får se....
![]()
Redigerat av superfan, 07 november 2005 - 01:31.
Postad 07 november 2005 - 08:08
- Kan själv varmt rekommendera denna box efter ca två månaders användning. Köpte också från Borschel (samma som elektronikwelt.de). Absolut bästa jag provat hittills.
- Deras Viaccessmodul var ju dessutom väldigt billig, jag betalade bara EUR49.
- Boxarna är helt identiska förutom hårddiskstorleken. Det går att byta själv. Kan dock vara bättre att beställa inkl disk eftersom det är obetydligt dyrare. Själv köpte jag med 300GB och jag hade inte tjänat på att sätta in den själv. Generellt är det ju viktigt att disken inte drar för mycket ström och att den är tyst. Borschel bör ju ha koll på detta...
- EPG-funktionen fungerar förvånansvärt bra, trots att Boxer inte "officiellt" stöder denna funktion. Oftast kan man se ca ett dygn framåt och det är extremt enkelt att programmera timern på detta sätt. Problemet är att Boxer själva inte vet när eller om EPGn utökas till ordinarie drift och utökas tidsmässigt till 10 dagar (som man vill)...
- Boxer kommer aldrig att låsa ute någon box. Tvärtom har fler och fler begripit att Boxergodkännandet bara är trams. Nu börjar ju t o m tillverkarna öppet kritisera detta godkännande (Sony m fl). Det som kommer att hända är att Boxer mer och mer lämnar sina knepiga speciallösningar (t ex Boxerguiden) och anpassar sig till den europeiska standard som finnns. Personligen gissar jag att Boxergodkännandet försvinner officiellt inom ett år...
Postad 07 november 2005 - 20:53

Jag lutar nog åt att ta 80GB varianten, den är lusentappen billigare än 120GB hos Borschel. Så den verkar mest prisvärd. Vi har klarat oss ganska bra med 80GB i Force-lådan förut, och där har det ju inte gått att flytta filerna till PC:n annat än analogt via TV kortet. Och om jag framöver tycker det börjar bli trångt trots allt, så har man ju ialla fall möjligheten att byta disk i Topfield, det gick inte i Force (provade faktisk, men det funkade icke!).
Postad 08 november 2005 - 18:44
Har dock några funderingar:
1) Ni som har köpt från Borschel, vad gör ni om boxen måste reklameras? Måste man vända sig till Borschel då eller har Topfield någon representant i Sverige som man kan vända sig till?
2) Antagligen en dum fråga men... om man skaffar en PVRt och sen så småningom vill byta plattform till satellit, finns det då någon chans att få boxen ombyggd för det ändamålet?
3) Eftersom Borschels Viaccessmodul tydligen funkar till Boxer; vad är det då för skillnad på en Boxermodul (alltså en av Boxer godkänd Viaccessmodul) och en icke godkänd Viaccessmodul? Neptunsat säljer tex två olika, dock för samma pris. Hos en del handlare skiljer det flera hundra spänn mellan godkänd och icke godkänd modul..
Postad 09 november 2005 - 20:46
Jag är också sugen på att beställa en 5000PVRt från Tyskland. Priset där är ju mycket förmånligt...
Har dock några funderingar:
1) Ni som har köpt från Borschel, vad gör ni om boxen måste reklameras? Måste man vända sig till Borschel då eller har Topfield någon representant i Sverige som man kan vända sig till?
Du vänder dig till Borschel. Du har samma köptrygghet som vid köp i Sverige. Kunskaper i Tyska och engelska underlättar ju dock. Bra hemsida med info i ärendet: http://www.konsumenteuropa.se/
2) Antagligen en dum fråga men... om man skaffar en PVRt och sen så småningom vill byta plattform till satellit, finns det då någon chans att få boxen ombyggd för det ändamålet?
Nej
3) Eftersom Borschels Viaccessmodul tydligen funkar till Boxer; vad är det då för skillnad på en Boxermodul (alltså en av Boxer godkänd Viaccessmodul) och en icke godkänd Viaccessmodul? Neptunsat säljer tex två olika, dock för samma pris. Hos en del handlare skiljer det flera hundra spänn mellan godkänd och icke godkänd modul..
Den som jag jag köpte från Borshel är den godkända Boxervarianten.
För övrigt har ju Neptunsat bra priser både på moduler och Topfielden med 160Gb,
om du känner dig osäker på köp från Tyskland. Jag har handlat av dom och det har varit pålitligt.
Ang modul, har du nån gammal sådan som kanske stödjer Viaccess, kan du ju prova den först. Jag har testat en gammal Magic Module 1.04 med penta 1.11, och den funkade utmärkt....
Postad 10 november 2005 - 00:02

Ja om Neptuns Topfield med 160GB hade inkluderat modul så hade jag nog slagit till där men nu tycker jag det är lite för saftigt...
Postad 10 november 2005 - 20:49

Hur är det på 5000PVRt egentligen?
Postad 11 november 2005 - 11:44
Har fortfarande stora problem med hängningar trots att jag uppdatrat min Topfield PVR5500 och kopplat in bägge tuners. Det händer ofta när jag spelar in på 5 an eller kanal 24 att bilden hänger sig efter 9 - 10 minuter. Börjar tröttna på Topfield. Finns det ngn annan bättre mottagare med hårddisk och dubbla tuners???????+

Leif
Postad 15 november 2005 - 13:03
Fråga till er som har Topfielden.
Det står att den har USB? Kan det möjligen vara USB2.0 och med möjlighet att tanka ner filmer på datorn och sedan bränna DVD'er ?

Postad 15 november 2005 - 13:21
HejHej
Fråga till er som har Topfielden.
Det står att den har USB? Kan det möjligen vara USB2.0 och med möjlighet att tanka ner filmer på datorn och sedan bränna DVD'er ?
Min pvr5500 har USB 2.0
Postad 15 november 2005 - 13:39

Kanske får vänta tills det kommer fler med dubbla tuners.
Sen är det väl HD-TV stöd som blir nästa grej, men det kanske går att fixa med mjukvaru uppdatering.
Postad 15 november 2005 - 15:32
Missförstå mig rätt. Den är bra förutom just hängningarna och där verkar det vara som så att det bara är jag som har det problemet. Händer kanske 3 - 4 gånger i månaden. annars är den bra. Lätt att kopiera från ena tunern till den andra. Kan spela in upp till 2 program samtidigt samtdigt som jag tittar på ett tredje osv.Men såg just att du inte verkade speciellt nöjd med den.
![]()
Kanske får vänta tills det kommer fler med dubbla tuners.
Sen är det väl HD-TV stöd som blir nästa grej, men det kanske går att fixa med mjukvaru uppdatering.
Postad 16 november 2005 - 23:39
Postad 17 november 2005 - 09:12
Någon som funderat på en TOPFIELD TF5800PVR? Handlat från Pulsat i UK?
Är också inne på denna om någon vill skicka till Sverige. Skickar Pulsat till Sverige ?
Postad 17 november 2005 - 10:28
Postad 17 november 2005 - 12:51
Jag har en Topfield 5500 som jag använder med Canal Digital familjepaket. Jag har också problem med hängningar några gånger i månaden. Jag har då stoppat in programkortet i Canal Digitals combobox och uppdatering av kortet har skett. När jag sen stoppar in kortet i Toppyn igen så fungerar allt som vanlig. men visst är det väl meningen att kortet ska kunna sitta kvar i Toppyn och uppdateras i den utan att man ska behöva sköta uppdateringen i comboboxen?
Hmm, intressant att andra också verkar ha problem med uppdateringen av programkorten. Själv har jag en TF5100PVRc till ComHem och i den så uppdateras heller inte programkortet automatiskt, utan jag måste sätta in kortet i min gamla sagem mottagare för att uppdatera. ComHem kodar dock bara om 1 ggr/månad så det är ju inget större problem.
Till cortezz:
Kör du via en Conax CAM, eller har TF5500 inbyggd Conax?
Min TF5100PVRc har inbyggd conax så uppdateringsproblemen borde ju kunna lösas genom en firmware uppdatering (dock så kör jag på den senast släppta till min box)
Postad 17 november 2005 - 14:19
Någon som funderat på en TOPFIELD TF5800PVR? Handlat från Pulsat i UK?
Verkar så:
Klipp från deras sida (www.pulsat.co.uk)
DELIVERY CHARGES:
UK Mainland
Small Packet Orders Under £50.00 £3.50
Small Packet Orders Over £50.00 £5.45
Large Item (e.g. Receivers) £11.50
UK Offshore
Small Packet Orders Under £50.00 £3.50
Small Packet Orders Over £50.00 £5.45
Large Item £15.00
Europe
Small Packet £7.90
Large Item * £19.50
USA/Australia
Small Packet by Mail £7.90
Small Packet by UPS £29.00
Large Item £35.00
International
Small Packet by Post £11.50
Small Packet by UPS £35.00
Large Item POA
* Please note certain locations may incur a surcharge of up to £6.00
Postad 17 november 2005 - 15:37
Jag kör på den inbyggda Conax-modulen och har den senaste firmwaren installerad.
Postad 17 november 2005 - 16:57
som man kan lägga in. Finns att ladda ner från: http://www.topfield.cc/index-e.html
Improbox: http://improbox.gerti.de/index_en.html
mvh Tomas
Postad 17 november 2005 - 20:48
Jag har en Topfield 5500 som jag använder med Canal Digital familjepaket. Jag har också problem med hängningar några gånger i månaden. Jag har då stoppat in programkortet i Canal Digitals combobox och uppdatering av kortet har skett. När jag sen stoppar in kortet i Toppyn igen så fungerar allt som vanlig. men visst är det väl meningen att kortet ska kunna sitta kvar i Toppyn och uppdateras i den utan att man ska behöva sköta uppdateringen i comboboxen?
jag har samma box och familjepaket som du, dock ingen combobox (vad det innebär i kortväg)
inga problem. Men, kanske mitt programkort är annorlunda än de som kommit med combobox?
Postad 25 november 2005 - 14:13
Postad 25 november 2005 - 19:33
Jag väntar fortfarande med spänning på min box som är på väg från Borschel i Tyskland. Den har nu kommit till Sverige men inte landat hemma hos mig ännu. Men jag hoppas jag slipper liknande strul som du har...
Postad 26 november 2005 - 14:07
Jag har en TF5000PVRt sedan en vecka tillbaka, jag har lagt in senaste firmware från Toppfields huvudsida. Men jag tycker att jag har vissa problem. I bland vid inspelning (recording) så blir det ingenting även om mottagaren har registrerat programmet på listan. Om man använder Bild-i-Bild (PiP) och skiftar över till helbild på den kanal som låg i lilla bilden, och man sen fortsätter att bläddra till andra kanaler så är det för det mesta svart i rutan, utom i de "fria" kanalerna., Det verkar som om den inte avkodar på tuner 2. Och det hänger upp sej alltsom oftast på vissa kanaler t.ex. Animal eller Discovery och ZTV om jag har använt B-i-B. Sedan tycker jag det är konstigt att den inte kan avkoda två kodade kanaler samtidigt, tekniken finns ju uppenbart eftersom det finns cardsplitter Smart-WI som ju kan avkoda olika kanaler till de olika mottagarna. (Jag har inte cardsplitter ännu). Tips emottages tacksamt. Annars är det en toppenmottagare, men väldigt dyr med hänsyn till de få kanaler Boxer presterar. Kanske någon vet vilken sändare som sänder över Båstad på gränsen till Halland, så man kan få in Sydnytt istället för Västnytt?
Hej! Den kan som alla andra mottagare bara koda av 1 kanal åt gången med 1 kort. annars måste du ha 2 kort och CA moduler. Du kan spela in 2 olika program och se (vissa) ett tredje. Avkodningen prioriterar det du tittar på, ser du på en frikanal, så kodar den första inspelningen av direkt in på HD. Annars förblir inspelningen kodad till du tittar på den. Du kan dock koda av den snabbt genom att kopiera inspelningen i 6x. Du serpå ikon i arkivet, grönt=avkodat gult=kodat Grön-gul= delvis avkodad.
Men eftersom det är samma leverantör (Boxer) så fråga först Boxer om det funkar med två kort på samma mottagare innan du skaffar tvillingkort etc. Jag har Cardsplittern och den funkar klockrent. Däremot har jag inte fått det att koda av på bägge tuners genom att sätta i 2 clientkort från cardsplittern i varsin Viaccessmodul.
När det gäller inspelning så UNDVIK att lägga in dessa via EPG:n till Boxer är klara med sina tester och släpper den nya EPG-sändningen officiellt första kvartalet 2006 (säger dom iaf) Jag har råkat ut för att programmeringar har försvunnit (ca 10%) av de jag lagt in via EPG:n. Däremot har det varit 100% på de som jag lagt in manuellt. Vid ett tillfälle la jag in en inspelning via EPG:n , gick sedan in i timerlistan och ändrade tiden från 2 till 3 timmar (NHL-hockey) och då ballade det ur helt. Ingen inspelning noterad dagen efter. Så mitt råd: MANUELL programmering tills EPG:n är klar.
Sen har jag haft min Topfield ca 3 månader. Den var redan programmerad med senaste mjukvara, när jag fick den. Du har inte lagt in fel? Den finns en version för Australien bla. Den jag har är:
SystemID: 416
Loader version: L4.16
Apparatversion: v5.2.71
MJUKVARA: TF-NPT 5.11.90
Senast uppdaterad: June 15 2005
Hoppas du blev lite klokare... Jag har inte lagt in senaste mjukvaran (5.12.12) ännu. Kanske är det den som spökar? Jag använder inte bild i bild så mycket, men jag har oxå märkt att det går lite trögt att växla mellan när man får in två kodade kanaler. Det är ju samma sak här tyvärr att bara en kanal kan kodas av åt gången...
mvh TOMAS
Postad 27 november 2005 - 00:01
interfacen, men då går det visst inte med cardsplitter, vilket är konstigt, för då går det förmodligen inte med originalkort heller. Men man får vänja sig vid hur det är. Jag la in senaste firmware för europe other daterat oct-nov 2005. F.ö. så funkar det bra, men man får uppfattningen av reklambroschyrer och tester att det skall fungera i alla lägen, men det gör det tydligen inte.
Jag ska tänka på att inte boka inspelning via EPG:n.
Nisse
Postad 29 november 2005 - 12:09
När det gäller inspelning så UNDVIK att lägga in dessa via EPG:n till Boxer är klara med sina tester och släpper den nya EPG-sändningen officiellt första kvartalet 2006 (säger dom iaf) Jag har råkat ut för att programmeringar har försvunnit (ca 10%) av de jag lagt in via EPG:n. Däremot har det varit 100% på de som jag lagt in manuellt. Vid ett tillfälle la jag in en inspelning via EPG:n , gick sedan in i timerlistan och ändrade tiden från 2 till 3 timmar (NHL-hockey) och då ballade det ur helt. Ingen inspelning noterad dagen efter. Så mitt råd: MANUELL programmering tills EPG:n är klar.
[/quote]
Jag har aldrig haft problem med EPG-programmerade inspelningar på min 5000t (har gjort över 500 inspelningar).
Däremot är ju Boxer väldigt dåliga på att skicka ut EPG-data på rätt sätt. För exakt ett år sen fick jag besked av Boxer att de skulle börja skicka ut EPG-data i januari -05, vi väntar fortfarande...
Min erfarenhet är att NÄR det finns EPG-data så stämmer den och inspelningarna funkar. Däremot saknas det ofta EPG-data på olika kanaler. När man skall spela in t ex Discovery så syns bara två program och ofta kommer det inte fler heller även om man väntar nån minut. Kanal 1, 2, 4 har ofta fler program i EPGn, upp till 48 timmar framåt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar