![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 22 oktober 2007 - 22:40
Postad 23 oktober 2007 - 14:28
Jag har tidigare varit mycket nöjd med boxen men nu har jag fått problem.
Nu för en stund sen skulle jag starta den (har den alltid på standby när jag inte tittar) och då går den inte igång. Helt stendöd! Väntar en stund och efter ett tag står det "HDD CHECK" i rutan. Ingen bild på TV:n. Jag har provat att stänga av och sätta på. Slitit ur sladden och pluggat i igen. Inget funkar.
Comhems kundtjänst har som väntat aaaaaldrig hört talas om felet.
Läste tidigare att någon haft problem med "HDD CHECK" men inte hur det kan fixas (om det kan fixas).
Nån som kan hjälpa kanske? Eller kan hårddisken packat ihop tro?
Så brukar min box också göra när jag haft huvudströmmen avslagen. Jag antar att detta är helt normalt och inget man behöver/kan göra något åt.
Postad 23 oktober 2007 - 14:30
Är jag verkligen den enda som har problem med Kanal 5 när de sänder i bredbild? Nu när även reklamen sänds i bredbild tycker jag att andra också borde ha märkt av problemet. Som tidigare nämnt blir bilden beskuren till 4:3 här, men bara på Kanal 5 och inte på en enda annan kanal som sänder i 16:9. Om min box är den enda som beter sig såhär så är det, för att prata fackspråk... djävligt konstigt.
Jag misstänker att det är fler än jag som faktiskt har problemet, men inte inser det eftersom Kanal 5 än så länge inte sänder speciellt många program i bredbild. Man kan lätt missta den kapade 16:9-bilden för en sändning i 4:3. Men, det som avslöjar beskärningen under program som sänds i 16:9 är att Kanal 5:s logotyp försvinner ur bild och om man är vaksam, även att bilden blir aningen suddigare än vanligt (på grund av omskalningen som sker i boxen).
Det som avslöjar problemet under reklamen är förstås att det märks väldigt tydligt i många reklamfilmer att loggor och text kapas bort, samt att reklamen nu på Kanal 5, liksom på många andra kanaler sänds i 16:9. All reklam. Så nu finns definitivt en tillförlitlig referens för att lösa det här bredbildsmysteriet en gång för alla.
Jag tror inte detta beror på boxen utan på Kanal 5:s utsändning. De har väl inte lärt sig att sända i widescreen än. Det är ju väldigt nytt för dom.
Postad 23 oktober 2007 - 17:15
Hur som helst: Det finns två variabler i DVB som beskriver bildformatet. Dels en som ligger i MPEG-headern och talar om bildens ramformat (4:3 eller 16:9), dels en deskriptor för aktiv bildyta (Active Format Descriptor, AFD) som talar om hur mycket av ramformatet som utnyttjas. Kanal 5 signallerar förmodligen rätt ramformat, men felaktigt att den aktiva bildytan bara är i 4:3.
Att det inte krånglar på andra sorters boxar beror nog på att de flesta av dem helt ignorerar AFD och bara går efter ramformatet. Men Samsung har varit duktiga och lagt till stöd för att anpassa bilden enligt AFD i den här boxen. Så när Kanal 5 felaktigt signallerar 16:9 med en aktiv bildyta på 4:3 uppfattar boxen det som "pillarbox", varvid den snällt ansar ned bilden till 4:3.
Ironiskt nog är det alltså något som Samsung har gjort helt rätt och enligt standard som ställer till det här problemet... för en gångs skull ger jag Samsung lite beröm här, även om det i praktiken nu orsakar strul.

Jag har e-postat tre personer på Com Hem idag om det; produktchefen för TV, teknikchefen samt drifts- och kundtjänstchefen. Då har jag även påpekat att jag redan har varit i kontakt med kundtjänst men att det inte har lett någon vart. I alla fall någon av de tre herrarna får man hoppas reagerar och vidarebefodrar ärendet till Kanal 5:s driftsansvariga.
Kanal 5:s egen kundtjänst har också fått e-post om signalproblemet, men jag får nog svar i kategorin "goddag, yxskaft" från dem.
Postad 24 oktober 2007 - 08:23
Hur i hela friden kan du allt sånt här? Du ligger ju på en helt annan nivå än oss vanliga teknik - freak.
Jag menar;
Hur som helst: Det finns två variabler i DVB som beskriver bildformatet. Dels en som ligger i MPEG-headern och talar om bildens ramformat (4:3 eller 16:9), dels en deskriptor för aktiv bildyta (Active Format Descriptor, AFD) som talar om hur mycket av ramformatet som utnyttjas. Kanal 5 signallerar förmodligen rätt ramformat, men felaktigt att den aktiva bildytan bara är i 4:3.
Teknik - freaken i mig bara myser över ovanstående rader, men min fråga är var du lärt dig allt detta? Jobbar du med TV?
Redigerat av thepalm, 24 oktober 2007 - 08:24.
Postad 24 oktober 2007 - 12:02

Hur som helst så fick jag svar på brevet till de tre cheferna från en fjärde chef, som i sin tur hade kontaktat teknikchefen på Kanal 5 för att lösa problemet. Så nu är en lösning av problemet förhoppningsvis på gång från Kanal 5:s sida. Boxen är nog som sagt oskyldig på den här punkten.
Postad 24 oktober 2007 - 17:39
Grymt att ha kunnit folk som zacabeb på denna tråd.
Zacabeb>> saknar inte du för övrigt möjligheten att se vilka program som går för tillfället på kanalerna när man tex använder enter-scrollningen??? Utan att behöva gå in i guiden hela tiden

Finns ju på alla andra boxar mellan himmel och **** som jag provat.
Redigerat av Unregistered76636631, 24 oktober 2007 - 17:42.
Postad 24 oktober 2007 - 21:08
haha, tänkte samma sak thepalm, vad i hela fridens namn betyder allt det där?
Grymt att ha kunnit folk som zacabeb på denna tråd.
Zacabeb>> saknar inte du för övrigt möjligheten att se vilka program som går för tillfället på kanalerna när man tex använder enter-scrollningen??? Utan att behöva gå in i guiden hela tiden![]()
Finns ju på alla andra boxar mellan himmel och **** som jag provat.
Nåja, direkt hyperkunnig är jag inte, bara nyfiken nog att lära mig smått och gott.

Ja, jag saknar möjligheten att se vilka program som går på kanalerna på ett överskådligt sätt. En av få saker som jag gillade på min gamla Motorolabox från UPC-tiden. Men jag väntar också på den dag då EPG-funktioner överhuvudtaget kan bräcka smidigheten i en vanlig TV-tidning.
Så för mig känns det att det var en finess som ändå bara fungerade halvbra. Man skulle ju vilja ha den delvis för att titta efter andra program när något precis hade slutat - men då fick man ju upp en lista mestadels innehållande andra program som också precis hade slutat, eller höll på att sluta.
En fungerande programöversikt borde vara rätt ambitiöst utformad med information om både pågående och nästa program sida vid sida och en hel drös kanaler listade på samma gång. Kanske HD-eran kommer medföra det när text inte längre behöver vara i elefantstorlek för att vara identifierbar.
Postad 25 oktober 2007 - 08:16
Om showview finns kvar idag (det gör den kanske inte va?) så fungerar den ju på det sättet att man matar in en kod från en tv - tidning för att spela in ett specifikt progam. Dock är denna showviewkod statistik inställd när vi snackar programmets tid. Den vet att programmet som skall spelas in går på TV3 mellan 21:00 och 22:30. När klockan står på 22:30 så slår den av inspelningen.
Med "dynamisk showviev" så skulle kopplingen göras till programmet och inte till något klockslag överhuvudtaget. När programmet startar så skickas en signal varpå inspelningen startar. När programmet är slut skickas en liknande signal och inspelningen avslutas.
Denna funktion är hyperviktig i exempelvis slutspeltider i ishockey (sudden - death är grymt traumatiskt om man vet att man bara spelat in matchen under dess ordinarie sändningstid).
Att en sådan här funktion inte redan finns är faktiskt en utvecklingsteknisk fadäs.
Kan du fixa en sån här funktion Zacabeb?

Postad 26 oktober 2007 - 19:01
Lite nyfiken oxå om någon har erfarenhet från Dreambox..fast det är väl fel tråd förstås..
Cheers!
Postad 27 oktober 2007 - 08:48
Ingen som vet om det är någon ny PVR på gång från Samsung?? Com Hem har ju haft den i ÖVER ett år...
Cheers!
Comhem ska ha en HDTV-PVR på gång. Inte från Samsung dock, utan från Humax. Den ska i bästa fall finnas tillgänglig innan jul. Har ingen erfarenhet av Humax, men jag börjar tröttna på Samsungs sätt att ignorera sina kunder när man väl köpt deras produkter (har flera från Samsung).
Redigerat av Mange36, 27 oktober 2007 - 08:52.
Postad 27 oktober 2007 - 15:36
Samsung har antagligen samma attityd som en f.d. marknadschef på det företag jag jobbar på. Sälj, Sälj. Sälj är det som gäller, spelar ingen roll vad det är sälj...Ingen som vet om det är någon ny PVR på gång från Samsung?? Com Hem har ju haft den i ÖVER ett år...
Cheers!
Comhem ska ha en HDTV-PVR på gång. Inte från Samsung dock, utan från Humax. Den ska i bästa fall finnas tillgänglig innan jul. Har ingen erfarenhet av Humax, men jag börjar tröttna på Samsungs sätt att ignorera sina kunder när man väl köpt deras produkter (har flera från Samsung).

Postad 27 oktober 2007 - 16:08
Samsung har antagligen samma attityd som en f.d. marknadschef på det företag jag jobbar på. Sälj, Sälj. Sälj är det som gäller, spelar ingen roll vad det är sälj...Ingen som vet om det är någon ny PVR på gång från Samsung?? Com Hem har ju haft den i ÖVER ett år...
Cheers!
Har marknadschefen eller företaget lagt ner?
Postad 27 oktober 2007 - 18:56
Om vi ändå diskuterar framtida förbättringar och visioner så skulle jag helst vilja ha en "dynamisk showview - funktion".
- klippt -
Med "dynamisk showviev" så skulle kopplingen göras till programmet och inte till något klockslag överhuvudtaget. När programmet startar så skickas en signal varpå inspelningen startar. När programmet är slut skickas en liknande signal och inspelningen avslutas.
Denna funktion är hyperviktig i exempelvis slutspeltider i ishockey (sudden - death är grymt traumatiskt om man vet att man bara spelat in matchen under dess ordinarie sändningstid).
Att en sådan här funktion inte redan finns är faktiskt en utvecklingsteknisk fadäs.
Kan du fixa en sån här funktion Zacabeb?
Sorry - den tjänsten får du nog aldrig. Åtm SVT avslutade sitt utvecklingsarbete för detta redan på 90-talet. Orsaken var - om jag minns rätt - följande:
1. Den signal du pratar om måste skickas från producenten, t ex SVT, TV4 eller vem det nu är. Comhem har inga möjligheter att styra detta genom att analysera vilken bildinformation som den aktuella signalen innehåller. Inte heller kan du få boxen att förstå detta - eller hur?
2. För att tjänsten ska fungera korrekt vid inspelningsstart måste signalen gå ut ett antal (10?) sekunder före programmets första bild för att dåtidens VHS-bandare skulle hinna få upp farten. Egentligen kanske längre i förväg om man också ville ha med påannonsen (där sådan fanns). Detta går naturligtvis att programmera, vilket man också gjorde på SVT.
2. När allt går enligt programtablån så fungerar systemet också oklanderligt - fast då behövs det ju egentligen inte...
3. När en sändning, eller flera, inte följer den i förväg fastlagda programtablån, blir det svårare. Då tvingas man antagligen koppla bort automatiken och starta och skicka ut programmen med manuella kommandon. Så var det i alla fall för SVT på 90-talet. Då krävs också att kommandot för den dynamiska Showview-funktionen (den hade ett annat namn då) sköts manuellt. Och i den situation som råder i ett kontrollrum när ett program drar över tiden, vilket gör att nästa program (och kanske samtliga program den kvällen) kommer att starta senare än planerat, finns det inte garantier för att personalen kommer ihåg att trycka på Showview-knappen i rätt ögonblick.
4. Eftersom man bedömde att man därför inte kunde garantera funktionen just för de situationer då den bäst behövdes - så la man ner projektet helt.
5. Kanske är situationen en annan i dag eftersom de datoriserade styrsystemen har utvecklats sedan dess. Men det kräver i så fall en standard som accepteras av alla tillverkare av inspelningsutrustning och av alla TV-kanaler. Det är det förmodligen betydligt svårare att få stöd för i dag eftersom sättet att titta på TV är fler, fler olika typer av inspelningsutrustning - fler kanaler. Dessutom är ju branschen "bränd" av det förra misslyckandet.
Själv är jag jävligt sur över att TV4 tvingar mig att programmera långfilmer i två delar, före och efter deras nyhetssändning. Därför missade jag andra hälften av Hip hip ******** för några veckor sedan...
DET kanske comhem kunde ha hjälpt mig med, via den EPG som de skickar ut...?
Postad 27 oktober 2007 - 20:19
Sorry - den tjänsten får du nog aldrig. Åtm SVT avslutade sitt utvecklingsarbete för detta redan på 90-talet. Orsaken var - om jag minns rätt - följande:
1. Den signal du pratar om måste skickas från producenten, t ex SVT, TV4 eller vem det nu är. Comhem har inga möjligheter att styra detta genom att analysera vilken bildinformation som den aktuella signalen innehåller. Inte heller kan du få boxen att förstå detta - eller hur?
2. För att tjänsten ska fungera korrekt vid inspelningsstart måste signalen gå ut ett antal (10?) sekunder före programmets första bild för att dåtidens VHS-bandare skulle hinna få upp farten. Egentligen kanske längre i förväg om man också ville ha med påannonsen (där sådan fanns). Detta går naturligtvis att programmera, vilket man också gjorde på SVT.
2. När allt går enligt programtablån så fungerar systemet också oklanderligt - fast då behövs det ju egentligen inte...
3. När en sändning, eller flera, inte följer den i förväg fastlagda programtablån, blir det svårare. Då tvingas man antagligen koppla bort automatiken och starta och skicka ut programmen med manuella kommandon. Så var det i alla fall för SVT på 90-talet. Då krävs också att kommandot för den dynamiska Showview-funktionen (den hade ett annat namn då) sköts manuellt. Och i den situation som råder i ett kontrollrum när ett program drar över tiden, vilket gör att nästa program (och kanske samtliga program den kvällen) kommer att starta senare än planerat, finns det inte garantier för att personalen kommer ihåg att trycka på Showview-knappen i rätt ögonblick.
4. Eftersom man bedömde att man därför inte kunde garantera funktionen just för de situationer då den bäst behövdes - så la man ner projektet helt.
5. Kanske är situationen en annan i dag eftersom de datoriserade styrsystemen har utvecklats sedan dess. Men det kräver i så fall en standard som accepteras av alla tillverkare av inspelningsutrustning och av alla TV-kanaler. Det är det förmodligen betydligt svårare att få stöd för i dag eftersom sättet att titta på TV är fler, fler olika typer av inspelningsutrustning - fler kanaler. Dessutom är ju branschen "bränd" av det förra misslyckandet.
Det är ju ungefär så här Tivo boxarna fungerar i USA. Det har de gjort i ett antal år nu. För er som inte vet det så är Tivo en succe i klass med Ipod i USA.
Med digitala signaler som det är idag borde det inte vara så svårt tycker man. Uppriktigt sagt så struntar jag i EPG. Kan jag inte få funktionen att t.ex. spela in alla Liverpools matcher under hela året oavsett när dom sänds genom ett par klick i början av säsongen så kan jag lika gärna göra en manuell inställning som att använda EPG.
Edit: klippte ju bort fel citat. Jag syftar alltså på thepalms inlägg ovan. Att SVT misslyckades på den analoga tiden är ju knappast något skäl till att det inte skulle fungera även i Europa idag.
Redigerat av Unregistered81406615, 27 oktober 2007 - 20:21.
Postad 28 oktober 2007 - 06:10
Redigerat av sirn, 28 oktober 2007 - 06:13.
Postad 29 oktober 2007 - 09:26
Hmm, mystisk... Återgång till Normaltid verkar fungera utan mankemang. Inte ens en omstart av burken. Det hade jag inte väntat mig. Klockan går rätt och det är rätt tider i EPG:n. Jag vill minnas att det i våras, när vi gick över till sommartid, tog en dag eller så innan boxen och EPG:n blev sig själv igen.
Ja, min box hade också mycket riktigt uppdaterat klockan själv.. MEN, alla stående veckoinspelningar som jag programmerat sen tidigare låg nu tyvärr en timme fel! Så det var bara att radera alla dom, och börja att programmera om alla inspelningar jag vill ha på samma tid varje vecka. =(
Postad 29 oktober 2007 - 17:16
Ingen som vet om det är någon ny PVR på gång från Samsung?? Com Hem har ju haft den i ÖVER ett år...
Cheers!
Har du mer info eller kanske någon länk om detta. Låter ruskigt bra detta.
Sen välkomnar jag att få använda HDMI även till digitala kanalerna och prutta bort skarten!
Postad 29 oktober 2007 - 22:35
Cheers!
Har du mer info eller kanske någon länk om detta. Låter ruskigt bra detta.
Sen välkomnar jag att få använda HDMI även till digitala kanalerna och prutta bort skarten!
Det hela presenteras och diskuteras i denna ännu korta tråd
https://www.minhembi...howtopic=168011
Just att få vanlig digital-tv via HDMI är, som sagt, väldigt tilltalande.
Tillägg:
Såg just att första länken i tråden inte funkar längre. Pröva den här
http://www.prylporta...amp;iNote=56749
Redigerat av Mange36, 29 oktober 2007 - 22:43.
Postad 30 oktober 2007 - 18:44
Humax hd-digitalbox med hårddisk snart hos Com Hem
Humax har en bred produktportfölj, nu utökas den ytterligare. Under hösten kommer en ny hd-box för Com Hems kabel-tv nät som har inspelningsmöjlighet. Hårddisken kommer att vara p 320 GB.
[2007-09-10 10:30]
Humax var tidigt ute på marknaden med ny teknik. Det var Humax som var först ut med en platt tv som hade inbyggd digitalbox för marknätet. Humax var också bland de första att ta fram hd-boxar för satellit-tv. Nu jobbar Humax på att ta fram nya produkter, och på IFA-mässan i Berlin visade Humax upp en mängd nyheter. Det mest intressanta är en digitalbox som har namnet Icord HD Entavio. Det är en digitalbox som tar emot hdtv, både mpeg2 och mpeg4. Detta betyder att den här boxen i allra högsta grad är aktuell för den nordiska marknaden.
Under hösten kommer Humax med den här modellen för Com Hem. Det betyder att Humax tidigare hd-box för en efterföljare, den här gången med en stor hårddisk. Hårddisken kommer enligt vad Prylportalen erfar att vara på 320 GB. Den här boxen kommer att börja säljas före det att julhandeln startar.
Redigerat av Unregistered76636631, 30 oktober 2007 - 18:44.
Postad 30 oktober 2007 - 21:21
Ser helt sjukt ut. Sen såg att epg-guiden diskuterades också. Ni vet att ni har sju dagars guide va?

I alla fall enligt comhem om ni kollar in denna länk.
http://www.comhem.se...m/tv_gammal_box
Snacka om falsk marknadsföring.
Redigerat av Gandolf, 30 oktober 2007 - 21:22.
Postad 30 oktober 2007 - 22:22
Tackar Mange
Humax hd-digitalbox med hårddisk snart hos Com Hem
Humax har en bred produktportfölj, nu utökas den ytterligare. Under hösten kommer en ny hd-box för Com Hems kabel-tv nät som har inspelningsmöjlighet. Hårddisken kommer att vara p 320 GB.
[2007-09-10 10:30]
Humax var tidigt ute på marknaden med ny teknik. Det var Humax som var först ut med en platt tv som hade inbyggd digitalbox för marknätet. Humax var också bland de första att ta fram hd-boxar för satellit-tv. Nu jobbar Humax på att ta fram nya produkter, och på IFA-mässan i Berlin visade Humax upp en mängd nyheter. Det mest intressanta är en digitalbox som har namnet Icord HD Entavio. Det är en digitalbox som tar emot hdtv, både mpeg2 och mpeg4. Detta betyder att den här boxen i allra högsta grad är aktuell för den nordiska marknaden.
Under hösten kommer Humax med den här modellen för Com Hem. Det betyder att Humax tidigare hd-box för en efterföljare, den här gången med en stor hårddisk. Hårddisken kommer enligt vad Prylportalen erfar att vara på 320 GB. Den här boxen kommer att börja säljas före det att julhandeln startar.
Visst blir man sugen... Fast efter erfarenheterna med Samsung-boxen känner man ändå att det kanske är klokt att vänta någon månad in på nästa år innan man slår till.
Postad 01 november 2007 - 13:20
Kollade lite på denna idag hos lokala tv-handlaren. Han visste inte så mkt om den men den verkar ganska intressant iaf

/Tony
Postad 04 november 2007 - 23:14
Har precis köpt en Box och undrar varför jag inte får fram någon bild när jag inte använder en scart mellan tv och box??? Ska man inte kunna få bild med en vanlig antennsladd?? Har nämligen dragit en kabel mellan våningsplanen för att kunna kolla på boxens kanaler på övervåningen oxå. Har en T koppling på boxens utgång. Det funkade på min gamla Sagem box. Är det nån inställning som måste till!!!!/Mvh en ny på Forumet
Postad 04 november 2007 - 23:52
Hej på er!
Har precis köpt en Box och undrar varför jag inte får fram någon bild när jag inte använder en scart mellan tv och box??? Ska man inte kunna få bild med en vanlig antennsladd?? Har nämligen dragit en kabel mellan våningsplanen för att kunna kolla på boxens kanaler på övervåningen oxå. Har en T koppling på boxens utgång. Det funkade på min gamla Sagem box. Är det nån inställning som måste till!!!!/Mvh en ny på Forumet
Nej, som du misstänker kan man inte få ut bilden via RF-utgången (antennutgången). Boxen har inte någon omvandling av bilden till RF-signal utan skickar bara igenom den befintliga antennsignalen där.
Postad 05 november 2007 - 12:52
Ursäkta en idioisk fråga men antal dagar som visas på EGP guiden är väl något som styrs av COM hem?Sen såg att epg-guiden diskuterades också. Ni vet att ni har sju dagars guide va?
Postad 05 november 2007 - 15:24
Ursäkta en idioisk fråga men antal dagar som visas på EGP guiden är väl något som styrs av COM hem?Sen såg att epg-guiden diskuterades också. Ni vet att ni har sju dagars guide va?
![]()
Exakt. Men frågan är då varför Com Hem själva använder sig av det som säljargument för boxen när de inte tillhandahåller mer än tre dagar? Att kunna hantera 7 dagars EPG är ju inte någon märkvärdig finess överhuvudtaget för en modern box.
Com Hem:s säljavdelning vet helt enkelt inte om att de själva bara tillhandahåller 3 dagars EPG, inte heller att Samsung avsiktligt utelämnat vissa generella PVR-funktioner. Därför flaggar de för finesser som antingen inte finns i boxen eller finns där men inte går att använda.

Redigerat av Zacabeb, 05 november 2007 - 15:25.
Postad 06 november 2007 - 22:31

Postad 07 november 2007 - 14:40
Dvs. jag tittar på TV samtidigt som en inspelning sker på en annan kanal, när jag väljer att ”stänga” av boxen via fjärren så går den ner i inspelningsläge. Men när inspelningen är klar/avslutad och då boxen ska stänga av sig på riktigt. Tvärhänger den sig och enda sättet är att gå den hårda vägen via power on/off knappen på baksidan.
Någon som har noterat liknande problem?
Postad 09 november 2007 - 23:31
Redigerat av Hifi-Arne, 09 november 2007 - 23:50.
Postad 11 november 2007 - 11:26
En fråga, jag vet att det går att starta inspelningen tidigare med olika intervall men kan man
förlänga inspelningen på någott sätt så att man inte missar slutet på vissa inspelningar.
Mvh
Nazareth
Postad 11 november 2007 - 16:55
Hejsan
En fråga, jag vet att det går att starta inspelningen tidigare med olika intervall men kan man
förlänga inspelningen på någott sätt så att man inte missar slutet på vissa inspelningar.
Mvh
Nazareth
Inspelningsmarginalen läggs till både början och slutet på inspelningen, förutom när man spelar in program som följer på varandra på samma kanal. Då utesluts marginalen mellan inspelningarna.
Postad 14 november 2007 - 18:26
Jag är lite sugen på en P850 men vet inte om jag törs efter all negativt jag läst här.Är det nån som vet om samma problem kvarstår även om man köper en ny idag med då förmodligen senaste programvara mm.? Detta verkar ändå vara i stort sett det enda alternativ om man vill ha dubbla tuners i comhems nät.Är det någon som har en box som INTE krånglat,frågar man runt hos elkedjorna så påstår dom att dom inte haft många klagomål på boxarna dom sålt iallafall.
Postad 14 november 2007 - 18:36
Hej!
Jag är lite sugen på en P850 men vet inte om jag törs efter all negativt jag läst här.Är det nån som vet om samma problem kvarstår även om man köper en ny idag med då förmodligen senaste programvara mm.? Detta verkar ändå vara i stort sett det enda alternativ om man vill ha dubbla tuners i comhems nät.Är det någon som har en box som INTE krånglat,frågar man runt hos elkedjorna så påstår dom att dom inte haft många klagomål på boxarna dom sålt iallafall.
Lite som Östtyskland och trabanten.
Postad 14 november 2007 - 18:43
Postad 14 november 2007 - 19:25
Samma kvalitet menar du eller? Bör man undvika köp eller är problemen lösta nu?
Näe, jag var lite ironisk, har sett din fråga ställas hundra ggr i denna tråd. Har man nu läst på så borde man ha stött på den och därmed fått svar?!?
Jag tycker boxen fungerar bra efter den senaste uppdateringen som kom till för 1 år sen kanske. Innan dess hade vi inte ens text på inspelade filmer så vi som började i den änden är nog överväldigade fortfarande.
Jag personligen hade väntat på nya HD boxen med HDMI och större hårddisk. Väl värt kostnaden och väntetiden tills den kommer i min mening. Den släpps Q1 nästa år!
Postad 14 november 2007 - 22:46
Postad 15 november 2007 - 08:11
Min box har en förmåga att hänga sig när man stänger av den under inspelning.
Dvs. jag tittar på TV samtidigt som en inspelning sker på en annan kanal, när jag väljer att ”stänga” av boxen via fjärren så går den ner i inspelningsläge. Men när inspelningen är klar/avslutad och då boxen ska stänga av sig på riktigt. Tvärhänger den sig och enda sättet är att gå den hårda vägen via power on/off knappen på baksidan.
Någon som har noterat liknande problem?

I övrigt måste jag säga att den fungerar över förväntan. Va lite tveksam om jag skulle köpa den här i och med att många har haft problem med den. Men som sagt tycker att den funkar mycket bra efter ca 1 månads användande.
Bra kvalitet på bilden blir det också, har aldrig haft en så bra bild ifrån någon tv-sändning (Har en Pioneer 428xd).
Postad 15 november 2007 - 09:48
Jo,jag vet att det säkert går att hitta svar i tråden om man har ett par timmar över att plöja genom 50 sidor.....För mig är det inte så viktigt med stor hårddisk eller HD eftersom det ändå kommer ta ett bra tag innan det finns så pass många kanaler så det är värt det.Det som var viktigt var att kunna spela in med bra kvalitet och att kunna lita på att saker fungerar,jag är hyperallergisk mot teknik som strular.
Om du inte vill ha HD, då är det bara att slå till på denna box nu!
Visst har det varit lite små strul ibland, men på det hela taget tycker jag att det är en mycket bra box som framförallt helt och hållet har ändrat/revolutionerat mitt tv tittande! Jag ser nästan aldrig något program när det faktiskt går längre.. boxen spelar in allt jag vill ha varje vecka eller när nu programmet går, och sen kollar vi exakt när vi vill. Mycket bra kvalitet på inspelningarna, och jag tycker också att hårddisken räcker till utan problem (jag sparar i o för sig inte såå mycket material för framtiden, har oftast en 15-20 program inspelade som jag ska se, o sen tar jag bort dom när jag sett dom. )
Denna box erbjuder dessutom väldigt bra kvalitet på ljud och bild, bättre än många andra boxar på marknaden!
Lycka till!
Postad 15 november 2007 - 17:52
Postad 15 november 2007 - 22:51
I normalfallet ska det inte vara något problem att själv ladda hem uppdateringen via kabelnätet. Ett antal av de tidigast släppta boxarna (2006 aug-sep) hade dessvärre ett fel som gjorde att de ej kunde uppdateras automatiskt och därför behövde skickas in för service. Risken att du ska få en så gammal box om du beställer idag borde rimligen vara minimal. Gissar att efterföljande uppdateringar ska gå att genomföra automatiskt även på de boxar som inledningsvis hade detta problem. (Till dags dato har det bara släppts en uppdatering, från programversion 11 till 23).
Postad 19 november 2007 - 20:16
Har även jag märkt att Kanal 5 har problem med att sända ut 16:9. Ser så sällan på den kanalen men såg det ikväll.
Ser helt sjukt ut. Sen såg att epg-guiden diskuterades också. Ni vet att ni har sju dagars guide va?
Jag skrev följande till comhem:
"Jag nappade på erbjudandet om att skaffa en ny Samsung PVR-box. Ett av era försäljningsargument är att ni skall tillhandahålla 7 dagars EPG, Elektronisk Programguide. Detta står bl.a. att läsa på denna sida:
Jag blev förstås ganska besviken när jag fick min box, och det visade sig att comhem bara tillhandahåller 3 dagars EPG. Det känns lite som falsk marknadsföring, eller har ni för avsikt att erbjuda 7 dagar inom kort? Annars förstår jag inte varför ni lockar med det?"
och fick följande svar:
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Har kollat upp det här och kan själv bara få fram EPG för tre dagar framöver. Tyvär så har det kommit ut felaktig information om detta och vi beklagar att det blivit så. Vi ska ändra denna information så fort som möjligt."
...men lik förbannat ligger informationen om 7 dagars EPG fortfarande kvar på länken ovan...
Postad 19 november 2007 - 22:47
Jag är inte förvånad. Inget förvånar mig längre när det gäller comhems support....men lik förbannat ligger informationen om 7 dagars EPG fortfarande kvar på länken ovan...
Postad 24 november 2007 - 23:53
Om du har problem med att boxen hänger sig när du pausar och återstartar, eller när du backspolar, eller att den hackar när du spelar in två kanaler samtidigt. Eller att ljudet inte spelas in. Kort sagt - om boxen inte fungerar som den ska.
Så lämna in den!
Ring comhemsupporten och ge dig inte förrän de accepterar ditt gnäll och skickar dig en adresslapp med gratis frakt till Kristinehamn. Fast du får själv ordna med kartong, förstås.
Jag gick till posten en fredag och exakt två veckor senare var boxen tillbaka igen. Visserligen med tömd eller ny hårddisk. Men nu fungerar den ju! Det är samma box, jag antecknade serienumret.
Hur som helst. Nu kan man köra med fjärrkontrollen framåt och bakåt och snabbspola och time-sharea och vad som helst. Och den fixar det!
Enda återstående problemet är ljudet. Men va fan - då får man väl skruva upp TV-ljudet lite till...

Postad 27 november 2007 - 09:02
Tacksam för svar
Postad 27 november 2007 - 09:26
Min box har på senaste blivit outhärdligt slö. När jag skall gå in i EPG:n tar det c:a 10 sekunder och när jag skall "byta sida" i EPG:n tar det nästan lika lång tid. Vad skall jag göra åt det? Finns det en chans att det kan bli bättre av att nollställa skiten
Har du provat att radera lite inspelat material? Är hårddisken nästan full så blir det visst en del konstiga problem.
Postad 27 november 2007 - 13:16
Min box har på senaste blivit outhärdligt slö. När jag skall gå in i EPG:n tar det c:a 10 sekunder och när jag skall "byta sida" i EPG:n tar det nästan lika lång tid. Vad skall jag göra åt det? Finns det en chans att det kan bli bättre av att nollställa skiten
Har du provat att radera lite inspelat material? Är hårddisken nästan full så blir det visst en del konstiga problem.
Detta känner jag verkligen igen sedan de sista 2-3 veckorna! Helt plötsligt är EPGn SÅÅÅ slö så det liknar inget annat. Det fanns tidigare inte ens någon tendens till detta, och så bara blev det så här kasst med en gång. Den är verkligen helt oanvändbar hos mig för tillfället.
Jag ska säga att jag har varit för lat för att prova några som helst åtgärder, jag har inte startat om eller nåt än så länge, men det ska jag väl prova.
Jag har dock inte så mycket inspelat material på min hårddisk, den är nog bara typ 20% full! (jag tycker nog att mitt problem kom när jag ställt in väldigt många automatiska veckoinspelningar, men det är bara en känsla)
Postad 27 november 2007 - 19:01
Detta känner jag verkligen igen sedan de sista 2-3 veckorna! Helt plötsligt är EPGn SÅÅÅ slö så det liknar inget annat. Det fanns tidigare inte ens någon tendens till detta, och så bara blev det så här kasst med en gång. Den är verkligen helt oanvändbar hos mig för tillfället.
Jag ska säga att jag har varit för lat för att prova några som helst åtgärder, jag har inte startat om eller nåt än så länge, men det ska jag väl prova.
Jag har dock inte så mycket inspelat material på min hårddisk, den är nog bara typ 20% full! (jag tycker nog att mitt problem kom när jag ställt in väldigt många automatiska veckoinspelningar, men det är bara en känsla)
Samma sak har hänt mig när jag lagt in många inspelningar. Testade att lägga in stort antal dagliga inspelningar och då blev EPGn oanvändbar. När jag raderade inspelingarna så blev hastigheten normal igen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar