Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 April 2006 - 21:23

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Problemet för mig är att min bakvägg är ca 5-5.5m från duk, svårt att få en bild på 90" då tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Det går ju faktiskt att takmontera den rättvänd också. Tror det är holmertz som har exempel på det i sitt galleri. Jag är på väg däråt, men har svårt att få tummen ur :)

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här. Jag har ett sms takstativ med tillhörande vagga. Jag tänkte fixa till nya armar till sms-vaggan så att de griper runt projektorn så att säga, istället för att vara helt raka. På så sätt kommer jag kunna ha min 600 rättvänd och få ner ljudnivån. Återkommer när...jag fått tummen ur!

Postad 21 April 2006 - 06:47

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Tjo!
Fick min projje igår!! Dock så väntar jag på duken men kör på väggen och det funkar rätt ok :)
Fick även min nya DV6600 spelare. Nu till frågan.
För att få BitToBit har jag ställt in rätt?
På DVDn: 16:9 Wide, HDMI 720P, Component signal(alltså inte rgb)
På Projjen: Through och Larger är valt. Kör alltså via HDMI.

Klart nöjd än så länge iaf :rolleyes:

Postad 21 April 2006 - 08:39

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
[quote name='B8' date='Apr 20 2006, 17:50 ']
[quote name='sonyman' date='Apr 20 2006, 10:04 ']Tack för svaret! Problemet för mig är att min bakvägg är ca 5-5.5m från duk, svårt att få en bild på 90" då tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Det går ju faktiskt att takmontera den rättvänd också. Tror det är holmertz som har exempel på det i sitt galleri. Jag är på väg däråt, men har svårt att få tummen ur :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote

Jag sågade till en träplatta som jag hängde i vogelstativet med två armar från en datorupphängning.
Jag gjorde det mest för att testa. Träplattan dämpar ljudet ytterligare. Det är inte vackert men tyst.
Sen kommer det ju nya projar så innan jag hinner göra något vackert så har problemet förfallit :D
Filtret sitter under, vilket gör att på vissa stativ måste man lossa projen för att rengöra om den hänger upp o ner. Det får inte bli för krångligt att rengöra :rolleyes:

Postad 21 April 2006 - 15:53

Unregistered341d893c
  • Unregistered341d893c
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Bifogad fil  PICT0104.JPG   98.65K   6 Antal nerladdningarHär är mitt takstativ som jag har gjort från ett VHS/DVD-spelar stativ från Clas Ohlson

Postad 23 April 2006 - 10:50

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Diggar takstativet "mart1243" enkelt och troligtvis relativt
billigt kör själv med en vridbar TV-hylla på bakväggen och
tycker det fungerar utmärkt.
Vill även passa på att lämna en "service rapport" för de som
är intresserade:
Var lite trött på att min TW600 väsnades så jag skickade
den på service. Tog exakt en månad innan jag fick tillbaks
den och nu fungerar den utmärkt. Tidigare lät AutoIrisen
som ett tröskverk och jag tvingades se på film utan AI.
Nu kan jag ha den på utan att det märks vilket ger klart
bättre bild vid filmtittande. I övrigt så hade jag ett ganska
kraftigt pipljud och detta har blivit bättre men finns
fortfarande kvar dock är det ingen av mina kompisar som
kommenterat det ännu så jag antar att det beror på min
hyperskarpa hörsel tillsammans med placeringen av projektorn.
Som bonus tycker jag att skärpan blivit jämnare över bilden
vilket märks när man kör bild från PC'n.
Hade inga färgskiftningar alls innan men kan se en svag skillnad
nu dock är den så liten att det inte märks vid filmtittande.
Summa sumarum är jag extremt nöjd med min TW600 då den
blivit bättre på ett flertal punkter.
Dessutom matade jag den med Alien vs Predator i HD upplösning
igår och bilden är helt fenomenal, mycket bättre än på "riktig" bio.
Pga bättre detaljer när man kör HD så upplevs även svärtan som
betydligt bättre och jag har svårt att se varför jag skulle köpa en
dyrare/bättre projje än TW600, bilden är makalös. B)
Så nu är det bara att hoppas att HD gör sitt intåg snabbt som attan
både vad gäller HD-DVD/BlueRay och TV sändningar.

edit:
såg att lamptimmarna nollställts efter sevicen tror ni att de bytt lampa
eller att de bara kört en full reset på alla inställningar?

Redigerat av AquaStealth, 23 April 2006 - 11:30.

Postad 23 April 2006 - 16:04

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

Var lite trött på att min TW600 väsnades så jag skickade
den på service. Tog exakt en månad innan jag fick tillbaks
den och nu fungerar den utmärkt. Tidigare lät AutoIrisen
som ett tröskverk och jag tvingades se på film utan AI.
Nu kan jag ha den på utan att det märks vilket ger klart
bättre bild vid filmtittande. Som bonus tycker jag att skärpan blivit jämnare över bilden
vilket märks när man kör bild från PC'n.

såg att lamptimmarna nollställts efter sevicen tror ni att de bytt lampa
eller att de bara kört en full reset på alla inställningar?

<{POST_SNAPBACK}>

Min AI väsnas också, men tar det en månad att fixa till det väntar jag till sommaren med servicen. Hur bar du dig åt? Lämnade du tillbaka projektorn till handlaren eller skickade du den direkt till servicefirman?

Hur gärna jag än skulle vilja tror jag inte att du har fått en ny lampa av servicekillarna, men är du säker på att du har fått tillbaka samma projektor?

Postad 23 April 2006 - 16:07

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Hur bar du dig åt? Lämnade du tillbaka projektorn till handlaren eller skickade du den direkt till servicefirman?

<{POST_SNAPBACK}>

När jag var i kontakt med Epsons serviceställe så var det bara att beställa en tid som jag var hemma på så skulle de komma och hämta projektorn. B)

Postad 24 April 2006 - 17:44

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Ringde till Epsons service och förklarade hur det låg till.
De var väldigt tillmötesgående (stor eloge) och förklarade
vad felet troligtvis berodde på och att det skulle ta drygt
3 veckor att fixa sedan ordnade de med hämtning
utan något som helst problem.

Omöjligt att säga med 100% säkerhet om projjen är
densamma men det ser så ut och produktnumret är samma.
Stod någon liten anteckning om att optical engine och power
ballast unit är utbytta. Lite osäker på exakt vilka delar det innefattar?

Postad 24 April 2006 - 17:45

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Yupp Epsons support får två tummar upp, grym service :blink:

Postad 25 April 2006 - 03:36

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Ringde till Epsons service och förklarade hur det låg till.
De var väldigt tillmötesgående (stor eloge) och förklarade
vad felet troligtvis berodde på och att det skulle ta drygt
3 veckor att fixa sedan ordnade de med hämtning
utan något som helst problem.

Omöjligt att säga med 100% säkerhet om projjen är
densamma men det ser så ut och produktnumret är samma.
Stod någon liten anteckning om att optical engine och power
ballast unit är utbytta. Lite osäker på exakt vilka delar det innefattar?

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, då har de bytt det mesta :( Det finns en beskrivning här på forumet om vad epsons optical engine betyder, skriven av emumannen. Det var typ allt det viktiga i projjen har jag för mig.

Postad 25 April 2006 - 07:34

frewe
  • frewe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Min bytte de ju "Power ballast" på och det var ju typ hela strömförsörjningen så inte mycket kvar under huven på Aquastealths... :(

Postad 25 April 2006 - 10:34

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Jaha, då sitter jag på jobbet och med en TW600 knäet och längtar hem! :( :( Hoppas ju bara att Vogels PPC 200 passar projen, det var ju lite av en chansning.

case

Postad 25 April 2006 - 11:26

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
*** felläst av mig***

Redigerat av FreddanB, 25 April 2006 - 11:27.

Postad 25 April 2006 - 20:06

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
...och så klagar folk på TW600 som är takmonterad?? Visst låter den lite, men inget som jag bryr mig om, man ska ju ändå ha ljud på filmen och det överröstar ju lätt projjen!!

Har bara precis hunnit testköra snabbt med s-video, ska bära men min DV6600 i källaren och köra lite HDMI nu :( :(

Vogels PPC 200 satt som keps! ;) :D

case

TW600 :lol:

Postad 26 April 2006 - 19:36

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

...och så klagar folk på TW600 som är takmonterad?? Visst låter den lite, men inget som jag bryr mig om, man ska ju ändå ha ljud på filmen och det överröstar ju lätt projjen!!

TW600  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog sant. Men om du ser en stämmningsfilm med tysta partier, eller om du måste ha ljudet lågt är det störande för de flesta. Det är säkert tystare, om du haft en som låter mer innan.
Men har man haft en som låter mindre är det kört. Jag väntar fortfarande på att någon kommer in
i servicemenyn o finner en lösning. De med dator har ju redan löst det genom att sno bilden där.

Postad 27 April 2006 - 18:56

Backeman
  • Backeman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har beställt en TW600 från HBC. Väldigt trevlig personal, bra bemötande. Sitter och väntar på att få den, på tisdag förhoppningsvis. Min första projektor, har i princip bara läst positiva saker om den, hoppas den uppfyller allt :unsure:

Postad 28 April 2006 - 20:38

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0
Jag har funderat länge på att köpa DVE för att kalibrera projjen.
Kanske dum fråga men; hur mycket bättre bild får man jämfört med fabriksinställningarna?

Har kollat lite snabbt på gränssnittet för DVE, och jag fattade "nada", är det krongligt att kalibrera eller?

Postad 29 April 2006 - 19:24

Thorgil
  • Thorgil
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Finns det någon som har moddat fläkten? Finns det något företag som kan hjälpa mig?

Fläkten låter som en skördetröska.

Postad 30 April 2006 - 08:13

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Som en skördetröska!? Kör du höglampsläge takmonterat då? För då kan jag hålla med om att den är högljudd, men i filmläge är det väl att ta i och kalla den skördetröska. I så fall låter det som du har något fel på den. :)

Postad 30 April 2006 - 08:25

Thorgil
  • Thorgil
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ja,ja men kan den moddas?

Postad 30 April 2006 - 09:07

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Innan du gör någoting så tänk på att garantin blir förbrukad. Om du tycker att den låter mycket ta kontakt med Epson support och hör med dom istället modda fläkten.

Postad 30 April 2006 - 10:36

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Bra att Epson är smidiga med garantireparationer. Jag har kört min utan AI ett tag på grund av ljudet men nu blir det till att ringa Epson och få det fixat. Tar det en månad att reparera så har man projektorn åter innan vm i alla fall.
Tänkte passa på att ställa en fråga också. När jag tittar på filmer som är i anamorfisk widescreen (2.35:1) så upplever jag det som att bilden är hoptryckt. Typ som om man kör en widescreenfilm på en 4:3 tv. Filmen fyller ut duken i bredd som den ska men en bil filmad från sidan upplevs som hoptryckt och "kort" om ni förstår vad jag menar, mäniskor blir smala osv. Vad beror det på?

Postad 30 April 2006 - 12:26

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Kolla att du har ställt in dvd-spelaren rätt, altså så att dvd spelaren vet om att det är en 16:9 bildvisare den skickar signalen till.

Postad 30 April 2006 - 12:43

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Har kollat lite snabbt på gränssnittet för DVE, och jag fattade "nada", är det krongligt att kalibrera eller?

<{POST_SNAPBACK}>

DVE's gränssnitt är ganska värdelöst. Fast ändå är resultatet värt det. Kolla gärna in diskussionen till recensionen som Component gjort. ZoomAir ger väldigt bra tips där.

Mina inställningar verkar stämma ganska bra med det som skrevs där, så ev. kan du testa med dem rakt av. Dock så bör man åtminstone försöka köra igenom DVE efteråt.

Postad 30 April 2006 - 12:58

Unregistered45779500
  • Unregistered45779500
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag avser att köpa en ny projektor inom ngr veckor, har länge varit inne på Hitachin tx200 eller Panasonicen ptae900, men senaste tiden har jag börjat fokusera på Epson pågrund utav dess ljusstryrkan (fotbollsVM).

Det gör mig lite oroad att så många klagar på fläktljudet.
Gäller det även om man uttnyttjar eco läge på projektorn och sänker ljusstrykan.
Sitter med en ptae100 projektor för tillfället, som jag faktiskt är nöjd med, men ljusstyrkan är endast på 700 ansilumen.

Är det ngn som har jämfört Epson tw600 och tw520, låter de lika mycket ?
Själva "chassit" verkar vara lite större på 520 modellen (på gott och ont ? ) Är den tystare pågrund utan nyss nämnda skäl samt att den är lite ljussvagare, ngn som har jämfört dessa ???

Hur mycket skillnad är det mellan 1400 och 1600 ansi, klarar man dagtittande även med 1400 ansilumen.

Hoppas på lite informativa svar
Tack på förhand.

Postad 01 May 2006 - 10:27

Unregistered220be463
  • Unregistered220be463
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Har nu haft denna underbara maskin TW-600 inågra veckor och kan bara konstatera
att de är en fullpoängare i mitt fall.
Trodde inte att utvecklingen gått så fort jämfört med min gamla Panna 300. :)
Bilden är väldigt lugn utan jitter och brus men man måste mörklägga totalt för att
utnyttja den goda svärtan.
Håller ej med att den blir för ljussvag i theaterblack läget ,
efter en stunds tittande så är ljusflödet perfekt ,om det skulle varit mer ljus vid ljusare scener uppfattar jag det som bländande.
I läget livingroom blir färgerna överdrivna men ljusflödet gör att det går att
titta i fullt dagsljus med helt ok bild.Dock får inte solen lysa på duken . :lol:
Så vill man ha en proj som man ger väldigt bra bild "out of the box" och känslig för
screendoor så finns det nog ingen bättre just nu.
Har ej sett 520 men skulle ända rekomendera att lägga till lite pengar å köpa
600:an för man brukar alltid ångra sig att man inte gjorde det.

Mvh Michael

Postad 01 May 2006 - 11:27

Unregistered3d38aee8
  • Unregistered3d38aee8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej,

Är det ngn som vet (eller kan testa) om TW600 kan ta Componentvideo på VGA ingången. Jag har en Toshiba MT-7 (som jag nu skall sälja :) ) och den kan ta alla typer av input på samma VGA ingång. Dvs VGA i from av RGB och RGBHV, Component, och Composite. Ganska smidigt.

Anledningen till frågan är att jag tänkte dra en analog kabel med 5 koaxialer och en HDMI. I koax linan kan jag köra RGB (3ledare), RGBHV (5 ledare) och Component (3 ledare) från olika signalkällor via en Component-växel.

Sattelitmottagaren + PS2 ger Component, Dator ger RGBHV, DVB-t ger RGB.

-Så det vore lite smutt om projektorn kunde avgöra vilken typ av signal det är även om det kommer in via samma kontakt, precis som Toshiban gör.

DVD och Dator kommer också att gå via HDMI.

OT
Kablarna ligger i rör i innertaket. Är det ngn här som har skarvat en HDMI kablel, dvs klippt kontakten, stoppan in den i ett VP rör och sedan satt tillbaka kontakten? OCH fått det att funka. :lol:

Tacksam för tipps

//Robert

Postad 01 May 2006 - 23:37

Thorgil
  • Thorgil
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Innan du gör någoting så tänk på att garantin blir förbrukad. Om du tycker att den låter mycket ta kontakt med Epson support och hör med dom istället modda fläkten.

Är det någon som lyckats med det?

Postad 02 May 2006 - 00:14

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, Epson kommer självklart INTE att modda fläktar på TW600 för kunder som frågar.

Den låter mycket i vissa lägen, speciellt takmonterad, och så är det tyvärr vissa projjar låter mer än andra, vill man modda själv så ryker garantin all världens väg.

Redigerat av ZoomAir, 02 May 2006 - 00:15.

Postad 02 May 2006 - 13:42

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, Epson kommer självklart INTE att modda fläktar på TW600 för kunder som frågar.

Den låter mycket i vissa lägen, speciellt takmonterad, och så är det tyvärr vissa projjar låter mer än andra, vill man modda själv så ryker garantin all världens väg.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det verkar högst osannolikt.
Däremot borde någon hitta servicemenyn o kunna dra ner fläkten så den hamnar i läge rätvänd
när projen hänger uppochned. Den som hittar lösningen är värd en slant. Tänk att kunna slippa ha en hylla i taket.

Ni som undrar om den är för högljudd? Nej, inte om man har den rätvänd på en hylla i TB1.
TB1 upplever jag fullt tillräckligt ljustryck i om man bara har hyfsat mörklagt.

Postad 03 May 2006 - 21:36

niknas
  • niknas
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Har någon med problemen att skärmen skiftar i rött/grön på olika delar av duken, fått svar från Epson ännu? Jag har oxå upptäckt att det blir värre med tiden. Har haft min sen i julas och det först nu som den börjar skifta rejält i färg. Syns givetvis mest i ljusa sekvenser.

Postad 05 May 2006 - 20:48

Unregistered45779500
  • Unregistered45779500
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Till Njet:

Hade du din Pt-ae300 takmonterad ? isåfall hur stor skillnad är det ljudmässigt mot Epson tw-600.
Är den tystare eller låter den mer ??

väldigt intresserad och veta din uppfattning eftersom jag är ägare av en Pt-ae100 och tycker fläktljudet är acceptabelt men skulle önska att den var tystare...

Postad 05 May 2006 - 22:03

Unregistered220be463
  • Unregistered220be463
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Hade Pannan på en hylla och har Epsonen på en hylla högre upp (rättvänd)då jag kan använda
lensshift och få projektorn längre ifrån mig utan att använda någon keystone.
Ljudnivån är inte högre i theatreblack iallafall men visst hörs den i vissa tysta scener.
Skulle inte rekommendera att takmontera den upp och ner då ljudnivån blir mer
påtaglig än Pannan i high lamp mode.

Mvh Michael

Postad 07 May 2006 - 20:22

Unregistered45779500
  • Unregistered45779500
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Till Njet:

Tack för informationen. Tyvärr har jag nog bara möjligheten att takmontera min projektor(med tanke på Projektorrummets dimension osv.) Jag har en pt-ae100 takmonterad nu och där har jag för avsikt att min nya projektor skall sitta. Börjar fundera på Hitachin tx200, den har 1200 ansilumen och det kanske räcker för att titta på Tv under dagtid.

Epson tw600:
Så att jag inte missförstod dig, "theatreblack mode" är det samma som eco läge, där man sänker ansinivån till lägsta möjliga(?) och trots det så låter den ganska påtagligt enligt din uppfattning, om den är takmonterad upp och ner (vilket är vedertaget och göra) om jag förstod dig rätt ?

Postad 10 May 2006 - 20:06

Unregistered220be463
  • Unregistered220be463
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Ja enda lösningen är att takmontera den upprätt.
Om du väljer Hitachin blir du säkerligen inte missnöjd och den verkar passa
dina behov bättre ,skillnaderna dom imellan är marginella i bildkvalitet men jag håller Epsonen som ett strå vassare.

Mvh Michael

Edit stavfel

Redigerat av Unregistered220be463, 10 May 2006 - 20:07.

Postad 13 May 2006 - 21:05

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Går det att köra 720p via vga?
Tänkte kanske köpa ett xbox 360 och köra med vga är det möjligt?
Har kollat i manualen till projen men fattar inte kan någon säga hur det ligger till.

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 13 May 2006 - 21:11.

Postad 15 May 2006 - 07:37

cliffb
  • cliffb
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hur är det med bullernivån för en takhängd Epson 520?
Är det stor skillnad på ljudnivån takhängd jämfört med "rättvänd" om man kör den i "low"-läge?
Hur är den bullermässigt jämfört med om man takhänger Hitachis Tx200 (också den i "low"-läge)?

Tacksam för svar!

Postad 19 May 2006 - 22:59

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Problem:

Lamptiden på min TW600 står nu på 500h cirka. Det som har börjat hända de senaste 20 timmarna är att i TB1-läge oavsett om autoiris är ON eller OFF så varierar bilden mellan två ljusstyrkor. Ena studen är bilden något mörkare för att sedan slå om till en något ljusare bild. Det började med att jag såg detta fenomen precis när projektorn slogs på och ljusstyrkan ändrades några gånger under de första minuterna. I kväll har jag sett en hel film där ljusstyrkan i början switchade ca var 30e sekund till att i slutet stundtals variera var tionde.
Detta är otroligt frustrerande och syns tydligt, oavsett om man har insignal eller ej. Jag testade som hastigast "Natural" och "Dynamic" och jag kunde inte se några skiftningar alls i dessa lägen.

Förslag till lösning? Är det rentutav så att lampan håller på att ge upp? :) (Hoppas verkligen inte det då HD-boxen från Canal Digital inför fotbollsvm ska anlända om ett par veckor. Vilket antiklimax om lampan lägger av i första matchen.)

Postad 20 May 2006 - 08:13

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jag har samma symptom med min projje Panasonic PT-AE 100, är också lite lur på att det är
lampan som håller på att ge upp, har väl kört lite över 2000 timmar med den nu
Personligen gör det mig inget om det skulle vara så, då blir det en stark anledning till
uppgradering :unsure:
Lite värre för dig som sitter med en ny projje förståss :P

edit: Det kan väl även vara den del i projjen som styr ljusstyrkan till lampan som falerar,
känns i mitt fall som att den växlar mellan high och low på lampan hela tiden

edit 2: Min har lagat sig själv nu! Inga fler ljusförändringar, får väl se hur länge det håller i sig...

elis

Redigerat av eliselis, 29 May 2006 - 06:58.

Postad 20 May 2006 - 12:41

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Har kört med min 520 nu i två månader, och jag måste säga att jag är väldigt nöjd än så länge, trots att jag kör på en riktigt skitduk, fick den till projjen på netonnet... Men en sak, jag ska hänga den i taket, så fort jag har gjort en adapterplatta för Vogelstativet jag köpte till projjen passade ju förstås inte! Varför måste den låta mer när den hänger upp och ner, det höga fläktläget är ju rätt så högt tycker jag, dock har jag inga referenser alls, den kanske är tyst jämfört med andra, jag köpte projjen enbart efter att ha läst den här tråden, har inte sett på någon annan projektor alls... :-)

Gjorde jag fel som inte köpte 600an istället? Har den nere i min gillestuga, så jag har goda mörkläggningsmöjligheter, så de 200ansi som där var mer i 600an kan jag ju inte ha någon nytta av?
Kontrasten är väl 4000:1 på min och 5000:1 på 600an, gör det någon praktisk skillnad??

Postad 20 May 2006 - 15:30

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Är det någon här som har fått tag på Epson via e-mail? Jag har mailat dem två gånger för att höra om garantin, jag funderar nämligen på att begära att få projektorn reparerad (missljud från AI, kraftiga färgskiftningar och konvergensfel). Inte ett svar under de 2-3 veckor jag väntat.

Postad 22 May 2006 - 15:18

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Jag fick nyss svar från Epson. Svaret var jag inte riktigt nöjd om, då de berättade för mig att jag var tvungen att skicka in projektorn på egen beskostnad. Var det inte hämtgaranti som gällde för denna projektor? (jag återkommer med mer info från Epson när de svarat)

Postad 22 May 2006 - 23:04

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Skumt Joakim. När jag pratade med dem så var det inget snack om något annat än att en lämplig tid skulle bestämmas då de kunde komma och hämta projektorn...

Jag fick förresten något svar via på det mail jag skickat överhuvudtaget. Däremot fungerade deras online-chat-service skitbra. De var där och besvarade frågor inom en minut efter att jag loggat på.

Hur illa ter sig ditt konvergensfel?

Postad 26 May 2006 - 09:14

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Min autoiris har börjat rassla mer och mer tycker jag och nu låter den såpas mycket att den hörs tydligt under tysta partier i filmer.
Det är typ ett smattrande ljud. Låter som värst när den kommer till ändlägena med tror jag då den hoppar till lite extra.

Jag har ju min projektor på en hylla ovanför soffan och det hörs ändå ganska tydligt.(se mitt galleri)
Jag snackade med Epsons support och jag skall skicka in kvitto mm så ska de komma och hämta den för reparation.
Ni som har haft eran på reparation, blev den helt tyst sedan? Eller är det alltid ett rasslande ljud på denna autoiris?

Postad 26 May 2006 - 10:18

Tippsy
  • Tippsy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej, till er som var med i vevan av att köpa projjen omkring juletid.

Färgskiftningarna har kommit tillbaka! Då det varit där, försvunnit till det obefintliga bara
för att återkomma och störa sig igen.

Man undrar vad det är som får dom att komma? Finns det någon som vet hur man kan få dom att försvinna.

För min del så kan jag få dom att minska då jag kör högintensiva lägen som "livingroom".
Men skiftar jag tillbaka till "natural" så är dom där och påminner mig om att jag kanske borde
skicka in projjen till felanmälan innan det är försent.

Postad 26 May 2006 - 16:14

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med min. Ibland är det nästan inga färgskiftningar och ibland är det JÄTTE mycket så mycket att man ser det i film tydligt. Kollar man på gråskalan så är det helt rosa/grönt.

Men om man nu lämnar in den och det är bra när den är hos epson och dom bara skickar tillbaka den utan att göra något med den. Hur kul är det? Uatn projektor helt i onöden i flera veckor.
Jag tror att om man ska skicka så så ska man nog göra det nu innan fotbolls-VM och semestern börjar. Då är det säkert många som skickar in sin för service.

Postad 28 May 2006 - 13:10

TruePower
  • TruePower
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Skall inhandla en ny projektor då jag har sålt z3 som jag alltdi körde i ecomode. Det som är avgörande är fläkt ljudet. Därför behöver jag få veta hur mycket projektorn låter om man har på autoiris med Theater Black?
Kommer att ha projektorn på hylla ovanför mig.

\MVH

Postad 29 May 2006 - 17:56

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Har du projektorn rättvänd lär du inte märka av fläkljudet. Hänger den däremot uppochner låter den något. Jag är inte särskilt känslig och störs inte av min takhängda 600:a när jag kör TB. Autoirisen kan låta en del på vissa exemplar, ett knorrande ljud, men har inget att göra med vilket ljusläge du kör.

Alltså; rättvänd på hylla borde du inte märka av den även om du är känslig.

Postad 30 May 2006 - 05:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Hur illa ter sig ditt konvergensfel?

<{POST_SNAPBACK}>

Ungefär 1-2mm, vilket i mitt tycke är för mycket. Nu ser jag inte det från det avstånd jag sitter, men tycker ändå att det är värt att nämna när projektorn ändå behöver service.

TruePower, jag håller med Molle om fläktljudet. Jag anser mig vara väldigt känslig för oljud, men stör mig inte på fläktljudet från projektorn. Jag har inga som helst problem att höra det under filmtittande, men suset är så pass behagligt och skonsamt att man inte tänker på det. Detta gäller alltså i rättvänt läge, lägsta ljudnivån. Jag vet inte om jag skulle klara att ha projektorn uppochner nära sittplatsen.

Jag tycker att du ska ta dig en seriös funderade på TX200 också, som ligger bra i prisnivå nu.

https://www.prisjakt...p?j=69538,65551

Postad 30 May 2006 - 09:44

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Gällande mitt garantiärende hos Epson: Jag fick mail imorse där de talade om att det hade skett en miss p.g.a. ändringar som hade skett i deras system nyligt. Nu ska jag skicka in lite uppgifter som de behöver och sedan kommer de och hämtar projektorn! Jag återkommer senare om hur det gick.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.