Topfield TF5700PVRt
3284 svar till detta ämne
Postad 19 January 2008 - 13:39
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har lyckats kompilera den till windows under Cygwin nu också... Funkar kanon! Alla svenska tecken finns med! Funkar hundra gånger bättre än "Mystuff_Extended_Info"! Tusen tack! 
Trevligt att programmet fungerar för dig under Windows också. Har du några förslag på förbättringar i dokumentationen och ev. länkar till andra Windows-komponenter som behövs? Skulle vara bra att skriva en lätt-läst guide som de flesta kan förstå. /Christian
Postad 19 January 2008 - 15:49
HenryHill
-
HenryHill
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har använt Cygwin på amd64 tidigare, så det skall nog inte vara några problem att köra xmltv2mei på din maskin.
/Christian
Jag menade amd64 linux (gentoo), inte cygwin. Cygwin funkade utmärk när jag testade, men det känns lite löjligt att köra cygwin på min virtuella XP när jag har linux i botten. /Henrik
Postad 19 January 2008 - 18:53
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag menade amd64 linux (gentoo), inte cygwin. Cygwin funkade utmärk när jag testade, men det känns lite löjligt att köra cygwin på min virtuella XP när jag har linux i botten.
/Henrik
Jag kompilerade en statisk binär-fil på i386 server, och den fungerade att köra på en FC7 x86_64. Prova ladda hem filen med lite exempel-script. http://owfs.sourcefo....2.0-static.tgz/Christian
Postad 19 January 2008 - 19:40
gapeno
-
gapeno
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag har lyckats kompilera den till windows under Cygwin nu också... Funkar kanon! Alla svenska tecken finns med! Funkar hundra gånger bättre än "Mystuff_Extended_Info"! Tusen tack! 
Verkar ju super, men...hur gör man?
Postad 19 January 2008 - 20:35
HenryHill
-
HenryHill
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag menade amd64 linux (gentoo), inte cygwin. Cygwin funkade utmärk när jag testade, men det känns lite löjligt att köra cygwin på min virtuella XP när jag har linux i botten.
/Henrik
Jag kompilerade en statisk binär-fil på i386 server, och den fungerade att köra på en FC7 x86_64. Prova ladda hem filen med lite exempel-script. http://owfs.sourcefo....2.0-static.tgz
/Christian
Funkar! Tackar/Henrik
Postad 19 January 2008 - 21:00
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
XMLTV2MEI för WindowsVerkar som om vi har jobbat fram en EPG-lösning parallellt... Jag har utvecklat ett xmltv2mei-program för Windows (gjort med Borland Delphi) med följande funktioner: - Kollar om befintlig xml-fil är äldre än detta dygn
- I så fall startas XMLTV.exe för nedladdning av en ny xml-fil med programdata
- Laddar också in FreeView.mei från boxen (programmet kan kommunicera direkt via USB)
- Extraherar alla konfigurerade kanalers program från xml-filen från Internet
- Extraherar program som inte finns i xml-filen från Freeview.mei och bladar in dessa i EPG
- Skapar en MyStuff.mei-fil med EPG-data
- För över denna fil till boxen
Jag har kört detta en vecka nu (scheduled task kl 03:42 varje natt) och det funkar klockrent! Nu har jag 10 dagars EPG i min Toppy... Skall försöka skriva ihop en webbsida med instruktioner och lägga ut en zipfil för nedladdning. /Bosse
Postad 19 January 2008 - 22:41
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
XMLTV2MEI för Windows Verkar som om vi har jobbat fram en EPG-lösning parallellt...
Jag har utvecklat ett xmltv2mei-program för Windows (gjort med Borland Delphi) med följande funktioner:
Hehe.. Skall vi ta en strid om vem som äger namnet? Jag är mer för programmering till Linux och embedded systems... Har ingen större erfarenhet eller intresse av Windows faktiskt. Skulle vara bra att ta tillvara på varandras ideer och lösningar i programmen dock. Vad har du för nytta av Freeview.mei filen egentligen...? är inte xml-filen från xmltv komplett med all information? Finns det program-information som är unik i Freeview.mei filen? /Christian
Postad 19 January 2008 - 23:04
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
XMLTV2MEI för Windows Verkar som om vi har jobbat fram en EPG-lösning parallellt...
Jag har utvecklat ett xmltv2mei-program för Windows (gjort med Borland Delphi) med följande funktioner:
Hehe.. Skall vi ta en strid om vem som äger namnet?
Jag är mer för programmering till Linux och embedded systems... Har ingen större erfarenhet eller intresse av Windows faktiskt. Skulle vara bra att ta tillvara på varandras ideer och lösningar i programmen dock.
Vad har du för nytta av Freeview.mei filen egentligen...? är inte xml-filen från xmltv komplett med all information? Finns det program-information som är unik i Freeview.mei filen?
/Christian
Det finns kanaler som inte XMLTV har info om, men som om man har tur är inscannade (fast dåligt) av boxen till Freeview. Det var när jag upptäckte de kanaler som inte har någon info alls i MyStuff som jag kollade Freeview och hittade den där. När det gäller namnet så tror jag att jag var först för ett par veckor sedan. Bosse
Postad 19 January 2008 - 23:34
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Hehe.. Skall vi ta en strid om vem som äger namnet?  När det gäller namnet så tror jag att jag var först för ett par veckor sedan. Bosse
Vem var det som gav dig namnet Bosse? Har för mig att du hade ett annat namn i tankarna från början... C:\Programs\XMLTV\ConvertXmltv2Mei.exe C:\Programs\XMLTV\epg.xml C:\Programs\XMLTV\FreeView.mei Jag tycker att xmltv2mei är ett bättre namn. Det brukar vara underförstått att det är ett konverteringsprogram, t.ex. eit2mei. Ok, jag har döpt om projektet nu. Fast jag håller just på att samla info om alla saker runtikring förstås...
Postad 20 January 2008 - 00:49
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Hehe.. Skall vi ta en strid om vem som äger namnet?  När det gäller namnet så tror jag att jag var först för ett par veckor sedan. Bosse
Vem var det som gav dig namnet Bosse? Har för mig att du hade ett annat namn i tankarna från början...
C:\Programs\XMLTV\ConvertXmltv2Mei.exe C:\Programs\XMLTV\epg.xml C:\Programs\XMLTV\FreeView.mei Jag tycker att xmltv2mei är ett bättre namn. Det brukar vara underförstått att det är ett konverteringsprogram, t.ex. eit2mei. Ok, jag har döpt om projektet nu. Fast jag håller just på att samla info om alla saker runtikring förstås...
Minnet sviker, du har rätt om rådet som du gav. Jag tog det och bytte namn... Hursomhelst så skall jag försöka få upp en zipfil på nätet i morgon med en liten readme inuti med config-instruktioner. /Bosse
Postad 20 January 2008 - 09:50
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hursomhelst så skall jag försöka få upp en zipfil på nätet i morgon med en liten readme inuti med config-instruktioner. /Bosse
Det låter ju fantastiskt spännande med två olika personer som verkar ha bra lösningar och att ni är villiga att göra en liten instruktion till. Försök gärna att vara pedagogiska och inte ta för givet att vi som vill använda det är duktiga på programmering o annat.  Väntar med spänning!!! För övrigt kör jag ju med TF 5710-modellen men hoppas det fungerar på samma sätt där. Ni som har nyaste Mystuff 5.51 kör ni med något Skin eller använder den standard som medföljer? Tycker den känns lite rörig layoutmässig och tar gärna tips på nåt bra skin.
Redigerat av Unregistered9b117a23, 20 January 2008 - 11:16.
Postad 20 January 2008 - 21:23
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
XMLTV2MEI för WindowsNu har jag lagt upp mitt program på nätet. Kan laddas ner här: XMLTV2MEI för WindowsJag har skrivit en liten handledning samt lagt in länkar till programmet samt till xmltv som man också behöver. Vore bra om några fler än jag själv kan verifiera att det fungerar, själv är jag nöjd med hur det blivit.... /Bosse
Postad 21 January 2008 - 00:18
MacCoyote
-
MacCoyote
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej igen... Jag har TF5700PVRt utan HDMI (tyvärr). Har inte själv hunnit lägga in den, men hoppas hinna testa i nästa vecka. Skulle vara skönt med en fungerande EPG utan att behöva använda en "gammal" firmeware med andra irriterande buggar. /SwedXit
Låter intressant. Återkom gärna med vad Du kommer fram till. Jag kör själv 5700 utan HDMI med FW 2.241 och patchar P T Ts X. Jag skulle kunna hjälpa till att testa om Du känner att Du behöver feedback från ngn mer innan Du svarar Topfield.
Postad 21 January 2008 - 13:55
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
XMLTV2MEI för Windows Nu har jag lagt upp mitt program på nätet. Kan laddas ner här: XMLTV2MEI för Windows Jag har skrivit en liten handledning samt lagt in länkar till programmet samt till xmltv som man också behöver.
Vore bra om några fler än jag själv kan verifiera att det fungerar, själv är jag nöjd med hur det blivit....
/Bosse
Snyggt gjort att inkludera tfdll.dll och sköta all uppladdning automatiskt från programmet. Det gör det väldigt lättanvänt. Vet du om man behöver installera USB-drivrutinerna på en ny maskin, eller räcker med med att ha tfdll.dll ? Jag tänkte på dessa: http://www.topfield....i...&tn=utility . Ifall du inkluderar xmltv-0.5.50-win32.zip i din zip-fil och packar upp den under Install_Xmltv2Mei\xmltv-0.5.50-win32\ så kan du få fungerande ini-filer utan några extra moment... Det borde vara fool-proof för alla windows-newbies..  /Christian
Postad 21 January 2008 - 17:36
lubbis
-
lubbis
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag får följande när jag kör ditt program. Jag har kollat sökvägarna och hittar inget fel. Kan du ge någon ledtråd till felsökning?
C:\Programs\XMLTV>xmltv2mei
Getting XMLTV data
Cannot run XMLTV, missing ini file parameters!
Loading xmltv data from: C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
ERROR! Failed to load xmltv data
Process time: 15 ms
Postad 21 January 2008 - 18:46
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
XMLTV2MEI för Windows Nu har jag lagt upp mitt program på nätet. Kan laddas ner här: XMLTV2MEI för Windows Jag har skrivit en liten handledning samt lagt in länkar till programmet samt till xmltv som man också behöver.
Vore bra om några fler än jag själv kan verifiera att det fungerar, själv är jag nöjd med hur det blivit....
/Bosse
Snyggt gjort att inkludera tfdll.dll och sköta all uppladdning automatiskt från programmet. Det gör det väldigt lättanvänt. Vet du om man behöver installera USB-drivrutinerna på en ny maskin, eller räcker med med att ha tfdll.dll ? Jag tänkte på dessa: http://www.topfield....i...&tn=utility .
Ifall du inkluderar xmltv-0.5.50-win32.zip i din zip-fil och packar upp den under Install_Xmltv2Mei\xmltv-0.5.50-win32\ så kan du få fungerande ini-filer utan några extra moment... Det borde vara fool-proof för alla windows-newbies.. 
/Christian
USB-överföringDen dator där du kör programmet på skall vara hopkopplad med boxen via USB och du måste också installera Topfields USB-driver, annars går det inte. Men om du installerar Altair så skall allt vara frid och fröjd. Men du behöver inte använda USB-kopplingen om du inte vill, bara att stänga av i ini-filen. Då får du senare överföra MyStuff.mei till boxen manuellt. Inkludera XMLTV?Jag tänkte först göra det men eftersom den zipfilen är på 8 Mb och mitt Teliakonto har en max-storlek för alla filerna tillsammans på 10 Mb så avstod jag och lade in en länk i stället... /Bosse
Postad 21 January 2008 - 19:06
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag får följande när jag kör ditt program. Jag har kollat sökvägarna och hittar inget fel. Kan du ge någon ledtråd till felsökning?
C:\Programs\XMLTV>xmltv2mei Getting XMLTV data Cannot run XMLTV, missing ini file parameters! Loading xmltv data from: C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml ERROR! Failed to load xmltv data Process time: 15 ms
Detta felmeddelande uppkommer i tre fall: 1) värdet [Config]/xmltvprog saknas i inifilen. Här skall stå full sökväg till xmltv.exe 2) värdet [Config]/xmltvoutput saknas i inifilen. Här skall stå full sökväg till den fil som XMLTV skall producera (epg.xml) 3) Värdet i 1) fanns men filen finns inte på din dator på angiven sökväg. Hur ser din inifil ut (bara [Config]-delen behövs)? Min ser ut så här: [Config]
epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
meifile = C:\Programs\XMLTV\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=1
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvprog=c:\programs\xmltv\xmltv.exe
xmltvsource=tv_grab_se_swedb
xmltvdays=12
xmltvoffset=-1
xmltvoutput=C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml Anledningen till att epg.mei finns på två ställen är att programmet kan ta indata och utdatafilerna som kommandoradsparametrar, det var så jag startade. Men sen blev det mer och mer config så till sist så opererade jag in parametrarna som de två första raderna i config-sektionen... /Bosse
Postad 21 January 2008 - 19:35
kalle66
-
kalle66
-
Rookie
-
1 inlägg
C:\Programs\XMLTV>xmltv2mei Getting XMLTV data Cannot run XMLTV, missing ini file parameters! Loading xmltv data from: C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml ERROR! Failed to load xmltv data Process time: 15 ms
Detta felmeddelande uppkommer i tre fall: 1) värdet [Config]/xmltvprog saknas i inifilen. Här skall stå full sökväg till xmltv.exe
2) värdet [Config]/xmltvoutput saknas i inifilen. Här skall stå full sökväg till den fil som XMLTV skall producera (epg.xml)
3) Värdet i 1) fanns men filen finns inte på din dator på angiven sökväg.
Hur ser din inifil ut (bara [Config]-delen behövs)?
Min ser ut så här:
[Config]
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=1
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvdays=12
xmltvoffset=-1
xmltvoutput=C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml Anledningen till att epg.mei finns på två ställen är att programmet kan ta indata och utdatafilerna som kommandoradsparametrar, det var så jag startade. Men sen blev det mer och mer config så till sist så opererade jag in parametrarna som de två första raderna i config-sektionen...
/Bosse
Hej Bosse !! du är en stjärna !!! en fråga: hur kan man 'ta bort' de kanaler man inte använder /kalle har tänkt till lite och kommit fram till att man kan ändra i [EPG=0] i ini filen , rätta mig om jag har fel. 92 = SVT2 Talande textremsa 96 = SVT Extra 97 = Extra version of SVT2 98 = Barnkanalen/Kunskapskanalen 99 = SVT24 [svt1.svt.se] Name=SVT1 LCN=1 EPG=1 [svt2.svt.se] Name=SVT2 LCN=2 EPG=1 jag bugar /kalle
Redigerat av kalle66, 21 January 2008 - 20:15.
Postad 21 January 2008 - 20:23
lubbis
-
lubbis
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag hade gjort ett fel så nu ser det ut så här C:\Programs\XMLTV>Xmltv2Mei.exe Getting XMLTV data Loading xmltv data from: C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml ERROR! Failed to load xmltv data Process time: 1140 ms Så här ser config ut [Config] epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml meifile = C:\Programs\XMLTV\Data\MyStuff.mei CopyToToppy=0 MergeToppyFreeview=0 ;XMLTV settings runxmltv=1 xmltvprog=c:\programs\xmltv\xmltv.exe xmltvsource=tv_grab_se_swedb xmltvdays=12 xmltvoffset=-1 xmltvoutput=C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml Jag får följande när jag kör ditt program. Jag har kollat sökvägarna och hittar inget fel. Kan du ge någon ledtråd till felsökning?
Detta felmeddelande uppkommer i tre fall: 1) värdet [Config]/xmltvprog saknas i inifilen. Här skall stå full sökväg till xmltv.exe
2) värdet [Config]/xmltvoutput saknas i inifilen. Här skall stå full sökväg till den fil som XMLTV skall producera (epg.xml)
3) Värdet i 1) fanns men filen finns inte på din dator på angiven sökväg.
Hur ser din inifil ut (bara [Config]-delen behövs)?
Min ser ut så här:
[Config]
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=1
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvdays=12
xmltvoffset=-1
xmltvoutput=C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml Anledningen till att epg.mei finns på två ställen är att programmet kan ta indata och utdatafilerna som kommandoradsparametrar, det var så jag startade. Men sen blev det mer och mer config så till sist så opererade jag in parametrarna som de två första raderna i config-sektionen...
/Bosse
Postad 21 January 2008 - 20:45
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag hade gjort ett fel så nu ser det ut så här
C:\Programs\XMLTV>Xmltv2Mei.exe Getting XMLTV data Loading xmltv data from: C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml ERROR! Failed to load xmltv data Process time: 1140 ms
Så här ser config ut
[Config] epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml meifile = C:\Programs\XMLTV\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=0 MergeToppyFreeview=0
;XMLTV settings runxmltv=1 xmltvprog=c:\programs\xmltv\xmltv.exe xmltvsource=tv_grab_se_swedb xmltvdays=12 xmltvoffset=-1 xmltvoutput=C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
Ser rätt ut... Då undrar jag vad som händer om du gör följande: Öppna en kommandoprompt och gå till foldern: cd C:\Programs\XMLTV Skriv sen in följande på kommanoraden: xmltv.exe tv_grab_se_swedb --days 8 --offset -1 --output C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml och tryck enter. Nu skall du se vad XMLTV har för sig. Det verkar som om inte XMLTV startar för dig. Vad har du i foldern C:\Programs\XMLTV\.xmltv ?? Där skall ligga en konfigurationsfil för XMLTV (tv_grab_se_swedb.conf) där man talar om vilka program man vill ha. Jag lade med min fil när jag satte ihop zip-filen, så du borde ha den. Men kanske att du glömde att zippa upp underkatalogerna ur zipfilen, som jag beskrev? /Bosse
Postad 21 January 2008 - 20:53
lubbis
-
lubbis
-
Användare
-
-
222 inlägg
Nu fungerar det! Jag hade en miljövariabel satt som verkar ställa till det. Jag tror att det var set home=c:\yarn\la som av någon anledning ställde till det. Kollade nu en gång genom att lägga in ett set home och då fungerar det inte men tarjag bort home variabeln funkar det helt ok. Tack för hjälpen! Jag hade gjort ett fel så nu ser det ut så här
C:\Programs\XMLTV>Xmltv2Mei.exe Getting XMLTV data Loading xmltv data from: C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml ERROR! Failed to load xmltv data Process time: 1140 ms
Så här ser config ut
[Config] epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml meifile = C:\Programs\XMLTV\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=0 MergeToppyFreeview=0
;XMLTV settings runxmltv=1 xmltvprog=c:\programs\xmltv\xmltv.exe xmltvsource=tv_grab_se_swedb xmltvdays=12 xmltvoffset=-1 xmltvoutput=C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml Ser rätt ut...
Då undrar jag vad som händer om du gör följande: Öppna en kommandoprompt och gå till foldern: cd C:\Programs\XMLTV
Skriv sen in följande på kommanoraden: xmltv.exe tv_grab_se_swedb --days 8 --offset -1 --output C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml och tryck enter.
Nu skall du se vad XMLTV har för sig. Det verkar som om inte XMLTV startar för dig. Vad har du i foldern C:\Programs\XMLTV\.xmltv ?? Där skall ligga en konfigurationsfil för XMLTV (tv_grab_se_swedb.conf) där man talar om vilka program man vill ha. Jag lade med min fil när jag satte ihop zip-filen, så du borde ha den. Men kanske att du glömde att zippa upp underkatalogerna ur zipfilen, som jag beskrev?
/Bosse
Redigerat av lubbis, 21 January 2008 - 21:37.
Postad 22 January 2008 - 19:12
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Mina insikter angående Bo_B's (i övrigt excelenta) program - Xmltv2Mei:
För oss som inte har program under "C:\Programs\" utan "C:\Program Files\"
xmltv.exe och/eller Xmltv2Mei.exe tycker inte om sökvägar med mellanslag i namnen så...
C:\Program Files
blir
C:\Progra~1
Detta måste ändras i "Xmltv2Mei.ini" och i "tv_grab_se_swedb.conf"
Min .ini-fil ser ut som följer...
[Config]
epgfile = C:\Progra~1\Xmltv2Mei\Data\epg.xml
meifile = C:\Progra~1\Xmltv2Mei\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=0
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvprog=C:\Progra~1\Xmltv2Mei\xmltv.exe
xmltvdays=9
xmltvoffset=-1
xmltvoutput=C:\Progra~1\Xmltv2Mei\Data\epg.xml
etc.
... och min .conf-fil...
root-url=http://tv.swedb.se/xmltv/channels.xml.gz
cachedir=C:\Progra~1\Xmltv2Mei\tvcache
channel!action.canalplus.se
etc.
En önskan vore en tydligare förklaring om vad de (flera) olika definitionerna av kanaler och namn (både i .ini och .conf. Tecken i .conf-filen ( "=" och "!" betyder tydligen inkludera och exkludera).
Är ordningen i .ini-filen avgörande för programfunktionen?
Kan man radera de kanaler och den information som är ointressant för en själv? Kan jag t.ex. ta bort...
[LCNtitles]
80 = Canal 7
;81 = Gotlandskanalen,Kanal Lokal Göteborg,Kanal Lokal Skåne,Kanal Lokal Stockholm,Kanal Lokal Östergötland
81 = Kanal Lokal Stockholm
...eller andra kanaler?
Sortera och radera vissa av de poster som ser ut enligt...
[yle.fi]
Name= YLE TV Finland
LCN = 84
EPG=0
Annars funkade det jättebra. En dryg veckas full epg och MyStuffs kontrolltimers fick fnatt
Postad 22 January 2008 - 22:11
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Mina insikter angående Bo_B's (i övrigt excelenta) program - Xmltv2Mei:
För oss som inte har program under "C:\Programs\" utan "C:\Program Files\"
xmltv.exe och/eller Xmltv2Mei.exe tycker inte om sökvägar med mellanslag i namnen så...
C:\Program Files
blir
C:\Progra~1
Jag tror att jag kan fixa detta genom att stoppa in citattecken runt parametrarna. Tänkte inte på det bara för jag brukar konsekvent lägga allt på mina datorer i träd utan mellanslag i namnen... Detta måste ändras i "Xmltv2Mei.ini" och i "tv_grab_se_swedb.conf"
Data i min inifil kommer jag att ta hand om, men jag undrar över conf-filen... Den är ju skapad av xmltv själv så jag vet inte vad man kan göra åt den. Jag tog med den i zipfilen bara för att få till ett komplett paket (sånär som på xmltv.exe). Fast den enda raden med katalognamn i är ju denna (rad 2): cachedir=C:\Programs\XMLTV\tvcache xmltv borde ju själv kunna ta hand om en sån sak, men å andra sidan kan man ju själv se till så att cachedir ligger nånstans på disken utan mellanslag i sökvägen... Min .ini-fil ser ut som följer... [Config] epgfile = C:\Progra~1\Xmltv2Mei\Data\epg.xml meifile = C:\Progra~1\Xmltv2Mei\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=1 MergeToppyFreeview=0
;XMLTV settings runxmltv=1 xmltvprog=C:\Progra~1\Xmltv2Mei\xmltv.exe xmltvsource=tv_grab_se_swedb xmltvdays=9 xmltvoffset=-1 xmltvoutput=C:\Progra~1\Xmltv2Mei\Data\epg.xml etc.
... och min .conf-fil...
root-url=http://tv.swedb.se/xmltv/channels.xml.gz cachedir=C:\Progra~1\Xmltv2Mei\tvcache channel!action.canalplus.se etc.
En önskan vore en tydligare förklaring om vad de (flera) olika definitionerna av kanaler och namn (både i .ini och .conf. Tecken i .conf-filen ( "=" och "!" betyder tydligen inkludera och exkludera).
Jag listade själv ut vad dessa tecken betyder med trial/error efter att ha kört xmltv med config-switchen så att den skapade conf-filen. Man ersätter ! med = för de kanaler man vill ha med i datat från Internet. Jag valde ut de kanaler som jag själv har... Är ordningen i .ini-filen avgörande för programfunktionen? Kan man radera de kanaler och den information som är ointressant för en själv? Kan jag t.ex. ta bort...
[LCNtitles] 80 = Canal 7 ;81 = Gotlandskanalen,Kanal Lokal Göteborg,Kanal Lokal Skåne,Kanal Lokal Stockholm,Kanal Lokal Östergötland 81 = Kanal Lokal Stockholm
...eller andra kanaler?
Ordningen spelar ingen roll i inifilen, men ett värde måste finnas efter sitt sektionsnamn ([Config] tex) och före nästa sektionsnamn. Radera ointressant information går bra. Jag tog med alla kanaler i Boxer's utbud även om jag inte själv använder dem för fullständghetens skull. [LCN]-sektionen är till för att koppla ihop LCN-nummer med kanalnamn i xml-filen och ifall du inte använder vissa kanaler kan du ta bort dessa rader. [LCN-Titles]-sektionen är till för att ange visuell titel på kanalen med det angivna LCN-numret. Kommer inte ihåg längre vad jag har den till i programmet, men de som inte används kan tas bort. Sektioner med namn som [svt1.svt.se] har som uppgift att ange vilka som skall vara med i den slutliga EPG-filen. Jag använder det för att merga Freeview.mei där jag matchar LCN mot tex yle.fi i [LCN]-sektionen och sen går jag till sektionen [yle.fi] för att se om den skall vara med i EPG eller inte. Freeview har bara LCN i sig, inga namn... Sortera och radera vissa av de poster som ser ut enligt...
[yle.fi] Name= YLE TV Finland LCN = 84 EPG=0
Annars funkade det jättebra. En dryg veckas full epg och MyStuffs kontrolltimers fick fnatt 
Som sagt, ta bara bort det du inte använder! Vad händer med kontrolltimers då? Kan du förklara? /Bosse
Postad 23 January 2008 - 06:59
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Vad händer med kontrolltimers då? Kan du förklara?
/Bosse
Lugn, det är inga fel. Jag är van vid att några få CT's blir aktiva varje dag. Men nu med ditt program, och en veckas epg - så blev (nästan) alla CT's aktiverade! Jag har testat med "dubbelfnuttar" till sökvägarna men lyckades bättre med tilde (~). Jag ska radera och sortera lite (trial and error) och återkommer om jag får problem eller lyckas. Mycket bra program Bo_B.
Postad 23 January 2008 - 07:17
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag har testat med "dubbelfnuttar" till sökvägarna men lyckades bättre med tilde (~). Jag ska radera och sortera lite (trial and error) och återkommer om jag får problem eller lyckas.
Jag ändrade lite i programmet så att det lägger till citattecken runt parametrarna när det startar xmltv. Sedan kopierade jag min installation från C:\Programs till C:\Program Files och ändrade i inifilen så att sökvägarna pekar dit också. Provkörde utan problem sedan. Men jag lät xmltv ha sin cache kvar på det gamla stället utan mellanslag i sökvägen. Det går inte att lägga till citaten direkt i inifilen eftersom Windows API för läsning av inifiler tar bort citattecken om de finns där. Jag har uppdaterat zipfilen på webbsidan nu så att den innehåller den nyaste versionen (1.0.0.18). /Bosse
Postad 23 January 2008 - 12:28
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag ändrade lite i programmet så att det lägger till citattecken runt parametrarna när det startar xmltv. Sedan kopierade jag min installation från C:\Programs till C:\Program Files och ändrade i inifilen så att sökvägarna pekar dit också. Provkörde utan problem sedan. Men jag lät xmltv ha sin cache kvar på det gamla stället utan mellanslag i sökvägen.
Det går inte att lägga till citaten direkt i inifilen eftersom Windows API för läsning av inifiler tar bort citattecken om de finns där.
Jag har uppdaterat zipfilen på webbsidan nu så att den innehåller den nyaste versionen (1.0.0.18).
/Bosse
Använder du "--config-file PATH\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf" till xmltv nu också? Du skulle kanske göra det så att inte HOME variabeln stökar till det ? /Christian
Postad 23 January 2008 - 19:03
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag ändrade lite i programmet så att det lägger till citattecken runt parametrarna när det startar xmltv. Sedan kopierade jag min installation från C:\Programs till C:\Program Files och ändrade i inifilen så att sökvägarna pekar dit också. Provkörde utan problem sedan. Men jag lät xmltv ha sin cache kvar på det gamla stället utan mellanslag i sökvägen.
Det går inte att lägga till citaten direkt i inifilen eftersom Windows API för läsning av inifiler tar bort citattecken om de finns där.
Jag har uppdaterat zipfilen på webbsidan nu så att den innehåller den nyaste versionen (1.0.0.18).
/Bosse
Använder du "--config-file PATH\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf" till xmltv nu också? Du skulle kanske göra det så att inte HOME variabeln stökar till det ?
/Christian
Tack för påpekandet! Jag har lagt till möjlighet att ställa in sökvägen till xmltv conf-fil i inifilen. Finns från version 1.0.0.19 Till exempel så här: xmltvconfig=c:\program files\xmltv\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf Ifall denna parameter finns och pekar på en existerande fil så inkluderas det när xmltv startas (med citattecken runtom). Ny version finns här: XMLTV2MEI download/Bosse
Postad 23 January 2008 - 20:57
lubbis
-
lubbis
-
Användare
-
-
222 inlägg
Nu fungerar det även om man sat Set home= för någon annan applikation. Kanonjobb!
Postad 23 January 2008 - 22:02
Unregistered29785adf
-
Unregistered29785adf
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Kan nån ge lite info om hur ni använder er Topfield och programnumren man tilldelar i favoritlistan?
Jag vill kunna trycka på fjärrens "1" och komma till min favoritlistas "plats 1".
Nu har jag 4+ på plat 7 i min fav.lista men måste typ trycka 10 på fjärren...
Försök förklara det för en icke teknikintresserad flickvän, alltså att "det ska vara så"... :-/
Hur gör ni? Kör ni enbart med EPG'n?
Och vad är LCN som syns i setupen?
Postad 23 January 2008 - 23:04
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Ännu en ny firmware för den finska modellen har släppts - när kommer det en till vår box???
Postad 24 January 2008 - 00:08
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Ännu en ny firmware för den finska modellen har släppts - när kommer det en till vår box??? 
Antagligen ligger tillverkarna i som 17 i Finland eftersom det råder en allmän flykt från Digital-TV därborta. Man har tydligen totalt misslyckats med den tekniska introduktionen och halva folket vägrar betala licensen eller nåt sånt... YLE verkar gå mot nedläggning eller åtminstone stora personalnedskärningar pga minskade licensintäkter (verkar som om licenserna däröver går direkt till TV-bolaget). Så vi får gå och vänta... PS: Ifall man kör mitt XMLTV2MEI-program för MyStuff och mergar in Freeview så bör man stänga av boxen några minuter sådär varannan dag, annars minskar Freeview i innehåll vartefter tiden går och snart finns det inga data där... DS Bosse
Postad 24 January 2008 - 16:34
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Inte för att jag vill konkurrera med Bo's xmltv konverterare, men eftersom jag gjort en fungerande version till Linux och NSLU2 så finns det nu en ny zip-fil för Windows som folk kan testa. Har enbart gjort en bat-fil som laddar ner all EPG-data med xmltv, och laddar sedan upp den genererade MyStuff.mei filen till Toppyn, men fördelen är att den innehåller en fungerande installation av xmltv... och inga konfig-filer behöver editeras... http://owfs.sourceforge.net/xmltv2mei/C:\xmltv2mei-0.2.0-windows>test_xmltv2mei.bat
Download EPG-information
Timezone is +0100
downloading listings: 100% [==================================================]
EPG-information downloaded and epg.xml created
Convert xml-file to MyStuff.mei
Try to upload MyStuff.mei to your Toppy
Try to detect Topfield device...
Waiting for Topfield device... /Christian
Postad 24 January 2008 - 23:22
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag har inte min Topfield box uppkopplad mot nätet men däremot brukar jag föra över Taps med Altair via USB-kabel från datorn då och då. Därmed vet jag inte ens om jag orkar ge mig på Bosse B´s säkerligen eminenta EPG-fix mm.
Fast vi får väl se. Just nu spyr jag på min EPG i My Stuff som bara innehåller No EPG data!!!
Postad 25 January 2008 - 07:44
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag har inte min Topfield box uppkopplad mot nätet men däremot brukar jag föra över Taps med Altair via USB-kabel från datorn då och då. Därmed vet jag inte ens om jag orkar ge mig på Bosse B´s säkerligen eminenta EPG-fix mm.
Fast vi får väl se. Just nu spyr jag på min EPG i My Stuff som bara innehåller No EPG data!!! 
Att det inte finns EPG-data i MyStuff beror på att boxen har tappat bort EPG-kontakten internt. Det kan förbättras genom att du stänger av boxen, väntar en stund, och sedan slår på den igen. Efter ett par timmar bör det finnas mer EPG-data, men inte alls vad det borde finnas... Genom att ladda ner TV-data från Internet kan man få en EPG som täcker en hel vecka utan problem, men det syns förstås bara i MyStuff, boxens egen EPG är lika vissen som tidigare. Vem sa något om att koppla boxen mot nätet??? Min konfiguration är denna: Topfield | USB | Windows XP Pro PC | Internet Du lär ha samma eftersom du kan köra Altair mot boxen. Detta är allt du behöver. På PC:n så kör du XMLTV2MEI, som i sin tur kör XMLTV för att hämta hem EPG-data från Internet. Sen formaterar XMLTV2MEI om EPG-data för att passa med MyStuff på boxen. Därefter för XMLTV2MEI över EPG-filen (MyStuff.mei) till rätt ställe på boxen via USB (inte via nån nätverkskoppling). Slutligen så laddar MyStuff in denna EPG (hur ofta detta görs ställer du in i MyStuff, men du kan göra det manuellt också i MyStuff inställningsmeny). Allt detta kan du ställa in din Windowsdator att göra automatiskt vid en udda tid på natten. /Bosse
Redigerat av Bo_B, 25 January 2008 - 07:45.
Postad 25 January 2008 - 12:28
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
> >...
Vem sa något om att koppla boxen mot nätet??? Min konfiguration är denna:
Topfield | USB | Windows XP Pro PC | Internet
Du lär ha samma eftersom du kan köra Altair mot boxen. Detta är allt du behöver. På PC:n så kör du XMLTV2MEI, som i sin tur kör XMLTV för att hämta hem EPG-data från Internet. Sen formaterar XMLTV2MEI om EPG-data för att passa med MyStuff på boxen. Därefter för XMLTV2MEI över EPG-filen (MyStuff.mei) till rätt ställe på boxen via USB (inte via nån nätverkskoppling). Slutligen så laddar MyStuff in denna EPG (hur ofta detta görs ställer du in i MyStuff, men du kan göra det manuellt också i MyStuff inställningsmeny).
Allt detta kan du ställa in din Windowsdator att göra automatiskt vid en udda tid på natten.
/Bosse
Det är trots allt så att om datorn inte står i samma rum, så kräver det lite extra eftersom långa USB-kablar inte är lika enkelt som nätverkskabel (eller WLAN). Har själv en dator på ovanvåningen och Topfielden på markplan. /Göran.
Postad 25 January 2008 - 13:06
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Det är trots allt så att om datorn inte står i samma rum, så kräver det lite extra eftersom långa USB-kablar inte är lika enkelt som nätverkskabel (eller WLAN).
Har själv en dator på ovanvåningen och Topfielden på markplan.
/Göran.
Det kan klart lite stökigt för dem som inte har bärbar dator eller möjlighet att koppla ur Toppyn från TV-bänken på ett enkelt sätt (för att flytta Toppyn till den stationära datorn precis när man skall flytta över MyStuff.mei filen). Jag kan inte göra något annat än att rekommendera dig att skaffa en laptop, eller NSLU2 med extern disk(eller flash minne) som du ställer bakom TV'n. Det borde inte behövas... men om man vill ha fungerande EPG-funktion i MyStuff till Toppyn i dagens läge, så får man göra så... /Christian
Postad 25 January 2008 - 18:00
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Det är trots allt så att om datorn inte står i samma rum, så kräver det lite extra eftersom långa USB-kablar inte är lika enkelt som nätverkskabel (eller WLAN).
Har själv en dator på ovanvåningen och Topfielden på markplan.
/Göran.
Det kan klart lite stökigt för dem som inte har bärbar dator eller möjlighet att koppla ur Toppyn från TV-bänken på ett enkelt sätt (för att flytta Toppyn till den stationära datorn precis när man skall flytta över MyStuff.mei filen).
Jag kan inte göra något annat än att rekommendera dig att skaffa en laptop, eller NSLU2 med extern disk(eller flash minne) som du ställer bakom TV'n. Det borde inte behövas... men om man vill ha fungerande EPG-funktion i MyStuff till Toppyn i dagens läge, så får man göra så...
/Christian
Använder faktiskt en laptop också som jag oftast använder för att köra remote desktop mot den stationära, men det innebär ändå att jag måste komma ihåg att koppla in min laptop för att föra över filerna. Det smidigaste är ju helt klart att ha prylarna ihopkopplade, men det är dålig WAF på att ha en PC vid TV:n Bra jobbat av er som tydligen löst problemet med EPG:n. Jag skall ta och prova det. /Göran.
Postad 25 January 2008 - 21:26
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Använder faktiskt en laptop också som jag oftast använder för att köra remote desktop mot den stationära, men det innebär ändå att jag måste komma ihåg att koppla in min laptop för att föra över filerna. Det smidigaste är ju helt klart att ha prylarna ihopkopplade, men det är dålig WAF på att ha en PC vid TV:n 
Jag släpade till att börja med på en laptop fram och tillbaka mellan arbetsrummet och vardagsrummet där boxen står. Primärt för att kopiera över inspelningar till säker förvaring (min första Toppy kraschade hårddisken då och då). Men jag tröttnade snart och köpte en extralång (5m) USB-sladd som jag drog genom ett hål i väggen till min PC. Nu är Toppyn inkopplad hela tiden och jag kan köra kopieringar när som helst utan att bära utrustning. En extra fördel med detta är förstås att mitt EPG-program kan köras på natten och automatiskt ladda över filen. Tänk på att det finns aktiva USB-förlängare att köpa så att man kan gå längre än så. En annan sak är att ifall du kopierar program till PC via USB så rekommenderas TAP USB-Accelerator, den ökar farten på överföringen till den dubbla! Kräver en modifierad TFdll.dll, men det är den som ingår i xmltv2mei-download. /Bosse
Postad 26 January 2008 - 18:36
toppy.se
-
toppy.se
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Äntligen framgång. Nu är min Asus-router som jag räddade från soptunnan ihopbryggad med mitt wlan, och kopplad till toppyn. Ville få en möjlighet att kunna sätta timers och möjligen dra in en EPG från internet. Nu har jag möjligheten, även om jag ännu (av säkerhetsskäl) inte öppnat brandväggen. 1) Flasha med Olegs firmware 2) Brygga ihop med wlan (endast WEP fungerar, även om det rent teoretiskt borde fungera med WPA, men...) 3) Installera IPKG på asus, därefter puppy, php, tftp-topfield, lighttpd. 4) Dra ner toppyweb, confa samba, confa php.ini, öppna och forwarda 21 och 8081 (eller motsvarande) till asusburken. Vad ger då allt detta? Jo, nu kan du njuta av att nå alla filer på toppyn från vilken browser och ftp-klient som helst i värden. Du kan sätta timers, radera, flytta och döpa om inspelningar, firmwareflasha toppyn, ja, nästan vad som helst. Hastigheten är ju givetvis skandalöst låg, och nyttan kan ju vara begränsad, men bara att kunna komma åt toppy-disken från mitt wlan ger ju en hel del positiva saker. En grej som jag satte upp igår tex är att via cobian köra backup på alla mina foton till toppyn varje natt, vilket också (via media manager-tap-en) ger det positiva att jag kan kolla på fotona på TV-n. En annan kul grej är att det är så lätt att flasha toppyn, bara ftp-a upp en patchad firmware, så går hela processen med automatik. Guiden som jag följde (nästan slaviskt) är bifogad, avser 5800, men jag har en 5000 och det gick utmärkt. Läs också länken på denna: http://forum.toppy.o...99868287d976265Länk till asus-routern
Postad 26 January 2008 - 23:32
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
/Bosse
Behöver man MyStuff 5.51?
Postad 27 January 2008 - 08:39
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
/Bosse
Behöver man MyStuff 5.51?
Den är gjord för MyStuff på det sättet att den skapar en MyStuff.mei-fil som överförs till boxen när den är klar. Men du behöver inte specifikt 5.51, går säkert bra med 5.2x också, men den klagar ju på att tiden gått ut hela tiden så den är tröttsam. Jag bytte till 5.5 och uppgraderade till 5.51 när de första buggarna i 5.5 var lagade. Om någon annan EPG TAP använder sig av en mei-fil så skall det nog gå bra att köra med den också, ställ bara in att den skall använda MyStuff.mei så tror jag det går. Har inte provat annat än MyStuff 5.51 själv dock. /Bosse
Postad 27 January 2008 - 09:07
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Äntligen framgång. Nu är min Asus-router som jag räddade från soptunnan ihopbryggad med mitt wlan, och kopplad till toppyn. Ville få en möjlighet att kunna sätta timers och möjligen dra in en EPG från internet. Nu har jag möjligheten, även om jag ännu (av säkerhetsskäl) inte öppnat brandväggen.
Om man inte har en soptunna med en router i, var kan man då köpa den? Prisjakt visar inga köpställen, och Dustin och Webbhallen verkar inte ha den heller... /Bosse
Postad 27 January 2008 - 10:27
lubbis
-
lubbis
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag kör med Mystuff 5.51 och det fungerar klockrent. Tog min bärbara (trådlöst närverk) kopplade USB-kabeln till Toppyn körde igång XMLTV2MEI och efter lite mer än 1 minut så var det fullt i EPG:n i Toppyn. Sedan körde alla CT (kontrolltimrar) igång och fixade timrar med mina inspelningar. Jag räkanr med att det räcker att köra över EPG var 3:e dag så ligger jag bra till. För säkerhets skull så har jag satt en EPG timer i Toppy , Mystuff, som går varje natt och det har i och för sig fungerat bra det också. Kanon! PS Glöm bara inte att patcha Toppyn mot timerbuggen som gör att den ibland inte startar, se här http://forum.toppy.o.......kv2&start=0
Redigerat av lubbis, 27 January 2008 - 10:31.
Postad 27 January 2008 - 16:05
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
PS Glöm bara inte att patcha Toppyn mot timerbuggen som gör att den ibland inte startar, se här http://forum.toppy.o.......kv2&start=0
OK, jag har aldrig patchat någon firmware, men nu laddade jag ner FWPatcher.exe och försökte. När man startar FWPatcher skall man välja ut en firmware-fil och sen skall den visa vad man kan patcha med. Problemet för mig är att listan som visas är helt blank... Jag har nu följande struktur: C:\Programs\Topfield\FWPatcher: (FWPatcher.exe, Firmware.dat) |---\Firmware: (TF5700PVRt_2426_20061215_2.241.tfd, [T] TimerPatch_04b.tfp, [H] HDDPatch_03.tfp, [P] PowerRestore_05.tfp) Från början hade jag lagt patcharna för sig i den struktur som de har i zipfilen man kan ladda hem från Toppy.org, dvs i foldrar för "Essential" osv. Men det finns ju ingenstans man kan tala om för FWPatcher var han skall läsa in patchfilerna från.. Konstigt program. Är det nån som har en steg-för-steg anvisning om hur man skall göra? Måste alla filerna ligga i samma katalog som själva programmet???? Eller vad är annars problemet? /Bosse
Postad 27 January 2008 - 16:15
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
PS Glöm bara inte att patcha Toppyn mot timerbuggen som gör att den ibland inte startar, se här http://forum.toppy.o.......kv2&start=0 Måste alla filerna ligga i samma katalog som själva programmet???? Eller vad är annars problemet?
Jomenvisst, det här programmet är "konstigt" på så vis att patcharna måste ligga ihop med själva exe-filen (bryter mot Windows-reglerna) och detta även om man har firmwarefilen nån annan stans (det är den man får leta reda på när programmet startar). Jag provade helt enkelt och då visades patcharna... Men detta hjälper ju föga, nu har jag en patchad fw-fil på min PC-hårddisk, hur laddas den in i Toppyn nu då? /Bosse
Postad 27 January 2008 - 17:33
toppy.se
-
toppy.se
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Äntligen framgång. Nu är min Asus-router som jag räddade från soptunnan ihopbryggad med mitt wlan, och kopplad till toppyn. Ville få en möjlighet att kunna sätta timers och möjligen dra in en EPG från internet. Nu har jag möjligheten, även om jag ännu (av säkerhetsskäl) inte öppnat brandväggen. Om man inte har en soptunna med en router i, var kan man då köpa den? Prisjakt visar inga köpställen, och Dustin och Webbhallen verkar inte ha den heller...
/Bosse
Kör denna då, det fungerar lika bra: https://www.prisjakt...ukt.php?r=94707
Postad 27 January 2008 - 17:39
toppy.se
-
toppy.se
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Men detta hjälper ju föga, nu har jag en patchad fw-fil på min PC-hårddisk, hur laddas den in i Toppyn nu då?
/Bosse
TFDN exempelvis: 1. Install Altair and TFDN USB 2. Connect USB cable to Toppy 3. Open Altair and check it can see the Toppy's file structure 4. Turn Toppy to standby 5. Open TFDN USB and select new firmware 6. Click Download (shows Wait Download) 7. Turn Toppy on Snodd från http://forum.toppy.o...251be7b9832c758
Postad 27 January 2008 - 18:18
d1mag
-
d1mag
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Äntligen framgång. Nu är min Asus-router som jag räddade från soptunnan ihopbryggad med mitt wlan, och kopplad till toppyn. Ville få en möjlighet att kunna sätta timers och möjligen dra in en EPG från internet. Nu har jag möjligheten, även om jag ännu (av säkerhetsskäl) inte öppnat brandväggen. Om man inte har en soptunna med en router i, var kan man då köpa den? Prisjakt visar inga köpställen, och Dustin och Webbhallen verkar inte ha den heller...
/Bosse
Kör denna då, det fungerar lika bra: https://www.prisjakt...ukt.php?r=94707
WL500g har enbart ett USB1.1 interface... Jag skulle nog recommendera WL500g Deluxe eller Premium (eventuellt WL500-W) som har två stycken USB2.0 interface. Då kan man ansluta både toppyn och ett USB flash-minne.. Här är en lista på supportad hårdvara : http://wiki.openwrt....TableOfHardwareJag har beställt en WL500-W just nu för att leka med... För att denna skall fungera så måste man tydligen kompilera sin firmware image själv. Hittade en tråg under: http://forum.openwrt...ic.php?id=11543 , så vi får väl se hur det går. /Christian
Postad 27 January 2008 - 21:57
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
PS Glöm bara inte att patcha Toppyn mot timerbuggen som gör att den ibland inte startar, se här http://forum.toppy.o.......kv2&start=0 Måste alla filerna ligga i samma katalog som själva programmet???? Eller vad är annars problemet?
Jomenvisst, det här programmet är "konstigt" på så vis att patcharna måste ligga ihop med själva exe-filen (bryter mot Windows-reglerna) och detta även om man har firmwarefilen nån annan stans (det är den man får leta reda på när programmet startar). Jag provade helt enkelt och då visades patcharna... Men detta hjälper ju föga, nu har jag en patchad fw-fil på min PC-hårddisk, hur laddas den in i Toppyn nu då?
Self help...1) För över den patchade filen till toppy med Altair till en folder \ProgramFiles\HDFW_Firmware 2) För över TAP hdfw.tap tillsammand med firmware.dat och hdfw.lng 3) Starta om toppyn och håll inne 0 så att inga TAP laddas 4) I Toppyns filarkiv navigera till hwfw och tryck OK 5) Välj den nu synliga fw-filen och tryck OK 6) Nu flashas den patchade fw och sedan startar boxen om (efter en dialog) Inte så svårt egentligen... Nu har jag de tre essentials patchade i min gamla 2.241-firmware. /Bosse
Postad 29 January 2008 - 13:07
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
En annan sak är att ifall du kopierar program till PC via USB så rekommenderas TAP USB-Accelerator, den ökar farten på överföringen till den dubbla! Kräver en modifierad TFdll.dll, men det är den som ingår i xmltv2mei-download.
Det är snarare så att hastigheten ökar med ca 50%. Det är åtminstone vad utvecklaren av USB Accellerator kunde påvisa i sina test.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|